FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 01.02 - Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach – część 2


OGÓLNE

W związku z licznie przesyłanymi pytaniami dotyczącymi opisu konkretnego projektu i prośby weryfikacji, czy projekt wpisuje się w zapisy naboru, do którego typu projektu bardziej pasuje, czy przedstawiony opis wskazuje na prace przemysłowe/eksperymentalne prace rozwojowe, jakie wydatki umożliwią realizację projektu i czy projekt wpisuje się w Regionalne Inteligentne Specjalizacje – pragniemy podkreślić, że obowiązek określenia zakresu rzeczowego projektu oraz odpowiedniego sposobu jego realizacji spoczywa na Wnioskodawcy. To Wnioskodawca zobowiązany jest do przygotowania projektu.

Ponadto informujemy, że kwestia spełnienia przez Wnioskodawcę kryteriów wyboru projektów FE SL 2021-2027 Działanie 01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach będzie weryfikowana po złożeniu wniosku o dofinansowanie. W pierwszej kolejności nastąpi weryfikacja spełniania kryteriów oceny formalnej przez pracowników Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości, a w następnej kolejności nastąpi weryfikacja spełniania kryteriów merytorycznych przez ekspertów zewnętrznych. W ramach oceny merytorycznej nastąpi między innymi szczegółowa weryfikacja, czy złożony wniosek wpisuje się w określony typ projektu, czy poszczególne prace zostały poprawnie zakwalifikowane do prac przemysłowych czy eksperymentalnych prac rozwojowych, czy przedstawione wydatki są zasadne itd.

Przypominamy także o konieczności zachowania wszystkich warunków dla przedmiotowego naboru – zgodnie z dokumentacją dla naboru.

W związku z powyższym zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z dokumentacją dla przedmiotowego naboru (w szczególności z Załącznikiem nr 6 oraz Regulaminem wyboru projektów).

  • Czy dobrze zrozumieliśmy, że w ramach projektu Wnioskodawca nie może realizować zadań na poziomie IX TRL?

Odpowiadając na pytanie informuję, iż nie ma możliwości kwalifikowania realizacji zadań na IX poziomie TRL.

  • Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o zajęcie stanowiska i udzielenie odpowiedzi dot. praw własności intelektualnej planowanej do opracowania w wyniku projektu B+R.
  • Prosimy uprzejmie o wyjaśnienie w jaki sposób konkretnie można rozwiązać przeniesienie praw własności intelektualnej na Partnera wiodącego w ramach ogłoszonego projektu. Chodzi o to, aby jasno określić "zasady rynkowe" odkupienia tego typu praw przed komercjalizacją.
  • Czy są do tego jakikolwiek wytyczne jak np. w projektach NCBiR - jeśli zrobimy po jednym patencie z każdym z Partnerów - to czy to wystarczy ?
  • Czy musimy na każde zadanie i jego wyniki zawrzeć osobna umowę odkupienia?

Zgodnie z Komunikatem Komisji Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (2022/C 414/01):

pkt 29. „W przypadku wspólnych projektów realizowanych w ramach współpracy przez przedsiębiorstwa oraz organizacje prowadzące badania lub infrastruktury badawcze Komisja uznaje, że uczestniczącym przedsiębiorstwom nie udziela się pośredniej pomocy państwa za pośrednictwem tych podmiotów ze względu na korzystne warunki współpracy, jeśli spełniony jest jeden z następujących warunków:

  1. a) uczestniczące w projekcie przedsiębiorstwa ponoszą pełne koszty projektu; lub
  2. b) wyniki współpracy, które nie powodują powstania praw własności intelektualnej, mogą być rozpowszechniane, a prawa własności intelektualnej powstające w wyniku działań organizacji prowadzących badania lub infrastruktur badawczych w pełni przynależą do tych podmiotów; lub
  3. c) wszelkie prawa własności intelektualnej powstałe w wyniku projektu oraz powiązane prawa dostępu są rozdzielane pomiędzy różnych partnerów współpracujących w sposób należycie odzwierciedlający ich pakiety prac, wkład i wzajemne interesy; lub
  4. d) organizacje prowadzące badania albo infrastruktury badawcze otrzymują rekompensatę odpowiadającą wartości rynkowej praw własności intelektualnej, które powstały w wyniku prowadzonych przez te podmioty działań i które przyznano uczestniczącym przedsiębiorstwom lub prawo dostępu do których przyznano uczestniczącym przedsiębiorstwom . Z tej rekompensaty można potrącić bezwzględną wartość wszelkiego wkładu – finansowego i niefinansowego – uczestniczących przedsiębiorstw na poczet kosztów działań organizacji prowadzących badania lub infrastruktur badawczych, które to działania doprowadziły do powstania przedmiotowych praw własności intelektualnej.

Pkt 30 Do celów pkt 29 lit. d) Komisja uznaje, że otrzymana rekompensata odpowiada wartości rynkowej, jeżeli umożliwia organizacjom prowadzącym badania lub infrastrukturom badawczym korzystanie z pełni ekonomicznych korzyści wynikających z przedmiotowych praw, jeżeli spełniono jeden z następujących warunków:

  1. a) wysokość rekompensaty określono w drodze otwartej, przejrzystej i niedyskryminacyjnej konkurencyjnej proce dury sprzedaży; lub
  2. b) wycena niezależnego eksperta potwierdza, że kwota rekompensaty jest co najmniej równa wartości rynkowej; lub
  3. c) organizacja prowadząca badania albo infrastruktura badawcza – jako sprzedający – może wykazać, że przeprowadziła negocjacje w sprawie rekompensaty w warunkach pełnej konkurencji, aby uzyskać maksymalną korzyść gospodarczą w momencie zawierania umowy, z uwzględnieniem swoich celów statutowych; lub
  4. d) w przypadku gdy zgodnie z umową współpracy współpracujące przedsiębiorstwo ma prawo odmowy w odniesieniu do praw własności intelektualnej powstałych w wyniku współpracy organizacji prowadzących badania lub infrastruktur badawczych, a podmioty te mają wzajemne prawo do zabiegania o korzystniejsze pod względem gospodarczym oferty od stron trzecich, tak aby przedsiębiorstwa współpracujące musiały odpowiednio dostosować swoją ofertę.
  • Czy projekt typu I można rozpocząć dzień po złożeniu wniosku o dofinansowanie czyli np. w maju 2024r. i zaplanować go na okres 1 roku od podpisania umowy o dofinansowania od stycznia 2025r.? Sumarycznie projekt trwałby 1 rok i 8 miesięcy. Czy w tym przypadku rok n to rok 2024?

Projekt może rozpocząć się po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Wówczas okres realizacji projektu może przekroczyć 12 miesięcy, o ile od dnia podpisania umowy o dofinansowanie nie zostanie złamana zasada n+1. Niemniej Wnioskodawca robi to na własne ryzyko. Ponadto proszę zwrócić uwagę, że wszystkie wydatki w ramach rozpoczętego projektu ubiegającego się o dofinansowanie muszą zostać poniesione zgodnie z wytycznymi w tym zakresie, jak również zgodnie z zasadą konkurencyjności. Zgodnie z ogłoszeniem o naborze termin realizacji w przypadku I typu projektu musi być zgodny z zasadą n+1, co oznacza, że Wnioskodawca otrzymuje na realizację 12 miesięcy od dnia podpisania umowy o dofinansowanie.

  • Jesteśmy członkiem Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie ustawy z dnia 15 maja 2018 o wspieraniu nowych inwestycji oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji - czy to nas w związku z powyższym dyskwalifikuje? Czy może pomoc uzyskana z racji Uczestnictwa w SSE kumuluje się?

Zapisy Regulaminu konkursu nie wykluczają takiej możliwości, jednak ze względu na obostrzenia prawne , w tym m.in. regulacje dotyczące udzielania pomocy publicznej (Rozporządzenia 651/2014), nakładają na Wnioskodawcę obowiązek przeanalizowania, czy nie będzie dochodzić do podwójnego finansowania [należy pamiętać, iż nie można naruszyć zasady zakazu podwójnego finansowania, która oznacza więcej niż jednokrotne niedozwolone zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku ze środków publicznych (europejskich lub krajowych) zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa] czy też kumulacji pomocy. Z perspektywy przepisów o pomocy publicznej, kluczową jest zasada kumulacji, o której mowa w art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (z późn. zm.) uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Dla określenia sposobu kumulacji pomocy publicznej z inną pomocą publiczną lub pomocą de minimis, istotne jest przede wszystkim ustalenie, czy dotyczą one tych samych czy różnych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych. Należy więc przeanalizować, jaką pomoc Państwo uzyskują w związku z SSE i zweryfikować powyższe kwestie.

 

  • Jaka jest maksymalna kwota dofinansowania? Czy istnieje próg kwotowy dla jednego projektu? Zastanawia nas jaka jest najwyższa kwota dotacji, którą możemy uzyskać w tym projekcie.

Dokumentacja aplikacyjna wskazuje na maksymalną wartość kosztów kwalifikowalnych – 33 000 000,00 EUR. Tym samym maksymalne dofinansowanie będzie uzależnione od podstawy prawnej, rodzaju kosztu, statusu Wnioskodawcy, miejsca realizacji projektu, ewentualnego rodzaju zaplanowanych prac B+R w ramach projektu oraz od faktu ubiegania się o ewentualną premię (zgodnie z art. 25 ust 6 lit. b, c i d Rozporządzenia 651/2014). Szczegółowe informacje dotyczące poziomów wsparcia zostały wskazane w Regulaminie wyboru projektów.

  • Proszę o informację, czy wprowadzenie innowacji na poziomie firmy będzie wystarczające aby projekt został oceniony pozytywnie ? Chodzi o drugi typ projektu: Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach.

Mając na względzie, że zapytanie dotyczy możliwości wsparcia prac B+R, należy wskazać, iż celem procesu badawczego jest wygenerowanie rozwiązania nieznanego i niestosowanego dotychczas w zakresie produktu/procesu/technologii. Zatem poziom przedsiębiorstwa jest niewystarczający.

  • Czy w okresie trwałości projektu można wykonywać prace zlecone na infrastrukturze badawczej (budynek wraz wyposażeniem) wytworzonej w ramach projektu ? Czy można je zawrzeć w agendzie badawczej ? Czy świadczenie usług jest możliwe dopiero po okresie trwałości?

Zgodnie z Załącznikiem nr 5 Umowa o dofinansowanie do Regulaminu Konkursu:

W związku z realizacją inwestycji w ramach Projektu Beneficjent oświadcza, że od momentu rozpoczęcia realizacji Projektu do zakończenia okresu trwałości Projektu:

  • nabyte aktywa będą użytkowane zgodnie z celem Projektu;
  • nabyte aktywa będą użytkowane w miejscu realizacji Projektu;
  • nabyte aktywa będą własnością Beneficjenta i będą ujęte w księgach rachunkowych;
  • nabyte aktywa będą użytkowane zgodnie z założeniami Projektu do upływu okresu trwałości;
  • nie zostanie zawieszona lub zaprzestana działalność związana z Projektem.

W związku z powyższym informuję, iż nie ma możliwości wykorzystania infrastruktury badawczej dofinansowanej w ramach projektu do celów innych niż opisanych we wniosku o dofinansowanie, do momentu zakończenia okresu trwałości projektu. Planowane do realizacji na wspartej infrastrukturze prace B+R powinny zostać ujęte w planie prac B+R.

Wnioskodawca może w agendzie badawczej ująć prace, które zamierza zrealizować na potrzeby własne (gdzie wyniki prac B+R wdroży do własnej działalności gospodarczej) ale też w agendzie mogą być ujęte prace B+R, które będą pracami zleconymi. W tym drugim przypadku zachodzi wątpliwość czy na etapie aplikowania Wnioskodawca będzie mógł takowe wskazać. Proszę mieć na uwadze, że możliwa jest zmiana agendy badawczej po uprzednim wyrażeniu zgody Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości, ale z uwzględnieniem, iż mają być na infrastrukturze prowadzone prace B+R wpisujące się w inteligentne specjalizacje.

  • Czy badania jakie będą realizowane na infrastrukturze badawczej w okresie trwałości projektu (i opisane we wniosku)  muszą być wykonywane tylko na potrzeby Wnioskodawcy? Czy można wyniki udostępnić /wdrożyć w powiązanym podmiotem (np. spółką matką)?

Badania jakie będą realizowane na infrastrukturze badawczej w okresie trwałości projektu (i opisane we wniosku)  mogą być wykonywane nie tylko na potrzeby Wnioskodawcy. Jednak muszą być zgodne z planem prac B+R wskazanym we wniosku o dofinansowanie.  Proszę jednak pamiętać, że wsparta infrastruktura B+R może być wykorzystywana wyłącznie przez podmiot otrzymujący dofinansowanie i nie może być udostępniana innym podmiotom.

  • W ramach projektu (I typ) planujemy budowę centrum badawczo – rozwojowego. Czy na projekty i badania, które będą realizowane w przyszłym centrum w okresie trwałości ( i opisane we wniosku)  będziemy mogli starać się o pomoc publiczną w trakcie okresu trwałości projektu (na prace badawczo-rozwojowe)?

Informuję, że w ramach prac B+R (II typ projektu) kwalifikowalne są m.in. amortyzacja nieruchomości czy też amortyzacja sprzętu laboratoryjnego. W przypadku sfinansowania prac B+R, z innych źródeł publicznych, prowadzonych na infrastrukturze B+R wspartej w ramach niniejszego projektu, może wystąpić sytuacja podwójnego finansowania tych samych aktywów.

W związku z powyższym nie jest możliwe wsparcie prac B+R ze środków publicznych, aż do zakończenia okresu trwałości, które będą realizowane na wspartej infrastrukturze B+R.

  • Czy badania i projekty realizowane w nowoutworzonej infrastrukturze (centrum badawczo – rozwojowe) opisane we wniosku  mogą być realizowane w konsorcjach  z jednostkami naukowymi i/lub z MŚP – i jednocześnie czy ta współpraca będzie  spełniała efekt dyfuzji.

Informuję, że prace B+R realizowane na wspartej infrastrukturze B+R mogą być realizowane w ramach partnerstw, których członkiem jest Wnioskodawca. Proszę jednak pamiętać, że wsparta infrastruktura B+R może być wykorzystywana wyłącznie przez podmiot otrzymujący dofinansowanie i nie może być udostępniana innym podmiotom. Przedmiotowe rozwiązanie ma prawo spełniać efekt dyfuzji.

  • Proszę o informację, czy w wypadku realizacji projektu w partnerstwie Lider może uzyskać premię, jeśli całość JEGO prac, włącznie ze zleconymi, jest realizowana na terenie woj. śląskiego, czy też faktycznie całość prac w PROJEKCIE. Premia zawsze kalkulowana była dla konkretnego partnera, a nie dla całego projektu. Rozważamy partnerstwo z podmiotem z innego kraju, stąd pytanie.

Informuję, że jeżeli  wnioskodawca spełni warunek uzyskania premii 15 punktów procentowych (projekt badawczo-rozwojowy jest realizowany w obszarze objętym pomocą, który spełnia warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu.”), to wówczas przedmiotowa premia może zostać zastosowana wyłącznie w przypadku gdy całość  prac w projekcie, włącznie ze zleconymi  zostanie zrealizowana na terenie województwa śląskiego. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia 651/2014 premia ta przysługuje z tytułu spełnienia warunków na projekcie a nie dla konkretnego partnera.

  • Czy istnieje katalog kodów pkd przypisanych do RIS?

W ramach naboru FESL.01.02-IP.01-099/24 brak jest katalogu kodów PKD przypisanych do RIS. Jednocześnie informuję, że w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie określono cztery cele szczegółowe RIS.

  • Jak ma przebiegać komercjalizacja na VIII TRL?

Zgodnie z dokumentacją aplikacyjną – w ramach naboru nie ma możliwości kwalifikowania wydatków związanych z realizacją IX poziomu gotowości technologicznej. Poziom VIII definiowany jest jako – „zakończono badania i demonstrację ostatecznej formy technologii. Oznacza to, że potwierdzono, że docelowy poziom technologii został osiągnięty i technologia może być zastosowana w przewidywanych dla niej warunkach. Praktycznie poziom ten reprezentuje koniec demonstracji. Przykłady obejmują badania i ocenę systemów w celu potwierdzenia spełnienia założeń projektowych, włączając w to założenia odnoszące się do zabezpieczenia logistycznego i szkolenia”. W związku z powyższym w przypadku, gdy Wnioskodawca potrzebuje wydatków wpisujących się w IX poziom gotowości do komercjalizacji wyników badań – musi je ponieść z własnych środków.  

  • Promowanie partnerstwa (0-2 pkt) przy jednoczesnym dostępie tej formy tylko dla proj. typu II: czy będą osobne listy rankingowe, czy projekty typu I są skazane na stratę w sumarycznej ocenie?

Dla każdego typu projektu będą osobne listy rankingowe. W ogłoszeniu o naborze w ramach FE SL 2021-2027 przedstawiono podział alokacji ze względu na typ projektu:

Dla I typu projektów alokacja wynosi 24 500 000,00 EUR (106 219 750,00 PLN)

Dla II typu projektów alokacja wynosi 60 000 000,00 EUR (260 130 000,00 PLN).

W związku z powyższym projekty z I typu nie będę rywalizować na listach rankingowych z projektami z II typu.

  • Gdzie w regulaminie (lub innym dokumencie) znajdę wartość 7% dotyczącą kosztów pośrednich?

Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie (strona 60) – wskazuje informacje dla punktu E.1.2 Zadania w projekcie – koszty pośrednie. Wskazano tam również informację dot. stawki ryczałtowej – „z listy rozwijanej wybierz opcję – 7% od kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich. Pole jest dostępne i edytowalne wyłącznie w przypadku rozliczania zadania kosztami pośrednimi”.

Ponadto w dokumencie „Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-01.02.IP.01-099/24” (strona 18) wskazano cały podrozdział 4.2 „Koszty pośrednie (dotyczy wyłącznie II typu projektu) – gdzie wskazano wszystkie niezbędne informacje nt. kosztów pośrednich w naborze, w tym również odniesienie do wartości % - „Masz możliwość wykazania w projekcie kosztów pośrednich. Koszty pośrednie  w projekcie rozliczane są metodą uproszczoną – stawką ryczałtową.  W niniejszym naborze jest to wartość 7% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich .

  • Czy jest jakiś poradnik dotyczący stosowania kryteriów środowiskowych dla zielonych zamówień?

Dostępne publikacje znajdują się na stronie UZP pod adresem https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/zrownowazone-zamowienia-publiczne/zielone-zamowienia  na stronie internetowej Komisji Europejskiej https://green-business.ec.europa.eu/green-public-procurement/gpp-criteria-and-requirements_en  a także na stronie Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości https://funduszeue.scp-slask.pl/czytaj/zielone_zamowienia  

  • Czy realizując projekt w ramach I typu w energetyce (jedna z inteligentnych specjalizacji) obowiązują wykluczenia dot. energetyki?

W przypadku ogłoszonego naboru pomoc jest udzielania w oparciu o art. 14 rozporządzenia 651/2014 (dla I typu projektu) oraz w oparciu o art. 25 rozporządzenia 651/2014 (w przypadku II typu projektu). Dodatkowo proszę pamiętać, że sektor energetyczny jest wykluczony z możliwości uzyskania wsparcia w ramach art. 14 – regionalnej pomocy inwestycyjnej, która to stanowi podstawę wsparcia (dla I typu projektu). Zgadza się, że energetyka jest jedną z inteligentnych specjalizacji i w przypadku II typu projektów (wsparcie bezpośrednie konkretnych prac  B+R) nie ma wykluczenia energetyki. Jednakże budując laboratorium i otrzymując wsparcie w ramach art. 14 (regionalnej pomocy inwestycyjnej) wykluczenie dotyczące energetyki jest obowiązujące.

Proszę mieć  na względzie, że inną jest sytuacja wyłonienia inteligentnych specjalizacji a inną możliwości realizacji dofinansowanych projektów i ich wykluczeń.

Informuję, że w przypadku planowania w ramach kosztów kwalifikowalnych wydatków związanych z wytwarzaniem energii, należy mieć na względzie, iż zgodnie ze stanowiskiem KE takie koszty mogą kwalifikować się do wsparcia jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy poniższe warunki:

  1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii);
  2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20 oraz
  3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy publicznej w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowalne, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).

W związku z powyższym wydatki wchodzące w skład infrastruktury związanej z wytwarzaniem, dystrybucją energii oraz jej infrastrukturą, mogą kwalifikować się do wsparcia wyłącznie gdy zostaną spełnione powyższe warunki.

  • Proszę o sugestię w zakresie planowanego przez nas projektu, gdyż nie chcielibyśmy, aby projekt, który może ułatwić życie po wdrożeniu wypracowanych rozwiązań, poległ na ocenie 0-1 i kwalifikowalności wydatków. Jesteśmy firmą zajmującą się sprzedażą i wynajmem pojazdów specjalnych (odśnieżarki, śmieciarki, posypywarki oraz wynajmujemy nasze pojazdy firmom, które realizują proces dbania o przestrzenie publiczne). Naszymi Klientami są gminy, zakłady komunalne i zakłady wodno-kanalizacyjne. Pojazdy specjalne zużywają bardzo dużo paliwa ok.80-100 l/100km, a proces odśnieżania czy zbierania śmieci często jest zakłócany przez inne czynniki (np. zepsucie pojazdu, większe oblodzenia w niektórych częściach miasta, korki itp.) co sprawia, że wszyscy to mocno odczuwają. Poza tym pojazdy też szybko ulegają korozji ze względu na stosowaną sól na drodze do posypywania. Jeżeli chodzi o śmieciarki to chcemy analizować poziomy napełnienia, i planować trasy z uwzględnieniem danych historycznych + automatyczna reakcja na czynniki zewnętrzne. To co chcemy zbadać to efektywne zarządzanie flotą pojazdów z wykorzystaniem systemów oraz powłoki i stosowanie osłon do newralgicznych elementów pojazdu. W tym celu chcielibyśmy:

- zakupić oprogramowanie, które umożliwi nam symulację zachowań na drodze pojazdów specjalnych do odśnieżania, posypywania oraz zbierania śmieci.

- zakupić licencję oprogramowania, które już realizuje śledzenie pojazdów, aby przygotowywane rozwiązanie wykorzystywało stworzone i dostępne sprawdzone rozwiązania co obniży koszty.

- serwery do przetwarzania danych i gromadzenia danych

- Stanowisko komputerowe do prowadzenia analiz zebranych danych i programowania symulatora.

- lakiernię do nanoszenia różnych powłok testowanych w skrajnych warunkach

- zakup zestawów czujników (środek trwały) od zbierania danych z pojazdu (stosowane na potrzeby pracy symulatora.

- stanowiska montażowe/demontażowe ułatwiające pozyskanie i montaż elementów, które będą wymagały testów lub sprawdzenia działania (podnośniki, zestawy kluczy itp)

- pojazdy specjalne innych producentów (aby przygotowane finalne rozwiązanie mogło być szeroko stosowane niezależnie od producenta pojazdu specjalnego)

Prowadzone badania mogą prowadzić ostatecznie do:

- stworzenia oprogramowania ułatwiającego zarządzanie flotą pojazdów podczas odśnieżania i zbiórki odpadów dla naszych klientów oraz dla klientów innych producentów pojazdów (zużycie środków sypkich, miejsca zrealizowanej pracy, awarie, koniecznych szybkich reakcji, poziomy napełnienia pojazdu zbiórki odpadów itp.).

- Stworzenia systemu do wizualizacji postępu odśnieżania i zbiórki odpadów i zgłaszanych alertów z możliwością reagowania na niespodziewane okoliczności. System ten byłby udostępniany zarządcom dróg i mieszkańcom (w różnych opcjach dostępu do danych) z możliwością zgłaszania koniecznych interwencji dla wybranych grup użytkowników.

- zmniejszenia zużycia paliwa

- zwiększenia skuteczności odśnieżania i zbiórki odpadów

- poprawa środowiska poprzez redukcję spalin i optymalizację wykorzystania floty pojazdów.

Zgodnie z Regulaminem:

 -        w ramach 1 typu projektu jest przedstawienie przez Ciebie planu badań tj. planu prac B+R. Plan prac B+R powinien obejmować przewidywane do zrealizowania oraz zgodne z RIS, badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub wyłącznie eksperymentalne prace rozwojowe z wykorzystaniem infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu trwające minimum przez okres trwałości projektu. W ramach naboru nie można uzyskać wsparcia na infrastrukturę badawczą w rozumieniu art. 2 pkt. 91 Rozporządzenia 651/2014 oraz infrastrukturę testowo – doświadczalną w rozumieniu art. 2 pkt 98a Rozporządzenia 651/2014. Wsparta infrastruktura B+R może być wykorzystywana wyłącznie przez podmiot otrzymujący dofinansowanie i nie może być udostępniana innym podmiotom.

W związku z powyższym prosimy o wyjaśnienie, czy planowany przez nas rodzaj wydatków będzie kwalifikowany, a jeżeli nie, to jaki rodzaj środków trwałych i oprogramowania i jak wykorzystany umożliwi nam wpisanie się do tego projektu.

Rozwiązanie, które planujemy wdrożyć wymaga szeregu prac badawczych i analitycznych, ale nie bardzo wiemy, jakie elementy możemy kupić przy takim brzmieniu zapisów.

W odpowiedzi na wątpliwości pragnę wyjaśnić na wstępie, że opis przedstawiony w zapytaniu sugeruje, że Państwa projekt bardziej wpisuje się w II typ projektu (projekt badawczy) aniżeli I typ projektu (tworzenie infrastruktury badawczej). Celem wsparcia w ramach I typu projektu jest powstanie infrastruktury na rzecz prowadzenia przez przedsiębiorstwa prac B+R. Zatem w wyniku realizacji projektu powstaje infrastruktura, która to następnie w okresie trwałości projektu (3 lata dla przedsiębiorstw z kategorii MŚP i 5 lat dla dużych) jest wykorzystywana na rzecz prac B+R. Zatem nie ma mowy w tym przypadku o wsparciu na konkretne prace, ale o wsparciu aby prowadzić w ogóle działalność B+R. Dodatkowo zaznaczam, że wsparcie może dotyczyć wyłącznie prac B+R albo będących przedmiotem projektu albo realizowanych na wspartej infrastrukturze, które wpisują się w inteligentne specjalizacje, tj. energetykę, medycynę, zieloną gospodarkę, ICT i przemysły wschodzące. Ze wskazanego w zapytaniu opisu wynikają wątpliwości czy projekt spełni ten 0/1 wymóg.

Zatem reasumując: należy w pierwszy zakresie dokonać analizy w zakresie potrzeb projektowych a w kolejnym upewnić się, że projekt wpisuje się w inteligentne specjalizacje.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z załącznikiem numer 6 do Regulaminu wyboru projektów Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-01.02.IP.01-099/24, w ramach II typu projektu nie ma możliwości uznania za wydatki kwalifikowalne nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W związku z powyższym elementy wskazane w zapytaniu w ramach II typu projektu stanowiłyby koszty niekwalifikowalne. Istnieje jednak możliwość uznania poszczególnych elementów za wydatki kwalifikowalne, jeżeli będą wpisywać się w kategorie wydatków wskazane dla II typu projektu, np.: Amortyzacja (aparatury i sprzętu) oraz Dostawy (inne niż środki trwałe) przy zachowaniu wszystkich warunków dot. kwalifikowalności dla określonej kategorii wydatku – zgodnie z Załącznikiem nr 6.

Informuję również, że w ramach I typu projektu istnieje możliwość uznania za wydatki kwalifikowalne środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (niezbędnych do tworzenia infrastruktury badawczej), jednakże w ramach przedmiotowego typu projektu Wnioskodawca powinien dysponować już planem badań (prac B+R) – prac B+R powinien obejmować przewidywane do zrealizowania oraz zgodne z RIS, badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub wyłącznie eksperymentalne prace rozwojowe z wykorzystaniem infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu.

Mając na względzie powyższe pragnę podkreślić, że obowiązek określenia zakresu rzeczowego projektu oraz odpowiedniego sposobu jego realizacji spoczywa na Wnioskodawcy. To Wnioskodawca zobowiązany jest do przygotowania projektu, tak więc nie ma możliwości wskazania, jakie środki trwałe i/lub wartości niematerialne i prawne umożliwią realizację projektu.

Ponadto informuję, że kwestia spełnienia przez Wnioskodawcę kryteriów wyboru projektów FE SL 2021-2027 Działanie 01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach będzie weryfikowana po złożeniu wniosku o dofinansowanie. W pierwszej kolejności nastąpi weryfikacja spełniania kryteriów oceny formalnej przez pracowników Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości, a w następnej kolejności nastąpi weryfikacja spełniania kryteriów merytorycznych przez ekspertów zewnętrznych. W ramach oceny merytorycznej nastąpi między innymi szczegółowa weryfikacja, czy złożony wniosek wpisuje się w określony typ projektu – na obecnym etapie nie można tego stwierdzić.

Przypominam także o konieczności zachowania wszystkich warunków dla przedmiotowego naboru – zgodnie z dokumentacją dla naboru.

W związku z powyższym zachęcam do szczegółowego zapoznania się z dokumentacją dla przedmiotowego naboru (w szczególności z Załącznikiem nr 6 oraz Regulaminem wyboru projektów), a w przypadku dalszych wątpliwości – zapraszam do kontaktu.

  • Proszę o wyjaśnienie wątpliwości w poniższej kwestii, w związku z planowanym złożeniem wniosku w ramach działania 1.2, typ projektu 2: Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach. Projekt dotyczy firmy z branży IT, która zamierza opracować wysokozaawansowane rozwiązanie dedykowane branży FMCG i retail z obszaru zarządzania ekspozycją sklepową. Projekt wymaga prac badawczych w kierunku opracowania algorytmów uczenia maszynowego, które przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji będą analizować obraz 3D i dokonywać porównania z danymi wzorcowymi. Finalnie, nowe narzędzie będzie obsługiwane z pozycji urządzenia mobilnego. Projekt jest bardzo zaawansowany. Planujemy zaangażować specjalistów od AI i technologii rozpoznawania obrazu, prace zajmą około 18 miesięcy. W naszej ocenie projekt spełnia definicję w zakresie prowadzenia prac B+R. Natomiast naszą wątpliwość budzi definicja prac B+R w IT, która zakłada iż tworzenie aplikacji biznesowych nie może być uznane za prace B+R. Po pierwsze chcemy zwrócić uwagę, iż w chwili obecnej zdecydowana większość rozwiązań IT nawet najbardziej skomplikowanych, finalnie może być obsługiwana z pozycji telefonu/tabletu, dzięki czemu możliwe jest korzystanie z nich przez użytkowników końcowych. Samo stworzenie interfejsu mobilnego jest elementem końcowym prac nad nowym rozwiązaniem, natomiast poprzedzone jest wielomiesięczną pracą badawczą specjalistów IT. Z drugiej strony, brak udostępnienia narzędzia na urządzenie mobilne (opracowania dedykowanej aplikacji) uniemożliwiłoby w ogóle skorzystanie z niego przez klientów docelowych. Dlatego zwracam się z prośbą o szersze wyjaśnienie, jak rozumieć, iż przygotowanie aplikacji nie stanowi prac B+R? Może mają Państwo szersze wyjaśnienia/opracowania w tym zakresie? Z naszej perspektywy, zakres prac które chcemy przeprowadzić zdecydowanie wpisuje się w definicję prac B+R, zamierzamy opracować technologię rozpoznawania obrazu 3D która nie jest znana na polskim rynku. Ogromne wątpliwości budzi definicja prac B+R na której bazują zasady konkursu, która, co należy podkreślić, powstała w 2015 r. - 9 lat w branży IT to ogromny przeskok w każdym obszarze technologicznym. Podsumowując: bardzo proszę o wskazanie, czy (1) przedstawiony zakres projektu może być przedmiotem wniosku o dofinansowanie (prace B+R w IT) oraz (2) czy mają Państwo dodatkowe materiały/opracowania/case-studies w zakresie definicji prac B+R w IT nieco bardziej aktualne niż Oslo Manual?

Udzielając odpowiedzi, informuję że wsparcie może zostać udzielone na konkretne prace B+R, zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów warunkiem wsparcia w ramach 2 typu projektu jest komercyjne wykorzystanie w gospodarce wyników prac B+R zgodne z RIS. Dofinansowanie zostanie udzielone pod warunkiem zobowiązania się do skomercjalizowania wyników projektu w okresie do roku od daty zakończenia realizacji projektu.

W nawiązaniu do pytania informuję, że w przypadku, gdy w planie prac B+R zostaną wskazane projekty informatyczne, w których część badawcza wiąże się z przeprowadzeniem prac B+R w zakresie oprogramowania komputerowego, wówczas należy uwzględnić zasady określone w Podręczniku Frascati z 2015 r. przygotowanym przez OECD.  Z opisu pytania wynika, że planowana inwestycja polegać będzie na opracowaniu wysoko zaawansowanego rozwiązania dedykowanego branży FMCG i retail z obszaru zarządzania ekspozycją sklepową.

Zgodnie z zapisami Podręcznika Frascati tworzenie oprogramowania to działanie związane z innowacjami, które niekiedy wiążą się z B+R i obejmują, w konkretnych warunkach, pewne elementy B+R. Jednak aby projekt dotyczył tworzenia oprogramowania i został zaklasyfikowany jako B+R, musi zostać spełniony warunek polegający na zakończeniu postępu naukowego lub technicznego, a cel projektu musi wyeliminować element naukowej lub technicznej niepewności w sposób metodyczny. Tworzenie oprogramowania komputerowego może zostać zaklasyfikowana jako B+R, jeżeli dzięki niemu dokonuje się postęp w dziedzinie oprogramowania komputerowego. W tym miejscu zwracam uwagę, że postęp ten musi mieć charakter przyrostowy, nie zaś rewolucyjny. Opracowanie ulepszonej wersji programu (tzw. upgrade), dodanie nowych elementów lub zmiana istniejącego programu lub systemu może kwalifikować się do działalności B+R, jeśli pociąga za sobą postęp nauki lub techniki prowadzący do zwiększenia zakresu wiedzy w tej dziedzinie. Z kolei wykorzystanie oprogramowania do nowych aplikacji czy celów nie stanowi postępu.

Ponadto wskazane zapytanie budzi wątpliwość czy opracowane rozwiązanie dot. zarządzania ekspozycją sklepową nie stanowi czynności rutynowej.

Zgodnie z zapisami podręcznika czynności rutynowe to takie, które obejmują prace nad zmianami związanymi z konkretnym systemem lub programem, który był publicznie dostępny przed rozpoczęciem prac. Wyłączone z zakresu B+R są również problemy techniczne, które rozwiązano w poprzednich projektach dotyczących tych samych systemów operacyjnych i architektury komputerowej. Rutynowa konserwacja komputerów i oprogramowania nie jest zaliczana do działalności B+R.

Jeżeli infrastruktura będzie służyć np.:  tworzeniu nowych systemów operacyjnych lub języków, projektowaniu i wdrażaniu nowych wyszukiwarek opartych na oryginalnych technologiach, działaniom zmierzającym do rozwiązywania konfliktów w ramach sprzętu lub oprogramowania w oparciu o proces reorganizacji systemu lub sieci, tworzeniu nowych lub bardziej wydajnych algorytmów w oparciu o nowe techniki bądź tworzeniu nowych i oryginalnych technik szyfrowania lub zabezpieczeń wówczas możemy mówić o działalności B+R w zakresie oprogramowania komputerowego.

Informuję, że ostatecznie ocena w tym zakresie przeprowadzana jest przez Ekspertów zewnętrznych, posiadających wiedzę i kompetencję odnośnie projektów B+R. Zatem proszę o potraktowanie niniejszej wiadomości jako konsultacji umożliwiającej Państwu rozeznanie się w temacie a nie jako wiążącą odpowiedź.

  • Mam pytanie do 1 typu projektu z naboru 1.2 - czy możliwym jest utworzenie CBR, gdzie będą prowadzone badania nad Alzheimerem? Chodzi o zbudowanie i wyposażenie CBR, gdzie będą prowadzone badania nad osobami z chorobą Alzheimera i innymi schorzeniami typowo geriatrycznymi ? Plan badań będzie opracowany, wskazane zostaną obszary (np. rodzaje terapii, zabiegów) jakie muszą zostać zbadane.

Informuję, że z przedstawionych informacji wynika, że planowany do realizacji projekt nie będzie wykluczony z możliwości uzyskania dofinansowania pod warunkiem spełnienia wszystkich założeń do naboru.

  • Proszę o informację czy spółka , której głównym przedmiotem działalności według jej statutu jest Wydobywanie węgla kamiennego (PKD 05.10.Z) jest jednoznacznie wykluczona z możliwości składania wniosków w naborze FESL.01.02-IP.01-099/24 ze względu na zapis pkt. II ust. b) załącznika nr 7 do regulaminu niniejszego naboru. Nadmieniam, że PKD 05.10.Z jest jednym z 68 obszarów działalności spółki. Wśród innych są min. in. Pozostałe badania i analizy techniczne (71.20.B); Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19.Z); Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90.Z) oraz Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B). Wpisują się one w zakres merytoryczny projektu, którego złożeniem w ramach konkursu FESL.01.02-IP.01-099/24 zainteresowany jest podmiot. Celem projektu jest stworzenie innowacyjnego narzędzia, które wykorzysta potencjał sztucznej inteligencji (SI) i rzeczywistości wirtualnej (VR) w doskonaleniu umiejętności zawodowych pracowników. Głównym zamierzeniem jest opracowanie zaawansowanego systemu personalizacji i predykcji rozwoju zawodowego, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i preferencji użytkowników. Projekt zakłada opracowanie narzędzia, które poprzez inteligentną analizę danych, personalizację ścieżek rozwoju oraz symulacje wirtualne, umożliwi pracownikom efektywne doskonalenie umiejętności obsługi urządzeń i maszyn przemysłowych. Celem głównym jest stworzenie spersonalizowanego środowiska szkoleniowego, które nie tylko dostarczy praktycznych umiejętności, ale również prognozować będzie rozwój zawodowy pracowników na podstawie ich indywidualnych osiągnięć i preferencji. Projekt zakłada skoncentrowanie się na analizie indywidualnych potrzeb pracowników poprzez zastosowanie zaawansowanych algorytmów SI. Rzeczywistość wirtualna zostanie wykorzystana do realistycznego symulowania sytuacji zawodowych, umożliwiając praktyczne szkolenie bez konieczności korzystania z rzeczywistych maszyn. Wytrenowane modele predykcyjne pozwolą prognozować rozwój zawodowy, co z kolei umożliwi dostosowanie ścieżek rozwoju do indywidualnych celów i preferencji pracowników. Projekt obejmie etapy analizy technicznej, opracowania scenariuszy szkoleń, projektowania prototypu, implementacji, testowania, szkoleń i badań, analizy wyników oraz stałego monitorowania i udoskonalania narzędzia. Ewaluacja skuteczności narzędzia po pewnym czasie od wdrożenia pozwoli na dostosowanie do ewentualnych zmian w wymaganiach środowiska zawodowego. Ostatecznym celem projektu jest stworzenie kompleksowego narzędzia, które nie tylko umożliwi skuteczne szkolenie pracowników, ale także aktywnie wspiera ich rozwój zawodowy, dostosowując się do dynamicznych potrzeb rynku pracy Reasumując, projekt nie dotyczy bezpośrednio wsparcia obszaru Wydobywanie węgla kamiennego (PKD 05.10.Z), który jest wykluczony z otrzymywania regionalnej pomocy inwestycyjnej w oparciu o artykułu 13 litery a) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, ale de facto obszarów badań i rozwoju, IT oraz szkoleń. Ewentualna korzyść dla spółki, zajmującej się wydobyciem węgla, w przypadku pozytywnego zakończenia realizacji projektu badawczo rozwojowego nastąpi tylko formie pośredniej jako wzrost kompetencji zawodowych jej pracowników.

W odpowiedzi na przesłane pytanie informuję, że przedmiot działalności potencjalnego Wnioskodawcy, nie wyklucza automatycznie z możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach projektu dotyczącego prac badawczo rozwojowych. Istotnym jest w tym przypadku fakt jaki rodzaj działalności obejmują prace badawcze. Z analizy opisanych założeń projektu wynika, że prace badawcze nie będą dotyczyły sektora wykluczonego z możliwości ubiegania się o wsparcie.

  • Pytanie dotyczy typu 1 Tworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach służącego ich działalności innowacyjnej Firma prowadzi badania i certyfikację wyrobów dla szerokiego grona przedsiębiorców różnych branż. Obecnie firma chciałaby wprowadzić m.in. innowację procesową, polegająca na wprowadzeniu wysokospecjalistycznych rozwiązań cyfrowych. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe byłyby powiązane bezpośrednio w procesie ze  środkami  trwałymi  - między innymi przyrządami pomiarowymi. Proces jako całość ma dot. badań czy wzorcowań wyrobów i automatycznego cyfrowego przetransponowania danych z tych badań/wzorcowań  do osób (firm) wynikiem tych badań  bezpośrednio zainteresowanych.  Nowoczesne przyrządy pomiarowe tworzyłyby  zaplecze badawczo – rozwojowe, które będzie wspierać cyfryzację procesów badawczych/wzorcujących  w firmie. Będzie to inwestycja początkowa typu dywersyfikacja istniejącego zakładu o działalność stricte badawczo rozwojowej. Firma posiada certyfikat ISO/IEC 17025 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących”. Nowa usługa będąca wynikiem realizacji projektu będzie zdolna skutecznie konkurować z innymi usługami w tej  branży. Dzięki wdrożeniu produktu (usługi) będącego wynikiem realizacji projektu nastąpi wejście na nowe rynki, będzie też odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku i zaspokoi jego potrzeby. Zostaną wprowadzone innowacje procesowe, organizacyjne i produktowe (nowe usługi badawczo-rozwojowe) w wyniku, których firma będzie mogła wystawiać opinie i interpretacje uzyskanych wyników badań, nadając kierunek dalszemu rozwojowi badanych produktów. Zlecającym i otrzymującym w/w opinie będzie zewnętrzny podmiot, zlecający wykonanie tych badań.  Pytanie czy ten charakter projektu może liczyć na wsparcie w tworzenie i rozwijanie zaplecza badawczo – rozwojowego firmy ?

Z opisu pytania wynika, że planowana inwestycja polegać będzie na wdrożeniu innowacji cyfrowej z wykorzystaniem środków trwałych służących do wykonywania pomiarów. W pytaniu mowa jest o wzorcowaniu wyrobów co wskazuje na prowadzenie czynności mających na celu sprawdzenie właściwości danego wyrobu poprzez prowadzenie pomiarów.

Udzielając odpowiedzi, informuję że wsparcie może zostać udzielone albo na konkretne prace B+R albo na infrastrukturę  na rzecz prowadzenia prac B+R.

W ramach przedmiotowego konkursu można otrzymać wsparcie na utworzenie infrastruktury laboratoryjnej w celu prowadzenia prace B+R, które będą służyć działalności innowacyjnej Wnioskodawcy przez okres realizacji i trwałości projektu nie podmiotów trzecich. Wnioskodawca na etapie realizacji projektu, w celu przystąpienia do opracowania dokumentacji jest zobowiązany do przygotowania planu prac B+R w którym przedstawione zostaną badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub wyłącznie eksperymentalne prace rozwojowe z wykorzystaniem infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu. Badania, które Wnioskodawca będzie realizował muszą być zgodne z RIS czyli muszą dotyczyć jednej z inteligentnych specjalizacji: energetyka, medycyna, technologie informacyjno – komunikacyjne, przemysły wschodzące, zielona gospodarka.

Wskazane zapytanie budzi wątpliwość czy nabywana infrastruktura ma służyć pracom B+R. Jeżeli infrastruktura będzie służyć wzorcowaniu wyrobów to może to nie stanowić procesu badawczo - rozwojowego, tylko porównanie ustalonych parametrów sprawdzanego wyrobu ze wskazaniami wzorca. Proszę o analizę.

  • Zastanawiamy się nad możliwością złożenia wniosku o dofinansowanie naszego projektu w ramach Działania 01.02 Badania rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach. Nasz projekt dotyczy wdrożenia wyników prac B+R zrealizowanych na nasze zlecenie –. Celem naszego Projektu jest podniesienie innowacyjności i konkurencyjności Spółki poprzez wprowadzenie na rynek nowego, innowacyjnego produktu w postaci w pełni biodegradowalnego papieru do płyt gipsowo-kartonowych. Nowy produkt zostanie skierowany do podmiotów wytwarzających płyty gipsowo-kartonowe w Polsce i na rynkach zagranicznych. Należy podkreślić, że żaden polski producent nie wytwarza tego rodzaju papieru, a papier sprowadzany przez zakłady zlokalizowane w Polsce zza granicy jest znacząco droższy z uwagi na koszty transportu. Planowany do wdrożenia przez Spółkę produkt będzie posiadał wysoką hydrofobowość, czyli chwilową odporność na wnikanie wody, co stanowi bezpośrednią odpowiedź na potrzeby producentów płyt. Papier ten będzie też wytwarzany z surowców wtórnych tj. masy makulaturowej. Wdrożenie nowego papieru pozwoli Spółce zapełnić niszę na krajowym rynku, rozszerzyć ofertę produktową o nowy, innowacyjny produkt oraz zdywersyfikować źródła i zwiększyć generowane przychody. Wydaje nam się, że opisywany wyżej projekt idealnie wpasuje się w działania objęte dofinansowaniem (01.02).

Informuję, iż ogłoszony nabór to działanie FESL.01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach, które dotyczy rozwijania i wzmacniania zdolności badawczych i innowacyjnych oraz wykorzystywania zaawansowanych technologii. Przedmiotowe będzie realizowane dzięki wsparciu tworzenia lub rozwoju istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach, służącego ich działalności innowacyjnej lub wsparciu prac badawczo – rozwojowych w sektorze przedsiębiorczości. Planowane typy projektów to:

  1. Typ projektu: Tworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach służącego ich działalności innowacyjnej.
  2. Typ projektu: Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach.

Przedmiotowy nabór nie dotyczy samego wdrożenia wyników prac B+R, proszę więc o ponowną analizę, czy Państwa projekt wpisuje się w założenia naboru.

  • Jesteśmy firmą zajmującą się innowacjami w zakresie branży energetycznej oraz doświadczalnymi usprawnieniami obecnych systemów cieplnych z wykorzystaniem rozwiązań OZE, tak aby ograniczać ich negatywny wpływ na środowisko i zwiększać sprawność silników wykorzystujących paliwo konwencjonalne - z surowcem w postaci węglowodorów). Obecnie, wraz z partnerem naukowym pracujemy nad rozwojem inteligentnych systemów kogeneracyjnych. Nasz pomysł opiera się na stworzeniu rozwiązania kogeneracji, które zwiększy sprawność systemów zasilania dużych osiedli w energię elektryczną i ciepło. Innowacja polega na zastąpieniu obecnych niewydajnych kotłowni unikalnym systemem, którego opracowanie i zweryfikowanie chcielibyśmy sfinansować z projektu. Projekt polegał by na połączeniu silnika kogeneracyjnego 200 kW energii elektrycznej i 300 kW energii cieplnej zasilanego gazem ziemnym GZ-50 oraz systemami OZE:

- pompami ciepła (7 szt. o najwyższym COP, dającymi po 70kW ciepła)

- wiatrakami (7 szt. zasilanymi wyrzutem z pompy ciepła celem napedzenia wiatraków wraz z ociepleniem wdmuchiwanego powietrza spalinami uzyskiwanymi z silnika, które dodatkowo zwiększą sprawność pompy)

- węzłami wyseparowanymi wymiennikowniami, które zostaną "oczujnikowane" i przez to pozwolą na zdalną i automatyczną obsługę, wraz z przekazywaniem informacji o zapotrzebowaniu i zużyciu

- sprzęgłem i centrum sterowania, które pozwolą analizować informacje z węzłów i dzięki sztucznej inteligencji oraz algorytmom uczenia maszynowego dot. zapotrzebowania w danej porze dnia, dobrać optymalne parametry działania każdego ze składników systemu, tak aby generować maksymalna sprawność i minimalne zapotrzebowanie na paliwa kopalne.

Jednocześnie rozwiązanie oferowane byłoby na osiedlach, na których dostawa ciepła czy prądu wiąże się ze zwiększoną emisją pyłów, co pozwoliłoby ograniczyć zapylenie powietrza i zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców, dzięki wyeliminowaniu niebezpiecznych kotłów grzewczych w mieszkaniach i domach, które według obecnych przepisów wymagają w wieku przypadkach przebudowy ( często łazienek) aby dostosować ich wykorzystanie do aktualnych przepisów.

Planowanie rozwiązanie - według przeprowadzonej analizy stanu techniki przez specjalistów z politechniki - jest innowacją w skali świata.

Pytanie zatem dotyczy tego, czy realizacja projektu w zakresie prac B+R nas tego typu rozwiązaniem jest możliwa w ramach planowanego naboru?

Projekt obejmowałby zakup m.in.:

- materiałów na potrzeby testów,

- urządzeń wskazanych powyżej,

- gazu na cele weryfikacji sprawności systemu,

- usług badawczych w obszarze informatyki, celem rozwoju posiadanych algorytmów,

- usług badawczych w zakresie automatyki przemysłowej.

Nawiązaliśmy kontakty z 2 spółdzielniami mieszkaniowymi z terenu województwa śląskiego, które byłyby chętne na wdrożenie nowego systemu oraz firmę ( dostawcę prądu i ciepła). Czy po realizacji projektu możemy sprzedać tym firmom rozwiązanie w postaci zakupu przez nie technologii i innowacyjnego systemu? Czy linię doświadczalną którą zbudujemy w ramach projektu możemy wykorzystywać do celów zapisania konkretnych osiedli we współpracy z firmą która się tym zajmuje? Czy ta firma może być partnerem w niniejszym projekcie?

I ostanie pytanie - czy projekt może zakładać współpracę dwóch firm i uczelni?

W odpowiedzi na zadane pytanie informuję, że oceny odnośnie czy wskazane we wniosku o dofinansowanie prace stanowią faktycznie prace B+R dokonują eksperci w trakcie oceny spełnienia merytorycznych kryteriów wyboru projektów. Zatem jednostka nie może wskazać, czy przedsięwzięcie ujęte w opisie stanowi prace B+R.

Podpowiadając możemy wskazać, że prace B+R mają na celu wygenerowanie nowego, nieznanego i niestosowanego dotychczas rozwiązania w zakresie produktu/procesu/technologii. Potwierdzeniem powyższego powinna być co najmniej analiza stanu techniki. Wnioskodawca powinien też upewnić się czy nie naruszy praw innych właścicieli danych rozwiązań. Proszę pamiętać, że generalnie możliwość wsparcia dotyczy prac przemysłowych oraz/lub eksperymentalno – rozwojowych. Ich definicje zostały wskazane w Regulaminie wyboru projektów.

Proszę mieć na uwadze, że prace inżynierskie, koncepcyjne, niewpisujące się w definicję prac przemysłowych i eksperymentalno – rozwojowych nie mogą uzyskać wsparcia.

Co do drugiej części zapytania

  1. a) w zakresie kosztów kwalifikowalnych informuję, że wsparcie można uzyskać m.in. na: materiały, surowce i półprodukty w celu prowadzenia prac B+R oraz wygenerowania prototypu, amortyzację lub wynajem aparatury i sprzętu badawczego/laboratoryjnego a także na zlecenie wykonania prac B+R podmiotowi zewnętrznemu. Szczegółowe informacje dotyczące kosztów kwalifikowalnych i ich warunków zostały wskazane w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów pod nazwą Kwalifikowalność.
  2. b) W ramach naboru przewidziano różne sposoby komercjalizacji. Sprzedaż wyników prac B+R może nastąpić jedynie w sytuacji gdy Beneficjent (w przypadku partnerstwa partner wiodący) posiada na terenie województwa śląskiego siedzibę lub oddział. Szczegółowe informacje odnośnie sposobów komercjalizacji wskazano na str. 17 w Regulaminie wyboru projektów.
  3. c) Aplikując o wsparcie Wnioskodawca nie może zakładać komercyjnego wykorzystania prototypu wygenerowanego w toku prac B+R. Po zakończeniu realizacji projektu i spełnieniu warunków, do których Beneficjent się zobowiąże w ramach umowy, istnieje możliwość zgłoszenia prośby o komercyjne wykorzystanie linii pilotażowej (prototypu) w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji.
  4. d) Partnerstwo może się składać wyłącznie z partnera wiodącego, którym pozostaje przedsiębiorstwo oraz z jednego lub dwóch partnerów, którym/którymi pozostaje wyłącznie organizacja badawcza i upowszechniająca wiedzę. Zatem spółdzielnia, o ile na status przedsiębiorstwa (potwierdzony wpisem do rejestru przedsiębiorców w KRS) może pozostawać tylko partnerem wiodącym, nie może pozostawać zwykłym partnerem. Niekwalifikowalne jest partnerstwo składające się z dwóch firm oraz uczelni.
  • Proszę o informację w kwestii następującego projektu: przedsiębiorstwo planuje stworzenie oferty technologii zasilania w energię elektryczną bazującą na OZE dla obiektów akwaponicznych związanych z uprawą roślin lub hodowlą zwierząt celem zapewnienia zasilania w energię niezależnie od sieci energetycznej. W ramach projektu jednym z etapów będzie stworzenie prototypu, którego część stanowiła będzie instalacja akwaponiczna.  Czy wykorzystanie w ramach prototypu technologii do uprawy roślin (zakup materiałów do budowy prototypu pozwalających na uprawę roślin) dyskwalifikuje projekt z ubiegania się o dofinansowanie? Chodzi o fakt uprawy roślin, mimo że spółka oferowała będzie docelowo technologię (rozwiązania) zaopatrzenia w energię dedykowaną obiektom akwaponicznym.

Informuję, iż w ramach II typu projektu  - Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach – kwalifikowalne są m.in.:

- zakup materiałów i innych środków eksploatacyjnych, na przykład surowców, półproduktów, odczynników, które są niezbędne do realizacji badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych,

- zakup aparatury i sprzętu laboratoryjnego wykorzystywanego do badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko do prac rozwojowych realizowanych w ramach tych prac (który nie spełnia definicji środka trwałego zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz z przyjętą polityką rachunkowości Wnioskodawcy – o wartości netto nie wyższej niż 10.000 zł),

- raty kapitałowe leasingu oraz koszty wynajmu aparatury naukowo-badawczej i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych przez cały okres ich użytkowania. W przypadku środków transportu możliwość uzyskania wsparcia dotyczy jedynie sytuacji, gdy stanowią one aparaturę i sprzęt badawczy i nie będą wykorzystywane w celach innych niż służące badaniom przemysłowym i pracom rozwojowym lub tylko pracom rozwojowym.

- zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej,

- koszty amortyzacji, wynajmu, raty kapitałowe leasingu (operacyjnego i finansowego) wartości niematerialnej i prawnej,

- inne pozostałe koszty.

Podsumowując informuję, że w ramach II typu projektu kwalifikowalny jest zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej, a także materiałów i innych środków eksploatacyjnych niezbędnych do realizacji badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych. Zasadność tych kosztów ocenią Eksperci na etapie oceny merytorycznej projektu w odniesieniu do przedstawionych zapisów wniosku o dofinansowanie i planowanych prac B+R.

Mając na względzie cel wsparcia w ramach naboru: wsparcie działalności badawczo – rozwojowej przedsiębiorstw, informuję, że Wnioskodawca aplikujący o wsparcie nie może zakładać wykorzystania komercyjnego planowanej do wypracowania w ramach prac B+R linii.

Możliwość komercyjnego wykorzystania linii pilotażowej (prototypu) po zakończeniu realizacji projektu jest  możliwe tylko na uzasadniony wniosek Beneficjenta oraz po  spełnieniu warunku określonego w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/1315, zgodnie z którym opracowany prototyp/linię pilotażową można wykorzystać do celów  komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów  komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji.

  • Mam pytanie o wybór właściwego typu projektu dla działania 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach, mianowicie czy nasza koncepcja jest prawidłowa i zgodna z celami programu?

Typ projektu: 1. Infrastruktura B+R w przedsiębiorstwach

Projekt dotyczy badań medycznych w zakresie diagnostyki i chirurgii onkologicznej.

Planujemy zakupić urządzenia, które w czasie rzeczywistym (w trakcie operacji) będą pobierać i badać chore tkanki, aby usunąć tylko tyle ile jest potrzebne. Dzięki temu minimalizujemy negatywne skutki uboczne dla pacjenta. Stanowisko laboratoryjne składać się będzie z kilku wysoce specjalistycznych i zrobotyzowanych urządzeń medycznych, które będą pobierać tkanki, analizować, porównywać i przesyłać wynik na salę operacyjną. Potrzebne również będzie specjalistyczne oprogramowanie wykorzystujące sztuczną inteligencję do natychmiastowej analizy danych.

Agenda badawcza obejmować będzie:

- badania nad sposobem pobrania,

- optymalna wielkość pobrania,

- skuteczność (w danej jednostce czasu: kwartał, rok) - brak nawrotu choroby.

- skuteczność dla różnych jednostek chorobowych,

- i inne.

W trakcie realizacji agendy badawczej będą trwały pobrania (operacje), w których wykorzystywane będą urządzenia zakupione w ramach projektu. Pobrane próbki będą analizowane zgodnie z agendą badawczą.

Pytanie:

  1. a) czy taki projekt spełnia wymogi działania 1.2 typ 1?
  2. b) czy w okresie trwałości urządzenia mogą (powinny) być wykorzystywane w trakcie operacji (płatnych z NFZ i prywatnych) ale zgodnie z agendą badawczą?

W odpowiedzi informuję, że wsparcie może zostać udzielone albo na konkretne prace B+R albo na infrastrukturę  na rzecz prowadzenia prac B+R.

Prace B+R są to prace przemysłowe lub eksperymentalno - rozwojowe, które to mają na celu wypracowanie wyniku, który po wdrożeniu prowadzi do nieznanego dotychczas procesu, produktu lub technologii.  Infrastruktura na rzecz prowadzenia prac B+R nie może służyć do działalności diagnostyczno - analitycznej. Wskazane zapytanie budzi wątpliwość czy nabywana infrastruktura ma służyć pracom B+R. Jeżeli ma ona służyć analizie w zakresie pobrania i diagnostyki materiału, to może to nie stanowić procesu badawczo - rozwojowego, lecz procesu analitycznego - badawczego związanego z procesem diagnostyki i leczenia pacjenta. Innym byłoby rozwiązane związane z prowadzeniem prac B+R w celu wygenerowania nowej metody diagnostyki pobieranego materiału. Stąd proszę o analizę w tym zakresie.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś