FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 01.02 - Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach – część 3C


KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW

  • W związku z trwającym naborem w ramach działania 1.2 proszę o udzielenie wyjaśnień w zakresie dotyczącym nw. kryteriów merytorycznych.

Projekt Typ I - Tworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach służącego ich działalności innowacyjnej.

Kryteria merytoryczne:

nr 21 - Efektywność i opłacalność realizacji projektu - czy liczba planowanych do wdrożenia produktów będąca wynikiem realizacji projektu jest proporcjonalna w stosunku do planowanych do poniesienia lub zaangażowania nakładów inwestycyjnych, zasobów infrastrukturalnych, ludzkich, know-how itp.

Pytanie: 1. W ramach projektu nie przewiduje się prowadzenia prac badawczych i wdrożeniowych. Produktem będzie (zgodnie z definicją wskaźnika) laboratorium badawcze wybudowane (utworzone), rozbudowane, przebudowane lub doposażone w aparaturę naukowo-badawczą w wyniku udzielonego wsparcia i przygotowane do prowadzenia prac B+R, zatem co będzie brane pod uwagę przy ocenie ww. kryterium?

nr 22 - Zapotrzebowanie rynku na produkt - czy produkt powstały w wyniku realizacji projektu będzie odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku i zaspokoi faktyczne jego potrzeby.

Pytanie 2. Jak Wnioskodawca ma udokumentować zapotrzebowanie na usługi świadczone przez tworzone CBR, czy mogą to być listy intencyjne firm zainteresowanych działalnością CBR?

nr 23 - Dodatkowe efekty -

* społeczne - m.in. wartość dodana dla społeczeństwa osiągnięta w wyniku realizacji prac B+R, społeczna użyteczność wyników prac B+R, dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.

Pytanie 3. W projekcie nie przewiduje się prowadzenia prac B+R, zatem czy zapewnienie dostępności architektonicznej (zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami) zostanie przez oceniających uznane za spełnienie efektu społecznego?

* środowiskowe - m.in. pozytywne skutki realizacji prac B+R dla środowiska, rozwiązania w zakresie obiegu cyrkulacyjnego, adaptacja do zmian klimatu, realizacja zielonych zamówień, zrównoważony rozwój.

Pytanie 4. W projekcie nie przewiduje się prowadzenia prac B+R, zatem czy zastosowanie rozwiązań typu OZE w nowotworzonym obiekcie zostanie uznane za spełnienie efektu środowiskowego?

* gospodarcze - m.in. dostrzeżenie nowych kierunków rozwoju w oparciu o realizowane prace B+R, wpływ na rozwój branży, znaczenie projektu dla rozwoju inteligentnych specjalizacji (ocena potencjału projektu dla rozwoju inteligentnych specjalizacji).

Pytanie 5. W projekcie nie przewiduje się prowadzenia prac B+R, natomiast jeśli zakres działalności wnioskodawcy wpisuje się w regionalne specjalizacje oraz przyjęto założenie, że planowane do realizacji prace B+R (prowadzone już w okresie trwałości projektu) będą miały znaczenie dla rozwoju inteligentnych specjalizacji woj. śląskiego to zostanie to uznane za efekt gospodarczy, i pozwoli uzyskać punkty w ramach tego kryterium?

* nr 24 - Wdrożenie rezultatów projektu planowane jest na terenie województwa śląskiego -W ramach kryterium ocenie podlega czy rezultaty projektu zostaną wdrożone na terenie województwa śląskiego do działalności przedsiębiorstwa wnioskującego samodzielnie lub w ramach partnerstwa. Kryterium uznaje się za spełnione w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykaże wdrożenie wyników rezultatów na terenie  województwa śląskiego.

Pytanie 6. W projekcie nie przewiduje się prowadzenia prac B+R (Typ I projektu) rezultatem projektu będzie utworzone CBR na terenie woj. Śląskiego czy zgodnie z powyższym zostaną Wnioskodawcy przyznane 2 pkt?

Pytanie 7. Czy może kryteria nr 21, 22,23 i 24 maja wynikać tylko z planu badań tj. planu prac B+R, które Wnioskodawca planuje przeprowadzić w okresie trwałości projektu ? Z uwagi na trwający nabór liczymy na udzielenie wyjaśnień w możliwie najszybszym terminie.

Ad. 1 W ramach projektu zostanie utworzona infrastruktura służąca pracom B+R. W okresie trwałości projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia prac B+R zgodnie z agendą zatwierdzoną we wniosku. Agenda ta ma wskazywać jakie prace zamierza Wnioskodawca realizować na wspartej infrastrukturze i do jakich wyników dążyć.

Ad.2 Do zagadnienia należy podejść dwutorowo. Przede wszystkim należy wskazać zapotrzebowanie na usługi CBR – prowadzenie prac B+R na zlecenie jak i zapotrzebowanie na wyniku prac B+R zrealizowanych w okresie trwałości.

Ad. 3 Wnioskodawca do wniosku realizowanego w typ 1 jest zobowiązany do dostarczenia planu prac B+R – jest to warunek dopuszczający do wzięcia udziału w naborze. Plan prac B+R powinien obejmować przewidywane do zrealizowania oraz zgodne z RIS, badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub wyłącznie eksperymentalne prace rozwojowe z wykorzystaniem infrastruktury sfinansowanej w ramach projektu trwające minimum przez okres trwałości projektu. Na podstawie planu (agendy) prac B+R jest możliwość oceny tego kryterium.

Ad. 4 Jak wskazano powyżej – projekt zakłada agendę prac B+R, która powinna umożliwić ocenę kryterium.

Ad.5 Jak wskazano powyżej – projekt zakłada agendę prac B+R, która powinna umożliwić ocenę kryterium.

Ad. 6 Oceniający będą mogli przyznać 2 punkty w ramach kryterium „Wdrożenie rezultatów projektu planowane jest na terenie województwa śląskiego.” w przypadku realizacji projektu w ramach I typu, w którym rozbudowywane/ modernizowane będzie istniejące zaplecze B+R lub tworzona będzie nowa infrastruktura B+R zlokalizowana na terenie województwa śląskiego (natomiast obowiązkowe jest zlokalizowanie projektu w ramach I typu na terenie województwa śląskiego).

Ad.7 Tak, potwierdzamy, że ocena w zakresie kryteriów nr 21, 22 i 23 odbędzie się głównie w oparciu o agendę prac B+R planowanych do zrealizowania w okresie trwałości. Natomiast w zakresie kryterium nr 24 w zależności od zlokalizowania inwestycji na terenie województwa śląskiego.

  • Kryteria merytoryczne:

nr 4 – Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy – pkt 3 potencjał administracyjny:

  • czy spełnione są wymogi formalno-prawne i ich status (patenty, licencje, umowy - jeśli inwestycja wymaga);
  • czy Wnioskodawca zweryfikował kwestie dotyczące własności intelektualnej w projekcie – Wnioskodawca zbadał, iż nie ma przeciwskazań do prowadzenia zaplanowanych badań w zakresie własności intelektualnej, dysponuje niezbędnymi do wdrożenia prawami oraz zapewni ich ochronę;

nr 5 – Metodologia projektu – pkt 3 3.   czy dokonano oceny badania stanu techniki rezultatu projektu;

  • czy dla potwierdzenie spełniania ww. kryteriów konieczne jest przedłożenie kopii Raportu z badania stanu techniki sporządzonego przez Rzecznika Patentowego?
  • Czy ma w tym zakresie znaczenie typ realizowanego projektu?

Przedłożenie raportu z badania stanu techniki, o którym mowa w zapytaniu stanowi odpowiedź na wskazane zagadnienia w kryteriach wyboru projektów. Proszę mieć na uwadze, że w trakcie oceny merytorycznej, w razie potrzeb ekspertów, istnieje możliwość dalszych wyjaśnień pisemnych lub w trakcie panelu eksperckiego.

  • Czy dokumentem potwierdzającym posiadanie zasobów finansowych na realizację projektu (wkład własny) może być promesa pożyczki wystawiona na osobę fizyczną tj. prezesa spółki wnioskującej o dofinansowanie i tym sposobem podniesienie przez tą osobę kapitału zakładowego spółki, pozwalającego na zabezpieczenie finansowania projektu w momencie zawarcia umowy o dofinansowanie?

Nie jest to wskazane w zapisach dokumentacji literalnie, stąd pytanie: czy wystawiona promesa pożyczkowa musi wskazywać konkretną kwotę finansową stanowiącą zabezpieczenie finansowania projektu

W odpowiedzi informuję, że:

1) Dokument potwierdzający finansowanie projektu może być wystawiony włącznie na Wnioskodawcę; dodatkowo wskazuję, że katalog takich dokumentów ma charakter zamknięty, tj. akceptowalne wyłącznie są:

  1. a) wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości lub o posiadanej zdolności kredytowej. Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank;
  2. b) promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego / promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych i nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego. W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącza promesę leasingu;
  3. c) kredyt obrotowy, kredyt na rachunku bieżącym;
  4. d) umowy zawartej na kredyt obrotowy wraz z informacją Wnioskodawcy na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu;
  5. e)
  6. Nie ma określonej minimalnej kwoty na którą opiewać musi potwierdzenie dysponowania środkami, Wnioskodawca sam decyduje na jaką kwotę dostarczy dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Proszę jednak pamiętać, że ekspert na etapie oceny merytorycznej weryfikuje projekt m.in. w oparciu o kryterium pn.” Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”. W kryterium tym weryfikowane będzie czy projekt jest wykonalny pod względem finansowym. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie załączonych dokumentów finansowych, dodatkowych załączników oraz opisu wniosku o dofinansowanie w tym prognoz finansowych.
  • W Kryteriach wyboru projektów jako przypis wskazane jest, że „Weryfikacja posiadanego zespołu badawczego nie dotyczy sytuacji, w której prace badawcze będą realizowane w całości przez podmiot zewnętrzny". Czy słusznie rozumiem, że możliwe jest ujęcie całości wydatków w projekcie jako Usługi zewnętrzne do jednego podmiotu?

Możliwym jest, aby podmiot wnioskujący ponosił wydatki w całości w ramach kategorii kosztów – usługi zewnętrzne – „koszty badań wykonanych na podstawie umowy na warunkach pełnej konkurencji oraz koszty doradztwa i równorzędnych usług”, przy zachowaniu warunków kwalifikowalności wskazanych w załączniku nr 6 Regulaminu wyboru projektów – Kwalifikowalność. Oczywiście ww. wydatki muszą być niezbędne do prawidłowej realizacji badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych i bezpośrednio wykorzystywane do przeprowadzenia tych prac.

Z uwagi na brak doprecyzowania autora pytania co należy rozumieć przez „jeden podmiot”, w omawianym aspekcie należy mieć na uwadze zapisy pozostałych kryteriów, w szczególności w Kryterium „Zasadność i odpowiednia wysokość wydatków”, „Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”, w którym ocenie podlega, czy celowe jest powołanie partnerstwa (jeśli bierzemy pod uwagę partnerstwo).

Proszę pamiętać, że wydatki m.in. usługi zewnętrzne muszą być realizowane zgodnie z zasadą konkurencyjności, co oznacza, że przedsiębiorca wnioskujący o dofinansowanie nie może „z góry” założyć kto będzie realizował usługę.

  • Pytania dotyczą kryterium obligatoryjnego  "Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy":

- jak rozumieć "kluczowy personel" projektu?

- czy mają Państwo jakieś wytyczne jak wskazać/ocenić, którzy pracownicy dedykowania do projektu są kluczowi a którzy nie, jeśli wszyscy są potrzebni (choć w różnym stopniu) by projekt został zrealizowany?

Kluczowy personel stanowią osoby, które pracują w roli absolutnie niezbędnej dla potrzeb realizowanego projektu.

Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie posiada wytycznych dotyczących wskazywania/oceny którzy pracownicy zaangażowani w ramach realizowanego projektu są kluczowi a którzy nie. Kluczowy charakter jest uzależniony od potrzeb poszczególnych projektów.

Wnioskodawca podejmując się realizacji projektu jest zobowiązany do określenia czy posiada odpowiednie zasoby ludzkie, w tym zespół badawczy, kluczowy personel projektu i kadrę zarządzającą z uwzględnieniem wykształcenia, kompetencji, wiedzy i doświadczenia poszczególnych osób, a także roli partnerów.

Należy pamiętać, że w uzasadnionych przypadkach IP może weryfikować dokumenty potwierdzające zaangażowanie personelu B+R, w tym umowy o pracę i zakresy obowiązków lub inne umowy, będące podstawą zaangażowania danej osoby oraz dokumenty księgowe, w tym listy płac i wyciągi bankowe potwierdzające poniesienie wydatków, przy czym dokumenty te nie będą służyły udowodnieniu wartości poniesionego wydatku, lecz będą stanowić dowód, że wykonanie zadań przez personel B+R faktycznie miało miejsce.

Ponadto przypadku niezapewnienia wymogów realizacji projektów w zakresie prac B+R wynikających z zatwierdzonych wniosków o dofinansowanie, np. odpowiedniego wykształcenia danego członka personelu B+R lub realizacji zadań, czy etapu prac, stawki jednostkowe dotyczące zadań, dla których nie zapewniono spełnienia wymogów, będą uznane za niekwalifikowalne.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś