FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 01.08 - Innowacje cyfrowe w MŚP – część 1 dokończenie 2



KWALIFIKOWALNOŚĆ


20. Zwracam się z pytaniem czy w ramach konkursu dla działania 1.8 Innowacje cyfrowe w MŚP można sfinansować (wysokospecjalistyczne narzędzia ICT):
1) Środki trwałe takiej jak:
- sprzęt informatyczny np. serwery, komputery, infrastruktura sieciowa, czujniki, infrastruktura IoT, drukarki ?
- automatycznie sterowane i oczujnikowane maszyny/urządzenia będącę elementem ciągu produkcyjnego?
2) systemy typu: ERP, CRM, CAD/CAM, MATLAB, narzędzia AR, VR, AI, Big Data?

Informuję, że planowany do zakupu sprzęt (w postaci środków trwałych) musi wpisywać się w definicję sprzętu informatycznego. Zatem urządzenia produkcyjne, będące elementem ciągu produkcyjnego, nie stanowiące sprzętu informatycznego nie mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowalne.

W załączniku do Regulaminu projektów dotyczącym kwalifikowalności wskazano, że w skład sprzętu informatycznego wchodzą serwery i infrastruktura sieciowa, komputery i urządzenia peryferyjne, tj.: maszyny przenośne do automatycznego przetwarzania danych, (np. laptopy, notebooki); komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe, smartfony) i podobne; terminale kasowe (POS), terminale komputerowe typu bankomat (ATM) i podobne maszyny nadające się do podłączenia do maszyny przetwarzającej dane lub do sieci; maszyny do automatycznego przetwarzania danych w formie systemów; pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, zawierające lub nie w tej samej obudowie jedno lub dwa urządzenia następującego typu: urządzenia pamięci, urządzenia wejścia i wyjścia; urządzenia peryferyjne (klawiatura, monitor, mysz, itp.); skanery (z wyłączeniem urządzeń wielofunkcyjnych zawierających drukarkę, skaner, kopiarkę i/lub faks); drukarki współpracujące z urządzeniami do przetwarzania danych; jednostki wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie; pozostałe peryferyjne urządzenia wejścia lub wyjścia; urządzenia pamięci do nieruchomych nośników informacji; urządzenia pamięci do ruchomych nośników informacji; pozostałe jednostki do maszyn do automatycznego przetwarzania danych; części i akcesoria do maszyn liczących; półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej; poza tym stacje robocze, specjalistyczne szafy rackowe, sprzęt do wideokonferencji (kamery, mikrofony, ekrany dla wspierania zdalnej pracy i spotkań online), urządzenia do kontroli dostępu (systemy rozpoznawania twarzy lub czytniki kart do zabezpieczenia dostępu do obiektów i danych), kioski samoobsługowe (dla usprawnienia obsługi klienta w różnych branżach), infrastruktura dla IoT (Internet of Things) tj. czujniki, moduły komunikacyjne dla zautomatyzowanego zbierania danych.

Odnosząc się do wskazanych narzędzi ICT informuję, że formalnie wpisują się te wydatki jako koszty kwalifikowalne. Proszę mieć na względzie, że aby wsparcie mogło zostać udzielone Wnioskodawca będzie musiał wykazać spełnienie w szczególności następujących warunków: narzędzie ICT musi mieć charakter wysokospecjalistyczny (definicję wskazano w Regulaminie wyboru projektów), przyczyniać się do zasadniczej zmiany procesu produkcji/świadczenia usług i być wykorzystywanym wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc.

Odnośnie możliwości wsparcia na urządzenia produkcyjne zapraszamy do kontaktu:

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Katowicach

Al. Korfantego 79

40-160 Katowice

poniedziałek 7.00-17.00

wtorek-piątek 7.30-15.30

2 maja Punkt Informacyjny będzie nieczynny.

+48 32 77 44 724

+48 32 77 44 721

+48 32 77 44 720

pife_katowice@slaskie.pl


21. Zwracam się z prośbą o udzielenie informacji czy na wdrażanym w ramach projektu z dz. 1.8 oprogramowaniu możemy świadczyć usługę dla podmiotów zewnętrznych naszych klientów (odpłatną). Część aplikacji wymaga instalacji u klienta w telefonie - czy również to nie stoi to na przeszkodzie w aplikowaniu i nie stoi w opozycji z zasadami konkursu?

Informuję, że zgodnie z zapisami Kwalifikowalności dla naboru numer FESL-01.08.IP.01-110/24 Innowacje cyfrowe w MŚP (będącym załącznikiem nr 6 do Regulaminu wyboru projektów), z zakupywanej wartości niematerialnej i prawnej należy korzystać wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc w zakresie prowadzonej działalności, a za koszty niekwalifikowalne uznaje się m.in.: „wydatki poniesione na zakup wartości niematerialnych i prawnych/środków trwałych, które w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości będą wynajmowane, wydzierżawione lub będą podlegały innej czynności prawnej o podobnym charakterze”. Ponadto proszę pamiętać, że w ramach działania wspierane będą inwestycje mające na celu wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego poprzez nabycie wysokospecjalistycznych narzędzi ICT. Zasadnicza zmiana procesu produkcji może dotyczyć świadczenia usług (w zależności od tego jaki jest przedmiot działalności Wnioskodawcy i czego dotyczą założenia projektowe), natomiast kwestie kwalifikowalności wydatków, należy przeanalizować, biorąc pod uwagę zapisy Kwalifikowalności dla naboru oraz powyżej wskazane informacje.


22. Uprzejmie proszę o informację czy automat do wydawania leków, który jest uznawany jest za jeden z rodzajów sprzętu informatycznego może stanowić wydatek kwalifikowany w ramach projektu. Należy zaznaczyć, że automat do wydawania leków nie jest typowym komputerem czy urządzeniem peryferyjnym, jednak wykorzystuje zaawansowane systemy informatyczne do zarządzania danymi pacjentów, lekami oraz procesem wydawania leków.
Automat, jest urządzeniem które posiada wbudowane oprogramowanie umożliwiające:

  • Zarządzanie danymi pacjentów i ich receptami.
  • Przechowywanie informacji na temat dostępnych leków i ich ilości.
  • Kontrolę nad terminami ważności leków.
  • Automatyczne wypełnianie recept i wydawanie odpowiednich dawek.
  • Generowanie raportów dotyczących wydanych leków i innych danych związanych z apteką.


W związku z tym, że automaty do wydawania leków wykorzystują zaawansowane technologie informatyczne do realizacji swoich zadań, są one zaliczane do sprzętu informatycznego w kontekście systemów opieki zdrowotnej.
Nie mniej dla możliwości ubiegania się o dofinasowanie w ramach konkursu 1.08 niezbędne jest potwierdzenie z Państwa strony, o możliwości ujęcia w/w wydatku w katalogu kosztów kwalifikowalnych.

Zgodnie z zapisami Kwalifikowalności wydatków przewidzianą dla nabór nr.: FESL.01.08-IP.01-110/24 za kwalifikowalne uznaje się m.in. koszty nabycia nowych środków trwałych - sprzętu informatycznego bezpośrednio związanego z wdrażanym wysokospecjalistycznym narzędziem ICT.

Mając na uwadze powyższe oraz definicję sprzętu informatycznego wskazaną w załączniku nr 6 Kwalifikowalność wydatków informuję, iż to po stronie Wnioskodawcy leży wykazanie, w który z elementów wskazanych jako sprzęt informatyczny wpisuje się planowany do zakupu automat.

Bez wskazania szczegółowego uzasadnienia w tym zakresie na obecnym etapie należy stwierdzić, że automat do wydawania leków nie spełnia wymogów sprzętu informatycznego.


23. Zwracam się z prośbą o interpretację pod kątem kwalifikowalności następujących wydatków:
1. Wnioskodawcą będzie właściciel 3-ech sklepów.
2. W ramach projektu chciałby wprowadzić zamiast cenników papierowych cenniki elektroniczne. Zatem chciałby zakupić w ramach projektu system wraz z oprzyrządowaniem do wdrożenia cenników elektronicznych w 3-ech lokalizacjach.
3. Dodatkowo w dwóch lokalizacjach chciałby zakupić system do zarządzania instalacjami PV a dokładniej energią pochodzącą z tych instalacji.
Czy obie te inwestycje są możliwe do zakwalifikowania w konkursie? zastanawiam się ponieważ ta pierwsza znacząco wpłynie na sposób świadczenia usług w sklepach natomiast ta druga jest nieco kłopotliwa.
Będę zobowiązana za odpowiedź.

Informuję, że zgodnie z wskazaniem w poprzedniej wiadomości zakupy wartości niematerialnych i prawnych stanowią koszty kwalifikowalne. Każdorazowo jednak należy pamiętać, iż opisywana we wniosku o dofinansowanie inwestycja musi stanowić logiczną całość. Pamiętać również należy, iż w ramach działania wspierane będą inwestycje mające na celu wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego poprzez nabycie wysokospecjalistycznych narzędzi ICT. Jako element każdej inwestycji możliwe jest także wdrożenie rozwiązań podnoszących poziom cyberbezpieczeństwa danego podmiotu, w szczególności nabycie niezbędnych narzędzi informatycznych wraz z oprogramowaniem. Nie ma możliwości wsparcia projektów dotyczących wyłącznie cyberbezpieczeństwa. Powyższe elementy podlegać będą weryfikacji podczas oceny merytorycznej w ramach kryterium 0/1 gdzie eksperci zweryfikują czy projekt wpisuje się w działanie FE SL 2021 – 2027, dla którego dedykowany jest nabór oraz czy realizuje jego cele, tj. w przypadku działania: Innowacje cyfrowe w MŚP czy projekt prowadzi do wdrożenia wysokospecjalistycznych rozwiązań cyfrowych. W ramach oceny merytorycznej zweryfikowana zostanie zasadność wszystkich planowanych do poniesienia wydatków (z punktu widzenia założonych przez wnioskodawcę celów). Jeżeli Wnioskodawca jest w stanie wykazać, iż przedmiotowa inwestycja stanowi logiczną całość, wszystkie wydatki są niezbędne z punktu widzenia realizacji założonych celów oraz potwierdzony zostanie fakt wpisywania się w działanie nie ma przeciwwskazań aby aplikować o środki.

Ze względu na wskazywanie, iż zmiany dot. cenników będą dotyczyć 3 lokalizacji a zmiany dotyczące system do zarządzania instalacjami PV będą dotyczyć 2 lokalizacji - proszę pamiętać, iż w Działaniu FESL.01.08 miejsce realizacji projektu musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego, a nabywana wartość niematerialna i prawna może służyć wyłącznie zakładowi otrzymującemu pomoc. Jeżeli Wnioskodawca posiada kilka zakładów/oddziałów wówczas jest zobligowany do wypełnienia załącznika nr 10 do wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu - Informacji dotyczącej wykorzystywania wartości niematerialnej i prawnej wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc.


24. Zamierzamy wziąć udział w naborze nr FESL.01.08-IP.01-110/24.
Ogólny opis planowanego projektu: Wdrożenie aplikacji SaaS bazującej na sztucznej inteligencji. W ramach projektu chcemy sfinansować jedynie koszty związane z zakupem wartości niematerialnych i prawnych.
W związku z tym mamy następujące pytania:
1. Zamierzamy rozpocząć realizację projektu niezwłocznie po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Czy w związku z tym możemy wdrożyć wersję oprogramowania w roboczej wersji wykonaną własnym sumptem (w ramach przedsiębiorstwa) i umieścić ten koszt jako wydatek niekwalifikowany w projekcie? Następnie koszty kwalifikowane projektu będą dotyczyły dalszego rozwoju aplikacji.
2. Czy jako wydatki kwalifikowane w projekcie możemy sfinansować dalsze prace rozwojowe nad oprogramowaniem, które zostaną zlecone firmie zewnętrznej?
3. Czy poszczególne kluczowe wdrożenia w ramach aplikacji mogą zostać "rozbite" na osobne pozycje kosztowe (w formie etapów/kamieni milowych) w kosztach kwalifikowanych, czy muszą one zostać ujęte w jednej pozycji?

Ad 1.

W ramach działania FESL.01.08 Innowacje cyfrowe w MŚP przedsiębiorstwa mogą wprowadzić procesy związane z cyfryzacją i automatyzacją procesów biznesowych. Wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio związane z inwestycją początkową w formie zasadniczej zmiany procesu produkcji. Koszty rozliczymy na podstawie faktycznie poniesionych wydatków i mogą one zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli Wnioskodawca poniesie je z zachowaniem postanowień wytycznych, w tym zasady konkurencyjności lub Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, jeśli Wnioskodawca jest zobowiązany do jej stosowania.

Wnioskodawca może zakładać w ramach projektu zakup określonych wartości niematerialnych i prawnych, które w połączeniu z rozwiązaniami, technologiami w firmie, którymi już dysponuje, lub które Wnioskodawca zamierza ująć w wydatkach niekwalifikowalnych lub zakupić poza projektem.

Ad 2.

Zgodnie z Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-01.08.IP.01-110/24 Innowacje cyfrowe w MŚP kwalifikowalne są jedynie, koszty nabycia nowych środków trwałych, koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych, koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem. Proszę pamiętać, iż wszelkie wydatki poniesione na prace B+R są niekwalifikowalne, takie koszty przewidziane zostały w ramach naboru nr.: FESL.01.02.

Ad 3.

Jak wskazano powyżej w ramach naboru kwalifikowalne są jedynie, koszty nabycia nowych środków trwałych, koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych, koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem, pytanie sugeruje zakres projektu badawczego (m.in. kamienie milowe).


25. Czy możliwe jest ubieganie się w projekcie o finansowanie następującego przedsięwzięcia:
1. Wnioskodawca przed złożeniem wniosku o dofinansowanie uruchomił w ramach własnych prac rozwojowych oprogramowanie i wdrożył je na rynek.
2. W ramach projektu wnioskodawca planuje zakup prac programistycznych (autorskich praw majątkowych, licencji), których celem jest rozwój i wprowadzenie nowych funkcjonalności w oprogramowaniu opisywanym w pkt. 1.
Czy można wnioskować o finansowanie projektu jak powyżej?

Ad 1 i 2.

Zgodnie z Kwalifikowalność dla naboru numer FESL.01.08.IP.01-110/24 kwalifikowalnymi mogą być tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio związane z inwestycją początkową w formie zasadniczej zmiany procesu produkcji.

Jednocześnie należy pamiętać o konieczności zachowania pozostałych warunków określonych w dokumentacji dla przedmiotowego naboru.

Tym samym, jeżeli w projekcie zostanie ujęty kolejny etap prac, których celem jest rozwój i wprowadzenie nowych funkcjonalności w oprogramowaniu, można uznać za kwalifikowalny. Podkreślam, iż kwalifikowalnym jest tylko i wyłącznie koszt nabycia nowych wartości niematerialnych i prawnych w szczególności w formie autorskich praw majątkowych, licencji, know-how, oraz innych praw własności intelektualnej (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego oprogramowania, koszty szkolenia personelu, instruktażu, pod warunkiem, że koszty te ujęte są w wartości początkowej zakupionej wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych beneficjenta).


KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW


1. W kryteriach oceny projektów wskazane jest, że dwa punkty możliwe są do uzyskania jeżeli projekt jest wynikiem przeprowadzonej usługi doradczej wyświadczonej przez jednostkę badawczą lub IOB (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt - raportu z usługi doradczej) – czy chodzi tutaj o usługę badawczą czy doradczą? Czy np. opracowanie Mapy drogowej transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa przez wyspecjalizowany podmiot będzie podstawą do przyznania tych punktów? Czy usługa doradcza o której mowa w tym kryterium będzie mogła być zrefundowana wstecz w ramach pomocy de minimis?

W tym kryterium wskazano usługę doradczą świadczoną przez jednostkę badawczą lub IOB. Nie ma doprecyzowanego katalogu zamkniętego dokumentów na podstawie, których ekspert uzna dane kryterium za spełnione. Niemniej na etapie przygotowywania pakietu aplikacyjnego, może to zostać doprecyzowane. Usługa ta nie będzie refundowana wstecz.


2. Przygotowując się do aplikowania w ramach ww. programu, FESL1.8 Innowacje cyfrowe w MŚP na stronie https://kryteria-funduszeue.slaskie.pl/?fields%5BPAGE_SEARCH_PARAM_DZIALANIA%5D%5B%5D=294&fields%5BPAGE_SEARCH_PARAM_TITLE%5D=&pagination%5Blimit%5D=10&pagination%5Bform%5D=PAGE_SEARCH_TYPE_NEWS_2_FORM&pagination%5Boffset%5D=0 odnaleźliśmy dokument Kryteria wyboru projektów FE SL 2021-2027 Działanie 01.08 Innowacje cyfrowe w MŚP.
W związku z powyższym mamy następujące pytania:

  1. Kryterium merytoryczne 17. Efektywność „- czy planowane efekty projektu są proporcjonalne do planowanych do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych, zasobów infrastrukturalnych, ludzkich, know-how”. O jakie proporcje tu chodzi? jaki jest sposób wyliczania proporcjonalności efektów projektu do nakładów inwestycyjnych? Czy istnieje jakiś wzór? Przy jakiej wartości proporcjonalności będą przyznane 2 punkty?
  2. Kryterium merytoryczne 17. Efektywność „- czy projekt jest wynikiem przeprowadzonej usługi doradczej wyświadczonej przez jednostkę badawczą lub IOB (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt - raportu z usługi doradczej)". Czy istnieje jakiś wzór raportu? Jaki ma być zakres usługi doradczej? W jaki sposób będzie oceniany (wg. jakich kryteriów) raport z usługi doradczej aby zostały przyznane 2 punkty?
  3. Kryterium merytoryczne 19. Poziom innowacyjności projektu "-Weryfikacja następuje w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie, dokumenty potwierdzające innowacyjność projektu (opinię o innowacyjności wystawioną przez podmiot/osobę upoważniony/upoważnioną).". Jaką definicją słów podmiot/osoba upoważnione mamy się posługiwać? czy istnieje zamknięty katalog takich podmiotów/osób? czy istnieje wzór bądź zakres merytoryczny ww. opinii o innowacyjności.

Ad. 1 Informuję, że nie istnieje wzór, który umożliwia wyliczenie proporcjonalności efektów projektu oraz określoną wartość proporcjonalności dla której przyznane zostaną 2 punkty. Eksperci analizując Państwa projekt biorą pod uwagę: nakład inwestycyjny projektu, ilość zaplanowanych nowych miejsc pracy w przeliczeniu na Roczne Jednostki Pracy, ilość wprowadzonych nowych produktów, zasobów know- how i na podstawie tych danych ustalają, czy efektywność w Państwa projekcie jest wysoka, czy nie. Wielokrotnie wskazują przedziały na podstawie, których przyznali odpowiednią punktację wraz z uzasadnieniem.

Ad.2 Informuję, że nie istnieje wzór raportu, w dokumentacji nie mamy wskazane, jaki ma być zakres tej usługi- 2 punkty zostaną Państwu przyznane, w momencie dostarczenia raportu z usługi doradczej wyświadczonej i potwierdzonej przez jednostkę badawczą lub IOB, która zostanie zweryfikowana przez Ekspertów na ocenie merytorycznej.

Wzór raportu nie może zostać przedstawiony przez naszą jednostkę, gdyż ta usługa musi być wyświadczona przed złożeniem wniosku a realizacja projektu jest odpowiedzią na otrzymaną wcześniej usługę doradczą. Ważnym jest aby Wnioskodawca uwiarygodnił, że projekt konsumuje wyniki doradztwa zrealizowanego przed złożeniem wniosku.

Ad.3 Informuję, że będzie dostępny wzór dotyczący opinii o innowacyjności, który będzie określać zarówno podmioty, które mogą potwierdzić innowacyjność (tak- katalog tych podmiotów będzie zamknięty), jak i zakres merytoryczny określający innowacyjność projektu.


3. Kryterium: Zwiększenie poziomu cyfryzacji i automatyzacji w przedsiębiorstwie.
W związku z dodatkowymi 2 pukami za: „zastosowanie w projekcie dziedzinowych platform cyfrowych, w tym, dedykowanych klientom platform usług on-line oraz integracji istniejących systemów dziedzinowych, np. w obszarze łańcucha dostaw lub świadczonych usług” – firmy, które mają zagranicznych klientów nie mają szans na te dodatkowe 2 punkty bo nie mogą zastosować platform dla klientów, bo będzie to stanowiło niedozwoloną pomoc wywozową, która nie może wystąpić, gdy podstawa udzielenie pomocy jest Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014, a tak jest w tym przypadku.
Analogiczne pytanie w stosunku do zapisu ze str 9 Regulaminu – „Przykłady wysokospecjalistycznych narzędzi ICT dla MŚP mogą obejmować m.in: (…) 5. Systemy CRM (Customer Relationship Management) z AI: Do zarządzania relacjami z klientami, wykorzystujące sztuczną inteligencję do personalizacji doświadczeń klientów.” - kiedy firma sprzedaje również na rynek zagraniczny to nie może takiego wydatku kwalifikować, bo projekt odpadnie z tytułu na niedozwolona pomoc wywozową z tytułu wydatków na budowanie sieci dystrybucji?

Informuję, że jeżeli projekt zakładałby tylko działalność eksportową lub usługi na rzecz podmiotów zagranicznych to wówczas byłaby to pomoc wywozowa, która nie mogłaby podlegać dofinansowaniu.


4. Kryterium: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu.
Czy w związku z tym, że „•czy Wnioskodawca deklaruje wpisywanie się projektu w typ inwestycji początkowej -zasadnicza zmiana procesu” w ramach projektu nie może powstać żaden nowy produkt/nowa usługa gdyż to spowodowałoby konieczność wyboru typu inwestycji jako dywersyfikacja produkcji?

Informuję, że w ramach typu inwestycji początkowej „zasadnicza zmiana procesu” w ramach projektu może powstać nowy produkt/usługa. Powstanie nowej usługi może wynikać z wdrożenia zasadniczej zmiany sposobu świadczenia usług (usługa zyska na zasadniczej zmianie jakości i będzie nową dla Wnioskodawcy).


5. Kryterium: Utworzenie wysokospecjalistycznych miejsc pracy.
Czy w związku z zapisem „Ponadto, powinien posiadać odpowiednie uprawnienia do wykonywania prac na danym stanowisku potwierdzone certyfikatami, dyplomami itp.”- certyfikaty i dyplomy musza być wymagane przepisami prawa czy jedynie pracodawca ma ich wymagać zatrudniając?

Informuję, że pracodawca powinien wymagać stosownych dokumentów potwierdzających kompetencje pracownika. Ponadto wskazuję, że weryfikacja tych dokumentów możliwa jest również na etapie kontroli projektu (w przypadku wyboru projektu do dofinansowania).


6. Kryterium: Efektywność.
„Czy projekt jest wynikiem przeprowadzonej usługi doradczej wyświadczonej przez jednostkę badawczą lub IOB (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt - raportu z usługi doradczej)” – jest jakaś lista podmiotów? Zakładam, ze firmy, który przygotowują zawodowo mapy transformacji cyfrowej, audyty gotowości cyfrowej, ale są przedsiębiorstwami nie są tu uwzględniane?

Informuję, że nie ma konkretnej listy podmiotów uprawnionych do wystawienia raportu, dokument zgodnie z informacją wskazana w kryterium musi zostać wystawiony przez jednostkę badawczą lub IOB, która to zostanie zweryfikowana przez Ekspertów na ocenie merytorycznej.


7. Jesteśmy zainteresowani wzięciem udziału w konkursie w ramach działania FESL.01.08 Innowacje cyfrowe w MŚP, nr naboru: FESL.01.08-IP.01-110/24, jednak analizując dokumentację aplikacyjną, a w szczególności kryteria wyboru projektów chcielibyśmy zadać następujące pytania.
W ramach kryterium nr 17 Efektywność możliwe jest otrzymanie 2 punktów, w przypadku, kiedy "projekt jest wynikiem przeprowadzonej usługi doradczej wyświadczonej przez jednostkę badawczą lub IOB (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt - raportu z usługi doradczej) – 0 lub 2 pkt,".
W związku z powyższym chcieliśmy zapytać czy posiadają Państwo listę jednostek IOB, z usług których moglibyśmy ewentualnie skorzystać w celu nabycia usługi doradczej o której mowa w wyżej wymienionym kryterium?
Czy dopuszczalne jest skorzystanie z usług z jednego Ośrodków Innowacji znajdujących się na liście Ministerstwa Rozwoju i Technologii (https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/osrodki-innowacji), pomimo że wszystkim podmiotom znajdującym się na tej liście okres akredytacji już upłynął?
Przykładowo, akredytacja dla Kieleckiego Parku Technologicznego - Gmina Kielce pozycja 32 w załączniku Excel pn. ""Lista_ośrodków_innowacji_18072022DIP"" była ważna do 14.09.2023, podobna sytuacja występuje również w przypadku Centrum Współpracy z Gospodarką Innowacji i Transferu Technologii - Politechniki Łódzkiej - pozycja 35, gdzie akredytacja obowiązywała do 7 marca 2024 r.
Czy w związku z powyższym dopuszczalne jest nabycie usługi doradczej od jednostek wymienionych w wyżej wymienionym wykazie, pomimo że dla wszystkim podmiotom znajdującym się na tej liście czas akredytacji upłynął?
Jak będzie to potraktowane podczas oceny projektu w kontekście uzyskania 2 punktów w ramach kryterium nr 17 - Efektywność?
Czy mogliby Państwo opublikować wykaz jednostek IOB lub kryteria jakie muszą spełniać tego rodzaju podmioty? Nie chcielibyśmy nabyć usługi, od podmiotu nieuprawnionego, co uniemożliwi nam otrzymanie punktów ramach kryterium 17 – Efektywność.

Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie posiada listy jednostek IOB jak również żadna taka lista nie została ani zostanie opublikowana na potrzeby naboru.

Dopuszczalne jest skorzystanie z usług z jednego Ośrodków Innowacji znajdujących się na liście Ministerstwa Rozwoju i Technologii (https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/osrodki-innowacji), pomimo że wszystkim podmiotom znajdującym się na tej liście okres akredytacji już upłynął. Zgodnie z Regulaminem akredytacji ośrodków innowacji po dwóch latach od daty otrzymania akredytacji, Ośrodek Innowacji składa nowy wniosek o akredytację. Procedura oceny zostaje powtórzona, przy czym do jej zakończenia Wnioskodawca posiada akredytację Ośrodka Innowacji. Pozytywna ocena ponownego wniosku otwiera kolejny dwuletni cykl działania Ośrodka Innowacji w systemie akredytacji.

Przyznanie przez ekspertów podczas oceny merytorycznej punktów w ramach kryterium „efektywność” będzie zależało od dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt - raportu z usługi doradczej i to na jego podstawie zostanie przyznana punktacja 0 lub 2. Nie jest nigdzie wprost wskazane czy dana jednostka badawcza musi posiadać aktualną akredytację. Fakt, że kiedyś ją posiadała wskazuje na jej wiarygodność.


8. W naborze nr FESL.01.08-IP.01-110/24 w Kryteria wyboru projektów nr 17 Efektywność: - czy projekt jest wynikiem przeprowadzonej usługi doradczej wyświadczonej przez jednostkę badawczą lub IOB (ocena w tym zakresie odbywa się na podstawie dostarczonego dokumentu potwierdzającego ten fakt - raportu z usługi doradczej) – 0 lub 2 pkt,

  1. Czy dokumentem takim może być plan transformacji cyfrowej?
  2. Czy wykonawcą takiego dokumentu może być podmiot MŚP (sp. z o.o.) który posiada stosowne doświadczenie w zakresie świadczenia usług doradczych w zakresie cyfryzacji/ audytów cyfrowych oraz może to wykazać?

Ad 1. Zgodnie z definicją kryterium nr 17 „Efektywność”; punkt „czy projekt jest wynikiem przeprowadzonej usługi doradczej wyświadczonej przez jednostkę badawczą lub IOB” – dokumentem potwierdzającym taką operację jest raport z przeprowadzonej usługi doradczej. Zatem sama nazwa – plan transformacji cyfrowej jest niewystarczająca do udzielenia odpowiedzi. Proszę mieć na uwadze, że raport z usługi powinien posiadać kilka parametrów: diagnozę, rozwiązania, rekomendacje etc. Szczegółowa ocena w tym zakresie odbędzie się w trakcie oceny merytorycznej i zostanie przeprowadzona przez eksperta w oparciu o zapisy/treści załączonego dokumentu.

Ad 2. Przez Instytucję Otoczenia Biznesowego należy rozumieć mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcę, bez względu na formę prawną, który nie działa dla zysku lub przeznacza zysk na cele statutowe i prowadzi działalność służącą tworzeniu korzystnych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości; zatem podmioty spełniające przytoczone warunki można uznać za IOB.


9. Ad. 2 Proszę o doprecyzowanie: Czy podmiot z sektora MŚP posiadający stosowne doświadczenie może być wykonawcą takiej usługi doradczej: np.: podmioty, posiadające adekwatne doświadczenie tzn. udokumentowane godziny świadczenia usług doradczych w obszarze transformacji cyfrowej/w kierunku Przemysłu 4.0 lub wykonanie planów/audytów dotyczących obszaru transformacji cyfrowej/w kierunku Przemysłu 4.0.
Z uwagi na stosunkowo krótki okres naboru nawiązanie współpracy z jednostką badawczą lub IOB ze względu na dłuższy proces podejmowania decyzji w tych instytucjach oraz formalności jest znacznie bardziej skomplikowane niż z sektorem MŚP. A po uzgodnieniu warunków współpracy, konieczne jest jeszcze przeprowadzenie audytu i stworzenie dokumentu i raportu, korekty i ostateczne zatwierdzenie etc.

Ad. 2 – W odpowiedzi na zapytanie, informuję, że podmiot taki może być wykonawcą usługi doradczej. Proszę jednak pamiętać, że musi on funkcjonować również (np. w zakresie wydzielonej części) w charakterze non-profit - nie może on działać dla zysku (lub przeznacza go na cele statusowe). A przedmiotowy fakt musi wynikać np. z umowy spółki lub innego dokumentu konstytuującego działalność.


10. Mam pytanie w związku z konkursem Innowacje cyfrowe w MŚP nabór nr FESL.01.08-IP.01-110/24.
Zgodnie z Kryteriami Wyboru pkt. 13, jednym z aspektów podlegających ocenie jest - "wdrażanie inteligentnych linii produkcyjnych mających na celu m.in. zmniejszenie przestojów w produkcji, wzrost jakości wytwarzanego produktu, reagowania na potrzeby rynku poprzez automatyczne sterowanie procesami produkcyjnymi. – 0 lub 2 pkt". W jaki sposób w ramach programu jest możliwość wdrożenia nowej linii produkcyjnej, skoro katalog kosztów kwalifikowalnych ogranicza możliwość nabycia środków trwałych do sprzętu informatycznego?

Zapisy cytowanego przez Panią elementu kryterium stanowią – „wdrażanie inteligentnych linii produkcyjnych mających na celu m.in. zmniejszenie przestojów w produkcji, wzrost jakości wytwarzanego produktu, reagowanie na potrzeby rynku poprzez automatyczne sterowanie procesami produkcyjnymi”. Przedmiotowe oznacza, że w ramach naboru mają Państwo możliwość zakupu wysokospecjalistycznych narzędzi ICT w postaci wartości niematerialnych i prawnych i wspierającego ich sprzętu informatycznego, za pomocą których posiadane przez przedsiębiorcę linie produkcyjne nabędą cech inteligentnych linii produkcyjnych.


11. Czy w ramach kryterium „cyfryzacja przedsiębiorstw należących do sektora produkcyjnego” otrzyma punkt spółka, która ma jako główny PKD 38.32.Z - Odzysk surowców z materiałów segregowanych?
Sekcja ta obejmuje: - gospodarowanie (włączając gromadzenie, przetwarzanie oraz usuwanie) różnymi formami odpadów, takimi jak stałe i niestałe odpady przemysłowe czy pochodzące z gospodarstw domowych, działalność składowisk odpadów. Produkt końcowy gospodarowania odpadami i ściekami może być przeznaczony do składowania albo stać się produktem wejściowym dla innego procesu produkcyjnego.

W ramach kryterium „Cyfryzacja przedsiębiorstw należących do sektora produkcyjnego” weryfikowane będzie, czy wnioskodawca na dzień ogłoszenia naboru pozostaje podmiotem należącym do sektora produkcyjnego oraz czy realizowany projekt oraz jego cele i rezultaty również dotyczą sektora produkcyjnego. Na tym etapie nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na powyższe pytanie, ponieważ wskazane kryterium podlega ocenie merytorycznej przez Ekspertów.


12. Czy w ramach naboru można zakwalifikować audyt cyberbezpieczeństwa jako cześć początkową działań związanych z cyberbezpieczeństwem, na podstawie którego zostaną wprowadzone dedykowane usprawnienia? Wówczas wnioskodawca zastosuje rozwiązania z tego zakresu, ale już wynikające wprost z audytu i założy na to określoną pulę we wniosku o dofinansowanie.

Odpowiadając na pytanie, w ramach wskazanego naboru kwalifikowalne są środki trwałe/dostawy, wartości niematerialne i prawne oraz szkolenia. Katalog wydatków kwalifikowalnych jest katalogiem zamkniętym i nie ma możliwości kwalifikowania wydatków tam nieujętych/ niezaplanowanych. Ponadto wszelka analiza przedwdrożeniowa stanowi koszt niekwalifikowalny, w związku z powyższym audyt cyberbezpieczeństwa jako część początkowa działań również stanowi koszt niekwalifikowalny.


13. Czy kwalifikowane będzie wdrożenie systemy typu ERP, który przez pierwszy rok będzie wdrażany w jednostce (usługa konsultingowa we wdrożeniu jako wartość niematerialno-prawna), a następnie zakup licencji i opieka serwisowa. Czy licencja na pierwszy rok po wdrożeniu będzie też kosztem kwalifikowanym?

Kwalifikowalny jest zakup wartości niematerialnej i prawnej oraz m.in. koszty instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego oprogramowania, koszty szkolenia personelu, instruktażu, pod warunkiem, że koszty te ujęte są w wartości początkowej zakupionej wartości niematerialnej i prawnej oraz w ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych beneficjenta. Jeżeli koszty wdrożenie systemu typu ERP oraz opieka serwisowa będą kosztami ujętymi w wartości początkowej zakupionej wartości niematerialnej i prawnej oraz zostaną ujęte w ewidencji środków trwałych/ wartości niematerialnej i prawnej beneficjenta stanowić będą koszt kwalifikowalny. Natomiast licencja pierwszy rok po wdrożeniu będzie również kosztem kwalifikowalnym jedynie kiedy zostanie poniesiona w okresie realizacji projektu.


WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI


1. Wskazali Państwo w dokumentacji, że jednym z dokumentów potwierdzających innowacyjności może być opinia o innowacyjności? Czy wymagają Państwo, aby taka opinię mogły wystawiać tylko konkretne typy podmiotów – jak np. jednostki badawcze? Czy jeżeli dołączymy do wniosku taką opinię to czy kryterium dotyczące danego poziomu innowacyjności wskazanego w opinii zostanie uznane za spełnione? Czy może i tak poziom innowacyjności będzie niezależnie weryfikowane przez ekspertów oceniających projekt?

Informuję, że Śląskie Centrum Przedsiębiorczości udostępniło dokument pn. Opinia o Innowacyjności. W dokumencie wyszczególnione zostały wszystkie jednostki uprawnione do wydania dokumentu. Nadmieniam również, iż innowacyjność projektu, w przypadku wskazania jej przez wnioskodawcę, w ramach projektu podlega ocenie w ramach kryterium merytorycznego Poziom innowacyjności projektu. Na podstawie informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie oraz dostarczonych załączników ekspert dokonuje oceny wskazanej innowacyjności oraz jej poziomu. Należy pamiętać, iż ekspert ma możliwość, na podstawie dokonanej weryfikacji przyznać punkty jak również zakwestionować informacje przedstawione przez wnioskodawcę, co musi zostać potwierdzone stosownym uzasadnieniem w tym zakresie.


2. Zwracam się do Państwa z uprzejmym zapytaniem dotyczących naboru nr FESL.01.08-IP.01-110/2 (Działanie FESL.01.08 Innowacje cyfrowe w MŚP). Moje pytanie dotyczy części K wniosku o dofinansowanie tj. Prognozy. Zgodnie z treścią wniosku w części „K. Prognozy” należy przedstawić Analizę finansową, Prognozy sprzedaży (część K. 1 .a) oraz Efektywność projektu (część K. 1 .b). Problem w tym, że we wniosku o dofinansowanie nie podano w jakiej formie mają być podane informacje, które ma zawiera ta część wniosku. Najbardziej problematyczne jest kwestia analizy finansowej. O ile opis założeń, które mają być zawarte w tym punkcie są wyszczególnione w załączniku nr 4 – Instrukcja wypełniania i składania WOD, tak nie ma żadnych informacji uszczegóławiających jaki ma być zakres przygotowanej analizy finansowej. Czy związku z tym należy się spodziewać, że Państwo załączą jakiś wzór analizy finansowej (do dokumentacji dostępnej na stronie internetowej) czy leży to po stornie Wnioskodawcy. Jeżeli to Wnioskodawca ma przygotować analizę według własnego wzoru, to jakie tabele powinny być zawarte w analizie, np. projekcja bilansu oraz RZiS (dla okresów historycznych i lat przyszłych)?

Cały punkt K dotyczy prognoz w projekcie. Jak Pan zauważył instrukcja wypełniania i składania WOD wskazuje szczegółowy opis założeń – jakie informacje ma zawierać. Ponadto w tym polu opisowym należy również wskazać informacje opisowe do pkt. K.1.a oraz K.1.b, które stanowią tabele dotyczące Prognozy sprzedaży oraz Efektywności projektu (cytat poniżej).

W polu „Opis” przedstaw również:

  • założenia do Prognozy sprzedaży ujętej w punkcie K.1.a - podaj jednostkę miary i uzasadnienie dla przyjętej ceny jednostkowej oraz wskaż efekty ilościowe i jakościowe realizacji projektu;
  • założenia do Efektywności projektu ujętej w punkcie K.1.b - podaj wielkości sprzedaży, planowanych przychodów i kosztów z uwzględnieniem i bez uwzględnienia inwestycji objętej wnioskiem oraz wskaż efekty ilościowe i jakościowe, realizacji projektu.

Instrukcja wypełniania i składania WOD wskazuje również jakie informacje należy przedstawić w pkt. K.1. a Prognoza sprzedaży oraz K.1.b Efektywność projektu.

K.1.a Prognoza sprzedaży [PLN].

Punkt należy uzupełnić każdorazowo, gdyż projekt ma prowadzić do zasadniczej zmiany procesu produkcji/świadczenia usług. Zatem w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca będzie oferował produkty/usługi.

W tabeli prognoza sprzedaży należy wybrać opcję: „Dodaj”, dla każdego produktu lub/oraz każdej usługi będących rezultatem projektu, następnie w poszczególnych wierszach danego produktu/danej usługi podaj:

  • nazwę produktu/usługi będącego/będącej wynikiem projektu;
  • cenę jednostkową w PLN;
  • liczbę planowanych do sprzedaży produktów/usług.

Dane te podaj dla roku obecnego (roku złożenia wniosku o dofinansowanie „n+0”) oraz okresu realizacji projektu i przewidywanego okresu trwałości (3 lata), na przykład: jeżeli złożyłeś WOD 30 kwietnia 2024 r., termin realizacji projektu od 5 maja 2024 do 31 marca 2025 r., okres trwałości wynosi 3 lata od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Wtedy w roku „n+0” należy podać dane prognozowane za rok złożenia wniosku o dofinansowanie (n+0), tj. za rok 2024, następnie w okresie realizacji w latach „n+1” (rok 2025) i 3 lata trwałości: n+2, n+3, n+4 (za lata 2026, 2027, 2028).

K.1.b Efektywność projektu.

W punkcie tym przedstaw dane dotyczące przewidywanych do osiągnięcia przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w poszczególnych latach z uwzględnieniem dwóch wariantów: przy zrealizowaniu inwestycji ujętej we wniosku o dofinansowanie i bez zrealizowania inwestycji ujętej we wniosku o dofinansowanie. Dane podaj w PLN. Miej na uwadze, iż projekcja wykazywana bez realizacji inwestycji ujętej we wniosku o dofinansowanie nie może odpowiadać wartościom „0”.

Podsumowując, Beneficjent analizę finansową przygotowuje w WOD w punkcie K – zgodnie z instrukcją wypełniania i składania WOD. Tym samym instytucja organizującą nabór nie będzie dodawać dodatkowych wzorów do opublikowanego naboru, a Beneficjent zobowiązany jest wypełnić wszystkie informacje w WOD. W przypadku, gdy Beneficjent chciałby dodać dodatkowy dokument niezbędny do oceny, a którego dane nie zostały przedstawione w zapisach wniosku o dofinansowanie – może dołączyć dodatkowy dokument.


SEKTORY WYKLUCZONE


1. Zgodnie z załącznikiem 8 do naboru nr.: FESL.01.08-IP.01-110/24 - Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych z możliwości ubiegania się o dofinansowanie w ramach działania FESL.01.08 Innowacje cyfrowe w MŚP. W ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 w ramach naboru wykluczone są podmioty prowadzące działalność określoną w działach PKD 49-51. Czy w takim razie potwierdzają Państwo, że dopuszczony do naboru jest podmiot o przeważającym kodzie PKD 52.21.Z związany z działalnością terminala? Rzecz jasna projekt również będzie dotyczył tej działalności wyrażonej w kodzie PKD 52.21.Z.

Udzielając odpowiedzi na zadane pytanie informuję że tabela 5 we wskazanym załączniku stanowi orientacyjny wykaz kodów PKD odpowiadających działalności gospodarczej w sektorze transportu oraz związanej z nim infrastruktury, które podlegają wykluczeniu z możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach omawianego naboru. Kod PKD 52.21 Z zgodnie z informacją widniejącą w przedmiotowym dokumencie nie został objęty żadną z grup 49-51 wskazaną w tabeli 5.

W tym miejscu pragnę podkreślić, że Wnioskodawca ma możliwość uzyskanie wsparcia w sytuacji gdy prowadzi działalność w sektorze wykluczonym na działalność niewykluczoną pod warunkiem zapewnienia rozdzielności, iż udzielona pomoc nie zostanie spożytkowania na sektor wykluczony.

Na etapie aplikowania Wnioskodawca może dostarczyć informację potwierdzającą ten fakt oraz w trakcie oceny jeżeli zostanie zapytany o prowadzoną działalność może złożyć stosowne wyjaśnienia w tym zakresie.


2. Zwracam się z prośbą o udzielenie informacji czy osoba prowadząca działalność gospodarczą, pod której nr NIP i REGON jest również zarejestrowane gospodarstwo rolne, może aplikować w ramach konkursu FESL 1.8?

W ramach naboru aplikować o wsparcie mogą przedsiębiorstwa z sektora MŚP, które spełniają wszystkie następujące kryteria:

  • posiadanie statusu MŚP;
  • posiadanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej lub Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego;
  • przedsiębiorstwo funkcjonuje, na moment złożenia wniosku, na rynku przez co najmniej 3 lata, gdzie data rozpoczęcia działalności gospodarczej wynika z wpisu do CEIDG lub z dokumentu potwierdzającego formę prawną przedsiębiorstwa.

Równocześnie należy pamiętać, że wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie podlega się w sytuacji, gdy:

  • działalność gospodarcza została lub zostanie zawieszona w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia podpisania umowy o dofinansowanie;
  • została wykluczona z możliwości otrzymania środków europejskich (na podstawie artykułu 207 ustęp 4 ustawy o finansach publicznych);
  • znajduje się w trudnej sytuacji (w rozumieniu artykułu 2 punkt 18 Rozporządzenia 651/2014);
  • Wnioskodawca wspiera działania Federacji Rosyjskiej podważające lub zagrażające integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy, w szczególności działania wojenne Federacji Rosyjskiej (podstawa: Rozporządzenie Rady (UE) numer 208/2014, Rozporządzenia Rady (UE) numer 269/2014, Rozporządzenie Rady (UE) numer 833/2014, Rozporządzenia Rady (WE) numer 765/2006, decyzja Rady 2014/145/WPZiB, Rozporządzenie Rady (UE) numer 833/2014, Rozporządzenie Rady (UE) nr 2022/576 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014;
  • decydujący wpływ na działalność ma jednostka samorządu terytorialnego, która podjęła działania/uchwały dyskryminujące (podstawa: artykuł 9 ustęp 3 Rozporządzenia PE i Rady numer 2021/1060);
  • Wnioskodawca zamierza realizować projekt poza województwem śląskim;
  • jako prawo do dysponowania nieruchomością stanowiącą lokalizację projektu wskaże tak zwane „wirtualne biuro”;
  • działalność, dla której aplikuje o wsparcie dotyczy działalności wykluczonych z możliwości uzyskania wsparcia zgodnie z załącznikiem numer 8 do niniejszego Regulaminu;
  • projekt dotyczy inwestycji w infrastrukturę szerokopasmową.

Jeżeli Wnioskodawca spełnia należyte warunki i nie podlega żadnemu wykluczeniu, należy uznać, że może ubiegać się o dofinansowanie.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś