Działanie 01.02 - Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach – część 2 dokończenie 2
KOSZTY KWALIFIKOWALNE
- Koszty wynagrodzeń takiego personelu są rozliczane za pomocą uproszczonej metody rozliczania wydatków tj. godzinową stawką jednostkową i wynosi ona 88,00 zł. Koszty kwalifikowalne obejmują wszystkie kwalifikowalne składniki wynagrodzenia brutto brutto wskazane w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Co w przypadku osób mających niższe lub znacząco wyższe stawki godzinowe? Co w przypadku instytucji posiadających wewnętrzny regulamin wynagradzania? Czy taką stawkę zastosować zarówno dla kadry profesorskiej jak i np. doktorantów?
Tak, nie ma rozróżnienia w wysokości stawki pomiędzy różnymi stanowiskami pracy (bez względu na to czy personel będzie skierowany do projektu w ramach zatrudnienia u Wnioskodawcy czy też u partnera). Istnieje możliwość wynagrodzenia pracownika wyższą stawką, natomiast w takim przypadku Wnioskodawca jest zobowiązany do pokrycia różnicy z własnych środków, a w ramach kosztu kwalifikowalnego może wskazać wyłącznie stawkę 88,00 zł brutto brutto. Jest to stawka ustalona odgórnie przez Instytucję Zarządzającą FE SL.
- Czy stawka jednostkowa godzinowa jest zarówno dla pracowników Partnera wiodącego oraz pracowników Partnera taka sama i nie ma tutaj różnicowania stawki co do np. stanowiska, przykładowo taka sama dla adiunkta jak i dla profesora?
Nie ma rozróżnienia w wysokości stawki pomiędzy różnymi stanowiskami pracy (zarówno w ramach zatrudnienia u partnera wiodącego jak i u pozostałych partnerów godzinowa stawka jednostkowa możliwa do dofinansowania wynosi 88,00 zł brutto brutto).
Istnieje możliwość wynagrodzenia pracownika wyższą stawką, natomiast w takim przypadku Wnioskodawca jest zobowiązany do pokrycia różnicy z własnych środków, a w ramach kosztu kwalifikowalnego może wskazać wyłącznie stawkę 88,00 zł brutto brutto.
- Proszę o informacje jakie dokumenty będą musiałby być przedstawiane na etapie rozliczeń wniosku o płatność dla poszczególnego pracownika, który w projekcie ma stawkę 88 zł brutto brutto a na umowie o pracę u Partnera wiodącego posiada stawkę 50 zł brutto brutto? Czy będzie to weryfikowane przez IP czy będą tylko brane pod uwagę karty czasu pracy i ilość godzin przepracowana przez danego pracownika?
Na etapie rozliczenia projektu Beneficjent będzie zobowiązany przedstawić karty czasu pracy potwierdzające liczbę godzin przepracowaną przez danego pracownika w ramach projektu.
W uzasadnionych przypadkach IP może weryfikować dokumenty potwierdzające zaangażowanie personelu B+R, w tym umowy o pracę i zakresy obowiązków lub inne umowy, będące podstawą zaangażowania danej osoby oraz dokumenty księgowe, w tym listy płac i wyciągi bankowe potwierdzające poniesienie wydatków, przy czym dokumenty te nie będą służyły udowodnieniu wartości poniesionego wydatku, lecz będą stanowić dowód, że wykonanie zadań przez personel B+R faktycznie miało miejsce.
Dodatkowo, na etapie realizacji projektu weryfikacji mogą podlegać:
- wykształcenie, kompetencje i doświadczenie zawodowe danego członka personelu B+R w zakresie ich zgodności z zapisami zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie na podstawie życiorysów personelu podpisanych przez ten personel.
- W ramach trwającego naboru na projekty badawczo-rozwojowe (działanie 1.2 FESL), Wnioskodawca planuje złożyć wniosek do typu II (B+R).
W związku z powyższym proszę o informację, czy w ramach przedmiotowego naboru, typu II kwalifikowalny będzie:
- najem śmigłowca (grupa 781 KŚT) - śmigłowiec będzie wykorzystywany wyłącznie do badań, a jego ujęcie w projekcie jest elementem niezbędnym dla uzyskania nowej wiedzy
lub (w sytuacji wykorzystania posiadanej przez Wnioskodawcę maszyny):
- koszt amortyzacji śmigłowca (jako aparatury i sprzętu badawczego)?
Pytanie uszczegółowiające - czy w sytuacji dopuszczenia amortyzacji posiadanego śmigłowca oraz w świetle zapisów zał. nr 6 do konkursu: "w przypadku środków transportu możliwość uzyskania wsparcia dotyczy jedynie sytuacji, gdy stanowią one aparaturę i sprzęt badawczy i nie będą wykorzystywane w celach innych niż służące badaniom przemysłowym i pracom rozwojowym lub tylko pracom rozwojowym", czy możliwa jest sytuacja, że poza wykorzystaniem śmigłowca w ramach badań, Wnioskodawca będzie użytkował śmigłowiec do świadczenia usług? Wtedy amortyzacja rozliczana byłaby proporcjonalnie do czasu, w jakim śmigłowiec służyć będzie do celów badawczych.
Śmigłowiec może zostać wsparty proporcjonalnie do stopnia jego wykorzystania jako aparatury badawczej lub sprzętu badawczego. Po stronie Wnioskodawcy stoi konieczność uwiarygodnienia, iż śmigłowiec stanowić będzie aparaturę i sprzęt badawczy.
Ostateczną decyzję o zasadności wydatku z punktu widzenia realizacji i wykonalności inwestycji o możliwości zakwalifikowania amortyzacji śmigłowca podejmą eksperci podczas oceny merytorycznej w ramach kryterium Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków.
Ponadto Należy również pamiętać, że kwalifikowalność wydatku będzie weryfikowana na każdym etapie rozliczania projektu.
- Czy najem śmigłowca jest możliwy? Ponadto zgodnie z zapisem z zał. 6 do naboru: Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności:
- zakup/leasing/wynajmem/dzierżawa i inna czynność o podobnym charakterze lub ulepszenie/modernizacja środków transportu innych niż wskazane ww. części IV pkt 1.1,
z kolei w cz. IV pkt 1.1 stoi:
- w przypadku nabycia/leasingu środków transportu za kwalifikowalne możemy uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743 i 760 – 768 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz wózki inwalidzkie wymienione w 790 grupie. Ponadto zawierają stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu (jeśli wymaga rejestracji) z zastrzeżeniem, że służą do celów innych niż transport ludzi lub towarów; (nie dotyczy wózka inwalidzkiego),
domniemując, że powyższe odwołanie odnosi się nie tylko do typu 1 ale i do typu 2 (brak takiego rozróżnienia w cz. dot. kosztów niekwalifikowalnych) to można przyjąć koszt najmu helikoptera (środka trwałego niewpisującego się w grupę 743 i 760-768) w ramach typu 2 za niekwalifikowalny.
Informuję, że zgodnie z zapisami kwalifikowalności dla naboru istnieje możliwość kwalifikowania wydatków związanych z wynajmem aparatury naukowo-badawczej. Proszę jednak pamiętać, że w przypadku środków transportu możliwość uzyskania wsparcia dotyczy jedynie sytuacji, gdy stanowią one aparaturę i sprzęt badawczy i nie będą wykorzystywane w celach innych niż służące badaniom przemysłowym i pracom rozwojowym lub tylko pracom rozwojowym.
Reasumując, istnieje możliwość kwalifikowania wydatków związanych z najmem śmigłowca o ile spełni warunki określone w dokumentacji dla naboru, m.in. wskazane powyżej.
- Czy możliwe jest wpisanie jako koszt kwalifikowany amortyzację sprzętu, który został zmodernizowany (w związku z tym jego wartość wzrosła)? Przez modernizację rozumiem unowocześnienie sprzętu do obecnego stanu techniki i/lub zwiększenie możliwości badawczych, np. zwiększenie ilości stanowisk badawczych lub automatyzację procesu badania.
Czy jak interesuje mnie dofinansowanie typu 2 i chcę zamówić sprzęt badawczy (do którego jako wydatki kwalifikowane wpiszę jego amortyzację), to też muszę ogłaszać się w bazie konkurencyjności?
Kwalifikowalność wydatków określona dla naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24 nie wyklucza możliwości amortyzacji środków trwałych, które zostały zmodernizowane. Należy pamiętać, że za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi wykorzystania aparatury i sprzętu do prac B+R i stopnia (%) wykorzystania aparatury i sprzętu w Projekcie, obliczone na podstawie powszechnie przyjętych zasad rachunkowości i zgodne z obowiązującymi przepisami. Niekwalifikowalna jest amortyzacja jednorazowa w przypadku II typu projektu. Należy również pamiętać o spełnieniu warunków kwalifikowalności dla kategorii wydatku amortyzacja określonych w Załączniku nr 6 - Kwalifikowalność.
W przypadku, gdy beneficjent zamierza w okresie realizacji projektu w całości zamortyzować środek trwały zakupiony w związku z realizacją tego projektu, zasada konkurencyjności, o której mowa w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, powinna być zastosowania do jego zakupu (w tym upublicznienie zapytania ofertowego na bazie konkurencyjności), jeśli szacowana wartość zamówienia przekracza 50 000 zł netto.
- Kwalifikowalność kosztów:
1) II typ projektu - usługi zewnętrzne: czy w ramach usługi możliwe będzie sfinansowanie usługi podwykonawców niezbędnych do przeprowadzenia prac B+R, dokładnie: jednego podwykonawcy będącego organizacją badawczą (zlecenie badań laboratoryjnych) oraz drugiego będącego przedsiębiorcą z sektora MŚP (budowa wybranych elementów prototypu rozwiązania)?
2) Jeżeli udział ww. podwykonawców jest możliwy to czy obowiązują jakieś limity % w zakresie wysokości ich kosztów kwalifikowalnych, których nie należy przekroczyć biorąc pod uwagę koszt takich usług, np. "koszty z kategorii usługi zewnętrzne (w tym m.in. podwykonawstwo) mogą stanowić maksymalnie 50% wszystkich kosztów kwalifikowalnych w projekcie"?
Informuję, że w ramach usług zewnętrznych można sfinansować usługi, które są niezbędne do przeprowadzenia prac B+R.
Proszę pamiętać, że wydatki dotyczące usług zewnętrznych kwalifikowalne będą przy zachowaniu min. zasady konkurencyjności lub Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, jeśli podmiot jest zobowiązany do ich stosowania. Przedmiotowe oznacza, że Wnioskodawca nie może założyć kto będzie realizował jego zlecenie.
Zgodnie z zapisami pakietu aplikacyjnego brak jest ograniczenia limitem procentowym kosztów dot. podwykonawstwa.
- W związku z przystąpieniem do składania wniosku o dofinansowanie w konkursie 1.2. Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach zwracamy się z pytaniem.
W ramach projektu planujemy stworzyć innowacyjne urządzenie do zastosowań m. in w medycznych, dla którego przewidujemy wykonanie badań klinicznych niezbędnych do dalszego procesu certyfikacyjnego celem dalszej komercjalizacji urządzenia.
Pytanie: Czy badania kliniczne urządzenia możliwego do zastosowania w ochronie zdrowia jest kosztem kwalifikowanym w projekcie w ramach badań eksperymentalno-rozwojowych?
W odpowiedzi na pytanie informuję, że w przypadku, kiedy badania kliniczne będą etapem prac wpisującym się w prace eksperymentalno-rozwojowe, koszty z nimi związane będą mogły zostać wskazane w projekcie w wydatkach kwalifikowalnych. Proszę jedynie pamiętać, aby badania te nie były sprzeczne z przepisami obowiązującego prawa, a także, w przypadku konieczności zdobycia jakichkolwiek pozwoleń/zezwoleń/zgody Komisji Bioetycznej z nimi związanymi, aby wskazać taką informację w zapisach wniosku o dofinansowanie (punkt B.11). Proszę jedynie mieć na względzie, że IX poziom gotowości technologii nie może być przedmiotem wsparcia. Przypominam także, że ocena w tym zakresie przeprowadzana jest przez Ekspertów na etapie oceny merytorycznej.
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o pomoc w interpretacji zapisów dotyczących kwalifikowalności kosztów dla trwającego konkursu w działaniu 1.2
W załączniku dotyczącym katalogu kosztów kwalifikowalnych (Załącznik nr 6) dla II typu projektów wyszczególniono m.in. kategorię:
- Dostawy (inne niż środki trwałe)
Wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki niezbędne do prawidłowej realizacji badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych i są bezpośrednio wykorzystywane do przeprowadzenia tych prac.
Do wydatków kwalifikowalnych zaliczamy:
- a) zakup materiałów i innych środków eksploatacyjnych, na przykład surowców, półproduktów, odczynników, które są niezbędne do realizacji badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych (…)
- f) inne pozostałe koszty:
- niezwiązane z nabyciem aktywów oraz
- bezpośrednio związane z pracami przemysłowymi lub rozwojowymi lub wyłącznie pracami rozwojowymi oraz
- niewpisujące się w inne kategorie kosztów.
W planowanym projekcie chcemy zaangażować Uczelnię (która jako Partner, nie będzie miała możliwości zaplanowania w budżecie kosztów pośrednich). Uczelnia będzie natomiast wspomagała nas w przeprowadzaniu badań baterii autobusowych, które będą wymagały wielokrotnego ładowania w trakcie prowadzonych badań. Powyższe oznacza poniesienie przez Uczelnię sporych kosztów na energię elektryczną.
Będę wdzięczny za wskazanie, do której kategorii kosztów – 5a) czy 5 f) Uczelnia powinna zakwalifikować w budżecie koszty związane z energią elektryczną bezpośrednio wykorzystywaną do prac przemysłowych/rozwojowych?
W odniesieniu do pytania, dotyczącego katalogu kosztów kwalifikowalnych w konkursie w działaniu 1.2, pragnę poinformować:
Opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków oraz opłaty za wywóz odpadów komunalnych wliczane są w koszty pośrednie. Te natomiast są rozliczane w projekcie w ramach kosztów poniesionych przez partnera wiodącego projektu, w związku z czym nie ma możliwości kwalifikowania przedmiotowych kosztów poniesionych przez partnera projektu (nie będącego partnerem wiodącym) w ramach kosztów bezpośrednich.
- Czy infrastruktura badawcza (budynek wraz wyposażeniem) może zostać wybudowana na dzierżawionej przez Wnioskodawcę nieruchomości – umowa wieloletnia kilkakrotnie dłuższa niż okres trwałości – nieruchomość dzierżawiona od spółki matki Wnioskodawcy?
Zgodnie z Załącznikiem nr 6 Kwalifikowalność do Regulaminu Konkursu informuję, iż możliwe jest utworzenie nowego obiektu stanowiącego infrastrukturę na rzecz prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa na dzierżawionej przez Wnioskodawcę nieruchomości należącej do Podmiotu powiązanego, pod warunkiem zachowania umowy dzierżawy ww. nieruchomości do końca okresu trwałości projektu. Proszę mieć na uwadze, że okres trwałości w przypadku statusu dużego przedsiębiorcy wynosi 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta – zgodnie z Umową o dofinansowanie stanowiącą Załącznik nr 5 do Regulaminu Konkursu.
- Czy w 1 typie projektu można sfinansować zakup elementów dla prototypu badawczego który będzie stanowić trwały element infrastruktury b plus r i czy taki zakup będzie stanowił koszt kwalifikowalny?
W ramach tej kategorii kwalifikowalne są koszty nabycia nowych środków trwałych wykorzystywanych do działalności badawczej z wyłączeniem nieruchomości. Przedmiotowe oznacza, że nie ma możliwości sfinansowania w ramach I typu projektu elementów niezbędnych do stworzenia prototypu, ponieważ takie koszty nie zostały zaplanowanego dla tego typu projektu.
- Czy Wnioskodawca który jest dużym przedsiębiorcą oraz musi stosować ustawę prawo zamówień publicznych – w zakresie zamówień powyżej 130 000 PLN ma obwiązek umieszczać ogłoszenia o zamówieniu na BK2021?
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 sekcja 3.2.1 pkt. 1 b) zasady konkurencyjności nie stosuje się do zamówień udzielanych na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. W związku z powyższym w, opisanym przez Państwa przypadku, nie na konieczności zamieszczania ogłoszenia na BK2021.
- Czy Wnioskodawca który jest dużym przedsiębiorcą i jest podmiotem który musi spełniać wymogi ustawy prawo zamówień publicznych oraz ma regulamin wewnętrzny zapewniający zasady konkurencyjności oraz portal gdzie te zamówienia umieszcza – w zakresie zamówień 50 000- 130 000 PLN ma obwiązek umieszczać ogłoszenia o zamówieniu na BK2021?
Tak, zgodnie z zapisami wcześniej wskazanych Wytycznych sekcja 3.2.2 pkt. 2 podmioty będące zamawiającymi w rozumieniu PZP w pierwszej kolejności dokonują szacowania wartości zamówienia zgodnie z przepisami tej ustawy, natomiast po stwierdzeniu, że szacunkowa wartość zamówienia ustalona na podstawie PZP nie przekracza wartości, od której istnieje obowiązek stosowania PZP, ustalają wartość zamówienia w ramach projektu, co zobowiązuje do stosowania zapisów dotyczących zasady konkurencyjności, w tym zamieszczania ogłoszeń na BK2021.
- Czy koszty prac przygotowawczych rozpoczętych przed złożeniem wniosku które będą niekwalifikowane muszą być ujęte we wniosku i czy będą podlegały kontroli?
Nawiązując do zapytania o koszty prac przygotowawczych rozpoczętych przed złożeniem wniosku, które będą niekwalifikowane należy pamiętać, o efekcie zachęty. Oznacza to, że realizację projektu można rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie Jeżeli rozpoczęcie projektu jest przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, nie zostanie on objęty wsparciem. Przez rozpoczęcie realizacji projektu rozumie się rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Za rozpoczęcie prac nie uznaje się zakupu gruntów, prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności.
Zatem Wnioskodawca w opisie wniosku może wskazać informacje stanowiące o przygotowaniu się do projektu ale nie o rozpoczęciu pracy. Natomiast w wydatkach niekwalifikowalnych nie należy ujmować prac przygotowawczych, nieskutkujących złamaniem efektu zachęty.
- Czy środkami kwalifikowanymi są roboty rozbiórkowe, demontażowe, przekładki sieci i instalacji niezbędne do wytworzenia infrastruktury badawczej (budynku) – niezależnie czyim majątkiem/środkiem trwałym są obiekty/ sieci/ instalacje rozbierane/demontowane/przekładne.
Zgodnie z zapisami kwalifikowalności dla naboru - koszt wyburzenia budynków (a w przypadku innych naniesień – koszt ich likwidacji) znajdujących się na nieruchomości niezbędnej do realizacji inwestycji początkowej.
Przedmiotowe oznacza, że kwalifikowalne jest wyłącznie wyburzenie budynku, który znajduje się na nieruchomości niezbędnej do realizacji projektu, niezależnie od tego kto jest właścicielem przedmiotowego obiektu, o ile Wnioskodawca posiada prawo do swobodnego dysponowania przedmiotową nieruchomością, w tym również możliwością wyburzania znajdującego się na niej budynku.
Proszę jednak mieć na względzie, ze powyższy prace, w przypadku gdy są realizowane na nieruchomości niebędącej własnością Wnioskodawcy, muszą zostać ujęte w wartości początkowej nieruchomości i Ewidencji Środków Trwałych Wnioskodawcy np. jako inwestycja w obce środki trwałe.
Proszę mieć na względzie, że koszt prac rozbiórkowych nie kwalifikuje się do wsparcia. Do wsparcia kwalifikuje się wyłącznie koszt prac wyburzeniowych.
- Czy środkami kwalifikowanymi są roboty odtworzeniowe/przebudowa obiektów/sieci / instalacji niezbędne do wytworzenia infrastruktury badawczej (budynku) – np. dostosowanie elewacji istniejącego budynku (nie będącego własnością Wnioskodawcy) w związku z budową nowego budynku (infrastruktury badawczej) bezpośrednio przylegającego do budynku istniejącego?
Zgodnie z zapisami kosztów kwalifikowalnych dla naboru kwalifikowalne są - materiały i roboty budowlane bezpośrednio związanych z powstaniem działów B+R i laboratoriów w przedsiębiorstwach lub tworzenie przez firmy centrów badawczo-rozwojowych, takie jak: budowa/przebudowa/rozbudowa/modernizacja nieruchomości. W przypadku budynku kwalifikowalne są części wspólne z zachowaniem proporcji w odniesieniu do powierzchni użytkowej.
Powyższe oznacza, że kwalifikowalne są wyłącznie wydatki niezbędne do utworzenia lub rozbudowy istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego. Przedmiotowe oznacza, że wydatki odtworzeniowe, tj. remonty, które nie stanowią np. modernizacji/ rozbudowy/ przebudowy i nie są niezbędne do utworzenia infrastruktury B+R nie stanowią kosztów kwalifikowalnych.
Koszty związane z materiałami i robotami budowlanymi mogą być ponoszone na nieruchomości niestanowiącej własność Wnioskodawcy. Proszę jednak mieć na względzie, że koszty tych prac, w przypadku gdy są realizowane na nieruchomości niebędącej własnością Wnioskodawcy, muszą zostać ujęte w wartości początkowej nieruchomości i Ewidencji Środków Trwałych Wnioskodawcy np. jako inwestycja w obce środki trwałe.
- Czy w ramach działania 1.2 FESL byłoby możliwe dofinansowanie na akredytację laboratorium jako jednego z kosztów w ramach projektu. W laboratorium są bądź też byłyby prowadzone prace badawczo-rozwojowe zgodnie z na przykład certyfikatem ISO 17025, ISO 15189, ISO 9001:2015. Koszt zakładany to ok. kilkanaście tysięcy złotych.
O wsparcie chciałaby wystąpić uczelnia, która zajmuje się m. in. pracami badawczo-rozwojowymi, innowacjami.
W ramach II typu projektu za kwalifikowalne uznaje się tylko wydatki wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu. Projekt musi zawierać koszty dotyczące badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych.
Akredytacja laboratorium nie została przewidziana jako wydatek kwalifikowalny w ramach naboru FESL.01.02-IP.01-099/24.
- Proszę o informację czy 10% (lub 15%) limit dotyczący nieruchomości ma zastosowanie również w przypadku, gdy w operacie szacunkowym wartość budynku (znajdującego się na nabywanej działce) jest wyodrębniona. Innymi słowy – mamy odrębnie wskazane wartości gruntu (działki) oraz znajdującego się na nim budynku poprzemysłowego. Czy w takim przypadku wartość budynku wyłączona jest z limitu, a objęty nim jest wyłącznie grunt?
W nawiązaniu do zapytania, informuję, iż zgodnie z Kwalifikowalnością dla naboru nie ma zapisów dotyczących limitów dla wyodrębnionej działki lub budynku ujętych w operacie szacunkowym. W takim przypadku Wnioskodawca powinien zastosować następujące limity zarówno dla budynku jak również gruntu:
- 10% w przypadku gruntów, a także gruntów wraz z budynkiem,
- 10% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych,
- 15% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych, na których znajdują się budynki. Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku należy pamiętać, że w przypadku zastosowania limitu 15% Wnioskodawca jest zobligowany do dostarczenia dokumentu potwierdzającego teren poprzemysłowy/opuszczony.
Reasumując, nie ma możliwości wyodrębnienie osobno budynku i nieuwzględniania go w ramach wskazanych powyżej limitów.
- W związku z zapisem regulaminu w odniesieniu do okresu realizacji projektu:
"n+2 w projektach dotyczących realizacji prac badawczo-rozwojowych (2 typ projektu),
Oznacza to, że od chwili podpisania umowy o dofinansowanie powinieneś zrealizować projekt ujęty we wniosku o dofinansowanie:
w ciągu jednego roku (w projektach dot. tworzenia lub rozwoju zaplecza badawczo-rozwojowego),
w kolejnych dwóch latach (w projektach dot. realizacji prac badawczo-rozwojowych w przypadku realizacji wyłącznie prac B+R).
W szczególnych przypadkach Instytucja Organizująca Nabór może wyrazić zgodę na wydłużenie terminów dotyczących zasady n+1 oraz n+2 z uwzględnieniem możliwego maksymalnego terminu ponoszenia wydatków kwalifikowanych."
Czy dopuszczalnym jest w przypadku rozpoczęcia prac po złożeniu wniosku, a przed podpisaniem umowy (na własne ryzyko) rozliczenie kosztów poniesionych w okresie przed podpisania umowy (oczywiście przy założeniu poniesienia ich z zachowaniem zasad kwalifikowalności) i w takim wypadku - faktyczne rozciągnięcie okresu realizacji projektu o dodatkowe miesiące przed podpisaniem umowy tj. np. 6 miesiąc przed +24 miesięcy po podpisaniu umowy?
Czy koszty za cały ten okres będą mogły być rozliczone?
Czy jest ryzyko nieotrzymania zgody na ich rozliczenie?
Jednocześnie w projekcie jak rozumiem, na etapie składania wniosku możemy zaplanować koszty wyłącznie na 24 miesiące? Czy więc w przypadku faktycznego wydłużenia okresu realizacji projektu będzie możliwe otrzymanie wyższego dofinansowania niż przewidziane w projekcie, z uwagi na dłuższy faktyczny okres realizacji i co za tym idzie - wyższą kwotę kosztów kwalifikowanych?
Inwestycję można rozpocząć już po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Tak też można zaplanować harmonogram wydatków w projekcie. Wydatki te będą podlegały dofinansowaniu. Jednocześnie nie ma możliwości uzyskania większego dofinansowania, niż pierwotnie założono we wniosku o dofinansowanie, nawet jeśli okres realizacji projektu ulegnie wydłużeniu.
- Czy maksymalna stawka jednostkowa 88 zł (wraz z kosztami pracodawcy) obowiązuje przez cały okres trwania projektu, czy też jest możliwość jej zwiększenia np. za rok czy dwa lata?
Koszty wynagrodzeń personelu są rozliczane za pomocą uproszczonej metody rozliczania wydatków tj. godzinową stawką jednostkową i wynosi ona 88,00 brutto brutto. Jest to stawka obowiązująca przez cały okres realizacji projektu.
- Czy jest jakiś maksymalny procent projektu, który może być przeznaczony na podwykonawców?
Nie ma limitu dla podwykonawców, oraz przypominam, że nie ma takiej kategorii kosztu. W przypadku udzielenia zamówienia dotyczącego realizacji części zadań Projektu podmiotom trzecim Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia na żądanie IP FE SL – ŚCP dokumentów związanych z rzeczywistymi kosztami ponoszonymi przez wszystkie zaangażowane podmioty na realizację prac objętych ww. zamówieniem. Powyższe dokumenty powinny jednoznacznie wskazywać zakres wykonanych prac oraz koszty ich wykonania, w tym koszty wszelkich marż występujących w umowach zawartych z wykonawcami i podwykonawcami.
- Do projektu będziemy wykorzystywać stworzony przez nas produkt, który stanowi WNiP naszej firmy. Jest on jednocześnie wykorzystywany w działalności komercyjnej – tzn. sprzedajemy go klientom w formule licencji. Czy amortyzacja tej WNiP będzie mogła być kosztem kwalifikowalnym w projekcie? Jeśli tak, to w jakiejś proporcji?
W projekcie będą wykorzystywane posiadane przez nas sprzęty informatyczne. Są one już w pełni zamortyzowane, więc same w sobie nie będą kosztem projektu, jednakże znajdują się w kolokacji – wypożyczamy miejsce w szafach serwerowych. Czy koszt wynajmu tego miejsca może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie?
Kwalifikowalne są: Koszty amortyzacji wartości niematerialnej i prawnej w zakresie oraz przez okres ich wykorzystywania na potrzeby projektu (można zastosować proporcję odpowiadającą faktycznemu wykorzystaniu na potrzeby projektu).
Zgodnie z Kwalifikowalnością, dopuszczalne są tylko koszty wynajmu powierzchni laboratoryjnej, tym samym nie może stanowić kosztu kwalifikowalnego.
- Czy można uznać za wydatek kwalifikowalny (pośredni lub bezpośredni) uzyskanie certyfikatu ISO; jest on niezbędny do realizacji projektu.
W przypadku II typu projektu - w związku z faktem, iż wsparcie dotyczy wyłącznie prac B+R (do VIII poziomu gotowości) – należy przeanalizować w jakim celu wydatek jest niezbędny. Jeśli jest niezbędny do wdrożenia – niestety nie kwalifikuje się do wsparcia. Jeśli natomiast jest niezbędny wyłącznie na potrzeby badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych – można przeanalizować kwalifikowalność wydatku np. w ramach „usług zewnętrznych” przy spełnieniu wszystkich warunków kwalifikowalności.
- Proszę o wyjaśnienie zapisów dotyczących kwalifikowalności nieruchomości. Z załącznika dotyczącego kwalifikowalności wynika, że "zakup zgodnie z umową o dofinansowanie, niniejszym dokumentem oraz z wytycznymi, w tym nabycie na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z nabywcą”. Chcielibyśmy się dowiedzieć, czy nie można wyłączyć takiego zakupu z zasady konkurencyjności? Znalazłem informację, że na mocy prawa wyłączony z zasad konkurencyjności jest właśnie zakup nieruchomości w kwestii braku powiązań kapitałowych oraz osobowych, stad moje zapytanie, ponieważ wszystkie te zasady wynikają z tych samych przepisów UE?
W zakresie dotyczącym zakupu nieruchomości w ramach projektu, informuję, że mogą Państwo zakupić nieruchomość bez ogłaszania zapytania w ramach bazy konkurencyjności. Przypominam, że wydatek musi zostać jednak zakupiony zgodnie z jego wartością rynkową. Dla potwierdzenia ceny nabycia muszą Państwo przedstawić operat szacunkowy sporządzony przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, określający wartość nieruchomości na dzień jej zakupu, określający wartość rynkową nieruchomości.
Wyłączenie wydatku ze stosowania zasady konkurencyjności nie powoduje, że nie muszą Państwo również przestrzegać zasad związanych z unikaniem konfliktu interesów.
- Zgodnie z zapisami załącznika nr 6 – Kwalifikowalności warunkiem kwalifikowalności dla wydatku w ramach kategorii Wartości niematerialne i prawne jest między innymi to, że zakup wartości niematerialnych i prawnych dedykowanych/wytworzonych bezpośrednio dla partnera wiodącego lub partnerów lub powszechnie niedostępnych, powinien być dokonany bezpośrednio od wytwórcy/producenta lub wyłącznego/autoryzowanego dystrybutora.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków Zasady konkurencyjności można nie stosować do: zamówień, które mogą być zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę z jednego z następujących powodów: i) brak konkurencji ze względów technicznych o obiektywnym charakterze, gdy istnieje tylko jeden wykonawca, który jako jedyny może zrealizować zamówienie, albo ii) przedmiot zamówienia jest objęty ochroną praw wyłącznych, w tym praw własności intelektualnej, gdy istnieje tylko jeden wykonawca, który ma wyłączne prawo do dysponowania przedmiotem zamówienia, a prawo to podlega ochronie ustawowej, o ile nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem sztucznego zawężania parametrów zamówienia. Informujemy, że zakup oprogramowania w ramach kategorii Wartości niematerialne i prawne należy przeprowadzić zgodnie z procedurami opisanymi w Wytycznych kwalifikowalności wydatków, w tym w oparciu o zasadę konkurencyjności, w przypadku, kiedy wartość planowanego do zakupu oprogramowania przekroczy 50 tyś
- Naszym celem są prace nad oprogramowaniem, które wpisuje się w inteligentne specjalizacje - ITC i dodatkowo zmniejszenie korozyjności czyli prowadzące do wydłużenie trwałości np pojazdów odśnieżających (zielona gospodarka). Chcielibyśmy zbudować laboratorium w ramach pierwszego typu projektu poprzez:
- zakupić oprogramowanie, które umożliwi nam symulację zachowań na drodze pojazdów specjalnych do odśnieżania, posypywania oraz zbierania śmieci;
- zakupić licencję oprogramowania, które już realizuje śledzenie pojazdów, aby przygotowywane rozwiązanie wykorzystywało stworzone i dostępne sprawdzone rozwiązania co obniży koszty;
- serwery do przetwarzania danych i gromadzenia danych;
- Stanowisko komputerowe do prowadzenia analiz zebranych danych i programowania symulatora;
- lakiernię do nanoszenia różnych powłok testowanych w skrajnych warunkach;
- zakup zestawów czujników (środek trwały) od zbierania danych z pojazdu (stosowane na potrzeby pracy symulatora;
- stanowiska montażowe/demontażowe ułatwiające pozyskanie i montaż elementów, które będą wymagały testów lub sprawdzenia działania (podnośniki, zestawy kluczy itp);
- pojazdy specjalne innych producentów (aby przygotowane finalne rozwiązanie mogło być szeroko stosowane niezależnie od producenta pojazdu specjalnego);
Zgodnie z Regulaminem:
w ramach 1 typu projektu jest przedstawienie przez Ciebie planu badań tj. planu prac B+R. Plan prac B+R powinien obejmować przewidywane do zrealizowania oraz zgodne z RIS, badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub wyłącznie eksperymentalne prace rozwojowe z wykorzystaniem infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu trwające minimum przez okres trwałości projektu. W ramach naboru nie można uzyskać wsparcia na infrastrukturę badawczą w rozumieniu art. 2 pkt. 91 Rozporządzenia 651/2014 oraz infrastrukturę testowo – doświadczalną w rozumieniu art. 2 pkt 98a Rozporządzenia 651/2014. Wsparta infrastruktura B+R może być wykorzystywana wyłącznie przez podmiot otrzymujący dofinansowanie i nie może być udostępniana innym podmiotom.
W związku z powyższym prosimy o wyjaśnienie, czy planowany przez nas rodzaj wydatków będzie kwalifikowany, a jeżeli nie, to jaki rodzaj środków trwałych i oprogramowania i jak wykorzystany umożliwi nam wpisanie się do tego projektu.
W odpowiedzi na wątpliwości pragnę wyjaśniać, że zgodnie z załącznikiem numer 6 do Regulaminu wyboru projektów Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-01.02.IP.01-099/24, w ramach I typu projektu za koszty kwalifikowalne można uznać między innymi:
- a) koszty nabycia nowych środków trwałych wykorzystywanych do działalności badawczej z wyłączeniem nieruchomości (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, transportu, opakowania, rozładunku, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego sprzętu, koszty szkolenia personelu, instruktażu pod warunkiem, że koszty te są ujęte w wartości początkowej zakupionego środka trwałego w ewidencji środków trwałych beneficjenta);
- b) część kapitałowa raty leasingu finansowego nowych środków trwałych wykorzystywanych do działalności badawczej (z wyłączeniem nieruchomości), którą opłacisz w okresie realizacji projektu, (z zastrzeżeniem, że umowa leasingowa będzie zawarta po złożeniu wniosku o dofinansowanie);
- c) koszty nabycia nowych wartości niematerialnych i prawnych w szczególności w formie autorskich praw majątkowych, licencji, know-how, oraz innych praw własności intelektualnej (w tym między innymi: koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego oprogramowania, koszty szkolenia personelu, instruktażu pod warunkiem, że koszty te ujęte są w wartości początkowej zakupionej wartości niematerialnej i prawnej w ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych beneficjenta);
- d) część kapitałowa raty leasingu finansowego nowych wartości niematerialnych i prawnych, którą opłacisz w okresie realizacji projektu, (z zastrzeżeniem, że umowa leasingowa będzie zawarta po złożeniu wniosku o dofinansowanie).
Szczegółowe warunki dot. kwalifikowalności dla środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które muszą zostać spełnione zostały określone w Załączniku nr 6. Jeżeli wydatki wskazane w zapytaniu wpiszą się w Załącznik nr 6 oraz spełnione zostaną warunki kwalifikowalności dla określonej kategorii wydatku (przy zachowaniu pozostałych wymogów dla naboru) – zostaną uznane za koszty kwalifikowalne.
PARTNERSTWO
- Czy Centrum XYZ spełnia wymogi instytutu badawczego, o którym mowa w Regulaminie konkursu FESL.01.02-IP.01-099/24. W praktyce chodzi o to, czy w/w podmiot może być partnerem w projekcie.
W odpowiedzi na zapytanie pragnę poinformować, że partnerem w ramach II typu może zostać wyłącznie organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę. Zgodnie z obowiązującą definicją organizacja badawcza i upowszechniająca wiedzę to podmiot (jak np. uniwersytet lub instytut badawczy, agencja zajmująca się transferem technologii, pośrednik w dziedzinie innowacji, fizyczny lub wirtualny podmiot prowadzący współpracę w dziedzinie badań i rozwoju) niezależnie od jego statusu prawnego (ustanowionego na mocy prawa publicznego lub prywatnego) lub sposobu finansowania, którego podstawowym celem jest samodzielne prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych lub rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników takich działań poprzez nauczanie, publikację lub transfer wiedzy. W przypadkach, gdy tego rodzaju jednostka prowadzi również działalność gospodarczą finansowanie, koszty i dochody związane z tą działalnością gospodarczą należy rozliczać oddzielnie. Przedsiębiorstwa mogące wywierać decydujący wpływ na taki podmiot w charakterze, na przykład, jego udziałowców/akcjonariuszy czy członków nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do uzyskanych przez niego wyników; Zatem należy przeanalizować, czy powyższe warunki zostały spełnione, aby ostatecznie móc wpisać się w przedmiotową kategorię podmiotu.
Ponadto, proszę pamiętać, że w ramach I typu nie ma możliwości realizacji projektów w formule partnerstwa.
- Proszę o odpowiedzi w kwestiach formalnych ws. punktu 1.3 regulaminu wyboru projektów (...), tj.
partnerem wiodącym będzie pozostawało przedsiębiorstwo posiadające wpis do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz posiadające siedzibę lub oddział na terenie województwa śląskiego- czy wymagany okres karencji w czasie którego firma lub oddział winna być zarejestrowana na terenie województwa śląskiego? Jeśli tak, ile wynosi ten czas?
Czy jednostka naukowa będąca członkiem konsorcjum także musi mieć siedzibę w województwie śląskim?
- W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w ramach naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24 nie określono okresu, jaki powinna istnieć firma lub jej oddział na terenie Województwa Śląskiego przed złożeniem wniosku. Proszę jednak zwrócić uwagę na kryterium pn. Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy. Wnioskodawca, składając wniosek, musi wykazać, że posiada potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny niezbędny do realizacji projektu. Wnioskodawca musi na moment kontraktacji i przez okres trwałości (dla I typu projektu) lub przez okres spełnienia warunków dla wdrożenia lub dla premii (dla II typu projektu) posiadać siedzibę lub oddział w województwie.
- Jednostka naukowa, będąca członkiem partnerstwa, nie musi mieć siedziby na terenie Województwa Śląskiego. Partnerem może pozostawać podmiot spoza regionu.
Proszę jednak pamiętać, że miejsce realizacji projektu złożonego projektu musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego. W przypadku, gdy planowane przedsięwzięcie lub jego część będzie realizowane poza terytorium województwa śląskiego, za miejsce realizacji projektu uznaje się zakład lub oddział Wnioskodawcy/Partnera wiodącego, która/y musi znajdować się w województwie śląskim.
- Dodatkowo podkreśla się, że wsparcie uzyskają partnerstwa a nie konsorcja.
- Czy jest jakaś % wartość projektu, którą powinien rozliczyć partner?
Zgodnie z wzorem Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – Paragraf 7, za rozliczenie projektu odpowiedzialny jest Beneficjent. Nie dookreślono minimalnego wymogu % kosztów, które powinien ponosić partner. Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku partnerstwa każdy z partnerów powinien faktycznie uczestniczyć w projekcie i ponosić wydatki.
- Proszę o wskazanie czy dysponują Państwo jakimiś oficjalnymi wzorami dokumentacji dotyczącej wyboru partnera w II typie projektu, tj. ogłoszenie o naborze, zakres umowy o partnerstwie itp.?
W Regulaminie wyboru projektów, w rozdziale 1.7 zawarto informacje dotyczące partnerstwa.
Ponadto w „załącznikach do wniosku o dofinansowanie” znajduje się załącznik nr 10 – „Umowa o realizacji projektu partnerskiego”.
Ponadto warto zwrócić uwagę na zapisy kryteriów odnoszące się do partnerstwa m.in.:
Kryterium formalne „Kwalifikowalność podmiotowa Wnioskodawcy”
W przypadku realizacji 2 typu projektu w ramach partnerstwa - czy w przypadku, gdy Lider (partner wiodący) jest podmiotem, o którym mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz.1710, z późn. zm.) i dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych to czy zawiązane partnerstwo spełnia warunki, o których mowa w art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2021-2027 z późn. zm.
oraz
Kryterium merytoryczne „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”
- czy partnerzy wykazani w umowie o realizacji projektu w partnerstwie spełniają warunek wykazany w art. 39 ust. 13 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w pespektywie finansowej 2021 – 2027 z późn. zm. oraz czy celowe jest powołanie partnerstwa (jeśli dotyczy).
PODPISANIE UMOWY O DOFINANSOWANIE
- Czy odstępstwo od zasady n+1 jest możliwe już podczas zawarcia umowy. Wnioskodawca który jest dużym przedsiębiorcą oraz musi stosować ustawę prawa zamówień publicznych na samo zlecenie robót budowanych wraz z wyposażeniem musi zarezerwować minimum 3 miesiące na procedurę wyboru wykonawcy - co już skraca okres budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie do 9 miesięcy (co jest bardzo trudne do zrealizowania)?
Beneficjent ma obowiązek zastosowania zasady n+1 w odniesieniu do okresu realizacji projektów. Oznacza to, że od chwili podpisania umowy o dofinansowanie Beneficjent musi zrealizować projekt ujęty we wniosku o dofinansowanie w ciągu jednego roku. Oznacza to, ze na moment składania wniosku o dofinansowanie przedsiębiorca powinien założyć, że projekt zrealizuje zgodnie z ww. zasadą. Przypominam, że Wnioskodawca może rozpocząć realizację projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, tj. w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie do Instytucji Organizującej Nabór. W szczególnych przypadkach uzasadnionych charakterem inwestycji, IP FE SL - ŚCP może wyrazić zgodę na wydłużenie terminu realizacji projektu. Jednakże przedmiotowe powinno nastąpić po rozpoczęciu realizacji projektu o ile podyktowane jest niemożliwymi do przewidzenia przez Wnioskodawcę czynnikami, które spowodowały brak możliwości zrealizowania projektu w terminie zgodnym z zasadą n+1.
- Co w sytuacji, gdy wniosek o dofinansowanie składa podmiot, który przed podpisaniem umowy o dofinansowanie zostanie przekształcony? Zostanie przejęty przez inna spółkę należącą do tej samej grupy kapitałowej?
Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie kwestia ewentualnych zmian zostanie zweryfikowana. Do analizy sytuacji konieczne będzie poinformowanie i dostarczenie do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości niezbędnych dokumentów celem weryfikacji wpisywania się Wnioskodawcy w warunki naboru. Nie wszystkie zmiany są możliwe i dopuszczalne. Ponownej weryfikacji podlegać z pewnością będzie m.in. status Wnioskodawcy. Proszę zwrócić uwagę, że zmiana może mieć wpływ na wybór projektu do dofinansowania, na poziom wsparcia. Kluczowym będzie również, czy do przekształcenia dojdzie przed czy po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Proszę także pamiętać, iż zapisy umowy o dofinansowanie, m.in.: paragraf 14 wskazują na warunki dot. ewentualnych zmian formy prawnej.