FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 6


OGÓLNE INFORMACJE

Pytanie:

  1. Pod koniec maja dokonano zmiany nazwy u notariusza, zmiana została już uwzględniona w tekście jednolitym spółki, natomiast, mimo ponagleń nazwa nadal nie została zaktualizowana w KRS. Wniosek o dofinansowanie jest składany - jako podmiot składający jest stara nazwa- ale w treści wniosku, posługujemy się już nową. Kilka ofert mamy też już na nową nazwę (różni się drugi człon nazwy spółki, pierwszy jest ten sam). Proszę o informację w jaki sposób wypełnić wniosek tak aby było zrobione to poprawnie.
  2. Proszę również o wyjaśnienie kwestii związanej z gruntem to jest grunt nie został jeszcze zakupiony, ale podpisaną mam już notarialną umowę przedwstępną. Ze względu na sytuację sprzedającego, który gruntu nie może mi wcześniej sprzedać (ustalenia z KOWR), umowa może dojść do skutku dopiero w styczniu 2026 r. i taki zapis widnieje na umowie notarialnej. Jednakowoż obecnie dzierżawię teren pod inwestycję, o którym jest mowa powyżej. Dzierżawa jest potwierdzona notarialnie. W pierwszej wersji miałem umowę dzierżawy na 7 lat. Tu powstają kolejne pod pytania:
    • Czy umowa przedwstępna u notariusza, z zapłatą zadatku jest dla Państwa wystarczająca z równoczesną dzierżawą do stycznia 2026 r., dowodzi to przecież, że mam tytuł do dysponowania nieruchomością? Ta umowa dzierżawy potwierdzona jest przez notariusza. Z przyrzeczeniem, że przeniesienie własności nastąpi do końca stycznia 2026, jednakowoż, gdyby nie doszła z winy sprzedającego (lub kupującego) do tej sprzedaży, umowa dzierżawy będzie obowiązywać dalej na okres 7 letni.
    • Pragnę zrealizować - na terenie który chcę zakupić - inwestycję objętą wnioskiem o dofinansowanie, która będzie dla mnie dywersyfikacją działalności. Chcę pójść w zupełnie inną branżę, produkcję prądu i ciepła
      z myślą o zasilaniu okolicznych mieszkańców oraz pod suszarnię lub chłodnię i ładowanie baterii, głównie dla Gminy. To nowa usługa
      i innowacja na skalę Polski. Wcześniej współpracowałem z branżą okołogórniczą. Ale jak podejść do tematu dywersyfikacji? Czy to będzie dywersyfikacja? Tam gdzie będzie nowa hala, wyburzony zostanie stary magazyn, siedziba była w tym miejscu, więc to nie jest nowa lokalizacja/nowa fabryka na zupełnie nowej lokalizacji. Czy w tym przypadku dojdzie do dywersyfikacji? Czy zakładając taką argumentację, by wykazać, że aktywa ponownie użyte w poprzednim roku są większe niż 200% [skoro ich nie było to daje wartość zero, wtedy jest pewność, że warunek został spełniony, bo wartość kosztów kwalifikowanych jest większa niż 200 ponownie użytych aktywów : W odniesieniu do planowanego projektu, Wnioskodawca wskazuje, iż warunek ten zostanie spełniony, pomimo że na moment złożenia wniosku aktywa (grunt oraz zabudowania przy ulicy xxx) mają jeszcze status aktywów obcych, ponieważ są dzierżawione przez Wnioskodawcę. Spółka nie posiada aktywów trwałych będących jej własnością na terenie inwestycji. Dzierżawione biuro i hala nie stanowią środków trwałych w księgach rachunkowych spółki (zgodnie z zasadami KSR), a tym samym nie są uwzględniane jako aktywa ponownie wykorzystywane w rozumieniu artykułu 14 ustęp 7 GBER oraz Regulaminu naboru FE SL 10.03. W związku z tym aktualna wartość księgowa ponownie wykorzystywanych aktywów wynosi 0 złotych, co oznacza, że wymóg przewyższenia ich wartości o 200% zostaje formalnie i merytorycznie spełniony. Wnioskodawca posiada notarialnie zawartą umowę przedwstępną zakupu nieruchomości oraz uiścił zadatek (czynność prawna dokonana notarialnie w czerwcu 2025 r.), co jednoznacznie potwierdza zamiar trwałego włączenia tych składników do majątku przedsiębiorstwa najpóźniej na etapie rozpoczęcia realizacji inwestycji. Finalizacja zakupu planowana jest na I kwartał 2026 r. (styczeń). W ocenie Wnioskodawcy, planowane nakłady inwestycyjne (obejmujące zakup, rozbudowę i wyposażenie zakładu kogeneracyjnego) istotnie przekroczą wartość księgową nabywanych aktywów, szacunkowo ponad trzykrotnie, co potwierdza spełnienie kryterium 200% zgodnie z przepisami GBER.
    • Czy biorąc pod uwagę powyższe należy wybrać inne rozwiązanie? ale to najbardziej wpisuje się w chęć uruchomienia kompletnie nowej gałęzi, która będzie projektem pilotażowym i wzorcowym na Śląsku, ze być może na wzmocnieniu względu na użytą technologię. Czy wskazane zostało właściwe stanowisko?
    • Czy na moment składania wniosku należy jeszcze przedstawić i załączyć jakieś Oświadczenie podbite przez wydzierżawiającego?
  3. Data dokonania wpisu do KRS (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) to 26.08., a data umowy spółki to 23.08., którą datę należy wskazać jako początek działalności?
  4. Proszę o potwierdzenie, koszt kogeneracji ( systemów produkujących prąd i ciepło  z OZE) to blisko 2 mln zł, jest to większy koszt mojej inwestycji, ale mając na uwadze zapis, że instalacje OZE nie mogą stanowić dominującego kosztu, w moim przypadku, nie chodzi wyłącznie o samowystarczalność  i obsługę tych urządzeń dla zasilenia zakładu, ale tłumacząc - system ( który nie korzysta w ogóle z paliw kopalnych) zakupywany jest aby rozpocząć produkcję prądu i to właśnie efekt wprowadzenia tego systemu czyli produkcja prądu i ciepła jest dla mnie efektem. Ma to też dla mnie i mojej miejscowości kluczowe znaczenie ponieważ w przypadku konfliktu zbrojnego jestem w stanie zasilić kilkanaście domów. System ten nie jest też zależny od pogody w żaden sposób. Dlatego to kluczowy wydatek z punktu widzenia programu.

Odpowiedź: W odpowiedzi na przesłane pytania informuję, że zgodnie ze stanowiskiem KE koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowalne, jeżeli są spełnione 3 warunki:

  1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu;
  2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex-ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20;
  3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do pomocy w ramach zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowalne na przykład odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja.

Mając na uwadze powyższe, projekt polegający na produkcji energii na sprzedaż nie kwalifikuje się do uzyskania dofinansowania w naborze Mezoinwestycje.
W kwestii pozostałych pytań (w przypadku, gdy projekt dotyczyłby inwestycji kwalifikowalnej w naborze):

Ad. 1 – jeśli zmiana nazwy jest już obowiązująca, to wniosek powinien zostać złożony już z nową nazwą. Dane w profilu Wnioskodawcy zaciągają się z REGON, ale Wnioskodawca może je edytować. Weryfikacja spójności danych nastąpi na etapie oceny formalnej. Jeśli na ten moment Wnioskodawca ma obawy, że zmiana nadal nie będzie widoczna – to można dołączyć załącznik dodatkowy
z wyjaśnieniem lub wniosek do KRS dot. zmiany, choć z dokumentu potwierdzającego formę prawną będzie wynikać bieżąca sytuacja.

Ad. 2.1 – wskazane dokumenty są wystarczające na moment składania wniosku celem wykazania dysponowania nieruchomością.  Proszę tylko zwrócić uwagę na zapisy dokumentacji aplikacyjnej wskazujące na:
Rozpoczęcie realizacji Projektu – rozpoczęcie robót budowlanych związanych
z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia,
że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw; zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń
i przeprowadzenie studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac.
Kluczowym jest również pytanie, czy zakup nieruchomości będzie stanowił wydatek w projekcie. Należy przeanalizować kwestie zadatku w odniesieniu do definicji „wiążącego zobowiązania” i spełnienia efektu zachęty w projekcie.

Ad. 2.2/2.3 – opisana przez Pana zmiana spełnia warunki dywersyfikacji jako inwestycji początkowej. Proszę pamiętać, iż warunek dywersyfikacji – zgodnie
z instrukcją wskazuje: Czy koszty kwalifikowalne przekraczają o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac? Należy więc przeanalizować kwestię aktywów adekwatnie do przyjętego terminu realizacji projektu. 
Informuję, że produkcja energii elektrycznej i cieplnej (oferowanie takich produktów na rynek) a także tworzenie infrastruktury wspierającej sektor energetyczny nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach naboru, gdyż stanowi sektor wykluczony z możliwości uzyskania wsparcia.

Ad. 2.4 – jeśli posiada Pan taki dokument to może go Pan dołączyć do wniosku
o dofinansowanie, ale nie jest to konieczne.

Ad. 3 – proszę wpisać datę umowy spółki

Ad. 4 – zgodnie z treścią przytoczona powyżej, inwestycja taka nie kwalifikuje się do wsparcia. Użyte w dokumentacji pojęcie wydatków dominujących w projekcie oznacza, że nie powinny one stanowić większości (czyli więcej niż 50% przewidzianych kosztów), a być wydatkami towarzyszącymi konkretnemu celowi projektu, realizowanego w ramach FST. Tym samym nie ma limitu kwotowego bądź ograniczeń w zakresie wielkości instalacji. Proszę mieć na względzie, że wspierane będą projekty wpisujące się w typ inwestycji początkowej, do których należy między innymi dywersyfikacja produkcji czy zasadnicza zmiana sposobu produkcji. Zatem wsparcie ma dotyczyć działalności produkcyjnej lub świadczenia usług. Nabór nie jest skierowany na poprawę efektywności energetycznej, tak że, jak wskazano powyżej, wsparcie w ramach naboru nie może zostać udzielone działalności wykluczonej, czyli produkcji i odsprzedaży energii.

Pytanie: Czy istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na rozwój działalności. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą — głównie
w zakresie usług kosmetycznych i fryzjerskich, a także szkoleń z tego obszaru. Obecnie wynajmuję lokal, jednak chciałabym się rozwinąć
i zakupić tak zwany kontener, który pełniłby funkcję niezależnego punktu usługowego. Planuję jego zakup, remont oraz wyposażenie. Dodatkowo chciałabym poszerzyć zakres oferowanych usług, co wiąże się
z koniecznością odbycia specjalistycznych szkoleń — również na ten cel chciałabym uzyskać wsparcie. Czy w ramach obecnych lub planowanych naborów istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na tego typu inwestycje oraz rozwój kompetencji?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w ramach aktualnie trwającego naboru 10.3 FESL „Mezoinwestycje”, w wykazie wydatków kwalifikowalnych uwzględniono:

Koszty bezpośrednie:

Regionalna pomoc inwestycyjna

  • Środki trwałe / dostawy
  • Wartości niematerialne i prawne
  • Roboty budowlane

Pomoc szkoleniowa

  • Koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem Koszty pośrednie (zgodnie z katalogiem określonym w części IV, punkt 3 dokumentacji).

Zatem na podstawie przedstawionych informacji:

Zakup kontenera jako niezależnego punktu usługowego:
Zakup kontenera jest możliwy, o ile będzie to produkt nowy, nieużywany.

Remont kontenera:
Koszty remontu nie są kwalifikowalne. Zgodnie z dokumentacją, kwalifikowane są roboty budowlane w rozumieniu budowy, przebudowy, rozbudowy lub modernizacji nieruchomości, jako część inwestycji początkowej. „Remont” natomiast rozumiany jest jako odtworzenie stanu pierwotnego obiektu bez jego zasadniczej zmiany, co wyklucza te koszty z katalogu kwalifikowalnych.

Wyposażenie kontenera:
Może być kwalifikowalne w ramach kategorii środków trwałych. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się m.in. zakup, instalację, montaż, pierwsze uruchomienie, transport, opakowanie, rozładunek, sprawdzenie i przystosowanie środka trwałego, a także szkolenie personelu oraz instruktaż – pod warunkiem, że wszystkie te koszty zostaną ujęte w wartości początkowej środka trwałego
w ewidencji beneficjenta.

Szkolenia specjalistyczne:
W ramach pomocy szkoleniowej kwalifikowalne są koszty szkoleń bezpośrednio związanych z projektem, prowadzone przez firmy zewnętrzne w trybie stacjonarnym lub online, zarówno w formie szkoleń otwartych, jak i zamkniętych. Kwalifikowalne są jedynie te szkolenia, które nie zostały ujęte w wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych ani środków trwałych.

Proszę pamiętać, że wszystkie koszty muszą spełniać warunki kwalifikowalności określone w Załączniku numer 7 – Kwalifikowalność dla naboru.
Termin naboru kończy się 31.07.2025 r.
Polecamy również kontakt z Głównym Punktem Funduszy Europejskich
w Katowicach, tel. 327 744 720, email: pife_katowice@slaskie.pl
Istnieje tam możliwość otrzymania informacji o ewentualnych naborach organizowanych przez inne instytucje."

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW

Pytanie: Zwracam się do Państwa z prośbą o wskazanie w jaki sposób powinniśmy wypełnić wniosek w zakresie wskazania lokalizacji projektu. Mamy dość specyficzną sytuację. Wnioskodawca jest właścicielem kilku hal magazynowych. Kompleks hal znajduje się na granicy dwóch gmin: Bieruń
i Tychy. Zamierza zrealizować projekt w jednej z nich. Hala ta zlokalizowana jest w Gminie Bieruń. Pozostałe hale zlokalizowane są już w Gminie Tychy. Całość projektu i kosztów kwalifikowanych związana jest z wskazaną halą zlokalizowaną w Bieruniu. W hali tej prowadzony jest osobna usługa, która nie jest świadczona w pozostałych halach – to tej usługi dotyczy projekt.  Co istotne podatek od nieruchomości za tą halę Wnioskodawca odprowadza w Bieruniu. Proszę o informację jak powinniśmy uzupełnić zapisy we wniosku dotyczące lokalizacji. Pytanie wynika z tego, iż cały kompleks przypisany jest do adresu w Tychach (również ta hala zlokalizowana w Bieruniu). Czy we wniosku w miejscu na adres powinniśmy wpisać adres tyski, a sytuację opisać w innym miejscu wniosku. Czy też powinniśmy wpisać adres bieruński - wówczas nie będziemy w stanie podać numeru porządkowego a jedynie ulicę (nazwa ulicy jest ta sama co w Tychach). Pytamy w kontekście kryterium nr 13 „Miejsce realizacji w gminach wchodzących w skład OSI dla obszaru FST”, w ramach którego inna punktacja jest przynależna Tychom, a inna (wyższa) Bieruniowi).

Odpowiedź: Z przedstawionych przez Pana informacji wynika, że całość projektu i kosztów kwalifikowanych związana jest z halą zlokalizowaną w Bieruniu. W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie w punkcie B.3 powinni Państwo wpisać adres bieruński to jest rzeczywiste miejsce realizacji projektu (ze wskazaniem możliwych do podania danych przedmiotowej lokalizacji). Informuję również, że najpóźniej na moment kontraktacji umowy przedmiotowy adres miejsca realizacji projektu musi zostać wykazany w dokumencie rejestrowym wnioskodawcy lub konieczne będzie dokonanie zgłoszenia NIP/8.

KWALIFIKOWALNOŚĆ

Pytanie: Planujemy zakup maszyny– automatyczne stoły montażowe oraz most wielofunkcyjny CNC, o wartości około 570 000,00 euro. Rozważamy realizację zakupu w formie leasingu finansowego. W związku z powyższym, prosimy o potwierdzenie, czy w ramach przedmiotowego naboru koszt zakupu maszyny w formie leasingu finansowego może być uznany za koszt kwalifikowalny oraz czy istnieje możliwość, aby część środków z dotacji (w wysokości zgodnej z zasadami określonymi w regulaminie naboru) została przeznaczona na pokrycie części wpłaty leasingowej, natomiast pozostała kwota stanowiła nasz wkład własny w ramach umowy leasingu.

Alternatywnie, rozważamy również połączenie dotacji z finansowaniem
w formie pożyczki. Będziemy również wdzięczni za wskazanie lub przedstawienie innego możliwego rozwiązania, które pozwoliłoby na realizację zakupu maszyny z uwzględnieniem wkładu własnego w formie leasingu lub pożyczki.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie dotyczące możliwości uznania kosztów zakupu maszyny w formie leasingu finansowego, informujemy, że kwalifikowalna jest jedynie część kapitałowa raty leasingu finansowego nowych środków trwałych (z wyłączeniem nieruchomości), opłacona w okresie realizacji inwestycji początkowej, pod warunkiem, że umowa leasingowa zostanie zawarta po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Jedocześnie należy pamiętać, że Beneficjent jest zobowiązany do wyboru wykonawcy w oparciu o najbardziej korzystną ekonomicznie i jakościowo ofertę, a w przypadku zamówień publicznych przeprowadzenia procedury wyboru dostawcy/wykonawcy zgodnie
z zasadą konkurencyjności. Ponadto, nie ma przeciwwskazań, aby wkład własny został częściowo lub w całości sfinansowany ze środków pożyczkowych lub kredytowych, o ile nie pochodzą one ze środków publicznych stanowiących pomoc publiczną (na przykład innej dotacji).

Pytanie: Proszę o informację czy podczas rozliczania kosztów pośrednich (czyli 7% od kwalifikowanych kosztów bezpośrednich) w przypadku kiedy te 7% przekracza pozostały limit pomocy de minimis, powinnam już na etapie składania wniosku w punkcie E.2.4 w polu dofinansowanie wpisać wartość, która pozostała nam do wykorzystania? Czy na razie nie obliczam tego limitu, wpisuję całe 7% a kwota weryfikowana jest dopiero na etapie podpisania umowy i korygowana podczas składania harmonogramu płatności?

Odpowiedź: Na etapie oceny spełnienia kryteriów formalnych limit pomocy de minimis nie jest weryfikowany - weryfikacja w tym zakresie przeprowadzana jest dopiero na etapie kontraktacji projektu. W związku z tym, w zależności od wysokości limitu dostępnego na planowany moment kontraktacji projektu, taką wartość należy wpisać, o ile ma być ona niższa aniżeli ta wyliczana przez system. Jednak należy mieć na uwadze, że w przypadku stwierdzenia, że na moment podpisywania umowy o dofinansowanie Wnioskodawca miał już wykorzystany limit pomocy de minimis - zostanie dokonana stosowna korekta w tym zakresie. Proszę pamiętać, że do limitu pomocy de minimis należy również wliczyć pomoc uzyskaną przez podmioty powiązane kapitałowo z wnioskodawcą.

Pytanie: Planowanym przedsięwzięciem jest utworzenie nowego zakładu - przychodni medycznej. Posiadamy własnościowy budynek z zatwierdzonym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę. Budynek jest w stanie zerowym. Planowana inwestycja zakłada realizację prac budowlanych w celu oddania do użytkowania nieruchomości i otwarcia przychodni. Kolejne etapy to zakup środków trwałych i wyposażenia gabinetów, wprowadzenie nowej usługi do oferty jaką będzie poradnia ginekologiczna. Jest to inwestycja początkowa i wymaga dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (czyli szereg działań na dostępność). Czy chodnik i podjazd z barierkami i przestrzenią dla wózków inwalidzkich będzie kosztem kwalifikowalnym? Z kwalifikowalności wynika, że nie jest to wydatek kwalifikowalny, natomiast wydatki na dostępność, jak rozumiem przewidują takie inwestycje. Proszę o informację, czy możemy taki wydatek uwzględnić w projekcie?

Odpowiedź: Z przedstawionych informacji wynika, że nie wszystkie pozycje spełniają warunki kwalifikowalności, to jest budowa chodnika. Zgodnie
z Kwalifikowalnością dla naboru, do wydatków niekwalifikowalnych należą koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych. Chodnik natomiast jest elementem drogi, wobec czego nie jest kwalifikowalny. Wydatki na dostępność, to jest podjazd z barierkami i przestrzenią dla wózków inwalidzkich, są wydatkami kwalifikowalnymi. Należy także pamiętać, że wszystkie warunki dla wybranej kategorii kosztów kwalifikowalnych powinny być spełnione. Ponadto, eksperci na etapie oceny merytorycznej weryfikują czy wskazane wydatki kwalifikowane są zasadne. W związku z powyższym stosowne uzasadnienie powinno być zawarte we wniosku. Proszę mieć na uwadze, że wsparcie realizowane jest na rzecz transformacji regionu i jednym z podstawowych kryteriów merytorycznych zerojedynkowych jest wpisywanie się inwestycji ujętej we wniosku w transformację. Z przedstawionych informacji dotyczących zakresu rzeczowego i celu projektu wynika wątpliwość w tym zakresie. Proszę o analizę kryteriów i analizę czy Wnioskodawca je spełni.

Pytanie: W odniesieniu do załącznika „analiza energetyczna”, proszę o informację, czy firma realizując inwestycję początkową w zakresie dywersyfikacji działalności może sfinansować wydatki nabycia instalacji PV oraz pompy ciepła w celu zapewnienia niezależności energetycznej całego zakładu? Czy ww. wydatki powinny dotyczyć tylko tej części zakładu związanej z inwestycją początkową, czyli dywersyfikacją?

Odpowiedź: Informuję, że maksymalnie 20% wytworzonej energii może być przeznaczone na inny cel niż potrzeba inwestycji początkowej wskazanej we wniosku o dofinansowanie. Proszę mieć na względzie, że nabór nie jest skierowany na poprawę efektywności energetycznej.

Pytanie: Zwracamy się z uprzejmą prośbą o informację w zakresie kwalifikowalności wydatków poniesionych na zakup licencji. Projekt realizowany w ramach wniosku o dofinansowanie stanowić będzie wynik przeprowadzonych prac B+R oraz współpracy z organizacją badawczą. W drodze wyniku prac B+R wdrożony w Spółce zostanie produkt innowacyjny objęty patentem. Niniejszy patent jest w posiadaniu kontrahenta, który realizował we współpracy ze Spółką prace B+R. W celu realizacji inwestycji, Spółka zobowiązana jest do podpisania umowy licencyjnej z kontrahentem oraz zapłaceniem ok. 10% opłaty wstępnej tytułem nabywanej licencji. Następnie, Spółka w okresie realizacji Inwestycji, a także po jej zakończeniu będzie ponosić wydatki opłaty licencyjne na wskazany patent. Aktualnie Spółka zamierza podpisać umowę licencyjną oraz dokonać niniejszej opłaty wstępnej. Wobec powyższego, uprzejmie prosimy o potwierdzenie czy wydatki ponoszone w ramach umowy licencyjnej mogą stanowić dla Spółki koszty kwalifikowane w ramach wniosku o dofinansowanie z tytułu wartości niematerialnej i prawnej. Równocześnie, czy przeszkodą do takiej alokacji będzie fakt podpisania umowy licencyjnej przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami wskazanymi w kwalifikowalności dla naboru: kwalifikowalne są „koszty nabycia nowych wartości niematerialnych i prawnych w szczególności w formie autorskich praw majątkowych, licencji, know-how, oraz innych praw własności intelektualnej (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego oprogramowania, koszty szkolenia personelu, instruktażu pod warunkiem, że koszty te ujęte są w wartości początkowej zakupionej wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych beneficjenta). Proszę zwrócić uwagę, że w ramach naboru wnioskodawca zobowiązany jest do wyboru jednego typu inwestycji początkowej, co skutkuje obowiązkiem zachowania efektu zachęty. Podpisanie umowy i wpłata zaliczki na poczet zakupu licencji przed złożeniem wniosku uznane zostanie za rozpoczęcie projektu (definicja zgodnie z regulaminem wyboru projektów), a więc za złamanie efektu zachęty. Skutkować to będzie niekwalifikowalnością projektu."

Pytanie: Czy w konkursie Mezoinwestycje koszt projektu technicznego linii technologicznej może stanowić koszt kwalifikowalny. Wydatek ten będzie ujęty w Ewidencji Środków Trwałych. Będzie to kategoria zakup wartości niematerialnych i prawnych. Wśród kosztów niekwalifikowalnych widnieje zapis "wytworzenie wartości niematerialnych i prawnych" - czy w kontekście tego zapisu chodzi o wytworzenie wartości niematerialnej
i prawnej przez Wnioskodawcę? Jak tutaj dokonać rozróżnienia kiedy mamy do czynienia z zakupem, a kiedy z wytworzeniem wartości niematerialnej
i prawnej (WNIP)? Czy zakup rozumiany jest jako zakup WNIP od zewnętrznego dostawcy, a wytworzenie WNIP przez samego Wnioskodawcę, czy powinien zostać zastosowany inny sposób interpretacji tych zapisów? Podsumowując pytanie, czy zakup projektu technicznego linii technologicznej potraktowany zostanie jako zakup wartości niematerialnej i prawnej (koszt kwalifikowalny)?

Odpowiedź: Zakup od zewnętrznego podmiotu projektu technicznego linii technologicznej – traktowany jako zakup wartości niematerialnej i prawnej – może być kosztem kwalifikowalnym, pod warunkiem, że zostaną spełnione wszystkie warunki dla kwalifikowalności danego wydatku. Natomiast samodzielne opracowanie takiego projektu przez Wnioskodawcę bez zakupienia go od zewnętrznego podmiotu nie będzie uznane za koszt niekwalifikowalny.

INWESTYCJA POCZĄTKOWA

Pytanie: Proszę o informację jak długo musi funkcjonować istniejący już zakład? Co gdybyśmy popatrzeli na to jako zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego? Obecnie wynajmujemy halę produkcyjną w której wykonujemy tylko częściowy proces produkcyjny. Hala nie pozwala na  automatyzację i wprowadzenie całego procesu produkcyjnego (część procesów produkcyjnych zlecamy zewnętrznie). Docelowo chcemy wybudować nową halę produkcyjną z halą magazynową w której dodamy nowa linię produkcyjną (zautomatyzowaną i zrobotozywaną - wcześniej ten proces produkcyjny był zlecany zewnętrznie). Tym samym cały proces produkcyjny będzie na jednej hali produkcyjnej. Dodatkowo dzięki magazynowi będziemy magazynować nasze wyroby. Halę magazynową chcemy też częściowo przygotować na usługi wynajmu krótkoterminowego miejsc paletowych. Zrezygnujemy z wynajmu obecnej hali gdy będzie możliwość organizacji całego procesu produkcyjnego na nowo wybudowanej hali.

Odpowiedź: Dokumentacja dla tego naboru nie zawiera kryterium istnienia zakładu przez określony czas wprost. A więc każde przedsiębiorstwo ma możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie. Niemniej proszę zwrócić uwagę na kryteria wyboru projektów: potencjał wnioskodawcy, gdzie badana jest jego zdolność finansowa. Ponadto Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie wskazuje typu inwestycji początkowej, jaką powinien wybrać Wnioskodawca. To on, znając założenia własnego projektu, powinien wybrać jeden typ inwestycji początkowej. Definicje inwestycji początkowej, jak również definicje poszczególnych typów inwestycji początkowej zawiera regulamin wyboru projektów. Jeśli przedsiębiorca nie jest  w stanie wpisać planowanego projektu w jeden typ inwestycji początkowej, proponuję ponowne przeanalizowanie projektu pod kątem zgodności z dokumentacją dla tego naboru. Proszę mieć na uwadze, że przeniesienie dotychczasowej działalności do nowej lokalizacji nie spełnia warunków tworzenia nowego zakładu, gdyż nowy zakład jest tworzony w sytuacji, gdy dotychczasowy nadal funkcjonuje. Jednocześnie informuję, że nie ma możliwości kwalifikowania kosztów projektu, które będą wynajmowane. Zgodnie z Załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów, za koszty niekwalifikowalne uznaje się między innymi „wydatki poniesione na zakup aktywów w ramach projektu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne), które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze”). Zachęcamy do dokładnego zapoznania się z ogłoszeniem
o naborze wraz z załącznikami oraz weryfikację Państwa projektu w kontekście warunków naboru.

EFEKT ZACHĘTY

Pytanie: Czy chcąc uzyskać dofinansowanie w ramach naboru Mezoinwestycje, możemy opublikować zapytania ofertowe już teraz (przed złożeniem wniosku), a rozstrzygnąć je po złożeniu wniosku? Chodzi o to,  czy publikacja zapytań na bazie konkurencyjności przez złożeniem wniosku nie będzie stanowiła złamania efektu zachęty? Wybór oferentów nastąpiłby dopiero po złożeniu wniosku.

Odpowiedź: W odpowiedzi na Pani pytanie uprzejmie informuję, że efekt zachęty zostaje naruszony w momencie, gdy przed złożeniem wniosku
o dofinansowanie dochodzi do pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania związanego z realizacją projektu — przykładowo poprzez podpisanie umowy, złożenie zamówienia na urządzenie lub podjęcie innego działania, które czyni inwestycję nieodwracalną. W kontekście opisanej przez Panią sytuacji, naruszenie efektu zachęty miałoby miejsce w przypadku podpisania umowy z wykonawcą przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Natomiast sama publikacja ogłoszenia w Bazie Konkurencyjności nie stanowi prawnie wiążącego zobowiązania i tym samym nie narusza zasady efektu zachęty.

Pytanie: Firma, która chce złożyć wniosek o dofinansowanie posiada pozwolenie na budowę z klauzulą ostateczności, które składa się z kilku części na różne, odrębne elementy infrastruktury nie powiązanej ze sobą technologicznie. W ramach pozwolenia rozpoczęła inwestycje na kogeneracje (postawiono fundamenty), która zasilać będzie bieżącą infrastrukturę przedsiębiorstwa. W ramach tego samego pozwolenia planowane jest również zrealizowanie odrębnej inwestycji (w żadnym stopniu niepowiązanej ze zrealizowanymi już inwestycji) w ramach dofinansowania z programu 10.3, w której zaplanowane są prace budowlane, nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych. Czy ta sytuacja wpływa na niespełnienie efektu zachęty?

Odpowiedź: W opisanej sytuacji, aby dochować efektu zachęty, należy wykazać niezależność innych etapów ujętych w pozwoleniu na budowę od inwestycji ujętej we wniosku na przykład poprzez stosowne wpisy w dzienniku budowy oraz częściowych odbiorów innych etapów a także na przykład poprzez wskazywanie etapowania w dokumentacji (w tym na przykład w pozwoleniu na budowę).

WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI

Pytanie: Proszę o opinię na temat wypełnienia załącznika nr 3 Analiza Energetyczna. Zamierzamy zrealizować inwestycję dywersyfikującą dotychczasową działalność spółki i utworzyć nowy zakład usługowy (roboty budowlane i wyposażenie), który jest wejściem na inny rynek niepowiązany z działalnością dotychczasową. Obecnie prowadzimy działania na polu budowlanym. Realizujemy inwestycje budowlane dla klienta oraz własne do sprzedaży. W związku z tym energia elektryczna, którą zużywamy wynika z zasilania budów w trakcie ich produkcji, częściowo faktury są na nasz koszt, w innych przypadkach prąd wykorzystywany jest z budowy klienta. W związku z tym faktury są nieregularne o różnej wysokości. Podobnie ogrzewanie realizowane jest na budowie klienta, w innych przypadkach ogrzewamy kontenery socjalne poprzez klimatyzacje nawiewne (prąd). Jak mamy wykazać wiarygodne i sensowne informacje
w załączniku nr 3?
Poniżej komentarze do instrukcji:
Analiza wymaga dokonania porównania mocy produkcyjnej planowanej instalacji i przyszłego zapotrzebowania beneficjenta w zakresie inwestycji początkowej realizowanej w ramach projektu, która musi zostać oparta na weryfikacji faktycznego przeszłego zużyciu energii na potrzeby własne przedsiębiorcy - tutaj możemy dysponować świadectwem charakterystyki budynku wynikającego z uśrednionych rachunków za energię zapłaconych przez Wnioskodawcę w ostatnim rocznym okresie obrachunkowym (przy czym należy wykazać dane zgodnie z faktycznie posiadanym okresem sprawozdawczym, który nie musi się pokrywać z okresem 01.01 - 31.12) - ten element będzie nieporównywalny i niewiarygodny jeśli oprzemy go
o historyczne zużycie. Natomiast w przypadku planowanego zwiększenia zużycia energii na potrzeby własne (w wyniku na przykład rozbudowania działalności podstawowej Wnioskodawcy, niezwiązanej w produkcją energii - to jest nasza sytuacja) faktyczne zużycie energii w przeszłości powinno stanowić bazę do wyliczenia i powinno zostać zwiększone o wysokość planowanego przyszłego zużycia energii w związku ze wzrostem jej zapotrzebowania. Nasze zużycie nie może stanowić bazy - rodzaj działalności i zużycia jest zbyt różnorodny.

Odpowiedź: Z przesłanych przez Pana wyjaśnień wynika, że tworzy Pan nowy zakład usługowy (roboty budowlane i wyposażenie), który jest wejściem na inny rynek niepowiązany z działalnością dotychczasową. Dlatego podczas wypełniania analizy energetycznej nie będzie Pan posiadał informacji związanych z historycznym zużyciem w związku z czym w kolumnach dotyczących dotychczasowego zużycia energii elektrycznej należy wpisać wartość „0”.

Pytanie: W legendzie jest wyjaśnienie w drugim wierszu, że "należy wypełnić sprawozdania finansowe dla trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku, okresu bieżącego oraz przygotować prognozę na okres realizacji projektu oraz  pięciu lat od momentu jego zakończenia”. Mowa jest tutaj o 5 latach od momentu zakończenia. Kolejny wiersz mówi natomiast o 3 latach trwałości projektu, i podobnie telefonicznie udzielono mi informacji, że „trwałość projektu 3 lata od momentu wypłaty ostatniej płatności”. Bardzo prosiłbym o doprecyzowanie. Z uwagi na wydłużenie terminu składania wniosków, rozumiem że jeżeli złożę wniosek do 20 lipca, to obowiązuje mnie ten zapis: "jeżeli wniosek zostanie złożony po 20 lipca roku bieżącego, to będą to dane za dwa kwartały”, to wypełniam kolumnę „okres bieżący tylko za 1 kwartał 2025 (90 dni) ? I teraz mam pytanie o dane z okresu pomiędzy -zakończonym pierwszym kwartałem 2025- a - końcem roku 2025. Bo kolejne kolumna w analizie to rok n+1 czyli rok 2026. Czy dane z okresu 01.04.2025 - 31.12.2025 mają zostać pominięte?

Odpowiedź: W analizie finansowej należy wskazać dane za okres bieżący (dany kwartał) oraz w następnej kolumnie „n” dane za pełny rok którego dotyczy okres bieżący (to jest 2025 r.). Następnie w kolejnych kolumnach „n+…” należy wskazać okres realizacji projektu oraz 3 lata okresu trwałości. W kolumnach „n –” należy wskazać trzy lata poprzedzające okres bieżący. Dodatkowo w odpowiedzi informuję iż w przypadku złożenia wniosku o dofinansowanie w terminie do 20 lipca należy wskazać dane wyłącznie za I kwartał 2025 r.

Pytanie: Czy w przypadku, gdy już teraz wiemy, że Wnioskodawca nie będzie dysponował pełną kwotą pomocy de minimis – bo już ma wykorzystaną cześć limitu, mamy obniżyć dofinansowania na etapie pisania wniosku czy wpisać maksymalny i obniżenie nastąpi na etapie podpisania umowy o dofinansowanie? Z Instrukcji wydaje się, że mamy wpisać całość, ale w przypadku gdy Wnioskodawcy mają dostępny limit około 100 tysięcy złotych, a we wniosku wychodzi na przykład 600 tysięcy złotych, to przy kilku takich firmach „oszczędności” już będą liczony w milionach, więc jeżeli teraz tego nie obniżymy, to to może sztucznie wyczerpać część alokacji. Jeżeli mamy obniżyć na etapie pisania wniosku, to jaki przyjąć do tego kurs, by Wnioskodawca nie był „stratny” gdy zmieni się on przed podpisaniem umowy.

Odpowiedź: Ostateczna weryfikacja w zakresie limitu pomocy de minimis przeprowadzana jest na etapie kontraktacji projektu. W związku z tym,
w zależności od wysokości limitu dostępnego na planowany moment kontraktacji projektu (orientacyjny termin rozstrzygnięcia naboru:
I kwartał 2026/II kwartał 2026 r.), taką wartość należy wskazać we wniosku
o dofinansowanie, przyjmując uśredniony kurs euro. W przypadku przekroczenia limitu pomocy de minimis na moment podpisania umowy
o dofinansowanie, Wnioskodawca zostanie wezwany do stosownej korekty w tym zakresie. Proszę pamiętać, że do limitu pomocy de minimis należy również wliczyć pomoc uzyskaną przez podmioty powiązane kapitałowo z Wnioskodawcą.

Pytanie: Pole 4.1 pomoc publiczna. Jesteśmy firmą mikro i nie wiem jaki zakres mamy wybrać: 60% dla mikro czy 70% mikro ( szkolenia ) w projekcie dostawca linii produkcyjnej będzie prowadził szkolenie z obsługi. Nieruchomość: dywersyfikacja działalności będzie wiązał się z najmem hali produkcyjnej. Czy na dzień składania wniosku musimy mieć podpisaną umowę z właścicielem hali, czy wystarczy na przykład przedwstępna umowa ? Nieruchomość będzie zlokalizowana na terenie gmin zgodnie z regulaminem. Czy koszt dzierżawy hali jest kosztem pośrednim w projekcie?
Pole B13 – działalność okołogórnicza – czy jeśli nie prowadzimy obecnie takiej działalności oraz projekt nie dotyczy działalności okołogórniczej czy możemy składać wniosek ?
Badanie rynku: w instrukcji nie ma informacji ile ofert mamy pozyskać. Czy wystarczą 2 czy powinny być 3 ? Czy mogą być od podmiotów zagranicznych?

Odpowiedź:

  1. Jeżeli szkolenie będzie ujęte w wartości początkowej nabywanego środka trwałego, to wówczas obowiązuje wartość poziom wsparcia 60% kosztów kwalifikowalnych.
  2. Koszt dzierżawy nie kwalifikuje się do wsparcia jako wydatek bezpośredni. Katalog kosztów pośrednich zawiera taki koszt. Nie ma konieczności posiadania ostatecznej umowy najmu na etapie aplikowania.
  3. Jest to kryterium punktowane, którego spełnienie nie jest obligatoryjne, aby móc udzielić wsparcia.
  4. Instrukcja nie wskazuje minimalnej liczby ofert, jakie należy pozyskać. Dołączanie ofert do wniosku nie jest wymagane. Oferty mogą pochodzić od podmiotów zagranicznych.

Pytanie: Czy jesteśmy zobligowani do wypełniania załącznika analiza energetyczna, gdyż w ramach projektu zakupujemy ramę paneli fotowoltaicznych, która zamieszczana będzie na kontenerach socjalnych, które będą lokowane w miejscach dokonywania robót budowlanych.
W związku z tym w jaki sposób mielibyśmy wypełnić dane dotyczące:
- Rocznego zużycia energii w zakładzie (kWh)
- Średniomiesięcznego zużycia energii w zakładzie (kWh)
Jeśli de facto nie wpłynie to na energię ZAKŁADU, bo jest to samodzielna jednostka nie połączona z zużyciem energii w zakładzie. Proszę o informację na podstawie jakich danych (i czy w ogóle) należy wypełnić wskazany załącznik.

Odpowiedź: W opisanym przez Pani przypadku – to jest zakupu ramy paneli fotowoltaicznych montowanej na kontenerach socjalnych, które nie są trwale związane z infrastrukturą zakładu i funkcjonują jako samodzielna jednostka - nie zachodzi konieczność sporządzenia analizy energetycznej.

Pytanie: Jaki załącznik należy dodać jako dokument rejestrowy dla firmy zarejestrowanej w ceidg. W instrukcji jest napisane że należy złożyć taki załącznik obowiązkowo. jednocześnie jest napisane, iż dokumentu potwierdzającego formę prawną nie stanowią wyciągi z KRS i CEIDG. Proszę również o informację w jakiej formie mają być składane załączniki, czy pliki w word mają być podpisane, czy skany, inne dokumenty na przykład wyciągi z banku zatwierdzone?

Odpowiedź: Jako załącznik należy dołączyć dokument potwierdzający formę prawną. W przypadku, gdy Wnioskodawcą będzie jednoosobowa działalność gospodarcza to przedmiotowy dokument nie dotyczy Wnioskodawcy. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie ma konieczności składania podpisanych dokumentów, tym bardziej że sam wniosek na etapie składania również nie jest podpisywany. Wyciąg z banku (jeśli jest generowany z systemu) powinien zawierać klauzule, że został wygenerowany elektronicznie i nie wymaga podpisu.

Pytanie: Jakie dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe załączone do KRS ma złożyć firma, która na chwilę obecną nie ma ukończonego sprawozdania finansowego za rok 2024? Czy załączenie wizualizacji sprawozdania za rok 2024 jako dokumentu dodatkowego będzie wystarczające?

Odpowiedź: W przypadku podmiotu, który figuruje w rejestrze KRS, nie należy składać dokumentów finansowych do wniosku, natomiast dokumenty (bilans, rachunek zysków i strat, uchwała lub postanowienia o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego) powinny być złożone w KRS to jest powinny być widoczne w portalu https://prs.ms.gov.pl/krs; https://ekrs.ms.gov.pl. Na ich podstawie odbędzie się weryfikacja. Dokumenty powinny być załączone na portalu w terminach obowiązujących przepisami sprawozdawczymi.

Pytanie: W związku z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie w ramach Działania 10.03 „MEZOINWESTYCJE”, zwracamy się z uprzejmą prośbą
o doprecyzowanie dwóch kwestii technicznych związanych z poprawnością wypełnienia formularza: B.3. Miejsce realizacji projektu, Adres inwestycji – brak numeru budynku i ulicy oraz brak prawa własności w momencie składania wniosku. Spółka obecnie prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące zakupu nieruchomości pod planowaną inwestycję. Dla jednej
z lokalizacji posiada promesę sprzedaży oraz zna numer ewidencyjny działki i jej położenie (miejscowość, obręb). Transakcja nie została jednak jeszcze sfinalizowana. Czy w takim przypadku:
• należy wskazać dane działki (numer ewidencyjny, obręb, miejscowość, kod pocztowy) pomimo braku nadanego numeru budynku i ulicy,
• dopuszczalne jest nie wpisanie ulicy i podanie w kolumnie numeru budynku: brak danych - z opisem sytuacji własnościowej w odpowiednim polu formularza (na przykład w B.11)
• brak aktu własności lub umowy najmu na etapie składania wniosku wpływa na ocenę formalną lub merytoryczną,
• ewentualne dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania nieruchomością można uzupełnić przed podpisaniem umowy
o dofinansowanie.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że we wniosku
o dofinansowanie powinna zostać wskazana lokalizacja projektu z uwagi na konieczność oceny jego umiejscowienia, weryfikacji, czy projekt zostanie zrealizowany na terenie pogórniczym itp. We wniosku, w przypadku braku adresu, należy wskazać na przykład numer działki, co pozwoli na lokalizację terenu. Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie wymaga dostarczenia aktu własności, niemniej wnioskodawca jest zobowiązany do dostarczenia oświadczeniu o prawie dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu.

Ponadto lokalizacja miejsca realizacji projektu wskazana we wniosku
o dofinansowanie w pkt B.3 musi zostać wpisana do dokumentu rejestrowego Wnioskodawcy najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Dodatkowo zmiana miejsca realizacji projektu każdorazowo podlega weryfikacji i w razie pojawiających się okoliczności projekt może zostać skierowany na ponowną ocenę celem weryfikacji.

Pytanie: Czy „decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko” może być dostarczona przed podpisaniem umowy o dofinansowanie a nie na etapie wnioskowania?
W instrukcji jest zapis „Dostarcz dokument najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.”, ale zapis ten jest pod punktem B, który odnosi się do zaświadczenia Natura, stąd pytanie.

Odpowiedź: Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko powinna być dostarczona do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości, najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie, na etapie aplikowania nie ma konieczności dołączania tych dokumentów.

Pytanie: Czy w przypadku, gdy wnioskodawca składa sprawozdanie finansowe do KRS, a złożył wniosek załączając sprawozdania (same sprawozdania finansowe w wersji XML oraz ich wizualizacje w pdf, bez uchwały) do wniosku o dofinansowanie, to będzie to traktowane jako błąd
i odrzucenie wniosku na etapie oceny formalnej, ponieważ nie powinno się załączać dokumentów, które są złożone w KRS? Odnośnie jeszcze niezłożonych wniosków – czy w miejsce sprawozdań finansowych we wniosku należy podłączyć jakiś załącznik na przykład pdfa, w którym będzie informacja, że dokumenty są złożone w KRS i dlatego się ich nie podłącza? Czy w przypadku kiedy dany obowiązkowy załącznik nie dotyczy wnioskodawcy, mamy podłączać na przykład pdfa z informacją, że nie dotyczy? Inaczej pole podświetla się w systemie LSI na czerwono, ale walidacja wniosku przechodzi poprawnie i można go złożyć.

Odpowiedź: Jeśli sprawozdania zostały dołączone pomimo braku obowiązku ich dostarczenia na etapie oceny formalnej wnioskodawca może zostać poproszony o ich usunięcie. Sam fakt złożenia wniosku z załącznikami nie będzie traktowany jako błąd wpływający na odrzucenie wniosku. Nie ma konieczności dołączania załącznika informującego, że dany dokument nie dotyczy wnioskodawcy. Pole obramowane czerwona linią nie blokuje możliwości złożenie projektu w systemie LSI.

Pytanie: Czy niedołączenie potwierdzenia innowacyjności w przedmiotowym naborze będzie się wiązało z możliwością dołączenia takiego załącznika na etapie uzupełnień formalnych projektu? Czy też brak załącznika spowoduje, że nie zostaniemy o to wezwani i nie otrzymamy punktów w tym kryterium. W projekcie występuje innowacyjność, jednak nie mamy pewności czy instytucja, która ją badała zdąży przygotować stosowny dokument w tym zakresie przed zakończeniem projektu.

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami wskazanymi w instrukcji wypełniania wniosku
o dofinansowanie w części H.2 Załączniki dodatkowe wskazano: „W przypadku gdy w punkcie B.9.2 wskażesz, że projekt charakteryzuje się skalą innowacyjności co najmniej na poziomie regionu, stosowaną nie dłużej niż trzy lata, załącz do WOD dokument potwierdzający przedmiotowy fakt”. W związku z powyższym jeżeli wnioskodawca wykaże we wniosku innowacyjność i nie dołączy do tego stosownego dokumentu, wówczas na etapie oceny formalnej ION wezwie wnioskodawcę do dostarczenia dokumentu/wyjaśnień w tym zakresie.

Pytanie: Jakie dokumenty finansowe za ostatnie 3 lata obrachunkowe załączone do KRS lub złożone jako załączniki do wniosku o dofinansowanie, ma złożyć Wnioskodawca który z początkiem 2025 roku zmienił formę prawną ze spółki cywilnej w spółkę akcyjną?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w przypadku podmiotu, który figuruje w rejestrze CEIDG (w opisanym przypadku spółka cywilna, która przekształciła się spółkę akcyjną początkiem 2025 r.) należy dołączyć jako załączniki do wniosku dokumenty finansowe za 3 ostatnie lata obrachunkowe poprzedzające rok złożenia wniosku. Mogą to być:
- dokumenty PIT opatrzone pieczęcią urzędu skarbowego potwierdzającą wpływ lub dokumenty PIT elektroniczne wraz z potwierdzeniem złożenia/nadania (tak zwane UPO). Należy pamiętać, że suma kontrolna widniejąca na danym dokumencie PIT powinna być zgodna z sumą kontrolną widniejącą na przyporządkowanym do niego potwierdzeniu (UPO),
- sprawozdania finansowe (w przypadku obowiązku ich sporządzania) – wtedy należy dołączyć bilans, rachunek zysków i strat wraz z potwierdzeniem ich złożenia w stosownym urzędzie skarbowym.
Ponadto, jeżeli podmiot zobowiązany jest do poddania sprawozdania finansowego opinii biegłego rewidenta oraz/lub sporządzania sprawozdań skonsolidowanych wówczas także należy załączyć te dokumenty do wniosku aplikacyjnego (w przypadku podmiotu figurującego w CEIDG). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy sprawozdanie finansowe jest w trakcie badania przez biegłego rewidenta, wówczas należy:
- przedstawić odpowiednie wyjaśnienia potwierdzone przez biegłego rewidenta sporządzającego opinię,
- dołączyć do wniosku sprawozdania finansowego, które podlega badaniu.
Jednocześnie informuję, że jeżeli przed złożeniem wniosku o dofinasowanie Wnioskodawca sprawozdał się za 2024 rok to należy załączyć dokumenty za lata 2022-2024. Jeżeli jednak na moment złożenia wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca nie sprawozdał się za 2024 rok, zobligowany jest do dostarczenia dokumentów za lata 2021-2023.

WYKLUCZENIA

Pytanie: Mam pytanie odnośnie spełniania kryterium nr 4 dot. wykluczenia, mianowicie chodzi o jedną z dwóch głównych grup produktowych projektu, które będą jego efektem, a konkretnie produkcja bezzałogowych statków powietrznych (BSP) czyli dronów (druga to będą szkolenia z ich montażu
i serwisu). Chodzi o to, czy nie będzie to zakwalifikowane do sektora Transportu ?  PKD projektu nie znajduje się na liście wykluczonych (28.99 - produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia), jednak pytanie czy produkcja dronów (BSP), w tym także typu FPV (first person view), nie zostaną tak zakwalifikowane ? Dodam, że jako wnioskodawca jesteśmy podmiotem, którego PKD działalności przeważającej to 52.23.Z, działalność usługowa  wspomagająca transport lotniczy, ale sam projekt nie dotyczy tej działalności, oprócz tego, że do testów dronów będzie wykorzystywany teren lotniska, którego wnioskodawca jest właścicielem. Dodatkowo jako właściciel lotniska mamy wpisane w KRS PKD: sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych, zupełnie nie związane z projektem. Czy to nie jest problem w kontekście wykluczenia ? I jeszcze pojawia się pytanie pod kątem Formularza pomocy publicznej Część D:. Informacje dotyczące działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot, któremu ma być udzielona pomoc publiczna, czy nie powinniśmy tutaj zaznaczyć w punkcie g (w sektorze transportu lub związanej z nim infrastruktury) „TAK" ? A jeśli tak, to jakie to będzie miało konsekwencje pod kątem kryterium wykluczenia?

Odpowiedź: W odpowiedzi na Państwa zapytanie informuję, iż zgodnie
z przedstawionym opisem projekt nie dotyczy zakupu gotowych dronów, lecz ich produkcji, która stanowi jedną z dwóch głównych grup produktowych w ramach projektu. Produkcja środków transportu nie została wpisana do sektorów wykluczonych. Dodatkowo informuję, że w przypadku gdy w rejestrze KRS figuruje kod PKD sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych Wnioskodawca zostanie poproszony o złożenie stosownego oświadczenia, iż zapewni rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów w sposób umożliwiający prawidłową ocenę kwalifikowalności wydatków w ramach projektu. Informuję również, iż w punkcie D Formularza pomocy publicznej,
w części g, należy zaznaczyć "TAK", jeżeli Wnioskodawca prowadzi działalność
w sektorze transportu. W takiej sytuacji Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia, że zapewni rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów w sposób umożliwiający prawidłową ocenę kwalifikowalności wydatków w ramach projektu.

Pytanie: Przedsiębiorca nie planuje wynajmu, a planowana do wprowadzenia jest usługa terminowego magazynowania towarów
w ramach nowych usług w firmie (kod PKD  52.10.B – „Magazynowanie
i przechowywanie pozostałych towarów”). Czy taki rodzaj planowanej działalności wpływa negatywnie na kwalifikowalność wydatków? Kod ten nie jest ujęty na liście kodów wykluczonych.

Odpowiedź: Jeżeli nowa usługa będzie polegała na magazynowaniu towarów i tak będzie opisana na fakturach (należy pamiętać, że usługa tak nie może być opisana jako wynajmem powierzchni, wynajem palet i tym podobne.), to taka działalność nie będzie wykluczona z możliwości wnioskowania o dofinansowanie.

WSKAŹNIKI

Pytanie: Pytanie dotyczy punktu G.3. Wskaźniki rezultatu. Wskaźnik rezultatu [PLRR029] – liczba wprowadzonych innowacji procesowych [szt.]
Projekt zakłada wdrożenie nowego, zintegrowanego sposobu organizacji działalności badawczo-rozwojowej i zarządzania jakością – poprzez utworzenie Centrum B+R i wdrożenie procesów niedostępnych dotąd
w strukturze spółki (projektowanie, testowanie, dokumentacja, współpraca z kooperantami, itd.). Z uwagi na ograniczenia systemowe w module LSI (brak opcji wyboru dokumentów takich jak: regulaminy wewnętrzne, schematy procesów czy raporty wdrożeniowe), jako narzędzie pomiaru możliwe jest zaznaczenie jedynie pozycji: „Oferta przedsiębiorstwa”, będącego opcją najbardziej zbliżoną do faktycznie zastosowanego narzędzia. Prosimy o potwierdzenie, czy:
• wskazanie narzędzia „oferta przedsiębiorstwa” jest akceptowalne
w przypadku innowacji procesowej, o ile w uzasadnieniu wyraźnie zaznaczymy, że właściwym potwierdzeniem będzie dokumentacja wewnętrzna wdrożonego procesu,
• czy w tej sytuacji można uznać wskaźnik [PLRR029] za spełniony, mimo że jego potwierdzenie odbędzie się poza zamkniętym katalogiem „narzędzi pomiaru”.

Odpowiedź: Odpowiadając na pytanie informuję, że jako narzędzie pomiaru
z listy rozwijanej należy wybrać wyłącznie jedną opcje zgodną z dokumentem weryfikującym wskaźnik (narzędziem pomiaru) w tym wypadku Wniosek
o płatność końcową. Dodatkowo informuję, że w ramach naboru dla mezoinwestycji nie można uzyskać wsparcia na centrum B+R. Takie inwestycje są wspierane w ramach działania 1.2. Działanie 1.2 wspiera projekty dotyczące albo prowadzenia konkretnych prac B+R albo dotyczące utworzenia infrastruktury B+R w celu prowadzenia na niej w okresie trwałości prac B+R. Nabór dla mezoinwestycji pozwala na wsparcie projektów o wyłącznie produkcyjnym charakterze. Czyli wynikiem realizacji projektu jest konieczność generowania produktów lub usług na rynek.

Pytanie: Zwracam się z pytaniem do naboru „10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji - Mezoinwestycje” wskaźniki:

  1. Czy w ramach kryterium: „Utworzenie miejsc pracy” i wskaźnika „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach [EPC]” – mamy wskazywać wartość bazową 0 i docelową a przykład 3 (jeśli planujemy zatrudnienie 3EPC w wyniku realizacji projektu)? Czy może powinniśmy się odnosić bazowo do aktualnego zatrudnienia EPC w przedsiębiorstwie?
  2. Wskaźnik obowiązkowy: „Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)” – czy wystarczy przyjąć wartość docelową 0, a w uzasadnieniu wskaźnika wskazać na przykład.: „Oświadczam, iż w przypadku osiągnięcia wskaźnika w trakcie realizacji projektu zobowiązuję się do poinformowania o tym fakcie ION.”
  3. Tożsama sytuacja dotyczy wskaźnika obowiązkowego: „Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)” – czy wystarczy przyjąć wartość docelową 0, a w uzasadnieniu wskaźnika wskazać na przykład: „Oświadczam, iż w przypadku osiągnięcia wskaźnika w trakcie realizacji projektu zobowiązuję się do poinformowania o tym fakcie ION.”?

Odpowiedź:

Ad.1. Należy wskazywać wartość bazową 0 i docelową na przykład 3 (jeśli planujecie Państwo zatrudnienie 3EPC w wyniku realizacji projektu).
Ad.2. Tak. Taka interpretacja jest możliwa.
Ad.3. Tak. Taka interpretacja jest możliwa."

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś