FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 8


KWALIFIKOWALNOŚĆ

Pytanie: Czy w ramach naboru 10.3 kwalifikowalny będzie zakup mikroinstalacji wiatrowej (turbina nadachowa zlokalizowana na dachu budynku Wnioskodawcy) z magazynem energii? Projekt dotyczy zasadniczej zmiany procesu, oprócz wydatków na OZE Wnioskodawca planuje zakupić środki trwałe: specjalistyczne urządzenia takie jak suwnicę, tokarkę i wytaczarkę oraz stację śrutowniczą - aspekt GOZ w projekcie. Czy takie elementy mogą stanowić wydatki kwalifikowalne w projekcie

Odpowiedź:  Tak, zarówno turbina wiatrowa, jak i magazyn energii, jako środki trwałe, mogą stanowić koszty kwalifikowalne w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25 przy spełnieniu wszystkich warunków kwalifikowalności dla wskazanej kategorii kosztów. Należy pamiętać także o wskazaniu uzasadnienia dla poszczególnych wydatków. Wykazując wydatki związane z produkcją energii należy załączyć dokument pod nazwą Analiza energetyczna.

Pytanie: Czy dla kategorii „1.3 – roboty budowlane” obowiązuje jakiś limit kosztów? Czy w przypadku projektu o wartości 10 mln zł koszty robót budowlanych mogą wynieść 8 mln zł, czy też istnieje limit dla tej kategorii?

Odpowiedź: Koszty nabycia robót budowlanych nie są objęte limitami procentowymi. Oznacza to, że mogą one stanowić dowolny procentowy udział w całkowitych kosztach kwalifikowalnych projektu, zgodnie z rzeczywistymi potrzebami inwestycji oraz specyfiką przedsięwzięcia. Jednak należy pamiętać o zastrzeżeniu, że nie mogą stanowić całkowitej wartości projektu, musza być realizowane wraz z innymi kosztami w projekcie takimi jak: środki trwałe i/lub wartości niematerialne i prawne. Ponadto musza spełniać pozostałe warunki kwalifikowalności określone w dokumentacji dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25. Jednocześnie przypominam o progach wartości dofinansowania dla całego projektu (środki trwałe/wartości niematerialne i prawne + roboty/materiały budowlane + wsparcie szkoleniowe + koszty pośrednie), która musi wynosić co najmniej 2 000 000,00 PLN i jednocześnie nie może przekroczyć 5 000 000,00 PLN.

Pytanie: Czy w przypadku budowy hali możliwe jest zastosowanie źródła ogrzewania i energii w postaci kotła gazowego, ale na paliwa ekologiczne na przykład biogaz (biometan - produkowany z odpadów organicznych, co czyni go odnawialnym źródłem energii). Czy taki system ogrzewania na paliwo nie będące paliwem kopalnianym zostanie dopuszczone jako rozwiązanie w ramach konkursu - FESL.10.03-IP.01-187/25 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji

Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie informuję, że z informacji wskazanych w załączniku numer 9 do Regulaminu wyboru projektów „Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych” wynika, iż: zgodnie z brzmieniem artykułu 13 litera b) Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014 nie jest możliwe udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej wspierającej działalność w sektorze wytwarzania, magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii oraz na związaną z tym infrastrukturę. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) numer 651/2014 „Infrastruktura energetyczna” oznacza jakiekolwiek fizyczne urządzenia lub obiekty, które znajdują się na terytorium Unii lub łączą Unię z co najmniej jednym państwem trzecim i należą do następujących kategorii:

„… b) w przypadku gazu (gazu ziemnego, biogazu – w tym biometanu – lub odnawialnego gazu pochodzenia niebiologicznego):

(i)           rurociągi przesyłowe i dystrybucyjne do transportu gazu, stanowiące część sieci, z wyłączeniem rurociągów wysokociśnieniowych wykorzystywanych do dystrybucji gazu ziemnego na etapie poszukiwawczo- wydobywczym;

(ii)         podziemne obiekty magazynowe przyłączone  do gazociągów wysokociśnieniowych, o których mowa w pkt  (i);

(iii)        obiekty służące do odbioru, magazynowania i regazyfikacji lub rozprężania gazu skroplonego  lub sprężonego;

(iv)        wszelkie urządzenia lub instalacje istotne dla pewnej, bezpiecznej i efektywnej eksploatacji systemu lub zapewniające dwukierunkową przepustowość, w tym tłocznie gazu;

(v)          inteligentne sieci gazowe, które oznaczają wszelkie z poniższych urządzeń lub instalacji mających na celu umożliwienie i ułatwienie włączenia odnawialnych i niskoemisyjnych gazów (w tym wodoru lub gazów pochodzenia niebiologicznego) do sieci: cyfrowe systemy i części składowe integrujące technologie informacyjno-komunikacyjne, systemy sterujące i technologie czujników służące interaktywnemu i inteligentnemu monitorowaniu, pomiarowi i kontroli jakości produkcji, przesyłu, dystrybucji i poboru gazu w sieci gazowej i zarządzaniu nimi. Ponadto inteligentne sieci mogą obejmować również urządzenia umożliwiające przepływy zwrotne z poziomu dystrybucji do poziomu przesyłu oraz związane z nimi niezbędne modernizacje istniejącej sieci…”.

W związku z powyższym informuję, że nie ma możliwości dofinansowania w ramach konkursu kotła gazowego na paliwo ekologiczne typu biogaz.

Pytanie: Z informacji publikowanych w ramach pytań i odpowiedzi do mezoinwestycji wynika, że nabycie gruntu, na którym ma być realizowana inwestycja (miejsce realizacji projektu) nie stanowi złamania efektu zachęty, ale wynajem tego gruntu już tak. W sytuacji kiedy Wnioskodawcę nie stać na nabycie nieruchomości, a znalazł świetny grunt do wynajmu i chce na nim zrealizować inwestycję, ale najemca chce go wynająć już teraz, a nie warunkowo, to taka sytuacja jest niedopuszczalna, by nie złamać efektu zachęty? Nabycie gruntu jest znacznie większym zobowiązaniem niż umowa najmu, a jest dopuszczalne, stąd pytanie - w związku z Państwa odpowiedzią na pytanie w Pakiecie 7

Odpowiedź: Potwierdzamy zapisy umieszczone w FAQ. W opisanym poniżej przypadku rekomendujemy zawarcie warunkowej umowy dzierżawy, aby nie złamać efektu zachęty.

Pytanie: W związku z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie w ramach naboru numer FESL.10.03-IP.01-187/25 – Działanie 10.3 FE SL 2021–2027, zwracam się z uprzejmą prośbą o potwierdzenie dopuszczalności poniższego rozwiązania:

Całkowita wartość kosztów kwalifikowalnych w moim projekcie przekracza poziom 8,3 milionów złotych, co powoduje, że przy maksymalnej dopuszczalnej intensywności wsparcia (na przykład 60%) całkowite dofinansowanie przekroczyłoby limit 5 000 000 złotych, określony w ogłoszeniu o naborze. W związku z tym, proszę o potwierdzenie, czy mogę:

  1. Ręcznie obniżyć poziom dofinansowania na wybranych lub wszystkich pozycjach budżetowych (na przykład do 58%)
  2. Tak zaplanować budżet, aby całkowita wartość wnioskowanego dofinansowania nie przekraczała 5 000 000 złotych?

Odpowiedź: Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosków o dofinansowanie Wnioskodawca w punkcie E.2.1 Wydatki rzeczywiście poniesione sam podaje kwotę dofinansowania w PLN  (uwzględniając dopuszczalną intensywność pomocy). Natomiast % dofinansowania uzupełniany automatycznie (jest to iloraz dofinansowania i wydatków kwalifikowalnych pomnożony przez 100).

Pytanie: W jaki sposób należy uzupełnić "Załącznik I.2. - formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ" w przypadku, kiedy podmiot ubiegający się o dofinansowanie posiada wydaną Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a jej wydanie poprzedzone było przeprowadzeniem analizy oddziaływania na środowisko i przygotowaniem raportu OOS?  Czy wystarczy w większości pól formularza podać informację, że decyzja jest wydana i została wydana w oparciu o raport OOS?

Odpowiedź: W przypadku gdy wnioskodawca posiada Decyzję środowiskową załącznik OOŚ należy uzupełnić w szerszym zakresie to jest należy uzupełnić między innymi punkty F.2, F.3 oraz F.5, w zależności od treści raportu oraz wydanej decyzji. Koniecznym jest, by do formularza dołączyć dokumenty na które wnioskodawca powołuje się w dokumencie.

Pytanie: Czy w przypadku projektu 10.3 Mezoinwestycje powinna być zawarta umowa dzierżawy terenu, czy też stanowi to podstawę do odrzucenia projektu ze względu na fakt, że powstało zobowiązanie finansowe i tym samym nie ma efektu zachęty. Czy też powinna być zawarta warunkowa umowa dzierżawy, determinowana uzyskaniem dofinansowania – czy nie zostanie wówczas projekt odrzucony ze względu na brak potwierdzenia posiadania terenu.

Odpowiedź: W przypadku, gdy umowa dzierżawy będzie stricte dotyczyła projektu, na który Wnioskodawca będzie się starał o dofinansowanie to rekomendowana jest warunkowa umowa dzierżawy.  Jeśli jest to natomiast umowa dzierżawy, którą Wnioskodawca już posiada na przykład w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą to taka umowa nie powinna mieć wpływu na niespełnienie efektu zachęty. W przypadku, gdy umowa jest w posiadaniu Wnioskodawcy należy ją załączyć do wniosku na etapie aplikowania o środki unijne. Jednocześnie zaznaczam, że nie mając wglądu do umowy, a tym samym jej zapisów, jak również nie posiadając informacji odnośnie samego projektu, nie ma możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi.

Pytanie: W związku z przygotowywaniem dokumentacji aplikacyjnej do naboru numer FESL.10.03-IP.01-187/25, zwracamy się z prośbą o interpretację możliwości zakwalifikowania jako kosztu kwalifikowalnego zakupu pieca opalanego drewnem do wypieku pizzy neapolitańskiej, który ma stanowić kluczowy element wyposażenia technologicznego nowo tworzonego lokalu gastronomicznego. Technologiczna i kulturowa niezbędność pieca opalanego drewnem. Piec do pizzy opalany drewnem jest urządzeniem specjalistycznym, niezbędnym do prawidłowego wypieku pizzy neapolitańskiej w oparciu o tradycyjną, certyfikowaną metodę (zgodną ze standardami Associazione Verace Pizza Napoletana – AVPN). Tradycja ta została wpisana przez UNESCO na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Proces wypieku w tego typu piecu cechuje się:

  • temperaturą sięgającą 430–48°C,
  • czasem wypieku poniżej 90 sekund,
  • powstawaniem charakterystycznych „leopard spots” (ciemnych, spieczonych punktów na brzegach),
  • subtelnym aromatem dymu drzewnego, który nadaje potrawie unikalny smak.

Wszystkie te cechy decydują o autentyczności i jakości produktu końcowego, której nie sposób uzyskać w piecu elektrycznym. Piec elektryczny – choć technicznie zdolny do osiągania wysokich temperatur – nie odtwarza naturalnego aromatu, tekstury ani struktury, które są nieodzownym elementem produktu klasy premium. Dla restauracji specjalizującej się w tradycyjnym wypieku pizzy, działającej w oparciu o kunszt rzemieślniczy i wysoką jakość serwowanych potraw, zastosowanie pieca opalanego drewnem jest nie tylko uzasadnione, lecz nieodzowne. W branży gastronomicznej – zarówno w Polsce, jak i we Włoszech czy krajach zachodnich – to właśnie piece opalane drewnem stanowią standard w lokalach renomowanych, aspirujących do serwowania autentycznej pizzy neapolitańskiej. Zgodność z zasadą DNSH – drewno jako odnawialne źródło energii. Zgodnie z dokumentacją konkursową (załącznik numer 4 – Instrukcja wypełniania i składania wniosku), zakazane jest finansowanie środków trwałych napędzanych paliwami kopalnymi. Pragniemy podkreślić, że:

  • piec nie pełni funkcji systemu grzewczego, a wyłącznie technologicznego (do wypieku potraw),
  • drewno liściaste wykorzystywane w piecu (na przykład buk, grab) jest klasyfikowane jako biomasa stała pochodzenia roślinnego – odnawialne źródło energii (zgodnie z dyrektywą RED II/III i klasyfikacją Eurostatu),
  • piec zostanie wyposażony w odpowiedni układ kominowy i filtracyjny, zgodny z przepisami prawa budowlanego i ochrony środowiska,
  • zastosowanie pieca nie narusza kryteriów środowiskowych ani założeń zasady DNSH.

W świetle powyższego, prosimy o potwierdzenie, że piec opalany drewnem, wykorzystywany wyłącznie w procesie wypieku pizzy neapolitańskiej, niebędący systemem grzewczym lokalu i zasilany biomasą stałą, może zostać uznany za koszt kwalifikowalny w ramach projektu realizowanego w naborze FESL.10.03-IP.01-187/25?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, iż piec opalany drewnem (biomasą pierwotną) stanowi koszt niekwalifikowalny.

Pytanie: Czy jeśli działalność prowadzona będzie na działce rolnej, a pozwolenie na budowę wystawione będzie na wybudowanie zabudowy siedliskowej to czy wydatki związane z utworzeniem gospodarstwa agroturystycznego będą kwalifikowalne? Zabudowa siedliskowa to zespół budynków na działce rolnej, w skład którego wchodzą dom mieszkalny oraz budynki gospodarcze, związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca wybuduje dom mieszkalny, a świadczone usługi prowadzone będą w budynku gospodarczym. W ramach projektu świadczone będą usługi najmu krótkoterminowego (agroturystyki), a budynek objęty dofinansowaniem nie będzie przeznaczony na cele mieszkalne. Jednocześnie informuję, że niemożliwa jest zmiana pozwolenia na budowę na budynek usługowy - z uwagi na zapisy obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie przypominam, że zgodnie z Regulaminem przedmiotowego naboru: Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy; inwestycje przyczyniające się do zmniejszenia zużycia surowców w procesach produkcyjnych, wdrożenie czystych technologii redukujących masę odpadów lub zapobiegających ich powstawaniu, zwiększenie reużycia produktów, recyklingu materiałów i efektywnego gospodarowania zasobami oraz ograniczające zużycie energii w procesach produkcyjnych. Projekt będzie musiał przyczyniać się do transformacji województwa śląskiego, a z treści opisanego przedsięwzięcia wynika, że projekt nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach przedmiotowego naboru, gdyż cele określone w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego, Regulaminie naboru, a także w SZOP FE SL 2021-2027 dla przedmiotowego działania nie zostaną spełnione (projekt nie wpisuje się w transformację).

WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI

Pytanie: W związku z przygotowywaniem wniosku o dofinansowanie w ramach naboru FESL/LSI/302 zwracam się z uprzejmą prośbą o wskazanie szczegółowej podstawy prawnej wymogu, aby wykazanie środków na realizację projektu było możliwe wyłącznie poprzez zamknięty katalog dokumentów określony w pkt 3 „Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu” w Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie.

  1. Nieproporcjonalność i ryzyko „gold-plating”

Regulacja unijna zabrania nakładania na beneficjentów niepotrzebnych wymogów administracyjnych. Zgodnie z motywem (14) rozporządzenia (UE) 2021/1060 „Unia i państwa członkowskie powinny powstrzymać się od nakładania zbędnych reguł skutkujących nadmiernym obciążeniem administracyjnym dla beneficjentów” https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j4nvk6yhcbpeywk_j9vvik7m1c3gyxp/vllqc884y3zl. Dodatkowo motyw (24) rozporządzenia (UE) 2021/1059 podkreśla konieczność unikania „gold-platingu” i „dodatkowych obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich i beneficjentów” https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A32021R1059. Wymóg obowiązkowego przedstawienia jednego z siedmiu precyzyjnie wskazanych dokumentów (a–g) uniemożliwia wykorzystanie równoważnych, lecz obiektywnie wiarygodnych dowodów (na przykład umów pożyczek wspólnika lub środków zgromadzonych na rachunku spółki powiązanej). W praktyce zmusza to część wnioskodawców do fikcyjnych transferów celem „chwilowego” udokumentowania salda na własnym rachunku, co stoi w sprzeczności z zasadą gospodarności i rzetelności finansowej.

  1. Kryteria oceny zdolności finansowej w prawie UE

artykuł 198 rozporządzenia finansowego (UE, Euratom) 2018/1046 wymaga jedynie, aby wnioskodawca miał „trwałe i wystarczające źródła finansowania”; nie określa przy tym formy dokumentu, zostawiając instytucji ocenę adekwatną do ryzyka https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=OJ%3AC_202403259. Wspomniane przepisy są implementowane w Wytycznych dotyczących wyboru projektów 2021-2027 Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, które nakazują instytucjom zarządzającym stosowanie zasady proporcjonalności przy żądaniu dokumentów od wnioskodawców (punkt 11.1.4 Wytycznych). Wprowadzenie katalogu zamkniętego wykracza więc poza ramy określone prawem UE oraz krajowymi wytycznymi, co może zostać uznane za nieuzasadnione zawężenie dostępu do środków publicznych.

  1. Potencjalne skutki naruszenia przepisów

Nieproporcjonalne wymagania mogą skutkować skargą do Komisji Europejskiej (DG REGIO) z tytułu naruszenia zasad wdrażania polityki spójności, co wiąże się z ryzykiem wszczęcia postępowania kontrolnego oraz nakładania korekt finansowych na instytucję pośredniczącą. W praktyce obniża to konkurencyjność naboru i może skutkować mniejszą liczbą projektów spełniających warunek formalny, co stoi w sprzeczności z celami programu.

Na jakiej podstawie prawnej (również krajowej) ustalono zamknięty katalog dokumentów?

Czy przewidują Państwo możliwość zaakceptowania innych równoważnych dowodów, na przykład umów pożyczek wspólnika, potwierdzeń linii kredytowej w spółce powiązanej, czy sprawozdań finansowych potwierdzających zdolność kapitałową?

Czy planowane jest zrewidowanie Instrukcji w kierunku otwartego katalogu lub zasady „równoważności dowodu”, co byłoby zgodne z wyżej wymienionymi przepisami?

Odpowiedź: W odpowiedzi informuję, że nasza jednostka pełni funkcję instytucji Pośredniczącej a nie Zarządzającej programem FE SL 21-27.

Odnosząc się do cytowanych dokumentów oraz podanych argumentów:

  1. W pierwszej kolejności wskazać należy, że powołane przez Pana Rozporządzenie 2018/1046 zostało uchylone i zastąpione Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii. Ten ostatni akt w artykuł 201 (będącym odpowiednikiem artykułu 198 uchylonego Rozporządzenia 2018/1046) wskazuje, aby potencjał finansowy był analizowany z uwzględnieniem zasad wskazanych w artykule 199 oraz z zasadą, że Wnioskodawca musi wykazać posiadanie stabilnego i wystarczającego źródła finansowania, aby utrzymać swoją działalność przez cały okres, na który dotacja została udzielona, oraz aby uczestniczyć w finansowaniu ("zdolność finansowa"). Zgodnie z przyjętymi kryteriami wyboru projektów Wnioskodawca musi uwiarygodnić posiadanie potencjału finansowego do realizacji projektu. Instytucja ma obowiązek określić katalog wiarygodnych dokumentów oraz informacji pozwalających na ocenę kryteriów. Instytucja Organizująca Nabór decydując się na dokumenty w postaci sprawozdań finansowych za 3 zamknięte okresy sprawozdawcze oraz zamkniętego katalogu dokumentów potwierdzających finansowanie projektów dochowuje właśnie warunków wykazania stabilnego i wystarczającego źródła finansowania biorąc pod uwagę zakres rzeczowy projektów, które mają być wsparte w ramach naboru. Dokumentacja konkursowa wskazuje stosunkowo szeroki katalog wiarygodnych dowodów na posiadanie przez wnioskodawcę potencjału finansowego; przedmiotowy katalog dotyczy wszystkich uczestników konkursu na tych samych zasadach. Wdrożenie przedstawionej przez Pana propozycji „otwartego katalogu równoważnych dowodów” nie byłoby zaś możliwe bez określenia po pierwsze punktu odniesienia, po drugie zaś kryteriów tej równoważności, w przeciwnym razie bowiem istniałoby realne ryzyko dowolności w zakresie uznawania danego dokumentu za wiarygodne źródło, co z kolei naruszałoby fundamentalną w procesie oceny projektów zasadę przejrzystości i równego traktowania wnioskodawców. Ustalenie zaś kryteriów równoważności przy zróżnicowanych charakterze dokumentów z istniejącego katalogu (jako punktu odniesienia) w istocie nie byłoby wykonalne. Z całą stanowczością zaprzeczyć zatem należy słuszności tezy, że nałożenie na wnioskodawcę w regulaminie naboru obowiązku wykazania potencjału finansowego dla realizacji projektu w oparciu o jednoznaczny, ale szeroki katalog dokumentów (o precyzyjnej treści) stanowi nadmierne obciążenie administracyjne, o którym wspomina motyw 13 (a nie – jak Pan wskazuje – 14) Preambuły do Rozporządzenia ogólnego 2021/1060. Celem tego ostatniego zapisu nie jest zwolnienie potencjalnych beneficjentów z jakichkolwiek obowiązków i działania w ramach określonych przez instytucje wdrażające, ale dążenie do sytuacji, w której potencjalni beneficjenci nie będą ponosić skutków nadmiernej biurokracji. Wyrazem wdrożenia tego założenia są chociażby następujące przepisy ustawy wdrożeniowej:

Artykuł 46. Właściwa instytucja może wymagać od wnioskodawców wyłącznie informacji i dokumentów niezbędnych do oceny projektu lub objęcia projektu dofinansowaniem.

Artykuł 47. 1. W toku postępowania w zakresie wyboru projektów do dofinansowania, w toku procedury odwoławczej oraz przy udzielaniu dofinansowania właściwa instytucja:

1) nie może żądać zaświadczeń oraz dokumentów na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli są one znane instytucji z urzędu albo są możliwe do ustalenia na podstawie:

  1. a) posiadanych przez nią ewidencji,
  2. b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których właściwa instytucja ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w ustawie lub w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dziennik Ustaw z 2021 roku pozycja 2070),
  3. c) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
  4. d) przedstawionych przez wnioskodawcę do wglądu dokumentów urzędowych;

2) może wymagać złożenia przez wnioskodawcę oświadczeń na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, niezbędnych do oceny projektu lub objęcia go dofinansowaniem.

Jak wynika z wskazanych powyżej zapisów Instytucja nie może wymagać informacji i dokumentów ogólnodostępnych na przykład w postaci wyciągu z CEIDG lub KRS.

  1. Dokumenty oraz informacje, które są wymagane do wskazania w dokumentacji aplikacyjnej są niezbędne do oceny kryteriów wyboru projektów pozwalają w sposób jasny, w oparciu o wskazane w nich dane dokonać oceny potencjału finansowego wnioskodawcy według identycznych w odniesieniu do wszystkich wnioskodawców zasad. Brak zatem podstaw do uznania, że w związku z obowiązującymi w ramach naboru regulacjami doszło do zjawiska nieadekwatności, nieracjonalności czy gold – platingu. Należy przy tym podkreślić, że legitymację do wskazania przez właściwą instytucję wdrażającą, rodzaju wymaganych w toku naboru dokumentów, zawiera artykuł 51 ustawy wdrożeniowej, wskazując:

Artykuł 51

  • Regulamin wyboru projektów określa w szczególności:

(…)

3) kryteria wyboru projektów;

(…)

7) załączniki do wniosku o dofinansowanie projektu, o ile wymagane jest ich złożenie oraz sposób, formę i termin ich przedłożenia.

 

  1. Wbrew Pana sugestii, ocena potencjału finansowego nie odbywa się wyłącznie w oparciu o „chwilowo” udokumentowane saldo, lecz w oparciu o dane co do kondycji finansowej wynikające z dokumentów sprawozdawczych. Zwrócić też należy uwagę, że sama treść kryterium informuje, że załączenie dokumentu potwierdzającego finansowanie projektu nie stanowi rękojmi dla spełnienia kryterium – ocenie podlega całokształt stanu faktycznego, w oparciu o dane finansowe oraz założenia wniosku dotyczące zakresu projektu, założonych wydatków, okresu realizacji i tak dalej.

Reasumując:

Biorąc pod uwagę przedmiot wsparcia, a także przyjęte kryteria wyboru projektów, został wypracowany Regulamin wyboru projektów wskazujący na wymogi w zakresie dokumentów i informacji, które należy dostarczyć.

Akceptowane będą tylko te dokumenty, które zostały wskazane w dokumentacji dla naboru (zgodnie z zamkniętym katalogiem).

Instytucja nie rozważa zmiany regulaminu wyboru projektów.

Ogłoszony nabór nie narusza żadnych z wskazanych w zapytaniu zasad czy zapisów dokumentów prawnych.

Pytanie: Mamy sytuację w której wnioskodawcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (ojciec). W systemie CEIDG jest wpisany i widoczny jest również jego zarządca sukcesyjny (syn). Pytanie brzmi czy konto w systemie LSI może być założone przez syna czyli zarządcę sukcesyjnego? Czy jeżeli konto jest założone przez syna (zarządcę sukcesyjnego) konieczne jest dołączenie pełnomocnictwa jako załącznika dodatkowego? Dodatkowe pytanie - czy w przypadku projektu bez robót budowlanych konieczne jest dołączenie dokumentu potwierdzającego prawo do nieruchomości w sytuacji kiedy jest to wieczyste użytkowanie ?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że wniosek o dofinansowanie wraz ze wszystkimi załącznikami składa Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą, który będzie beneficjentem pomocy UE. W związku z powyższym konto w systemie LSI powinien założyć sam Wnioskodawca. Może on następnie przydzielić odpowiednie funkcjonalności tego systemu poprzez nadanie uprawnień do wykonania w nim określonych czynności. Sam wniosek, ani załączniki nie wymagają przy ich składaniu podpisu, wobec czego nie ma tu konieczności składania pełnomocnictwa jako załącznika dodatkowego. Taki dokument, potwierdzony notarialnie, byłby konieczny na etapie ewentualnego podpisywania umowy o dofinansowanie. Dodatkowo informuję, że pomocne informacje dotyczące użytkowania systemu LSI dostępne są na stronie logowania https://lsi2021.slaskie.pl  (między innymi w Regulaminie użytkownika i Instrukcji LSI2021 Profile). Jeśli chodzi o dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością -  jeśli Wnioskodawca posiada załącznik na dzień wnioskowania to powinien go załączyć do wniosku.

Pytanie: Czy Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie Oceny Oddziaływania na Środowisko (OOŚ) powinien zostać złożony do  odpowiedniego urzędu? Do jakiego? O jakie zaświadczenie chodzi:  w punkcie :

F.4. Ocena wpływu na obszary Natura 2000. Jeśli zaznaczam odpowiedź Nie, - w takim przypadku proszę załączyć wypełnioną przez właściwą instytucję zaświadczenie z załącznika Ib.

Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie informuję, że „Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie Oceny Oddziaływania na Środowisko (OOŚ)” – jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie. Ponadto zgodnie z zapisami wskazanymi w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie strona 66, punkt 5: Jeżeli przedmiotem projektu ubiegającego się o dofinansowanie jest inwestycja o charakterze nieinfrastrukturalnym (na przykład zakup sprzętu, urządzeń), załącznik należy wypełnić w ograniczonym zakresie – w punkcie F.3.1.1. – należy zaznaczyć kwadrat „Nie” oraz w punkcie F.3.2.1. – zaznaczyć kwadrat trzeci „żadnym z powyższych załączników” bez udzielania odpowiedzi na pytanie F.3.3. W takim przypadku wnioskodawca nie wypełnia punktu F.4. Ponadto załącznik dotyczący oceny wpływu na obszary Natura 2000 należy dołączyć zgodnie z zapisami punktu 5, strona 68 instrukcji wypełniania i składania wniosku:  Załączniki dotyczące ochrony środowiska:

  1. a) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko

lub

stosowny dokument potwierdzający, że dla danej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: opinia lub decyzja o umorzeniu postępowania (w sytuacji gdy Wnioskodawca takowy posiada na etapie aplikowania)

lub

oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem o oddziaływaniu na środowisko należy dostarczyć w przypadku, gdy Wnioskodawca jest zobowiązany do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. W przypadku, gdy posiadasz stosowne dokumenty na moment składania wniosku o dofinansowanie, dołącz je jako załączniki do wniosku aplikacyjnego na moment składania wniosku.

Uwaga!

W przypadku prac niewpisujących się w katalog wymieniony artykule 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (to jest : Dziennik Ustaw z  2024 r., pozycja 1112 z późniejszymi zmianami) Śląskie Centrum Przedsiębiorczości ma możliwość odstąpienia od wymogu dostarczenia przez Wnioskodawcę z właściwego organu, że dla danej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wówczas przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, załącz oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne.

  1. b) Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 (jeżeli jesteś w jego posiadaniu na etapie wnioskowania)

lub

oświadczenie o braku wpływu realizacji projektu na obszary sieci Natura 2000.

Jeżeli Śląskie Centrum Przedsiębiorczości uzna, że realizowany projekt wymaga uzyskania zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, zostaniesz wezwany do dostarczenia stosownego dokumentu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Dostarcz dokument najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.  Organem odpowiedzialnym za monitorowanie obszarów Natura 2000 jest Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska  w Katowicach.

Pytanie: W związku z przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej w ramach konkursu 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, zwracam się z uprzejmą prośbą o doprecyzowanie zasad wypełniania załącznika nr 3 – Analiza energetyczna. W ramach naszego projektu planowana jest budowa nowego budynku – drugiego zakładu, w którym realizowane będą nowe usługi, dotychczas niewystępujące w działalności firmy (dywersyfikacja). Inwestycja dotyczy wyłącznie tej nowej lokalizacji i obejmuje m.in. instalację fotowoltaiki, pompy ciepła oraz magazynu energii. Dotychczasowy zakład pozostaje bez zmian i nie jest przedmiotem projektu. W związku z tym pojawiają się następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji, gdy inwestycja dotyczy nowego budynku i nowych usług, możliwe jest pominięcie danych historycznych dotyczących zużycia energii (które odnoszą się do funkcjonującego zakładu) w analizie energetycznej?
  2. Czy w takim przypadku wystarczające będzie przedstawienie prognozowanego średniomiesięcznego zużycia energii elektrycznej (kWh) w nowym obiekcie, wraz z informacjami o planowanych źródłach energii (PV, pompa ciepła, magazyn energii)?
  3. Czy analiza może zostać opracowana wyłącznie na podstawie założeń projektowych dotyczących nowych procesów i technologii, planowanych do wdrożenia w nowym zakładzie?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w całkowicie nowym zakładzie nie ujmujemy danych historycznych z uwagi na ich brak. W wartości początkowej należy wpisać „0”. W tym przypadku należy określić planowane zapotrzebowanie na energię elektryczną w stosunku do mocy planowanej do zainstalowania instalacji fotowoltaicznej. Niemniej sam dokument pod nazwą analiza energetyczna powinien zostać dołączony w przypadku inwestycji w OZE zakładającej ograniczenie zużycia energii elektrycznej, aby oceniający wniosek pod względem merytorycznym mógł stwierdzić i ocenić efektywność projektu, jak również zasadność wydatków. Proszę mieć na względzie, że maksymalnie 20% wytworzonej energii może być przeznaczone na inny cel niż potrzeba inwestycji początkowej wskazanej we wniosku o dofinansowanie.

Pytanie:  Spółka prowadzi działalność pod adresem zarejestrowanym wKRS, położonym na terenie gminy należącej do Obszaru Strategicznej Interwencji (OSI) podregionów górniczych. Spółka nabyła również działkę położoną w tym samym OSI (nieruchomość nie widnieje jeszcze w KRS). Na tej działce planowana jest budowa nowego zakładu i realizacja projektu. Działka nie ma nadanego numeru porządkowego, jest tylko nr ewidencyjny.

  1. Czy w polu „Główne miejsce realizacji projektu” należy wskazać nowo nabytą działkę? Jeśli tak, jaka forma zapisu adresu będzie prawidłowa ijakie dokumenty (na przykład akt notarialny, wypis z ewidencji gruntów, mapa ewidencyjna) powinniśmy dołączyć do wniosku, aby potwierdzić tytuł prawny, biorąc pod uwagę, że nieruchomość nie figuruje jeszcze w KRS?
  2. Czy powinniśmy dodać drugie miejsce realizacji projektu odpowiadające obecnej siedzibie spółki, która będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności administracyjnych do czasu uruchomienia nowego zakładu? Czy nie wpisywać dodatkowego miejsca realizacji projektu?
  3. Czy adres nie był brany pod uwagę przy ocenie kryterium trwałości projektu. Czy możliwe jest oznaczenie go wyłącznie jako miejsce zarządzania projektem (analogicznie do pracy zdalnej „homeoffice”)?. Na tą lokalizacje nie będą ponoszone żadne nakłady finansowe związane z projektem.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zadane pytania informuję, że:

  1. W polu „Główne miejsce realizacji projektu” należy wskazać lokalizację, w której faktycznie będą ponoszone kwalifikowalne koszty związane z realizacją projektu, czyli nowo nabytą działkę, na której planowana jest budowa zakładu. Jeśli nieruchomość nie ma jeszcze nadanego numeru porządkowego, należy wskazać dostępne dane lokalizacyjne, takie jak:
    • numer ewidencyjny działki,
    • obręb ewidencyjny,
    • gmina i miejscowość.

Przypominamy, że najpóźniej na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie (kontraktacji) adres miejsca realizacji projektu musi być ujęty w dokumencie rejestrowym Wnioskodawcy (np. KRS).  W przypadku, gdy do tego momentu nie zostaną nadane nazwa ulicy i numer, konieczne będzie dokonanie odpowiedniego zgłoszenia za pomocą formularza NIP-8.

  1. W przypadku gdy dotychczasowa siedziba spółki będzie wykorzystywana do czynności administracyjnych na przykład będą przechowywane dokumenty dotyczące projektu, należy je uwzględnić jako dodatkowe miejsce realizacji i opisać jakie czynności będą tam wykonywane. Na późniejszym etapie wnioskodawca może zawnioskować o usunięcie dodatkowego miejsca realizacji projektu z wniosku.

Pytanie: Proszę o informację do punktu B.3 wniosku, to jest miejsce realizacji projektu. W związku z tym, że na moment wypełniania wniosku proces zakupu nieruchomości jest w toku a obie lokalizacje znajdują się na terenie Żywca zwracam się z zapytaniem, czy akceptowalne jest:

  • nie wypełnienie ulicy (na moment składania wniosku nie jest znana i nie ma możliwości wpisania numer działki)
  • w kolumnie numer budynku wpisanie n/d (tzn. brak danych, gdyż formularz nie daje możliwości wpisania więcej niż 6 znaków, a numer działki ma więcej)
  • w kolumnie numer lokalu nie wpisywanie danych.

Kod pocztowy i miejscowość pozwalają ustalić miejsce projektu i spełnić warunek regulaminu.  Ponadto zwracam się z zapytaniem w którym miejscu można wpisać rozpatrywane numery działek?

Odpowiedź: W opisanym przez Państwa przypadku numer działki można wskazać w polu „numer lokalu”, a pola dotyczące „ulicy” i „numeru budynku” można pozostawić niewypełnione. Natomiast szczegółowe informacje dot. planowanego miejsca/miejsc realizacji projektu należy opisać w punkcie B.10. „Analiza instytucjonalna i prawna projektu oraz wnioskodawcy/realizatora (doświadczenie)” – zgodnie z „Instrukcją wypełniania i składania wniosku”. Proszę pamiętać iż najpóźniej na dzień podpisania umowy o dofinansowanie przedsiębiorstwo musi uwzględniać prowadzenie działalności gospodarczej ze wskazaniem pełnego adresu lokalizacji projektu w punkcie B.3. wniosku o dofinansowanie – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie między innymi wpisu do CEIDG/KRS.

Pytanie: Jaki okres rozliczeniowy ma zastawać w analizie energetycznej przedsiębiorstwo, które znajduje się w poniżej przedstawionej sytuacji? Zgodnie z instrukcją wypełniania załącznika numer 3 do wniosku o dofinansowanie – Analiza energetyczna, obliczenia powinny bazować na okresie rozliczeniowym wynoszącym nie mniej i nie więcej niż 12 miesięcy.  W przypadku gdy firma nie zawiera pełnego okresu rozliczeniowego, ponieważ zgodnie z wystawionymi fakturami rozpoczyna się 18.05.2024, a kończy 16.05.2025 r.

Odpowiedź: Proszę postępować zgodnie z instrukcją wypełniania tego załącznika, a więc ująć wartości dla 12 miesięcy, które Państwo posiadają.

Pytanie: Zwracam się do Państwa z zapytaniem odnośnie Mezoinwestycji. Czy przedsiębiorstwo, które wykorzystuje na chwilę obecną ekogroszek, lecz w ramach realizacji przedsięwzięcia źródłem energii cieplnej ma stać się wymiennik ciepła zamontowany na piecu do wypieku pieczywa, powinien uzupełniać CZĘŚĆ II Analizy energetycznej odnośnie ENERGII CIEPLNEJ?

Odpowiedź: Co do zasady załącznik dotyczący analizy energetycznej powinien zostać dołączony w przypadku inwestycji w OZE zakładającej ograniczenie zużycia energii elektrycznej, aby oceniający wniosek pod względem merytorycznym mógł stwierdzić i ocenić efektywność projektu, jak również zasadność wydatków. Jeśli więc w zakresie projektu umieszczona jest inwestycja w źródło ciepła, załącznik numer 3 do wniosku w części II powinien zostać wypełniony. Dodatkowo proszę zwrócić uwagę, że w ramach projektów współfinansowanych z Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) nie ma możliwości wsparcia dla projektu w jakikolwiek sposób opalanego/ogrzewanego/wykorzystującego w jakikolwiek sposób pozyskanie ciepła w wyniku spalania węgla (opał typu groszek jest paliwem kopalnym) z tytułu wykluczenia w zakresie paliw kopalnych i funkcjonujących na rynku alternatyw. Wszelkie działania, technologie czy inwestycje, które mogą być powiązane z paliwami kopalnymi są uznawane za niezgodne z zasadami FST i nie mogą być finansowane w ramach tego naboru. W konsekwencji koszty dotyczące tej części projektu zostaną uznane za niekwalifikowalne w ramach wsparcia udzielanego ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.

Pytanie: Proszę o wyjaśnienie jak wprowadzić do analizy energetycznej dane Wnioskodawcy, który ma fotowoltaikę. Poniżej ponownie znajduje się zestawienie, tym razem z dokładnym wskazaniem, że jest to energia pobrana z sieci (całkowite zużycie):

Okres od 01/02/2024 do 31/03/2024: 41 kWh pobrane z sieci

Okres od 01/04/2024 do 31/05/2024: 173 kWh pobrane z sieci

Okres od 01/06/2024 do 31/07/2024: 164 kWh pobrane z sieci

Okres od 01/08/2024 do 30/09/2024: 570 kWh pobrane z sieci

Okres od 01/10/2024 do 30/11/2024: 2356 kWh pobrane z sieci

Okres od 01/12/2024 do 31/01/2025: 3209 kWh pobrane z sieci

Okres od 01/02/2025 do 31/03/2025: 2351 kWh pobrane z sieci

Okres od 01/04/2025 do 31/05/2025: 1163 kWh pobrane z sieci

 

Łączna ilość energii wyprodukowanej i wprowadzonej do sieci we wszystkich podanych okresach (od 1 lutego 2024 r. do 31 maja 2025 r.) wynosi 22 123 kWh.

Okres od 01/02/2024 do 31/03/2024: 1 506 kWh wprowadzonych do sieci

Okres od 01/04/2024 do 31/05/2024: 5 165 kWh wprowadzonych do sieci

Okres od 01/06/2024 do 31/07/2024: 5 214 kWh wprowadzonych do sieci

Okres od 01/08/2024 do 30/09/2024: 3 789 kWh wprowadzonych do sieci

Okres od 01/10/2024 do 30/11/2024: 747 kWh wprowadzonych do sieci

Okres od 01/12/2024 do 31/01/2025: 261 kWh wprowadzonych do sieci

Okres od 01/02/2025 do 31/03/2025: 1 520 kWh wprowadzonych do sieci

Okres od 01/04/2025 do 31/05/2025: 3 921 kWh wprowadzonych do sieci

Odpowiedź: Załącznik dotyczący analizy energetycznej wypełnia się wyłącznie w przypadku, gdy w projekcie założono wydatki związane z wytwarzaniem energii. W analizie należy wykazać następujące dane:

  1. Roczne i średnie miesięczne zużycie energii – należy przedstawiać na podstawie rachunków za energię elektryczną z ostatniego okresu obrachunkowego (12 miesięcy). Do obliczenia danych uwzględnia się tylko energię pobraną z sieci (kWh), nie należy uwzględniać energii oddanej do sieci.
  2. Prognozowane zużycie - należy wskazać dodatkowe zapotrzebowanie wynikające z planowanej inwestycji, należy przedstawić dane (na przykład moc urządzeń) lub założenia ilościowe.

Obliczając średniomiesięczne zużycie energii w ramach inwestycji [kWh], należy pamiętać, że o spełnieniu warunku, że minimum 80 % energii będzie zużywane na potrzeby własne. Ponadto proszę o zapoznanie się z załącznikiem opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych w szczególności z częścią g Sektor wytwarzania, magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii oraz na związaną z tym infrastrukturę. Dodatkowo, w załączniku w polu tekstowym Wnioskodawca może wskazać inne dodatkowe informacje dotyczące wyliczeń lub informacji ujętych w tabelach w częściach I, II i III.

 

 

Pytanie: Proszę o odpowiedzi na poniższe pytania:

Punkt E 2.4. => wydatki kwalifikowane obliczane są automatycznie i jest to 7% od całości kosztów bezpośrednich kwalifikowanych. Czy w polu "Dofinansowanie" powinnam wpisać całość wyliczonej automatycznie kwoty, czy też, jeśli wiem, że mamy wykorzystaną już część limitu pomocy de minimis, powinnam wpisać tę kwotę, która pozostała nam do wykorzystania?

Punkt E 3.1 => Podsumowanie wydatków => w pkt 4 "% dofinansowania" wylicza się 60,09%. Czy tak jest poprawnie czy powinnam obniżyć wartość kosztów pośrednich do poziomu 60% tak by % dofinansowania był równy 60%?

Punkt E 3.6 => pole "B. pomoc publiczna" procent dofinansowania wylicza się 60,00 % i to jest poprawnie, natomiast w polu "C. pomoc de minimis" procent dofinansowania to 61,42%. Czy to jest poprawne?"

Odpowiedź:

E.2.4 – w polu dofinansowania należy wpisać wartość odpowiadającą 85% wartości wydatków kwalifikowalnych (wyliczonych automatycznie w pkcie E.2.4). Można przyjąć wartość dofinansowania niższą niż to wynika z dopuszczalnego, przysługującego procentu dofinansowania – w Państwa przypadku ze względu na wykorzystany limit pomocy de minimis. Jednakże wartość pomocy de minimis nie może przekroczyć dopuszczalnego limitu w momencie kontraktacji, tym samym nie muszą Państwo w tym momencie obniżać procentu dofinansowania kosztów pośrednich.

E.3.1 – zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania WOD w punkcie E.3. Podsumowanie projektu, wszystkie prezentowane tabele wypełniane są automatycznie. Co oznacza, że muszą Państwo pilnować na poszczególnych wydatkach czy wartość dofinansowania nie przekracza dopuszczalnego limitu. Dofinansowanie kosztów pośrednich nie może przekroczyć 85% - nie ma potrzeby ich obniżania do 60%.

E.3.6 – jak zostało wskazane powyżej w punkcie E.3. Podsumowanie projektu, wszystkie prezentowane tabele wypełniane są automatycznie. Zgodnie z Regulaminem pomoc publiczna ma inną dopuszczalną maksymalną wartość dofinansowania niż pomoc de mnimis (koszty pośrednie) – tym samym przekroczenie 60% nie oznacza, iż dane są błędne.

Nadmieniam, iż weryfikacja wniosku o dofinansowanie odbywa się na podstawie wszystkich danych, w tym całej sekcji E wniosku o dofinansowanie.

Pytanie: Gdzie znajdę wzór oświadczenia wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne oraz oświadczenie o braku wpływu realizacji projektu na obszary sieci Natura 2000 , które mogę załączyć jako załącznik dodatkowy w ramach Mezoinwestycji FESL.10.03-IP.01-187/25?

Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie informuje, iż dokumentacja dotycząca naboru numer FESL.10.03-IP.01-187/24 nie zawiera wzoru oświadczenia wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne oraz wzoru oświadczenia o braku wpływu realizacji projektu na obszary sieci Natura 2000.

Wnioskodawca zobowiązany jest do dostarczenia na etapie wnioskowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko lub stosownego dokumentu potwierdzającego, że dla danej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: opinia lub decyzja o umorzeniu postępowania oraz zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 tylko w sytuacji, gdy Wnioskodawca takowy posiada na etapie aplikowania. Przed ewentualnym podpisaniem umowy o dofinansowanie Wnioskodawca zostanie wezwany o ww. załączniki lub o złożenie stosownych oświadczeń.  Po ogłoszeniu wyników naboru wzory oświadczeń opublikowane zostaną na stronie https://scp-slask.pl//czytaj/dokumenty_do_umowy

Pytanie:

  1. Jeśli o dofinansowanie ubiega się osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która księgowość prowadzi na podstawie Księgi Przychodów i Rozchodów, to czy w ramach załącznika dotyczących dokumentów finansowych za ostatnie 3 lata obrachunkowe powinna przedłożyć jedynie dokumenty PIT elektroniczne wraz z potwierdzeniem złożenia/nadania (tak zwane UPO) za lata 2022-2024?
  2. Jeśli przedmiotem projektu jest nabycie środków trwałych, to czy w ramach załącznika pn. „Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie Oceny Oddziaływania na Środowisko (OOŚ)” należy uzupełnić treść w punktach F.1, F.2, F.4, F.5, F.6, F.7, a w punkcie F.3.1.1. – zaznaczyć kwadrat „Nie” oraz w punkcie F.3.2.1. – zaznaczyć kwadrat trzeci „żadnym z powyższych załączników” bez udzielania odpowiedzi na pytanie F.3.3.?"

Odpowiedź:

  1. Do wniosku należy dołączyć deklaracje PIT za ostatnie trzy zakończone lata obrachunkowe (to jest 2022, 2023, 2024), wraz z Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO) potwierdzającym ich złożenie w odpowiednim urzędzie skarbowym.
  2. Jeżeli przedmiotem projektu ubiegającego się o dofinansowanie jest inwestycja o charakterze nieinfrastrukturalnym, na przykład nabycie środków trwałych w postaci sprzętu czy urządzeń, załącznik pod nazwą „Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie Oceny Oddziaływania na Środowisko (OOŚ)” należy wypełnić w ograniczonym zakresie:

- w punkcie F.3.1.1. należy zaznaczyć odpowiedź „Nie”,

 - w punkcie F.3.2.1. należy wybrać trzecią opcję – „żadnym z powyższych załączników”

- pytanie F.3.3. pozostaje bez odpowiedzi.

Pozostałe sekcje formularza nie wymagają uzupełnienia.

Pytanie: Czy w załączniku numer 4 do wniosku o dofinansowanie (Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie), w części D, punkt 5:

"w przypadku ubiegania się o regionalną pomoc inwestycyjną udzielaną na warunkach określonych w Wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014 – 2020 (Dz. Urz. UE C 209 z 23.07.2013, str. 1) lub rozporządzeniu Komisji (UE) numer 651/2014, czy podmiot ubiegający się o pomoc zamknął taką samą lub podobną działalność) jak wskazana w punkcie 4 litera a na terytorium państwa będącego stroną porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym w okresie dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku o pomoc lub planuje zamknąć taką działalność w okresie dwóch lat od zakończenia przedsięwzięcia, na realizację którego ubiega się o pomoc? " wskazano prawidłową podstawę prawną (regionalna pomoc inwestycyjną udzielaną na warunkach określonych w Wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014 – 2020)."

Odpowiedź: Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie załączony pod ogłoszeniem o naborze jest prawidłowy. Wskazana podstawa prawna w poniższym zapytaniu jest prawidłowa i aktualna.

Pytanie: Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. W projekcie Mezoinwestycję chce między innymi wybudować halę produkcyjną z zapleczem socjalnym i biurem. Hala będzie miała tylko parter, cześć biurowo socjalna będzie miała parter i pierwsze piętro. Na parterze będą pomieszczenia socjalne i salka konferencyjna, a na piętrze, nad częścią socjalną będzie moje biuro (zajmuję się projektowaniem). Jestem osobą pełnosprawną. Wszyscy pracownicy, którzy będą pracować w hali będą w hali lub na parterze w części socjalnej. Projekt zakłada, że w budynku będą pracował ja i 3 pracowników produkcyjnych. Czy mogę aktualnie założyć, że do mojego biura (w którym będę zajmował się tworzeniem projektów – jestem projektantem), będą prowadziły schody, a dopiero jeżeli cos mi się stanie i na przykład trafię na wózek inwalidzki, zastosować mechanizm racjonalnych usprawnień, czy już teraz muszę wybudować windę, która będzie prowadziła tylko do mojego biura? Z tego biura nie będą korzystać pracownicy ani klienci. Dopóki będą umiał chodzić po schodach, to taka winda wcale nie byłaby wykorzystywana, a byłaby tylko poniesieniem kosztów (w tym z dotacji), które nie przyniosą żadnych efektów, prócz wydania środków. Więc też obawiam się tego, że jak przyjdą Państwo na kontrolę i zobaczą, ze winda nie jest wcale używana, to też mogę mieć problemy, że kupiłem coś co jest zbędne. Dlatego pytanie, czy nie lepiej nie budować windy od razu, a dopiero w ramach racjonalnych usprawnień jeżeli wystąpi taka potrzeba. Teraz przewidziane jest miejsce, gdzie mogłaby w przyszłości zastać zabudowana winda. Nadmienię iż budynek posiada już pozwolenie na budowę w którym zgodnie z Warunkami Technicznymi i Prawem Budowlanym piętro ze względu na brak dostępu dla klientów i pracowników nie wymaga dostępu dla osób niepełnosprawnych (winda, pochylnia).

Odpowiedź: Zgodnie z brzmieniem kryterium projekt musi być zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, co oznacza, że budowana przy wsparciu funduszy EU hala musi być zgodna ze standardem architektonicznym, opisanym w załączniku numer 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Należy pamiętać, że dla pełnego funkcjonowania nowego budynku konieczne jest umożliwienie korzystania z jego zasobów osobom z niepełnosprawnościami.

Pytanie:

  1. Czy w przypadku realizacji projektu w obiekcie/na halach stanowiących własność przedsiębiorcy wystarczy samo wskazanie numeru ksiąg wieczystych nieruchomości w punkcie B10 Wniosku, czy trzeba załączyć jakiś dokument potwierdzający prawo własności (na przykład wyciąg z księgi wieczystej)?
  2. Czy wypełniając załącznik excel „Analiza energetyczna” musimy również załączyć rachunki za prąd za roczny okres rozliczeniowy poprzedzający złożenie wniosku – czyli na przykład za okres 01.05.2024 - 30.04.2025?
  3. Projekt dotyczy zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz ewentualnie dostosowania toalety dla niepełnosprawnych i zakupu fotowoltaiki. Nie oddziałujemy zatem na środowisko naturalne, nie jest to teren Natura 2000. Czy zatem mamy załączać jakieś załączniki dotyczące środowiska? Na przykład „oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne”? Instrukcja wypełniania wniosku (strona 68/69) nie wskazuje takiej konieczności i pozostawia do decyzji osób oceniających czy takie załączniki będą potrzebne na etapie podpisania umowy o dofinansowanie. Czy zatem dobrze odczytujemy, że nie musimy załączać żadnych załączników dotyczących ochrony środowiska?

Odpowiedź:

  1. Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej, stosowne informacje w zakresie miejsca realizacji projektu należy przedstawić w pkt B.10 wniosku o dofinansowanie. Jednym z załączników dodatkowych do wniosku jest Dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością - jeśli Wnioskodawca posiada załącznik na dzień wnioskowania to powinien go załączyć do wniosku.
  2. Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania i składania wniosku, należy wskazać daty początkową i końcową okresu rozliczeniowego (nie krótszego i nie dłuższego niż 12 miesięcy), z którego zebrano dane niezbędne do wyliczenia średniomiesięcznego zużycia energii w zakładzie/ zakładach stanowiącym/ stanowiących miejsce realizacji projektu. Powinien to być pełny okres poprzedzający złożenie wniosku o dofinansowanie. Ponadto zgodnie z instrukcją w punkcie Źródło szacunku - należy wskazać dokumenty, na podstawie których oszacowano zużycie energii w zakładzie we wskazanym okresie obrachunkowym, a dokumenty te należy załączyć do wniosku o dofinansowanie.
  3. Informuję, że decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem o oddziaływaniu na środowisko należy dostarczyć w przypadku, gdy Wnioskodawca jest zobowiązany do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Dokument należy dostarczyć najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie ma również obowiązku dołączania zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Dokument ten należy jednak dostarczyć najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie. Na moment aplikowania można dostarczyć oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne oraz oświadczenie o braku wpływu realizacji projektu na obszary sieci Natura 2000 jako załącznik dodatkowy.

Pytanie:

  1. Czy w punkcie B.8 w podpunkcie b) "opisz stan istniejący (również za pomocą danych liczbowych)" należy opisać stan istniejący w firmie, który jest również w punkcie B.13 Analiza techniczna - stan aktualny ("W polu tym opisz sytuację przedsiębiorstwa na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie. W pierwszej kolejności zwięźle opisz dotychczasową działalność gospodarczą [...]"), czy stan istniejący na rynku, który jest w punkcie B.14. Analiza specyficzna projektu ("W punkcie tym opisz: [...] - rynek docelowy/zapotrzebowanie rynku/konkurencję", czy może stan istniejący prac nad przygotowaniem samego projektu, który jest w punkcie B.10. Analiza instytucjonalna i prawna projektu oraz wnioskodawcy/realizatora (doświadczenie)? W instrukcji wypełniania wniosku nie podano, czego ma dotyczyć "stan istniejący". Bardzo proszę o doprecyzowanie.
  2. Wnioskodawca zamierza nabyć instalację OZE na potrzeby własne i na potrzeby projektu w proporcji 90/10. W związku z tym, w kosztach kwalifikowanych (instalacja OZE) uwzględniono 10% wartości netto instalacji, a w kosztach niekwalifikowanych (ta sama nazwa wydatku - instalacja OZE) uwzględniono 90% wartości netto wydatku. Dodatkowo, uwzględniono w kosztach niekwalifikowanych podatek VAT od instalacji OZE jako osobną pozycję kosztową. Czy taki sposób przyporządkowania wydatków jest prawidłowy?
  3. Wartość kosztów kwalifikowanych w projekcie firmy X stanowi 95% maksymalnej kwoty dotacji, czyli 9 750 000,00 zł (dotacja 50% dla średniego przedsiębiorcy daje dofinansowanie w wysokości 4 875 000,00 zł). Koszty pośrednie (7%) wynoszą 682 500,00 zł, z czego dofinansowanie 85% wynosi 580 125,00 zł, co łącznie daje wartość dofinansowania 5 455 125,00 zł. W związku z limitem 5 mln zł, % dofinansowania koszów pośrednich został obniżony, aby wartość dotacji nie przekroczyła limitu i ostatecznie stanowi 18,31% zamiast 85%, czyli 125 000,00 zł zamiast 580 125,00 zł. Czy powyższy sposób wyliczenia dofinansowania z kosztów pośrednich jest prawidłowy?

 

 

Odpowiedź:

  1. Informuję, że zgodnie z instrukcją wypełniania wniosków, w punkcie B.8 dotyczącym diagnozy, celów projektu, sposobu realizacji celów FE SL, należy opisać stan istniejący w odniesieniu do przeprowadzonej diagnozy i celu projektu. Natomiast w punkcie B.13 należy opisać analizę stan aktualny, która powinna zawierać informacje jaka jest aktualna sytuacja przedsiębiorstwa względem dotychczasowej działalności, ograniczeń i problemów. W punkcie B.14 należy wskazać informacje dotyczące analizy specyficzne projektu odnosząc się do poszczególnych aspektów w kontekście realizacji projektu, nie są to informacje tożsame z punktem B.10 w którym należy opisać stan instytucjonalny i prawny projektu oraz Wnioskodawcy związany z posiadanym potencjałem umożliwiającym właściwą realizację projektu. Wypełniając wniosek należy również oprzeć się na Kryteriach wyboru projektów, co w instrukcji wypełniania wniosku zostało również wskazane.
  2. Zaproponowany sposób przyporządkowania wydatków jest prawidłowy.
  3. Zaproponowane zmniejszenie wartości dofinansowania kosztów pośrednich jest prawidłowe.

Pytanie: Jak należy postąpić w sytuacji, kiedy wnioskodawca wykorzystał limit pomocy de minimis (to znaczy za okres 2022-2025 pomoc de minimis wynosi 300.000 euro) - w kontekście kosztów pośrednich projektu? Czy na etapie wniosku wykazujemy koszty pośrednie 7%, z czego dofinansowanie wyniesie 85%, a ewentualna korekta wysokości kosztów pośrednich nastąpi na etapie umowy o dofinansowanie? Czy już we wniosku powinniśmy uwzględnić, że "wyczerpano limit pomocy de minimis"? Realizacja projektu jest zaplanowana na lata 2026-2027.

Odpowiedź: W kwestii ubiegania się wsparcie w ramach pomocy de minimis sprawa zależy od terminu uwolnienia poszczególnych części lub całości limitu. Proszę pamiętać, że kontraktacja nastąpi dopiero w przyszłym roku, więc ten limit może być większy niż dzisiaj. Na moment wnioskowania o dofinansowanie istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie kosztów pośrednich w pełnej wysokości. Pełna weryfikacja możliwej do uzyskania pomocy de minimis będzie miała miejsce dopiero na etapie kontraktacji projektu, wtedy może dojść też do korekty wartości dofinansowania w sekcji kosztów pośrednich, aby nie przekroczyć dopuszczalnego limitu pomocy de minimis. Zgodnie z zapisami wskazanymi w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie: "W przypadku przekroczenia stosownego limitu na etapie umowy o dofinansowanie, nie będziesz mieć możliwości sfinansowania kosztów pośrednich w pełnej wysokości. W takim przypadku wartość dofinansowania w  punkcie E.2.4 dla kosztów pośrednich będziesz musiał stosownie skorygować, natomiast w punkcie E.1.2 w polu Opis i uzasadnienie zadania  powinieneś wyjaśnić powód zmniejszenia wartości dofinansowania dla kosztów pośrednich".

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś