FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 3


OGÓLNE INFORMACJE

Pytanie: Wnioskodawca posiada działkę, na której chce wybudować budynek produkcyjny w ramach projektu. Jednocześnie część działki jest wynajmowana innemu podmiotowi. Wynajmowana część nie będzie łączyć się z nowym budynkiem Wnioskodawcy, najemca nie będzie również korzystał z nowego zakładu. Czy jest to zgodne z regulaminem projektu?

Odpowiedź: Opisana sytuacja nie narusza zasad określonych w regulaminie naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25, przy założeniu spełnienia wszystkich pozostałych wymogów określonych dla działania 10.03 – Mezoinwestycje.

Pytanie: Czy w ramach ogłoszonego konkursu nr FESL.10.03-IP.01-187/25 jest możliwa realizacja inwestycji na obszarze wskazanym w regulaminie
w oparciu o umowę warunkową  z dysponentem nieruchomości/gruntu gdzie warunkiem ostatecznego przekazania będzie pozyskanie przez wnioskodawcę grantu?

Odpowiedź: Informuję, że zgodnie z zasadami naboru Wnioskodawca ma prawo realizować projekt w nieruchomości, która nie jest jego własnością. Formalnie nie ma wymogu, aby Wnioskodawca był w posiadaniu nieruchomości na dzień złożenia wniosku. Proszę mieć także na względzie, że umowa najmu (jej okres) powinna uwzględniać okres realizacji projektu oraz 3-letni okres trwałości projektu. Jednocześnie proszę mieć na uwadze, że przedmiotowa kwestia będzie szczegółowo weryfikowana na etapie oceny merytorycznej projektu w ramach kryterium „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy” przez ekspertów zewnętrznych na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie, dostarczonych załączników oraz własnej wiedzy i doświadczenia ekspertów. To Oceniający na podstawie przedstawionych przez Wnioskodawcę informacji stwierdzą, czy Wnioskodawca posiada odpowiedni potencjał (także infrastrukturalny) do realizacji projektu.

Pytanie: Czy w przypadku, gdy miejsce realizacji jest poza aktualną siedzibą spółki, ale w siedzibie ma mieć miejsce zarządzanie projektem (tu pracuje aktualnie zespół projektu), to należy wyszczególnić siedzibę jako dodatkowe miejsce realizacji projektu?

Odpowiedź: Tak, należy uwzględnić siedzibę spółki jako jedno z miejsc realizacji projektu, zwłaszcza jeśli to tam odbywa się zarządzanie projektem i pracuje zespół odpowiedzialny za jego realizację. W projekcie trzeba wskazać zarówno tę lokalizację, jak i miejsce przechowywania dokumentacji projektowej.

Pytanie: Czy jeżeli w powyższym przypadku dodatkowym miejscem realizacji projektu będzie siedziba (wyłącznie jako prace zespołu projektu), to plik „Analiza energetyczna” ma uwzględniać także siedzibę? W tym przypadku w głównym miejscu realizacji projektu (aktualnie to pole) ma powstać hala produkcyjna z fotowoltaiką i wg mnie ujęcie w analizie energetycznej siedziby nie będzie zasadne.

Odpowiedź: Analiza energetyczna powinna dotyczyć wyłącznie miejsca,
w którym realizowane będą działania inwestycyjne i gdzie zostanie zainstalowana i będzie wykorzystywana fotowoltaika.

Pytanie : Typ inwestycji początkowej to dywersyfikacja, gdyż Wnioskodawca wprowadzi do oferty nowe produkty. Oprócz tego nastąpi zwiększenie aktualnych mocy produkcyjnych (ale typ we wniosku do dywersyfikacja, bo jeżeli mamy nowy produkt to nie ma innej możliwości). Aktualnie Wnioskodawca posiada halę produkcyjną i wynajmuje biurowiec w lokalizacji A. W ramach projektu wybuduje halę z częścią biurową
w lokalizacji B. Wnioskodawca chciałby zrezygnować z wynajmu aktualnie wynajmowanej części biurowej i przenieść obsługę biurową do nowej inwestycji. Pytanie, czy wtedy część biurowa będzie (potencjalnie) wydatkiem kwalifikowanym? Czy może część biurową należy rozliczyć jako kwalifikowaną proporcją w stosunku do dotychczasowej działalności
i nowej (nowe produkty + zwiększenie zdolności produkcyjnych)? Jeżeli proporcją, to „po czym”, po planowanych przychodach, powierzchni? Pracownicy biurowi na przykład księgowa będą jednocześnie obsługiwać dotychczasową działalność i nową. Czy może część biurowa nie będzie

w takim przypadku kwalifikowalna w całości?

Odpowiedź: Jeżeli wnioskodawca posiada już jedną halę produkcyjną
w lokalizacji A i wynajmowane biuro w lokalizacji A, a w projekcie planuje wybudować nową halę w lokalizacji B (miejsce realizacji projektu) i tam tylko przenieść biuro (które będzie obsługiwało zarówno działalność w projekcie jak
i dotychczasową działalność zlokalizowaną w części A) to: część biurową należy traktować jako część wspólną, co oznacza, że koszty kwalifikowalne prac i robót budowlanych dotyczących części biurowej powinny zostać przeliczone
z proporcji: wartość metraż powierzchni użytkowej wykorzystywanej na potrzeby inwestycji początkowej hali związanej stricte z realizacją projektu (inwestycją początkową) w stosunku do sumy  metrażu całkowitej powierzchni użytkowej hali wraz z biurem w lokalizacji B i powierzchni użytkowej hali produkcyjnej w lokalizacji A, natomiast koszty kwalifikowalne (prace i roboty budowlane) dotyczące powierzchni  związanej stricte z realizacją projektu (bezpośrednie, bez części biurowej) w hali w lokalizacji B, należy obliczyć korzystając z proporcji: powierzchnia użytkowa związana bezpośrednio z realizacją projektu do powierzchni użytkowej całości budynku w lokalizacji B. Jednocześnie należy pamiętać, że zarówno prace i roboty budowlane dotyczące części wspólnej jak
i te dotyczące bezpośrednio powierzchni związanej z realizowanym projektem powinny być uzasadnione, aby móc uznać je za kwalifikowalne. Można zakwalifikować wszystkie wydatki budowlane, jeśli Wnioskodawca wykaże, że są one bezpośrednio związane z inwestycją początkową w projekcie i przyczyniają się do realizacji celów Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.

Pytanie : Czy wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie może być wyposażenie części socjalnej i biurowej nowej inwestycji, przyjęte na środki jako „komplet” na przykład zestaw mebli do jadalni? Każde krzesło
z osobna nie będzie stanowiło środka trwałego, ale już krzesła, stoły
i meble kuchenne przewyższą 10 tyś zł.

Odpowiedź: Biorąc pod uwagę informacje zawarte w pozostałych pytaniach, powyższe wydatki mogą być kwalifikowalne w ramach kosztów pośrednich jeśli dotyczą kosztów wskazanych w literce h) oraz w literkach od a) do d) w katalogu kosztów pośrednich. Pełny katalog kosztów pośrednich znajduje się w załączniku do Regulaminy wyboru projektów pod nazwą Kwalifikowalność wydatków.

Pytanie: Czy wydatkiem w projekcie może być drukarka, komputer
i monitor (do obsługi biurowej projektu), zakładając że taki zestaw będzie środkiem trwałym?

Odpowiedź: Biorąc pod uwagę informacje zawarte w pozostałych pytaniach, powyższe wydatki mogą być kwalifikowalne w ramach kosztów pośrednich jeśli dotyczą kosztów wskazanych w literce h) oraz w literkach od a) do d) w katalogu kosztów pośrednich. Pełny katalog kosztów pośrednich znajduje się w załączniku do Regulaminy wyboru projektów pod nazwą Kwalifikowalność wydatków. Jednocześnie informuję, że kwalifikowalność wydatków badana na każdym etapie życia projektu (etap wnioskowania, realizacji, kontroli).

Pytanie: Czy w trakcie trwania oceny wniosku, najprawdopodobniej
w okresie lipiec-sierpień jest możliwa zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa wnioskodawcy, ze spółki komandytowo-akcyjnej na spółkę z o.o. na podstawie art 553 KSH, przekształcenie będzie miało charakter sukcesji generalnej (zachowanie NIP, Regon, Numeru Vat).
Czy w ramach kryterium Odejście od branży okołogórniczej, punkty może otrzymać również firma zaopatrująca się w kruszywa w kopalniach dolomitu (jako materiał wykorzystywany do produkcji/świadczenia usług), podczas gdy w wyniku projektu nastąpi znaczne zmniejszenie zapotrzebowania na kruszywa, dzięki wykorzystaniu surowców

z recyklingu.

Odpowiedź: W sytuacji, gdy na moment złożenia wniosku o dofinansowanie przekształcenie się jeszcze nie dokonało bądź też nie zostało rozpoczęte wówczas wniosek składany jest przez spółkę komandytowo-akcyjną. Wnioskodawca zobowiązany jest poinformować Instytucję Organizującą Nabór o wszelkich planowanych zmianach formy prawnej przed ich przeprowadzeniem. Należy również pamiętać, iż powyższe ma zastosowanie jedynie do wskazanego przekształcenia zgodnie z KSH. W każdym innym przypadku przedsiębiorca powinien zwrócić się w formie pisemnego zapytania do ŚCP, celem uzyskania wiążącej odpowiedzi. Każdy przypadek dotyczący przekształcenia przedsiębiorstwa rozpatrywany jest indywidualnie. Pamiętać również, iż w przypadku przekształcenia, powstałe w jego wyniku przedsiębiorstwo nadal musi spełniać wszystkie kryteria obowiązujące w ramach danego naboru. Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej – Europejskiego Zielonego Ładu w tym Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji celem jest wsparcie tych regionów UE, których gospodarka w znacznym stopniu zależna jest od przemysłu opartego na węglu kamiennym i brunatnym. W związku z czym kopalnie dolomitu nie wchodzą w zakres sektora górniczego w rozumieniu transformacji regionów górniczych. W związku z tym punkty nie zostaną przyznane. Ponadto w kryterium wskazano jakie przypadki zostały uznane za branżę okołogórniczą wspomniana sytuacja do nich nie należy."

Pytanie: Spółka z o.o. (MŚP)  prowadzi  w Ustroniu Zakład Opiekuńczo Leczniczy. Budynek należy do spółki. Planujemy zdywersyfikować nasze usługi o usługi rehabilitacyjne - przeznaczyć na to 2 piętra budynku.
W skład tego wchodziłyby prace budowlane w celu dostosowania pomieszczeń oraz zakup urządzeń rehabilitacyjnych. Przy okazji chcielibyśmy poprawić energetyczność budynku to jest między innymi wykonać następujące prace:
ocieplenie ścian i dachu
wymiana okien
wymiana pieca grzewczego z węglowego na przykład na piec na pelet
instalacja fotowoltaiki.
Wartość projektu wynosi około 4,5 milonów złotych a poziom wsparcia 50% kosztów kwalifikowalnych.
Czy wstępnie inwestycja kwalifikuje się na dofinansowanie z tego programu?

Odpowiedź: W odpowiedzi informuję, że w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25 można uzyskać wsparcie na nabycie między innymi robót i materiałów budowlanych (z uwzględnieniem proporcjonalności części wspólnych co jest istotne z tytułu wskazanych planowanych do realizacji robót) oraz środków trwałych. Nabór skierowany jest do przedsiębiorstw z kategorii MSP.  Proszę mieć na uwadze, że do wsparcia nie kwalifikuje się wymiana prowadząca do odtworzenia, lecz modernizacja. Proszę również mieć na uwadze, że wsparcie będzie wspierane środkami pochodzącymi z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji i Wnioskodawca będzie zobligowany do uwiarygodnienia jak projekt wpisuje się w transformację województwa śląskiego. Dodatkowo podkreślam, że ostateczna ocena odbywa się w oparciu o całość zapisów wniosku w toku procesu wyboru. Tak więc udzielenie informacji
o zakwalifikowaniu inwestycji nie jest możliwe.

Pytanie: Zwracam się z zapytaniem dotyczącym możliwości udziału
w naborze przez Wnioskodawcę w przedstawionym zakresie inwestycji. Firma oferuje usługi w branży budowlanej o specjalności elektroenergetycznej. Realizuje roboty budowlano-montażowe w zakresie budowy, przebudowy i remontów kolejowych sieci trakcyjnych oraz instalacji elektroenergetycznych w obrębie infrastruktury kolejowej. Firma posiada swój oddział na terenie miasta Bytom. Realizowane inwestycje znajdują się na terenie całej Polski. W wyniku rozwoju spółki, planowana jest dywersyfikacja geograficzna, która umożliwi podejmowanie projektów na terenie Niemiec i Czech. W tym celu konieczny jest zakup pojazdów specjalistycznych, które wymagają odpowiedniej certyfikacji na danych rynkach. Posiadany przez firmę tabor nie posiada sprzętu o takiej certyfikacji, co uniemożliwia realizacji takowych prac. Baza transportowa będzie mieścić się na terenie województwa śląskiego [Bytom], jednakże sprzęt będzie wykorzystywany poza granicami kraju. Proszę o informację czy realizacja projektu w zakresie jest dopuszczalna?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że ocena dokonywana jest przede wszystkim na etapie oceny merytorycznej, na podstawie przedłożonej dokumentacji w ramach kryterium: „Projekt realizuje cele działania wskazane
w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL”.  Na zasadach ogólności przedstawionych informacji – przypominam, iż kosztami kwalifikowalnymi w ramach tego naboru są: zakup robót i materiałów budowlanych, środków trwałych i wartości niematerialnych
i prawnych. Proszę zwrócić szczególną uwagę na kwalifikowalność środków transportu: „(…) w przypadku nabycia/leasingu środków transportu za kwalifikowalne możemy uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743
i 760 - 768 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz wózki inwalidzkie wymienione w 790 grupie KŚT. Ponadto aktywa te powinny zawierać stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu (jeśli wymaga rejestracji) z zastrzeżeniem, że służą do celów innych niż transport ludzi lub towarów (nie dotyczy wózka inwalidzkiego)”.
Ponadto, proszę pamiętać o wymogu co do ich zeroemisyjności:
„(…) Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności: (…) wydatki związane z paliwami kopalnymi, chyba że nie istnieje realna alternatywa dla ich zastosowania (szczegółowe informacje należy przedstawić w załączniku dodatkowym, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 10 do wniosku
o dofinansowanie)”. Zakupione w ramach projektu środki trwałe powinny zostać zaewidencjonowane w oddziale zlokalizowanym na terenie Bytomia, jak również wykorzystywane do realizacji celów projektu. Jednocześnie informuję,
że planowany do realizacji projekt musi wpisywać się w wymogi, cele i warunki naboru.

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW

Pytanie: Mam pytanie o GOZ, jeżeli Wnioskodawca nie posiada żadnego
z dokumentów wymienionych w instrukcji, czy możliwe jest uzyskanie 3 punktów?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że ocena zostanie przeprowadzona w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej. 3 pkt mogą być przyznane, gdy cały proces technologiczny (a więc wszystkie jego etapy) jest oparty o GOZ. Tak więc to zadaniem Wnioskodawcy jest wskazanie z jakich etapów składa się proces technologiczny i uwiarygodnienie, że są one oparte
o GOZ. Proszę mieć na względzie, że ocena w tym zakresie należy do ekspertów zewnętrznych na podstawie zapisów całości dokumentacji aplikacyjnej.

Pytanie: Czy branża wentylacyjna: PKD 43.22.Z - Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.
Będzie zakwalifikowana jako branża metalowa?
Wnioskodawca wykonuje instalacje wentylacyjne z blachy (profile, kanały wentylacyjne). W naszym odczuciu dotyczy to przetwarzania wyrobów metalowych.

Odpowiedź: W ramach kryterium „Odejście od branży okołogórniczej” przez sektor metalowy należy rozumieć produkcję i obróbkę metali. W związku z tym, że kryterium stanowi o odejściu od branży okołogórniczej działalność Wnioskodawcy w tym sektorze musi być na tyle istotna, aby można było stwierdzić, że inwestycja ujęta we wniosku pozwala Wnioskodawcy na dywersyfikację i odejście od tego sektora. Zatem aby móc przyznać punkty Wnioskodawca musi uwiarygodnić, że prowadzi działalność w takiej branży i ta działalność jest dla niego o tyle istotna, że w odpowiedzi na zachodzący proces transformacji musi podjąć kroki związane z wyjściem z niej a projekt ujęty we wniosku się do tego przyczynia. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do ekspertów oceniających wniosek w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej. Jednocześnie informuje, że sektor metalowy jest uznany za branżę okołogórniczą jedynie w sytuacji, gdy jest uzależniony od dostaw węgla (prowadzi działalność
w sektorze metalowym w oparciu o dostawy węgla).

KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW

Pytanie: W ramach inwestycji początkowej planujemy realizację zadania pod nazwą „Zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu – zwiększenie zdolności wytwórczych (produkcyjnych/usługowych)
w istniejącym już zakładzie, w zakresie produktów lub usług świadczonych na moment złożenia wniosku o dofinansowanie”. Zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowalnych, w ramach tej kategorii uznawane są między innymi materiały i roboty budowlane związane z inwestycją początkową, takie jak budowa, przebudowa, rozbudowa czy modernizacja nieruchomości. W przypadku budynków kwalifikowalne są także części wspólne, z zachowaniem proporcji odnoszącej się do powierzchni użytkowej wykorzystywanej wyłącznie na potrzeby projektu. Za części wspólne uznaje się między innymi fundamenty, ściany, dach, elewację, klatki schodowe, piwnice, sanitariaty, instalacje wodno-kanalizacyjne, elektryczne, centralnego ogrzewania oraz inne instalacje i elementy powiązane z projektem. Obecnie część budynku jest zagospodarowana
i wynajmowana różnym podmiotom, natomiast pozostała część nie nadaje się do użytkowania i planujemy jej modernizację w ramach inwestycji początkowej, aby zwiększyć zdolności usługowe oraz powierzchnię do wynajmu. Chcemy jednocześnie podkreślić, że nie planujemy zasadniczej zmiany procesu produkcji ani dywersyfikacji działalności, lecz rozszerzenie istniejących usług.
W związku z powyższym prosimy o potwierdzenie, czy
w ramach kosztów kwalifikowanych możemy uwzględnić modernizację także tych powierzchni, które są już wynajmowane na dzień składania wniosku, biorąc pod uwagę, że modernizacja jest konieczna dla utrzymania obecnych najemców oraz rozszerzenia zakresu usług. Jednocześnie zaznaczamy, że wynajmujący nie ponoszą kosztów mediów.

Odpowiedź: W odpowiedzi na kluczowe pytanie informuję, że nie ma możliwości kwalifikowania kosztów projektu, które będą wynajmowane.
Zgodnie z Załącznikiem nr 7 do Regulaminu wyboru projektów, za koszty niekwalifikowalne uznaje się m.in. „wydatki poniesione na zakup aktywów w ramach projektu (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne), które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze”).
W związku z brakiem informacji, jakie usługi miałyby podlegać zwiększeniu
w wyniku realizacji projektu, informuję, że co do zasady, usługi, które będą wiązały się z wynajmem, spowodują brak kwalifikowalności całego projektu.

Pytanie: Czy dopuszczalny jest zakup używanego środka trwałego (specjalistyczna maszyna służąca do przewiertów pod autostradami)? Jeśli dopuszczalny jest zakup używanego środka trwałego jak pytaniu powyżej to ile maksymalnie lat może mieć używany środek trwały?

Odpowiedź: W ramach naboru można nabyć tylko i wyłącznie nowe środki trwałe.

Pytanie: Czy dopuszczalne jest sfinansowanie zakupu środka trwałego
w formie nabycia poprzez leasing z późniejszym wykupem przez beneficjenta projektu?

Odpowiedź: Informujemy, że dopuszczalne jest sfinansowanie zakupu środka trwałego w formie leasingu finansowego, przy spełnieniu określonych warunków kwalifikowalności. W szczególności:
- leasingowany środek trwały musi zostać wykupiony przez Beneficjenta po zakończeniu umowy leasingu,  -zakupione/leasingowane środki trwałe muszą być związane z realizacją projektu przez cały okres jego trwałości, tj. przez 3 lata od daty dokonania płatności końcowej na rzecz Beneficjenta,
- do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie raty leasingowe przypadające na okres realizacji projektu – pozostała część kosztów nie jest kwalifikowalna.
Pytanie: Czy dopuszczalny jest zakup urządzenia specjalistycznego na paliwa kopalne?

Odpowiedź: Co do zasady nie. Aby przedstawiony wydatek mógł być uznany za kwalifikowalny należy do wniosku o dofinansowanie dostarczyć załącznik - analiza braku alternatywy technologicznej do wydatków związanych z paliwami kopalnymi. Informuję, że ostateczna decyzja (braku alternatywnych środków trwałych) należy do eksperta oceniającego wniosek podczas oceny merytorycznej. Nadmieniam, iż ekspert merytoryczny, analizując wyżej wymieniony załącznik, ma możliwość dokonania korekty wydatków ujętych we wniosku o dofinasowanie.

Pytanie: Czy w ramach projektu kosztem kwalifikowanym może być wyposażenie stanowisk pracy ? (na przykład stoły pracownicze, sprzęt dla ślusarzy, monterów i tym podobne)?

Odpowiedź: W ramach naboru wyposażenie nie stanowi wydatku kwalifikowalnego. Kwalifikowalnymi wydatkami mogą być środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, roboty budowlane oraz koszty pośrednie.

Pytanie: Czy w ramach projektu kosztem kwalifikowanym może być wyposażenie pomieszczeń socjalno-administracyjnych?

Odpowiedź: Wyposażenie pomieszczeń socjalno-administracyjnych może być wydatkiem kwalifikowalnym w ramach kosztów pośrednich. Pełny katalog kosztów pośrednich znajduje się w załączniku do Regulaminu wyboru projektów to jest Kwalifikowalność wydatków.

Pytanie: w związku z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie w ramach naboru nr FESL.10.03.IP.01-187/25, zwracamy się z uprzejmą prośbą
o doprecyzowanie kwestii kwalifikowalności środków trwałych w kontekście wymagań środowiskowych określonych w dokumentacji konkursowej. Czy w ramach projektu możliwy jest zakup specjalistycznych maszyn budowlanych lub urządzeń technicznych, które – z uwagi na swoje zaawansowane parametry techniczne – nie posiadają obecnie dostępnych na rynku odpowiedników z napędem elektrycznym? Przykładem są urządzenia takie jak:
koparka gąsienicowa z systemem (30-tonowa),
spycharka gąsienicowa z systemem (25-tonowa),
wozidła technologiczne (30-tonowe),
mobilny gąsienicowy trzypokładowy przesiewacz do kruszyw (30-tonowy),
mobilna gąsienicowa kruszarka do kruszyw (50-tonowa),
ładowarka kołowa o pojemności łyżki 5 m³.
Z informacji dostępnych na rynku wynika, że elektryczne odpowiedniki powyższych maszyn są obecnie na etapie testów u producentów i nie są jeszcze dostępne w powszechnej sprzedaży.
Zgodnie z dokumentacją konkursową (Załącznik nr 7), zakup urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi co do zasady nie jest kwalifikowalny, chyba że brak jest realnej alternatywy elektrycznej. W takiej sytuacji konieczne jest złożenie szczegółowego uzasadnienia wraz z Załącznikiem nr 10. Jednocześnie informujemy, że wskazane wyżej maszyny – zarówno pod względem swoich parametrów, jak i rozmiaru – są z punktu widzenia realizacji planowanej inwestycji w pełni uzasadnione zarówno technologicznie, jak
i finansowo. Ich zastosowanie wynika z charakterystyki procesu technologicznego oraz skali przedsięwzięcia i pozwala na jego efektywną realizację zgodnie z założeniami projektowymi. W związku z powyższym, prosimy o potwierdzenie, czy w opisanym przypadku – przy odpowiednim udokumentowaniu braku dostępnych alternatyw – możliwe będzie ujęcie ww. środków trwałych w projekcie oraz uznanie ich za kwalifikowalne.

Odpowiedź: W odpowiedzi na Państwa pytanie dotyczące kwalifikowalności zakupu specjalistycznych maszyn budowlanych i urządzeń technicznych z napędem konwencjonalnym, uprzejmie informujemy, że Zgodnie z dokumentacją konkursową (między innymi Załącznik nr 7 – Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków), zakup środków trwałych zasilanych paliwami kopalnymi co do zasady nie jest kwalifikowalny, chyba że nie istnieje realna alternatywa zeroemisyjna (na przykład elektryczna). W przypadkach, gdy:
- na rynku brak jest dostępnych odpowiedników elektrycznych danego urządzenia,
- zakup urządzenia zasilanego paliwami kopalnymi jest technologicznie
i ekonomicznie uzasadniony,
- oraz zostanie dołączone stosowne uzasadnienie wraz z Załącznikiem nr 10,
możliwe jest uznanie takiego wydatku za kwalifikowalny – decyzja w tej sprawie podejmowana jest indywidualnie na podstawie oceny dokumentacji projektowej. W odniesieniu do wskazanych maszyn (koparki, spycharki, przesiewacze i tym podobne) – jeżeli dostępne dane rynkowe jednoznacznie wskazują, że brak jest elektrycznych odpowiedników w powszechnej sprzedaży, a urządzenia są niezbędne do realizacji procesu technologicznego inwestycji – dopuszczalne jest ich ujęcie we wniosku o dofinansowanie. Konieczne będzie:
- przygotowanie rzetelnego uzasadnienia technicznego i rynkowego
- załączenie Załącznika nr 10
- wskazanie, że wydatek jest zgodny z zasadą DNSH."

Pytanie: czy urządzenie, jakim jest wielozadaniowa amfibijna pogłębiarka refulująca zasilana silnikiem spalinowym, może zostać ujęte jako wydatek kwalifikowany w projekcie. Podkreślamy, że nie można zakupić urządzeń alternatywnych, które spełniają kluczowe parametry dla pożądanego urządzenia (nie istnieje na światowym rynku alternatywa dla zaplanowanego do zakupu urządzenia zasilanego silnikiem spalinowym).

Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie informuję, że z przedłożonych przez Państwa informacji wynika, iż zakup wielozadaniowej amfibijnej pogłębiarki refulującej nie posiada alternatywy i może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny. Proszę jednak mieć na uwadze, że ostateczna ocena zasadności (która stanowi osobne od kwalifikowalności kryterium) oraz rzetelności wykonanej przez Państwa analizy zostanie przeprowadzona przez Ekspertów na etapie oceny merytorycznej. Eksperci mogą przyjąć lub zanegować wskazany zakup. Samodzielnie zbadają dostępność rynkową wskazanego urządzenia pod kątem wskazanych parametrów. W tym celu wykazany przez Państwa we wniosku wydatek musi być związany z realizowanym projektem i szczegółowo opisany. Jednocześnie proszę mieć na uwadze wskazane przez Państwa informacje w załączniku dot. analizy braku alternatywy „Wnioskodawca dokonał wnikliwej analizy rynku światowego produkcji pogłębiarek i wykluczając producentów dużych jednostek morskich, zidentyfikował następujących dostawców pogłębiarek odpowiednich do prac śródlądowych” – które mogą wskazywać na obszar niezbadany pod względem dostępności alternatywy i budzić pewne wątpliwości na etapie oceny.

Pytanie: W ramach projektu Mezoinwestycje chcielibyśmy nabyć: elektrycznego żurawia samojezdnego do relokacji maszyn na halach produkcyjnych oraz platformę do transportu maszyn na halach produkcyjnych. Sprzęty te nie są rejestrowane jako pojazdy w wydziale komunikacji ponieważ nie poruszają się po drogach publicznych. Do ich transportu na miejsce realizacji usługi (zakład Zleceniodawcy) będziemy wykorzystywać transport drogowy specjalistyczny (niskopodwoziowy).
W czasie kiedy maszyny te nie będą realizowały usług, to będą serwisowane, myte, ładowane i przechowywane (parkowane) w wynajmowanej hali oraz na placu przyległym do hali, w innej miejscowości niż nasza aktualna siedziba, ponieważ w tej lokalizacji nie mamy warunków na nowe maszyny nabywane z dotacji. Aktualnie nie prowadzimy działalności w tej hali, chcemy wynająć jej część od zewnętrznego podmiotu, przy czym ta powierzchnia będzie nam potrzebna wyłącznie

w przypadku wybrania projektu do dofinansowania. W związku
z powyższym:

  1. Czy możemy zawrzeć z właścicielem hali umowę warunkową, w której będą zapisy, że wynajmiemy część hali, ale dopiero od na przykład marca 2026 i wyłącznie w przypadku gdy nasz projekt zostanie wybrany do dofinansowania? Czy taka umowa będzie potwierdzeniem posiadania prawa do dysponowania tą nieruchomością na cele projektu?
  2. Na dachu tej hali chcemy zamontować instalację fotowoltaiczną, by ładować nabywane w projekcie maszyny elektryczne. Jak w związku z tym mamy wypełnić załącznik dot. analizy energetycznej, gdy aktualne zużycie ma miejsce w zupełnie innej lokalizacji, a zużycia energii w tej hali nie znamy, ani nie jest to „nasze" zużycie, gdyż nie prowadzimy tam działalności. Czy powinniśmy wszędzie wykazać „0" i wskazać wyłącznie przyszłe zużycie?
  3. Czy w związku z tym, że w tej hali będą przechowywane, serwisowane sprzęty i tam ładowane, możemy wskazać miejsce realizacji projektu jako właśnie tą halę czy powinna się tam odbywać jeszcze jakaś działalność „biurowa", by mogło to być główne miejsce realizacji projektu? Zespół projektu nie będzie pracował w tej hali, tylko w naszej siedzibie. Nabywane w ramach dotacji środki trwałe będą wykonywać swoją pracę czyli usługi bezpośrednio u klientów.

Odpowiedź: Wnioskodawca zobowiązany jest do wskazania w pkt. B10 informacji dotyczących miejsca realizacji projektu w tym między innymi formy władania nieruchomością – w przypadku wynajmu także do wskazania okresu trwania umowy oraz jej ograniczeń. Postanowienia Regulaminu naboru nie ingerują w kształtowanie treści umowy najmu przez strony. Należy jednak mieć na uwadze, iż aspekt ten wchodzi w zakres badania potencjału organizacyjnego na etapie oceny merytorycznej. W związku z powyższym jest możliwe zawarcie takiej umowy. Jako wartość bazową w tym przypadku należy przyjąć wartość „0”. Zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby realizacji inwestycji początkowej ujętej we wniosku, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex-ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20. Proszę mieć na uwadze, że wydatki związane z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie.
Nabywane środki trwałe muszą być zaewidencjonowane oraz wykorzystywane
w zakładzie otrzymującym pomoc wskazanym w punkcie B.3 wniosku (stanowiącym miejsce realizacji projektu) – nie ma konieczności organizowania
w tym miejscu biura. Proszę pamiętać, iż dominujące miejsce realizacji projektu to główna lokalizacja projektu. O dominującym charakterze danej lokalizacji decydują w szczególności: zlokalizowanie najistotniejszej części projektu w zakresie rzeczowym, osiągnięcie i realizacja najistotniejszych/ w największej mierze celów
i rezultatów projektu. Jeżeli w projekcie występować będzie więcej niż jedno miejsce realizacji projektu należy uzupełnić dodatkowe informacje na temat dodatkowego miejsca realizacji projektu.

Pytanie: Czy koszty pośrednie dotyczące kosztów koordynatora, personelu czy zarządu mogą być rozliczane na podstawie umowy B2B pomiędzy wnioskodawcą, a jednoosobową działalnością gospodarczą.

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, koszty pośrednie rozliczane są metodą uproszczoną – w oparciu o stawkę ryczałtową, traktowane są jako wydatki faktycznie poniesione. Dlatego nie ma obowiązku gromadzenia faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na potwierdzenie poniesienia wydatku w ramach projektu. Rozliczanie następuje w oparciu o przedstawiane do rozliczenia i uznane za kwalifikowalne bezpośrednie koszty projektu będące podstawą rozliczenia stawki. Mając na względzie powyższe – charakter zawartej umowy nie ma znaczenia.

Pytanie: Projekt w mezoinwestycjach ma dotyczyć uruchomienia
w obiekcie nowego typu usług w zakresie spa i medycyny. Projekt ma dotyczyć budowy i wyposażenia centrum spa. Kilka pomieszczeń miałoby zostać przeznaczonych pod specjalistyczne usługi medyczne świadczone między innymi przez lekarzy lub fizjoterapeutów. Z założenia te pomieszczenia miałyby być wynajmowane podmiotom (lekarzom lub fizjoterapeutom), którzy świadczyliby w nich usługi zarówno dla gości spa jak i dla swoich klientów. W związku z tym, że nie ma możliwości wynajmu aktywów stanowiących wydatki w projekcie, pytanie czy dopuszczają Państwo możliwość by z kosztów budowy wydzielić te pomieszczenia, które miałyby być wynajmowane (wraz z odpowiednim narzutem kosztów części wspólnych) i wykazać je w projekcie jako niekwalifikowane. Wynajem tych kilku pomieszczeń miałby kluczowe znaczenia dla projektu, gdyż pozwoliłoby to z jednej strony na zwiększenie przychodów dzięki przychodom z najmu, a z drugiej na pozyskanie nowych klientów (tych, którzy aktualnie są klientami tych lekarzy czy fizjoterapeutów). Zatem czy możliwe jest niekwalifikowanie części kosztów prac budowlanych
i wynajmowanie tej powierzchni?

Odpowiedź: W opisywanym przypadku powierzchnia wynajmowana stanowi wydatki niekwalifikowalne. Z związku z powyższym rozliczając roboty budowlane w projekcie należy wskazać wielkość powierzchni podlegającą modernizacji oraz wielkość powierzchni przeznaczonej na projekt (czyli spełniającej warunki kwalifikowalności) i na tej podstawie obliczyć części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni użytkowej wykorzystywanej tylko na potrzeby projektu do całości powierzchni użytkowej budynku.

INWESTYCJA POCZĄTKOWA

Pytanie: Wnioskodawca nabył kilka działek (załóżmy 8). Każda z nich została wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Wszystkie nadal mają wartość księgową. Kilka lat temu wszystkie te działki zostały połączone
w jedną i teraz działka ta ma jeden numer, natomiast w ewidencji środków trwałych nadal widnieje wiele działek. Projekt ma być realizowany na dwóch „starych” działkach.
Czy do wartości księgowej ponownie wykorzystanych aktywów należy wziąć pod uwagę wyłącznie „stare działki” według podziału jaki widnieje w środkach trwałych? Czy wobec tego, że aktualnie stanowią jedną działkę, należy zsumować wartość wszystkich tych działek w środkach trwałych i przeliczyć po procencie powierzchni wykorzystywanej na projekt (czyli ująć powierzchnię tych dwóch „starych” działek)?

Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie, pragnę poinformować, że do wartości księgowej ponownie wykorzystywanych aktywów należy wliczyć tą część działki, która będzie wykorzystywana w ramach projektu. Wnioskodawca musi więc proporcjonalnie wykazać, jaka jej część służy realizacji projektu. Ponadto – ze względu na przedstawioną sytuację - należy szczegółowo opisać stan rzeczywisty działki we wniosku – to jest aktualny stan rzeczy w odniesieniu do działek, historię działek oraz pełną dokumentację, aby możliwa była weryfikacja formalna
i merytoryczna. Proszę mieć na uwadze, że w przypadku przejścia do etapu oceny merytorycznej, sytuacja ta zostanie szczegółowo zbadana przez Ekspertów.

Pytanie: Zgodnie z dokumentacją konkursową projekt musi wpisać się w co najmniej jeden typ inwestycji początkowej. Wnioskodawcą jest spółka celowa, która powstała w maju 2025. W ramach działalności gospodarczej na ten moment nie funkcjonuje żaden zakład. W ramach projektu spółka wdrożyłaby proces technologiczny w zakresie przetwarzania tworzyw sztucznych. Kosztami projektu byłaby budowa hali produkcyjnej oraz zakup maszyn, czyli utworzenie zakładu.
Bardzo proszę o informację:

Czy planowany do realizacji projekt wpisuje się inwestycję początkową - Założenie nowego zakładu?

Czy w przypadku jeśli na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca nie posiada żadnego zakładu, a w ramach projektu utworzy nowy zakład, to będzie spełniona zasada inwestycji początkowej - założenie nowego zakładu?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie proponuję zapoznanie się
z dokumentacją dla tego naboru. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów: Inwestycja początkowa – zgodnie z artykułem 2 punkt 49 litera a Rozporządzenia Komisji (UE) 651/2014 to inwestycja w rzeczowe aktywa trwale lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu. Natomiast Założenie nowego zakładu – poprzez zakład należy rozumieć odrębną jednostkę produkcji (na przykład: fabrykę), a nie osobę prawną czy przedsiębiorstwo.  Utworzenie nowego zakładu może dotyczyć sytuacji, w której budowana jest nowa fabryka. Oznacza to utworzenie zupełnie nowej jednostki poprzez budowę nowych obiektów, instalowanie urządzeń i uruchamianie działalności produkcyjnej. Utworzenie lub rozpoczęcie nowej działalności gospodarczej nie stanowi utworzenia nowego zakładu. Nowy zakład można uznać w sytuacji, gdy prócz już funkcjonującego zakładu zostanie utworzony kolejny. W związku z powyższym opisana poniżej sytuacja nie stanowi założenia nowego zakładu. Środki w ramach naboru nie są przeznaczone na rozpoczęcie nowej działalności gospodarczej.

WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI

Pytanie: Czy zgodne z dokumentacją jest, aby Promesa była wystawiona na okres 6 miesięcy - ważna do dnia 31.12.2025 )? Jaki powinien być minimalny okres jej ważności?  Czy promesa może zawierać informacje że „Kredyt zostanie udzielony po spełnieniu następujących warunków:

  1. złożeniu przez Wnioskodawcę wniosku o udzielenie kredytu wraz
    z załącznikami w terminie ważności promesy;
  2. uzyskaniu przez Wnioskodawcę pozytywnej oceny zdolności kredytowej, sporządzonej przez Bank, dokonanej w oparciu o wniosek o udzielenie kredytu wraz z załącznikami;
    według zasad i na warunkach obowiązujących w dniu złożenia wniosku o udzielenie kredytu.
    Czy dokument może być nazwany „Warunkowa promesa kredytowa”?
    Czy w promesie muszą być zawarte warunki kredytu na przykład kwota kredytu, oprocentowanie, długość okresu kredytowania, raty stałe czy malejące, harmonogram wypłat kwot kredytu (jednorazowo czy zgodnie z HRF projektu) i tym podobne?

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie informuję, że Załącznik powinien być aktualny na dzień składania wniosku, co oznacza, że data jego wystawienia nie może być wcześniejsza niż dzień ogłoszenia naboru. Dokumentacja nie określa terminu ważności przedstawionych dokumentów.

Promesa powinna spełniać wymogi zawarte w instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie: promesa kredytowa/ promesa leasingu finansowego/ promesa pożyczki inwestycyjnej powinna być wystawiona na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową typu bank, fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy lub instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych.

W związku z tym, że akceptowalnym obligatoryjnym dokumentem powinna być promesa po zweryfikowanej zdolności kredytowej sugeruje się, aby dołączany dokument nie posiadał takiej adnotacji.
Wnioskodawca sam określa na jaką kwotę chce przestawić dokumenty finansowe, a ŚCP nie ingeruje w warunki zawieranych ewentualnych umów. Jednocześnie informuję, że informacje te będą przedmiotem oceny merytorycznej.

Pytanie: chcielibyśmy rozpocząć realizację projektu po złożeniu wniosku
o dofinansowanie (oczywiście z zachowaniem wszystkich wymogów projektowych). Prosimy o informację czy istnieje możliwość, abyśmy na rozpoczęcie prac wzięli pożyczkę komercyjną, a po otrzymaniu dofinansowania i podpisaniu umowy z dotacji (60% kosztu kwalifikowanego) spłacali kredyt komercyjny? Proszę także o informację czy jest taka możliwość, abyśmy rozpoczynając projekt rozpoczęli najpierw od zadań 100% finansowanych przez nas (jako wkład własny, który nie będzie niekwalifikowany - E.2.3) a dopiero później rozpoczęli realizację zadań projektowych (zgodnie z finansowaniem oczywiście 60% / 40% wkład własny).

Odpowiedź: Wnioskodawca jest zobligowany by składając wniosek
o dofinansowanie załączył co najmniej 1 dokument potwierdzający finansowanie projektów, wskazany w zamkniętym katalogu w instrukcji wypełniania wniosków.
Ewentualna zmiana sposobu finansowania jest możliwa najwcześniej po wyborze do dofinansowania i musi być zgodna z warunkami naboru (czyli Wnioskodawca będzie musiał wykazać dokument adekwatny dla nowej formy finansowania, który jest wskazany w zamkniętym katalogu takich dokumentów dla naboru).
Dokumentacja wskazuje o konieczności rozpoczęcia realizacji projektu. Proszę jednak mieć na względzie konieczność dochowania dyscypliny w rozliczaniu się terminowym z realizowania projektu, co umożliwi niezwłoczną wypłatę dofinansowania. Zwłoka w tym zakresie nie będzie uzasadniona.
Dodatkowo SCP nie rekomenduje wskazywania dodatkowych wydatków niekwalifikowalnych, niepowiązanych z realizowanym projektem i celami oraz rezultatami, które ten projekt ma osiągnąć.

  1. Pytanie: proszę o odpowiedź na poniższe pytania:
    Czy uzyskanie zamiennego pozwolenia na budowę będzie w przypadku oceny wniosku dopuszczalne i taktowane jako aktualne (akceptowalne) pozwolenie na budowę?
  2. Czy w przypadku uzyskania pozwolenia na budowę na przykład w 2019 roku, mamy wpis w dzienniku jedyny wpis o nazwie „stwierdzenie kolizji i wstrzymanie prac” i następnie w 2025 roku będziemy realizować niniejszy projekt – zostanie spełniony efekt zachęty? Na terenie nie trwały żadne prace – jeśli nie były wykonywane prace to czy sytuacja jest prawidłowa? Realizacja projektu jest uzależniona z możliwości uzyskania dofinasowania. Ewentualnie jaki wpis w dzienniki budowy może się znajdować, aby projekt spełniał warunek efektu zachęty?
  3. Wprowadzenie WNIP do projektu – planujemy w ramach projektu nabyć oprogramowanie, natomiast obecnie producenci nie sprzedają oprogramowania na własność, lecz udzielają licencji (na przykład 2 letniej), czy kosztem kwalifikowanym będzie zakup licencji oprogramowania na czas trwania projektu oraz okres trwałości. Oczywiście oprogramowanie będzie zgodne z zakresem merytorycznym projektu.
  4. Rozbudowa obiektu a wynajem powierzchni. Jeżeli jako typ inwestycji początkowej wybierzemy „zwiększenie zdolności produkcyjnych/usługowych” lub „dywersyfikacja działalności” a celem projektu będzie rozbudowa istniejącego obiektu, a nowe powierzchnie powstałe w wyniku prac budowalnych będą wynajmowane zgodnie z bieżącą działalnością to taki projekt będzie kwalifikowany? Dodatkowo nowa powierzchnia pod wynajem będzie miała zupełnie innego odbiorcę docelowego (planujemy utworzyć częściowo przestrzeń biurowo/konferencyjną dla przeznaczenia wnioskodawcy oraz pod wynajem, czego do tej pory nie robiliśmy – jako dywersyfikację naszej działalności). Ponadto do zarządzania obiektem zostanie wprowadzone rozwiązanie z branży IT opracowane na bazie algorytmów sztucznej inteligencji, co również zostanie udokumentowane - jako innowacja. Jednocześnie planujemy zwiększenie zdolności usługowych zgodnie
    z zapisem w instytucji początkowej. Wnioskodawca nie będzie prowadził wynajmu zakupionych środków trwałych.
  5. Czy firma działająca w branży medycznej, świadcząca usługi na NFZ, może w ramach projektu dokonać rozbudowy swojego obiektu, w którym świadczy takie usługi? Efektem projektu byłoby zwiększenie przestrzeni/powstanie dodatkowych pomieszczeń do wykonywania badań, jednak badania nie były przeprowadzane na sprzęcie zakupionym w ramach projektu – to byłby koszt własny beneficjenta. Projekt dotyczyłby jedynie rozbudowy istniejącego obiektu, wdrożenie GOZ oraz innowacji, bez zakupu sprzętu do świadczenia usług na NFZ.
  6. Kryterium wdrożenie GOZ: Czy w przypadku projektu skupiającego się głównie na robotach budowlanych (rozbudowa/budowa nowego obiektu) zaprojektowanie oraz wyposażenie obiektu w taki sposób aby miał niskie zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz ogrzewanie, a następnie wdrożenia systemu segregacji odpadów oraz ich oddawania do firm zajmujących się dalszą obróbką oraz zastosowanie systemu zbierania wody deszczowej do nawadniania terenów zielonych znajdujących się na terenie projektu przy jednoczesnym wykorzystaniu nowej infrastruktury OZE spełni przesłanki do uzyskania 3 punkty w tym kryterium?
  7. Kryterium efektywność: czy projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu. Biorąc pod uwagę zapis „lub współpracy
    z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu”, czy współpraca z organizacją będącą instytucją otoczenia biznesu poparta umową w zakresie: przygotowania opinii
    o innowacyjności, konsultacji w zakresie realizacji projektu zgodnie ze standardami OZE, GOZ, konsultacji przy projektowaniu, opracowywania przez Instytucję ekspertyz nt. technologii stosowanych i wdrażanych przez Partnera – będzie wypełniała powyższe kryterium.
  8. Kryterium Innowacyjność projektu: W kryterium napisano, że weryfikacja następuje w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie, dokumenty potwierdzające innowacyjność projektu (opinię o innowacyjności wystawioną przez podmiot/osobę upoważniony/upoważnioną, protokół/raport z prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu. Czy przygotowanie opinii o innowacyjności na wzorze umieszczonym na stronie z dokumentacją konkursową spełni to kryterium i czy taka opinia może być wydana przez ten sam podmiot (posiadający kwalifikacje i uprawnienia do jego wydawania), który jednocześnie jest stroną umowy o współpracy. Jest to nawiązanie do pytania 7.

Odpowiedź:

  1. Informuję, że uzyskanie zamiennego pozwolenia na budowę jest możliwe jako akceptowalne pod warunkiem, że planowana do realizacji inwestycja spełnia efekt zachęty.
  2. Mając na względzie prawo budowlane informuję, że decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata. Mając na uwadze, że decyzja budowlana została uzyskana w 2019 roku należy wskazać, że albo wygasła, albo rozpoczęto prace budowlane (o czym może stanowić informacja o wstrzymaniu prac). Zatem w takim przypadku albo doszło do naruszenia efektu zachęty albo należy wystąpić o nowe pozwolenie na budowę. W odpowiedzi na pytanie w zakresie jakie informacje nie mogą znajdować się w dzienniku budowy aby stwierdzić, że nie doszło do złamania efektu zachęty informuję, że należy posiłkować się ustawą prawo budowlane a ta stanowi o tym, że :
    Rozpoczęcie budowy następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy.

Pracami przygotowawczymi są:
– wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie;
– wykonanie niwelacji terenu;
– zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów;
– wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.

  1. Informuję, że zgodnie z zapisami wskazanymi w kwalifikowalności dla naboru: kwalifikowalne są „koszty nabycia nowych wartości niematerialnych i prawnych
    w szczególności w formie autorskich praw majątkowych, licencji, know-how, oraz innych praw własności intelektualnej (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego oprogramowania, koszty szkolenia personelu, instruktażu pod warunkiem, że koszty te ujęte są w wartości początkowej zakupionej wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych beneficjenta).
  2. Informuję, że projekt polegający na rozbudowie istniejącego obiektu o nowe powierzchnie, które będą wynajmowane – nie kwalifikuje się do wsparcia ponieważ zarówno przedmiot projektu jak i żadna jego część nie może być wynajmowana.
    Ponadto w przypadku wyboru inwestycji początkowej, proszę kierować się definicjami zawartymi w regulaminie wyboru projektów.
  3. Informuję, że firma działająca w branży medycznej, świadcząca usługi dla NFZ nie jest wykluczona z programu. Należy jednak pamiętać o zasadzie braku możliwości podwójnego finansowania projektu.
    Dodatkowo informuję, że w sytuacji, gdy wnioskodawca posiada status NZOZ i jednocześnie realizuje świadczenia refundowane z NFZ oraz świadczenia komercyjne, konieczne jest albo całkowite rozdzielenie działalności komercyjnej i niekomercyjnej (finansowanej z NFZ), na przykład poprzez wydzielenie działalności realizowanej poza publicznym systemem opieki zdrowotnej do podmiotu zależnego, albo prowadzenie odrębnej księgowości dla poszczególnych działalności. Zastosowanie rozdzielności księgowej pozwoli właściwie przypisywać koszty do poszczególnych rodzajów działalności, uniknąć finansowania krzyżowego różnych rodzajów działalności oraz wykazać, na jaką działalność wsparcie zostało wykorzystane. Należy pamiętać, że produkty, które będą sfinansowane w ramach pomocy publicznej nie mogą być wykorzystywane w ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Niemniej poza samą inwestycją początkową, w którą musi wpisywać się projekt, wątpliwość budzi fakt wpisywania się w cele przewidziane dla tego naboru. Dodatkowo informuję, że projekt polegający jedynie na rozbudowie istniejącego obiektu nie kwalifikuje się do wsparcia. Zgodnie z zapisami wskazanymi w załączniku nr 7 „Kwalifikowalność do naboru…” warunkami kwalifikowalności dla robót budowlanych jest to, iż muszą być realizowane wraz
    z innymi kosztami w projekcie takimi jak: środki trwałe i/lub wartości niematerialne i prawne. Ponadto proszę mieć na uwadze, że wsparcie zostanie udzielone ze środków FST. Zatem Wnioskodawca musi uwiarygodnić, że projekt przyczyni się do transformacji regionu.
  4. Opisane działania nie wpisują się w zakres GOZ. Gospodarka Obiegu Zamkniętego to projektowanie zrównoważonych produktów, zapobieganie powstawaniu odpadów i stosowanie obiegu zamkniętego w procesach produkcyjnych. 3 punkty mogą zostać przyznane, gdy cały proces technologiczny (a więc wszystkie jego etapy) jest oparty o GOZ. Zadaniem Wnioskodawcy jest wskazanie z jakich etapów składa się proces technologiczny i uwiarygodnienie, że są one oparte o GOZ.
    Proszę mieć na względzie, że ocena w tym zakresie należy do ekspertów zewnętrznych na podstawie zapisów całości dokumentacji aplikacyjnej.
  5. W pakiecie aplikacyjnym nie ma szczególnych wymagań względem tych dokumentów. Jednakże, aby otrzymać punkty w tym kryterium, z przedłożonego dokumentu powinno jasno wynikać, iż projekt wdraża wynik przeprowadzonych prac B+R lub jest efektem współpracy. Wskazane przez Państwa rozwiązania częściowo świadczą o współpracy na rzecz administracyjnego sporządzenia dokumentacji. Szczegółowa ocena w tym zakresie odbędzie się w trakcie oceny merytorycznej i zostanie przeprowadzona przez eksperta w oparciu o zapisy/treści załączonego dokumentu.
  6. W przypadku sporządzenia Opinii o innowacyjności przez tą samą Instytucję, która przeprowadzała usługę doradczą może zachodzić obawa o braku zachowania bezstronności w zakresie oceny innowacyjności projektu.
    Należy mieć na uwadze, że Opinia o innowacyjności jest podpisywana przez konkretną osobę/osoby i ta osoba/osoby podpisują stosowne oświadczenia dotyczące bezstronności i poufności, które stanowią między innymi o tym, że nie uczestniczyły w przygotowaniu projektu na każdym etapie tworzenia technologii.
    Jednocześnie zwracam uwagę, że o ostatecznym uznaniu dokumentu za spełniający warunki przyznania punktów w ramach oceny merytorycznej decyduje Ekspert oceniający projekt.

Pytanie: Czy mógłbym prosić o wskazanie i potwierdzenie, które dokładnie IOB lub jednostki badawcze-rozwojowe spełniają warunek określony
w dokumentacji konkursowej jako załącznik dodatkowy nr 7, czyli dokument potwierdzający współpracę z organizacją badawczą
i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu, na podstawie którego mogą być przyznane 2 punkty w ramach kryterium merytorycznego nr 18 dotyczącego efektywności projektu ? Jednocześnie chciałbym dopytać, czy celem otrzymania i uzyskania dodatkowych punktów realizowany projekt może być efektem współpracy
z przedsiębiorstwem z wykazu CBR wskazanym pod linkiem poniżej:
https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/wykaz-cbr

Odpowiedź: Odpowiadając na zapytanie mailowe, informuję iż Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie posiada listy jednostek IOB. Zgodnie ze słownikiem pojęć Funduszy Europejskich 2021-2027 jako Instytucję otoczenia biznesu (IOB) należy rozumieć wszelkie instytucje ułatwiające funkcjonowanie przedsiębiorstw, w tym: jednostki systemu finansowo-ubezpieczeniowego, organizacje ułatwiające nawiązywanie kontaktów gospodarczych, wspierające rozwój gospodarczy, itd.
Instytucje otoczenia biznesu działają w następujących formach organizacyjno-prawnych: stowarzyszenia, fundacje, spółki niedziałające dla zysku, izby gospodarcze, jednostki badawczo-rozwojowe, jednostki budżetowe, uczelnie, ośrodki innowacji, inkubatory przedsiębiorczości. Możliwe są również różnego rodzaju związki czy porozumienia wymienianych podmiotów. Są to podmioty nie działające dla zysku, tylko całe swoje zyski przeznaczające na ponowne reinwestowanie w podejmowaną działalność oraz prowadzące działalność związaną ze wspieraniem biznesu lub kojarzeniem współpracy sektorów nauka-biznes. Jednocześnie informuję że dopuszczalne jest skorzystanie z usług jednego z Ośrodków Innowacji znajdujących się na liście Ministerstwa Rozwoju i Technologii, natomiast ostateczna ocena przyznania pkt w ramach Kryterium zostanie przeprowadzona przez Ekspertów, na etapie oceny merytorycznej projektu.

Pytanie: Czy na etapie składania wniosku wystarczy, aby wnioskodawca złożył oświadczenie o braku wpływu realizacji projektu na obszary sieci Natura 2000? Czy też niezbędnym jest pozyskanie już teraz (na etapie składania wniosku) zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 odnośnie wpływu realizowanego projektu na obszary objęte siecią Natura 2000.

Odpowiedź: Informuję, że na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie ma obowiązku dołączania zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Dokument ten należy jednak dostarczyć najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie. Na moment aplikowania można dostarczyć oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne jako załącznik dodatkowy.

Pytanie: Czy na etapie składania projektu niezbędnym jest posiadanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko/ stosowny dokument potwierdzający, że dla danej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: opinia lub decyzja o umorzeniu postępowania lub oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne? Czy może wystarczy, aby na etapie składania projektu wnioskodawca dołączył jedynie oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne?

Odpowiedź: Informuję, że decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz
z raportem o oddziaływaniu na środowisko należy dostarczyć w przypadku, gdy Wnioskodawca jest zobowiązany do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Dokument należy dostarczyć najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Jeżeli Wnioskodawca dysponuje już odpowiednimi dokumentami w momencie składania wniosku o dofinansowanie, proszę
o dołączenie ich jako załączników dodatkowych do wniosku aplikacyjnego.
Można również na moment aplikowania dostarczyć oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne jako załącznik dodatkowy.

SEKTORY WYKLUCZONE

Pytanie: Firma mojego klienta zajmuje się przetwórstwem mięsa drobiowego PKD 10.12.Z PRZETWARZANIE I KONSERWOWANIE MIĘSA
Z DROBIU. W załączniku numer 9 znalazłem informację o wykluczeniu,
a także informację, że pomoc może być udzielona przedsiębiorstwom prowadzącym przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rolnych wyłącznie jeśli:
Wysokość pomocy nie zależy od ilości ani ceny produktów nabywanych od producentów rolnych lub wprowadzanych na rynek,
Przyznanie pomocy nie jest uzależnione od przekazania jej (w całości lub
w części) producentom surowców.
Nasza inwestycja zakłada unowocześnienie linii produkcyjnej i adaptację zakładu. Nie jest ona zależna od ilości ani ceny, nie zostanie przekazana producentom. Czy w związku z wyżej wymieniony projekt nie jest wykluczony z możliwości uzyskania wsparcia?

Odpowiedź: Hodowla i ubój zwierząt wyklucza możliwość ubiegania się o dofinansowanie w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25.Natomiast jeżeli projekt dotyczy jedynie przetworzenia nabywanego mięsa, wówczas istnieje możliwość ubiegania się o wsparcie, bo żadna z 2 wskazanych w zapytaniu przesłanek nie zajdzie.

Pytanie: Czy działalność prowadzona przez firmę oraz planowana w ramach projektu inwestycyjnego poprawa procesu naprawy gazociągów jest objęta wykluczeniami sektorowymi określonymi w Załączniku nr 9 do Regulaminu wyboru projektów dla działania 10.03 Mezoinwestycje w MŚP w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027?
W ramach projektu firma planuje inwestycję w sprężarkę do ewakuacji gazu, przystosowaną do pracy przy niskich ciśnieniach ssania, umożliwiającą obniżenie ciśnienia w odcinku rurociągu lub innych systemach wypełnionych gazem do poziomu 1,6 bara. Zakres techniczny urządzenia dotyczy tłokowej jednostki sprężarkowej typu CFA34. Jest to jednostka mobilna, której napęd może stanowić silnik gazowy zamontowany na przyczepie. Sprężarka może pracować w trybie jedno-, dwu- lub trójstopniowym, w zależności od stosunku ciśnień (tłoczenie/ssanie). Zestaw obejmuje: sprężarkę gazu, silnik gazowy napędowy, separator cieczy na wlocie oraz separator pośredni, chłodnicę międzystopniową i końcową, chłodnice wodne silnika i sprężarki, system sterowania PLC, lokalny panel sterowania oraz wszystkie niezbędne systemy pomocnicze, które zostały szczegółowo opisane w zakresie dostawy. Urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o bezpiecznym
i efektywnym przetłaczaniu gazu ziemnego (głównie metanu)
z odseparowanego odcinka gazociągu do innej, nadal czynnej części systemu przesyłowego, znajdującej się pod ciśnieniem roboczym. Proces ten odbywa się zwykle podczas zaplanowanych prac remontowych, modernizacyjnych lub serwisowych, które wymagają czasowego wyłączenia wybranego fragmentu sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej. W takich przypadkach, standardową praktyką techniczną – szczególnie w starszych systemach – było opróżnianie gazociągu poprzez jego odpowietrzenie, co wiązało się z bezpośrednią emisją metanu do atmosfery.
Główne zadanie naszego urządzenia polega zatem nie tylko na technicznym przepompowaniu gazu, lecz przede wszystkim na jego odzysku i ponownym wykorzystaniu, co pozwala uniknąć jego emisji do środowiska. W praktyce przekłada się to na znaczącą redukcję śladu węglowego prac utrzymaniowych i remontowych prowadzonych przez operatorów sieci gazowych, a także poprawę zgodności z coraz bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i dekarbonizacji sektora energetycznego. Dzięki swojej mobilnej konstrukcji, urządzenie może być transportowane i wykorzystywane w różnych lokalizacjach — wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba czasowego wyłączenia fragmentu gazociągu
i przetłoczenia uwięzi

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś