Działanie 01.02 - Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach – część 3A
OGÓLNE
- Proszę o informację jak wygląda kwestia komercjalizacji w przypadku realizacji I typu projektu, tj. tworzenie lub rozwój zaplecza B+R w przedsiębiorstwach. Zgodnie z zapisami instrukcji wypełnienia wniosku:
„B.12. Utrzymanie celów i trwałości projektu/komercjalizacja projektu
Okres trwałości/komercjalizacji - wybierz pozycję – 1 rok, 3 lata lub 5 lat z listy rozwijanej.
W przypadku I typu projektu realizowanego przez przedsiębiorstwo należące wyłącznie do sektora MŚP masz obowiązek zachowania 3 letniego okresu trwałości, natomiast w przypadku przedsiębiorstwa ze statusem dużego przedsiębiorstwa, obowiązuje Cię 5 lat trwałości dla projektu.
W przypadku II typu projektu bez względu na posiadany status wskazujesz 1 rok, jako okres na komercjalizację wyników projektu. W uzasadnionych przypadkach na prośbę Beneficjenta IP RPO WSL może wydłużyć okres na wdrożenie wyników projektu w szczególności w oparciu o ocenę stopnia zaawansowania w tym zakresie. Sposób weryfikacji czy wyniki projektu zostały skomercjalizowane oraz konsekwencje braku komercjalizacji określa umowa o dofinansowanie projektu, której wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu.”
Dla I typu projektu nie ma wskazania dotyczącego konieczności komercjalizacji wyników badań, które muszą być prowadzone w nabytej infrastrukturze przez okres trwałości. Czyli po kolei, w ramach projektu wnioskujemy o dofinansowanie do stworzenia/rozwoju zaplecza B+R, projekt realizujemy w terminie n+1 (rok od momentu podpisania umowy), a następnie w okresie trwałości, tj. przez trzy kolejne lata, realizujemy prace B+R w sfinansowanej infrastrukturze zgodnie z przedstawionym planem badań (wskazanie we wniosku nakładów na prace B+R). Po tych trzech latach, po okresie trwałości, musimy przedłożyć potwierdzenie komercjalizacji wyników prac prowadzonych w okresie trwałości?
Będę wdzięczna za wyjaśnienie kwestii wykazywania/ niewykazywania przychodów z tytułu wdrożenia w ramach I typu projektu.
W przypadku I typu projektu obowiązkiem Beneficjenta jest prowadzenie prac B+R:
- zgodnych z RIS
- na podstawie wspartej infrastruktury
- na podstawie planu prac wskazanego w pkt. B.14.
- w okresie trwałości (3/5 lat).
W tym typie Beneficjent nie ma obowiązku komercjalizacji wyników badań, w związku z powyższym nie ma obowiązku przedkładania dokumentu potwierdzającego ten fakt.
Jeśli chodzi o analizę finansową, przychody z realizacji projektu, należy je ująć w dokumencie.
- Rozważając ubieganie się o dofinansowanie natknęliśmy się na interpretację UOKiK. Wynika z niej, że przedsiębiorstwu znajdującemu się w trudnościach, co do zasady nie można udzielić dofinansowania unijnego, jednakże istnieje wyjątek tj. po poprawie sytuacji ekonomicznej przez podmioty powiązane, pomoc jest dopuszczalna. Chcemy podkreślić fakt, że interpretacja ta mówi o sytuacji, gdy ze sprawozdania podmiotu ubiegającego się o wsparcie wynika, że jest on podmiotem zagrożonym, a poprawa sytuacji ekonomicznej następuje w okresie późniejszym, co jest tożsame z sytuacją XYZ .
W chwili złożenia wniosku do 18.04.2024 sytuacja bowiem przedstawiać się będzie następująco:
- Ze sprawozdania finansowego XYZ za rok 2023 wynikać będzie, że jest przedsiębiorstwem zagrożonym.
- Sytuacja finansowa jednostki gospodarczej za rok 2023 będzie dobra.
- W dniu 14 marca 2024 r. kapitał XYZ podniesiony zostanie przez udziałowców o kwotę 1.000.000 zł do kwoty 1.192.900 zł, a kwota 1.000.000 zł zasili kapitał zakładowy. Tym samym zgodnie z zasadami określania, czy przedsiębiorstwo jest zagrożone, XYZ przestanie być przedsiębiorstwem zagrożonym. Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie podniesiony kapitał zarejestrowany zostanie w KRS, a tym samym podniesienie kapitału stanie się skuteczne.
Prosimy o odpowiedź, czy w świetle przedstawionych faktów w trakcie oceny formalnej wniosku o dofinansowanie uznaliby Państwo, że Spółka spełnia kryterium „Kwalifikowalność podmiotowa wnioskodawcy” w zakresie pytania: „Czy Wnioskodawca nie jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia 651/2014?”. Istotą naszego pytania jest Państwa podejście do kwestii poprawienia sytuacji przedsiębiorstwa przez udziałowca poprzez podniesienie kapitału po zamknięciu roku 2023 w kontekście uznania, że przedsiębiorstwo może ubiegać się o dofinansowanie.
W odpowiedzi na pytanie informuję, że zgodnie z zapisami kryterium pn. „Kwalifikowalność podmiotowa Wnioskodawcy”, weryfikacja „Czy Wnioskodawca nie jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia 651/2014” na moment złożenia wniosku następuje w oparciu o informacje wskazane w formularzu pomocy publicznej, a w przypadku organizacji badawczych i upowszechniających wiedzę, na podstawie przedłożonego oświadczenia stanowiącego załącznik do wniosku. Dopiero na moment podpisania umowy weryfikacja pozostawania w trudnej sytuacji następuje w oparciu o pozyskane informacje (w tym dostarczone przez Wnioskodawcę dokumenty). Pomoc nie może zostać udzielona przedsiębiorstwom pozostającym w trudnej sytuacji.
Proszę także wziąć pod uwagę, że w treści wniosku o dofinansowanie znajduje się oświadczenie: „Wnioskodawca nie znajduje się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1 z późn. zm.) (na poziomie grupy - Przez poziom grupy rozumie się Wnioskodawcę, podmioty partnerskie i podmioty powiązane zgodnie z załącznikiem I Rozporządzenia 651/2014 z późn. zm.;)”, co oznacza, że składając wniosek o dofinansowanie Wnioskodawca musi mieć pewność, że nie znajduje się w trudnej sytuacji.
Śląskie Centrum Przedsiębiorczości stosuje się do wskazanej w zapytaniu interpretacji UOKiK dotyczącej wydźwignięcia podmiotu będącego w trudnej sytuacji przez podmiot powiązany.
Proszę mieć na uwadze, że jeżeli Wnioskodawca dokonał samowydźwigniecia przed złożeniem wniosku poprzez dokapitalizowanie i nie spełnia na moment złożenia wniosku przesłanek pozwalających na uznanie go za podmiot pozostający w trudnej sytuacji, wówczas może złożyć adekwatne oświadczenie – deklarację w Formularzu pomocy publicznej.
Tak jak wskazano powyżej, weryfikacja w oparciu o dokumenty – sprawozdania finansowe i inne (np. świadczące o dokapitalizowaniu) nastąpi przed podpisaniem umowy w przypadku wyboru projektu do dofinansowania.
Proszę mieć na względzie, że niniejsza odpowiedź dotyczy informacji wskazanych w zapytaniu a ostateczna weryfikacja odbędzie się w oparciu o faktycznie złożone dokumenty.
- Wnioskodawca (sp. z o.o.) chce zrealizować projekt w woj. śląskim - posiada w Katowicach biuro na podstawie umowy najmu i niezbędną infrastrukturę, zatrudnia pracowników. Jako podmiot prawny zarejestrowany jest w woj. mazowieckim. Dokumentacja konkursowa nie nakłada wymogu posiadania zarejestrowanego oddziału w miejscu realizacji projektu (rejestracja oddziału w KRS nie jest konieczna zgodnie z przepisami prawa, aby podmiot mógł prowadzić działalność w danej lokalizacji).
Proszę o potwierdzenie, iż ww. podmiot może złożyć wniosek o dofinansowanie projektu realizowanego w biurze śląskim.
W odpowiedzi na zapytanie informuję, że miejsce realizacji projektu, realizowanego w ramach naboru dla Działania 1.2. FESL, musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego. Zgodnie z dokumentacją dla naboru ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, ale również dokumentacja związana z prowadzeniem projektu, ewidencji np. personelu muszą znajdować się w siedzibie lub oddziale na terenie województwa śląskiego w celu zapewnienia, że udzielona pomoc będzie służyła rozwojowi województwa śląskiego, przedsiębiorstwo (w przypadku realizacji projektu w ramach partnerstwa – partner wiodący) musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie województwa śląskiego – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie. Zatem przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Wnioskodawca będzie zobligowany do ujęcia miejsca lokalizacji projektu jako oddziału w KRS.
Zgodnie z dokumentacją dla naboru ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, ale również dokumentacja związana z prowadzeniem projektu, ewidencji np. personelu muszą znajdować się w siedzibie lub oddziale na terenie województwa śląskiego. I adres takiej jednostki powinien pojawić się w dokumentach rejestrowych najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie.
Również zapisy Instrukcji wypełniania i składania wniosku wskazują, że dla II typu projektu tj. Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach - w przypadku, gdy planowane przedsięwzięcie lub jego część będzie realizowane poza terytorium województwa śląskiego, za miejsce realizacji projektu uznaje się zakład lub oddział Wnioskodawcy/Partnera wiodącego, która/y musi znajdować się w województwie śląskim.
- Co w sytuacji, jeśli w spółce planowane jest przekształcenie – zmiana prawno-organizacyjna polegająca na przeprowadzeniu procedury połączenia spółki przejmowanej, poprzez jej przejęcie przez spółkę przejmująca, a to zgodnie z art. 491 Kodeksu spółek handlowych i nast. (dalej: ksh). Obie z wymienionych Spółek należą do tej samej grupy kapitałowej, a powyższa zmiana podyktowana jest koniecznością uporządkowania struktury organizacyjnej. Na skutek planowanego połączenia z dniem połączenia tj. 31.12.2024 spółka przejmująca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Działalność prowadzona dotąd przez spółkę przejmowaną kontynuowana będzie przez spółkę przejmującą
Czy w związku z powyższym jeśli obecna spółka będąca Wnioskodawcą znajdzie się na liście rankingowej w grupie podmiotów, które otrzymały dofinansowanie, czy możliwe będzie podpisanie umowy o dofinansowanie – to zgodnie informacją przekazaną na spotkaniu dopiero w 2025r?
W przypadku przekształcenia – Wnioskodawca będzie zobowiązany do dostarczenia do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości kompletu dokumentacji związanej ze zmianą prawno-organizacyjną. Dokumentacja ta będzie podlegała weryfikacji i analizie (również prawnej), czy po dokonanej zmianie wniosek i Podmiot będzie spełniał wszystkie wymogi uprawniające do otrzymania dofinansowania w założonym w projekcie kształcie.
Analizie podlegać będzie wiele aspektów, m.in.: kwestia powiązań, trudnej sytuacji, limitu pomocy de minimis (w przypadku występowania w projekcie), a także celów i rezultatów projektu, kwestia komercjalizacji wyników badań, lokalizacji w województwie śląskim itp.
Orientacyjne rozstrzygnięcie naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24 – zgodnie z ogłoszeniem o konkursie – planowane jest na grudzień 2024 roku. W związku z powyższym – w świetle opisywanej sytuacji – w przypadku gdyby Państwa wniosek znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania - ewentualne podpisanie umowy nastąpić mogłoby najwcześniej w 2025 r. (w przypadku akceptacji ze strony Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości zgłaszanych zmian), ponieważ należy również wziąć pod uwagę czas potrzebny na skompletowanie wszystkich niezbędnych dokumentów do umowy.
- Bardzo proszę o informację czyj adres ePUAP mam podać - czy wystarczy adres Właściciela firmy czy też musimy zakładać firmowy?
Wykazany adres ePUAP powinien należeć do osoby/podmiotu uprawnionego do reprezentowania przedsiębiorstwa. Wnioskodawca zobowiązany jest do podania właściwego adresu e-mail, skrzynki ePUAP, skrzynki dla e-doręczeń, które umożliwią kontakt w sprawach dotyczących WOD.
- W ramach II typu projektu kwalifikowalny jest zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej, czy w związku z powyższym po zakończeniu projektu prototyp linii produkcyjnej kwalifikuje się i czy możliwe jest po zakończeniu projektu wdrożenie go do działalności Spółki i produkcja nowych, wypracowanych w ramach projektu innowacyjnych produktów - dotychczas nie wytwarzanych w Spółce; i ich technologii wytwarzania?
W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w ramach II typu projektu kwalifikowalny jest zakup elementów służących do budowy i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej.
Mając na względzie cel wsparcia w ramach naboru: wsparcie działalności badawczo – rozwojowej przedsiębiorstw, informuję, że Wnioskodawca aplikujący o wsparcie nie może zakładać wykorzystania komercyjnego planowanej do wypracowania w ramach prac B+R linii.
Na możliwość komercyjnego wykorzystania linii pilotażowej (prototypu) po zakończeniu realizacji projektu musi zostać wyrażona zgoda przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości po złożeniu uzasadnionego wniosku przez Beneficjenta oraz po spełnieniu warunku określonego w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/1315, zgodnie z którym opracowany prototyp/linię pilotażową można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji.
- Czy w ramach 2 typu projektu, jeśli chcemy w ramach podwykonawstwa skorzystać z usług badawczych to ten podwykonawca może być wybrany jeszcze przed złożeniem wniosku (przez Bazę Konkurencyjności)? W takim przypadku z wybranym podwykonawcą podpisana zostanie umowa warunkowa (warunkiem będzie otrzymanie dofinansowania). Chcielibyśmy podwykonawcę wybrać przed złożeniem wniosku, ponieważ będzie on wykonywał badania krytyczne.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (wcześniej Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju) pewne rodzaje zobowiązań podjęte przez beneficjenta nie stanowią rozpoczęcia prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 GBER, jeśli z warunków, na jakich zostały podjęte wynika, iż są one łatwo rozwiązywalne, a koszty ponoszone przez beneficjenta nie są znaczne. Dodatkowo Komisja Europejska potwierdziła, że zawarcie umowy warunkowej (w przypadku braku konieczności wcześniejszego upublicznienia zapytania ofertowego), czy też prowadzenie procedury zamówień publicznych pod warunkiem, zgodnie z którym zobowiązanie będzie wykonane jedynie, gdy beneficjent uzyska wsparcie ze środków publicznych, a następnie zawarcie umowy warunkowej, nie będzie wiązało się z naruszeniem efektu zachęty,. W opinii Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, pierwszym prawnie wiążącym zobowiązaniem, o którym mowa w art. 2 pkt 23 GBER jest podpisanie umowy (umowy, która nie jest warunkowa). Dopuszczalne jest zatem dokonanie wyboru wykonawcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie z zachowaniem zasad określonych powyżej.
Należy mieć jednocześnie na uwadze zapisy Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, zwłaszcza Podrozdziału 3.2. Zasada konkurencyjności, zgodnie z którymi w przypadku gdy wnioskodawca rozpoczyna realizację projektu na własne ryzyko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, upublicznia zapytanie ofertowe w sposób określony w pkt 1, w którym z kolei wskazane jest, że komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w tym ogłoszenie zapytania ofertowego, składanie ofert, wymiana informacji między zamawiającym a wykonawcą oraz przekazywanie dokumentów i oświadczeń odbywa się pisemnie za pomocą BK2021.
Prawidłowość przeprowadzonego postepowania, w tym spełnienie warunków określonych w umowie i w ww. Wytycznych, będzie weryfikowana na etapie rozliczenia projektu.
- Czy w okresie trwałości projektu (I typ) wnioskodawca może realizować projekty badawcze w konsorcjum, na które zostały pozyskane środki publiczne, ale z ZASTRZEŻENIEM, że wnioskodawca nie otrzymuje finansowania (pomocy publicznej) na te badania. Finansowanie otrzymywaliby tylko inni konsorcjanci. Badania częściowo byłyby prowadzone na planowanej infrastrukturze ale wyłącznie przez wnioskodawcę (na potrzeby projektu badawczego w konsorcjum np. jednostkami akademickim) . Pytanie dotyczy sytuacji, kiedy w okresie trwałości projektu wykonywane są badania i prace, gdzie kompetencje są rozproszone pomiędzy wnioskodawcę a jednostki akademickie? Czy gdyby w ramach konsorcjum byłby tez inny przedsiębiorca (ale przy zachowaniu tych samych warunków - ze tylko Wnioskodawca na wytworzonej instruktarze prowadzi badania które sam finansuje) ma to znaczenie dla odpowiedzi?
- W ramach I typu projektu planujemy wybudować centrum badawczo rozwojowe. Już wcześniej odpowiedzieli nam Państwo na pytanie, że można przenieść do niego modele badawcze (prototypy) już wcześniej użytkowane i sfinansowane ze środków własnych. Natomiast, czy można przenieść tam sprzęt który był wcześniej zakupiony ze środków publicznych (w ramach innego projektu) i użytkowany na cele badawcze?
Ad.1
Istnieje możliwość wykorzystania wybudowanego centrum badawczo-rozwojowego, dofinansowanego środkami przekazanymi przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości, w okresie trwałości projektu z działania 1.2 typ I, pod warunkiem, że planowane badania do wykonania na dofinansowanej infrastrukturze w ramach partnerstwa:
- zostaną przedstawione w treści wniosku o dofinansowanie (we wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca powinien przedstawić plan badań obejmujący przynajmniej okres trwałości projektu),
- będą wpisywały się w zakres śląskich Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji,
- będą prowadzone przez samego Wnioskodawcę (bez względu na to, czy w skład partnerstwa oprócz Wnioskodawcy będę wchodziły jednostki akademickie, czy inne przedsiębiorstwa);
- a w ramach realizowanego projektu dotyczącego prac b+r nie będą dofinansowywane wydatki poniesione w ramach niniejszego naboru.
Ad. 2
Do dofinansowanego centrum badawczo-rozwojowego można przenieść sprzęt, który był wcześniej zakupiony ze środków publicznych (w ramach innego projektu), jeżeli w tym innym projekcie minął okres trwałości.
W przeciwnym wypadku należy wystąpić do podmiotu udzielającego wsparcia w ramach innego projektu o interpretację zgodności takiej sytuacji z zapisami umowy/decyzji o dofinansowanie.
- Jaka jest górna granica finansowania?
Nasza spółka jest w trakcie łączenia się z 2 spółką i umowę wstępną mamy gotową jednak czy jest możliwe by zakup maszyny, który teoretycznie będzie finansowany przez ten projekt po zakończeniu przejęcia udziałów spółek można było zlokalizować w magazynie partnera w Krakowie, prowadzimy sklepy internetowe i większy magazyn znajduje się po prostu u partnera.
Po przesłaniu dokumentów ile czasu jest potrzebne by uzyskać jakąkolwiek odpowiedź czy projekt jest odrzucony czy przeszedł dalej?
Czy w przypadku zakupu maszyny do pakowania paczek oraz stworzenie bardzo rozbudowanego systemu do obsługi klienta na wielu rynkach w wielu językach oraz wielu walutach opartego o sztuczną inteligencję będzie to innowacja dla branży motoryzacyjnej?
Państwa zapytanie nie wskazuje jaki typ projektu planują realizować w ramach naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24. Zakup środków trwałych w celu stworzenia/ modernizacji infrastruktury B+R możliwy jest wyłącznie w ramach I typu projektu. W ramach II typu projektu możliwa jest np. amortyzacja posiadanej aparatury i sprzętu laboratoryjnego służącego prowadzonym pracom B+R. W przypadku I typu projektu wszystkie elementy zakupione w ramach projektu muszą zostać zlokalizowane w miejscu/ miejscach realizacji projektu zlokalizowanych na terenie województwa śląskiego. Natomiast w ramach II typu projektu możliwe jest dofinansowanie np. amortyzacji aparatury i sprzętu laboratoryjnego zlokalizowanego poza województwem śląskim, jednak wyłącznie w takim zakresie i okresie w jakim służy prowadzonym pracom B+R zaplanowanym w projekcie. Dodatkowo niezrozumiały jest termin „zakup maszyny który teoretycznie będzie finansowany przez ten projekt”. Kwalifikowalność dla naboru jednoznacznie wskazuje jakie kategorie wydatków mogą być kwalifikowane w ramach naboru.
Po przesłaniu Państwa dokumentów, projekt musi przejść przez ocenę formalną (efektem ocena pozytywna/negatywna), ocenę merytoryczną (efektem ocena pozytywna/negatywna), a następnie, w przypadku wybrania Państwa projektu do dofinansowania - etap dostarczania dokumentów do umowy (wybranie do dofinansowania/ odmowa podpisania umowy). Zgodnie z Regulaminem wyboru projektu rozstrzygnięcie naboru planowane jest w grudniu 2024 r.
Przedstawiony przez Państwa skrócony opis projektu sugeruje, że dotyczy on inwestycji produkcyjnej, a nie prowadzenia prac B+R lub stworzenia/ modernizacji infrastruktury B+R.
Należy zwrócić uwagę, że w ramach naboru FESL.01.02-IP.01-099/24 mogą ubiegać się o wsparcie projekty, których celem jest wzrost innowacyjności regionu poprzez zwiększenie liczby przedsiębiorstw zaangażowanych w prace B+R zwieńczone ich komercjalizacją, jak również poprawę, jakości infrastruktury badawczej wykorzystywanej dla działalności badawczo-rozwojowej.
Można uzyskać wsparcie w ramach 1 typu projektu- jeśli utworzy/rozbuduje/zmodernizuje się infrastrukturę służącą prowadzeniu prac B+R. Wsparcie w ramach 2 typu projektu - można uzyskać wsparcie, jeśli będą prowadzone badania przemysłowe i prace eksperymentalno – rozwojowe lub wyłącznie prace eksperymentalno - rozwojowe.
- Czy możliwa jest sprzedaż produktów powstałych w wyniku prowadzonych badań w trakcie trwania projektu? A mianowicie, do planowanych badań niezbędny jest zakup materiałów w postaci złomu metali. Zakup ten będzie dofinansowany. Na skutek prowadzonych badań odzyskany zostanie z tego złomu metal. I czy ten metal można sprzedać w trakcie trwania projektu? Czy musi być zabezpieczony i przechowywany przez czas trwania projektu i okres jego trwałości?
W odpowiedzi informuję, że Wnioskodawca ubiega się o działalność B+R, zatem nie jest dopuszczalna sprzedaż odzyskiwanego w ramach prac B+R metalu. Dodatkowo przypominam, że II typ projektu nie nakazuje utrzymania obowiązku trwałości projektu.
- Czy wdrożenie wyników B+R we własnym przedsiębiorstwie musi mieć miejsce w województwie śląskim? Dokładniej czy rozpoczęcie procesu produkcji nowego produktu musi mieć miejsce w województwie śląskim czy tylko sprzedaż (produkcja nowego produktu w innym województwie)?
Wdrożenie/ komercjalizacja musi mieć miejsce w jednostce znajdującej się na terenie Województwa Śląskiego. Wnioskodawcy występujący w formie partnerstwa są zobowiązani do takiego sposobu komercjalizacji;
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie konieczności wykorzystania w projekcie, który będzie realizowany w partnerstwie z uczelnią wskaźnika:
RCO010 Przedsiębiorstwa współpracujące z organizacjami badawczymi
Liczba przedsiębiorstw współpracujących we wspólnych projektach badawczych z organizacjami badawczymi. Współpraca w zakresie działań na rzecz badań i rozwoju może być nowa lub już istniejąca i powinna być prowadzona przynajmniej przez czas trwania projektu objętego wsparciem. Wskaźnik obejmuje aktywne uczestnictwo we wspólnych projektach badawczych, a wyklucza ustalenia umowne bez aktywnej współpracy w ramach projektu objętego wsparciem. Definicja przedsiębiorstwa – zob. RCO01. Definicja organizacji badawczej – zob. RCO07.
Sztuka
Umowa o współpracy
Czy w przypadku ww. wskaźnika w sytuacji, gdy projekt będzie realizowany przez Przedsiębiorcę w Partnerstwie należy wskazać wartość 1 czy też chodzi tu o inną współpracę poza zakresem realizowanego projektu? Czy w takiej sytuacji należy dołączyć odrębną umowę o współpracy poza umową o Partnerstwie?
W odpowiedzi na przesłane pytanie informuję, że wartość wskaźnika Przedsiębiorstwa współpracujące z organizacjami badawczymi, zawsze będzie wynosiła „1” bez względu na liczbę prowadzonych współpracy z organizacjami badawczymi, pod warunkiem spełnienia wymogów wynikających z definicji wskaźnika. Wskaźnik dotyczy zarówno współpracy w ramach partnerstwa w projekcie jak i również innej współpracy pod warunkiem, że dotyczy zakresu projektu.
W przypadku realizacji projektu w partnerstwie dokumentem weryfikującym - Umowa o współpracy – będzie umowa partnerstwa, w przypadku współpracy poza partnerstwem Wnioskodawca zobowiązany jest w inny sposób udokumentować współpracę z organizacją badawczą i upowszechniającą wiedzę.
- Planujemy część prac zlecić do wykonania przez instytucje zewnętrzne.
Czy istnieje limit wartościowy dla usług zewnętrznych (np. w stosunku do całkowitej wartości projektu) ?
W jaki sposób można przeprowadzić szacowanie wartości usługi? Czy w tym zakresie wystarczające jest badanie rynku polegające na mailowym zapytaniu wysłanym do potencjalnych wykonawców? Jaka powinna być ilość zapytań?
Informujemy, że nie ma limitów wartościowych dla usług zewnętrznych.
Do szacowania wartości wydatków przed złożeniem wniosku, wystarczy jeden szacunek, mail lub zrzut z ekranu itp., który umożliwi ocenę, czy wszystkie wydatki są zasadne z punktu widzenia realizacji i wykonalności inwestycji, oraz czy ich wysokość jest porównywalna z cenami rynkowymi.
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o wskazanie ograniczeń w konstrukcji budżetu projektu w przypadku projektu realizowanego w Partnerstwie z Uczelnią (w ramach drugiego typu projektu – prace B+R).
Proszę o potwierdzenie:
1) czy w przypadku podziału projektu na etapy – każdy etap powinien być realizowany oddzielnie przez Przedsiębiorcę i oddzielnie przez Partnera, czy możliwe jest wspólne realizowanie danego etapu? W dokumentacji znaleźliśmy odniesienie, że należy wyodrębnić oddzielne jedynie poszczególne zadania dla Partnera.
2) Czy istnieje maksymalna ilość etapów jakie mogą być zaplanowane we wniosku w ramach prac przemysłowych/prac rozwojowych?
W odpowiedzi na Państwa pytanie informuję, iż dokumentacja w ramach Naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24 nie wyklucza możliwości realizacji danego etapu prac B+R wspólnie z Partnerem projektu.
W odniesieniu do pytania drugiego informuję, iż w ramach przedmiotowego naboru w projekcie Wnioskodawca realizuje Prace Przemysłowe podzielone na Poziomy Gotowości Technologicznej (Etapy) nr III – VI oraz Prace Rozwojowe w skład których wchodzą Poziomy Gotowości Technologicznej (Etapy) nr VII – VIII. W związku z czym liczba etapów nie powinna przekraczać liczby realizowanych poziomów gotowości technologicznej.
- W odniesieniu do trwającego naboru w ramach Działania FESL.01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach, zwracam się z uprzejmą prośbą o informację w jaki sposób należy udokumentować współpracę dużego przedsiębiorstwa z przedsiębiorstwami z sektora MŚP, aby uznane zostało spełnienie Efektu dyfuzji? Czy na etapie składania wniosku wnioskodawca powinien mieć już podpisaną umowę takiej współpracy? Jednocześnie bardzo proszę o informację czy list intencyjny będzie potwierdzeniem nawiązania takiej współpracy?
Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania WOD stanowiącą Załącznik nr 4 do Regulaminu Konkursu: W ramach opisu „Efektu dyfuzji" konieczne jest wykazanie, czy wypracowane w ramach projektu rezultaty w postaci innowacyjnych produktów/technologii/usług lub know-how, pozwalają w przyszłości na podjęcie współpracy z MŚP lub przewidują współpracę z MŚP, NGO i organizacjami badawczymi. Ta kooperacja może obejmować także okres, po zakończeniu realizacji projektu, do zakończenia okresu trwałości - w przypadku I typu projektu, lub do skomercjalizowania wyników prac B+R włącznie - w przypadku II typu projektu.
Biorąc pod uwagę powyższe zapisy informuję, iż na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie ma konieczności formalnego przedstawienia dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie „Efektu dyfuzji".
Jednocześnie należy zwrócić uwagę że informacje zawarte w punkcie B.14. WOD (dotyczące również ww. „Efektu dyfuzji") zostaną ocenione na etapie oceny merytorycznej. Na tym etapie Wnioskodawca może zostać również wezwany do złożenia dodatkowych wyjaśnień/uzupełnień dokumentacji. Powyższe zapisy wskazują również, że „(…)kooperacja może obejmować także okres, po zakończeniu realizacji projektu, do zakończenia okresu trwałości - w przypadku I typu projektu, lub do skomercjalizowania wyników prac B+R włącznie - w przypadku II typu projektu."
- Czy w przypadku projektu badawczego, w którym pracujemy nad "rodziną" innowacyjnych produktów i każdy z tych produktów przeprowadzamy od potwierdzonego TRL II do TRL VIII, to czy możemy rozpisać np. etap I i II tak jak poniżej?
TRL II-TRL III
Początek 01.01.2025 Koniec 30.06.2025
Produkt 1 01.01.2025-28.02.2025
Produkt 2 1.03.2025-30.04.2025
Produkt 3 1.05.2025-30.06.2025
TRL III-TRL IV
Początek 1.03.2025 Koniec 31.08.2025
Produkt 1 1.03.2025-30.04.2025
Produkt 2 1.05.2025-30.06.2025
Produkt 3 1.07.2025-31.08.2025
Informuję, że istnieje taka formalna możliwość. Proszę jednak mieć na względzie, że pytanie to odnosi się m.in. do kwestii logicznego ujęcia etapów projektu, co jest przedmiotem oceny merytorycznej. Zatem po stronie Państwa stoi konieczność przedstawienia logicznego i wykonalnego harmonogramu prac B+R, co będzie przedmiotem oceny merytorycznej, a nie formalnej.
- Mam pytania do tytułowego naboru w sprawie premii za rozpowszechnianie wyników. W związku z tym, że w regulaminie nie ma ilości publikacji, to czy można przyjąć, że wystarczy jedna publikacja w czasopiśmie lub jedna konferencja?
Jeżeli chodzi o czasopisma czy spis czasopism należy pobrać z poniższej strony?
https://www.gov.pl/web/nauka/komunikat-ministra-nauki-z-dnia-05-stycznia-2024-r-w-sprawie-wykazu-czasopism-naukowych-i-recenzowanych-materialow-z-konferencji-miedzynarodowych
Jeżeli chodzi o konferencje to jakie są wytyczne do tego żeby konferencja była zaakceptowana na etapie późniejszej kontroli?
W odpowiedzi na Pana pytania informuję, iż zgodnie z Umową o dofinansowanie w ramach Naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24, Paragraf 4b Warunki przyznania premii, ust. 2.:
Beneficjent przedstawia sprawozdanie z rozpowszechnienia wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych, niezwłocznie po spełnieniu warunku z ustępu 1 punkt 1) litera b) umowy o dofinansowanie, wraz z dokumentami potwierdzającymi przekazanie informacji społeczeństwu, które nastąpiło:
1) poprzez uczestnictwo w co najmniej 2 konferencjach, w tym na 1 konferencji naukowej lub technicznej (w konferencji musi uczestniczyć instytucja naukowo – badawcza) wraz z programami, w których znajduje się punkt dotyczący prezentacji wyników Projektu objętego wsparciem lub
2) poprzez publikacje w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych widniejących w wykazie Ministerstwa Edukacji i Nauki [Zgodnie z obowiązującym komunikatem zamieszonym na stronie internetowej ministerstwa odpowiedzialnego za prowadzenie wykazu czasopism naukowych] dotyczących branży tożsamej z branżą, w której realizowany jest Projekt (wraz z egzemplarzem publikacji) lub
3) za pośrednictwem ogólnodostępnych baz danych, oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu (wraz z kopiami wyników na nośnikach danych)
Potwierdzam również, że lista czasopism naukowych i technicznych dostępna jest w ramach komunikatu Ministra Nauki z dnia 05 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, który wskazali Państwo w przesłanym linku.
- Czy fundacja w ramach niniejszego konkursu może zadeklarować realizację i komercjalizację badań przez spółkę z o.o. która będzie otwarta w WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM po złożeniu wniosku a nie później niż przed podpisaniem Umowy o dofinansowanie?
Czy wkład własny może być finansowany w oparciu o umowę pożyczki? Jeśli tak, to czy wkład własny może być przekazywany spółce zgodnie z harmonogramem Wydatków?
Na wstępie pragnę zaznaczyć, że nabór ten skierowany jest do sektora przedsiębiorstw. Fundacja może ubiegać się o dofinansowanie w ramach naboru FESL.01.02-IP.01-099/24 , o ile prowadzi działalność gospodarczą i posiada wpis do rejestru przedsiębiorstw. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów – mogą ubiegać się o dofinansowanie Wnioskodawcy posiadający status mikro, małego, średniego lub dużego przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 2 i pkt 24 oraz załącznikiem I Rozporządzenia 651/2014, co oznaczam ze wpis do rejestru musi być dokonany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, a nie – tak jak napisano w zapytaniu - po złożeniu wniosku, a przed podpisaniem umowy.
Zgodnie z dokumentacją dla tego naboru obowiązek komercjalizacji ciąży na Wnioskodawcy, późniejszym Beneficjencie środków. W związku z tym nie ma możliwości komercjalizacji wyników badań przez inny podmiot, nawet zależny od Wnioskodawcy.
Załącznik nr 4 – Instrukcja wypełniania i składania WOD – jasno określa rodzaje dokumentów potwierdzających finansowanie projektu:
„Dostarcz dokument, który uwiarygadnia posiadanie środków finansowych na realizację projektu. Wskazane dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty. Oznacza to, że katalog zawiera jedyne, dopuszczalne jako obligatoryjne do załączenia dokumenty, które możesz przedstawić jako uwiarygadniające posiadanie środków finansowych na realizację projektu.
Możesz udokumentować posiadanie środków finansowych na realizację projektu poprzez załączenie:
- a) wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości lub o posiadanej zdolności kredytowej. Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank;
- b) promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego / promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych i nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego. W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącza promesę leasingu;
- c) kredyt obrotowy, kredyt na rachunku bieżącym;
- d) umowy zawartej na kredyt obrotowy wraz z informacją Wnioskodawcy na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu;
- e)
UWAGA!
Załączony dokument musi być aktualny na moment złożenia wniosku. Przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia naboru.
W przypadku partnerstwa – każdy członek partnerstwa jest zobowiązany do dostarczenia powyższego załącznika. W przypadku gdy którykolwiek z partnerów nie będzie dostarczał przedmiotowego dokumentu, wówczas należy dostarczyć oświadczenie partnera wiodącego lub innego partnera, że zobowiązuje się on do finansowego zabezpieczenia projektu również w części odpowiadającej członkowi partnerstwa. Należy wziąć pod uwagę, że załączony dokument, ze strony zabezpieczającego, powinien być spójny z częścią rzeczowo – finansową wniosku, w zakresie własnym oraz w zakresie partnera, w imieniu którego zabezpiecza się środki”.
Jakiekolwiek inne formy zabezpieczenia mogą stanowić tylko i wyłącznie załącznik dodatkowy. Niemniej Wnioskodawca zobowiązany jest do spełnienia powyższego kryterium w tym zakresie.
- Jesteśmy Spółką, której główny profil działalności wg PKD to 10.83 Z, PRZETWÓRSTWO HERBATY I KAWY.
W związku z powyższym oraz z uwagi na zapisy Regulaminu Wyboru projektów, zwracamy się z prośbą o udzielenie informacji w następującej sprawie:
W regulaminie Wyboru Projektów W SPOSÓB KONKURENCYJNY w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 nr FESL.01.02-IP.01-099/24, PRIORYTET FESL.01 Fundusze Europejskie na inteligentny rozwój, DZIAŁANIE FESL01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach, str. 14 istnieje zapis:
NIE możesz ubiegać się o dofinansowanie, jeśli:
- działalność, która ma zostać wsparta dzięki dofinansowaniu dotyczy działalności wykluczonych z możliwości uzyskania wsparcia zgodnie z załącznikiem numer 7 do niniejszego Regulaminu (Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych z możliwości ubiegania się o dofinansowanie w ramach działania 01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027);
W w/w załączniku nr 7 do Regulaminu w dziale II. Wykluczenia w oparciu o Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 (z późn. zm.), litera f) Produkcja, przetwarzanie oraz wprowadzanie do obrotu produktów rolnych w tabeli nr 8 znajdują się kody PKD 10.83.Z.
Zgodnie z zapisami tego działu:
Zgodnie z brzmieniem artykułu 1 ustęp 3 litera b) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu nadanym przez Rozporządzenie Komisji (UE) pomoc nie może zostać udzielona w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, z wyjątkiem regionalnej pomocy inwestycyjnej w regionach najbardziej oddalonych, programów regionalnej pomocy operacyjnej, pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP, pomocy na finansowanie ryzyka, pomocy na badania i rozwój, pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności, pomocy na ochronę środowiska, pomocy szkoleniowej, pomocy przeznaczonej na pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji i pracowników z niepełnosprawnością, pomocy na projekty na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS), pomocy na projekty w ramach Europejskiej współpracy terytorialnej oraz pomocy zawartej w produktach finansowych wspieranych przez Fundusz InvestEU, pomocy dla mikroprzedsiębiorstw w formie interwencji publicznych dotyczących dostaw energii elektrycznej, gazu lub ciepła, o której mowa w art. 19c, oraz pomocy dla MŚP w formie tymczasowych interwencji publicznych dotyczących dostaw energii elektrycznej, gazu i ciepła wytwarzanego z gazu ziemnego lub energii elektrycznej mającej złagodzić skutki wzrostu cen w następstwie rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, o której to pomocy mowa w art. 19d;.
Zgodnie z brzmieniem artykułu 1 ustęp 3 litera c) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu nadanym przez Rozporządzenie Komisji (UE) pomoc nie może zostać udzielona przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w następujących przypadkach:
- kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą;
- kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom surowców.
W związku z powyższym przepisy dopuszczają, poza dwoma w/w przypadkami, udzielanie pomocy publicznej w zakresie działalności dotyczącej przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych.
W kryteriach wyboru projektów FE SL 2021-2027 Działanie 01.02 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach, w kryteriach formalnych str. 12, zero-jedynkowo zostało określone kryterium czy projekt nie dotyczy działalności i sektorów wyłączonych ze wsparcia
W związku z wszystkimi powyższymi zapisami, bardzo prosimy o informację, czy możemy dalej realizować kolejne etapy pisania projektu, czy kody PKD 10.83.Z, są w tym przypadku na liście branż wykluczonych z możliwości ubiegania się o dofinansowanie i na etapie kryterium wyboru projektu, nasz projekt zero-jedynkowo zostanie odrzucony z uwagi na powyższe?
Czy może jednak wpisujemy się w "wyjątek" zgodnie z brzmieniem artykułu 1 ustęp 3 litera b) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. i nasze PKD oraz założenie projektu nie wyklucza nas z możliwości ubiegania się o dofinansowanie?
Wg nas zgodnie z brzmieniem artykułu 1 ustęp 3 litera c) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014r. nie wpisujemy się w zakres wskazanych w tym przepisie obu przypadków stanowiących wykluczenie do udzielenia pomocy publicznej, ponieważ nie będzie to dotyczyć sytuacji, że wysokość pomocy będzie uzależniona od cen lub ilości produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą. Nasz projekt nie będzie również dotyczył sytuacji, kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom surowców.
Informuję, że wykluczenie jest uzależnione od podstawy prawnej, w oparciu o którą będziecie się Państwo ubiegać o dofinansowanie.
Jeżeli planują Państwo skorzystać z II typu projektu, tj. na wsparcie konkretnych prac B+R, wówczas pomoc jest udzielana na bazie art. 25 czyli w sekcji związanej z pomocą na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną. W tej sytuacji – zgodnie ze wskazanym w zapytaniu fragmentem rozporządzenia, przedmiotowe wykluczenie nie ma zastosowania.
Natomiast jeżeli Państwo zamierzają ubiegać się w oparciu o art. 14, czyli stworzenie infrastruktury na rzecz prowadzenia prac B+R, wówczas przedmiot działalności o nr PKD 10.83.Z., nie wyklucza automatycznie z możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach projektu, ponieważ zgodnie z brzmieniem artykułu 1 ustęp 3 litera c) Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. nie będzie dotyczyć sytuacji, kiedy wysokość pomocy będzie uzależniona od cen lub ilości produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą oraz nie będzie również dotyczył sytuacji, kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom surowców.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zgodnie z brzmieniem artykułu 1 ustęp 3 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, w przypadku przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w sektorze wykluczonym z możliwości uzyskania wsparcia, istnieje możliwość uzyskania wsparcia na projekt, który nie jest wykluczony w zakresie sektora działalności, pod warunkiem, że zostaną zapewnione odpowiednie środki zabezpieczające, że udzielona pomoc nie wesprze działalności wykluczonych. Do środków tych należą: rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów.
WNIOSEK I ZAŁĄCZNIKI
- Mam pytanie dotyczące części finansowej wniosku do FESL 1.2. Chodzi o udokumentowanie potwierdzenia finansowania projektu. Planujemy w okresie przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, uzyskanie środków z pożyczki pochodzącej od udziałowca Spółki (Wnioskodawcy), na sfinansowanie wkładu własnego Projektu. Środki te będą na rachunku bankowym Spółki dostępne do wykorzystania przez cały okres oceny wniosku (dostępne do udokumentowania na każdym etapie oceny), oraz przez czas realizacji Projektu. Przed złożeniem wniosku zostanie przygotowany wydruk z rachunku bankowego Spółki, m.in. z ww. środkami. Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne, biorąc pod uwagę zapisy Instrukcji wniosku o dofinansowanie, gdzie wśród listy dokumentów potwierdzających finansowanie nie ma mowy o umowie (przyszłej) pożyczki od osoby fizycznej, tylko jest np. aktualny wyciąg z rachunku bankowego (na którym to jeszcze przed złożeniem wniosku będą m.in.
środki z pożyczki):
"Dostarcz dokument, który uwiarygadnia posiadanie środków finansowych na realizację projektu. Wskazane dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty. Oznacza to, że katalog zawiera jedyne, dopuszczalne jako obligatoryjne do załączenia dokumenty, które możesz przedstawić jako uwiarygadniające posiadanie środków finansowych na realizację projektu.
"Możesz udokumentować posiadanie środków finansowych na realizację projektu poprzez załączenie:
a)wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości lub o posiadanej zdolności kredytowej. Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank;
- b) promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego / promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na PODSTAWIE ZWERYFIKOWANEJ ZDOLNOŚCI FINANSOWEJ Wnioskodawcy przez instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych i nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego. W przypadku gdy Wnioskodawca ubiega się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącza promesę leasingu;
- c) kredyt obrotowy, kredyt na rachunku bieżącym;
- d) umowy zawartej na kredyt obrotowy wraz z informacją Wnioskodawcy na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu;
- e) lokaty."
Czyli środki pochodzące z pożyczki od udziałowca będą udokumentowane w sposób określony w podpunkcie a).
Proszę o informację.
W odpowiedzi na wątpliwości pragnę wyjaśnić, że jeżeli Wnioskodawca dostarczy jako dokument potwierdzający finansowanie projektu wyciąg z rachunku bankowego Wnioskodawcy zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania WOD - rozwiązane przedstawione w zapytaniu będzie dopuszczalne. Na etapie oceny formalnej przedmiotowy dokument zostanie uznany.
Proszę mieć na względzie, że dostarczenie promesy pożyczki udzielonej przez udziałowca spółki nie spełni warunków określonych Regulaminem, gdyż nie będzie wystawione przez instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych i nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Przypominam, że dokument potwierdzający finansowanie musi być aktualny na moment złożenia wniosku. Przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia naboru. Ponadto przedmiotowy dokument powinien dotyczyć Wnioskodawcy, a nie innego podmiotu. Jednocześnie informuję, że weryfikacja potencjału finansowego Wnioskodawcy zostanie szczegółowo przeprowadzona na etapie oceny spełnienia kryteriów oceny merytorycznej przez ekspertów zewnętrznych na podstawie zapisów we wniosku, dołączonych załączników (w tym dokumentu potwierdzającego finansowanie projektu) oraz własnej wiedzy i doświadczenia ekspertów. W chwili obecnej nie można stwierdzić, czy przedstawione rozwiązanie pozwoli na stwierdzenie, że Wnioskodawca dysponuje odpowiednim potencjałem finansowym do realizacji planowanego przedsięwzięcia.
- Proszę o potwierdzenie zakresu wymaganych załączników do wniosku o dofinansowanie, jakie musi złożyć uczelnia publiczna. Prośba o potwierdzenie poniższych kwestii:
1) Załącznik nr 3 Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu – w instrukcji do WoD wskazano, że „W przypadku partnerstwa – każdy członek partnerstwa jest zobowiązany do dostarczenia powyższego załącznika”. O ile stosowne dokumenty od Przedsiębiorcy nie budzą nasze wątpliwości to w przypadku Uczelni (które w działaniu 1.2 otrzymają dofinansowanie w wysokości 100%) nie do końca jest jasne czy Uczelnia musi potwierdzać finansowanie projektu a jeśli tak to w jakiej kwocie?
2) Załącznik nr 4. Formularz/e pomocy publicznej/4a. Oświadczenie o trudnej sytuacji finansowej – Uczelnia zobligowane jest jedynie do złożenie załącznika 4a dot. sytuacji finansowej
3) Załącznik nr 12.Dokument, z którego wynika upoważnienie do reprezentacji (dotyczy projektów realizowanych w partnerstwie) – czy to jest jakieś odrębne pełnomocnictwo niż to które stanowi załącznik do umowy Partnerstwa? Czy mają Państwo jakiś wymagany wzór takiego upoważnienia?
Ad 1 Zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania WOD, w przypadku partnerstwa – każdy członek partnerstwa jest zobowiązany do dostarczenia dokumentu potwierdzającego finansowanie projektu. W przypadku gdy którykolwiek z partnerów nie będzie dostarczał przedmiotowego dokumentu, wówczas należy dostarczyć oświadczenie partnera wiodącego lub innego partnera, że zobowiązuje się on do finansowego zabezpieczenia projektu również w części odpowiadającej członkowi partnerstwa. Należy wziąć pod uwagę, że załączony dokument, ze strony zabezpieczającego, powinien być spójny z częścią rzeczowo – finansową wniosku, w zakresie własnym oraz w zakresie partnera, w imieniu którego zabezpiecza się środki.
Zapisy pakietu aplikacyjnego nie określają/wskazują w jakiej wartości/procencie należy dostarczyć dokumenty potwierdzające finansowanie, niemniej jednak należy mieć na uwadze, iż powyższy załącznik jest jednym z dokumentów, na podstawie których oceniany będzie (na etapie oceny merytorycznej) potencjał finansowy/kondycja finansowa Wnioskodawcy.
Ad 2 Zgodnie z Instrukcją finansowania i składania WDO, w przypadku partnerstwa – każdy członek partnerstwa jest zobowiązany do dostarczenia załącznika/ów takich jak min. Formularz pomocy publicznej, 4a. Oświadczenie o trudnej sytuacji finansowej (jeśli dotyczy).
Wyjątek stanowi organizacja prowadząca badania i upowszechniającej wiedzę (w zakresie działalności niegospodarczej), która nie jest beneficjentem pomocy publicznej, zamiast Formularza Pomocy Publicznej, należy dostarczyć oświadczenie przedmiotowego partnera o niepozostawaniu w trudnej sytuacji.
Ad 3 Informuję, iż po stronie Wnioskodawcy leży przedstawienie dokumentu jakim jest upoważnienie do reprezentacji, co szerzej zostało wskazane w Instrukcji wypełniania i składania WOD.
- W przypadku projektu przygotowywanego przez konsorcjum w naborze w ramach FESL 01.02 jednym z załączników do wniosku jest umowa o realizacji projektu partnerskiego.
Analizując przygotowany przez Państwa wzór umowy, zauważyłem, że w jednym z załączników należy podać numery rachunków bankowych wyodrębnionych do obsługi projektu.
Czy to oznacza, że te rachunki należy otworzyć przed złożeniem wniosku aby wypełnić treścią załącznik, czy też można ten załącznik wprowadzić aneksem do umowy już po zawarciu umowy o dofinansowanie? Do czasu rozpatrzenia wniosku oraz w przypadku negatywnej decyzji o dofinansowaniu rachunki pozostaną bowiem nieaktywne.
W ramach przedmiotowego naboru przewiduje się możliwość projektu partnerskiego, a nie konsorcjum. Jednocześnie informuję, że cała Umowa o realizacji projektu partnerskiego wraz z załącznikami powinna zostać wypełniona i podpisana.
Zgodnie z zapisami przedmiotowej Umowy, partnerzy projektu zobowiązani są między innymi do:
- posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie refundacji w ramach Projektu oraz informowania Partnera wiodącego o wszelkich zmianach numeru rachunku w trakcie realizacji zadań,
- posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki w ramach Projektu oraz informowania Partnera wiodącego o wszelkich zmianach numeru rachunku w trakcie realizacji zadań.
W związku z powyższym stosowne rachunki bankowe powinny zostać utworzone, a sama Umowa projektu partnerskiego wraz z załącznikami wypełniona i podpisana przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
Ewentualne korekty w powyższym zakresie mogą być możliwe na późniejszym etapie.
- W Instrukcji wypełnienia wniosku, w punkcie B.13. Analiza techniczna – stan aktualny, mamy zapis ” Ponadto przedstaw: ocenę badania stanu techniki rezultatu projektu”
Bardzo prosiłbym o doprecyzowanie jak ma wyglądać takie badanie stanu techniki, jakie elementy są wymagane by spełnić wymagania konkursowe, kto może go przeprowadzić (wnioskodawca samodzielnie/rzecznik patentowy) czy ewentualnie wymagany jest załącznik w postaci takiego badania.
W dokumentacji aplikacyjnej nie ma wskazanych wymagań jakie powinno zawierać takie badanie natomiast należy mieć na uwadze, aby w szczegółowy sposób wykazać, że produkt/usługa/proces/technologia jest unikatowy oraz dotychczas niestosowany a tym samym nie stanowi własności intelektualnej innych osób/instytucji/przedsiębiorstw itp.
Badanie stanu techniki może być sporządzone w dowolnej formie oraz przez dowolny podmiot, zarówno przez Wnioskodawcę jak i inne instytucje. Element ten będzie weryfikowany na etapie oceny spełnienia kryteriów merytorycznych. W przypadku wątpliwości oceniający w trakcie oceny merytorycznej mogą poprosić o dalsze wyjaśnienia.
Rekomendujemy załączenie takiego załącznika na etapie składania wniosku.
- Pytanie dotyczące opisywania zadań w harmonogramie.
Jeśli w projekcie występują na przykład 3 etapy badań przemysłowych, to czy zadania w harmonogramie mogą grupować koszty z tych etapów.
Na przykład jeśli konkretny specjalista będzie zaangażowany we wszystkich etapach badań przemysłowych, to
- a) można ująć ten koszt w jednym zagregowanym zadaniu kosztów personelu lub
- b) należy przygotować trzy zadania, w których koszt personelu będzie zaplanowany osobno dla każdego z tych etapów.
Oczywiście zakładam odpowiednie uzasadnienie tych pozycji kosztów
Ponadto w załączniku numer 6 do Regulaminu wyboru projektów (pt.
Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-01.02.IP.01-099/24) w ramach punktu "1.Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności:" (na str. 22) jest zapis:
- koszty wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnej i prawnej
Jak mam rozumieć ten zapis? Jeśli celem jednostki badawczej (będącej
Partnerem) byłoby wytworzenie WNiP to wszelkie wynagrodzenia [a więc koszty wytworzenia] są niekwalifikowane?
Dokonując podziału projektu na poszczególne zadania należy podzielić je tematycznie w zakresie dotyczącym ponoszonych kosztów, a także aby w każdym zadaniu koszty kwalifikowalne dotyczyły jednej podstawy prawnej. W przypadku kwalifikowania prac B+R planowane prace należy podzielić na odrębne zadania dotyczące badań przemysłowych oraz prac rozwojowych. W przypadku realizacji projektu w ramach partnerstwa, należy stworzyć odrębne zadanie dla każdego z partnerów. Należy także pamiętać o kolejności zadań, aby były one ułożone chronologicznie. Wobec powyższego uznać można, iż
- propozycja wskazana w pkt. A jest możliwa, w przypadku, gdy konkretny specjalista na wszystkich etapach badań przemysłowych ma tożsame obowiązki i opis wydatku będzie adekwatny dla każdego poziomu gotowości. Należy wtedy w opisie wskazać, jakich poziomów gotowości dotyczy dany wydatek.
- propozycja wskazana w pkt. B jest możliwa, w przypadku, gdy Wnioskodawca chce pokazać „różny opis” wydatku – np. ogólny zakres obowiązków dla danego etapu będzie inny niż dla kolejnego etapu – wtedy można wykazać wydatek w kilku pozycjach.
Zgodnie z założeniami dotyczącymi naboru wnioskodawca może prowadzić prace badawcze od III-VIII poziomu gotowości technologicznej. Przeprowadzone prace badawcze mogą obejmować opracowanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku, gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji. W ramach II typu wnioskodawca nie tworzy środków trwałych czy też wartości niematerialnych i prawnych stąd wskazane koszty stanowią wydatki niekwalifikowalne. W ramach projektu prowadzone są prace badawcze i koszty związane z tymi działaniami traktowane są jako koszty kwalifikowalne.
- Czy organizacje prowadzące badania i upowszechniające wiedzę, które będą realizować projekt w zakresie dotyczącym działalności niegospodarczej i otrzymują 100 % kosztów kwalifikowalnych są zobligowane do udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu, czy też wystarczy oświadczenie partnera wiodącego, że zobowiązuje się do finansowania zabezpieczenia projektu w części przypadającą uczelni?
Zgodnie z zapisami dokumentacji aplikacyjnej (instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie) wnioskodawca zobligowany jest do dostarczenia dokumentu potwierdzającego finansowanie środków. W przypadku projektu realizowanego w partnerstwie – każdy członek partnerstwa zobowiązany jest do dostarczenia załącznika. W przypadku gdy którykolwiek z partnerów nie będzie dostarczał przedmiotowego dokumentu, wówczas należy dostarczyć oświadczenie partnera wiodącego lub innego partnera, że zobowiązuje się on do finansowego zabezpieczenia projektu również w części odpowiadającej członkowi partnerstwa. Należy wziąć pod uwagę, że załączony dokument, ze strony zabezpieczającego, powinien być spójny z częścią rzeczowo – finansową wniosku, w zakresie własnym oraz w zakresie partnera, w imieniu którego zabezpiecza się środki
- Czy udostępniony w dokumentacji załącznik do wniosku o dofinansowania nr 5 – Formularz dotyczący pomocy de minimis jest prawidłowy?
W formularzu jest wskazane:
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Stosuje się do pomocy de minimis udzielanej na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1)
W związku z wprowadzeniem od 2024 roku nowego limitu pomocy de minimis (300 000 Euro) przez rozporządzenie Komisji (UE) numer 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania artykułu 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023.2831 z 15.12.2023, z późn. zm.) czy to nie właśnie to rozporządzenie powinno być wskazane w ww. Formularzu?
Informuję, że do czasu wejścia w życie zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis , konieczne jest stosowanie dotychczasowego wzoru Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, który sporządzany jest przez UOKiK. Przedmiotowe oznacza, że wzór Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis załączony pod ogłoszeniem o naborze jest prawidłowy, pomimo wejścia w życie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831.
- W instrukcji do wniosku jest zapis: "Pamiętaj, że dominujące miejsce realizacji projektu to główna lokalizacja projektu. O dominującym charakterze danej lokalizacji decydują w szczególności: zlokalizowanie najistotniejszej części projektu w zakresie rzeczowym, osiągnięcie i realizacja najistotniejszych/w największej mierze celów i rezultatów projektu.
W Działaniu FESL.01.02 miejsce realizacji projektu musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego. W celu zapewnienia, że udzielona pomoc będzie służyła rozwojowi województwa śląskiego, przedsiębiorstwo (w przypadku realizacji projektu w ramach partnerstwa – partner wiodący) musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie województwa śląskiego – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie. Dla II typu projektu tj. Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach - w przypadku, gdy planowane przedsięwzięcie lub jego część będzie realizowane poza terytorium województwa śląskiego, za miejsce realizacji projektu uznaje się zakład lub oddział Wnioskodawcy/Partnera wiodącego, która/y musi znajdować się w województwie śląskim."
Jaki procent projektu może być realizowany poza terytorium województwa śląskiego?
Przykładowa sytuacja firma ma siedzibę w Gdańsku i oddział w Bielsko-Białej. Część prac projektowych będzie odbywać się w Gdańsku, a część w Bielsko-Białej. Jaki procent maksymalny projektu może być realizowany w Gdańsku? Jakie koszty kwalifikowalne mogą być poniesione w Gdańsku? Czy wystarczy 51% w Bielsko-Białej?
W dokumentacji dotyczącej naboru nr FESL.01.02-IP.01-099/24 nie ma określonych limitów mówiących o tym, jaki procent projektu powinien być realizowany w województwie śląskim, a jaki procent poza województwem.
Zwracamy uwagę na zapisy Regulaminu wyboru projektów dotyczące komercjalizacji wyników prac (pkt 1.5 ppkt 7 i 8).
W opisanym przez Pana przypadku - możliwy jest jedynie sposób komercjalizacji poprzez wprowadzenie wyników badań lub prac do własnej działalności gospodarczej beneficjenta (partnera wiodącego) na terenie województwa śląskiego poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników projektu.
Sprzedaż oraz udzielenie licencji na zasadach rynkowych możliwe jest jedynie w przypadku przedsiębiorstw posiadających siedzibę (a nie tylko oddział) w województwie śląskim.
Ponadto, w przypadku wprowadzenia wyników badań lub prac do własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników projektu, jest możliwość zlecenia całości produkcji podmiotowi trzeciemu w ramach outsourcingu jedynie w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium województwa śląskiego.
Wobec powyższego - odpowiadając na Pana pytanie – tak – dopuszczalne jest że projekt będzie realizowany w 51% w Bielsku Białej, jednak należy pamiętać o zachowaniu zasad dotyczących komercjalizacji wyników prac.