FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 5


OGÓLNE INFORMACJE

Pytanie: w związku z naborem FESL.10.03 – Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ projektu Mezoinwestycje w MŚP, zwracam się z prośbą
o informację zwrotną dotyczącą tego, czy jeśli w ramach projektu przedsiębiorstwo zamierza produkować innowacyjną mieszankę betonową z wykorzystaniem odpadów budowlanych, to czy na moment złożenia wniosku o dofinansowanie musi posiadać gotowość administracyjno-prawną w postaci wydanego przez odpowiedni organ Zezwolenia na przetwarzanie odpadów?

Odpowiedź: Na moment składania wniosku nie ma potrzeby dołączania takiego dokumentu. Jednakże powinien on zostać dostarczony do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie. Proszę pamiętać, że we wniosku o dofinansowanie należy odpowiedzieć „Tak” na pytanie: „Czy inwestycja wymaga zdobycia pozwoleń, zezwoleń, koncesji? (na przykład pozwolenia na budowę, zgłoszenia robót budowlanych, zgody Komisji Bioetycznej i tym podobne.)?” W polu: „Uzasadnienie dot. wymogu zdobycia pozwoleń, zezwoleń, koncesji” – należy podać uzasadnienie określając, czy projekt wymaga dodatkowej dokumentacji. Jeżeli tak – należy wskazać, jakie dokumenty (pozwolenia, koncesje, zgody i tym podobne) będą wymagane. Jeżeli na moment wypełniania wniosku Wnioskodawca nie posiada jeszcze przedmiotowej zgody – wówczas na pytanie: „Czy Wnioskodawca takowe posiada?” - zaznacza opcję „Nie”. Następnie pojawi się pole tekstowe: „Wskazanie terminu zdobycia dokumentów”, które należy wypełnić podając termin, w jakim Wnioskodawca zdobędzie/dostarczy nam wszystkie wymagane dokumenty."

Pytanie:

  1. Czy projekt budowy nowego zakładu z częścią magazynowo-produkcyjną kwalifikuje się w ramach inwestycji początkowej zgodnie z definicją działania 10.03?
  2. Czy na etapie składania wniosku wymagane są:
    decyzja o warunkach zabudowy (WZ),
    projekt budowlany,
    decyzja środowiskowa (jeśli dotyczy),
    pozwolenie na budowę?
  3. Obecnie złożono wniosek o wydanie WZ. Z uwagi na harmonogram prac urzędowych, przewidujemy uzyskanie decyzji administracyjnych w II połowie 2025 roku. Czy możliwe jest uzupełnienie wyżej wymienionych dokumentów na etapie oceny formalnej/merytorycznej lub przed podpisaniem umowy
    o dofinansowanie?
  4. Czy koszty takie jak:
    wyposażenie hali w regały magazynowe, systemy składowania, wózki widłowe,
    instalacje techniczne,
    zakup maszyn produkcyjnych niezbędnych do rozwoju procesu wytwórczego
    mogą zostać uznane za kwalifikowalne w ramach projektu?
  5. Czy koszty opracowania dokumentacji projektowej (projekt hali, zagospodarowanie przestrzeni produkcyjno-logistycznej) również mogą zostać uwzględnione jako koszt kwalifikowalny?

Opis planowanej inwestycji:

Wnioskodawca planuje budowę nowej hali magazynowo-produkcyjnej
z częścią socjalno-biurową o powierzchni ok. 2
 000–3 000 m², na działce stanowiącej jego własność, zlokalizowanej w jednym z podregionów objętych transformacją w województwie śląskim. Inwestycja obejmuje utworzenie centrum logistycznego, rozszerzenie zaplecza produkcyjnego oraz zwiększenie zdolności operacyjnej firmy w zakresie importu, dystrybucji oraz produkcji towarów przemysłowych i użytkowych (w tym wyrobu medycznego certyfikowanego CE). Wnioskodawcą miałaby być duża firma rodzinna działająca nieprzerwanie od ponad 20 lat specjalizująca się
w imporcie oraz dystrybucji urządzeń i osprzętu, a także w krajowej produkcji uchwytów MIG/TIG/Plazma oraz wyrobu medycznego – aerozolu dla sportowców, certyfikowanego CE, wytwarzanego zgodnie z ISO 13485.
Dodatkowe elementy planowanego projektu:
Instalacja fotowoltaiki w celu podniesienia samowystarczalności energetycznej budynku,
Utworzenie nowych miejsc pracy,
Wzmocnienie lokalnej gospodarki regionu poprzez rozwój eksportu
i zwiększenie zatrudnienia,
Pełne zabezpieczenie finansowe – całość wkładu własnego oraz kosztów inwestycji firma posiada na rachunku bankowym. Realizacja projektu jest wykonalna technicznie i finansowo,
Planowany start realizacji: I kwartał 2026 r. (po zakończeniu procedur administracyjnych).

Odpowiedź:

  1. Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014 warunkiem umożliwiającym wsparcie jest wykazanie, że przedsięwzięcie ujęte we wniosku aplikacyjnym ma charakter inwestycji początkowej. Na etapie oceny formalnej weryfikacji podlega jedynie czy Wnioskodawca deklaruje wpisywanie się projektu w inwestycję początkową natomiast weryfikacja wskazanego zakresu podlegać będzie ocenie przez eksperta na etapie oceny merytorycznej na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie.
  2. i 3. Instrukcja wypełniania i składania wniosku zawiera wszelkie informacje
    w tym zakresie. Zgodnie z nią:
  3. decyzja o warunkach zabudowy (WZ) – dokument ten nie jest wymagany na żadnym etapie procedowania wniosku,
  4. projekt budowlany – dokument ten nie jest wymagany na żadnym etapie procedowania wniosku,
  5. decyzja środowiskowa – dokument należy dostarczyć przed podpisaniem umowy o dofinansowanie,
  6. pozwolenie na budowę – dokument należy dostarczyć w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od daty podjęcia uchwały o wyborze projektu do dofinansowania.
  7. Przy planowaniu i kwalifikowaniu kosztów należy kierować się załącznikiem numer 7 Kwalifikowalność dla naboru. Zgodnie z nim kwalifikowalne w ramach naboru są następujące kategorie kosztów:
    Środki trwałe/Dostawy;
    Wartości niematerialne i prawne;
    Roboty budowalne;
    Koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem.
    Należy pamiętać, że wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio są związane z wskazaną inwestycją początkową. Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków podlegają ocenie przez eksperta na etapie oceny merytorycznej.
  8. Zgodnie z dokumentacją naboru Załącznik numer 7 kwalifikowalność dla naboru, kwalifikowalne są wyłącznie wydatki poniesione nie wcześniej niż po złożeniu wniosku o dofinansowanie, takie jak środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, prace budowlane oraz szkolenia – tak więc jeśli koszt ten spełnia warunki dla wyżej wymienionej kategorii wydatków to taki wydatek może stanowić koszt kwalifikowalny w projekcie. Natomiast jeśli koszt opracowania dokumentacji projektowej został sporządzony wcześniej na przykład na potrzeby wniosku o dofinansowanie oraz nie spełnia warunków kwalifikowalności zgodnie z Załącznikiem numer 7 dla naboru, nie stanowi kosztu kwalifikowalnego.

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW

Pytanie: Proszę o udzielenie wyjaśnień w zakresie dotyczącym kryterium merytorycznego numer 20 pod nazwą Innowacyjność projektu. Proszę zato informacje:

  1. Czy w projekcie polegającym na zakupie innowacyjnego urządzenia, wykorzystującego wdrożoną innowację stosowaną w skali kraju w okresie do 3 lat Wnioskodawca w ramach przedmiotowego kryterium może otrzymać – 3 pkt?
  2. Czy jest konieczne, aby to Wnioskodawca był podmiotem przeprowadzającym proces B+R dotyczący wdrażanej innowacji?"

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że:

  1. Wnioskodawca może w tym przypadku otrzymać maksymalnie 3 punkty. Proszę jednak zwrócić uwagę na konieczność dostarczenia w tym przypadku opinii o innowacyjności. Proszę mieć na uwadze konieczność udowodnienia wdrożenia innowacji, a nie zakupu urządzenia o najnowszej technologii. Ostateczną ocenę i punkty przyznają eksperci podczas oceny merytorycznej.
  2. Nie ma takiej konieczności, aby to Wnioskodawca był podmiotem przeprowadzającym proces B+R dotyczący wdrażanej innowacji.

Pytanie: Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie zapisów Kryterium formalnego nr 1 w odniesieniu do opisów Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ) i zasady 6R. We wniosku o dofinansowanie w sekcji D.1 Wdrożenie GOZ mamy opisać rozwiązania związane z GOZ jakie zostaną wdrożone w wyniku realizacji projektu. Mamy tam także odnieść się do nabywanych w projekcie rozwiązań OZE. Pod koniec opisu wskazano jak musi wyglądać GOZ by uzyskać punkty w kryterium punktowanym dedykowanym GOZ. Jednocześnie jest odniesienie, że w przypadku gdy GOZ nie dotyczy całego procesu można uzyskać 1 pkt. za wpisywanie się w 4 z 6 zasad 6R.
W związku z tym nasuwa się pytanie – gdzie powinniśmy opisać zgodność
z zasadami 6R by otrzymać wspomniane punkty? W sekcji D.1 mamy się odnieść stricte do rozwiązań GOZ, a w myśl zapisów Kryterium formalnego nr 1 mamy nie wpisywać informacji, które nie są wymagane zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku. Nie ma natomiast dedykowanego pola dla zasady 6R. Czy mamy mimo wszystko opisywać zasadę 6R w sekcji D.1 czy jako inne dodatkowe efekty w sekcji D.3 gdzie też powinniśmy odnieść się do innych kwestii? Lub czy jest możliwość by zasadę 6R opisać w sekcji B.7 w punkcie 3.2 Inne działania i czy jeśli tam zamieścimy opis to spełnimy kryterium formalne nr 1 i jednocześnie uzyskamy 1 pkt. za zasadę 6R (jeśli Ekspert nie uznałby z jakichś przyczyn wdrożenia GOZ)?

Odpowiedź: Punkt D.1 - W sytuacji, gdy cały proces technologiczny związany
z produkcją/świadczeniem usług zostanie oparty o GOZ zostaną przyznane 3 pkt, natomiast w sytuacji gdy realizacja projektu uwzględni co najmniej 4 z 6 zasad koncepcji 6R: odmów (refuse), ogranicz (reduce), używaj ponownie (reuse), naprawiaj (recorver), oddaj do recyklingu (recycle), zastanów się co zrobić lepiej (rethink), zostanie przyznany 1 pkt. Ponadto Punkt D.3 zawiera „inne dodatkowe efekty”, w tym na przykład „działania niewynikające wprost z GOZ”, ale związane
z efektywnością środowiskową. To miejsce przewiduje możliwość opisania innych działań środowiskowych, które nie są wprost GOZ, ale przyczyniają się do poprawy efektywności zasobowej. Zasada 6R, choć związana z GOZ, może być interpretowana szerzej – właśnie jako efekt środowiskowy wspierający GOZ. Eksperci oceniający będą szukali tej informacji w D.3, jeśli nie pojawi się w D.1. Informacje zawarte w części D zostaną ocenione na etapie oceny merytorycznej w ramach kryterium „Metodologia projektu”, „Wdrożenie GOZ”, „Wykorzystanie OZE”, „Efektywność”.

Pytanie: W związku z trwającym naborem proszę o doprecyzowanie, czy ocena zdolności finansowej Wnioskodawcy do realizacji projektu będzie dokonywana w sposób całościowy, na podstawie wszystkich przedstawionych dokumentów finansowych, takich jak sprawozdania finansowe, analizy finansowe czy prognozy przepływów pieniężnych z uwzględnieniem specyfiki projektów rozliczanych w formie zaliczek, czy też wyłącznie na podstawie bieżącego salda środków na rachunku bankowym potwierdzonego wyciągiem. Chciałbym zwrócić uwagę, że Wnioskodawca prowadzi obecnie intensywne działania inwestycyjne i w związku z tym nie praktykuje utrzymywania znacznych środków na rachunku bankowym, co w realiach zarządzania przedsiębiorstwem nie jest powszechną ani racjonalną praktyką. Firma charakteryzuje się wysokim poziomem płynności finansowej, dynamicznymi przepływami pieniężnymi oraz dobrą kondycją finansową.
W mojej ocenie to właśnie kompleksowa analiza tych dokumentów powinna stanowić podstawę do oceny realnej zdolności finansowej do realizacji projektu. Z tego względu może zdarzyć się sytuacja, w której Wnioskodawca nie będzie dysponować wyciągiem bankowym potwierdzającym posiadanie całkowitej wymaganej kwoty w danym momencie, co jednak nie oznacza braku zdolności do prawidłowej i terminowej realizacji projektu. Dodatkowo, chciałbym zauważyć, że
w aktualnym naborze wyłączono możliwość przedstawienia umowy pożyczki udzielonej przez inny podmiot gospodarczy, co, moim zdaniem, ogranicza elastyczność w finansowaniu przedsięwzięcia. Tego rodzaju instrumenty są powszechnie stosowane w obrocie gospodarczym i często oferują korzystniejsze warunki niż finansowanie bankowe, przy zachowaniu pełnej transparentności i zgodności z obowiązującym prawem. Będę wdzięczny za potwierdzenie czy weryfikacja zdolności finansowej będzie prowadzona w sposób holistyczny i oparty na całościowym obrazie sytuacji finansowej Wnioskodawcy.

Odpowiedź: Weryfikacja będzie dokonywana na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych), dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, dodatkowych załączników (jeżeli Wnioskodawca takie załączy) oraz opisu wniosku w tym analizy finansowej.

Pytanie: Zwracam się z prośbą o odpowiedź na pytanie dotyczące Naboru numer FESL.10.03-IP.01-187/25 Działanie 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji: Dokumentacja konkursowa (instrukcja wypełnienia) wśród dokumentów potwierdzających finansowanie projektu wymienia między innymi „ Wykazanie środków finansowych możliwe jest w przedmiotowym naborze w szczególności poprzez załączenie: wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy aktualnego na moment złożenia wniosku (przez aktualny należy rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia naboru) – jeśli jest generowany z systemu musi zawierać klauzulę stwierdzającą, że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów”. Wnioskodawca posiada 3 rachunki bankowe. Łączna suma środków z tych 3 rachunków ma być przeznaczona na finansowanie inwestycji. Czy w tej sytuacji mamy dołączyć 3 wyciągi bankowe czy przedstawić to w formie jakiegoś innego dokumentu? Powyższy cytat wskazuje na liczbę pojedynczą (wyciąg) więc stąd pytanie i niepewność czy może być więcej niż 1 wyciąg bankowy. Druga kwestia to czy źródła finansowania mają potwierdzać  finansowanie projektu netto czy brutto (z Vat)?"

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że mogą to być wyciągi
z jednego, dwóch lub wszystkich trzech rachunków; a przynajmniej minimum jednego, aby spełnić kryterium formalne. Nie ma natomiast określonej minimalnej kwoty na którą opiewać musi potwierdzenie dysponowania środkami, Wnioskodawca sam decyduje na jaką kwotę dostarczy dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Proszę jednak pamiętać, że ekspert na etapie oceny merytorycznej weryfikuje projekt m.in. w oparciu o kryterium pod nazwą ” Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”.
W kryterium tym weryfikowane będzie czy projekt jest wykonalny pod względem finansowym. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie załączonych dokumentów finansowych, dodatkowych załączników oraz opisu wniosku
o dofinansowanie w tym prognoz finansowych. Kryterium stanowi
o wykonalności finansowej projektu jako całości, zatem należy wziąć pod uwagę wartość brutto.

Pytanie: zgodnie z kryteriami wyboru projektu w ramach kryterium "Efektywność" ocenie podlega między innymi aspekt czy projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu. Proszę o informację, czy prace B+R muszą być przeprowadzone bezpośrednio przez Wnioskodawcę, czy mogą być to prace nabyte w ramach umowy licencji? Wnioskodawca zamierza wdrożyć innowacyjny proces technologiczny w ramach zawartej umowy licencji technologii z właścicielem tej technologii, który przeprowadził prace B+R. Ponadto proszę o informację, jaki dokument powinien być załączony do wniosku celem potwierdzenia spełniania tego aspektu kryterium? Czy wystarczy Umowa licencji technologii?

Odpowiedź: Informuję, że zgodnie z zapisami wskazanymi w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie dla załącznika: „Dokument potwierdzający czy projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R
(w sytuacji gdy projekt stanowi wdrożenie wyników prac B+R)” wskazano,
iż: „Prace mogły być prowadzone przez Ciebie jako Wnioskodawcę lub mogłeś zakupić gotowy wynik prac B+R przeprowadzonych przez inny podmiot”. Informuję również, że w kryteriach nie doprecyzowano dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie prac B+R /współpracy w związku z czym Wnioskodawca może dostarczyć na przykład raport lub umowę licencji. W przypadku, gdy załączone na etapie oceny formalnej dokumenty będą niewystarczające Wnioskodawca może zostać wezwany do dodatkowych wyjaśnień. Informuję jednak, że ostateczna decyzja w tym zakresie należy do ekspertów oceniających wniosek w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej.

Pytanie: PRT (Program Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego) - zgodnie z kryteriami wyboru projektów, kryterium Efektywność "projekt wpisuje się w regionalne specjalizacje technologiczne wskazane w Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego – 0 lub 3 pkt;"
W całym dokumencie PRT nie ma wzmianki o tak zwanych "regionalnych specjalizacjach technologicznych". Jest natomiast mowa o Liście technologii i kierunków rozwoju technologii (strony 24-26; w podziale na branże: medycyna, energetyka i górnictwo, ochrona środowiska, ICT, produkcja
i przetwarzanie materiałów, technologie projektowania w przemyśle lotniczym i kosmicznym, nanomateriały) oraz Grupach technologicznych w poszczególnych obszarach technologicznych (strona 98) - Tabela 17. Obszary
i grupy technologii. Do której listy mamy się odnieść opisując to kryterium efektywności (Lista technologii czy Grupy technologiczne (Tabela 17)?

Odpowiedź: W obu przypadkach Wnioskodawca może wybrać wskazany obszar technologii. Jednocześnie informuję iż szczegółowa lista specjalizacji technologicznych znajduje się w Załączniku 1 do Programu Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019 – 2030.

Pytanie: W ramach Kryteriów oceny projektów punktowane jest kryterium Wdrożenie GOZ. Definicja GOZ jest sformułowana jako "Gospodarka Obiegu Zamkniętego - regeneracyjny system gospodarczy, w którym minimalizuje się zużycie surowców i wielkość odpadów oraz emisję i utraty energii poprzez tworzenie zamkniętej pętli procesów, w których odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych, co maksymalnie zmniejsza ilość odpadów produkcyjnych (za pw.edu.pl)." W jakim dokumencie Politechniki Warszawskiej sformułowano tą definicję?

Odpowiedź: Przedstawiona definicja bezpośrednio odnosi się do Planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, przyjętego przez Komisję Europejską w dniu 11.03.2020 r. W dokumencie tym mogą Państwo znaleźć szczegółowe informacje na temat GOZ.

Pytanie: Czy jeśli Wnioskodawca sprzedaje produkt do Koksownia, spełnia tym samym kryterium działalności okołogórniczej w ramach definicji „dostarczanie produktów oraz usług dla sektora górniczego i usług wspomagających górnictwo”? Koksownia jest dużym zakładem przemysłowym, którego podstawową działalnością jest przetwarzanie węgla koksowego w koks i produkty uboczne. Jest ona zatem znaczącym i strategicznym konsumentem węgla wydobywanego przez sektor górniczy. Bez ciągłych dostaw węgla z kopalń, koksownia nie mogłaby funkcjonować. W tym kontekście, Koksownia stanowi kluczowy element łańcucha wartości dla producentów węgla koksowego, zapewniając stabilny rynek zbytu dla ich surowca. Chociaż Koksownia nie jest kopalnią ani zakładem górniczym
w rozumieniu wydobycia (jest klasyfikowana jako przemysł przetwórczy, PKD 19.10.Z ), jej istnienie i operacje są nierozerwalnie związane z kondycją sektora górniczego dostarczającego węgiel. Wnioskodawca, dostarczając produkty do Koksowni, przyczynia się do utrzymania ciągłości jej działania. Utrzymanie stabilnego i efektywnego odbiorcy węgla, jakim jest koksownia, jest pośrednim, ale istotnym wsparciem dla sektora górniczego.

Odpowiedź: Wskazane rozwiązanie nie wpisuje się w przyjętą definicję branży okołogórniczej. Wnioskodawca ani nie dostarcza produktów i usług dla sektora górniczego, ani nie prowadzi działalności usługowej lub handlowej w bezpośredniej bliskości od aktywnie funkcjonujących kopalń i zakładów górniczych ani nie prowadzi działalności w sektorze metalowym bądź jest wytwórcą energii elektrycznej lub ciepła w oparciu o dostawy węgla. Wnioskodawca współpracuje z podmiotem z branży okołogórniczej, lecz sam
w niej nie prowadzi działalności.

Pytanie: Proszę o odpowiedź dotyczącą kryterium numer 14 „Miejsce realizacji na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0”. Firma nie od dziś funkcjonuje na terenie pogórniczym, co jest w stanie wykazać na podstawie załączonych dokumentów, wystawionych przez odpowiednie lokalne instytucje i wykonanych przez specjalistów w tym zakresie (geolog górniczy, mierniczy górniczy, kierownik ruchu zakładu górniczego). Niestety, baza OPI-TPP 2.0 wyświetla jako teren pogórniczy jedynie działkę sąsiadującą. Czy w takiej sytuacji załączając powyższe dokumenty do wniosku mamy szanse na pozyskanie punktów z tego kryterium?.

Odpowiedź: W kryterium „ Miejsce realizacji na terenach poprzemysłowych,
w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0.” weryfikowane jest, czy dominujące miejsce realizacji projektu  wskazane we wniosku o dofinansowanie będzie zlokalizowane na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych figurujących w bazie danych OPI-TPP 2.0. Weryfikacja odbywa się w oparciu
o aktualną na dzień przeprowadzenia oceny bazę OPI-TPP . Jeżeli Państwa działka na dzień przeprowadzenia oceny nie będzie figurowała w aktualnej bazie OPI-TPP Wnioskodawca nie otrzyma w ramach ocenianego kryterium możliwych do przyznania 5 punktów.

Pytanie: W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie
w ramach Działania 10.03 „Mezoinwestycje w MŚP”, zwracamy się
z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej kryteriów wyboru projektu. W ramach oceny projektu są punktowane między innymi 2 kryteria:
- 18. Efektywność – a w nim: czy projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt) – 0 lub 2 pkt.
- 20. Innowacyjność projektu - dokumenty potwierdzające innowacyjność projektu (opinię o innowacyjności wystawioną przez podmiot/osobę upoważniony/[…]).
Te same kryteria były punktowane w naborze dotyczącym cyfryzacji (FEŚL 1.08). Znajoma nam firma, która otrzymała dofinansowanie w tym konkursie, otrzymała punkty w obu kryteriach, a na dowód ich spełnienia dostarczyła 2 dokumenty (Raport z usługi doradczej, Opinia
o innowacyjności), oba wystawione przez Naczelną Organizację Techniczną Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Rada Miejska w Gliwicach, która sama się określiła jako stowarzyszenie naukowo-techniczne o zasięgu ogólnopolskim lub branżową Izbę gospodarczą, której zakres działania jest związany z inwestycją będącą przedmiotem wniosku. W ramach przygotowań do projektu, my również współpracujemy z wyżej wymienionym NOT-em i również otrzymamy Raport z usługi doradczej, a także Opinię o innowacyjności od tego podmiotu. Czy dobrze wnioskujemy, że także w omawianym konkursie (FEŚL 10.03) Naczelna Organizacja Techniczna Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Rada Miejska w Gliwicach jest uznawana zarówno za:
- organizację badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucję Otoczenia Biznesu oraz
- podmiot upoważniony do wystawienia opinii o innowacyjności.

Odpowiedź: W odpowiedzi na Państwa pytanie, zwracam uwagę, iż każdy nabór ma swoje dokumenty aplikacyjne (między innymi adekwatne do naboru kryteria wyboru projektów – przywołane kryteria różnią się miedzy porównywanymi naborami) oraz wzory wymaganych dokumentów. W oparciu o wyżej wskazane dokumenty/zasady Eksperci będę dokonywać oceny danego projektu. Zgodnie z załącznikiem numer 8 do wniosku opinia o innowacyjności: Instytucją uprawnioną do wystawienia w ramach naboru opinii może wyłącznie pozostawać:
- jednostką naukową w rozumieniu artykułu 7 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018r. (Dziennik Ustaw. z 2018, pozycja 1668 z późniejszymi zmianami), to jest: jednostką naukową - prowadzącą w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe, taką jak:

  1. uczelnie*;
  2. federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej „federacjami”*;
  3. Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dziennik Ustaw z 2018 r. pozycja 1475), zwana dalej „PAN”*;
  4. instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa w punkcie 3 niniejszego art., zwane dalej „instytutami PAN”*;
  5. instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dziennik Ustaw z 2018 r. pozycja 736)*;
  6. międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „instytutami międzynarodowymi”*;
    - Centrum Łukasiewicz, działające na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r.
    o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. poz. 534)*;
    - instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwane dalej „instytutami Sieci Łukasiewicz”*;
  7. Polska Akademia Umiejętności, zwana dalej „PAU”*;
  8. inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły*;
  9. Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, działająca na podstawie ustawy
    z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dziennik Ustaw pozycja 1530), zwana dalej „NAWA”*;
  10. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dziennik Ustaw z 2018 pozycja 1249) zwane dalej „NCBiR”*;
  11. Narodowe Centrum Nauki, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dziennik Ustaw z 2018 pozycja 947), zwane dalej „NCN”*;
  12. Agencja Badań Medycznych, działająca na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych (Dziennik Ustaw pozycja 447)*.
  13. Pracownicy naukowi lub naukowo - dydaktyczni ww. instytucji
    lub
    - centrum badawczo-rozwojowym w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2008 r.
    o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1402)*;
    - stowarzyszeniem naukowo-technicznym o zasięgu ogólnopolskim lub branżową izbę gospodarczą, których zakres działania jest związany z inwestycją będącą przedmiotem wniosku*;
    - stowarzyszeniem branżowym o zasięgu ogólnopolskim którego zakres działania jest związany z inwestycją będącą przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym należy zweryfikować status Naczelnej Organizacji Technicznej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Rada Miejska
w Gliwicach pod kątem spełnienia ww. warunków. Ponadto, w odniesieniu do zapytania o IOB – informuję, iż Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie posiada listy jednostek IOB. Zgodnie ze słownikiem pojęć Funduszy Europejskich 2021-2027 jako Instytucję otoczenia biznesu (IOB) należy rozumieć wszelkie instytucje ułatwiające funkcjonowanie przedsiębiorstw, w tym: jednostki systemu finansowo-ubezpieczeniowego, organizacje ułatwiające nawiązywanie kontaktów gospodarczych, wspierające rozwój gospodarczy, itd. Instytucje otoczenia biznesu działają w następujących formach organizacyjno-prawnych: stowarzyszenia, fundacje, spółki niedziałające dla zysku, izby gospodarcze, jednostki badawczo-rozwojowe, jednostki budżetowe, uczelnie, ośrodki innowacji, inkubatory przedsiębiorczości. Możliwe są również różnego rodzaju związki czy porozumienia wymienianych podmiotów. Są to podmioty nie działające dla zysku, tylko całe swoje zyski przeznaczające na ponowne reinwestowanie w podejmowaną działalność oraz prowadzące działalność związaną ze wspieraniem biznesu lub kojarzeniem współpracy sektorów nauka-biznes. Jednocześnie informuję że dopuszczalne jest skorzystanie z usług jednego z Ośrodków Innowacji znajdujących się na liście Ministerstwa Rozwoju i Technologii, natomiast ostateczna ocena przyznania pkt w ramach Kryterium zostanie przeprowadzona przez Ekspertów, na etapie oceny merytorycznej projektu.

KWALIFIKOWALNOŚĆ

Pytanie: Zrobiliśmy rozeznanie rynku w zakresie zakupu oprogramowania do produkcji typu CAM/CAD/CAE – dostawcy najczęściej sprzedają licencję na stanowisko na okres 36 miesięcy. Zakładamy realizację projektu = 24 miesiące. Czy zatem mamy uznać cały koszt jako kwalifikowalny (gdyż opłacany jednorazowo z góry za 36 miesięcy i będzie utrzymany w okresie trwałości projektu). Czy powinniśmy wyliczyć proporcjonalny koszt za użytkowanie tej wartości niematerialnej i prawnej na okres realizacji projektu, czyli 24 miesiące? Czy może ująć cały wydatek z oferty za 36miesięcy? Wraz z dostarczeniem oprogramowania oferenci dostarczają szkolenie z tego oprogramowania. Czy możemy w punkcie wniosku „E.2.1. Wydatki rzeczywiście poniesione” ująć w jednym zadaniu / jednym koszcie Oprogramowanie CAD ze szkoleniem (Jako kategorie Wartości niematerialne i prawne)? Na fakturze będzie to jedna pozycja, zapytanie też skonstruowane jest i będzie w zakresie dostarczenia specjalistycznego oprogramowania wraz z przeszkoleniem z niego zespołu. Jak mamy podejść do tego wydatku we wniosku o dofinansowanie - rozdzielnie czy łącznie?

Odpowiedź: Okres licencjonowania może wynosić 36 miesięcy. W przypadku gdy koszt szkolenia zostanie ujęty w wartości początkowej nabywanej wartości niematerialnej i prawnej, wówczas należy we wniosku o dofinansowanie w opisie wydatku dot. nabycia wartości niematerialnej i prawnej go wskazać "

Pytanie: Wśród załączników dodatkowych wymieniona jest Analiza Energetyczna. Dokumentacja konkursowa nie określa precyzyjnie kiedy taki załącznik należy dołączyć. W projekcie planujemy zastosowanie OZE (instalacja fotowoltaiczna PV). Czy ten fakt zobowiązuje nas do uzupełnienia i załączenia do Wniosku Analizy Energetycznej?

Odpowiedź: Zgodnie z treścią dokumentu „Analiza energetyczna” stanowi załącznik do wniosku o dofinansowanie w celu weryfikacji kwalifikowalności
i zasadności zaplanowanych w projekcie wydatków związanych z wytwarzaniem energii. W przypadku zaplanowania we wniosku wydatku kwalifikowalnego dotyczącego zakupu instalacji fotowoltaicznej należy załączyć do wniosku wypełnioną Analizę energetyczną.

Pytanie: Czy istnieje możliwość kwalifikowania rekuperacji w kryteriach związanych z Odnawialnymi Źródłami Energii (OZE)?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że rekuperacja nie jest bezpośrednim źródłem energii odnawialnej a przyczynić się może do oszczędności energii z tradycyjnych źródeł. Wykorzystanie źródeł energii OZE jest oceniane na etapie oceny merytorycznej, więc ocena w tym  zakresie należy do ekspertów czy inwestycja wspiera OZE na podstawie wykazania w budżecie projektu wydatków.

Pytanie: Czy Wnioskodawca, który świadczy usługi na stawce VAT 0% oraz zw.(zwolniony) - (czyli nie ma możliwości odzyskania podatku VAT) - może uznać w projekcie podatek vat za koszt kwalifikowany?
Nie mogę znaleźć adekwatnych do takiego przypadku zapisów
w dokumentacji konkursowej - proszę też zatem o wskazanie na jakich dokumentach konkursowych i których konkretnie zapisach mamy się opierać przygotowując wniosek o dofinansowanie.

Odpowiedź: We wskazanym naborze VAT zawsze stanowi wydatek niekwalifikowalny, wobec czego nie ma możliwości uznania go z koszt kwalifikowalny w ramach naboru. Ponadto dokumenty na podstawie których należy się opierać przy wypełnianiu wniosku o dofinansowanie zawarte są pod linkiem: https://funduszeue.slaskie.pl/web/guest/nabory/lsi/296
Informacja o VAT zawarta jest między innymi w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie oraz załączniku numer 7 do Regulaminu to jest Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-181/25.

Pytanie: Proszę o informację czy w przypadku gdy zakupujemy w projekcie lampy solarno-wiatrowe, które nie będą podłączone do sieci, a dodatkowo energia wytwarzana przez zamontowane w nich OZE jest autokonsumowana - służy tylko do zasilania tych lampy, czy w takim przypadku musimy wypełniać i załączać załącznik dotyczący analizy energetycznej?

Odpowiedź: W przypadku inwestycji w urządzenia samoładujące się, niepodłączone do sieci, nie ma konieczności dołączania załącznika dotyczącego analizy energetycznej.

INWESTYCJA POCZĄTKOWA

Pytanie: W związku z przygotowywaniem wniosku o dofinansowanie w ramach działania 10.3 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji „Mezoinwestycje”, zwracamy się z uprzejmą prośbą o interpretację dotyczącą kwalifikowalności planowanej inwestycji. Wnioskodawca prowadzi aktualnie działalność w istniejącym zakładzie, w którym świadczy określone usługi. W ramach projektu planuje budowę nowego zakładu w innej lokalizacji. Inwestycja będzie mieć dwojaki charakter:

  1. Dywersyfikacja działalności – w nowym zakładzie uruchomione zostaną nowe, dotychczas nieświadczone usługi.
  2. Relokacja działalności – dotychczasowa działalność zostanie przeniesiona z obecnego zakładu do nowej lokalizacji.

W związku z powyższym prosimy o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Czy powyższy zakres inwestycji, w którym nowa lokalizacja będzie służyć jednocześnie dywersyfikacji działalności oraz relokacji dotychczasowej działalności, kwalifikuje się jako „dywersyfikacja świadczenia usług zakładu” w rozumieniu dokumentacji konkursowej?
  2. Jeżeli tak, to czy Wnioskodawca powinien w ramach budżetu projektu wyodrębnić:
    - koszty niekwalifikowane związane z realizacją części inwestycji służącej dotychczasowej działalności (przenoszonej),
    - koszty kwalifikowane związane z częścią inwestycji dotyczącą nowych usług (dywersyfikacji)?
  3. W przypadku konieczności wyodrębnienia powyższych kosztów, prosimy
    o wskazanie, w jaki sposób oraz na jakiej podstawie (na przykład proporcja powierzchni) Wnioskodawca powinien dokonać takiego podziału, aby został on uznany za racjonalny i możliwy do zaakceptowania podczas oceny projektu oraz kontroli realizacji inwestycji.

Odpowiedź:

Ad.1 Informuję, że opisany zakres może być uznany za dywersyfikację istniejącego zakładu, jednak ostateczna ocena będzie należeć do Ekspertów na etapie oceny merytorycznej (w oparciu o całość wniosku i dokumentacji). Informuję, że Wnioskodawca ma możliwość wyboru tylko jednej
z czterech inwestycji początkowej, które widnieją w instrukcji:
- zasadnicza zmiana procesu produkcji;
- dywersyfikacja istniejącego zakładu;
- utworzenie nowego zakładu;
- zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.

Ad.2 oraz Ad. 3 Informuję, że Wnioskodawca w części budżetowej musi wykazać koszty związane z projektem i to na jego barkach spoczywa odpowiedzialność za odpowiednie wykazanie. W części kwalifikowalnej muszą znaleźć się wszystkie koszty związane z inwestycją początkową w ramach dofinansowania. To samo tyczy się kosztów niekwalifikowalnych. Jeśli natomiast chodzi o warunek dywersyfikacji (Czy koszty kwalifikowalne przekraczają o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac?) do listy wlicza się ponowne wykorzystane aktywa, w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych  w projekcie. Do Wnioskodawcy należy ich oszacowanie. Jeśli któreś z aktywów nie będzie wykorzystywane w całości, należy ująć je w odpowiednich do rzeczywistego wykorzystania proporcjach na przykład w odniesieniu do powierzchni, czasu wykorzystania. Informuję, że odpowiedź została udzielona jedynie na podstawie informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę w pytaniu. Ostateczna ocena zostanie dokonana po złożeniu wniosku.

Pytanie: Celem projektu jest realizacja inwestycji polegającej na budowie nowego, wolnostojącego dwukondygnacyjnego budynku mieszkalno-opiekuńczego, w pełni dostosowanego do potrzeb osób starszych – w tym seniorów z niepełnosprawnościami, osób niesamodzielnych oraz obłożnie chorych. Przedsięwzięcie zakłada wdrożenie kompleksowego modelu opieki wspomaganej, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych – takich jak systemy alarmowe, czujniki aktywności i opaski monitorujące parametry życiowe, zamykane magnetycznie drzwi, pozwalające na zapewnienie całodobowego bezpieczeństwa oraz szybkiego reagowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia. Projektowi przyświeca również wdrożenie bardzo nowoczesnych oprogramowań cyfrowych, jako automatyzację usług i szeroko pojętą cyfryzację procesów biznesowych. Nieruchomość spółki składa się z dwóch działek, budowa nowego budynku będzie swoją powierzchnią zajmować część jednej i drugiej. Tytuł prawny do nieruchomości, to użytkowanie wieczyste, do którego prawa Spółka nabyła. Następnie ważnym przedmiotowo jest też fakt, że spółka aktualnie prowadzi Dzienny Dom opieki senioralnej, dla których łączy zajęcia terapeutyczno-społeczne dla osób starszych i wymagających opieki. Założyliśmy, że wprowadzając nową usługę, w postaci opieki całodobowej, czego spółka nigdy wcześniej nie praktykowała, dojdzie do dywersyfikacji działalności, natomiast podlegający zapytaniu element dotyczy: Na jakiej podstawie dokonać obliczenia ponownie wykorzystanych aktywów, skoro zakładając hipotetycznie, seniorzy będą (ale nie muszą) korzystać z dolnej sali istniejącego budynku [gdyby korzystali, to tylko i wyłącznie w zakresie zajęć od 8-15, nie jako infrastruktura pobytu stałego] aby brać udział w zajęciach dziennych, lub gdy budynek zostanie wybudowany na gruncie będącym już w aktywach spółki, wobec czego powinniśmy dokonać wyliczenia powierzchniowego, skoro wykorzystujemy część działki
o wskazanej powierzchni? Skąd powinniśmy wziąć cenę tego gruntu, opierać się na wartości z aktu notarialnego?.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie przypominam, że zgodnie
z Regulaminem przedmiotowego naboru: Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy; inwestycje przyczyniające się do zmniejszenia zużycia surowców w procesach produkcyjnych, wdrożenie czystych technologii redukujących masę odpadów lub zapobiegających ich powstawaniu, zwiększenie reużycia produktów, recyklingu materiałów i efektywnego gospodarowania zasobami oraz ograniczające zużycie energii w procesach produkcyjnych. Projekt będzie musiał przyczyniać się do transformacji województwa śląskiego, a z treści opisanego przedsięwzięcia wynika, że projekt nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach przedmiotowego naboru, gdyż cele określone w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego, Regulaminie naboru, a także w SZOP FE SL 2021-2027 dla przedmiotowego działania nie zostaną spełnione (projekt nie wpisuje się w transformację). Ponadto informuję, że:
- konieczne jest precyzyjne określenie, co stanowi efekt projektu – usługa opieki całodobowej, czy najmu „pokoju/mieszkania”. Jednocześnie w tym miejscu należy wskazać, że wydatki poniesione na zakup aktywów w ramach projektu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne), które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze stanowią wydatki niekwalifikowalne.
– jeżeli seniorzy, do których będzie skierowany projekt będą korzystać z innego obiektu, to proporcjonalnie to aktywo należy wziąć pod uwagę przy określaniu warunku ponownie wykorzystanych aktywów.
– w przypadku ponownie wykorzystanych aktyw – jeżeli projekt miałby się zacząć w tym roku, to wartość należy wziąć aktywa z bilansu na dzień 31 grudnia 2024 r. – ponownie wykorzystane aktywa – należy je określić proporcjonalnie w zakresie całości potrzeb/wykorzystania na planowany projekt (jeżeli na przykład oprócz budynku pozostała część działki też będzie wykorzystywana na potrzeby projektu – na przykład ciągi do poruszania się, teren zielony do wypoczynku to też należy tą część działki uwzględnić).

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś