FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 1.2


SEKTORY WYKLUCZONE

Pytanie odnośnie możliwości wzięcia udziału w naborze browaru. W dokumentacji związanej z wykluczonymi branżami, wykluczone z możliwości ubiegania się o dofinansowanie są sektory związane z produkcją wina oraz alkoholu etylowego, ale nie ma wykluczonej produkcji piwa (sprawdzałam poprzednie nabory z działania 10.03). Czy w Mezoinwestycjach browar będzie mógł brać udział? A jeśli tak, to czy PKD projektu może być związane właśnie z produkcją piwa? Oczywiście przy założeniu, że projekt spełni jedno z założeń - zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnych.

Odpowiedź: Informuję, że produkcja piwa nie jest objęta wykluczeniem z możliwości ubiegania się o dofinansowanie.

Ponadto należy mieć na uwadze, że odpad powstały przy produkcji piwa nie może być wykorzystywany do produkcji paszy dla zwierząt.

 

Proszę o weryfikację interpretacji wykluczeń branżowych w ramach konkursu 10.03: Spółka prowadzi działalność w branży gospodarki odpadami, świadcząc kompleksowe usługi  obejmujące  zbieranie,  przetwarzanie  i  unieszkodliwianie  odpadów  komunalnych i przemysłowych. Współpracuje między innymi z przedsiębiorstwami z sektora górniczego dla których świadczy usługi odbioru odpadów oraz rekultywacji. Przychody z tej grupy odbiorców stanowią ok 14 % całkowitego obrotu spółki. W celu zwiększenia odporności firmy na zmiany związane z transformacją energetyczną spółka planuje inwestycje umożliwiające dywersyfikacje działalności sektora górniczego. Celem inwestycji jest stworzenie zaplecza dla floty pojazdów (elektrycznych i gazowych) wykorzystywanych w działalności zbierania odpadów oraz rozszerzenie zakresu usług dla klientów spoza sektora górniczego.

Inwestycja dotyczy wyłącznie infrastruktury wykorzystywanej do realizacji usług gospodarki odpadami. Podmiot nie prowadzi działalności transportowej w rozumieniu art. 13 lit. b) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

Podstawowe usługi realizowane za pomocą pojazdów które obsługiwane będą w nowej bazie wpisują się w PKD 38.11.Z - zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne (PKWIU 38.11.11.0 - Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu). Zgodnie z poz. 143-151 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów uprawnione są do korzystania z obniżonej do 8% stawki VAT (w przeciwieństwie do usług transportowych). Według analizy Firmy:

  • działalność określona w PKD jest rozbieżna z listą kodów PKD wykluczonych ze wsparcia,
  • nie prowadzi działalności określonej w rozporządzaniu 651/2014 jako transport pasażerski powietrzny, morski, drogowy lub kolejowy oraz wodny śródlądowy,
  • nie prowadzi działalności określonej w rozporządzeniu 651/2014 jako towarowy transport zarobkowy - działalność w zakresie usług transportowych wymaga licencji natomiast  odbiór  odpadów  pojazdami  Firmy prowadzony  jest  podstawie ,,zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne". Na podstawie tych zaświadczeń Firma nie może świadczyć zewnętrznych usług transportowych co ogranicza ją do kompleksowej obsługi umów Firmy na odbiór i zagospodarowanie odpadów.
  • działalność nie wpisuje się w klasyfikacje NACE 49, 50 i 51 (ta powiązana jest wprost z PKD 49.xx, 50.xx i 51.xx), które są wprost wykluczone ze wsparcia.

W opinii Firmy, inwestycja dotycząca budowy zaplecza do obsługi własnej floty wykorzystywanej wyłącznie w działalności zbierania odpadów, nie jest objęta wykluczeniem sektorowym i kwalifikuje się do wsparcia w ramach działania 10.03.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie pragnę wyjaśnić, że w chwili obecnej nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, czy planowane przez Wnioskodawcę przedsięwzięcie będzie kwalifikować się do udzielenia wsparcia, gdyż szczegółowa weryfikacja w tym zakresie zostanie przeprowadzona po złożeniu wniosku o dofinansowanie wraz z kompletem dokumentacji na etapie oceny formalnej oraz oceny merytorycznej projektu – zgodnie z kryteriami wyboru projektów. Jednocześnie należy wyjaśnić, iż:

  1. Nie ma możliwości finansowania projektów, w których Wnioskodawca zamierza trwale magazynować odpady. W związku z powyższym istotne jest, jak wyglądać będzie proces zbierania i przetwarzania odpadów w ramach działalności objętej projektem, a w tym: czy przetwarzane będą wszystkie gromadzone przez Wnioskodawcę odpady, jaki jest przewidywany czas ich gromadzenia do momentu przetworzenia oraz po jego zakończeniu, jak również czy Wnioskodawca przewiduje trwałe składowanie odpadów na terenie objętym projektem, czy też Wnioskodawca będzie pozbywał się odpadów. Ważne jest także, czy Wnioskodawca zamierza magazynować odpady w celu ich późniejszego odzysku (magazynowanie do 3 lat) czy też do unieszkodliwienia (magazynowanie przez 1 rok). Należy również wskazać na istotność tego, jak długo odpady będą magazynowane w punkcie zbiórki przed ich przetworzeniem i co stanie się z odpadami po zakończeniu tego procesu. Dodatkowo istotną kwestią jest także posiadanie przez Wnioskodawcę odpowiednich zezwoleń na prowadzenie składowiska odpadów – w przypadku trwałego składowania odpadów. W przypadku przekazywania odpadów do innych podmiotów, istotne jest również posiadanie kopii lub wzory umów na przekazywanie odpadów. Ponadto ważną kwestią jest także to, co stanie się z odpadami, które nie zostaną przetworzone – dalsze kroki związane z tymi odpadami, np. czy planowane jest ich przekazanie do innych podmiotów posiadających pozwolenie na unieszkodliwianie lub dalszy odzysk.
  2. Zgodnie z Załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów – Kwalifikowalność (Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-187/25 MEZOINWESTYCJE), koszty niekwalifikowalne stanowią między innymi:

- zakup/leasing środków transportu za wyjątkiem tych wskazanych w wydatkach kwalifikowalnych (środków transportu, które wpisują się w grupę 743 i 760 - 768 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych oraz wózki inwalidzkie wymienione w 790 grupie KŚT);

- koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych;

- wydatki związane z paliwami kopalnymi, chyba że nie istnieje realna alternatywa dla ich zastosowania;

- koszty opłat za przyłączenie do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i gazowych i innych.

W związku z powyższym wydatki, które dotyczą wskazanych powyżej elementów stanowią koszty niekwalifikowalne w ramach przedmiotowego naboru – w opisanym zapytaniu będzie to między innymi infrastruktura dot. pojazdów elektrycznych i CNG, infrastruktura parkingowa oraz drogowa.

  1. Nie jest możliwe udzielenie wsparcia na działalność wspierającą sektor transportu. Informuję, że zgodnie z definicją Głównego Urzędu Statystycznego „transport samochodowy zarobkowy obejmuje usługi świadczone odpłatnie przez podmioty, w których transport samochodowy stanowi podstawową działalność gospodarczą” oraz od 2003 r. w zakresie przewozów ładunków transport samochodowy zarobkowy obejmuje również usługi wykonywane odpłatnie przez podmioty prowadzące podstawową działalność gospodarczą inną niż transport samochodowy. Z powyższego wynika, że to nie kody PKD świadczą o zakresie prowadzenia działalności, ale rzeczywiste działania prowadzone w ramach aktywności przedsiębiorstwa. Należy również zaznaczyć, że infrastruktura transportowa to zespół obiektów i urządzeń związanych z transportem, które zapewniają niezbędne warunki do przemieszczania się osób, towarów i pojazdów. Zgodnie z informacji zawartymi w zapytaniu, planowane przedsięwzięcia polegać ma na budowie zaplecza dla floty pojazdów. W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt, który wspiera bezpośrednio sektor transportu poprzez zarządzanie flotami samochodowymi w przedsiębiorstwie.
  2. Cele dofinansowanych projektów w ramach FST powinny wpisywać się w działania na rzecz transformacji ekologicznej i dekarbonizacji. Środki pochodzące z Funduszu nie powinny więc wspierać działań, które przyczyniają się np. do utrzymywania lub rozwoju działalności związanej z wydobyciem i eksploatacją paliw kopalnych. Fundusz ten ma za zadanie wspierać transformację w kierunku bardziej zrównoważonej, niskoemisyjnej gospodarki. Projekty, które wspierają lub przedłużają działalność przemysłów opartych na paliwach kopalnych, w tym przemysłu górniczego są sprzeczne z zasadniczymi celami Funduszu.
  3. Wskazany kod PKD projektu (38.11 zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne) wydaje się być nieadekwatny do planowanego przedsięwzięcia, które polegać ma na budowie zaplecza infrastrukturalnego floty pojazdów.

 

Czy przedsiębiorca planujący skorzystać z dofinansowania w ramach Działania 10.3 (Mezoinwestycje) może zakupić sprzęt i rozszerzyć swoja działalność w kierunku wydobywania żwiru? Czy nie jest to działalność wykluczona z możliwości ubiegania się o dofinansowanie z racji wydobywania surowców naturalnych?

Odpowiedź: Działalność związana z wydobyciem żwiru/piasku (właściwy kod PKD 08.12Z) nie jest działalnością wykluczoną w tym naborze, zgodnie z opracowaniem dotyczącym rodzajów działalności wykluczonych na stronie ŚĆP. Jeżeli wnioskodawca w dokumencie rejestrowym/umowie spółki posiada taki kod – może skorzystać z dofinansowania.

 

EFEKT ZACHĘTY

Proszę o udzielenie interpretacji w zakresie określenia momentu rozpoczęcia realizacji projektu. Pytanie dotyczy zakwalifikowania do działań przygotowawczych takich czynności, jak:

  • opracowanie projektów branżowych instalacji wewnętrznych (wod-kan, c.o., wentylacja, elektryczna),
  • zlecenie i wykonanie tych projektów w fazie projektowej inwestycji,
  • opracowanie dokumentacji wykonawczej przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Czy powyższe działania – jako prace projektowe i przygotowawcze – nie są traktowane jako rozpoczęcie realizacji projektu w rozumieniu wytycznych kwalifikowalności oraz zapisów umowy o dofinansowanie, tj. czy nie wykluczają możliwości ubiegania się o wsparcie na realizację projektu inwestycyjnego.

Proszę o jednoznaczne potwierdzenie, czy zlecenie i realizacja dokumentacji projektowej w zakresie instalacji wewnętrznych, podjęte przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, nie naruszają zasady nierozpoczęcia projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Jeśli nie ma jeszcze wytycznych do Mezinwestycji to proszę o odniesienie jak to wyglądało w poprzednich tego typu dofinansowaniach.

Odpowiedź: Przez rozpoczęcie realizacji należy rozumieć „rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją  projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawią, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw; rozpoczęcie prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności, prace projektowe nie są uznawane za rozpoczęcie realizacji projektu.

 

Proszę o informacje, czy w kontekście efektu zachęty, możliwe jest objęcie wnioskiem o dofinansowanie dokończenia inwestycji, którą rozpoczęliśmy jakiś czas temu i od kilku miesięcy jest niedokończona? Chodzi o stację benzynową. Obecnie postawiony mamy budynek w stanie surowym i zainstalowaną część infrastruktury podziemnej (zbiorniki). Z dotacji 10.03 Mezoinwestycje chcielibyśmy dokończyć inwestycję i zakupić wraz z instalacją pozostałą infrastrukturę (środki trwałe, WNiP).

Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem Wnioskodawca jest zobowiązany do zachowania efektu zachęty, co oznacza, że realizację projektu można rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Przez rozpoczęcie realizacji Projektu – rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw; zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac.

W związku z powyższym opisana rozpoczęta już inwestycja, która miałaby zostać dokończona poprzez uzyskanie dofinansowania narusza efekt zachęty, co w konsekwencji oznacza, że projekt nie kwalifikuje się do wsparcia.

Ponadto należy zauważyć, że projekt dotyczy budowy i wyposażenia stacji benzynowej, która jako kanał dystrybucji paliwa kopalnego i jego pochodnych jest wykluczona z możliwości uzyskania wsparcia na mocy przepisów unijnych, w tym między innymi ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1056 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.

 

Posiadamy dokumentację projektową z pozwoleniem na budowę. W ramach jednej dokumentacji, która dotyczyła utworzenia magazynu oraz przebudowy budynku usługowego, zrealizowano póki co magazyn. Przede mną kolejny etap budowy, mianowicie budynek usługowy. Do dofinansowania planowane jest wskazanie właśnie przebudowy drugiego budynku i nadania nowych funkcji w obiekcie usługowym. Czy mając jedno pozwolenie na budowę, składając wniosek o dofinansowanie tylko na rozbudowę obiektu usługowego, nie złamiemy efektu zachęty?

Odpowiedź: Konieczność spełnienia efektu zachęty prowadzi do konieczności uwiarygodnienia, że przedsięwzięcie ujęte we wniosku nie zostało rozpoczęte przed jego złożeniem. W praktyce oznaczać to może m.in. pokazania etapowania prac objętych jednym pozwoleniem i wykazaniem, że etap został zrealizowany i zamknięty (na przykład w formie częściowego odbioru lub adekwatnych zapisów kierownika budowy w dzienniku budowy). W celu ostatecznej odpowiedzi należałoby podać precyzyjne informacje w tym zakresie.

 

Czy kwalifikowany będzie 1 z 3 etapów prac budowalnych, na które Wnioskodawca ma pozwolenie na budowę na szerszy zakres podzielony na 3 etapy. W dzienniku budowy - każdy etap jest/będzie odrębny. Czy możliwe jest w takim przypadku uzyskanie dofinansowania w ramach projektu na 1 z etapów obejmujący rozbudowę zakładu o część produkcyjno-magazynową, która będzie odebrana odrębnym pozwoleniem na użytkowanie?

Odpowiedź: Zakresem projektu może być rozbudowa zakładu o część produkcyjno-magazynową, która będzie odebrana odrębnym pozwoleniem na użytkowanie, jeśli prace nie zostały rozpoczęte przed złożeniem wniosku o dofinansowanie (efekt zachęty) i będzie w pełni spełniać swoje funkcje opisane w projekcie na koniec jego realizacji.

 

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś