Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 2
Ważna informacja dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25
Wypełniając wniosek o dofinansowanie proszę mieć na uwadze, że w ramach oceny formalnej w pierwszej kolejności jest oceniane, czy wszystkie punkty we wniosku zostały wypełnione w ogóle i czy wszystkie punkty we wniosku zostały wypełnione adekwatną treścią (Kryterium formalne nr 1 Wypełnienie wniosku).
Kryterium dotyczy punktu niewypełnionego w ogóle lub wypełnionego treścią nieadekwatną w odniesieniu do wymagań dla danego punktu. Jego niespełnienie powoduje negatywną ocenę formalną bez możliwości uzupełnienia lub poprawy wniosku.
Niewypełnienie punktu w ogóle oznacza, że wszystkie pola punktu nie zostały w ogóle uzupełnione/wybrane.
Wypełnienie punktu nieadekwatną treścią oznacza, że w punkcie przedstawione zostaną informacje inne niż te, które wymaga Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie. Przykładowo: w pkt D.1 należy wskazać informacje dotyczące wdrożenia gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ), a Wnioskodawca wskaże wyłącznie informacje dotyczące utrzymania miejsc pracy, bądź wykorzysta dostępny limit znaków na uzupełnienie treści, które nie zmieściły się w innych punktach wniosku.
Proszę mieć na względzie, że wniosek podzielony jest na sekcje, punkty i pola.
Przykładowo:
- Zakres rzeczowo-finansowy – stanowi sekcję
E.2.3. Koszty niekwalifikowalne – stanowi punkt
Nazwa kosztu – stanowi pole w punkcie E.2.3.
W tym przypadku niewskazanie w ogóle wydatków niekwalifikowalnych w punkcie E.2.3 stanowi uchybienie wobec kryterium i wniosek zostanie oceniony negatywnie bez możliwości uzupełnienia lub poprawy.
KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW
Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie kwestii dotyczącej minimalnej liczby punktów wymaganych do uzyskania dofinansowania. Z dokumentu wynika, że kryteria punktowe (merytoryczne) nie są oznaczone jako „konieczne do przyznania dofinansowania” – w odróżnieniu od kryteriów formalnych, które są obligatoryjne i oceniane zero-jedynkowo, a ich niespełnienie skutkuje odrzuceniem wniosku na etapie oceny formalnej. Tymczasem w dokumentacji konkursowej wskazano, że uzyskanie minimum 24 punktów w ramach oceny merytorycznej jest warunkiem niezbędnym do przyznania dofinansowania.
Proszę o wyjaśnienie, dlaczego w sytuacji, gdy kryteria punktowe nie są formalnie oznaczone jako obligatoryjne do przyznania dofinansowania, ustanowiono wymóg uzyskania minimalnej liczby punktów (24 punkty), bez spełnienia którego projekt nie może otrzymać wsparcia.
Odpowiedź: Informacja, że dane kryterium merytoryczne nie jest obligatoryjne do spełnienia aby otrzymać dofinansowanie oznacza, że Wnioskodawca może nie otrzymać punktów w danym kryterium i to nie zdyskwalifikuje projektu automatycznie, lecz decydować będzie liczba uzyskanych punktów (co najmniej 24) w kontekście dostępnej alokacji.
Sytuacja ta jest przeciwną do kryteriów zerojedynkowych, gdyż aby móc otrzymać wsparcie, wszystkie kryteria należy spełnić.
Zatem reasumując: aby otrzymać dofinansowanie należy spełnić obligatoryjnie wszystkie kryteria zerojendykowe. Kryteria punktowane nie muszą być spełnione wszystkie ale w takim zakresie, żeby uzyskana liczba punktów wynosiła co najmniej 24 punkty.
Proszę mieć na względzie, że o możliwości wsparcia projektu będzie decydować liczba punktów oraz dostępna dla naboru alokacja.
Polityki horyzontalne: Czy można przyjąć że jeżeli produkt nie jest dostępny bezpośrednio (nie ma bezpośrednich użytkowników) to ma charakter neutralny?
Odpowiedź: W przypadku gdy produkty (usługi) projektu nie mają swoich bezpośrednich użytkowników/użytkowniczek dopuszczalne jest uznanie, że mają one charakter neutralny wobec zasady równości szans i niedyskryminacji. Należy w takiej sytuacji wykazać we wniosku o dofinansowanie projektu, że dostępność nie dotyczy danego produktu (lub usługi). Ostateczna decyzja o uznaniu danego produktu (lub usługi) za neutralny należy do Ekspertów dokonujących oceny projektu. W przypadku uznania, że dany produkt (lub usługa) jest neutralny, projekt zawierający ten produkt (lub usługę) może być uznany za zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji. Uznanie neutralności określonych produktów (usług) projektu nie zwalnia jednak ze stosowania standardów dostępności dla realizacji pozostałej części projektu, dla której standardy dostępności mają zastosowanie.
W przypadku, gdy w projekcie występował będzie produkt neutralny pod względem zasady równości szans i niedyskryminacji, zasada niedyskryminacji powinna zostać zapewniona na poziomie zarządzania projektem i dostępności cyfrowej dokumentacji projektowej publikowanej na stronach zgodnych z WCAG 2.1, nawet w przypadku braku kwalifikowalności takich wydatków w projekcie. Neutralność produktu (usługi) nie może stanowić o neutralności polityki w ogóle.
Polityki horyzontalne: Czy sterowanie zdalne produktem jest traktowane jako dostęp bezpośredni?
Odpowiedź: Brak możliwości jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie. Należałoby przeanalizować zapisy wniosku, informacje dotyczące wdrażanego produktu/ usługi. Natomiast przez pozytywny (bezpośredni) wpływ należy rozumieć zapewnienie dostępności infrastruktury, środków transportu, towarów, usług, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz wszelkich produktów projektów (w tym także usług), które nie zostały uznane za neutralne, dla wszystkich ich użytkowników/użytkowniczek, bez jakiejkolwiek dyskryminacji ze względu na przesłanki określone w artykule 9 Rozporządzenia 2021/1060 – zgodnie ze standardami dostępności stanowiącymi załącznik do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
W związku z horyzontalnym charakterem zasad równości szans i niedyskryminacji w projektach wdrażanych w ramach funduszy unijnych należy zaplanować mechanizmy pozwalające na przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji, ze względu na różne przesłanki, w tym w szczególności dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność.
W przypadku projektów dostępność oznacza, że wszystkie produkty (w tym także świadczone usługi) mogą być wykorzystywane (używane) przez każdą osobę. Przykładami tych produktów są: konferencje, szkolenia, strony internetowe, aplikacje mobilne.
Należy zwrócić uwagę, że dostępność może być zapewniona przede wszystkim dzięki stosowaniu koncepcji uniwersalnego projektowania przy uwzględnieniu zapewnienia:
1) równych szans dla wszystkich,
2) elastyczności w użytkowaniu,
3) prostoty i intuicyjności w użyciu,
4) postrzegalności informacji,
5) tolerancji na błędy,
6) niewielkiego wysiłku fizycznego podczas użytkowania,
7) rozmiaru i przestrzeni wystarczającej do użytkowania,
8) mobilności,
9) sprawności sensorycznej,
10) komunikowania się,
11) percepcji.
Polityki horyzontalne: Czy w projekcie trzeba uwzględnić równy dostęp dla osób ze wszystkimi niepełnosprawnościami w równym stopniu. np. niepełnosprawność ruchowa i niepełnosprawność intelektualna?
Odpowiedź: Jeżeli chcemy wykazać pozytywny wpływ projektu należy rozumieć zapewnienie dostępności infrastruktury, środków transportu, towarów, usług, technologii i systemów informacyjno - komunikacyjnych oraz wszelkich produktów projektów (w tym także usług), które nie zostały uznane za neutralne, dla wszystkich ich użytkowników/użytkowniczek, bez jakiejkolwiek dyskryminacji ze względu na przesłanki określone w artykule 9 Rozporządzenia 2021/1060 – zgodnie ze standardami dostępności stanowiącymi załącznik do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
W związku z horyzontalnym charakterem zasad równości szans i niedyskryminacji w projektach wdrażanych w ramach funduszy unijnych zaplanuj mechanizmy pozwalające na przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji, ze względu na różne przesłanki, w tym w szczególności dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność.
W przypadku projektów dostępność oznacza, że wszystkie produkty (w tym także świadczone usługi) mogą być wykorzystywane (używane) przez każdą osobę. Przykładami tych produktów są: konferencje, szkolenia, strony internetowe, aplikacje mobilne.
Należy zwrócić uwagę, że dostępność może być zapewniona przede wszystkim dzięki stosowaniu koncepcji uniwersalnego projektowania przy uwzględnieniu zapewnienia:
1) równych szans dla wszystkich,
2) elastyczności w użytkowaniu,
3) prostoty i intuicyjności w użyciu,
4) postrzegalności informacji,
5) tolerancji na błędy,
6) niewielkiego wysiłku fizycznego podczas użytkowania,
7) rozmiaru i przestrzeni wystarczającej do użytkowania,
8) mobilności,
9) sprawności sensorycznej,
10) komunikowania się,
11) percepcji.
Należy dokonać analizy projektu pod kątem potencjalnego wpływu finansowanych działań i ich efektów na sytuację osób z niepełnosprawnościami lub innych osób o cechach, które mogą stanowić wyżej wymienione przesłanki dyskryminacji.
Przeprowadzając analizę projektu należy postarać się odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Czy w projekcie stosuję politykę antydyskryminacyjną np. w procesie rekrutacji, zatrudnienia, warunków pracy, wynagrodzenia, awansów, oceny pracowników, i tym podobne
- Czy posiadam udokumentowane procedury określające wymagania dotyczące działań antydyskryminacyjnych, antymobbingowych, zapobiegających molestowaniu seksualnemu oraz innych działań zapobiegających ich występowaniu np. regulaminy, instrukcje, inne wewnętrzne dokumenty?
- Czy korzystam/ zapewniam pracownikom/pracownicom możliwość uczestnictwa w szkoleniach antydyskryminacyjnych, antymobbingowych, work-life balance, i tym podobne ?
- Czy zapewniam inne rozwiązania antydyskryminacyjne np. elastyczne godziny pracy, urlopy opiekuńcze umożliwiające zapewnienie osobistej opieki lub wsparcia osobie zależnej, i tym podobne ?
Należy wskazać konkretne działania realizowane w ramach projektu potwierdzające pozytywny wpływ projektu na realizację zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Pomocne mogą być odpowiedzi na poniższe pytania:
- Czy w ramach realizowanego projektu, w przypadku działań informacyjno-promocyjnych będziesz stosować standard informacyjno-promocyjny ?
- Czy tworząc wszelkie dokumenty elektroniczne w ramach projektu zastosujesz standard cyfrowy?
- Czy informacje o projekcie na Twojej stronie internetowej są/będą czytelne dla każdego i czy są/będą przygotowane zgodnie ze standardem Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)?
- Czy produkty są zaprojektowane zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowania?
- Czy z efektów Twojego projektu będą mogły skorzystać osoby ze specjalnymi potrzebami, np. : (niewidome, głuche, poruszające się na wózku inwalidzkim lub za pomocą laski/kul, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby starsze, osoby z innymi ukrytymi schorzeniami, tj. np. padaczka, choroby krążenia, kręgosłupa, reumatyzm)?
- Czy miejsce realizacji projektu jest dostępne?
Polityki horyzontalne: W jaki sposób uzasadnić/opisać przeprowadzenie konsultacji z osobami z niepełnosprawnościami lub z instytucjami, które reprezentują to środowisko?
Odpowiedź: W ramach realizacji projektu konieczne jest przeprowadzenie konsultacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz z przedstawicielami instytucji działających na ich rzecz. Konsultacje te nie wymagają odrębnego uzasadnienia, gdyż stanowią integralny element procesu analizy produktów i usług projektowych pod kątem ich dostępności.
Celem przeprowadzenia konsultacji jest identyfikacja potrzeb użytkowników z niepełnosprawnościami oraz zebranie danych niezbędnych do opisu produktów i usług w kontekście zapewnienia ich dostępności. Uzyskane w trakcie konsultacji informacje będą stanowić podstawę do opracowania rozwiązań uwzględniających różnorodne potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Zakres projektu obejmuje rozbudowę istniejącego budynku o charakterze produkcyjno-magazynowym o dodatkową powierzchnię o charakterze produkcyjno – magazynowym wraz z infrastrukturą towarzyszącą w postaci wiaty magazynowej.
Nowo wybudowana cześć będzie zgodna ze standardem dostępności. Jednakże nie posiada ona szatni i łazienek dla pracowników, które są zlokalizowane w dotychczasowym budynku do którego będzie przyłączona nowa część. Pracownicy pracujący w nowej części będą korzystać z już dostępnej infrastruktury, która nie jest zgodna z standardem dostępności.
Jak w takim przypadku podejść do dostępności dla osób niepełnosprawnych i spełnienia kryterium? Które z poniższych rozwiązań będzie prawidłowe jeśli chodzi o dostępność:
- Należy przyjąć, że jest spełniona, ponieważ nowa infrastruktura będzie zgodna z standardem dostępności i nie zwracać uwagę na starą infrastrukturę taką jak łazienki i szatnie zlokalizowane w starym budynku
- Pkt 1 i dodatkowo należy oświadczyć, że w przypadku zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami łazienki i szatnie będą do nich dostosowane zgodnie z standardem dostępności
- Należy dostosować szatnie i łazienki w starym budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pomimo, iż obecnie nie zatrudniamy osób niepełnosprawnych.
Odpowiedź: Zgodnie z brzmieniem kryterium projekt musi być zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, co oznacza, że rozbudowana część budynku musi być zgodna ze standardem architektonicznym, opisanym w załączniku nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Opisując założenie projektowe w kontekście polityk horyzontalnych, należy skupić się na istocie projektu.
Jednakże należy pamiętać, że jeśli dla pełnego funkcjonowania nowego budynku konieczne jest korzystanie z już istniejącego obiektu (szatnie, łazienki) wówczas „stary” budynek również powinien umożliwiać korzystanie z jego zasobów osobom z niepełnosprawnościami.
Jeśli w ramach projektu następuje budowa nowego zakładu - to czy spełnienie zasad 6R może dotyczyć budowy (tego jak obiekt będzie funkcjonował, będzie budynkiem ekologicznym spełniającym zasady 6R)?
Odpowiedź: Nowy zakład może funkcjonalnie opierać się o zasady 6R.
Czy projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt) – 0 lub 2 pkt. Wnioskodawca przeprowadził jeden projekt badawczy w całości i jest w trakcie realizacji drugiego projektu (bez komponentu wdrożeniowego) i w związku ze swoim rozwojem musi wybudować nowy zakład produkcyjny. W jaki sposób udowodnić, czy projekt jest wynikiem prac B+R? Czy wystarczy powołanie się na zrealizowane/realizowane projekty czy są potrzebne inne dokumenty na przykład raporty z prac badawczych? Czy aby uzyskać punkt trzeba przedstawić dokument od IOB czy sam fakt, że Wnioskodawca przeprowadza u siebie prace badawcze, posiada dział B+R i plan prac badawczych pozwoli uzyskać punkty w tym kryterium?
Odpowiedź: Prace B+R muszą zakończyć się przed złożeniem wniosku. Prace mogły być prowadzone przez Wnioskodawcę lub Wnioskodawca może zakupić gotowy wynik prac B+R przeprowadzonych przez inny podmiot. Nie wystarczy samo powołanie się zrealizowane projekty. Należy przedstawić dokumenty potwierdzające wynik zrealizowanych prac B+R w postaci np. raportu z prac badawczych.
Jeżeli projekt stanowi efekt współpracy zrealizowanej z IOB lub jednostką badawczo – rozwojową należy pamiętać że współpraca musi zakończyć się przed złożeniem wniosku wynikiem w postaci na przykład doradztwa. Projekt musi bezpośrednio realizować efekty współpracy. Na potwierdzenie efektu współpracy zrealizowanej z IOB należy przedstawić stosowny dokument.
Innowacyjność projektu: Weryfikacja następuje w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie, dokumenty potwierdzające innowacyjność projektu (opinię o innowacyjności wystawioną przez podmiot/osobę upoważniony/upoważnioną, protokół/raport z prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu, dokument potwierdzający nabycie wyników prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu, dokumentację patentową dla przedmiotu projektu, raport z badania stanu techniki). Wnioskodawca realizuje obecnie projekt B+R w ramach działania 1.2 bez komponentu wdrożeniowego. Czy można uznać, że realizacja projektu 10.03 będzie kontynuacją projektu 1.2 - komponentem wdrożeniowym dla wyników prac badawczych? W ramach realizacji projektu 10.03 byłyby produkowane nowe systemu detekcji gazów - w skali regionu nie ma takiego rozwiązania, jest to innowacja Wnioskodawcy. Czy potrzebna jest opinia o innowacyjności czy wystarczy powołać się na projekt 1.2 gdzie było przeprowadzane badanie stanu techniki? Oraz czy projekt 10.03 może stanowić komponent wdrożeniowy dla realizowanego projektu 1.2? Wszystkie działania Wnioskodawcy zazębiają się - jego rozwój jest powodowany projektami badawczymi, które realizuje.
Odpowiedź: Na moment złożenia wniosku w ramach działania 10.03 Wnioskodawca musi mieć zakończony projekt badawczy w ramach działania 01.02, aby móc posiadać niezbędny potencjał do realizacji projektu. Niemożliwym jest udzielenie wsparcia na projekt wdrożeniowy bez wiedzy czy prace B+R zakończyły się wynikiem zdatnym do komercyjnego wykorzystania.
W sytuacji, gdy Wnioskodawca chciałby pozyskać punkty za innowacyjność – opinia musi zostać obligatoryjnie załączona.
Proszę o doprecyzowanie zasad oceny w ramach kryterium numer 20 „Innowacyjność projektu”. Zgodnie z opisem kryterium weryfikacja ma następować na podstawie zapisów we wniosku o dofinansowanie oraz dokumentów potwierdzających innowacyjność projektu, takich jak: opinia o innowacyjności, raport z prac B+R, dokumentacja patentowa, raport z badania stanu techniki i tym podobne.
W związku z powyższym proszę o potwierdzenie, czy:
- a) wykazanie innowacyjności jedynie w opisie we wniosku o dofinansowanie (np. w sekcji dotyczącej rezultatów projektu i ich nowości na rynku regionalnym/krajowym/światowym) może być uznane za wystarczające do przyznania punktów w tym kryterium, czy też
- b) niezbędne jest załączenie przynajmniej jednego z wymienionych dokumentów zewnętrznych (np. opinii o innowacyjności lub raportu z badania stanu techniki), aby spełnić warunki przyznania punktacji
- c) czy w przypadku innowacji stosowanej w woj. śląskim nie dłużej niż 3 lata również należy załączyć dodatkowy dokument to potwierdzający?
Jaka dokumentacja jest wymagana, szczególnie w kontekście ubiegania się o maksymalną liczbę punktów (5 punktów).
Odpowiedź:
- wykazanie innowacyjności jedynie w opisie we wniosku o dofinansowanie – jest niewystarczające do przyznania punktów w ramach przedmiotowego kryterium;
- należy dołączyć opinię o innowacyjności na prawidłowym wzorze (który jest jednym z załączników do wniosku umieszczonym pod ogłoszeniem o naborze), bądź inny załącznik spośród katalogu wskazanego w instrukcji w punkcie B.9.2 oraz w dalszej części odpowiedzi;
- tak, należy dołączyć taki dokument.
Ponadto zgodnie z załączniku numer 4 – Instrukcja wypełniania i składania wniosku: „Jeżeli deklarujesz we wniosku, że innowacja technologiczna cechuje się skalą co najmniej regionu, wówczas musisz załączyć jeden z niżej wskazanych dokumentów potwierdzających innowacyjność projektu:
- opinię o innowacyjności wystawioną przez podmiot/osobę upoważniony/upoważnioną,
- protokół/raport z prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu,
- dokument potwierdzający nabycie wyników prac B+R, które mają być wdrożone w ramach projektu,
- dokumentację patentową dla przedmiotu projektu,
- raport z badania stanu techniki.
Jeżeli dokumentem tym ma być opinia, sporządź ją na wzorze zamieszczonym pod ogłoszeniem o naborze.”
Spółka która planuje ubiegać się o wsparcie w 2024 r. była zarejestrowana w innym województwie i za 2024 roku organ podatkowy będzie spoza województwa śląskiego. Obecnie spółka zarejestrowana jest w województwie śląskim i na dzień składania wniosku właściwy miejscowo będzie organ podatkowy z terenu województwa śląskiego. Czy podmiot taki może otrzymać 3 punkty w kryterium Wpływ projektu na gospodarkę regionu (Urząd Skarbowy – rozliczenie w województwie śląskim)?
Odpowiedź: Jeżeli za ostatni okres obrachunkowy dokument sprawozdawczy był składany do Urzędu Skarbowego poza województwem śląskim, to zgodnie z obowiązującym kryterium punkty nie zostaną przyznane.
Kryterium „Wpływ projektu na gospodarkę regionu (Urząd Skarbowy – rozliczenie w województwie śląskim)” – czy jeśli firma ma siedzibę oraz zakład na terenie województwa śląskiego natomiast z uwagi na przepisy prawne rozlicza się w wyspecjalizowany Urząd Skarbowy w Warszawie to czy firmie tej przysługują 3 punkty za to kryterium? Jak rozumiem, z niniejszego zapisu „Premiowani będą również Wnioskodawcy, którzy z tytułu posiadania siedziby w regionie przyczyniają się do rozwoju gospodarczego województwa śląskiego, a jedynie z racji szczególnych regulacji dotyczących organizacji administracji skarbowej zobligowani są sprawozdawać się do urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo” wynika, że punkty te przysługują, niemniej jednak, zwracam się z uprzejmą prośbą o potwierdzenie tej kwestii.
Odpowiedź: W świetle zapisów kryteriów wyboru projektów dla tego naboru, w kontekście opisanej sytuacji, oceniający powinien otrzymać punkty za jego spełnienie. Proszę jednak mieć na uwadze, że Wnioskodawca powinien poinformować o tym fakcie Śląskie Centrum Przedsiębiorczości w analizie finansowej wraz z opisem, który uzasadni występującą sytuację.
Czy jeżeli w momencie składania wniosku o przyznanie pomocy rozliczam się w Urzędzie Skarbowym spoza województwa śląskiego co potwierdzają dokumenty finansowe za ostatnie trzy lata, a po złożeniu wniosku przeniosę się do Urzędu Skarbowego na terenie województwa śląskiego zgodnie z lokalizacją realizowanej inwestycji, to otrzymam 3 punkty za w/w kryterium? Dodam, że działalność gospodarcza, którą prowadzę jest zarejestrowana na terenie województwa śląskiego, jednak miejsce mojego zamieszkania jest poza. Stąd wynika lokalizacja rozliczenia podatku.
Odpowiedź: W opisanej sytuacji punkty nie zostaną przyznane. Zgodnie z kryterium Wpływ projektu na gospodarkę regionu (Urząd Skarbowy – rozliczenie w woj. śląskim) weryfikacja tego aspektu odbywa się na podstawie dokumentu sprawozdawczego za ostatni okres obrachunkowy i obowiązuje od dnia złożenia wniosku.
Efektywność: projekt wpisuje się w regionalne specjalizacje technologiczne wskazane w Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego – 0 lub 3 pkt. Gdzie można znaleźć - na której stronie dokumentu skonkretyzowano regionalne specjalizacje technologiczne?
Odpowiedź: Proszę o kierowanie się zapisami od strony 58 i 98. Ponadto, Załącznik numer 1 – Mapa powiązań technologicznych, również może stanowić pomoc przy ustalaniu technologii zawartych w programie.
Jaki poziom szczegółowości musi być uwzględniony przy tworzeniu opisu efektu, dotyczącego GOZ? Czy ten opis i jego poziom szczegółowości musi opisywać wszystkie 6R GOZ?
Odpowiedź: Opis efektu dotyczącego GOZ nie musi odnosić się do wszystkich zasad 6R, ale poziom szczegółowości musi być adekwatny do przyznania punktów i musi konkretnie pokazywać, jak projekt realnie wpisuje się w ideę GOZ. Jak to wygląda punktowo?
- 3 punkty – jeśli cały proces technologiczny lub usługowy oparty jest o GOZ – tu opis musi być pełny, spójny i bardzo szczegółowy, pokazujący: jak ograniczasz zużycie surowców pierwotnych, jak zapobiegasz powstawaniu odpadów, jakie materiały wracają do obiegu, jakie działania podejmujesz w zakresie energii odnawialnej i samowystarczalności energetycznej. Najlepiej oprzeć to na danych: audytach GOZ, analizach cyklu życia (LCA), raportach ESG (jeśli masz), analizach odpadów, redukcji emisji itd.,
- 1 punkt – jeśli projekt uwzględnia minimum 4 z 6 zasad 6R: Refuse, Reduce, Reuse, Recover, Recycle, Rethink - wtedy opis musi jasno wskazywać, które zasady są spełnione oraz konkretnie opisać, jak będą wdrożone.
Nie wystarczy tylko je wymienić – trzeba wskazać na jakim etapie projektu, czego dotyczą (materiały, surowce, odpady, produkty) i jaki efekt to przyniesie. Opis powinien być:
- konkretny – wskazuj procesy, surowce, odpady, rozwiązania, źródła odnawialne,
- mierzalny – tam, gdzie można, należy podać dane liczbowe (na przykład % redukcji, ilość surowców, tonaż odzyskiwanych materiałów),
- związany bezpośrednio z projektem – nie ogólne hasła, tylko to, co realnie robi się lub planuje zrobić,
- oparty na dokumentach, jeśli je masz (audyt GOZ, analiza środowiskowa, plany ESG itp.).
Nie trzeba opisywać wszystkich zasad 6R, chyba że projekt w pełni je realizuje – wtedy warto to pokazać, żeby zdobyć 3 punkty.
Kryterium "Wdrożenie GOZ" - jaki zakres prac wchodzi w to kryterium? Zależy nam na zlikwidowaniu szamba oraz podłączeniu się do miejskiej sieci kanalizacyjnej, co będzie wiązało się z:
- wykonaniem nowej instalacji kanalizacyjnej wewnątrz budynku
- ciągnięciem instalacji od budynku do sieci kanalizacyjnej
- przyłączenie się do siebie kanalizacyjnej
Likwidacja szamba oraz podłączenie do sieci kanalizacyjnej przyczyni się do zmniejszenia generowania odpadów (przejście na bardziej ekologiczną formę odprowadzania ścieków).
Jakie działania i prace są uznawane za kwalifikujące się do GOZ w ramach konkursu? Czy istnieją szczególne wymagania dotyczące typu działań, które mogą być uznane za część GOZ?
Odpowiedź: Opisane działania nie wpisują się w zakres GOZ. Gospodarka Obiegu Zamkniętego to projektowanie zrównoważonych produktów, zapobieganie powstawaniu odpadów i stosowanie obiegu zamkniętego w procesach produkcyjnych. 3 punkty mogą być przyznane, gdy cały proces technologiczny (a więc wszystkie jego etapy) jest oparty o GOZ. Zadaniem Wnioskodawcy jest wskazanie z jakich etapów składa się proces technologiczny i uwiarygodnienie, że są one oparte o GOZ.
Proszę mieć na względzie, że ocena w tym zakresie należy do ekspertów zewnętrznych na podstawie zapisów całości dokumentacji aplikacyjnej.
Jednocześnie informuję, że koszty przyłączeń i robót budowalnych poza budynkiem są kosztami niekwalifikowalnymi.
Wdrożenie GOZ: Co konkretnie oznacza, że 3 punkty przyznawane są projektowi w sytuacji, gdy cały proces technologiczny związany z produkcją/świadczeniem usług zostanie oparty o GOZ? Na jakiej podstawie jest to oceniane? Czy jest to kwestia subiektywnej oceny eksperta? Czy są jakieś konkretne warunki, które muszą zostać spełnione? Zwłaszcza w kontekście tego, że otrzymanie 1 punktu w ramach tego kryterium uzależnione jest od wpisania projektu w minimum 4 wskaźniki powiązane z 6R, czy to oznacza, że projekt musi wpisywać się we wszystkie zasady 6R, by mieć szansę na otrzymanie 3 punktów ?
Czy możecie Państwo przytoczyć jakiś przykład sytuacji, w której projekt otrzymałby 3 punkty w ramach tego kryterium?
Ponadto, w instrukcji wypełniania wniosku mowa jest o tym, że wydatki związane z GOZ nie mogą być dominujące w kosztorysie. Proszę o doprecyzowanie, co oznacza "dominujący"? Czy to kwestia tego, że wydatki związane z GOZ nie mogą przekraczać 50% kosztów kwalifikowanych projektu? Co w sytuacji, gdy wydatek związany jest zarówno w wdrażaną technologią, jak i z GOZ?
Odpowiedź: 3 punkty mogą być przyznane, gdy cały proces technologiczny lub usługowy (a więc wszystkie jego etapy) jest oparty o GOZ (GOZ to gospodarka opierająca się na systemie cyrkularnym) i tu opis musi być pełny, spójny i bardzo szczegółowy, pokazujący: jak się ogranicza zużycie surowców pierwotnych, jak się zapobiega powstawaniu odpadów, jakie materiały wracają do obiegu, jakie działania podejmowane są w zakresie energii odnawialnej i samowystarczalności energetycznej. Najlepiej oprzeć to na danych: audytach GOZ, analizach cyklu życia (LCA), raportach ESG (jeśli są w posiadaniu), analizach odpadów, redukcji emisji i tak dalej.
Punkty nie zostaną przyznane w sytuacji gdy proces technologiczny składa się z kilku etapów a GOZ będzie uwzględnione tylko w jednym z nich (na przykład GOZ dotyczy etapu pakowania).
Tak więc to zadaniem Wnioskodawcy jest wskazanie z jakich etapów składa się proces technologiczny i uwiarygodnienie, że są one oparte o GOZ.
Ocena w tym zakresie należy do ekspertów zewnętrznych i opiera się na podstawie zapisów całości dokumentacji aplikacyjnej.
Żeby zdobyć 3 punkty – cały proces technologiczny musi być związany z GOZ
Zapis „Wydatki związane z wdrożeniem GOZ nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie.” wskazuje, że w projekcie nie mogą dominować wydatki, których jedyną funkcją jest wspieranie procesu obiegu zamkniętego. Dodatkowo zapis o braku dominacji wydatków związanych z GOZ ma na celu wskazanie, iż projekt ma mieć cel produkcyjny a nie cel wdrożenia GOZ. Pomoc jest przyznawana na inwestycje produkcyjne, które dodatkowo mają wspierać wdrażanie GOZ. Celem wsparcia nie jest wdrażanie GOZ samym w sobie. Jeżeli te same wydatki dotyczą inwestycji produkcyjnej jak i wdrożenia GOZ, wówczas limit nie obowiązuje.
Jak obszerny musi być opis dodatkowych efektów projektu? W jaki sposób uzasadnić wpisywanie się projektu w PRT województwa śląskiego? Poprzez konkretne odniesienie do efektu czy wystarczy opis ogólny i przeprowadzenie porównania?
Odpowiedź: Opis powinien być konkretny i rzeczowy - ważne, by wskazać realne, mierzalne lub zauważalne efekty, które wykraczają poza główny cel projektu na przykład:
- wejście na nowe rynki (Wejście na rynek X → dostęp do nowej grupy klientów, wzrost przychodów o X%),
- poprawa jakości pracy (skrócenie czasu obsługi, zmniejszenie liczby błędów, lepsze warunki pracy),
- czy projekt jest wynikiem prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu (jeśli tak – należy dołączyć załącznik potwierdzający ten fakt),
- wykorzystanie dobrych praktyk w zakresie transformacji,
- utrzymanie miejsc pracy,
- wpisywanie się projektu w PRT (Program Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030) – należy zidentyfikować w PRT obszar, specjalizację lub kierunek technologiczny, z którym projekt się pokrywa.
Przykłady z PRT:
- zielona gospodarka i niskoemisyjna energetyka,
- technologie dla przemysłu 4.0,
- inteligentne systemy produkcyjne,
- technologie medyczne i zdrowotne,
- surowce i recykling,
- cyfryzacja i automatyzacja procesów.
W dalszej kolejności wymagane jest wskazać efekt projektu, który wspiera dany kierunek.
Aby projekt został uznany za zgodny z PRT, warto przytoczyć konkretny obszar PRT i jasno wykazać, jaki element projektu go wspiera – ogólne stwierdzenia mogą nie wystarczyć.
W jaki sposób udokumentować działalność wnioskodawcy w przedmiocie prowadzonej działalności w sektorze metalowym?
Wnioskodawca zajmuje się przygotowaniem specjalistycznych stopów wsadu syntetycznego ze stali nierdzewnych do procesów metalurgicznych w piecach indukcyjnych dla hut.
Odpowiedź: Aby udokumentować działalność Wnioskodawcy w sektorze metalowym w kontekście kryterium numer 19 „Odejście od branży około górniczej”, należy przedstawić w dokumentacji projektu informacje i dowody potwierdzające, że Wnioskodawca prowadzi działalność w sektorze metalowym, uzależnionym od dostaw węgla. Ważnym jest to uzależnienie od dostaw węgla, gdyż w przeciwnym razie działalność w sektorze metalowym, gdy nie ma uzależnienia od dostaw węgla nie jest definiowana jako branża okołogórnicza.
Dokumenty potwierdzające działalność w sektorze metalowym mogą obejmować:
- Wpis do CEIDG lub KRS z oznaczeniem kodów PKD wraz ze wskazaniem we wniosku procesu produkcji opartej na dostawie węgla.
- Opis działalności gospodarczej w treści wniosku o dofinansowanie, z uwzględnieniem:
- technologii przetwórstwa stali nierdzewnej,
- głównych odbiorców (na przykład huty, zakłady metalurgiczne, branża automotive lub przemysł ciężki – o ile nie są to zakłady górnicze).
- Referencje od klientów lub umowy handlowe z kontrahentami spoza sektora górniczego (na przykłada huty, zakłady metalurgiczne), które nie są bezpośrednio powiązane z kopalniami.
- Lokalizacja działalności – potwierdzenie, że siedziba lub zakład produkcyjny nie znajduje się w bezpośredniej bliskości czynnych kopalń i nie świadczy usług ani dostaw dla takich podmiotów (na przykład mapa, analiza odległości od zakładów górniczych).
- Projekt zakłada zmianę struktury przychodów – czyli po realizacji projektu, firma będzie generować przychody z nowych rynków, niezwiązanych z sektorem okołogórniczym.
- Opis projektu w kontekście transformacji – wskazanie, że projekt prowadzi do:
- zmiany profilu działalności,
- rozszerzenia rynku docelowego na odbiorców spoza sektora okołogórniczego,
- dywersyfikacji produkcji i uniezależnienia od dotychczasowej grupy klientów.
Miejsce realizacji na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0. Czy wystarczy częściowe (20-50%) umiejscowienie powierzchni realizacji projektu przez wnioskodawcę na terenie, który jest terenem poprzemysłowym zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0? Wnioskodawca działa na terenie poprzemysłowym ale tylko część jego działki znajduje się na terenie poprzemysłowym zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0.
Odpowiedź: Zgodnie z definicją kryterium, podczas oceny merytorycznej weryfikowane jest, czy dominujące miejsce realizacji projektu wskazane we wniosku o dofinansowanie będzie zlokalizowane na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych figurujących w bazie danych OPI-TPP 2.0. Weryfikacja odbywa się w oparciu o aktualną na dzień przeprowadzenia oceny bazę OPI-TPP. Jednakże istotnym jest czy miejsce realizacji (adres) widnieje w bazie OPI-TPP 2.0.
Aby otrzymać punkty w ramach przedmiotowego kryterium Projekt, powinien być w całości zrealizowany (jeżeli występuje jedno miejsce realizacji projektu) lub w całości w zakresie dominującego miejsca realizacji projektu na terenie poprzemysłowym, zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0. W innym przypadku, jeśli umiejscowienie obejmuje część działek poza bazą, mimo, że sąsiadują one ze sobą, punktacja nie zostanie przyznana.
Efektywność - czy projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt) – 0 lub 2 pkt.
Czy w tym zakresie Agencja Rozwoju Przemysłu jest definiowana jako Instytucja Otoczenia Biznesu?
Odpowiedź: Mając na względzie informacje ogólnodostępne na stronie internetowej potwierdzam, że wskazany podmiot stanowi Instytucję Otoczenia Biznesu.
Czy biorąc udział w naborze Mezoinwestycje w MŚP, mając w zamierzeniu budowę nowego zakładu, Wnioskodawca musi posiadać grunt pod budowę nowego zakładu w ramach projektu? Może być to umowa warunkowa zakupu gruntu pod projekt? Prosiłabym o informację w tym zakresie.
Odpowiedź: W toku oceny merytorycznej badany jest potencjał organizacyjno – infrastrukturalny niezbędny do realizacji projektu. Wnioskodawca nie musi być właścicielem gruntu na moment wnioskowania, gdyż kryterium dopuszcza deklaratywność, czyli np. sytuację, że na moment rozpoczęcia realizacji projektu będzie właścicielem. Sytuację należy opisać we wniosku. Ostatecznie kwestia ta będzie przedmiotem oceny ekspertów w toku oceny merytorycznej z zaznaczeniem, że nie ma obowiązku formalnego bycia właścicielem.
W związku z kryterium merytorycznym "Odejście od branży okołogórniczej", czy punkty zostaną przyznane jeśli Wnioskodawca produkuje części do maszyn górniczych, które następnie sprzedaje firmie, która już bezpośrednio je sprzedaje (gotowa maszyna) do zakładów górniczych/kopalni? Czyli działa w sektorze okołogórniczym (gdyż produkuje elementy do maszyn górniczych) - jednak docelowo sprzedaż prowadzona jest do spółki, która produkuje finalne maszyny dla górnictwa).
Odpowiedź: W kontekście kryterium „Odejście od branży okołogórniczej” w ramach projektów finansowanych ze środków unijnych, kluczowe jest udokumentowanie zmiany profilu działalności przedsiębiorstwa oraz skierowanie nowych produktów lub usług na rynki niezwiązane z sektorem górniczym.
Jeśli wnioskodawca produkuje części do maszyn górniczych a nie półprodukty, które nie są z natury rzeczy przeznaczonej wprost dla branży górniczej, które następnie są sprzedawane firmie zajmującej się produkcją gotowych maszyn dla górnictwa, to mimo pośredniego charakteru sprzedaży, działalność ta może być uznana za część sektora okołogórniczego. Wynika to z faktu, że wnioskodawca pozostaje bezpośrednio zaangażowany w produkcję komponentów przeznaczonych dla przemysłu górniczego. Takie powiązanie może wpłynąć na ocenę spełnienia kryterium „Odejście od branży okołogórniczej”.
Jak będzie weryfikowany "czasookres, kiedy prowadzona była działalność okołogórnicza. Zgodnie ze szczegółami w opisie kryterium "Odejście od branży okołogórniczej" tj. "Oceniający zweryfikuje czy Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku prowadzi działalność okołogórniczą, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu."
Czy jeżeli Wnioskodawca, prowadził sprzedaż produktów dla sektora górniczego w 2024 roku, a jeszcze nie ma żadnej sprzedaży w 2025 roku, to kryterium zostanie uznane? Jaka jest graniczna data ostatniej sprzedaży dla sektora górniczego, aby kryterium mogło zostać uznane za spełnione?
Odpowiedź: Zgodnie z kryterium, oceniający analizują, czy wnioskodawca na dzień złożenia wniosku prowadzi działalność okołogórniczą oraz czy projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów lub usług będących wynikiem projektu. Ważne jest, aby wykazać, że projekt rzeczywiście prowadzi do zmiany profilu działalności przedsiębiorstwa.
Jeśli wnioskodawca prowadził sprzedaż produktów dla sektora górniczego w 2024 roku, a nie ma żadnej sprzedaży w 2025 roku, to może to sugerować, że działalność okołogórnicza została zakończona. Nie jest to jednak ostatecznie przesądzone, gdyż sprzedaż może mieć charakter sezonowy. Aby spełnić kryterium, konieczne jest wskazanie w zapisach wniosku, że przychody z działalności związanej z branża okołogórniczą są istotne z punktu widzenia funkcjonowania przedsiębiorstwa, a nie mają charakter wyłącznie epizodyczny oraz że projekt rzeczywiście prowadzi do zmiany profilu działalności i skierowania nowych produktów lub usług na rynki niezwiązane z sektorem górniczym. Istotnym jest wykazanie, że na moment złożenia wniosku Wnioskodawca działa w takiej branży a dofinansowanie pozwala mu na dywersyfikację albo zmianę profilu, co jest niezbędne dla Wnioskodawcy z tytułu trwającego procesu transformacji.
Innowacyjność projektu: Czy na danej linii produkcyjnej (nabytej w ramach inwestycji), oprócz produktu innowacyjnego, mogą być produkowane inne wyroby? Czy Wnioskodawca będzie mógł produkować inne produkty, które nie będą innowacją, natomiast będą wskazane w dokumentacji aplikacyjnej i nie będzie to miało wpływu na punktacje za innowacyjność projektu? Czy poza wprowadzeniem innowacyjnego produktu na rynek są inne wymagania, na przykład osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży innowacyjnego produktu?
Odpowiedź: Na wskazanej linii produkcyjnej, oprócz produktów innowacyjnych, mogą być produkowane inne wyroby. Innowacyjność nie jest warunkiem obligatoryjnym a kwestią umożliwiającą przyznanie punktów. Jeżeli we wniosku wskazane zostaną inne produkty (nieinnowacyjne), to można je produkować. Przypominam, że na środkach trwałych nabywanych z dofinansowaniem można realizować produkcję tylko tych produktów, które są wskazane we wniosku.
Pytanie dotyczy Kryterium 18, a dokładniej pierwszej kropki to jest „Kryterium stanowi katalog zamknięty, w ramach którego ocenie podlegają następujące aspekty: czy planowane efekty projektu są proporcjonalne do planowanych do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych, zasobów infrastrukturalnych, ludzkich w tym szkolenia, know-how – 0 lub 1 punkt”. W jaki sposób jest oceniany ten aspekt? Czy jest jakaś wykładnia do oceny proporcji pomiędzy efektami projektu a nakładami inwestycyjnymi?
Odpowiedź: Eksperci analizując Państwa projekt biorą pod uwagę: nakład inwestycyjny projektu, ilość zaplanowanych nowych miejsc pracy w przeliczeniu na Roczne Jednostki Pracy, ilość wprowadzonych nowych produktów/usług, zasobów know- how i na podstawie tych danych ustalają, czy efektywność w Państwa projekcie jest wysoka, czy nie. Kryterium nie zawiera szczegółowej metodyki oceny, zatem oceniający merytorycznie projekt mogą przyjąć własną metodykę, na przykład wskazać przedziały na podstawie, których przyznali odpowiednią punktację wraz z uzasadnieniem.
Jednocześnie instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie wskazuje w ramach jakich kryteriów eksperci będą brali pod uwagę informacje zawarte w poszczególnych punktach wniosku.