FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Mikroinwestycje w MŚP


Ogłoszenie o naborze


Zgodnie z obowiązującym harmonogramem naborów ogłoszenie konkursu planowane jest na lipiec br. Dokładna data ogłoszenia konkursu zostanie wskazana podczas najbliższej aktualizacji harmonogramu planowanej na czerwiec 2023. Szczegółowe informacje w tym zakresie można śledzić na stronie https://scp-slask.pl/czytaj/konkursy21_27

Poziom dofinansowania


1. W działaniu 10.3 – Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ projektu – Mikroinwestycje w MŚP informujemy, że:
• maksymalna wartość projektu w wysokości 2 mln zł jaka została określona dla przedmiotowego typu dotyczy wartości ogółem projektu tj. sumy kosztów kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych;
• w ramach przedmiotowego naboru pomoc udzielana będzie wyłącznie w formie pomocy de minimis;
• zgodnie z przyjętymi kryteriami wyboru projektów wartość dofinansowania wynosi odpowiednio 50 % (dla średnich przedsiębiorstw) i 60% (dla mikro i małych przedsiębiorstw) kosztów kwalifikowalnych a nie 85%;
• w przypadku gdy wartość projektu ogółem zostanie zaplanowana na poziomie 2 mln zł, natomiast wartość dofinansowania w projekcie, po uwzględnieniu pomocy de minimis otrzymanej przez przedsiębiorcę w roku udzielania pomocy oraz dwóch latach podatkowych poprzedzających rok udzielenia pomocy, przekroczy obowiązujące limity, wówczas zobowiązani zostaną Państwo, (na etapie przed podpisaniem umowy o dofinansowanie) do obniżenia poziomu dofinansowania w projekcie do kwoty nie przekraczającej obowiązujące limity;"
Na ten moment maksymalny poziom dofinansowania, który może otrzymać wnioskodawca w ramach naboru wynosi 85% niemniej jednak poziom ten może ulec zmianie. Szczegółowe informacje w tym zakresie będą znane dopiero w momencie zatwierdzenia dokumentacji aplikacyjnej. Pamiętać również należy, iż poziom wsparcia uzależniony będzie od podstaw prawnych w oparciu o które możliwa będzie realizacja projektu.

2. W związku z Uchwała nr 69 Komitetu Monitorującego program Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021- 2027 z dnia 6 czerwca 2023 roku w sprawie zatwierdzenia kryteriów wyboru projektów dla działania 10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ projektu Mikroinwestycje w MŚP zwracam się z prośbą o potwierdzenie czy podane w kryteriach poziomy dofinansowania są ostateczne?
Wcześniej pojawiały się informacje, że w ramach pomocy de minimis poziom wsparcia w tym typie projektów będzie mógł wynieść nawet do 85%. Czy taki poziom już definitywnie nie będzie dostępny? "
Zgodnie z zapisami kryterium „Wnioskowana kwota, wartość procentowa wsparcia oraz wartość wydatków kwalifikowalnych nie przekraczają określonych dla naboru limitów” dla 10.03 Mikroinwestycje poziom wsparcia kształtuje się następująco:
- dla projektów realizowanych przez mikro i małe przedsiębiorstwa maksymalny procent dofinansowania wynosi 60% kosztów kwalifikowalnych,
- dla projektów realizowanych przez średnie przedsiębiorstwa maksymalny procent dofinansowania wynosi 50% kosztów kwalifikowalnych.
Podane w kryterium poziomy dofinansowania uznaje się za ostateczne.


3. Czy dopuszczona jest możliwość, że projekt przekroczy 2 mln zł i wartość przekroczenia powiększy po prostu wkład własny Beneficjenta? Czy też system zablokuje składanie wniosków o wartości powyżej 2 mln zł brutto?
Czy w tym drugim przypadku możliwe będzie np. wydzielenie z kosztorysu budowlanego kosztu budowy hali a np. wykonanie parkingów i utwardzeń wyłączenie poza projekt? Oczywiście oba elementy wykonamy, żeby móc odebrać inwestycję zgodnie z pozwoleniem budowlanym.
W ramach typu projektu Mikroinwestycje w MŚP zgodnie z założeniami konkursu dla Działania FESL10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji mają być wspierane mikro inwestycje, których maksymalna wartość projektu nie może przekroczyć 2 000 000,00 PLN, w związku czym Wnioskodawca powinien przygotować projekt zgodny z założeniami/wymaganiami konkursu.
Niemniej system informatyczny LSI 2021 nie zablokuje możliwości złożenia wniosków o wartości powyżej 2 000 000,00 PLN.
Dodatkowo informuję, że roboty budowlane będą najprawdopodobniej stanowić koszty niekwalifikowalny w Mikroinwestycjach. Natomiast ostateczna informacja w tym zakresie pojawi się w ogłoszeniu o naborze (załącznik do Regulaminu wyboru projektów pod nazwą „Kwalifikowalność”).


Wniosek o dofinansowanie


1. Czy firma zarejestrowana krócej niż pół roku przejdzie pozytywnie ocenę formalną?
Jaki minimalny staż działalności jest wymagany?
Aby wnioskodawca przeszedł pozytywnie ocenę formalną musi spełnić wszystkie kryteria oceny formalnej. Czas w którym przedsiębiorstwo jest zarejestrowane nie ma w tym przypadku znaczenia. Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie wskazuje wymagań dotyczących stażu prowadzenia działalności. Niemniej jednak pamiętać należy, iż podczas oceny merytorycznej weryfikacji podlegać będzie potencjał finansowy, organizacyjny oraz administracyjny przedsiębiorcy niezbędny do realizacji inwestycji opisanej we wniosku o dofinansowanie.


2. Czy firma z kodem PKD SPRZEDAŻ HURTOWA NIEWYSPECJALIZOWANA ŻYWNOŚCI, NAPOJÓW I WYROBÓW TYTONIOWYCH, jest wykluczona z otrzymania wsparcia w ramach konkursu „Mikroinwestycje"
W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w świetle aktualnie dostępnych dokumentów brak jest zapisu ograniczającego możliwości aplikowania o środki w ramach Działania FE SL 10.3. do sektorów oznaczonych odpowiednimi kodami PKD, jednakże nabory ogłaszane w ramach wsparcia MŚP na rzecz transformacji FESL na lata 2021-2027 oraz tworzone do nich dokumenty opierają się na Rozporządzeniu Parlamentu i Rady (UE) nr 2021/1056 wyłączającym poszczególne sektory z zakresu wsparcia Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Rozporządzenie stanowi, w art. 9 lit. b) iż „FST nie wspiera: (…) b) wytwarzania, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych; (…)”.

Powyższe oznacza, iż kod PKD 46.39 - Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o który Pani pyta jest wykluczony wyłącznie tylko w zakresie dotyczącym wprowadzenia do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Kryteria


1. Kryteria opublikowane zostaną po najbliższym posiedzeniu Komitetu Monitorującego planowanego na czerwiec br. Szczegółowe informacje w tym zakresie dostępne są na stronie https://funduszeue.slaskie.pl/czytaj/posiedzenia_km, natomiast kryteria opublikowane zostaną również pod linkiem - https://kryteria_funduszeue.slaskie.pl.

2. Czy przez oddawanie wszystkich odpadów firmom, które przetwarzają te odpady można rozumieć, że cały proces produkcyjny jest oparty na gospodarce obiegu zamkniętego?

W kryterium pn. Wdrożenie GOZ premiowane jest wdrożenie GOZ w projekcie poprzez projektowanie zrównoważonych produktów, zapobieganie powstawaniu odpadów i stosowanie obiegu zamkniętego w procesach produkcyjnych. W pytaniu natomiast jest mowa o przekazaniu odpadów podmiotowi zewnętrznemu co może uniemożliwić tworzenie zamkniętej pętli procesu polegającego na wykorzystywaniu odpadów z jednego procesu jako surowiec w innym procesie.

Dodatkowo informuję, iż to eksperci na podstawie całości zapisów dokumentacji aplikacyjnej zadecydują o ostatecznym wyniku oceny kryterium.

Kwalifikowalność


1. Szczegółowa informacja dotycząca zakresu możliwych do sfinansowania elementów znana będzie dopiero w momencie zatwierdzenia dokumentacji aplikacyjnej. Ogólne informacje w tym zakresie, na ten moment, znajdują się w Szczegółowym Opisie Priorytetów zamieszonym na stronie https://scp-slask.pl/czytaj/szczegolowy_opis_priorytetow_programu_fundusze_europejskie_dla_slaskiego_2021_2027__szop_fesl_001. W dokumencie (str. 390) wskazano, iż możliwe do sfinansowania będą mogły być inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne.


2. Czy dla mikroinwestycji, możliwe jest sfinansowanie zakupu spółki jako wartości niematerialnych i prawnych?

odpowiedź aktualna:
Mając na względzie, że pomoc w ramach naboru nr FESL-10.03.IP.01-058/23 będzie miała charakter wyłącznie pomocy de minimis, to warunek wynikający z zastosowania ar. 14 rozporządzenia  651/2014 nie znajdzie zastosowania. Dlatego też ostateczna odpowiedź to:

W ramach Działania 10.03 nie ma możliwości finansowania zakupu spółki. Zakupywana w ramach projektu wartość niematerialna i prawna musi spełniać warunki ustalone dla wydatków kwalifikowalnych w ramach naboru, m.in. zostać ujęta w EŚT Beneficjenta, podlegać amortyzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Proszę również uwzględnić fakt, iż wszystkie wydatki dokonywane w ramach projektu muszą być przeprowadzone na warunkach rynkowych i zgodnie z obowiązującymi przepisami

odpowiedź nieaktualna:
"W ramach Działania 10.03 nie ma możliwości finansowania zakupu spółki. Zakupywana w ramach projektu wartość niematerialna i prawna musi spełniać warunki ustalone dla wydatków kwalifikowalnych w ramach naboru, m.in. zostać ujęta w EŚT Beneficjenta, podlegać amortyzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Proszę również uwzględnić fakt, iż wszystkie wydatki dokonywane w ramach projektu muszą być przeprowadzone na warunkach rynkowych i zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przypominam także, iż każdy projekt musi dotyczyć inwestycji początkowej zgodnej z zapisami art. 14 rozporządzenia 651/2014. Natomiast kwestia zakup aktywów innego przedsiębiorstwa regulowana jest odrębnymi zapisami, tj. art. 14 – „(…) W przypadku przejęcia aktywów zakładu w rozumieniu art. 2 pkt 49 lub 51 uwzględniane są wyłącznie koszty zakupu aktywów od osób trzecich niemających powiązań z nabywcą. Transakcja musi być przeprowadzana na warunkach rynkowych. (…)”, natomiast Art. 2 stanowi „inwestycja początkowa oznacza: (…) b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez inwestora niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.” Oznacza to, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi udzielania pomocy w ramach art. 14, nie ma innych możliwości niż zakup w ramach inwestycji początkowej aktywów przedsiębiorstwa, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił, natomiast nie dopuszcza się samego nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa. Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie dopuszcza jednak w organizowanych naborach inwestycji początkowej w rozumieniu art. 2 ust. 49, lit. b."

3. Czy firma- która posiada podwozie - może starać się o zakup specjalistycznej cysterny do transportu materiałów odpadowych niebezpiecznych? Wartość cysterny jest podobna do wariacji posiadanego podwozia. Do transportu odpadów ciekłych jest używana cysterna wraz z kołami ( podwoziem) - razem cysterna +podwozie tworzą samochód specjalistyczny. Czy kwalifikowalny jest zakup samochodu asenizacyjnego?
Interpretacja GUS nie potwierdza, że cysterna to samochód specjalny, który wpisuje się w grupę 743 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych.
Z ogólnodostępnych informacji wynika, że naczepa cysterna zaliczana jest do grupy VII Klasyfikacji Środków Trwałych: rodzaj 747.
Samochód asenizacyjny (KŚT 743) stanowi samochód specjalny (KŚT 743), dlatego w naborze dotyczącym Mikroinwestycji planuje się kwalifikować wspomniany wydatek.
Proszę jednak o zapoznanie się z dokumentacją dla naboru dotyczącego Mikroinwestycji, po ich opublikowaniu, w celu zapoznania się z ostatecznymi zasadami i warunkami dla naboru."
W związku z podanym nr projektu, w ramach którego Beneficjent dokonał zakupu samochodu asenizacyjnego (KŚT 743) uzyskane informacje pozwoliły na stwierdzenie, że wskazany pojazd to samochód specjalny (KŚT 743), dlatego w naborze dotyczącym Mikroinwestycji planuje się kwalifikować wspomniany wydatek.
Proszę jednak o zapoznanie się z dokumentacją dla naboru dotyczącego Mikroinwestycji, po ich opublikowaniu, w celu zapoznania się z ostatecznymi zasadami i warunkami dla naboru.
Zaznaczamy, że interpretacja zakupu cysterny wskazana w poprzedniej korespondencji jest wiążąca i aktualna.
Należy zwrócić uwagę, że sposób przedstawienia zaplanowanego przedsięwzięcia jest bardzo istotny.

4. Czy zakup instalacji fotowoltaicznej na nieruchomości, która nie należy do Wnioskodawcy, a wszelkie opłaty za energię są płacone bezpośrednio przez właściciela nieruchomości może stanowić wydatek kwalifikowalny?

Zgodnie z Załącznikiem numer 6 Regulaminu wyborów projektów Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-058/23 MIKROINWESTYCJE, do kosztów niekwalifikowalnych należą między innymi wydatki poniesione z rachunku bankowego, którego posiadaczem nie jest beneficjent. Zakupywana instalacja musi spełniać wszystkie warunku dla kwalifikowalności wydatku określone dla kategorii Środki Trwałe/Dostawy.

W przypadku, gdyby instalacja podwyższała wartość początkową nieruchomości lub właścicielem instalacji nie byłby Wnioskodawca – wydatek stanowi koszt niekwalifikowalny z uwagi na brak możliwości kwalifikowania w ramach naboru robót budowlanych. Jednocześnie zaplanowane we wniosku wydatki muszą być wykorzystywane wyłącznie do celów projektu, również w okresie trwałości projektu (korzyści z projektu – z Instalacji fotowoltaicznej powinien otrzymywać wyłącznie Wnioskodawca). 

Ponadto zakupiona instalacja musi zostać zaewidencjonowana w ewidencji Wnioskodawcy, a decyzje, pozwolenia oraz pozostałe dokumenty, związane z instalacją, co do zasady powinny być wystawione na Wnioskodawcę.

5. Czy farma fotowoltaiczna o mocy do 500 KWp jako inwestycja z częściowym wykorzystaniem energii na potrzeby własne ( pozostała energia sprzedawana do sieci w ramach PPA ) ma szanse na dofinansowanie?

W ramach naboru wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach.

W związku z  tym dofinansowaniu mogą podlegać inwestycje produkcyjne w rzeczowe aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz koszty pośrednie, a także wydatki związane z podnoszeniem/zdobyciem kwalifikacji przez pracowników przedsiębiorstwa.

W ramach typu Mikroinwestycje w MŚP Wnioskodawca otrzymuje wsparcie na podstawie rozporządzenia de minimis, w związku z tym wykluczenia w zakresie sektora energii, które występuje w naborach realizowanych w oparciu o pomoc publiczną, nie obejmują tego naboru Proszę pamiętać, że w ramach naboru nie ma możliwości wsparcia na wydatki związane z robotami i materiałami budowlanymi. Przypominamy również, iż na etapie oceny merytorycznej weryfikacji podlega zasadność ponoszenia wydatków w ramach projektu.

Projekty realizowane w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-058/23 muszą przyczynić się do dywersyfikacji gospodarczej podregionów górniczych objętych transformacją. Ponadto realizacja musi prowadzić do łagodzenia skutków transformacji regionu wpływających na gospodarkę, zatrudnienie, społeczeństwo i środowisko.

Ogólne

1. Czy Fundacja prowadząca działalność gospodarczą może być Wnioskodawcą w ramach naboru Mikroinwestycje w MSP?
W statucie Fundacji znajdują się następujące zapisy dot. działalności gospodarczej:
1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
2. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
3. Fundacja kończy pierwszy rok obrotowy w dniu 31.12. 2021
4. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności w zakresie PKD:
70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
27.Produkcja urządzeń elektrycznych
29.Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, z wyłączeniem motocykli
43.Roboty budowlane specjalistyczne
45.Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych
47.Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi
71.Działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne
72.Badania naukowe i prace rozwojowe
77.Wynajem i dzierżawa
Informuję, iż w przypadku gdy podmiotem wnioskującym o dofinansowanie jest fundacja prowadząca działalność gospodarczą i jest ujęta w rejestrze KRS oraz posiada status MŚP, może ona ubiegać się o dofinansowanie w ramach działania 10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ projektu Mikroinwestycje w MŚP.
Informuję również, iż warunki kwalifikowalności do udzielenia wsparcia zostały jasno określone w „Kryteriach wyboru projektów dla działania 10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typ projektu Mikroinwestycje w MŚP”, stanowiącym załącznik do Uchwały nr 69 Komitetu Monitorującego program Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021- 2027 z dnia 6 czerwca 2023 roku (dokument dostępny na stronie https://funduszeue.scp-slask.pl/dokument/uchwala_km__6_czerwca_2023_r ) w kryterium „Kwalifikowalność podmiotowa wnioskodawcy”.

2. Nabór ma trwać od 5 do 26 września 2023 r., tj. 21 dni, gdy minimalny okres na zaznajomienie się z dokumentami to 40 dni przed końcem konkursu? Dodatkowo w uzasadnieniu zmiany terminu na stronie fundusze.slaskie.pl [3] zostało podkreślone: "zmiana terminu ogłoszenia naboru - ze względu na doprecyzowanie warunków dla ogłoszenia naborów, które obecnie nie są znane, a także umożliwienie przedsiębiorcom na rzetelne zapoznanie się z dokumentacją" - podczas gdy długość naboru sugeruje coś dokładnie odwrotnego.
Zgodnie z zapisami Ustawy Wdrożeniowej Art. 52 ust. 3 W przypadku konkurencyjnego sposobu wyboru projektów nabór trwa co najmniej 10 dni i kończy się nie wcześniej niż po 40 dniach od dnia upublicznienia ogłoszenia o naborze.
W związku z powyższym termin przedmiotowego naboru o który Pani pyta jest poprawny, ponieważ harmonogram naboru zawiera wyłącznie informacje dotyczące terminów naboru, a nie publikacji ogłoszenia o naborze.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś