FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 5.1


WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI

Pytanie: Proszę o informację, w jaki sposób poprawnie wypełnić załącznik dotyczący Analizy energetycznej, dla projektu, w którym planowane jest nabycie instalacji fotowoltaicznej, dla realizacji produkcji nowych produktów,
w nowej hali produkcyjnej, planowanej do budowy w ramach projektu. Dotychczas Wnioskodawca prowadził działalność w innych miejscach Polski, planuje realizację projektu i budowę nowej hali produkcyjnej w nowym miejscu, w podregionie rybnickim, w województwie śląskim. Prowadzona do tej pory produkcja była w wynajmowanych nieruchomościach, w innych zakładach, a faktury za energię były refakturowane, ale na inną spółkę powiązaną z wnioskodawcą, nie na wnioskodawcę. Czy zatem konieczne jest wykazywanie w analizie energetycznej danych historycznych dotyczących rocznego zużycia energii dla innych zakładów, czy należy wpisać 0 kWh dla nowego zakładu?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w przypadku, gdy przedmiotem inwestycji jest budowa nowej hali, w kolumnach dotyczących dotychczasowego zużycia energii elektrycznej należy wpisać wartość „0”. Zgodnie z opisem zawartym w załączniku, planowaną w projekcie średniomiesięczną moc urządzeń wytwarzających energię należy oszacować na podstawie ilości energii elektrycznej (w kWh), jaka zostanie wytworzona przez urządzenia zakupione
w ramach projektu, których podstawowym celem jest wytwarzanie energii elektrycznej. Z kolei średniomiesięczne zużycie energii w ramach inwestycji należy określić poprzez oszacowanie zużycia energii przez zarówno aktywa nabywane w ramach projektu, jak i te, które już znajdują się w posiadaniu Wnioskodawcy, a które będą wykorzystywane w związku z realizacją projektu. Dane te również należy przedstawić w kWh. Załącznik jest obligatoryjny
w przypadku, gdy projekt obejmuje wydatki związane z odnawialnymi źródłami energii (OZE), w tym zakup aktywów służących wytwarzaniu, dystrybucji lub magazynowaniu energii. Brak złożenia załącznika będzie skutkował wezwaniem do jego uzupełnienia w ramach procedury uzupełniania dokumentacji. Proszę mieć na uwadze, że wydatki związane z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie.

Pytanie: W załącznikach do naboru w ramach działania 10.3, Mezoinwestycje w MŚP znajduje się formularz OOŚ. W toku jego wypełniania natrafiłam na poniższy zapis w kontekście obszaru Natura 2000: Dla naboru nie został opublikowany załącznik 1b. Co więcej, w dokumentacji konkursowej nigdzie nie pojawia się informacja o konieczności przedkładania załącznika związanego z oddziaływaniem na obszary Natura 2000 (łącznie z sekcją załączników nieobligatoryjnych do wniosku o dofinansowanie). Proszę zatem o informację czy w przypadku nieoddziaływania przedsięwzięcia na obszary objęte lub mające być objęte siecią Natura 2000 należy zaznaczyć odpowiedź „Nie”, bez konieczności przedkładania dodatkowych załączników?

Odpowiedź: W przypadku formularza OOŚ (załącznik numer 5 do wniosku),
w przypadku projektów infrastrukturalnych, należy wypełnić formularz w całości odpowiadając na wskazane pytania zgodnie z faktycznym oddziaływaniem projektu oraz w oparciu o podstawy prawne wymienione w przypisach. Jeżeli
w formularzu zostanie zaznaczona odpowiedź „NIE” w punkcie F.4.1., należy załączyć załącznik Ib zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, który wystawia właściwy RDOŚ. Zaświadczenie to jest wydawane na wniosek o wydanie zaświadczenia/deklaracji organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. W instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie (załącznik numer 4 do Regulaminu wyboru projektów) w części H.2 Załączniki dodatkowe, w punkcie 5. wskazano informacje dotyczące załączników w obszarze ochrony środowiska.

Pytanie: Do projektu mezoinwestycje wymagane są 2 pozwolenia na budowę. Wnioskodawca już posiada pozwolenia na budowę hali. Będzie również wnioskował o pozwolenie na budowę na wykonanie fundamentu pod maszynę (w innej hali). Dowiadywał się w urzędzie, że zostaną wydane dwa odrębne pozwolenia. Pytanie jak wypełnić formularz OOŚ, gdyż nie ma w nim możliwości odpowiedzi, że pozwolenie na cześć inwestycji jest wydane, a na część nie. Czy wypełnić dwa formularze oos? Jeden w pełni dotyczące już posiadanego pozwolenia i drugi w ograniczonym zakresie dot. pozostałej części projektu?

Odpowiedź: W związku z tym, że Wnioskodawca zamierza dostarczyć 2 odrębne decyzje administracyjne w tym zakresie, konieczne jest również dołączenie 2 formularzy w zakresie OOŚ, wypełnionych zgodnie z instrukcją wypełniania i składania WOD każdy (w taki sposób, aby z ich treści wynikało, której decyzji każdy z nich dotyczy).

Pytanie: Proszę o potwierdzenie, że dla firmy składającej sprawozdania w KRS prawidłowy format dokumentów to pliki xml (możliwe do pobrania również bezpośrednio ze strony KRS) spakowane do pliku zip (jako, że generator nie przyjmuje plików xml). Czy może komplet dla sprawozdania to załącznik xml + plik stanowiący wizualizację sprawozdania finansowego?

Odpowiedź: Potwierdzam, że dla firmy składającej sprawozdania w KRS prawidłowy format dokumentów to pliki xml.

Pytanie: Do realizacji założeń projektu nie będziemy wykorzystywać finansowania środkami zewnętrznymi (na przykład kredyt), gdyż posiadamy wystarczające własne środki, z tym iż nie znajdują się one w całości na koncie własnym Spółki Jawnej w której jest 2 udziałowców posiadających po 50% udziałów i tyle samo praw w głosach. Pytanie czy zaakceptują Państwo następujący model wskazania źródła finansowania projektu o budżecie netto całego projektu w wysokości 8 mln zł, dołączając jako załączniki do projektu:

  1. Potwierdzenie o posiadaniu środków własnych na koncie Spółki (gotówka, lokaty) w formie wyciągu bankowego. Zakładamy na przykład. 5% budżetu projektu - 400 tysięcy złotych
  2. Potwierdzenie o posiadaniu środków własnych na koncie Wspólnika (gotówka, lokaty, jednostki uczestnictwa w TFI) w formie wyciągu bankowego/opinii bankowej informującej o posiadanych środkach
    w wysokości na przykład 95% budżetu projektu - 7 600 tysięcy złotych, z założeniem, iż jeżeli będzie pozytywna ocena projektu w Śląskim Centrum Przedsiębiorczości  przyznającej dofinansowanie dla projektu to Wspólnik zobowiązuje się do przekazania zadeklarowanych środków do spółki na przykład w formie pożyczki lub podniesienia kapitału. (deklaracja będzie przedstawiona w formie uchwały). Ponadto w modelu finansowania projektu zamierzmy wykorzystać zaliczkowanie. Na obecnym etapie nie mamy potrzeby wnosić tak znaczących Środków do Spółki, a zgromadzone w niej środki obrotowe są wystarczające do prowadzonej działalności.

Odpowiedź: Dołączenie dokumentu potwierdzającego posiadanie środków własnych spółki w formie wyciągu bankowego spełni warunek formalny (przynajmniej 1 obligatoryjny załącznik z zamkniętej listy dokumentów potwierdzających finansowanie). Wnioskodawca ma też możliwość dostarczenia dodatkowych załączników (na przykład w postaci środków wspólnika – w tym przypadku należy przedstawić dokument potwierdzający posiadanie środków oraz deklarację wspólnika, że te środki zostaną przekazane na inwestycję ujętą we wniosku). Natomiast do dalszej części zapytania nie ma możliwości odniesienia się, gdyż dotyczy ono zatwierdzenia, że Wnioskodawca posiada potencjał finansowy do realizacji projektu a ocena tego faktu przeprowadzana jest na etapie oceny merytorycznej z uwzględnieniem szeregu przesłanek, w tym kondycji finansowej wynikającej z dokumentacji sprawozdawczej finansowej.

Pytanie: zwracam się z uprzejmą prośbą o informację, czy w przypadku zakupu mobilnego kontenera socjalnego wyposażonego w instalację fotowoltaiczną (kontener będzie przestawny, bez stałego posadowienia na gruncie) istnieje obowiązek wypełnienia załącznika nr 3 do Wniosku - Analiza energetyczna. Instalcja PV będzie tylko i wyłącznie wykorzystywana na potrzeby kontenera.

Odpowiedź: Jeśli instalacja fotowoltaiczna będzie stanowiła wydatek w projekcie (zarówno samodzielny, jak i element innego wydatku) to do wniosku należy załączyć Analizę energetyczną.

Pytanie: W związku z przygotowywaniem wniosku o dofinansowanie
w ramach naboru 10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ projektu Mezoinwestycje w MŚP mam pytanie dotyczące tłumaczenia dokumentów. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów Dokumenty sporządzone
w języku obcym powinny zostać przetłumaczone na język polski. Jednym
z załączników będzie Badanie stanu techniki przygotowane przez Rzecznika Patentowego. Cały dokument sporządzony jest w języku polskim (wstęp, przedmiot badania, cel badania, wnioski i tym podobne.). Natomiast Rzecznik Patentowy w dokumencie wykazał również zagraniczne publikacje patentowe, których tytuły i skrót opisu przedstawione zostały w języku oryginalnym to jest w języku angielskim. Czy w takim przypadku fragmenty te również muszą zostać przetłumaczone na język polski?

Odpowiedź: Jeżeli zagraniczne publikacje nie mają polskiego wydania, proszę
o pozostawienie oryginalnych tytułów. Natomiast skróty opisów należy przetłumaczyć na język polski.

Pytanie: W Rachunku zysków i strat w pliku analiza finansowa mamy podać przychody ze sprzedaży podzielone na 2 kategorie (I i II). Wzór tej jest przygotowany na podstawie rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym. Problem polega na tym, że taki rachunek zysków i strat zawiera w tym miejscu nie dwie a 4 pozycje. W Państwa wzorze, brakuje pozycji 2 i 3 z powyższej listy. Pozycja 2 i 3 to nie są pozycje, które można dodać do pozycji I lub II z Państwa wzoru, a ich pominięcie spowoduje, że wyjdą zupełnie inne wyniki niż w sprawozdaniach składanych do KRS. Nie uzgodni się tez ani bilans ani rachunek przepływów pieniężnych.
Pytanie – co zrobić z pozycjami, które normalnie wykazuje się w zmienia stanu i koszcie wytworzenia, bo nie ma tego gdzie wpisać?

Odpowiedź: Proszę o uwzględnienie brakujących pozycji rachunku zysków i strat w pkt A.I lub A.II tak aby ogólna kwota Przychodów netto ze sprzedaży w punkcie A. zgadzała się z dokumentacją finansową dołączoną do wniosku a następnie dołączenie pisma przewodniego w systemie LSI, ze wskazaniem jakie elementy składają się na poszczególną pozycję Rachunku zysków i strat z uwagi na brak odpowiednich pól w arkuszu analiza finansowa.

Pytanie: W dokumentacji występuje zamknięty katalog dokumentów potwierdzających finansowanie projektu. Czy z tych dokumentów ma wynikać finansowanie całego wkładu własnego – czyli wydatki ogółem projektu (łącznie z VAT) – dofinasowanie? Tym samym czy jeżeli wartość projektu ogółem wynosi 12 300 000,00 zł, dofinasowanie to 5 000 000,00 zł – wkład własny wówczas wynosi 7 300 000,00 zł. Czy wnioskodawca musi przedstawić dokumenty potwierdzające finansowanie projektu z katalogu zamkniętego opiewające na kwotę 7 300 000,00 zł?

Odpowiedź: Zapisy dokumentacji konkursowej nie określają kwoty minimalnej na jaką należy przedstawić finansowanie. Na etapie oceny formalnej Wnioskodawca musi dołączyć dokument uwiarygadniający posiadanie środków finansowych na realizację projektu zgodnie z katalogiem, który znajduje się
w Instrukcji wypełnienia i składania wniosku (część H, strona 65, punkt 3), natomiast podczas oceny merytorycznej Eksperci będą weryfikować, czy Wnioskodawca posiada potencjał finansowy, aby zrealizować projekt. Weryfikowane będzie, czy projekt jest wykonalny pod względem finansowym. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie załączonych dokumentów finansowych, dodatkowych załączników oraz opisu wniosku o dofinansowanie w tym prognoz finansowych.

Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie z zapisami pakietu aplikacyjnego Wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego finansowego
w wysokości co najmniej 25 % wartości kosztów kwalifikowalnych objętych dofinansowaniem w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej w formie środków finansowych wolnych od wszelkiego publicznego wsparcia oraz Wnioskodawca musi respektować zasadę, o której mowa w artykule 58 ustęp 7 rozporządzenia ogólnego (przykład w dokumencie „Kwalifikowalność wydatków”).

Pytanie: Czy należy obligatoryjnie przestrzegać maksymalnej liczby znaków dla poszczególnych sekcji w załączonym wzorze opinii o innowacyjności dla konkursu Mezoinwestycje? Dokładne opisanie innowacji a szczególnie innowacji procesowej na max 5000 znaków jest bardzo problematyczne, powoduje konieczność pominięcia i/lub bardzo lakonicznego opisania istotnych elementów/cech wdrażanej innowacyjności. Czy przekroczenie limitu znaków będzie skutkowało brakiem oceny opinii o innowacyjności?

Odpowiedź: Informuję, że zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku
o dofinansowanie dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25, podczas przygotowywania wniosku należy pisać konkretnie i zwięźle, mając na uwadze dostępny limit znaków. Nie należy załączać dokumentów uzupełniających informacje zawarte w poszczególnych punktach wniosku ani dodatkowych załączników — takie materiały nie będą uwzględniane na etapie oceny ani dalszego procedowania. W przypadku załącznika dotyczącego innowacyjności, informuję, że przekroczenie maksymalnej liczby znaków nie skutkuje odrzuceniem dokumentu ani brakiem jego oceny. Opinia o innowacyjności zostanie rozpatrzona niezależnie od objętości tekstu.

Pytanie: UZASADNIENIE KOSZTÓW - zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku, punkt E.2.1. (strona 49) jest napisane Opis, uzasadnienie, specyfikacja i parametry kosztu w danej kategorii – podaj następujące dane:
c. metodologię wyliczenia wydatku - wskazane wartości muszą być oparte
o sprawiedliwą, rzetelną i racjonalną kalkulację. Musisz precyzyjnie wskazać, w oparciu o jakie informacje i z jakiego źródła oszacowano wysokości wydatków kwalifikowalnych wraz z nazwami podmiotów, od których zostały zebrane oferty i terminem rozeznania rynku. W celu uwiarygodnienia wskazanych informacji możesz załączyć oferty otrzymane od różnych podmiotów. Z uwagi na fakt, że planowana inwestycja dotyczy innowacyjnej linii produkcyjnej dokonaliśmy rozeznania rynku i żadna firma w Polsce nie jest w stanie wykonać dla nas takiej linii. Znaleźliśmy jedną firmę w Europie gotową wytworzyć linię zgodnie z naszymi wytycznymi. Czy wystarczającym będzie wskazanie tylko tego jednego wykonawcy (przedstawienie tylko jednej oferty)?

Odpowiedź: W przytoczonym przypadku w ramach metodologii oszacowania wartości wydatku wystarczy jedna oferta. Ofertę tę należy zarchiwizować na czas Oceny merytorycznej, w trakcie której Eksperci dokonają szczegółowej analizy metodologii wyliczenia wydatku. W trakcie Oceny merytorycznej Wnioskodawca może zostać wezwany do dodatkowych wyjaśnień, celem potwierdzenia prawidłowości oszacowania wartości wydatku.

Pytanie: Zwracam się z pytaniem odnośnie załączników wymaganych do wniosku wskazanych w instrukcji wypełniania wniosku. Proszę
o potwierdzenie i odpowiedź w zakresie załącznika 3. Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu, w przypadku:
a) wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy aktualnego na moment złożenia wniosku (przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia konkursu);

  1. Jaki okres powinien obejmować wyciąg ? (dowolny miesiąc, tydzień czy inny dowolny okres nie starszy niż dzień ogłoszenia konkursu)
  2. Czy możemy zanonimizować transakcje widoczne na wyciągu (podmioty/tytuły)?

Odpowiedź: Zgodnie z treścią Instrukcji wypełniania wniosku nie wskazano za jaki okres należy przedstawić wyciąg. Proszę mieć na względzie, że powinien on przedstawiać realną możliwość realizacji projektu w obszarze potencjału finansowego. Więc mając na uwadze takie założenie należy załączyć adekwatny załącznik. Wskazane dane mogą być zanonimizowane.

Pytanie: Zwracam się z prośbą o informację dot. załączników dodatkowych (sekcja H.2. Załączniki dodatkowe) możliwych do złożenia w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25. Czy mając na uwadze niskie limity znaków w polach dot. uzasadnień dla innowacji produktowej i procesowej (sekcja B.9.1 Charakter wdrażanej innowacji) możliwe jest opracowanie i załączenie dodatkowego pliku zawierającego rozszerzony opis innowacji opisanej we wniosku? Oczywiście, dodatkowy opis stanowiłby tylko uzupełnienie dla wykazanych w regulaminie plików takich jak dokumenty potwierdzające przeprowadzenie wewnętrznych prac B+R oraz dokumentacja patentowa.

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania i składania wniosku
o dofinansowanie dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 wypełniając wniosek
o dofinansowanie należy pisać konkretnie i zwięźle. Należy kierować się dostępną liczbą znaków. Nie należy załączać załączników stanowiących uzupełnienie informacji wskazywanych w poszczególnych punktach wniosku. Takie dokumenty nie będą brane pod uwagę w ocenie i dalszym procedowaniu.

Pytanie: Czy opinia o innowacyjności zgodnie z udostępnionym przez Państwa wzorem może być sporządzona i podpisania tylko i wyłącznie przez pracownika naukowego uczelni bez konieczności zatwierdzania jej przez uczelnię? Czyli opinia została by wystawiona przez doktora inżyniera personalnie, a nie przez na przykład przez Politechnikę Śląską.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że opinia może być wystawiona przez pracownika naukowego personalnie i nie wymaga zatwierdzania przez uczelnię.

Pytanie: Proszę o odpowiedź na poniższe pytanie dotyczące załącznika obligatoryjnego nr 1 "Dokument potwierdzający formę prawną Wnioskodawcy". Wnioskodawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca posiada umowę - tekst jednolity, według stanu na 30.06.2017 r., przy czym zgodnie z KSR (rubryka 4, punkt 1 1.Informacja o zawarciu lub zmianach umowy spółki) ostatnia zmiana umowy spółki miała miejsce w 2013 r. Umowa - tekst jednolity nie ma formy aktu notarialnego. Czy będzie to wystarczający dokument do załącznika nr 1?”

Odpowiedź: Należy dostarczyć aktualny dokument, w Państwa przypadku tekst jednolity z 30.06.2017 r. Jednakże na etapie oceny formalnej Wnioskodawca zostanie wezwany do wyjaśnień, dlaczego tekst jednolity z 30.06.2017 r. nie widnieje w KRS spółki.

Pytanie: W Załączniku nr 4. Jest Rozdział H.1-załączniki obowiązkowe
a w nim informacja – musisz dostarczyć wszystkie obowiązkowe
i wypełnione załączniki (aby spełnić warunki formalne wniosku). W tym Rozdziale H.1 na stronie 65 istnieje punkt 3 – Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu – a w nim podpunkty od a) do g). Proszę o wyjaśnienie wątpliwości – czy wystarczą dokumenty wymienione w a) lub b) i d), czy też wnioskodawca musi dołączyć wszystkie dokumenty wymienione w podpunktach od a) do g) ? Oczywiście wszystkie inne dokumenty wymienione w punktach 1; 2; 4; 5; i 6 będą również wypełnione i dołączone.

Odpowiedź: W Rozdziale H.1 w punkcie 3 od litery a do g wymieniono katalog zamknięty dokumentów potwierdzających finansowanie projektu, wystarczy dołączyć jeden ze wskazanych, aby spełnić wymóg dostarczenia załącznika.

Pytanie: Jaki tytuł naukowy powinna mieć osoba sporządzająca opinię
o innowacyjności? Jaki tytuł naukowy powinna mieć osoba zatwierdzająca opinię o innowacyjności?

Odpowiedź: Wszelkie informacje dotyczące instytucji, niezależnego eksperta/naukowca/badacza wskazane zostały we wzorze opinii
o innowacyjności dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25. Nie zostało określone minimalne wykształcenie dla osoby sporządzającej/ zatwierdzającej (zatwierdzenia wymaga wyłącznie opinia wystawiona przez Instytucję) wyżej wymienioną opinię.

Pytanie: Proszę o informację czy raport GOZ ma jakiś określony wzór, jakieś wymogi do zakresu?

Odpowiedź: Dokumentacja dla naboru nie wskazuje na wzór ani nie daje wytycznych. Raport należy sporządzić zgodnie z przyjętą dla merytoryki zagadnienia metodologią.

Pytanie: "Jaki dokument potwierdzający formę prawną prowadzenia działalności ma złożyć Wnioskodawca, który jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, skoro zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku nie może być to wyciąg z CEIDG. Jednocześnie zgodnie z regulaminem konkursu w przypadku nie załączenia załącznika „Dokument potwierdzający formę prawną Wnioskodawcy” skutkuje negatywną oceną formalną wniosku bez możliwości uzupełnień/wyjaśnień.

Odpowiedź: W tym przypadku Wnioskodawca nie dołącza żadnego załącznika
i nie skutkuje to negatywną oceną formalną.

WSKAŹNIKI

Pytanie: W Instrukcji wypełniania wniosku na stronie 56  jest punkt G.3. Wskaźniki rezultatu, a w nim: "Wskaźniki rezultatu opisują zmiany w sytuacji beneficjenta projektu, jakie nastąpiły w wyniku jego zrealizowania. Wartość docelowa wskaźników rezultatu musi być utrzymana do zakończenia okresu trwałości projektu, to jest przez okres 3 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta.
W przypadku wskaźnika rezultatu „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową powinieneś utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu." Czy to oznacza, że wszystkie wskaźniki rezultatu mają być utrzymane przez 3 lata, a jedynie wskaźnik „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach” ma być utrzymany tylko 1 rok po zakończeniu projektu? W Załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów - Wskaźniki rzeczowe są pozycje:
PLRO199 - Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)
PLRO132 - Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób
z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)
i oznaczone jako OBOWIĄZKOWE.
Czy to oznacza, że musimy uwzględnić inwestycje w projekcie
w rozwiązania dla osób niepełnosprawnych (na przykład oprogramowanie do obsługi linii produkcyjnej w standarcie WCAG, budowa podjazdów dla wózków inwalidzkich)? Czy to mają być osobne koszty kwalifikowalne, czy mogą być ujęte w koszcie na przykład linii produkcyjnej?

Odpowiedź: Potwierdzam, że wskaźniki rezultatu należy otrzymać przez okres trwałości to jest 3 lata po wypłacie płatności końcowej, natomiast wskaźnik dotyczący utworzenia miejsc pracy, należy  utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu. Zgodnie z zasadami udzielania wsparcia pochodzącego ze środków unijnych, wszystkie projekty musza obowiązkowo być zgodne z zasadami horyzontalnymi. Co oznacza, że produkty, usługi, które stanowią koszty projektu oraz produkty i usługi będące rezultatem projektu muszą spełniać m.in. standardy dostępności ujęte w Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021–2027. W przypadku wskaźnika „Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)” nie można zaplanować kosztów w budżecie projektu, są to koszty, które pojawią się
w trakcie realizacji projektu i dotyczą one uczestników projektu. Wskaźnik jest obowiązkowy do monitorowania, dlatego we wniosku musi zostać wybrany
z wartością docelową „0”. W przypadku wskaźnika „Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS)” można zaplanować takie koszty w projekcie, jeśli planowane są wydatki w ramach kategorii „materiały i prace budowlane”. W takiej sytuacji należy wybrać wartość docelową odpowiadająca ilości obiektów objętych pracami. W przypadku braku zaplanowania materiałów i robót budowlanych, wskaźnik musi zostać wybrany z wartością docelową „0”.
O charakterze ujęcia kosztów dostępności w budżecie projektu decyduje Wnioskodawca, w zależności od prowadzonej polityki księgowej i wewnętrznego postępowania. Można ująć tego typu wydatki wraz ze środkiem trwałym, można je również wskazać jako osobną pozycję w budżecie projektu.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś