Działanie 10.03 - Mezoinwestycje - Część 1
KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW
Kryterium 13: Proszę o wyjaśnienie terminu „FST”, który pojawia się w kontekście miejsca realizacji w gminach wchodzących w skład OSI (Obszaru Strategicznej Interwencji). Chciałabym uzyskać szczegółowe informacje na temat znaczenia tego skrótu oraz jego odniesienia do realizowanych działań.
Odpowiedź: FST to Fundusz na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Jest to instrument finansowy uruchomiony w ramach Polityki spójności Unii Europejskiej i adresowany między innymi do firm zlokalizowanych w wybranych regionach węglowych. Jego podstawowym celem jest wsparcie obszarów, które – w obliczu transformacji w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej UE do 2050 r. – mierzą się z nowymi, poważnymi wyzwaniami. FST ma natomiast stworzyć dla polskich przedsiębiorców bezpieczne warunki na drodze do tej transformacji, ułatwiając skuteczne wdrażanie założeń Europejskiego Zielonego Ładu.
Szczegółowe informacje na temat FST znajdują się w dokumencie - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1056 z dnia 24 czerwca 2021 r.
Punkty w ramach kryterium „Miejsce realizacji w gminach wchodzących w skład OSI dla obszaru FST” otrzymają wyłącznie projekty, których miejsce realizacji jest w gminach ujętych w załączniku nr 1 do Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030 stanowiącego część programu FE SL 2021 – 2027, aktualnego na dzień ogłoszenia naboru, scharakteryzowane w części „Gminy z obszaru podregionów górniczych wchodzące w skład OSI – gminy w transformacji górniczej”.
Poniżej link do dokumentu: https://transformacja.slaskie.pl/content/terytorialny-plan-sprawiedliwej-transformacji1
Kryterium dotyczące miejsca realizacji w gminach wchodzących w skład OSI dla obszaru FST oraz miejsca realizacji na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych zgodnie z bazą OPI-TPP 2.0. Jak należy interpretować zapis dotyczący „dominującego miejsca realizacji projektu”?
Czy dominującym miejscem realizacji przedsięwzięcia jest siedziba firmy widoczna w dokumentach rejestrowych, czy może być to np. oddział/lokalizacja firmy w gminie wchodzącej w skład OSI dla obszaru FST, dodatkowo zlokalizowana na terenach poprzemysłowych, w tym pogórniczych ewidencjonowanych w bazie OPI-TPP 2.0?
Czy wskazana lokalizacja musi zostać utrzymana jedynie przez okres realizacji projektu (kryterium obowiązuje od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie przez cały okres realizacji projektu) czy również przez okres trwałości?
Wnioskodawca realizuje usługi rozbiórki i utylizacji azbestu, zaś urządzenia planowane do zakupu posłużą do prowadzenia prac rozbiórkowych i odzyskiwania surowców przeznaczonych do budowy dróg i produkcji materiałów budowlanych (kruszywa). Czy wskazanie bazy sprzętowej obejmującej plac i zaplecze biurowo socjalne, w której zakupione maszyny będą przechowywane i naprawiane, pozwoli spełnić powyższe kryteria?
Prace rozbiórkowe prowadzone będą na terenie zlecającego, dlatego urządzenia będą miały charakter mobilny i nie będą stale stacjonowały w bazie sprzętowej wskazanej w zdaniu powyżej.
Czy taka sytuacja jest możliwa?
Kolejne pytanie dotyczy możliwości użytkowania maszyn poza województwem śląskim. Czy w przypadku zleceń od klienta np. z ościennego województwa Wnioskodawca będzie mógł wykorzystać dofinansowane maszyny do realizacji usługi poza terenem województwa śląskiego?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami wskazanymi w (opublikowanych dnia 31.03.2025r.) dokumentacji do konkursu, między innymi w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, pkt B.3. Miejsce realizacji projektu : „…dominujące miejsce realizacji projektu to główna lokalizacja projektu. O dominującym charakterze danej lokalizacji decydują w szczególności: zlokalizowanie najistotniejszej części projektu w zakresie rzeczowym, osiągnięcie i realizacja najistotniejszych/ w największej mierze celów i rezultatów projektu”. W związku z powyższym w przedstawionym przez Pana przypadku (z uwagi na charakter działalności) istnieje możliwość wskazania miejsca realizacji projektu w którym przechowywany będzie m.in. sprzęt przeznaczony do realizacji inwestycji wskazanej we wniosku o dofinansowanie.
Ponadto wskazane miejsce realizacji projektu powinno zostać utrzymane zarówno w terminie realizacji projektu jak i w okresie trwałości. W przypadku wybrania projektu do dofinansowania istnieje jednak możliwość zawnioskowania o zmiany w projekcie wskazując stosowne uzasadnienie.
Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z zapisami wskazanymi w dokumentacji do konkursu: „Przedsiębiorstwa ubiegające się o wsparcie w ramach Działania FESL.10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, muszą realizować i utrzymać w okresie trwałości projekt na terenie województwa śląskiego we wskazanych w programie podregionach. Oznacza to, że na dzień podpisania umowy o dofinansowanie przedsiębiorstwo musi uwzględniać prowadzenie działalności gospodarczej na terenie województwa śląskiego (z wyłączeniem podregionu częstochowskiego) zgodnie z lokalizacją projektu wskazaną w niniejszym punkcie – na dzień złożenia wniosku oraz na dzień podpisania umowy o dofinansowanie weryfikacja będzie się odbywać na podstawie m.in. wpisu do CEIDG/KRS”.
Ponadto informuję, że istnieje możliwość świadczenia usług danym sprzętem poza miejscem realizacji projektu/miejscem ewidencji środków trwałych. Niemniej przedmiot projektu musi być zaewidencjonowany na terenie zgodnym z wytycznymi w tym zakresie (wskazanymi powyżej).
Proszę o doprecyzowanie informacji dotyczących wymagań związanych z Systemem OPI-TPP2.
W szczególności o wskazanie:
- Gdzie można znaleźć aktualną Dokumentację dot. Systemu OPI-TPP2?
- Gdzie dostępne są szczegółowe kryteria oceny, regulaminy, zasady kwalifikowalności dotyczące funkcjonowania bazy i oceny zgłoszeń?
- W jaki sposób następuje zaktualizowanie danych w bazie OPI-TPP2? Niektóre działki są już zagospodarowane, a nadal widnieją w bazie.
Odpowiedź: Celem premiowania za wpisanie się w bazę OPI jest przyznanie tym projektom punktów, w ramach których nastąpi inwestowanie w tereny, które są na tyle zdewastowane (w wyniku działania przemysłu), że wymagają dalszej działalności inwestycyjnej w celu przywrócenia ich wartości w zakresie potrzeb gospodarczych. Dopiero inwentaryzacja takiego terenu i ujęcie go w bazie OPI stanowi o tym, że teren taki obiektywnie rzecz biorąc (według pewnych standardów) ma status terenu poprzemysłowego, w tym pogórniczego. Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie bazy OPI przeprowadza proces inwentaryzacji, na bazie którego występuje aktualizacja danych w bazie. Póki teren widnieje w bazie mamy obowiązek taki teren honorować i przyznawać zgodnie z treścią kryterium punkty.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie FST celem wspierania projektów jest między innymi inwestycja w rewitalizację i dekontaminację terenów zdegradowanych, przywracanie funkcji obszarom – w tym tam, gdzie jest to konieczne, w projekty w zakresie zielonej infrastruktury i zmiany przeznaczenia terenów – z uwzględnieniem zasady „zanieczyszczający płaci”;
Narzędzie OPI jest jedynym obiektywnym narzędziem, pozwalającym na jednoznaczną ocenę. Jest to narzędzie publiczne, ogólnodostępne i transparentne i jest prowadzone przez podmiot publiczny.
Dodatkowo podkreślam, że kryterium jest kryterium premiującym a nie dopuszczającym. Ze względu na charakter funduszu, szczególną uwagę chcemy poświęcać tym terenom, ale jednocześnie istnieje możliwość dofinansowania inwestycji lokowanych na innych terenach, jednak muszą one w większym stopniu spełniać pozostałe kryteria.
Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, że ocena odbywa się w oparciu o aktualizowaną bazę OPI. ION nie odpowiada za zasady funkcjonowania bazy OPI.
Odnośnie funkcjonowania bazy (w tym w zakresie procedur związanych z aktualizacją bazy) należy kontaktować się z Wojewódzkim Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Czy zakup samej pompy ciepła lub samego magazynu energii, spełni kryterium punktowe "Wykorzystanie OZE"?
Odpowiedź: W kryterium tym premiowane są inwestycje w źródła energii odnawialnej, większą samowystarczalność pod względem zasobów energetycznych. Oceniający przyzna 2 punkty w przypadku wykazania w budżecie projektu wydatków związanych z OZE. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do ekspertów oceniających wniosek w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej.
Proszę mieć na uwadze, że wydatki związane z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie.
Czy stacja ładująca do samochodów elektrycznych będzie traktowana jako inwestycja OZE? Oczywistym jest, że zakup floty samochodowej elektrycznej jest po stronie wnioskodawcy (wydatek niezwiązany z projektem), jednak pytanie brzmi czy taki zakup musi być zrealizowany przed złożeniem wniosku, czy też można w uzasadnieniach zakupu w/w ładowarki wskazać, że dopiero w przyszłości zakupimy samochód elektryczny (w czasie realizacji projektu).
Odpowiedź: Stacja ładująca do samochodów elektrycznych nie będzie traktowana jako inwestycja OZE może być jedynie zasilana energią z OZE. Zakup samochodu elektrycznego nie musi być zrealizowany przed złożeniem wniosku, trzeba jednak w uzasadnieniu zakupu stacji ładującej do samochodów elektrycznych wskazać fakt, że dopiero podczas realizacji projektu zostanie nabyty samochód elektryczny (nie należący do wydatków kwalifikowalnych). Nabyty środek trwały musi spełniać zasady kwalifikowalności zgodnie z załącznikiem numer 7. Wszystkie koszty poniesione przed złożeniem wniosku są kosztami niekwalifikowalnymi, jednakże w ramach realizacji projektu Wnioskodawca planuje nabyć stację ładującą do samochodów elektrycznych a nie jak wspomniano powyżej samochód elektryczny. Kwestia zasadności poniesionych wydatków będzie stanowiła element oceny merytorycznej – kryterium 0-1.
Ponadto należy mieć na uwadze, że z zapisów wniosku musi wynikać potrzeba realizacji poszczególnych wydatków w projekcie. Muszą być one niezbędne do realizacji projektu i ściśle z nim związane.
Kryterium 16: Proszę o wyjaśnienie pojęcia Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). Interesuje mnie, jak jest definiowane.
Odpowiedź: Gospodarka Obiegu Zamkniętego to projektowanie zrównoważonych produktów, zapobieganie powstawaniu odpadów i stosowanie obiegu zamkniętego w procesach produkcyjnych. Szczegółowe wymagania w zakresie zapisów wniosku w tym temacie zostały wskazane w pakiecie aplikacyjnym w ramach naboru FESL.10.03-IP.01-187/25.
Proszę o doprecyzowanie zasad oceny w ramach kryterium „Wdrożenie GOZ”. Zgodnie z dokumentacją, 3 punkty mogą zostać przyznane w sytuacji, gdy cały proces technologiczny związany z produkcją lub świadczeniem usług zostanie oparty o Gospodarkę Obiegu Zamkniętego (GOZ). W związku z tym jakie konkretnie wymagania muszą zostać spełnione, aby projekt mógł uzyskać 3 punkty? Czy przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją okien, które w swoim procesie technologicznym będzie wykorzystywać profile powstałe z materiałów pochodzących z recyklingu, a jednocześnie odpady produkcyjne oddaje do ponownego przetworzenia, spełni warunki uzyskania 3 punktów w ramach tego kryterium?
Odpowiedź: 3 pkt mogą być przyznane, gdy cały proces technologiczny (a więc wszystkie jego etapy) jest oparty o GOZ. Tak więc to zadaniem Wnioskodawcy jest wskazanie z jakich etapów składa się proces technologiczny i uwiarygodnienie, że są one oparte o GOZ.
Proszę mieć na względzie, że ocena w tym zakresie należy do ekspertów zewnętrznych na podstawie zapisów całości dokumentacji aplikacyjnej.
W konkursie występuje kryterium – Wdrożenie GOZ - W kryterium tym premiowane jest wdrożenie GOZ (Gospodarka Obiegu Zamkniętego) w projekcie. Maksymalna liczba punktów jest przyznana, jeżeli cały proces technologiczny związany z produkcją/świadczeniem usług zostanie oparty o GOZ. Jak zatem należy odnieść się do zapisów określonych również w tym kryterium, że wydatki związane z wdrożeniem GOZ nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie. Jeżeli wykażemy, że cały proces technologiczny jest realizowany w oparciu o GOZ, a w ramach projektu zakupywane są maszyny do procesu produkcji, to tym samym zostanie uznane, że wydatki związane z wdrożeniem GOZ stanowią wydatki dominujące w projekcie?
Odpowiedź: Zapis „Wydatki związane z wdrożeniem GOZ nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie.” wskazuje, że w projekcie nie mogą dominować wydatki, których jedyną funkcją jest wspieranie procesu obiegu zamkniętego. Maszyny do procesu produkcji tylko uczestniczące w łańcuchu GOZ nie są takimi wydatkami. Dodatkowo zapis o braku dominacji wydatków związanych z GOZ ma na celu wskazanie, iż projekt ma mieć cel produkcyjny a nie wyłącznie cel wdrożenia GOZ.
W przypadku kryterium dot. GOZ, 3 punkty będą przyznane "w sytuacji, gdy cały proces technologiczny związany z produkcją/świadczeniem usług zostanie oparty o GOZ" - proszę o informację czy wyrażenie "cały proces technologiczny związany z produkcją/świadczenie usług" dotyczy procesu/ów, powstałych lub ulepszonych w wyniku realizacji projektu czy też całego przedsiębiorstwa?
Odpowiedź: Kryterium dotyczy procesu opisanego/wdrażanego w ramach projektu.
Kryterium 18 – Efektywność: Proszę o dokładniejsze informacje na temat kryterium efektywności w kontekście składania wniosku o dofinansowanie, w szczególności dotyczących:
- Proporcjonalność efektów do nakładów: Jakie są konkretne wymagania dotyczące oceny proporcjonalności planowanych efektów projektu do zaangażowanych nakładów inwestycyjnych? Czy są jakieś konkretne wskaźniki, które należy uwzględnić?
- Wpisanie projektu w regionalne specjalizacje technologiczne: Czy mogliby Państwo wskazać, gdzie można znaleźć szczegółowy wykaz regionalnych specjalizacji technologicznych wskazanych w Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego?
- Dywersyfikacja produkcji lub zmiana procesu: W jaki sposób można udokumentować, że projekt prowadzi do dywersyfikacji produkcji lub zasadniczej zmiany procesu produkcji w przedsiębiorstwie?
- Prace B+R i współpraca z organizacjami badawczymi: Jakie dokumenty są akceptowane jako potwierdzenie przeprowadzonych prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą? Czy istnieją jakieś szczególne wymogi dotyczące tych dokumentów?
Odpowiedź: Proporcjonalność efektów do nakładów, wpisywanie się projektu w PRT, ocena czy projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R zostaną ocenione przez eksperta merytorycznego na podstawie zapisów, które zostaną zawarte we wniosku. Ocena Dywersyfikacji produkcji lub zmiany procesu produkcji zostanie oceniana na etapie oceny formalnej na podstawie zapisów wskazanych we wniosku. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostaną wskazane w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie, która będzie dostępna pod ogłoszeniem o naborze.
Jednocześnie informuję, że w kryteriach nie doprecyzowano dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie prac B+R /współpracy w związku z czym Wnioskodawca może dostarczyć na przykład raport z przeprowadzonych prac B+R. W przypadku, gdy załączone na etapie oceny formalnej dokumenty będą niewystarczające Wnioskodawca może zostać wezwany do dodatkowych wyjaśnień.
Kryterium Efektywność: czy projekt jest wynikiem przeprowadzonych prac B+R lub współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt. Proszę o informacje jakie dokumenty będą klasyfikowane do potwierdzenia tego faktu. Czy mogą to być np.: umowa o współpracy, raport z realizacji prac B+R, opinia jednostki naukowej, patent, zgłoszenie patentowe lub dokumentacja własności intelektualnej, ekspertyza technologiczna? Z obecnych zapisów wynika, że katalog jest otwarty, dlatego proszę o doprecyzowanie, w celu przedstawienia odpowiedniego dokumentu.
Odpowiedź: Wskazane w kryterium zapisy nie wskazują konkretnych dokumentów, w związku tym przytoczone dokumenty mogą stanowić potwierdzenie spełnienia wyżej wskazanego aspektu kryterium. W trakcie weryfikacji wniosku Wnioskodawca może zostać wezwany do wyjaśnienia w tym zakresie.
Kryterium „Efektywność” w aspekcie - Czy projekt jest wynikiem współpracy z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę albo Instytucją Otoczenia Biznesu (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt).
Czy współpraca z organizacją badawczą musi dotyczyć prac badawczo-rozwojowych jakie organizacja badawcza wykonywała na rzecz wnioskodawcy? Czy punkty zostaną również przyznane, jeżeli projekt jest wynikiem długofalowej współpracy ramowej, dotyczącej bieżącej wymiany wiedzy i doświadczeń, co jest potwierdzone umową ramową?
Czy współpraca z Instytucją Otoczenia Biznesu, która dotyczyła dokonania analizy rynku lub opracowania strategii rozwoju, z której zrodziła się idea realizacji projektu również może przyczynić się do przyznania punktów w ramach tego kryterium?
Odpowiedź: Projekt musi bezpośrednio realizować efekty współpracy z jednostką badawczo-rozwojową lub z Instytucją Otoczenia Biznesu a współpraca w przedmiotowym zakresie musi zakończyć się najpóźniej na moment złożenia wniosku o dofinansowanie efektem, który jest konsumowany we wniosku. Zatem umowa ramowa może spełniać ten warunek w sytuacji, gdy Wnioskodawca uwiarygodni konkretnie jaki jest efekt dotychczasowej współpracy, który ma być obecnie wdrażany w projekcie. Ogólne zapisy mogą nie stanowić odpowiedzi na to kryterium.
Ostateczna ocena spełnienia kryterium dokonywana jest przez eksperta na etapie oceny merytorycznej na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego współpracę.
Kryterium 19 - Odejście od branży okołogórniczej: Proszę o wyjaśnienie kwestii związanych z wymaganiami dotyczącymi działalności okołogórniczej w kontekście składania wniosku o dofinansowanie. W szczególności interesuje mnie:
- Czy przebranżowienie jest warunkiem koniecznym do uzyskania punktów w ocenie wniosku? W jakim zakresie musimy zmienić naszą działalność, aby spełnić ten wymóg?
- Co dokładnie oznacza "bezpośrednią bliskość" od kopalni lub zakładów górniczych? Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie tej bliskości? Czy istnieje określona odległość, która będzie uznawana za "bezpośrednią"?
Odpowiedź: Szczegółowe informacje w zakresie możliwości przyznania punktów w ramach kryterium „Odejście od branży okołogórniczej” zostały wskazane w definicji tego kryterium.
Ekspert merytoryczny zweryfikuje czy Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku prowadzi działalność okołogórniczą, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu.
Wnioskodawca działa w branży okołogórniczej jeżeli:
- dostarcza produkty oraz usługi dla sektora górniczego (w tym m.in. produkcja maszyn i urządzeń górniczych, dostawcy specjalistycznych materiałów, usługi napraw i konserwacji urządzeń górniczych, dostawa wyrobów gumowych i tworzyw sztucznych) i usługi wspomagające górnictwo;
- albo prowadzi działalność usługową lub handlową w bezpośredniej bliskości od aktywnie funkcjonujących na dzień złożenia wniosku kopalń i zakładów górniczych;
Bezpośrednia bliskość oznacza zależność pomiędzy działalnością Wnioskodawcy a działalnością kopalni bądź zakładu górniczego ze względu na bezpośrednią bliskość – lokalizację. Bezpośrednia bliskość podlega ocenie przez oceniającego z uwzględnieniem lokalizacji kopalni bądź zakładu górniczego, profilu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę a także jego konkurencji w ocenianej bliskiej odległości.
- albo prowadzi działalność w sektorze metalowym bądź jest wytwórcą energii elektrycznej lub ciepła w oparciu o dostawy węgla.
Ocena zostanie przeprowadzona w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie. Wymagane informacje zostaną wskazane w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie proszę mieć świadomość, że Wnioskodawca może zostać wezwany do dostarczenia dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności w branży okołogórniczej.
Punkty zostaną przyznane, gdy oceniający uzna, że Wnioskodawca prowadzi działalność w branży okołogórniczej, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu.
Pytanie dotyczy doprecyzowania kryterium: Odejście od branży okołogórniczej, a mianowicie podpunktu - albo prowadzi działalność usługową lub handlową w bezpośredniej bliskości od aktywnie funkcjonujących na dzień złożenia wniosku kopalń i zakładów górniczych. W jaki sposób badana będzie przez Państwa owa bezpośrednia bliskość – czy tutaj oprócz lokalizacji (1 km, 5 km, 10 km) trzeba uwiarygodnić negatywny wpływ bliskości kopalni na miejsce realizacji projektu? Proszę o szersze wyjaśnienie sposobu weryfikacji tego aspektu kryterium.
Odpowiedź: W ramach aspektu związanego z bezpośrednią bliskością, ocenie podlega lokalizacja kopalni bądź zakładu górniczego, profilu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, a także jego konkurencji w ocenianej bliskiej odległości. Zatem w ocenie nie decyduje wyłącznie lokalizacja (odległość od kopalni) a zależność między działalnością Wnioskodawcy a działalnością kopalni/zakładu górniczego ze względu na lokalizację. Należy skupić się na wykazaniu we wniosku informacji uwiarygadniających zależność prowadzonej działalności od branży górniczej. Nie ma wymogu uwiarygodnienia negatywnego wpływu bliskości kopalni na miejsce realizacji projektu, natomiast w gestii Wnioskodawcy na etapie przygotowania wniosku jest przedstawienie wyczerpującego uzasadnienia, na podstawie którego ekspert oceniający projekt będzie mógł jednoznacznie ocenić, czy projekt spełnia wyżej wskazanego wymagania.
Proszę o doprecyzowanie zasad oceny w ramach kryterium dot. „Odejście od branży okołogórniczej”, konkretnie punkt: „(…) Wnioskodawca działa w branży okołogórniczej jeżeli (…):
- dostarcza produkty oraz usługi dla sektora górniczego (w tym między innymi produkcja maszyn i urządzeń górniczych, dostawcy specjalistycznych materiałów, usługi napraw i konserwacji urządzeń górniczych, dostawa wyrobów gumowych i tworzyw sztucznych) i usługi wspomagające górnictwo;”
Czy sam fakt wystawiania faktur sprzedaży produktów dla kopalni umożliwia otrzymanie punktów? W nawiasie kryterium wskazane jest „w tym między innymi…..” czy zatem jeśli sprzedajemy kopalni na przykład flagi lub meble, środki czystości (niezależnie od tego jaki jest to produkt sprzedaży) punkty zostaną przyznane?
Uwzględniamy oczywiście również wymóg, iż projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu.
Odpowiedź: Wskazane w tym przypadku produkcja maszyn i urządzeń górniczych, dostawcy specjalistycznych materiałów, usługi napraw i konserwacji urządzeń górniczych, dostawa wyrobów gumowych i tworzyw sztucznych owszem nie stanowią katalogu zamkniętego, ale wskazują na funkcjonalność i rodzajowość produktów i usług, które są specyficzne dla branży okołogórniczej, co stanowi o tym, że podmiot działa w branży okołogórniczej.
Możliwość kierowania produktów lub usług o charakterze ogólnym takich jak na przykład: środki czystości czy meble, które ze swojej natury rzeczy nie są dedykowane wyłącznie branży górniczej budzi wątpliwość uznania, że podmiot działa w branży okołogórniczej.
Ostateczna ocena w tym zakresie zostanie przeprowadzona przez ekspertów w oparciu o całość zapisów dokumentacji.
Kryterium Odejście od branży okołogórniczej - czy przedsiębiorstwo, które w swojej ofercie posiada produkty oferowane zakładom górniczym, a którego główny profil działalności jednak nie dotyczy górnictwa i produktów dla tego sektora, może uzyskać punkty w tym kryterium? Czy branża górnicza musi być głównym odbiorcą produktów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo.
Odpowiedź: Kryterium nie wskazuje, że działalność okołogórnicza musi być dominująca. Jednak Wnioskodawca powinien uwiarygodnić, że faktycznie prowadzi w ramach obszaru okołogórniczego działalność a projekt pozwoli mu na odejście z tej branży. Czyli jeżeli Wnioskodawca ma uzyskać wsparcie na odejście (zdywersyfikowanie się, zmianę profilu działalności), to ta dotychczasowa działalność w branży okołogórniczej powinna być dla niego znacząca.
Dodatkowo warto w analizie zwrócić uwagę, na którą przesłankę powoła się Wnioskodawca we wskazaniu, że na moment złożenia wniosku działa w takiej branży. Jeżeli wskaże, że oferuje swoje produkty, to proszę mieć na względzie konieczność faktycznego, realnego kierowania takich produktów a nie potencjał z tytułu specyfikacji danego urządzenia (na przykład sprzęt informatyczny, który może mieć szerokie zastosowanie).
Ostateczna ocena w tym zakresie zostanie przeprowadzona przez ekspertów zewnętrznych w oparciu o całość dokumentacji.
Proszę o informację, jak należy definiować fakt, że wnioskodawca prowadzi działalność w sektorze metalowym? Jak definiować ten sektor? Czy wnioskodawca musi generować przychody w ramach konkretnych kodów PKD?
Odpowiedź: W przypadku gdy pytanie dotyczy możliwości uzyskania punktów w ramach kryterium „Odejście od branży okołogórniczej” przez sektor metalowy należy rozumieć produkcję i obróbkę metali uzależnioną od dostaw węgla. W związku z tym, że kryterium stanowi o odejściu od branży okołogórniczej działalność w tym sektorze musi być dla Wnioskodawcy na tyle istotna, aby można było stwierdzić, że inwestycja ujęta we wniosku pozwala Wnioskodawcy na dywersyfikację i odejście od tego sektora (zatem uznania w tym zakresie nie znajdzie sytuacja na przykład jednokrotnej usługi w zakresie obróbki). Zatem proszę mieć na uwadze, że w kryterium ocenia się to czy faktycznie Wnioskodawca działa na moment złożenia wniosku w branży okołogórniczej a projekt pozwoli na odejście od tej branży. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do ekspertów oceniających wniosek w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej.
Jednocześnie informuje, że sektor metalowy jest uznany za branżę okołogórniczą jedynie w sytuacji, gdy jest uzależniony od dostaw węgla.
Czy w ramach kryterium może zostać uwzględniona działalność marketingowa na rzecz kopalni lub branż okołogorniczych?
Odpowiedź: W ramach kryterium „Odejście od branży okołogórniczej” weryfikuje się sytuacje, gdy Wnioskodawca: dostarcza produkty oraz usługi dla sektora górniczego (w tym między innymi produkcja maszyn i urządzeń górniczych, dostawa specjalistycznych materiałów, usługi napraw i konserwacji urządzeń górniczych, dostawa wyrobów gumowych i tworzyw sztucznych) i usługi wspomagające górnictwo; albo prowadzi działalność usługową lub handlową w bezpośredniej bliskości od aktywnie funkcjonujących na dzień złożenia wniosku kopalń i zakładów górniczych; albo prowadzi działalność w sektorze metalowym bądź jest wytwórcą energii elektrycznej lub ciepła w oparciu o dostawy węgla.
W szerszym rozumieniu są to również podmioty powiązane pośrednio, czyli takie, których los zależy od kondycji szeroko rozumianej branży górniczej. Zatem należy wykazać, czy usługi marketingowe wspomagały działalność podmiotów górniczych i dodatkowo czy były istotną częścią działalności Wnioskodawcy w taki sposób, że może on zdefiniować się jako podmiot działający w branży okołogórniczej a projekt pozwoli na odejście od tej branży. Proszę mieć na względzie, że charakter usług musi być na tyle sparametryzowany, aby stwierdzić, że jest to branża okołogórnicza.
W związku z tym informuję, że usługi świadczone na rzecz sektora górniczego mogą zostać potraktowane, jako działalność okołogórnicza. Proszę jednak pamiętać, że opiniowanie takich przypadków jest elementem oceny merytorycznej. To Eksperci zdecydują o zasadności oraz poprawności merytorycznej tego zakresu. Ocena zostanie dokonana w oparciu o zapisy wniosku, a sam Wnioskodawca może zostać poproszony o dokumentację potwierdzającą działalność w sektorze okołogórniczym. Punkty zostaną przyznane, gdy oceniający uzna, że Wnioskodawca prowadzi działalność w branży okołogórniczej, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu.
Jeśli firma działa w sektorze metalowym (tworzy różne systemy i kotły do ciepłownictwa) ale nie związanym z górnictwem i będzie w obrębie tego sektora dywersyfikował działalność czy może uzyskać punkty w ramach kryterium odejścia od działalności okołogórniczej?
Odpowiedź: W kryterium przytoczono definicję podmiotów wchodzących w skład branży okołogórniczej i są też nimi podmioty z sektora metalowego uzależnione od dostaw węgla. Podmioty tego sektora (pod warunkiem uzależnienia od dostaw węgla) automatycznie zostały zaliczone do branży, więc nie ma konieczności wykazywania współpracy gospodarczej z zakładami górniczymi. Proszę mieć na uwadze, że ostateczna ocena uzależniona będzie od zapisów wskazanych we wniosku.
Co oznacza że wnioskodawca prowadzi działalność w sektorze metalowym w aspekcie kryterium Działalności okołogórniczej?
Czy kody PKD należą do tego sektora:
25, 62, Z, OBRÓBKA MECHANICZNA ELEMENTÓW METALOWYCH
25, 11, Z, PRODUKCJA KONSTRUKCJI METALOWYCH I ICH CZĘŚCI
25, 12, Z, PRODUKCJA METALOWYCH ELEMENTÓW STOLARKI BUDOWLANEJ
25, 21, Z, PRODUKCJA GRZEJNIKÓW I KOTŁÓW CENTRALNEGO OGRZEWANIA
Odpowiedź: Sektor metalowy należy diagnozować w oparciu o zapis kryterium, oznacza to, że działalność w tym sektorze opiera się na dostawach węgla. Zatem nie diagnozuje się tego sektora wyłącznie poprzez kody PKD, gdyż może zajść obróbka ale nie jest ona uzależniona od dostaw węgla i wtedy taka działalność nie jest działalnością w branży okołogórniczej.
W opisie kryterium wymienione są jedynie 3 przypadki działalności w branży okołogórniczej (dostarczanie produktów, prowadzenie działalności w bezpośredniej bliskości, działalność w sektorze metalowym), natomiast dokument na który powołuje się kryterium Sytuacja przedsiębiorstw okołogórniczych w Polsce opracowana przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach rozumie działalność okołogórniczą w szerszy sposób tzn. obejmując również podmioty, które są odbiorcami produktów z kopalni, lub są uzależnione gospodarczo od działalności kopalni.
Proszę o doprecyzowanie definicji działalności okołogórniczej w kontekście możliwości uzyskania punktów we wskazanym kryterium przez firmę która aktualnie całą swoją działalność opiera na produkcji produktów z popiołu pochodzącego ze spalania węgla kamiennego w elektrociepłowni. Firma odbiera popiół z elektrociepłowni. Firma jest w 100% uzależniona gospodarczo od działalności kopalni. W przypadku wygaszenia działalności kopalni i wydobycia węgla firma straci podstawowy surowiec do produkcji swoich produktów. W ramach inwestycji firma planuje wdrożyć nowy, wysoce innowacyjny produkt, którego produkcja będzie oparta o inny surowiec i tym samym planuje uniezależnić działalność od paliw kopalnych. Jest to średnie przedsiębiorstwo, zatrudniające ponad 100 osób, na którego działalność transformacja regionu i wygaszanie działalności kopalń ma bardzo istotny wpływ. Brak możliwości zmiany technologii produkcji realnie będzie zagrażał dalszej działalności podmiotu i utrzymaniu miejsc pracy, co będzie prowadziło do dużych negatywnych konsekwencji społecznych w regionie.
Odpowiedź:
Zgodnie z definicją kryterium „Odejście od branży okołogórniczej”, Wnioskodawca działa w branży okołogórniczej, jeżeli:
- dostarcza produkty oraz usługi dla sektora górniczego i usługi wspomagające górnictwo
- prowadzi działalność usługową lub handlową w bezpośredniej bliskości od aktywnie funkcjonujących na dzień złożenia wniosku kopalń i zakładów górniczych
- prowadzi działalność w sektorze metalowym bądź jest wytwórcą energii elektrycznej lub ciepła w oparciu o dostawy węgla
Aby uzyskać punkty w ramach przedmiotowego kryterium Wnioskodawca w opisie projektu musi udowodnić wpisywanie się swojej działalności w jeden z wymienionych wyżej obszarów. Definicja kryterium została opracowana na postawie ekspertyzy „Sytuacja Przedsiębiorstw okołogórniczych w Polsce” (opracował Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), co nie oznacza, że w kryterium uwzględniono wszystkie aspekty wynikające z przytoczonej ekspertyzy. Dlatego też należy przeanalizować działalność przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pod kątem wpisywania się w jeden z wyżej wymienionych warunków i wskazanie w treści wniosku argumentacji potwierdzającej ten fakt. Jednak należy mieć na uwadze, że niniejsza odpowiedź dotyczy wyjaśnienia istoty kryterium, nie stanowi, jak i nie może stanowić potwierdzenia otrzymania punktacji w ramach kryterium merytorycznego, które podlega ocenie przez niezależnych ekspertów.
Czy firma X, która dostarcza podzespoły do instalacji do firmy Y, która jest bezpośrednim dostawcą do Spółki Węglowej może uzyskać punkty w kryterium Odejście od branży okołogórniczej?
Odpowiedź:
Jak wspomniano w odpowiedzi powyżej, należy przeanalizować, czy działalność wpisuje się w jeden z wymienionych warunków oraz przedstawić w treści wniosku odpowiednią argumentację. Odpowiedź może dotyczyć wyjaśnienia istoty kryterium, nie stanowi, jak i nie może stanowić potwierdzenia otrzymania punktacji w ramach kryterium merytorycznego, które podlega ocenie przez niezależnych ekspertów.
Czy kopalnie miedzi, kamieniołomy są zaliczane do sektora górniczego, czy lokalizacja tych kopalni ma znaczenie?
Odpowiedź:
Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej – Europejskiego Zielonego Ładu w tym Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji celem jest wsparcie tych regionów UE, których gospodarka w znacznym stopniu zależna jest od przemysłu opartego na węglu kamiennym i brunatnym. W związku z czym kopalnie miedzi i kamieniołomy nie wchodzą w zakres sektora górniczego w rozumieniu transformacji regionów górniczych.
W kwestii lokalizacji kopalń, informuję, że w dokumentacji dla naboru nie określono odległości, czy też miejsca działania kopalń, od których zależne jest przedsiębiorstwo wnioskujące o dotację. Istotnym jest udowodnienie zależności i wpływu działalności kopalni na przedsiębiorczość Wnioskodawcy.
Proszę o doprecyzowanie sposobu weryfikacji odejścia od branży górniczej:
- czy deklarowane odejście od branży górniczej będzie weryfikowane na etapie rozliczenia, trwałości, kontroli? Jeżeli tak to w jaki sposób?
Dokumentacja konkursowa do Mezoinwestycji, jak i Mikroinwestycji w żaden sposób nie precyzuje okresu w jakim ma nastąpić to odejście, zwłaszcza, że dokumenty strategiczne dotyczące transformacji zakładają długookresowe wygaszanie działalności górniczej, do roku 2050. W projektach nie wskazywano daty wygaszenia działalności na rzecz branży górniczej. Czy podmioty poza projektem, w swojej działalności mogą sprzedawać produkty do podmiotów związanych z górnictwem, w tym kopalni ?
Odpowiedź:
Deklaracje Wnioskodawcy, które zostaną zawarte we wniosku, który zostanie oceniony i rekomendowany do dofinansowania mogą podlegać weryfikacji i kontroli podczas realizacji projektu jak i w okresie trwałości. Stąd też, jeżeli Wnioskodawca zadeklaruje odejście od branży górniczej w określonym zakresie (przedstawi założenia procentowe i czasowe), będzie musiał wykazać spełnienie deklaracji. Nie ma obowiązku odejścia od branży górniczej w 100% w okresie trwałości projektu. Wnioskodawca ma również możliwość sprzedaży produktów czy usług na rzecz sektora górniczego, z zastrzeżeniem, że te produkty i usługi nie zostały wytworzone dzięki inwestycji w aktywa dofinansowane w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-187/25.
Wskazuję również, że odejście od branży okołogórniczej nie stanowi o tym, że podmiot musi (jak wskazano powyżej) całkowicie zmienić profil działalności. Może tez mieć miejsce dywersyfikacja. Istotnym jest, że możliwość uzyskania wsparcia stanowi zachętę dla Wnioskodawcy, aby odchodził od branży okołogórniczej. Odejście od branży okołogórniczej powinno mieć miejsce wtedy, kiedy Wnioskodawca prowadzi w niej realną działalność a proces transformacyjny doprowadza do konieczności podjęcia decyzji o dywersyfikacji lub zmianie profilu działalności celem zabezpieczenia funkcjonowania jednostki. Tak więc odchodzenie od branży następuje w ramach realizacji projektu.
Bardzo proszę o konkretną wykładnię co rozumiecie Państwo przez pojęcie odejście:
- Obecnie 100% świadczenie usług dla branży górniczej i odejście całkowite do 0%?
- Posiadanie jakiejkowiek sprzedaży np. 30% do branży górniczej i odejście całkowite do 0%?
- Obecnie 100% świadczenie usług dla branży górniczej i zejście poniżej tej wartości np. do 80%?
- Po prostu zmniejszenie udziału % przychodów dla branży górniczej np.
- obecnie 40% a zejście do 20%?
- Obecnie w naszym przypadku klient prowadzi część sprzedaży do branży górniczej ok. 30%. Pytanie czy ma szanse na punkty z tego kryterium? Na pewno nie zejdziemy do 0%, natomiast wprowadzając nową usługę firma chce świadczyć zupełnie inne usługi przez co udział usług dla branży okołogórniczej na pewno się zmniejszy.
Czy w ramach kryterium trzeba wyliczyć konkretne kwoty np. za rok
2024 i je przedstawić ile % sprzedaży było dla branży okołogórniczej i ile będzie po zakończeniu projektu? Czy to będzie jakiś wskaźnik?”
Odpowiedź:
Kryterium nie wskazuje, że działalność okołogórnicza musi być dominująca. Jednak Wnioskodawca powinien uwiarygodnić, że faktycznie prowadzi w ramach obszaru okołogórniczego działalność a projekt pozwoli mu na odejście z tej branży. Czyli jeżeli Wnioskodawca ma uzyskać wsparcie na odejście (zdywersyfikowanie się, zmianę profilu działalności), to ta dotychczasowa działalność w branży okołogórniczej powinna być dla niego znacząca. Stąd też, nie ma możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na powyżej przedstawione pytania. Kwestia uzależniona jest od pojedynczych sytuacji Wnioskodawców.
Proszę mieć na uwadze, że dokumentacja nie wskazuje na to, że Wnioskodawca ma całkowicie zmienić profil działalności. Zatem dopuszczalną jest zarówno sytuacja dywersyfikacji jak i zmiany profilu działalności, czyli przebranżowienia całkowitego. Dopuszcza się sytuację, że projekt pozwala na odejście, zdywersyfikowanie źródeł przychodów, co zabezpieczy jednostkę z tytułu transformacji regionu.
Zatem celem udzielanego wsparcia jest wygenerowanie możliwości dla przedsiębiorstw działających w branży okołogórniczej, aby poszukiwały innych branż działalności, co jest odpowiedzią na potrzeby wnioskującego podmiotu z uwagi na proces transformacji.
Wnioskodawca odchodząc od branży sam parametryzuje w jakim zakresie odejście to nastąpi. Z tytułu indywidualnych i odmiennych dla każdej z firm struktury przychodów, profilu działalności oraz odmiennych potrzeb ocena w tym zakresie będzie odbywać się w stosunku do danych, które Wnioskodawca przedstawi.
Wątpliwości dotyczą oceny merytorycznej projektu – która ma na celu ocenę treści pod kątem jej merytorycznej poprawności i rzetelności (m.in. czy projekt spełnia cele i zakres, czy jest logiczny i spójny). Pragnę zwrócić uwagę, że Wnioskodawca przygotowując projekt ma za zadanie tak przedstawić informacje, aby ich treść została właściwie zinterpretowana i zrozumiana przez odbiorcę, a także była spójna. Ocena merytoryczna w odróżnieniu od oceny formalnej ma charakter ekspercki, dotyczy treści (istoty, zawartości) danego projektu a nie warstwy formalnej. Dlatego też kryteria merytoryczne mają na celu ekspercką ocenę przedstawionych we wniosku informacji w odniesieniu do całości informacji w projekcie oraz wszechstronnej analizy dostępnych danych. Ekspert merytoryczny zweryfikuje czy Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku prowadzi działalność okołogórniczą, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu.
Czy jest jakiś dokument co rozumieć jako branżę okołogórniczą - konkretne kody PKD, czy konkretne rodzaje działalności?”
Odpowiedź:
W kryterium została przybliżona definicja przedsiębiorstwa okołogórniczego na podstawie ekspertyzy przygotowanej przez Śląski Uniwersytet Ekonomiczny. Przedmiotowa kwestia będzie weryfikowana na podstawie zapisów całego wniosku oraz dokumentów dostarczonych na etapie aplikowania. Oceniający zweryfikują, czy Wnioskodawca na moment złożenia wniosku działał w branży okołogórniczej a projekt pozwoli na odejście od tej branży.
Branży okołogórniczej nie da się zobrazować kodami PKD ani działalnościami poszczególnymi z tytułu m.in. kwestii bezpośredniej bliskości, o której stanowi ww. raport.
Informacje z raportu posłużyły wygenerowaniu zapisów kryterium.
Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do ekspertów oceniających wniosek w oparciu o zapisy dokumentacji aplikacyjnej.
Link do powoływanego raportu: https://economicus.ue.katowice.pl/info/report/UEKT4d07a1500ed44a8a8bc9f6e4a5e200e4/
Czy świadczenie usług należy rozumieć jako konkretnie faktura dla kopalni? Czy jeżeli firma produkuje elementy metalowe i sprzedaje je różnym hurtowniom, a te dalej kopalniom, to czy wnioskodawca świadczy usługi dla tej branży, czy nie? Bezpośrednio nie, ale pośrednio tak.
Odpowiedź:
Celem naboru jest między innymi wspomożenie przedsiębiorstw, które prowadzą działalność w branży okołogórniczej, aby z tej branży wyszły. Przedmiotowe znajduje odzwierciedlenie w omawianym kryterium merytorycznym. Zatem aby móc przyznać punkty Wnioskodawca musi uwiarygodnić, że prowadzi działalność w takiej branży i ta działalność jest dla niego o tyle istotna, że w odpowiedzi na zachodzący proces transformacji musi podjąć kroki związane z wyjściem z niej a projekt ujęty we wniosku się do tego przyczynia. Punkty zostaną przyznane, gdy oceniający uzna, że Wnioskodawca prowadzi działalność w branży okołogórniczej, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu. Nie można wskazać szczegółowych parametrów, kiedy należy przyznać 5 punktów z tytułu odejścia od branży okołogórniczej, gdyż każdy przypadek jest odosobnioną sytuacją, uzależnioną między innymi od profilu prowadzonej działalności a także struktury wpływów. Zatem w ocenie eksperckiej można zarówno przyjąć sytuację bezpośredniego jak i pośredniego obsługiwania kopalni (o czym mowa w zapytaniu). Co jest istotne, to aby uwiarygodnić co jest przedmiotem przyznania punktów – odejście dzięki projektowi od dotychczasowej działalności w branży okołogórniczej.
W jaki sposób definiujecie Państwo „sektor metalowy” w ramach kryterium „odejście od branży okołogórniczej”? Czy np. produkcja maszyn / urządzeń, których części budowane są / obrabiane z metalu, jest traktowana jako działalność w sektorze metalowym?
Odpowiedź: Zgodnie z brzmieniem kryterium punkty można uzyskać w przypadku, gdy wnioskodawca prowadzi działalność w sektorze metalowym bądź jest wytwórcą energii elektrycznej lub ciepła w oparciu o dostawy węgla. Zatem istotny w tym przypadku jest fakt powiązania z dostawami węgla, a nie wyłącznie sektor metalowy. Chodzi tutaj o uniezależnienie działalności od dostaw węgla co pozwoli stwierdzić odejście od branży okołogórniczej i przyznać punkty w kryterium.
Jednocześnie informuje, że sektor metalowy jest uznany za branżę okołogórniczą jedynie w sytuacji, gdy jest uzależniony od dostaw węgla.
„Wnioskodawca działa w branży okołogórniczej, jeśli dostarcza produkty oraz usługi dla sektora górniczego (…) i usługi wspomagające górnictwo...”. Wnioskodawca między innymi dostarcza wentylatory na zlecenie spółki projektowo-inżynierskiej, która z kolei realizuje kontrakt na rzecz JSW S.A. Czy takie - pośrednie oferowanie usług/produktów - wpisuje się w zapisy kryterium i potwierdza działalność Wnioskodawcy w branży okołogórniczej?
Odpowiedź: W przypadku branży okołogórniczej w szerszym rozumieniu są to również podmioty powiązane pośrednio, czyli takie, których los zależy od kondycji szeroko rozumianej branży górniczej. Zatem należy wykazać, czy usługi wspomagały działalność podmiotów górniczych i dodatkowo, czy były istotną częścią działalności Wnioskodawcy w taki sposób, że może on zdefiniować się jako podmiot działający w branży okołogórniczej. Kryterium stanowi o odejściu od branży okołogórniczej co oznacza, że działalność w tym sektorze musi być dla Wnioskodawcy na tyle istotna, aby można było stwierdzić, że inwestycja ujęta we wniosku pozwala Wnioskodawcy na dywersyfikację i odejście od tego sektora (jednorazowe dostawy nie stanowią o działalności w branży okołogórniczej). Proszę mieć na względzie, że charakter usług musi być na tyle sparametryzowany, aby stwierdzić, że jest to branża okołogórnicza a towary dostarczane do tej branży są istotne z punktu gospodarczego dla wnioskodawcy. Proszę jednak pamiętać, że opiniowanie takich przypadków jest elementem oceny merytorycznej. To Eksperci zdecydują o zasadności oraz poprawności merytorycznej tego zakresu. Ocena zostanie dokonana w oparciu o zapisy wniosku, a sam Wnioskodawca może zostać poproszony o dokumentację potwierdzającą działalność w sektorze okołogórniczym.
Kryterium nie definiuje rodzaju górnictwa ani jego obszaru terytorialnego, w związku z czym: Czy sprzedaż produktów/usług na rzecz na przykład kopalni węgla brunatnego, albo kopalni dolomitu - działających w innym województwie (lub nawet poza granicami Polski), będzie akceptowana z punktu widzenia warunków kryterium?
Odpowiedź: Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej – Europejskiego Zielonego Ładu w tym Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji celem jest wsparcie tych regionów UE, których gospodarka w znacznym stopniu zależna jest od przemysłu opartego na węglu kamiennym i brunatnym. W związku z czym kopalnie dolomitu nie wchodzą w zakres sektora górniczego w rozumieniu transformacji regionów górniczych. W kwestii lokalizacji kopalń, informuję, że w dokumentacji dla naboru nie określono odległości, czy też miejsca działania kopalń, od których zależne jest przedsiębiorstwo wnioskujące o dotację. Istotnym jest udowodnienie zależności i wpływu działalności kopalni na przedsiębiorczość Wnioskodawcy. Następnie to Eksperci będą decydowali o przyznaniu punktacji w ramach kryterium – jak w powyższym.
Jak rozumiecie Państwo przebranżowienie - czy firma, aktywnie działająca na rzecz kopalni, która wprowadzi do oferty nowy produkt, skutkujący nowym rynkiem docelowym dla firmy, musi zakończyć dotychczasową współpracę z podmiotami górniczymi (nawet bardzo opłacalną i dającą rentowność niezbędną dla właściwej realizacji projektu) czy też dopuszczacie Państwo możliwość dalszego świadczenia usług / oferowania produktów do branży okołogórniczej?
Odpowiedź: Pragnę zwrócić uwagę, iż działanie dotyczy „Wsparcia MŚP na rzecz transformacji”, a celem naboru jest umożliwienie łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko. Nabór (możliwość uzyskania wsparcia) ma stanowić zachętę dla Wnioskodawców, aby odchodzili od dotychczasowej branży okołogórniczej lub też stanowić odpowiedź na oddolną potrzebę w tym zakresie. Dokumentacja nie wskazuje na to, że Wnioskodawca ma całkowicie zmienić profil działalności. Zatem dopuszczalną jest zarówno sytuacja dywersyfikacji jak i zmiany profilu działalności, czyli przebranżowienia całkowitego. Dopuszcza się sytuację, że projekt pozwala na odejście, zdywersyfikowanie źródeł przychodów, co zabezpieczy jednostkę z tytułu transformacji regionu.
Punkty zostaną przyznane, gdy oceniający uzna, że Wnioskodawca prowadzi działalność w branży okołogórniczej, a projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu. Stanowi to element oceny merytorycznej.
Proszę o potwierdzenie czy by uzyskać punkty w ramach kryterium "Odejście od branży okołogórniczej" wystarczające będzie:
- prowadzenie działalności w sektorze metalowym
oraz
- przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym dla produktów/usług będących wynikiem projektu?
Odpowiedź: Sektor metalowy należy analizować jako sektor, którego działalność opiera się o dostawy węgla zatem sama działalność w branży metalowej nie jest wystarczającą przesłanką do uznania, że projekt spełnia warunki dla przyznania punktów w ramach przedmiotowego kryterium. Ponadto dla uzyskania punktów w ramach kryterium należy również wykazać, że projekt prowadzi do przebranżowienia skutkującego nowym rynkiem docelowym.
Proszę o informację czego ma dotyczyć przebranżowienie firmy prowadzącej działalność w sektorze metalowym (domyślnie, analizując zapis kryterium, dla tego typu firmy nie jest wymagane dostarczanie produktów/usług do sektora górniczego / świadczenie usług wspomagających górnictwo)?
Odpowiedź: Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie definiuje zakresu projektu. To po stronie wnioskodawcy leży uwiarygodnienie, że projekt prowadzi do przebranżowienia i wejścia na nowe rynki. Proszę mieć na uwadze, że jego zakres musi być jednak zgodny z dokumentacją, z którą Państwo mają obowiązek zapoznać się przez złożeniem wniosku.
Jednocześnie informuje, że sektor metalowy jest uznany za branżę okołogórniczą jedynie w sytuacji, gdy jest uzależniony od dostaw węgla.
Czy podmiot występujący z wnioskiem musi:
- wykazać, że w dotychczasowej działalności współpracował z podmiotami związanymi z górnictwem lub ogólnie wydobyciem paliw kopalnych? Jeżeli tak to jaki typ współpracy powoduje wykluczenie z możliwości złożenia wniosku?
- wykazać, że działa w bezpośrednim sąsiedztwie kopalni węgla kamiennego lub innego przedsiębiorstwa związanego ze strukturą wydobycia paliw kopalnych (np.: firm zajmujących się zwałowaniem odpadów pokopalnianych)? Przy czym przez bezpośrednie sąsiedztwo rozumiem miejsce działalności w ramach nieruchomości należących do firm związanych z wydobyciem paliw kopalnych.
- wykazać, że zmiana profilu obecnej działalności lub wprowadzenie nowych ulepszonych produktów wiąże się ze wskazaniem, że w dotychczasowej działalności Wnioskodawca wykonywał produkty / usługi dla podmiotów związanych z wydobyciem paliw kopalnych lub firm współpracujących z firmami wydobywczymi a dofinansowanie przyczyni się do odejścia od takiej działalności?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie musi wykazywać poszczególnych aspektów weryfikowanych w ramach kryterium związanego z odejściem od branży okołogórniczej, gdyż jest to kryterium punktowane i jego spełnienie nie jest wymagane by móc uzyskać dofinansowanie.
W kryteriach do Mezoinwestycji jest zapis:
- albo prowadzi działalność w sektorze metalowym bądź jest wytwórcą energii elektrycznej lub ciepła w oparciu o dostawy węgla.
Czy działalność w sektorze metalowym musi być prowadzona w oparciu o dostawy węgla czy zapis o węglu dotyczy wyłącznie wytwórców energii.
Odpowiedź: Zapis należy traktować łącznie zatem odnosi się do sektora metalowego i do wytwórców energii i ciepła. Chodzi tutaj o uniezależnienie działalności od dostaw węgla co pozwoli stwierdzić odejście od branży okołogórniczej i przyznać punkty w kryterium.
W ramach projektu tworzymy miejsca pracy związane bezpośrednio z projektem (do utrzymania minimum przez rok po zakończeniu realizacji projektu). Ponadto we wskaźnikach wykazujemy miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach (niekoniecznie związane z projektem, ale wypełniające cel FST: Stworzenie miejsc pracy).
Za miejsca pracy związane bezpośrednio z projektem przyznawane są punkty w ramach kryterium 15. „Utworzenie miejsc pracy”, zaś za wskaźnik rezultatu „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach" punkty przyznawane nie są. Czy dopuszczalna jest sytuacja, gdy łączna liczba EPC w przedsiębiorstwie pozostanie na niezmienionym poziomie – bo np. niezależnie od utworzonych na przykład 3 miejsc pracy bezpośrednio związanych z projektem z pracy odejdą 3 inne osoby (na przykład na emeryturę)?
Odpowiedź: Wskaźnik rezultatu pod nazwą „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach" określa liczbę miejsc pracy wyrażoną w średnich rocznych ekwiwalentach pełnego czasu pracy (EPC) utworzonych w ramach działalności wspieranej przez projekt. Ponadto oczekuje się, że nowo utworzone stanowiska zostaną utrzymane przez ponad rok po zakończeniu projektu. Jeżeli Wnioskodawca bezpośrednio w wyniku realizacji projektu zatrudni 3 osoby, to weryfikacji podlegać będzie utrzymanie tylko 3 etatów (wartość docelowa wskaźnika), nie uwzględniając ogólnego zatrudnienia w firmie ani zatrudnienia związanego z działalnością wspieraną przez projekt.
Natomiast w kryterium pod nazwą "Utworzenie miejsc pracy" ocenie podlegać będą miejsca pracy powstałe bezpośrednio w wyniku realizacji projektu, gdzie Eksperci merytoryczni ocenią, czy proponowane do utworzenia miejsce pracy pozostają w bezpośredniej korelacji z inwestycją objętą wnioskiem o dofinansowanie.
Proszę o informację, czy miejscem pracy pracowników zatrudnianych w ramach projektu w nawiązaniu do kryterium Utworzenie miejsc pracy musi być główna lokalizacja projektu? Czy może to być inne miejsce prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę? Jeżeli możliwe jest inne miejsce, czy musi być to terytorium gmin kwalifikujących się do konkursu FST?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią kryterium ocenie podlegać będzie utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy powstałego bezpośrednio w wyniku realizacji projektu.
W przypadku, gdy oceniający stwierdzi, że proponowane do utworzenia miejsce pracy nie pozostaje w bezpośredniej korelacji z inwestycją objętą wnioskiem o dofinansowanie, odstąpi od przyznania w tym kryterium punktów. Podsumowując, kryterium bezpośrednio nie wskazuje na miejsce zatrudnienia, jednakże Wnioskodawca powinien szczegółowo udowodnić, że miejsce pracy pozostaje w bezpośredniej korelacji z inwestycją objętą wnioskiem o dofinansowanie realizowaną na terenie wskazanych 7 podregionów objętych FST.
Kryterium Wpływ projektu na gospodarkę regionu - czy wnioskodawca spoza województwa śląskiego, który ma zamiar zrealizować inwestycję na terenie województwa, może uzyskać punkty w tym kryterium, jeśli zadeklaruje, że w momencie uzyskania dofinansowania przeniesie siedzibę do województwa śląskiego, również w obszarze podatku dochodowego?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią kryterium punkty przyznawane są w następujący sposób:
- w przypadku, gdy dla Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego właściwy miejscowo jest organ podatkowy z terenu województwa śląskiego – 3 pkt;
- w przypadku, gdy dla Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego właściwy miejscowo jest organ podatkowy spoza terenu województwa śląskiego – 0 pkt.
Weryfikacja odbywa się na podstawie:
- informacji we wniosku, w przypadku podmiotu, który dotychczas się nie sprawozdał (np. podmiotu nowopowstałego). Oceniający mogą wezwać Wnioskodawcę do dostarczenia dokumentu potwierdzającego przedstawioną we wniosku informację;
- dokumentu sprawozdawczego za ostatni okres obrachunkowy w przypadku pozostałych Wnioskodawców.
Kryterium obowiązuje od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie przez cały okres realizacji projektu.
W związku z powyższym Wnioskodawca spoza województwa śląskiego, który ma zamiar zrealizować inwestycję na terenie województwa i zadeklaruje, że w momencie uzyskania dofinansowania przeniesie siedzibę do województwa śląskiego nie uzyska punktów w tym kryterium.
Należy również pamiętać, że wsparcie mogą otrzymać wyłącznie projekty zlokalizowane w jednym z 7 podregionów województwa śląskiego (katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim i sosnowieckim).
Firma X prowadzi działalność w formie Spółki Jawnej co oznacza, iż podatnikami są Wspólnicy, a nie sama spółka. Firma posiada trzech wspólników, którzy zameldowani są w Toruniu w województwie Kujawsko – pomorskim, co oznacza, że US właściwym w zakresie podatku dochodowego są odpowiednio I oraz II Urząd Skarbowy w Toruniu.
Pytanie:
- Czy mając na uwadze fakt, iż planowane jest przeniesienie siedziby spółki do Chorzowa, gdzie firma od ponad 10 lat posiada wynajmowaną nieruchomość i gdzie prowadzi działalności spowoduje iż w ramach przedmiotowego kryterium zostaną przyznane spółce punkty z tytułu „Wpływu projektu na gospodarkę regionu?
- Jeżeli nie to czy konieczne jest, aby wszyscy trzej wspólnicy rozliczali się z US w Chorzowie czy wystarczy, aby jeden rozliczał z podatku dochodowym w regionie woj. Śląskiego, a pozostali dwaj w województwie kujawsko pomorskim?
Odpowiedź:
Ad.1 Zgodnie z zapisami kryterium („Weryfikacja odbywa się na podstawie (…) dokumentu sprawozdawczego za ostatni okres obrachunkowy w przypadku pozostałych”), Wnioskodawca, jeśli nie rozliczał się w US z Województwa Śląskiego nie otrzyma punktów w tym zakresie.
Ad.2 Kryterium odnosi się do Wnioskodawcy – tak więc wszyscy wspólnicy powinni rozliczać się w zakresie podatku dochodowego w organie podatkowym z terenu Województwa Śląskiego.
Czy jeśli Wnioskodawca zadeklaruje, że będzie miał pozwolenie na budowę do końca roku 2025 a budowę rozpocznie od 2026 to jest to akceptowalne? czy są jakieś punkty za stopień przygotowania Beneficjenta do realizacji projektu? czy jest to deklaratywnie? Czy projekt może być odrzucony z uwagi na brak pozwoleń administracyjnych na inwestycję na dzień złożenia wniosku?
Odpowiedź:
Ekspert na etapie oceny merytorycznej ocenia spełnienie kryterium 0/1 „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”. W ocenie potencjału organizacyjnego i administracyjnego weryfikacji podlega stan zastany jak i deklaratywny (wskazany we wniosku m.in. jako zakres rzeczowy). Tak więc brak pozwolenia na budowę na etapie wnioskowania nie niesie konsekwencji w postaci odrzucenia projektu. Pełny zakres kryterium znajduje się w załączniku nr 1 – Kryteria wyboru projektów, który znajduje się pod naborem na stronie Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości.
Zgodnie z instrukcją wypełniania i składania wniosku Wnioskodawca zobowiązany jest do dostarczenia pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od daty podjęcia uchwały o wyborze projektu do dofinansowania. W przypadku niedostarczenia przedmiotowych dokumentów, Instytuc