Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 4
OGÓLNE INFORMACJE
Pytanie: Czy miejscem realizacji projektu może być wynajmowany/dzierżawiony grunt, na którym będą magazynowane zakupione w ramach projekty środki trwałe (bez postawionej nieruchomości zabudowanej)? Czy wynajmowane miejsce musi zostać wpisane jako dodatkowe miejsce prowadzenia działalności do KRS spółki?
I w którym momencie taki wpis będzie weryfikowany? Czy aby uzyskać max. 2 pkt w punkcie związanym z wykorzystaniem OZE, wystarczającym
i kwalifikowalnym jest zakup magazynu energii (do paneli fotowoltaicznych które Wnioskodawca już posiada)?
Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że formalnie nie ma wymogu, aby Wnioskodawca był w posiadaniu nieruchomości na dzień złożenia wniosku, a dokumentacja naboru nie wymaga od Wnioskodawcy dostarczenia stosownego dokumentu w tym zakresie. W związku z powyższym Wnioskodawca może zrealizować projekt na gruncie dzierżawionym. Miejsce to powinno zostać wskazane jako miejsce realizacji projektu, z uwagi na planowane w tym miejscu przechowywanie sprzętu i wpisane do dokumentów rejestrowych podmiotu gospodarczego najpóźniej na dzień podpisania umowy o dofinansowanie. Odnosząc się do zakupu magazynu energii informuję, że w kryterium tym premiowane są inwestycje w źródła energii odnawialnej, większą samowystarczalność pod względem zasobów energetycznych. Oceniający przyzna 2 punkty w przypadku wykazania w budżecie projektu wydatków związanych z OZE. Przedmiotowy wydatek może prowadzić do takiego efektu. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do ekspertów oceniających wniosek
w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej. Punkty zatem mogą zostać przyznane.
Pytanie: Jesteśmy Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością , której 100% udziałów posiada spółki matka w Szwecji. Czy do ustalenia statusu wielkości firmy mamy uwzględniać przychody i zatrudnienie Spółki Matki, czy tylko naszej Spółki zarejestrowanej w województwie Śląskim?
Odpowiedź: Do ustalenia statusu należy uwzględnić każdy podmiot powiązany, niezależnie od lokalizacji jego siedziby.
Pytanie: Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2011
w formie spółki jawnej. W 2022r. nastąpiło jej przekształcenie się w spółkę komandytową (przekształcenie jest ujawnione w systemie KRS). Pierwsze sprawozdanie finansowe spółki komandytowej dotyczy okresu 08.2022-12.2023. Czy w arkuszu analizy finansowej należy przedstawić osobno dane za 2022r. i 2023r., czy też można przedstawić łącznie, zgodnie z posiadanym sprawozdaniem finansowym? Czy w 2022r. należy wykazać również dane spółki jawnej? Jeśli tak, w jaki sposób?
Odpowiedź: W związku z tym, że mamy do czynienia z przekształceniem kodeksowym i mamy kontynuację działalności w załączniku należy przedstawić dane w podziale rocznym (niezależnie od posiadania sprawozdań finansowych dla innych okresów).
Pytanie: Czy Przedsiębiorstwo (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być Beneficjentem w ramach naboru 10.3 Mezoinwestycje ?
Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie informuję, że wskazany podmiot może ubiegać się o dofinansowanie w ramach Naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25, pod warunkiem spełnienia kryteriów wskazanych w dokumentacji aplikacyjnej, w tym m.in. posiadania statusu MŚP, prowadzenia działalności, w ramach projektu, niezwiązanej z sektorami wykluczonymi (Załącznik nr 9 „Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych”). Ostateczna ocena kwalifikowalności podmiotowej Wnioskodawcy zostanie przeprowadzona na etapie Oceny formalnej, przy uwzględnieniu złożonej dokumentacji."
Pytanie: W polu A.1.3 i w B.4 można wybrać tylko kody pkd z klasyfikacji 2007. Klient w dokumencie rejestrowym ma już 2025. Jaki kod wpisać
w formularzach pomocy, 2025 żeby były zgodne z dokumentem rejestrowym czy 2007 żeby były zgodne z wnioskiem? Czy gdzieś wyjaśniać (w jakim polu) skąd różnice?
Odpowiedź: W systemie LSI należy stosować kody PKD według klasyfikacji z 2007 roku, ponieważ obecnie nie ma możliwości technicznej wyboru kodów PKD 2025. Jeżeli jednak Wnioskodawca posługuje się już kodem z nowej klasyfikacji PKD 2025, można dołączyć do wniosku dodatkowe oświadczenie lub załącznik
z wyjaśnieniem, że wskazany kod działalności odpowiada nowej wersji klasyfikacji. Należy mieć na uwadze, że kod PKD wskazany we wniosku
o dofinansowanie musi być zgodny i spójny z kodem podanym w formularzu pomocy de minimis.
KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW
Pytanie: Czy w przypadku, gdy firma w roku 2024 wykazała stratę finansową, ale posiada środki pieniężne na rachunku bankowym pozwalające na pokrycie części planowanych nakładów inwestycyjnych oraz może udokumentować dodatkowe źródła finansowania (na przykład płatności pośrednie, przychody z bieżącej działalności), a także przedstawi szczegółowy i racjonalny plan finansowy dotyczący realizacji projektu, możliwe jest uznanie, że spełnia ona kryterium dotyczące posiadania potencjału finansowego zapewniającego wykonalność projektu w ramach naboru MEZOinwestycje?
Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że przy ocenie potencjału finansowego Wnioskodawcy pod uwagę brane są ostatnie trzy lata obrachunkowe. Natomiast dokument potwierdzający finansowanie projektu powinien zostać dostarczony zgodnie z p. 3, strona 65 instrukcji wypełniania
i składania wniosku. Dokumenty są najpierw weryfikowane formalnie,
a następnie opiniowane na etapie oceny merytorycznej przez Ekspertów, a więc ocena sytuacji i weryfikacja spełnienia kryterium należy do eksperta zewnętrznego. Proszę mieć na uwadze, że przy ewentualnym procesie podpisywania umowy prowadzona jest weryfikacja trudnej sytuacji na poziomie Wnioskodawcy oraz grupy. W kontekście weryfikacji potencjału finansowego, ocenie podlega, czy Wnioskodawca posiada potencjał, finansowy niezbędny do realizacji projektu. Weryfikacji dokonuje się na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. deklaracji podatkowych, sprawozdań finansowych, dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, wskazywanych we wniosku o dofinansowanie w analizie finansowej harmonogram składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową), dodatkowych załączników oraz opisu wniosku, w tym prognoz finansowych. Reasumując sam fakt straty finansowej, w jednym z ostatnich zamkniętych okresów obrachunkowych nie powoduje braku spełnia kryterium dotyczącego posiadania potencjału finansowego zapewniającego wykonalność projektu w ramach naboru. Jednakże należy się upewnić, że firma nie pozostaje w trudnej sytuacji.
Pytanie: Główna siedziba spółki wpisana w KRS nie jest na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0., jednakże miejsce realizacji (Centrum Monitorowania) będzie już powstawało w takim obszarze (nie jest wpisane do KRS) – czy w związku
z powyższym będziemy spełniać kryterium Miejsce realizacji na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0. ?
Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie informuję, że zgodnie z definicją kryterium, podczas oceny merytorycznej weryfikowane jest, czy dominujące miejsce realizacji projektu wskazane we wniosku o dofinansowanie będzie zlokalizowane na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych figurujących
w bazie danych OPI-TPP 2.0. Weryfikacja odbywa się w oparciu o aktualną na dzień przeprowadzenia oceny bazę OPI-TPP. Aby otrzymać punkty w ramach przedmiotowego kryterium Projekt, projekt powinien być zrealizowany (miejsce realizacji projektu) na terenie poprzemysłowym, zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0 –
w takim przypadku punkty powinny zostać przyznane. Miejsce realizacji projektu musi być wpisane do dokumentów rejestrowych podmiotu najpóźniej przed ewentualnym podpisaniem umowy o dofinansowanie.
Pytanie: W opisie kryterium wskazane jest: "Wydatki związane z odnawialnymi źródłami energii (OZE) nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie."- proszę o wyjaśnienie co to oznacza, czy jest jakiś limit kwotowy/ procentowy na wydatki związane z OZE? Czy są ograniczenia w zakresie wielkości instalacji?
Odpowiedź: Użyte w dokumentacji pojęcie wydatków dominujących w projekcie oznacza, że nie powinny one stanowić większości (czyli więcej niż 50% przewidzianych kosztów), a być wydatkami towarzyszącymi konkretnemu celowi projektu, realizowanego w ramach Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST). Tym samym nie ma limitu kwotowego bądź ograniczeń
w zakresie wielkości instalacji. Proszę mieć na względzie, że wspierane będą projekty wpisujące się w typ inwestycji początkowej, do których należy m.in. dywersyfikacja produkcji czy zasadnicza zmiana sposobu produkcji. Zatem wsparcie ma dotyczyć działalności produkcyjnej lub świadczenia usług. Nabór nie jest skierowany na poprawę efektywności energetycznej. W przypadku, gdy
w ramach projektu zostanie zaplanowany zakup instalacji fotowoltaicznej wymagany jest załącznik "Analiza energetyczna". Analiza energetyczna dołączana jest do wniosku o dofinansowanie w celu potwierdzenia weryfikacji kwalifikowalności i zasadności zaplanowanych w projekcie wydatków związanych z wytwarzaniem energii. Analiza wymaga dokonania porównania mocy produkcyjnej planowanej instalacji i przyszłego zapotrzebowania beneficjenta
w zakresie inwestycji początkowej realizowanej w ramach projektu, która musi zostać oparta na weryfikacji faktycznego przeszłego zużyciu energii na potrzeby własne przedsiębiorcy, wynikającego z uśrednionych rachunków za energię zapłaconych przez Wnioskodawcę w ostatnim rocznym okresie obrachunkowym. Proszę mieć na względzie, że maksymalnie 20% wytworzonej energii może być przeznaczone na inny cel niż potrzeba inwestycji początkowej wskazanej we wniosku o dofinansowanie.
Pytanie: Czy w kryterium „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków oraz prawidłowość ich oszacowania” brana jest pod uwagę również kwalifikowalność wydatków? Konkretnie:
Wartość wydatków kwalifikowanych to 10 mln zł
Wydatek napędzany dieslem to 3 mln
Czy w przypadku gdyby wydatek napędzany dieslem został uznany za niekwalifikowany (z powodu tego, że zasilany jest paliwem kopalnym), to projekt od razu otrzymuje negatywną ocenę, bo wydatek ten stanowił pow. 20% wydatków kwalifikowanych?
Czy może kryterium to nie dotyczy uznania wydatku za niekwalifikowany
a jedynie niezasadny lub o zawyżonej wartości?
Odpowiedź: W przypadku, jeśli eksperci nie zaakceptują wyjaśnień wskazanych
w dokumencie pn. Analiza braku alternatywy technologicznej do wydatków związanych z paliwami kopalnymi i uznają że wydatek na tej podstawie nie jest zasadny, a korekta ta przewyższy wskazany w kryterium limit 20%, taki projekt może otrzymać negatywną ocenę merytoryczną. Ponadto, informuję że na ocenie formalnej badana jest kwalifikowalność wydatku. Tak więc, w przypadku występowania alternatywy dla tego wydatku taki wydatek powinien zostać już na tym etapie wskazany w wydatkach niekwalifikowalnych zgodnie
z Kwalifikowalności wydatków dla tego naboru.
Pytanie: W ramach projektu mamy kryterium: Wykorzystanie OZE -
w kryterium tym premiowane są inwestycje w źródła energii odnawialnej, większą samowystarczalność pod względem zasobów energetycznych.
Czy w ramach wydatków można spisać system do efektywnego zarządzania już posiadanymi źródłami energii odnawialnej, zakupionymi wcześniej przez spółkę?
Odpowiedź: W nawiązaniu do zapytania, że nabycie dodatkowych elementów
w ramach takiego systemu może zostać premiowane we wskazanym kryterium. Wszystko uzależnione jest od zapisów we wniosku (wskazanego uzasadnienia). Ocena spełnienia kryterium zostanie przeprowadzona przez oceniającego merytorycznie w oparciu o całość zapisów (w tym stan zastany, planowane do nabycia zasoby, spodziewane efekty). Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w przypadku, gdy projekt nie zakłada wydatków związanych z OZE punkty nie zostaną przyznane.
KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW
Pytanie1: Posiadamy na własność budynek w którym realizowany będzie projekt Mezoinwestycji. W ramach projektu planujemy zakup środków trwałych oraz prace budowlane (termomodernizacja). Zakupione środki trwałe nie będą wynajmowane (zgodnie z załącznikiem nr 7 „wydatki poniesione na zakup aktywów w ramach projektu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne), które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze”). Jednakże w budynku
w którym przeprowadzone będą prace budowlane częściowo znajdują się lokale które są wynajmowane podmiotom trzecim. Żaden z tych podmiotów nie będzie osiągał korzyści z projektu. Wszystkie korzyści
z przeprowadzonych remontów będą po stronie beneficjenta (wnioskodawcy). Czy w takim przypadku prace te będą kosztem kwalifikowanym w projekcie.
Pytanie 2: Kolejną kwestią są prace na elewacji - czy mogliby Państwo potwierdzić, czy elewacja budynku jest traktowana jako część podmiotu wynajmującego pomieszczenie wewnątrz budynku, czy też należy ona wyłącznie do właściciela budynku (nas).
Odpowiedź: W odniesieniu do pytania informuję, że nie ma możliwości kwalifikowania kosztów projektu, w ramach którego zakłada się wynajem. Zgodnie z Załącznikiem nr 7 do Regulaminu wyboru projektów, za koszty niekwalifikowalne uznaje się m.in. „wydatki poniesione na zakup aktywów
w ramach projektu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne), które
w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze”). W opisywanym przypadku powierzchnia wynajmowana stanowi wydatki niekwalifikowalne. W związku z powyższym rozliczając roboty budowlane w projekcie należy wskazać wielkość powierzchni podlegającą modernizacji oraz wielkość powierzchni przeznaczonej na projekt (czyli spełniającej warunki kwalifikowalności) i na tej podstawie obliczyć części wspólne (w tym również koszty elewacji budynku) z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni użytkowej wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu do całości powierzchni użytkowej budynku. Jednocześnie należy pamiętać o spełnieniu pozostałych warunków dla kwalifikowalności wydatków.
INWESTYCJA POCZĄTKOWA
Pytanie 1: W często zadawanych pytaniach na stronie ŚCP widziałam taką odpowiedź w sprawie utworzenia nowego zakładu: "Utworzenie nowego zakładu powinno wiązać się z utworzeniem nowego obiektu, z reguły w nowej lokalizacji, który powinien być jednostką samostanowiącą, nie opierającą się na wspólnych zasobach technicznych dotychczas istniejącego zakładu. Jeżeli odrębna lokalizacja gwarantuje, że zakład jest przestrzennie, organizacyjnie i funkcjonalnie jednostką odrębną, która charakteryzuje się wysokim stopniem autonomii, wówczas w takim przypadku możemy mówić o założeniu nowego zakładu jako jednej z form inwestycji początkowej.
W przypadku przeniesienie całej prowadzonej działalności ze starej siedziby do nowego obiektu a pierwotna siedziba zostaje zamknięta nie wpisuje się w definicje nowego zakładu". Planujemy zbudować nową siedzibę
w zupełnie nowej lokalizacji (inna gmina). Na ten moment wynajmujemy powierzchnię biurową i produkcyjną, a wybudować nowy zakład chcemy, żeby się rozwijać i rozszerzyć swoją działalność (wynajmowana powierzchnia jest za mała, są ograniczenia jeśli chodzi o produkcję naszych urządzeń, itp.). Siłą rzeczy po wybudowaniu nowego obiektu przeniesiemy się do niego - nie będziemy już wynajmować poprzedniej siedziby. Czy
w tym przypadku nie spełniamy definicji nowego zakładu? To nie jest zwykła relokacja, nie zamykamy poprzedniej siedziby (bo ją wynajmujemy
i zacznie wynajmować po nas ktoś inny) i nie będziemy zwalniać pracowników (co więcej, planujemy zwiększyć zatrudnienie). Czy wobec tego będziemy spełniać inwestycję początkową (utworzenie nowego zakładu) w rozumieniu art. 14 GBER?
Pytanie 2: W związku z poprzednim pytaniem - czy do wniosku o dofinansowanie trzeba załączać analizę energetyczną? Będziemy budować nowy zakład, będą tam instalacje OZE więc powinien być załącznik analiza energetyczna załączony do wniosku, ale nie mamy jak porównać zapotrzebowania na energię elektryczną, bo dopiero będziemy budować nowy zakład. Porównywać zapotrzebowanie nowego zakładu z wynajmowaną sporo mniejszą powierzchnią (teraz nie mamy opłat na przykład za "światło" na korytarzu, klatce schodowej) wydaje się nie mieć sensu, bo nie porównujemy tych samych rzeczy - wynajem a własna siedziba.
Pytanie 3: Obecnie realizujemy dwa projekty dofinansowane przez ŚCP. Czy powinniśmy w ramach realizacji projektu z mezoinwestycji wydzielić jakieś części niekwalifikowalne z powierzchni na zachowanie trwałości innych projektów realizowanych z dofinansowaniem ŚCP? Jeden z tych projektów jest inwestycyjny i dotyczył zakupu nowych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (mikroinwestycje), drugi jest badawczy. Czy dochodzi w tym przypadku do podwójnego finansowania jeśli przeniesiemy środki trwałe związane z realizacją tamtych projektów do nowej siedziby? Czy musimy wydzielać część powierzchni dla trwałości tamtych projektów? One się zakończą zanim nowa siedziba zostanie wybudowana i oddana do użytku, ale w przypadku mikroinwestcyji projekt będzie w trwałości
w momencie przeniesienia. Budujemy nowy zakład, bo nie mieścimy się
w poprzednim wynajmowanym miejscu ze względu na swój rozwój - mamy dużo nowych sprzętów i opracowanych produktów, czy zatem całość budowy może być kosztem kwalifikowalnym czy trzeba wydzielić jakiś metraż na trwałość poprzednich projektów?
Odpowiedź:
- Informuję, że opisania sytuacja nie stanowi utworzenia nowego zakładu. Nowy zakład można uznać w sytuacji, gdy prócz już funkcjonującego zakładu zostanie utworzony kolejny. Proszę mieć na uwadze, że w przesłanym pytaniu w jednym miejscu wskazują Państwo, że przenoszą działalność do nowego miejsca i nie będą Państwo wynajmować starej powierzchni, natomiast w kolejnych zdaniach informują Państwo, że nie zamykają obiektu w pierwotnej lokalizacji. W związku z tym, proszę o przeanalizowanie zasadności realizacji inwestycji pod kątem między innymi jej wpisywania się w jeden typ inwestycji początkowej, co jest warunkiem obligatoryjnym.
- Co do analizy energetycznej, która powinna zostać dołączona w przypadku inwestycji w odnawialne źródła energii (OZE) zakładającej ograniczenie zużycia energii elektrycznej – dokument powinien zostać dołączony, aby oceniający wniosek pod względem merytorycznym mógł stwierdzić i ocenić efektywność projektu, jak również zasadność wydatków. W tym przypadku należy określić planowane zapotrzebowanie na energię elektryczną w stosunku do mocy planowanej do zainstalowania instalacji fotowoltaicznej.
- W tym przypadku może dojść do złamania zasady zakazu podwójnego finasowania. W pierwszej kolejności sprawę proszę omówić z opiekunami projektów w poszczególnych wydziałach. Ponadto zanim rozpocznie się ewentualne przeniesienie zakupionego w ramach FE SL sprzętu proszę zwrócić się pisemnie do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości o wyrażenie zgody na translokację miejsca realizacji projektu. Po przeanalizowaniu konkretnej sprawy otrzymacie Państwo stanowisko w tej sprawie.
Pytanie: Czy przedmiotem wniosku w naborze nr FESL.10.03-IP.01-187/25 może być inwestycja związana tylko z rozwojem usług świadczonych przez MŚP w kontekście zapisów, że jednocześnie inwestycja ma być inwestycją początkową czyli wpisującą się w jeden z poniższych punktów:
- zasadnicza zmiana procesu produkcji;
- dywersyfikacja istniejącego zakładu;
- utworzenie nowego zakładu;
- zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.
Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że tego typu inwestycja mogłaby ubiegać się o dofinansowanie w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25 pod warunkiem, że zostaną spełnione wymagania określone
w Regulaminie wyboru projektów oraz projekt będzie realizować cele określone w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego,
a także w SZOP FE SL 2021-2027 dla przedmiotowego działania, jak również musi spełniać kryterium dla inwestycji początkowej, zawartej w Regulaminie wyboru projektów. Kluczowym jest – co Wnioskodawca rozumie przez „rozwój usług świadczonych przez MŚP”. Przykładowo, jeśli przez wyżej wymieniony rozwój Wnioskodawca ma na myśli wdrożenie fundamentalnej (w przeciwieństwie do rutynowej) innowacji procesowej. Wprowadzenie nowego rozwiązania technologicznego lub organizacyjnego zasadniczo odmiennego od stosowanego dotychczas, a zmiana będzie miała charakter zasadniczy oraz dotyczyła całościowego procesu produkcyjnego/świadczenia usług, a nie tylko drobnego ulepszenia procesu dotychczasowego. Ponadto będzie związana z całym procesem produkcyjnym/usługowym, a nie jedynie z produktem/usługą – może spełniać zapisy typu inwestycji początkowej – zasadnicza zmiana procesu produkcji. Jednocześnie informuje, że poszczególne definicje inwestycji początkowej zostały wyjaśnione w Regulaminie wyboru projektów
Pytanie: Wnioskodawca to jednoosobowa działalność gospodarcza. Prowadzący działalność jest właścicielem działki, na której ma być realizowany projekt. Działka te nie jest środkiem trwałym w jednoosobowej działalności. Jest to własność prywatna otrzymana w darowiźnie. Czy do wartości ponownie wykorzystanych aktywów (w dywersyfikacji działalności) należy taką działkę ująć? Jeżeli tak, to jak? W wartości za jaką została otrzymana w darowiźnie? Bo skoro nie było na środkach trwałych to też nie podlegało amortyzacji.
Odpowiedź: Wartość ponownie wykorzystanych aktywów obejmuje wyłącznie te składniki majątku, które na dzień 31.12.2024 r. były ujęte w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy i posiadały określoną wartość księgową netto. Działka, która stanowi prywatną własność Wnioskodawcy i nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych, nie powinna zostać uwzględniona przy ustalaniu wartości tych aktywów.
WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI
Pytanie: Czy w przypadku podmiotów figurujących w KRS:
- Należy załączyć dokumenty obrazujące trzy ostatnie, zamknięte okresy obrachunkowe poprzedzające rok składania wniosku w formacie, w jakim zobowiązany jesteś je sporządzać. Rozumiem, że powinniśmy tutaj załączyć sprawozdania w formacie .xml tożsame jak te składane do KRS?
- Należy dołączać dodatkowe dokumenty takie jak uchwały
i postanowienia? - Należy dołączyć dodatkowo potwierdzenia złożenia sprawozdań do KRS?
Odpowiedź: Proszę o zwrócenie uwagi, że w instrukcji wypełniania i składania WOD są zapisy wskazujące wprost – co i jak należy dołączyć jeśli jest się podmiotem, który sprawozdaje się do KRS: „Dokumenty finansowe powinny obrazować trzy ostatnie, zamknięte okresy obrachunkowe poprzedzające rok składania wniosku w formacie, w jakim zobowiązany jesteś je sporządzać.
W przypadku gdy jesteś podmiotem, który figuruje w rejestrze KRS zweryfikujemy czy w tym rejestrze złożyłeś sprawozdania finansowe za ostatnie zamknięte 3 lata obrachunkowe poprzedzające rok złożenia wniosku, obejmujące:
- bilans,
- rachunek zysków i strat,
- uchwałę lub postanowienia o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego.
Wyżej wskazane dokumenty powinny być złożone w KRS tj. powinny być widoczne w portalu https://prs.ms.gov.pl/krs; https://ekrs.ms.gov.pl.
(…)
Jeżeli zobligowany jesteś do poddania sprawozdania finansowego opinii biegłego rewidenta oraz/lub sporządzania sprawozdań skonsolidowanych wówczas:
- załącz w KRS te dokumenty (jeśli jesteś podmiotem figurującym w KRS)
(…)
Wyjątek stanowi sytuacja, gdy Twoje sprawozdanie finansowe jest w trakcie badania przez biegłego rewidenta, wówczas prosimy o:
- poinformowanie nas o tym, przedstawiając odpowiednie wyjaśnienia potwierdzone przez biegłego rewidenta sporządzającego opinię,
- dołączenie do wniosku sprawozdania finansowego, które podlega badaniu.
Sprawozdanie to zostanie zweryfikowane przed podpisaniem umowy
o dofinansowanie, wraz z przedłożoną opinią rewidenta.
Jeżeli przed złożeniem wniosku o dofinasowanie sprawozdałeś się za 2024 rok powinieneś załączyć dokumenty za lata 2022-2024. Jeżeli na moment złożenia wniosku o dofinansowanie jeszcze się nie sprawozdałeś za 2024 rok, zobligowany jesteś do dostarczenia dokumentów za lata 2021-2023. W przypadku, gdy posiadasz dokumenty finansowe za rok 2024, za który jeszcze się nie sprawozdałeś, powinieneś je załączyć do wniosku o dofinansowanie jako dodatkowe dokumenty. Pozwolą one na zobrazowanie sytuacji finansowej podmiotu wnioskującego o dofinansowanie. W przypadku, gdy dokumenty finansowe nie zostaną złożone zgodnie z instrukcjami powyżej, wówczas Twój wniosek zostanie oceniony negatywnie na etapie oceny formalnej. Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, będziesz zobowiązany do dostarczenia dokumentów finansowych za rok 2024, złożonych do Urzędu Skarbowego lub
w KRS”. Powyższe oznacza, że jeśli kompletne dokumenty finansowe złożone zostały do KRS za wymagane lata, to nie ma konieczności ich dostarczania do LSI. W takiej sytuacji nie należy także składać potwierdzeń złożenia sprawozdań finansowych do KRS.
Pytanie: Legenda w załączniku nr. 6 do Wniosku - Analiza finansowa, stanowi, żeby przyjąć okres prognozy finansowej w następujący sposób:
Sposób wypełniania sprawozdań finansowych:
- należy wypełnić sprawozdania finansowe dla trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku, okresu bieżącego oraz przygotować prognozę na okres realizacji projektu oraz pięciu lat od momentu jego zakończenia;
- kolumny rok (n+1) do rok (n+...) muszą obejmować kolejne lata realizacji projektu oraz okres trwałości obejmujący 3 lat po jego zakończeniu;
Proszę o doprecyzowanie jaki okres prognozy przyjąć w latach po zakończeniu projektu - 3 czy 5 lat?
Odpowiedź: W związku z tym, że w ramach tego naboru okres trwałości obejmuje 3 lata, proszę o wypełnienie prognoz finansowych przez okres 3 lat od momentu zakończenia realizacji projektu.
Pytanie: "W pytaniach i odpowiedziach dotyczących Mezoinwestycji na stronie https://funduszeue.scp-slask.pl/faq w części 1 wskazano „Wnioskodawca ma również możliwość sprzedaży produktów czy usług na rzecz sektora górniczego, z zastrzeżeniem, że te produkty i usługi nie zostały wytworzone dzięki inwestycji w aktywa dofinansowane w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25.” Czy to oznacza, że żadne aktywa nabyte w projekcie nie mogę posłużyć do uzyskania przychodów od kopalń?
Przykład 1: naszym Klientem jest piekarnia. Kupią nowy piec. Kopalnie zamawiają w piekarni czasem kołacze, ciasta itp. Czy to znaczy, że Wnioskodawca będzie musiał odmawiać sprzedaży klientom, którzy będą potem chcieli faktury wystawione na kopalnię?
Przykład 2. Klient prowadzi usługi napraw maszyn, czasem dla kopalni, czasem dla innych firm. Chce kupić nową maszynę cnc. Jak dostanie zlecenie od kopalni to nie będzie mógł wykonać zlecenia na tej maszynie? Przykład 3. Klient prowadzi restaurację, chce ją rozbudować o dodatkowe sale. Nie będzie mógł tej nowej Sali wynajmować np. na eventy kopalniom? Gdzie w dokumentacji naboru są zapisy mówiące o zakazie wykorzystywania aktywów nabytych w projekcie do sprzedaży na rzecz sektora górniczego?
Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że zgodnie z zasadami naboru, wszelkie środki trwałe i wartości niematerialne i prawne nabyte
w ramach projektu realizowanego i współfinansowanego przez Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) nie mogą służyć do uzyskania przychodów od sektora górniczego i okołogórniczego. Zapisy te wynikają z ogólnych zasad
i celów Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji: zmiana profilu działalności, zmniejszenie zużycia surowców, wdrożenie czystych technologii, zwiększenie reużycia produktów, recykling materiałów i efektywnego gospodarowanie zasobami oraz ograniczenie zużycia energii w procesach produkcyjnych. Głównym celem wsparcia w ramach Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji jest dywersyfikacja gospodarcza obszarów najbardziej dotkniętych skutkami transformacji klimatycznej. Dlatego też nie jest możliwym przekazywanie dotacji w ramach FST, której efekty nadal służyłyby zaspokajaniu potrzeb sektora górniczego. Ponadto jest to również niezgodne
z zasadą DNSH (nie czyń poważnych szkód) wynikającą z Rozporządzenia (UE) 2020/852 ws. zw. Taksonomii. Zasada DNSH zakłada, że projekt nie może powodować między innymi istotnych szkód dla środowiska, sprzyjać przedłużaniu działalności opartej na paliwach kopalnych.
Odpowiadając na podane przez Panią przykłady, informuje, że Wnioskodawca ma możliwość realizacji zamówień dla sektora górniczego przy użyciu zasobów, które nie będą sfinansowane z dotacji w ramach FST. Natomiast w przypadku pozyskania dofinansowania wszelkie zakupione aktywa nie mogą służyć do realizacji usług, sprzedaży produktów dla branży górniczej.
Pytanie: Czy na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie miejsce lokalizacji projektu musi znajdować się w KRS/CEIDG? Zapis w instrukcji w tym zakresie jest niejasny: Przedsiębiorstwa ubiegające się o wsparcie w ramach Działania FESL.10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, muszą realizować i utrzymać w okresie trwałości projekt na terenie województwa śląskiego we wskazanych w programie podregionach. Oznacza to, że na dzień podpisania umowy o dofinansowanie przedsiębiorstwo musi uwzględniać prowadzenie działalności gospodarczej na terenie województwa śląskiego (z wyłączeniem podregionu częstochowskiego) zgodnie z lokalizacją projektu wskazaną w niniejszym punkcie – na dzień złożenia wniosku oraz na dzień podpisania umowy o dofinansowanie weryfikacja będzie się odbywać na podstawie m.in. wpisu do CEIDG/KRS.
Odpowiedź: Nie. Taki wpis powinien zostać ujawniony w dokumentach rejestrowych Wnioskodawcy najpóźniej na dzień podpisania umowy
o dofinansowanie.
Pytanie: W ramach załączników dodatkowych do wniosku
o dofinansowanie znajduje się Dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością – jeśli dotyczy. Czy kwalifikowalne
i ocenione pozytywnie w ramach tego punktu, będzie przedstawienie umowy warunkowej na zakup gruntu, w przypadku gdy Wnioskodawca chce w ramach projektu budować halę?
Odpowiedź: Tak – można załączyć umowę warunkową na zakup gruntu.
Proszę pamiętać także, że wydatek związany z materiałami i robotami budowlanymi może być kwalifikowalny wyłącznie w przypadku, gdy realizowany będzie wraz z innymi kosztami w projekcie takimi jak: środki trwałe i/lub wartości niematerialne i prawne (czyli nie można złożyć wniosku wyłącznie na budowę hali). Dodatkowo proszę pamiętać, że miejsce realizacji projektu wpisane we wniosku o dofinansowane musi zostać uwzględnione w dokumencie rejestrowym podmiotu gospodarczego najpóźniej do dnia podpisania umowy.
Pytanie: Czy w sytuacji w której w punkcie F.4.1 zaznaczając odpowiedz NIE mamy podłączyć załącznik, którego w tym formularzu nie ma? Skąd można go pobrać?
Odpowiedź: W przypadku formularza OOŚ (zał. nr 5 do wniosku), jeżeli inwestycja ma charakter nieinfrastrukturalny (na przykład zakup sprzętu, urządzeń), załącznik należy wypełnić w ograniczonym zakresie, zgodnie
z informacją zawarta w instrukcji wypełniania wniosku. Natomiast w przypadku projektów infrastrukturalnych, należy wypełnić formularz w całości odpowiadając na wskazane pytania zgodnie z faktycznym oddziaływaniem projektu oraz
w oparciu o podstawy prawne wymienione w przypisach. Jeżeli w formularzu zostanie zaznaczona odpowiedź „NIE” w pkt. F.4.1., należy załączyć załącznik Ib zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, który wystawia właściwa Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Zaświadczenie to jest wydawane na wniosek o wydanie zaświadczenia/deklaracji organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000.
Pytanie: "Pytanie dotyczące dodatkowych efektów projektu w zakresie, utrzymania stanowisk pracy:
Poniżej lista stanowisk z wymiarem etatów:
- Kierownik działu chemii 1EPC
- Brygadzista 2 EPC
- Pracownik biurowy 1 EPC
- Pracownik produkcji 4 EPC
- Kierowca kat B 1 EPC
- Kierowca kat C 1 EPC
- Magazynier - operator wózka widłowego 1 EPC
- Operator maszyn pakujących 1 EPC
Czy prawidłowym będzie zapis w punkcie D3: Wnioskodawca zobowiązuje się do utrzymania 8 stanowisk pracy?
Odpowiedź: Wypełniając wniosek proszę korzystać z instrukcji wypełniania
i składania wniosku. Jednocześnie informuję, że Śląskie Centrum Przedsiębiorczości (ŚCP) nie weryfikuje dokumentów lub ich części przed złożeniem wniosku o dofinansowanie w danym naborze. Ich prawidłowość,
w tym spełnienie określonych warunków, będzie weryfikowana na etapie oceny projektu. W punkcie D.3 "Inne dodatkowe efekty projektu" należy opisać konkretne, rzeczywiste efekty dodatkowe, które będą rezultatem realizacji projektu, a które nie zostały ujęte jako jego główny cel. Przykładem takiego efektu może być utrzymanie miejsc pracy, o ile wynika ono bezpośrednio
z realizacji projektu. ŚCP nie może jednoznacznie udzielić odpowiedzi, gdyż nie posiada informacji czy te miejsca są zagrożone i będą utrzymane dzięki wsparciu. Proszę mieć na względzie, że to Wnioskodawca po dokonaniu analizy ma możliwość zadeklarowania, które miejsca pracy byłyby utracone, gdyby nie inwestycja ujęta we wniosku o dofinansowanie.
Pytanie: W punkcie b.2.2 koniecznym jest podanie adresu strony www. Wnioskodawca nie posiada strony ani mediów społecznościowych i utworzy je dopiero jeżeli projekt zostanie wybrany do dofinansowania. Czy taka sytuacja jest dopuszczalna? Co wtedy wpisać w punkcie b.2.2 by Wniosek dało się złożyć (technicznie) i nie został odrzucony z powodu niewypełnienia pole.
Odpowiedź: Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku w punkcie B.2.2 należy podać adres strony internetowej lub profilu w mediach społecznościowych, na którym zostanie wypromowany projekt. Nieuzupełnienie punktu lub wskazanie treści nieadekwatnych do wymogów wyżej wymienionej instrukcji może skutkować odrzuceniem projektu na etapie oceny formalnej.
Pytanie: Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie kwestii załączników do wniosku o dofinansowanie (WoD) dla aktualnego naboru kończącego się 26 czerwiec 2025r. Istotną kwestią są dwie grupy załączników do wniosku
o dofinansowanie, tj. załączniki obowiązkowe (H1) i załączniki dodatkowe (H2). Sprawa załączników obowiązkowych jest oczywistą, skoro są obowiązkowe należy je dołączyć w dniu złożenia wniosku, a ich brak dyskwalifikuje wniosek na etapie oceny formalnej wniosku. Jak jednak traktować załączniki dodatkowe?
- Czy załączniki dodatkowe są obowiązkowe na etapie składania wniosku?
- Czy brak któregoś z załączników dodatkowych zdyskwalifikuje wniosek na etapie oceny formalnej?
- Czy ŚCP będzie wzywała do uzupełnienia wniosku (WoD) w sytuacji kiedy wnioskodawca nie dołączy któregoś
z załączników dodatkowych na etapie składania wniosku?
Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że:
- Wnioskodawca musi złożyć wszystkie załączniki obowiązkowe w sposób wskazany w Instrukcji składania i wypełniania wniosku;
- Wnioskodawca składa także wszystkie załączniki dodatkowe, które wynikają z/dotyczą realizowanego projektu na przykład jeśli skorzysta z pomocy de minimis to należy dostarczyć formularze pomocy de minimis, jeśli projekt polega na współpracy z IOB to należy dostarczyć dokument potwierdzający współpracę
z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu, projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R to należy dostarczyć dokument potwierdzający ten fakt i tym podobne. W tym przypadku, gdy z treści wniosku będzie wynikać brak jakiegokolwiek załącznika Wnioskodawca zostanie o niego poproszony w piśmie o uzupełnienie/poprawę wniosku, a następnie przy składaniu uzupełnień taki załącznik powinien zostać złożony. W przeciwnym razie wniosek może uzyskać ocenę negatywną. Jednakże należy zadbać o dochowanie wszelkiej staranności przy składaniu wniosku oraz załączników.
Pytanie: Inwestycja polega na budowie nowego zakładu, który będzie zlokalizowany pod innym adresem niż obecny zakład produkcyjny.
W instrukcji do Analizy energetycznej jest napisane, że należy podać roczne zużycie energii za 12 miesięcy w miejscu realizacji projektu. Czy w związku
z faktem, że nowy zakład będzie zlokalizowany pod nowym adresem
w pozycji historycznego zużycia należy wskazać "0" , czy ilość energii zużytej przez zakład produkcyjny w dotychczasowej lokalizacji?
Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuje, że w przypadku gdy inwestycją początkową jest budowa nowego zakładu w kolumnach dotyczących dotychczasowego zużycia energii elektrycznej wskazać należy wartość „0”.
Pytanie: W załączniki nr 3 wskazano fragment jak poniżej. Gdy w ramach inwestycji Spółka planuje zakup panelu PV ale o mniejszej mocy to możliwe jest ujęcie takiego wydatku w kosztach. Czy w takim zakresie inwestycji niezbędne jest wypełnienie część I, II i III załącznika?
„…Natomiast w przypadku planowanego zwiększenia zużycia energii na potrzeby własne (w wyniku np. rozbudowania działalności podstawowej Wnioskodawcy, niezwiązanej w produkcją energii) faktyczne zużycie energii w przeszłości powinno stanowić bazę do wyliczenia i powinno zostać zwiększone o wysokość planowanego przyszłego zużycia energii w związku ze wzrostem jej zapotrzebowania. Oszacowując zapotrzebowanie przyszłe można oprzeć się na informacjach o mocy znamionowej nowych urządzeń. Oszacowane zużycie energii na potrzeby własne Wnioskodawcy nie może być mniejsze niż 80% zakładanej produkcji (bezpieczniej należy przyjąć margines zużycia 85% wyprodukowanej energii na potrzeby własne). Ponieważ należy zapewnić, że maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii będzie sprzedane. Czy załącznik nr 3 jest obowiązkowy dla każdego projektu, który ubiega się o punkty w ramach KRYTERIUM 17. Wykorzystanie OZE?
Odpowiedź: Załącznik nr 3 należy wypełnić w pełnym zakresie, zgodnie
z instrukcją. Jednocześnie, w odniesieniu do części zapytania nr 1, dotyczącej „planowanego zakupu panelu PV, ale o mniejszej mocy to możliwe jest ujęcie takiego wydatku w kosztach.”, pragnę poinformować, że w ramach projektu można nabyć instalację fotowoltaiczną pod warunkiem, że nie będzie ona jedynym wydatkiem. Zgodnie ze stanowiskiem KE koszty związane
z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowalne, jeżeli są spełnione 3 warunki:
- wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu;
- zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex-ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20;
- w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do pomocy w ramach zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowalne np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja.
Ponadto zgodnie z Załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów - Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-187/25 MEZOINWESTYCJE, aby wydatek poniesiony na panele PV mógł zostać uznany za koszt kwalifikowalny musi spełniać warunki to jest koszty nabycia nowych środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, transportu, opakowania, rozładunku, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego środka trwałego, koszty szkolenia personelu, instruktażu pod warunkiem, że koszty te są ujęte
w wartości początkowej zakupionego środka trwałego w ewidencji środków trwałych beneficjenta). Panele fotowoltaiczne muszą zostać włączone do aktywów beneficjenta i muszą pozostać związane z projektem do końca okresu trwałości i podlegać amortyzacji podatkowej środków trwałych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Informuję również, że analiza energetyczna jest obowiązkowa w sytuacji, gdy w ramach projektu wnioskodawca w zakresie rzeczowym planuje koszty kwalifikowalne przeznaczone na zakup elementów związanych z wytwarzaniem energii.
EFEKT ZACHĘTY
Pytanie: W związku z realizacją projektu Mezoinwestycje część klientów
w ramach projektu planuje prowadzić prace budowlane. Klienci posiadają pozwolenia na budowę i pewne wpisy w dziennikach budowy. Przypadki są różne. Proszę o odpowiedź czy któryś z poniższych wpisów będzie interpretowany jako złamanie efektu zachęty. Zaznaczam, że w żadnym
z przypadków prace budowane nie zostały rozpoczęte. Nie wybrano wykonawców, nie podpisano umów, nie rozpoczęto żadnych prac ziemnych czy budowlanych także we własnym zakresie czyli „łopata” nie została wbita. Potwierdzają to zdjęcia satelitarne terenu oraz dokumentacja zdjęciowa posiadana przez klientów, która może być dostarczona do Wniosku. Poniżej kilka przykładów wpisów w dziennikach budowy klientów. Proszę o określenie czy któryś z poniższych wpisów dyskwalifikuje kwalifikowalność prac budowlanych w ramach dotacji:
1. Zgłoszono zamiar rozpoczęcia robót budowlanych
2. Wykonano ogrodzenie terenu
3. Wykonano wjazd na działkę
4. Wykoszono zarośla na działce
5. Wykonano instalację oświetlenie terenu
6. Zrealizowano przedmiary geodezyjne
7. Odświeżono granice działki
8. Przeprowadzono prace geodezyjne w celu wytyczenia posadowienia budynku.
Odpowiedź: W nawiązaniu do zapytania informuję, że w aspekcie realizacji robót budowlanych należy posiłkować się ustawą prawo budowlane a ta stanowi o tym, że rozpoczęcie budowy następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy. Pracami przygotowawczymi są:
- wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie;
- wykonanie niwelacji terenu;
- zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów;
- wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.
Złamania efektu zachęty nie spowoduje realizacja robót rozbiórkowych albo zabezpieczających, jeżeli są one zgodne z art. 31a wyżej wskazanej ustawy, w tym między innymi mają na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. W tym miejscu zwracam uwagę, że do potwierdzenia spełnienia efektu zachęty konieczne jest uwiarygodnienie, że przedsięwzięcie ujęte we wniosku nie zostało rozpoczęte przed jego złożeniem. W praktyce oznaczać to może między innymi pokazanie etapowania prac objętych jednym pozwoleniem i wykazanie, że etap został zrealizowany i zamknięty (na przykład w formie częściowego odbioru lub adekwatnych zapisów kierownika budowy w dzienniku budowy).
W celu ostatecznej odpowiedzi należałoby podać precyzyjne informacje w tym zakresie.