FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.03 - Makroinwestycje w MŚP


Ogłoszenie o naborze


Czy planuje się, iż nabór będzie mógł zostać wcześniej zamknięty (przed wskazanym w harmonogramie naborów terminem zakończenia) z powodu złożenia takiej ilości wniosków o dofinansowanie, których wartość dofinansowania przekroczy budżet naboru?
Zgodnie z obowiązującym harmonogramem naborów ogłoszenie konkursu planowane jest na lipiec br. Dokładna data ogłoszenia konkursu zostanie wskazana podczas najbliższej aktualizacji harmonogramu planowanej na czerwiec 2023. Szczegółowe informacje w tym zakresie można śledzić na stronie https://scp-slask.pl/czytaj/konkursy21_27


Poziom dofinansowania


1.W naborze dla Działania 10.3 – Wsparcie MŚP na rzecz transformacji na typ projektu – Makroinwestycje w MŚP, że w zakresie pomocy udzielanej na podstawie art. 14 Rozporządzenia UE 651/2014, przedsiębiorstwa o statusie mikro i małe mogą liczyć na wsparcie w wysokości 60%, natomiast średnie przedsiębiorstwa – 50%.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027, maksymalna intensywność pomocy regionalnej dla obszaru województwa śląskiego wynosi 30%, które to należy podnieść o 20 pp dla mikro i małych przedsiębiorstw oraz 10 pp dla średnich przedsiębiorstw. Dodatkowo w §5 wskazano, iż „W przypadku obszarów wybranych do objęcia wsparciem z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji (…), maksymalną intensywność pomocy regionalnej podwyższa się o 10 punktów procentowych w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów (…)”. Działanie 10.3 finansowane jest ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.

W przypadku naboru dla Działania 10.3 – Wsparcie MŚP na rzecz transformacji na typ projektu – Mikroinwestycje w MŚP, wsparcie udzielane jest również w postaci pomocy de minimis. Zgodnie z przyjętym SZOP FE SL 2021-2027 dla działania 10.3, intensywność wsparcia niemoże przekroczyć 85% kosztów kwalifikowalnych w projekcie.


2.Czy jeśli umowa o dofinansowanie będzie zawarta w 2024 to czy musimy wziąć pod uwagę pomoc de minimis otrzymaną w 2021 r?
Zgodnie z rozporządzeniem 1407/2013 całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 200 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych. Okres trzech lat podatkowych ustala się przez odniesienie do lat obrotowych stosowanych przez przedsiębiorstwo, a pomoc de minimis uznaje się za przyznaną w dniu, w którym przedsiębiorstwo uzyskuje prawo otrzymania takiej pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym (czyli w dniu podpisania umowy o dofinansowanie), niezależnie od terminu wypłacenia pomocy de minimis temu przedsiębiorstwu.

Jeśli umowa o dofinansowanie miałaby być zawarta po 1 stycznia 2024 r wówczas do obliczenia przysługującego limitu będziemy brali pod uwagę lata 2024, 2023 oraz 2022.

Jeśli przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Wnioskodawca będzie miał przekroczony limit dla pomocy de minimis wówczas zwrócimy się z prośbą o skorygowanie wydatków wskazanych we wniosku o dofinansowanie które mają zostać dofinansowanie na podstawie rozporządzenia 1407/2013 do limitu wynikającego z rozporządzenia.
Niemniej proszę zwrócić uwagę, że główną podstawą prawną do udzielenia pomocy w ramach naboru jest Regionalna Pomoc Inwestycyjna jako art. 14 rozp. 651/2014. Pomocą de minimis są objęte tylko i wyłącznie koszty dotyczące wsparcia uczestników projektu oraz koszty pośrednie.

3.Czy w przypadku średniej firmy obliczenie poziomu dofinansowanie - kwalifikowalności następuje jedynie w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej tj w naszym przypadku byłoby to 50% tym samym przykładowo jeśli projekt będzie o wartości 10 mln to 50% będzie stanowić nasz wkład własny?
Poziom dofinansowania dla średniego przedsiębiorstwa w ramach naboru wynosi max. 50%, bez uwzględnienia kosztów współfinansowanych na podstawie Rozporządzenia 1407/2013 jako pomoc de minimis. Wkład własny stanowi kwotę która to nie będzie podlegała dofinansowaniu (czyli w przypadku RPI 50% w przypadku pomocy de minimis 15%) + koszty niekwalifikowalne. Proszę mieć na uwadze, że do kosztów niekwalifikowalnych zawsze należy podatek VAT.


4.Czy inwestycje można zrealizować po spełnieniu wymogów w ramach pomocy de minimis gdzie te proporcje 85 do 15 są korzystniejsze ?
Zgodnie z dokumentacją właściwą dla naboru: określone kategorie kosztów współfinansowane są poprzez RPI i poprzez pomoc de minimis. Nie ma możliwości swobodnego wyboru; koszty na podstawie RPI to: środki trwałe / dostawy, wartości niematerialne i prawne, nieruchomości i roboty budowlane; koszty na podstawie pomocy de minimis: koszty wsparcia uczestników projektu oraz koszty pośrednie. Koszty kwalifikowalne na podstawie de minimis nie mogą być jednocześnie jedynymi kosztami w projekcie.


5.Czy ewentualnie koszty można rozbić pomiędzy jedną i drugą pomoc ?
Nie ma możliwości swobodnego wyboru podstawy finansowania danej kategorii kosztów. Należy je podzielić zgodnie z zapisami dokumentacji na RPI i pomoc de minimis.

6.Czy pracownik Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości może pomóc w wyliczeniu poziomu dofinansowania oraz kwoty dofinansowania na cały projekt, jak i na zakup działki. Status przedsiębiorstwa - mikro. W ramach projektu planuje się również budowę hali produkcyjnej z drogą dojazdową,  magazynu, biura i suwnicy. Zakupimy także instalację fotowoltaiczną i pompę ciepła.

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że obowiązek określenia kosztów projektu (w tym wysokości wydatków kwalifikowalnych oraz kwoty dofinansowania) spoczywa na Wnioskodawcy. Weryfikacja prawidłowości wypełnienia wniosku w powyższym zakresie nastąpi na etapie oceny formalnej projektu. W przypadku konieczności korekty, Wnioskodawca zostanie wezwany pisemnie do skorygowania zapisów we wniosku.

Jednocześnie informuję, że w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-026/23, maksymalny poziom dofinansowania na podstawie Regionalnej Pomocy Inwestycyjnej wynosi 60% kosztów kwalifikowalnych dla sektora mikroprzedsiębiorstw. Ponadto na koszty wsparte w ramach pomocy de minimis (np. szkolenia), maksymalny poziom dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych (należy pamiętać, że Wartość łącznej pomocy udzielanej w formie pomocy de minimis w okresie trzech lat podatkowych liczonych na dzień podpisania umowy o dofinansowanie, nie może przekroczyć dostępnych limitów pomocy de minimis określonych w rozporządzeniu de minimis).

W przypadku zakupu gruntu przypominam, że suma kosztów kwalifikowalnych nie może przekroczyć 10% w przypadku gruntów lub 15% w przypadku terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych na których znajdują się budynki całkowitych wydatków kwalifikowalnych w ramach kosztów poniesionych na podstawie regionalnej pomocy z wyłączeniem kosztów związanych z nabyciem gruntu. Co oznacza, że wskazana w pytaniu działka inwestycyjna musi zostać objęta limitem.

Przypominam, również że koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem, dróg i miejsc parkingowych stanowią koszty niekwalifikowalne. Ponadto zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:

  1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
  2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
  3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).

Przypominam także, że w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-026/23 minimalny poziom dofinansowania to 5 000 000 zł. W związku z powyższym przy projektowaniu budżetu, proszę o uwzględnienie w kosztach również wkładu własnego Wnioskodawcy oraz podatku VAT.

Kwalifikowalność wydatków, limity oraz poziomy wsparcia dla każdej z pomocy /wydatków wskazane są w załączniku do Regulaminu wyboru projektów tj. Kwalifikowalność.


Wkład finansowy


Co to znaczy 25% wkładu własnego wolnego od wszelkiego wsparcia publicznego?
Pojęcie min. 25 % wkładu finansowego, pochodzącego ze środków własnych lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia finansowego oznacza, że w tych 25% nie może się zawierać, żadna część pochodząca ze wsparcia publicznego, w tym również pożyczka objęta pomocą de minimis.

Kiedy można zawrzeć umowę pożyczki?
W kwestii terminu zawarcia umowy pożyczki, informuję, że nie tyle znaczenie ma fakt zawarcia umowy, a jej treść oraz realizacja. W przypadku, gdy w treści umowy zawarte są warunki, które uzależniają wypłatę środków od otrzymania dofinansowania za projekt w ramach danego konkursu, taka umowa może być zawarta przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, natomiast jeśli wypłata środków z pożyczki nastąpi przed złożeniem wniosku o dofinansowanie i/lub nie ma znaczenia, czy projekt uzyska dofinansowanie wówczas może to stanowić zagrożenie zachowania efektu zachęty. Nie jest to jednak sytuacja przesądzająca o możliwości udzielenia wsparcia, istotne znaczenie mają zapisy przedmiotowej umowy.
Jakie są obowiązki finansowe Beneficjenta w zakresie udokumentowania finansowania projektu?
Zgodnie z kwalifikowalnością projektu Wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego finansowego w wysokości co najmniej 25% wartości kosztów kwalifikowalnych objętych dofinansowaniem w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej. Środki te muszą być wolne do wszelkiej pomocy publicznej. Katalog dokumentów potwierdzających finansowanie projektu jest katalogiem otwartym np.: środki własne beneficjenta, kredy/pożyczka komercyjna (gdzie kapitał nie pochodzi ze źródeł unijnych), kredyt/pożyczka komercyjna z elementami dotacyjnymi w postaci unijnego wsparcia (dopłata do odsetek) tzw. Kredyt/pożyczka na preferencyjnych warunkach.
Ponadto, należy wskazać że na etapie oceny formalnej dokumentem obowiązkowym jest dokument potwierdzający finansowanie projektu. Przykładowy katalog został wskazany w Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie zaznaczam, iż wskazany katalog nie stanowi katalogu zamkniętego.
Proszę pamiętać, iż na m.in. podstawie przedstawionych przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających finansowanie projektu, eksperci w trakcie oceny merytorycznej weryfikują czy Wnioskodawca posiada potencjał finansowy zapewniający wykonalność projektu. Weryfikacji dokonuje się na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych, ewentualnie dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, w sytuacji w której Wnioskodawca dostarczy stosowny załącznik, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową), dodatkowych załączników oraz opisu wniosku w tym prognoz finansowych.


Kumulacja pomocy


Czy kredyt inwestycyjny zaciągnięty na potrzeby wykazania min. 25% wkładu finansowego może być zabezpieczony gwarancją Banku Gospodarstwa Krajowego (pytanie dotyczy makroinwestycji w MŚP – 10.03)?
Proszę pamiętać o konieczności zbadania kumulacji pomocy wynikającej z rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (art. 8 ust. 3), polegającej na ubieganiu się o dofinansowanie dla wydatków, na których wystąpiła dodatkowa pomoc z innego źródła w związku z np.: pożyczką/kredytem komercyjnym zawierającym zabezpieczenie w postaci gwarancji spłaty kapitału wspieranej przez budżet państwa polskiego (np. gwarancja udzielona w ramach gwarancji „de minimis” pochodzącej z BGK). W przypadku, gdy dojdzie do sfinansowania wydatków projektu w sposób wymieniony powyżej, a następnie przedsiębiorca będzie starał się podpisać umowę o dofinansowanie dla tych samych wydatków oraz dodatkowo poziom dofinansowania dla wydatków w projekcie równy będzie maksymalnemu, wówczas ŚCP będzie zobowiązane do obniżenia kwoty dofinansowania w projekcie, o kwotę uzyskanej pomocy z innego źródła przypadającej na ten sam wydatek.
Reasumując dofinansowanie ŚCP należy kumulować z wszelką inną pomocą państwa (w odniesieniu do tych samych – pokrywających się częściowo lub w całości – kosztów kwalifikowalnych tylko wówczas, gdy taka kumulacja nie powoduje przekroczenia najwyższego, dopuszczalnego poziomu intensywności pomocy.
Jednocześnie proszę pamiętać o zakazie podwójnego finansowania tych samych wydatków z dwóch różnych publicznych źródeł krajowych lub wspólnotowych.
Dodatkowe informacje można znaleźć na naszej stronie internetowej https://scp-slask.pl/czytaj/podwojne_finansowanie_wydatkow__kumulacja_pomocy oraz w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 – rozdział 2.3 pkt 2.

Konieczność kumulowania pomocy uzyskiwanej z różnych źródeł wynikającej z rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (art. 8 ust. 3). Na podstawie tych zapisów można stwierdzić, że dofinansowanie ŚCP należy kumulować z wszelką inną pomocą państwa (w odniesieniu do tych samych – pokrywających się częściowo lub w całości – kosztów kwalifikowalnych tylko wówczas, gdy taka kumulacja nie powoduje przekroczenia najwyższego, dopuszczalnego poziomu intensywności pomocy.

Jednocześnie proszę zwrócić uwagę na zakaz podwójnego finansowania tych samych wydatków z dwóch różnych publicznych źródeł krajowych lub wspólnotowych.

Dodatkowe informacje można znaleźć na naszej stronie internetowej https://scp-slask.pl/czytaj/podwojne_finansowanie_wydatkow__kumulacja_pomocy oraz w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 – rozdział 2.3 pkt 2.


Sektory wykluczone


1.Czy opisane w rozporządzeniu przypadki stanowią katalog zamknięty ? Chodzi szczególnie o dotacje na restauracje z browarem rzemieślniczym na terenach pogórniczych?
Rodzaje działalności wykluczonych z możliwości ubiegania się o dofinansowanie w ramach działania 10.03 dotyczą Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności; Rozporządzenia Parlamentu i Rady (UE) nr 2021/1056 wyłączającego poszczególne sektory z zakresu wsparcia Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 r.
Rodzaje działalności wykluczonych z możliwości ubiegania się o dofinansowanie stanowią katalog zamknięty.
Produkcja piwa nie jest objęta wykluczeniem z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, jednak każdorazowo należy dokonać weryfikacji kodu PKD działalności, którą Wnioskodawca zamierza prowadzić w ramach projektu.
Ponadto należy mieć na uwadze, że odpad powstały przy produkcji piwa nie może być wykorzystywany na paszę dla zwierząt.

W świetle aktualnie dostępnych dokumentów brak jest zapisu ograniczającego możliwości aplikowania o środki w ramach Działania FE SL 10.3. do sektorów oznaczonych odpowiednimi kodami PKD, jednakże nabory ogłaszane w ramach wsparcia MŚP na rzecz transformacji FESL na lata 2021-2027 oraz tworzone do nich dokumenty opierają się na Rozporządzeniu Parlamentu i Rady (UE) nr 2021/1056 wyłączającym poszczególne sektory z zakresu wsparcia Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Rozporządzenie stanowi, w art. 9 lit. b) iż „FST nie wspiera: (…) b) wytwarzania, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych; (…)”.

Powyższe oznacza, iż kod PKD 46.39 - Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych jest wykluczony wyłącznie tylko w zakresie dotyczącym wprowadzenia do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych.


2.Czy żwirownie są uprawnione do korzystania z FST/EFRR czy są wyłączone jako firmy wydobywcze?
Biorąc pod uwagę zapisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, art. 7 ust. 1 – „Wsparcia z EFRR i Funduszu Spójności nie udziela się:
a) likwidację lub budowę elektrowni jądrowych;
b) inwestycje służące redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z wykazu działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE;
c) wytwarzanie, przetwórstwo i wprowadzanie do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych;
d) przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji zdefiniowane w art. 2 pkt 18 rozporządzenia (UE) nr 651/2014, chyba że jest to dozwolone w ramach pomocy de minimis lub tymczasowych zasad pomocy państwa ustanowionych w celu odpowiedzi na wystąpienie wyjątkowych okoliczności;
e) inwestycje w infrastrukturę portów lotniczych, z wyjątkiem regionów najbardziej oddalonych lub istniejących regionalnych portów lotniczych zdefiniowanych w art. 2 pkt 153 rozporządzenia (UE) nr 651/2014 w każdym z następujących przypadków:
I. inwestycje w środki łagodzące oddziaływanie na środowisko; lub
II. inwestycje w ochronę, bezpieczeństwo, jak i systemy zarządzania ruchem lotniczym wynikające z badań nad systemem zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej;
f) inwestycje w zakresie składowania odpadów, z wyjątkiem:
I. w odniesieniu do regionów najbardziej oddalonych – wyłącznie w należycie uzasadnionych przypadkach;
lub
II. inwestycji w zakresie zamykania, przekształcania lub zabezpieczania istniejących składowisk, pod warunkiem że takie inwestycje nie zwiększają ich przepustowości;
g) inwestycje służące zwiększeniu przepustowości obiektów przetwarzania odpadów resztkowych; z wyjątkiem:
I. w odniesieniu do regionów najbardziej oddalonych – wyłącznie w należycie uzasadnionych przypadkach;
II. inwestycji w technologie odzyskiwania materiałów z odpadów resztkowych do celów gospodarki o obiegu zamkniętym;
h) inwestycje w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych, z wyjątkiem:
I. wymiany systemów ciepłowniczych zasilanych stałymi paliwami kopalnymi, tj. węglem kamiennym, torfem, węglem brunatnym, łupkami bitumicznymi, na systemy grzewcze zasilane gazem ziemnym w celu:— modernizacji systemów ciepłowniczych i chłodniczych do stanu „efektywnego systemu ciepłowniczego i chłodniczego”, zdefiniowanego w art. 2 pkt 41 dyrektywy 2012/27/UE,— modernizacji elektrociepłowni do stanu „wysokosprawnej kogeneracji”, zdefiniowanej w art. 2 pkt 34 dyrektywy 2012/27/UE,— inwestycji w wymianę instalacji zasilanych węglem kamiennym, torfem, węglem brunatnym lub łupkami bitumicznymi, na kotły i systemy ciepłownicze zasilane gazem ziemnym w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych;
II. inwestycji w rozbudowę, zmianę przeznaczenia, przekształcenie lub modernizację sieci przesyłowych i dystrybucyjnych gazu pod warunkiem, że inwestycje takie przygotowują te sieci na wprowadzenie do systemu gazów odnawialnych i niskoemisyjnych, takich jak wodór, biometan i gaz syntezowy, oraz umożliwiają zastąpienie instalacji zasilanych stałymi paliwami kopalnymi;
III. inwestycji w:— ekologicznie czyste pojazdy zdefiniowane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE do celów publicznych, oraz— pojazdy, statki powietrzne i jednostki pływające zaprojektowane i zbudowane lub przystosowane do użytku przez służby ochrony ludności i straż pożarną.”zapisy Rozporządzenia Parlamentu i Rady (UE) nr 2021/1056 wyłączające poszczególne sektory z zakresu wsparcia Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, art. 9 – „FST nie wspiera:
a) likwidacji ani budowy elektrowni jądrowych;
b) wytwarzania, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych;
c) przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji zgodnie z definicją w art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, chyba że zezwolono na to na mocy tymczasowych zasad pomocy państwa ustanowionych w celu uwzględnienia wyjątkowych okoliczności lub w ramach pomocy de minimis, aby wesprzeć inwestycje zmniejszające koszty energii w kontekście transformacji energetycznej;
d) inwestycji w zakresie produkcji, przetwarzania, transportu, dystrybucji, magazynowania lub spalania paliw kopalnych.”;
zapisy z zapisami Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 r., w zakresie pomocy udzielanej w ramach Regionalnej Pomocy Inwestycyjnej, zgodnie z art.1 pomocy nie stosuje się do:
a) programów w ramach sekcji 1 (z wyjątkiem art. 15), 2, 3, 4, 7 (z wyjątkiem art. 44) i 10 rozdziału III niniejszego rozporządzenia, jeśli średni roczny budżet na pomoc państwa przekracza 150 mln EUR, po sześciu miesiącach od daty wejścia w życie takich programów. Komisja może postanowić, że niniejsze rozporządzenie ma nadal zastosowanie przez dłuższy okres do jakiegokolwiek z takich programów pomocy po dokonaniu ewaluacji stosownego plan oceny zgłoszonego Komisji przez państwo członkowskie, w terminie 20 dni roboczych od wejścia w życie danego programu;
b) wszelkie zmiany w programach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a), inne niż zmiany, które nie mogą wpływać na zgodność programu pomocy na podstawie niniejszego rozporządzenia lub nie mogą w istotny sposób rzutować na treść zatwierdzonego planu oceny;
c) pomocy przyznawanej na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, a miano[1]wicie pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
d) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy.
e) pomocy przyznawanej w sektorze rybołówstwa i akwakultury, objętej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającym rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (1 ), z wyjątkiem pomocy szkoleniowej, pomocy na dostęp do finansowania dla MŚP, pomocy w obszarze działalności badawczo-rozwojowej, pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności oraz pomocy przeznaczonej na pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji i pracowników niepełnosprawnych;
f) pomocy przyznawanej w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, z wyjątkiem rekompensaty z tytułu dodatkowych kosztów, innych niż koszty transportu, w regionach najbardziej oddalonych zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. b), pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP, pomocy na finansowanie dla MŚP, pomocy na finansowanie ryzyka, pomocy na działalność badawczo-rozwojową, pomocy dla MŚP na wspieranie innowacyjności, pomocy na ochronę środowiska, pomocy szkoleniowej oraz pomocy przeznaczonej na pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji i pracowników niepełnosprawnych;
g) pomocy przyznawanej w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w następujących przypadkach: (i) kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą; lub (ii) kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom surowców;
h) pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla, objętej decyzją Rady nr 2010/787;
i) kategorii pomocy regionalnej wyłączonych w art. 13.
j) programów pomocy, które nie wykluczają wyraźnie możliwości wypłacenia pomocy indywidualnej na rzecz przedsiębiorstwa, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji uznającej pomoc za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym, z wyjątkiem programów pomocy mających na celu naprawienie szkód spowodowanych niektórymi klęskami żywiołowymi;
k) pomocy ad hoc na rzecz przedsiębiorstwa, o którym mowa w lit. a); c) pomocy dla przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji, z wyjątkiem programów pomocy mających na celu naprawienie szkód spowodowanych niektórymi klęskami żywiołowymi.
l) środków pomocy, w przypadku których przyznanie pomocy uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania przez beneficjenta siedziby w danym państwie członkowskim lub prowadzeniem przez niego działalności w przeważającej mierze w danym państwie członkowskim. Dozwolony jest jednak wymóg posiadania w momencie wypłaty pomocy zakładu lub oddziału w państwie członkowskim przyznającym pomoc;
ł) środków pomocy, w przypadku których przyznanie pomocy uwarunkowane jest obowiązkiem korzystania przez beneficjenta z towarów produkcji krajowej lub usług krajowych;
m) środków pomocy ograniczających możliwości beneficjentów w zakresie wykorzystania wyników działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej w innych państwach członkowskich.zgodnie z art. 13, pomoc nie może zostać udzielona na: „a) pomocy wspierającej działalność w sektorze hutnictwa żelaza i stali, sektorze węglowym, sektorze budownictwa okrętowego oraz sektorze włókien syntetycznych;b) pomocy przeznaczonej dla sektora transportu i na związaną z nim infrastrukturę oraz dla sektora wytwarzania i dystrybucji energii oraz na związaną z nim infrastrukturę, z wyjątkiem regionalnej pomocy inwestycyjnej w regionach najbardziej oddalonych i programów regionalnej pomocy operacyjnej;c) pomocy regionalnej w formie programów, które są ukierunkowane na ograniczoną liczbę konkretnych sektorów działalności gospodarczej; programów dotyczących działalności związanej z turystyką, infrastruktury szerokopasmowej lub przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych nie uznaje się za ukierunkowane na konkretne sektory działalności gospodarczej;d) regionalnej pomocy operacyjnej przyznawanej przedsiębiorstwom, których główna działalność wchodzi w zakres sekcji K „Działalność finansowa i ubezpieczeniowa” NACE Rev. 2, lub przedsiębiorstwom, które prowadzą działalność w ramach grupy przedsiębiorstw i których główna działalność wchodzi w zakres klas 70.10 „Działalność firm centralnych (head office)” lub 70.22 „Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, pozostałe” NACE Rev. 2.”natomiast w przypadku gdy pomoc udzielana będzie w formie pomocy de minimis, wówczas zastosowanie będą miały zapisy Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, art. 1 ust. 1 „Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom we wszystkich sektorach, z wyjątkiem:
a) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze rybołówstwa i akwakultury, objętym rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000;
b) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją podstawową produktów rolnych;
c) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w następujących przypadkach:
I. kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów podstawowych lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą;
II. kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom podstawowym;
d) pomocy przyznawanej na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
e) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy.”
ŚCP nie posiada innych dokumentów czy interpretacji wskazujących na wykluczenie.
W związku z powyższym w przypadku gdy podmiot wnioskujący o dofinansowanie będzie prowadził działalność w zakresie wydobywania żwiru i piasku, na projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, nie będzie on wykluczony z możliwości otrzymania wsparcia na tego typu działalność.
Bezpośredni link do zagadnienia:
https://funduszeue.scp-slask.pl/czytaj/faq_10_03


3.Zakup instalacji do bezemisyjnego unieszkodliwiania różnego rodzaju odpadów (głównie odpadów medycznych i niebezpiecznych) - czy nie jest objęty przedsięwzięciami wykluczonymi z możliwości ubiegania się o dofinansowanie?
Zapisy Opracowania dot. rodzajów działalności wykluczonych dla naboru FESL.10.03-IP.01-026/23 wskazują że nie jest możliwe udzielenie wsparcia m.in. na inwestycje służące redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z wykazu działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, a w tym m.in. „spalanie paliw w instalacjach o całkowitej nominalnej mocy cieplnej przekraczającej 20 MW (z wyjątkiem instalacji spalania odpadów niebezpiecznych lub komunalnych)”, „instalacje prażenia lub spiekania rudy metalu (łącznie z rudą siarczkową)”. Wykluczone są również inwestycje służące zwiększeniu przepustowości obiektów przetwarzania odpadów resztkowych; z wyjątkami, w tym m.in. inwestycji w technologie odzyskiwania materiałów z odpadów resztkowych do celów gospodarki o obiegu zamkniętym. Wykluczeniu podlega również Wytwarzanie paliw gazowych (35.21.Z), jednak podklasa ta nie obejmuje m.in. wytwarzania gazów technicznych, sklasyfikowanego w 20.11.Z.
Ponadto w odniesieniu do wytwarzania energii elektrycznej Opracowanie dot. rodzajów działalności wykluczonych wskazuje, że zgodnie z brzmieniem art. 13 lit. b Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu nadanym przez Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1084 nie jest możliwe udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej wspierającej działalność w sektorze wytwarzania i dystrybucji energii oraz związanej z nim infrastruktury. W odniesieniu do przeprowadzonych konsultacji instytucji zajmujących się wdrażaniem funduszy europejskich oraz stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju w zakresie ww. art. 13 w ramach powyższego zapisu należy wykluczyć również wsparcie przeznaczone na produkcję paliw w tym paliwa alternatywnego z odpadów, produkcję biomasy, magazynowanie energii, działalność polegającą na zagospodarowaniu odpadów, która wiąże się z uzyskaniem energii np. spalarnie odpadów, gdyż będą się one kwalifikować do otrzymania pomocy publicznej jako odpowiednio odnawialne źródło energii lub infrastruktura energetyczna w oparciu o rozporządzenie MIR przyjęte na podstawie odpowiednich przeznaczeń pomocy uregulowanych w sekcji 7 rozporządzenie 651/2014.
Informuję, że zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).
Biorąc pod uwagę powyższe, zaplanowane koszty związane z podłączeniem modułu kogeneracyjnego związanego z OZE nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie i nie mogą być głównym celem projektu.
Ponadto, w zapytaniu wskazano tylko jeden kod PKD działalności odnoszący się do 20.11.Z, który nie wpisuje się w działalność wykluczoną.
W związku z przedstawionym pytaniem, potencjalny Wnioskodawca powinien zweryfikować także pozostałe prace/działalności w projekcie i przyporządkować do odpowiedniego PKD (np. wytwarzanie podstawowych pierwiastków).
Z przedstawionego zapytania a także przy spełnieniu warunków o których mowa powyżej, nie wynika iż inwestycja należy do działalności wykluczonej z ubiegania się o wsparcie.
Ponadto przypominam, że zgodnie z warunkami określonymi w Regulaminie konkursu dla działania 10.03:
„Projekt musi stanowić co najmniej jeden z typów inwestycji początkowej, to jest zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej i utworzenie nowego zakładu w rozumieniu artykułu 14 GBER. Wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach.
Inwestycje produkcyjne to inwestycje w środki trwałe lub aktywa niematerialne dla przedsiębiorstwa, które wykorzystane zostaną do produkcji towarów i usług, zapewniając tym samym wkład w akumulację brutto i zatrudnienie”.
Ponadto projekt musi realizować cele działania wskazane w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL, w tym m.in. umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko.

4.Czy możliwa jest aplikacja w ramach Działania 10.3 przez przedsiębiorstwo, którego PKD projektu byłoby 10.13.Z - PRODUKCJA WYROBÓW Z MIĘSA, WŁĄCZAJĄC WYROBY Z MIĘSA DROBIOWEGO w kontekście zapisów Opracowania dotyczącego rodzajów działalności wykluczonych?
Zacytowany przez Pana zapis oznacza, że można się ubiegać o dofinansowanie projektu z kodem PKD ""10.13.Z Przetwarzanie wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego"", ale wyłącznie w przypadku, gdy nie zachodzą wymienione 2 przypadki:
- kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów podstawowych lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą;
- kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom surowców.
Do Wnioskodawcy należy przeprowadzenie analizy oraz określenie, czy wymienione wyżej przypadki występują. Kwestia ta będzie oceniana podczas oceny formalnej w kryterium ""Kwalifikowalność przedmiotowa projektu"". Oceniający na pewno będzie wzywał do wyjaśnień w zakresie kodu PKD 10.13 Z. Wobec tego warto już na etapie składania wniosku odnieść się do kwestii wykluczenia opisując ją szczegółowo w odniesieniu do wskazanych dwóch przypadków - np. w piśmie przewodnim załączonym do wniosku, bądź w polu opisowym wypełniając wniosek w systemie LSI2021 (np. w punkcie B.10 wniosku).


5.Czy spółka, której główne PKD to 19, 10, Z tj. Wytwarzanie i przetwarzanie koksu, której działanie zgodnie z pkt. I Załącznika 8 do Regulaminu jest wykluczone w oparciu o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, MOŻE UZYSKAĆ DOFINANSOWANIE NA INNE DZIAŁANIA W RAMACH DYWERSYFIKACJI PRODUKCJI (DZIAŁANIA NIEZWIĄZANE Z WYTWARZANIEM KOKSU ORAZ NIE WYMIENIONE WŚRÓD WYKLUCZONYCH W ZAŁĄCZNIKU 8)?
Informuję że wykluczenia dotyczą działalności wykonywanej i ściśle związanej z realizacją projektu. W przypadku gdy projekt będzie związany z dywersyfikacją produkcji ""(DZIAŁANIA NIEZWIĄZANE Z WYTWARZANIEM KOKSU ORAZ NIE WYMIENIONE WŚRÓD WYKLUCZONYCH W ZAŁĄCZNIKU 8)."" o której jest mowa w pytaniu wówczas Wnioskodawca nie będzie wykluczony z ubiegania się o wsparcie. Zatem Wnioskodawca ma możliwość uzyskanie wsparcie w sytuacji gdy prowadzi działalność w sektorze wykluczonym na działalność niewykluczoną pod warunkiem zapewnienia rozdzielności, iż udzielona pomoc nie zostanie spożytkowania na sektor wykluczony.
Na etapie aplikowania Wnioskodawca może dostarczyć informacje potwierdzająca ten fakt oraz w trakcie oceny jeżeli zostanie zapytany o prowadzoną działalność może złożyć stosowne wyjaśnienia w tym zakresie.
Jednocześnie należy pamiętać o tym, że celem naboru jest transformacja województwa śląskiego (łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko). Ponadto projekt musi spełniać kryteria wybory projektów: https://funduszeue.slaskie.pl/czytaj/posiedzenia_km


6.Czy działalność w ramach podklasy 52.10.B w zakresie mrożenia produktu rolnego (mięsa) stanowi na pewno działalność dopuszczalną w konkursie?
Informuję, że wskazana działalność związana jest z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktu rolnego. Wsparcie nie może zostać udzielone w sytuacji:
1) kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów podstawowych lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą;
2) kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom surowców.
Zatem jeżeli nie zachodzi żadna z ww. przesłanek Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie przy spełnieniu pozostałych warunków/kryteriów wyboru projektów.
Dodatkowo wobec braku dalszych informacji nt. pozyskiwania mięsa przypominam, iż produkcja produktu rolnego (a jest nim mięso) jest wykluczona. Tak więc jeżeli dotacja miałaby być przeznaczona dla producenta produktu rolnego a mroźnia miałaby ten produkt przechowywać u producenta, wówczas taką sytuację należy ponownie przeanalizować.
6a. Z przedstawionych dodatkowych informacji wynika, że Wnioskodawca będzie tylko świadczył usługę mrożenia i przechowywania mięsa w swoim przedsiębiorstwie dla producentów rolnych i przetwórców (mroźnia nie będzie bezpośrednio udostępniana producentom mięsa), w takim przypadku istnieje możliwość aplikowania o dofinansowanie przy spełnieniu pozostałych warunków/kryteriów wyboru projektów.


7.Czy fakt, że podmiot powiązany z naszą firmą (powiązanie przez osobę fizyczną) prowadzi działalność przetwórczą ogranicza nam możliwość aplikowania w konkursie?
W ramach Działania FESL.10.3 w dostępnych dokumentach nie ma zapisu z którego wynikałoby, iż podmiot powiązany z Wnioskodawcą, a który prowadzi działalność przetwórczą, ogranicza możliwość aplikowania Wnioskodawcy w przedmiotowym konkursie.
Sam fakt powiązania z firmą wytwarzającą produkty rolne nie oznacza automatycznego wykluczenia, gdyż to zadaniem Wnioskodawcy jest aby wsparcie udzielone w ramach projektu (w przypadku istnienia przepływów między Wnioskodawcą a podmiotem powiązanym) nie wspierało branży wykluczonej. Zatem poza koniecznością dochowania rozdzielności obu działalności (wykluczonej od dozwolonej) nie ma innych formalnych przeciwskazań do złożenia wniosku


8.W ramach projektu planujemy wybudowanie magazynu oraz chłodni i ich wyposażenie. Czy podmiot powiązany z naszą firmą prowadzący działalność przetwórczą będzie mógł korzystać z powyższej infrastruktury?


Nie ma możliwości korzystania przez podmiot powiązany lub inny podmiot z infrastruktury stworzonej w ramach projektu w okresie realizacji projektu oraz jego trwałości. Z danej infrastruktury może korzystać tylko Wnioskodawca a następnie Beneficjent wsparcia.


9.Proszę o informację czy planowany projekt dotyczący PKD 11.02.Z Produkcja win gronowych podlegałby dofinansowaniu czy zalicza się do działalności wykluczonych ?
Zgodnie z opracowaniem dot. rodzajów działalności wykluczonych dla naboru FESL.10.03-IP.01-026/23 wskazują, że nie jest możliwe udzielenie wsparcia m.in. działalności dot. Produkcji win gronowych kod PKD 11.02.Z., wykluczone są również inwestycje w:
• produkcję gronowych win musujących.
• produkcję win gronowych z zagęszczonego moszczu winogronowego,
• produkcję win gronowych o niskiej zawartości alkoholu lub win bezalkoholowych.
z wyjątkami, m.in.:
• butelkowania i etykietowania, sklasyfikowanego w 46.34.A (jeśli występuje w handlu hurtowym) i 82.92.Z (jeśli są wykonywane na zlecenie).


10.W związku z ogłoszonym naborem jak w tytule, zwracam się z pytaniem czy budowa biogazowni na odpady komunalne (odpady zielone i kuchenne) zajmująca się utylizacją przedmiotowych odpadów i produkowaniem z nich nawozów, ale również produkowaniem energii elektrycznej z powstającego biogazu, jest wyłączona z naboru z uwagi na rodzaje działalności wykluczonej, tj. „ Sektor wytwarzania energii jej dystrybucji i infrastruktury” lub „Produkcja, przetwarzanie oraz wprowadzanie do obrotu produktów rolnych”?
Budowa biogazowni na odpady komunalne nie może uzyskać wsparcia w ramach naboru na typ inwestycji makroinwestycje. Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej tylko niektóre koszty związane z wytwarzaniem energii można uznać za koszty kwalifikowane w przypadku pomocy regionalnej, o ile spełnione są łącznie trzy następujące warunki:
1. wytwarzanie energii nie jest podstawowym celem całego projektu (większość kosztów nie powinna być powiązana z wytwarzaniem energii),
2. zdolność wytwarzania energii powinna być dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa, co oznacza, że celem jest zużywanie wytworzonej energii na potrzeby własne, a więc maksymalnie 20% zaplanowanej do wytworzenia energii może zostać sprzedane (na podstawie analizy ex ante), czyli zastosowanie ma zasada 80/20, oraz
3. w odniesieniu do źródła energii, jedynie inwestycje, które kwalifikowałyby się do otrzymania pomocy na podstawie zasad dotyczących pomocy państwa w sektorze energii, będą uznane za kwalifikowane, np. odnawialne źródła energii lub wysokosprawna kogeneracja (ale nie np. zasilanie silnikiem wysokoprężnym).
Jednocześnie należy mieć także na uwadze, że nie jest możliwe udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej wspierającej działalność nastawioną na produkcję paliw w tym paliwa alternatywnego z odpadów, produkcję biomasy, magazynowanie energii, działalność polegającą na zagospodarowaniu odpadów, która wiąże się z uzyskaniem energii np. spalarnie odpadów, gdyż będą się one kwalifikować do otrzymania pomocy publicznej jako odpowiednio odnawialne źródło energii lub infrastruktura energetyczna w oparciu o rozporządzenie MIR przyjęte na podstawie odpowiednich przeznaczeń pomocy uregulowanych w sekcji 7 rozporządzenie 651/2014.
Dodatkowo przypominam, iż celem wsparcia jest działalność produkcyjną przedsiębiorstw, które w ramach projektu mogą skorzystać z rozwiązań OZE bądź GOZ, jednakże nie mogą to być wydatki dominujące w projekcie ani jak wskazano powyżej wytwarzanie energii (szeroko rozumianej a nie tylko elektrycznej) nie może być podstawowym celem projektu.
W celu uzyskania informacji o możliwości wsparcia projektu z innych źródeł zachęcam do zapytania o możliwość uzyskania dofinansowania w ramach innych środków europejskich na opisane przedsięwzięcie do Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich. Pytanie można zadać bezpośrednio:
na adres e-mailowy: punktinformacyjny@slaskie.pl albo za pomocą specjalnego formularza dostępnego pod adresem: https://scp-slask.pl/PunktyInformacyjne/szczegoly/2


11.Czy działalność w zakresie OBROTU PRODUKTAMI RYBOŁWSTWA I AKWAKULTURY (np. sprzedaż hurtowa produktów rybnych) nie jest wykluczona z regionalnej pomocy inwestycyjnej oraz pomocy de minimis?
W załączniku nr 8 do regulaminu część III ppkt h określono wykluczenie dla działalności związanej z sektorem rybołówstwa i akwakultury. W tabeli 12 oraz 13 określono rodzaje działalności wg kodów PKD, które są wyłączone ze wsparcia w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej oraz pomocy de minimis w ramach konkursów organizowanych przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości. Zgodnie z przytoczonym załącznikiem (tabela 13) sprzedaż zarówno hurtowa jak i detaliczna w tym zakresie wpisuje się w sektory działalności wykluczonych.

12.Czy Firma planująca rozpocząć produkcje sałatek warzywnych pod kodem PKD 10.39.Z, jest wykluczona z ubiegania się o wsparcie w konkursie 10.03?

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 3 lit. c Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu zgodnym z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1084 pomoc nie może zostać udzielona przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych jedynie w następujących przypadkach:

  1. kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów podstawowych lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą;

2.kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom surowców.

W związku z powyższym przepisy dopuszczają, poza dwoma w/w przypadkami, udzielanie pomocy publicznej w zakresie działalności dotyczącej przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych.


Transformacja


Czy w konkursie mogą starac się o dofinansowanie tylko firmy prowadzące działalność górniczą lub okołogórniczą?
W aktualnie dostępnych dokumentach nie ma wprost zawężenia, że konkurs ten skierowany jest tylko i wyłącznie do firm sektora okołogórniczego. Planując inwestycję współfinansowaną w ramach Działania 10.03. FE SL - Makroinwestycje w MŚP należy zwrócić uwagę na jego cel: transformacja województwa śląskiego (łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko). Ponadto projektu musi spełniać kryteria wybory projektów: https://funduszeue.slaskie.pl/czytaj/posiedzenia_km

Pomoc zostanie skierowana do przedsiębiorstw z sektora MŚP na zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej i utworzenie nowego zakładu w rozumieniu art. 14 GBER. Nabór jest skierowany do przedsiębiorstw produkcyjnych, jak i usługowych.
W ramach Działania FESL.10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, jednemu podmiotowi może zostać udzielone wsparcie zarówno w ramach naboru dla typu projektów Makroinwestycje w MŚP jak i naboru dla typu projektów Mikroinwestycje w MŚP, o ile projekty nie będą miały charakteru krzyżującego tj. realizacja jednego projektu nie będzie zależna od drugiego.
"W projekcie w ramach działania 10.03 musi występować co najmniej jeden z typów inwestycji początkowej, tj. zasadnicza zmiana procesu produkcji, dywersyfikacja produkcji, zwiększenie zdolności produkcyjnych lub utworzenie nowego zakładu, w rozumieniu artykułu 14 GBER.

Wspierane są inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach.

Projekt musi spełnić kryterium 0/1 ""Projekt realizuje cele działania wskazane w SZOP FE SL 2021 - 2027 dla którego ogłoszono nabór dla danego typu projektu oraz TPST WSL"" , w tym m.in. umożliwiać łagodzenie skutków transformacji wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko a także przyczyniać się do realizacji celów skazanych w TPST WSL. Aplikując o wsparcie Wnioskodawca jest zobligowany do wskazania informacji pozwalających na ocenę w tym zakresie.

Projekty produkcyjne w ramach działania 10.03 również muszą przyczyniać się w szczególności do:
• zmniejszenia zużycia surowców w procesach produkcyjnych,
• wdrożenia czystych technologii redukujących masę odpadów lub zapobiegających ich powstawaniu,
• zwiększenia reużycia produktów,
• recyklingu materiałów i efektywnego gospodarowania zasobami,
• ograniczenia zużycia energii w procesach produkcyjnych.

Kryteria dostępne są na stronie: https://kryteria_funduszeue.slaskie.pl/


Czy w przedmiotowym konkursie istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie działalności hotelarskiej?
W ramach konkursu FESL.10.03-IP.01-026/23 nie ma ograniczeń co do ubiegania się o dofinansowanie działalności hotelarskiej. Pod warunkiem iż zostaną spełnione wymagania określone w Regulaminie wyboru projektów oraz realizować cele określone w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego, a także w SZOP FE SL 2021-2027 dla przedmiotowego działania.


Czy jeżeli projekt będzie wpisywał się w pozostałe cele bez uniezależnienia się przedsiębiorstwa od odbiorców z branży górniczej tj.:
- w kierunku osiągnięcia celów Unii Europejskiej na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu
- w kierunku utrzymania zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy oraz bardziej zrównoważonych metod produkcji. (zgodnie z Terytorialnym Planem Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030)
to wystarczy do aplikowania w ramach naboru MAKROINWESTYCJE?
Działanie skierowane jest do przedsiębiorstw z sektora MŚP w celu realizacji projektu przyczyniającego się do łagodzenia skutków transformacji regionu wpływających na gospodarkę, zatrudnienie, społeczeństwo i środowisko. Wsparcie zostanie udzielone na realizację projektów inwestycyjnych przez przedsiębiorstwa produkcyjne jak i usługowe.
Zgodnie z Regulaminem wybory projektów projekty realizowane w ramach naboru będą przyczyniać się do:

  • zmniejszenia zużycia surowców w procesach produkcyjnych,
    • wdrożenia czystych technologii redukujących masę odpadów lub zapobiegających ich powstawaniu,
    • zwiększenia reużycia produktów,
    • recyklingu materiałów i efektywnego gospodarowania zasobami,
    • ograniczenia zużycia energii w procesach produkcyjnych,
    • zmiany profilu działalności,
    • wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów,
    • zdobycia nowych rynków,
    • stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach.

Uniezależnienie się przedsiębiorstwa od odbiorców z branży górniczej nie jest obligatoryjnym do spełnienia warunkiem, gdyż nie każdy potencjalny Beneficjent musi prowadzić działalność np. w branży okołogórniczej.
A uniezależnienie się przedsiębiorstwa można rozumieć w tym przypadku np. poprzez sytuację, gdy dotychczasowym odbiorcą produktów i usług były przedsiębiorstwa i zakłady górnicze a w wyniku realizacji projektu będą podmioty spoza tego sektora.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś