Działanie 10.01 - Wykorzystanie terenów zdegradowanych w celu rozwoju regionu poprzez inwestycje przedsiębiorstw – część 1 dokończenie
WŁADANIE NIERUCHOMOŚCIĄ
1. W przypadku gdy właściciel terenu poprzemysłowego użytkuje również fragment przylegający do swojego terenu (także teren poprzemysłowy), na podstawie umowy dzierżawy wieloletniej, to czy do wniosku można przyjąć sumę tych powierzchni (własność plus dzierżawa) objętych projektem?
Na etapie składania wniosku wymagany jest dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością, która będzie wykorzystywana w projekcie. Wnioskodawca może podjąć się realizacji projektu na dwóch działkach. W sytuacji, gdy decyduje się na realizację na terenie działki, której jest właścicielem oraz działki dzierżawionej, zobowiązany jest on do wykazania dokumentacji, która potwierdzi, że dzierżawa obejmuje zarówno okres realizacji projektu, jak i okres trwałości.
2. Nieruchomość, na której chcemy realizować projekt jest własnością miasta. Złożyliśmy do UM wniosek o użyczenie nieruchomości (do czasu otrzymania dofinansowania), a następnie o dzierżawę 15-letnią. Zaproponowano nam umowę użyczenia na 5 lat, z której będzie wynikało, że w razie otrzymania dofinansowania zawarta zostanie umowa dzierżawy 15-letniej. Czy dysponowanie taką umową użyczenia będzie wystarczające do przyjęcia, że spełnione zostało kryterium: "Czy wnioskodawca ma prawo do dysponowania nieruchomością, w której ma być zlokalizowany projekt. Weryfikacja w tym zakresie odbędzie się na podstawie załączonego do wniosku dokumentu poświadczającego prawo do dysponowania nieruchomością na potrzeby projektu uwzględniając również okres trwałości"? Dodam, że obowiązuje nas 3-letni okres trwałości.
Wnioskodawca zobowiązany jest do dostarczenia dokumentu poświadczającego prawo do dysponowania nieruchomością. Dokument ten musi obejmować okres realizacji oraz trwałości projektu, który zależny jest od statusu przedsiębiorstwa. Zatem należy zweryfikować czy w okresie planowanego 5 letniego użyczenia Wnioskodawca zrealizuje projekt i przeprowadzi 3 letni okres trwałości.
3. Proszę o informację czy to będzie wystarczające. Użyczający użycza, a Biorący w użyczenie pozyskuje w bezpłatne używanie nieruchomość będącą własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Gminy ... położoną w ... przy ulicy ..., stanowiącą część działki gruntu nr ..., karta mapy ..., obręb ..., zapisaną w księdze wieczystej nr ..., o pow. ... m2, zabudowaną budynkami o łącznej pow. ... m2 z przeznaczeniem na realizację projektu pn.: „Ponowne wykorzystanie zabudowań i zagospodarowanie terenu na obszarze (...)”
Umowa użyczenia obowiązuje od 27 lutego 2024 r. do 26 lutego 2029 r. (lub ewentualnie od 1 marca 2024 do 28 lutego 2029)
Strony zobowiązują się zawrzeć najpóźniej do dnia 1 czerwca 2024 r. umowę dzierżawy której przedmiotem będzie nieruchomość objęta niniejszą umową.
Umowa dzierżawy zostanie zawarta na okres na okres 15 lat, po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej. Umowa dzierżawy będzie uprawniała Dzierżawcę do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Informuję, że dostarczony dokument, na podstawie, którego weryfikacji w ramach kryterium „Kwalifikowalność przedmiotowa projektu” będzie podlegać element – „Czy wnioskodawca ma prawo do dysponowania nieruchomością, w której ma być zlokalizowany projekt.
Weryfikacja w tym zakresie odbędzie się na podstawie załączonego do wniosku dokumentu poświadczającego prawo do dysponowania nieruchomością na potrzeby projektu uwzględniając również okres trwałości.”, prowadzona będzie na podstawie całości dokumentu, w którym jednoznacznie będzie wskazane, że podmiot wnioskujący o dofinansowanie dysponuje prawem do swobodnego dysponowania nieruchomością w zakresie planowanego do realizacji projektu. Wskazane przez Państwa zapisy „Strony zobowiązują się zawrzeć najpóźniej do dnia 1 czerwca 2024 r. umowę dzierżawy której przedmiotem będzie nieruchomość objęta niniejszą umową.” oraz „Umowa dzierżawy zostanie zawarta na okres na okres 15 lat, po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej.” wskazują, że na etapie aplikowania mogą Państwo nie posiadać prawa do dysponowania nieruchomością.
4. Jeżeli w momencie składania wniosku nie będziemy właścicielem, ale na etapie oceny formalnej dostarczymy dokument zakupu (data zakupu późniejsza niż złożenie wniosku ale w trakcie oceny formalnej) czy to pozwoli nam spełnić kryterium?
„Dokument poświadczający prawo do dysponowania nieruchomością” jest załącznikiem obligatoryjnym. W przypadku braku dokumentu, Wnioskodawca zostanie wezwany do jego dostarczenia na etapie oceny formalnej wniosku o dofinansowanie (data dokumentu może być późniejsza, niż data złożenia wniosku o dofinansowanie) . Proszę pamiętać, że na uzupełnienie wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca ma 7 dni od dnia następującego po dniu zamieszczenia wezwania w LSI2021 (przekazania wezwania). Należy pamiętać, że Wnioskodawca nie musi być właścicielem nieruchomości, może ją również wynajmować, czy dzierżawić. W takim przypadku należy dostarczyć akt notarialny/umowę najmu/dzierżawy.
5. Wystarczającym dokumentem potwierdzającym prawo do nieruchomości jest umowa przedwstępna nabycia nieruchomości z datą przeniesienia własności po czasie złożenia wniosku, jeżeli z dokumentów planistycznych (plan miejscowy) wynika możliwość zrealizowania inwestycji?
Zgodnie z zapisami kryterium „Kwalifikowalność przedmiotowa projektu” weryfikacji podlegać będzie „Czy wnioskodawca ma prawo do dysponowania nieruchomością, w której ma być zlokalizowany projekt?”. Wyjaśnienie do przedmiotowego zapytania stanowi „Weryfikacja w tym zakresie odbędzie się na podstawie załączonego do wniosku dokumentu poświadczającego prawo do dysponowania nieruchomością na potrzeby projektu uwzględniając również okres trwałości.” W związku z powyższym umowa przedwstępna nabycia nieruchomości nie spełni wymogów dokumentu potwierdzającego prawem do dysponowania nieruchomości.
ANALIZA FINANSOWA I EKONOMICZNA
1. Jak obliczana jest wartość dotacji? Zgodnie z informacją z dokumentacji maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania to 85%. Dodatkowo, pojawia się informacja, że kwota dofinansowania dla wydatków nie może przekroczyć różnicy między kosztami kwalifikowalnymi a zyskiem operacyjnym z inwestycji. W związku z czym czy wartość dofinansowania obliczana będzie jako 85% z sumy wydatków kwalifikowanych tj. Środki Trwałe/Dostawy, Wartości niematerialne i prawne, Roboty budowlane czy jako 85% z różnicy między kosztami kwalifikowanymi, a zyskiem operacyjnym.
Wartość dotacji obliczana jest od kosztów kwalifikowalnych, czyli wartości inwestycji po odliczeniu kosztów niekwalifikowalnych - podatku VAT, kosztów niezbędnych do poniesienia w ramach projektu, które nie znajdują się z załączniku nr 6 Kwalifikowalność wydatków. Wysokość wsparcia nie może przekroczyć różnicy między kosztami kwalifikowalnymi, a zyskiem operacyjnym z inwestycji. W ramach załącznika „Analiza finansowa i ekonomiczna” istnieje możliwość wyliczenia prawidłowej kwoty wsparcia i poziomu dofinansowania.
Zatem wyliczona kwota dofinansowania (będąca różnicą między wysokością kosztów kwalifikowalnych a zyskiem operacyjnym) nie może stanowić wartości wyższej niż 85% kosztów kwalifikowalnych projektu.
2. Czy faktycznie zysk operacyjny należy policzyć dla okresu 15 lat, czy jednak zasadnie dla okresu trwałości projektu?
Wedle instrukcji wykonywania analizy finansowej i ekonomicznej w jej okres mają być wliczone: faza inwestycyjna oraz operacyjna. Oznacza to, że w skład analizy wchodzi okres realizacji projektu oraz okres piętnastu lat po jego ukończeniu.
3. Czy arkusz „Trwałość finansowa” należy uzupełnić w odniesieniu do samego projektu czy łącznej działalności wnioskodawcy z projektem?
Arkusz „Trwałość finansowa” należy uzupełnić w odniesieniu do łącznej działalności Wnioskodawcy z projektem.
4. Czy wyliczenia w poszczególnych arkuszach nie muszą być połączone aktywnymi linkami z arkuszem „Założenia”?
Wyliczenia w poszczególnych arkuszach nie muszą być połączone aktywnymi linkami z arkuszem „Założenia”.
5. Zgodnie z instrukcją w pliku „Okres odniesienia analizy (…) uwzględnia okres realizacji projektu i okres 15 lat po jego ukończeniu, tj. fazę inwestycyjną i operacyjną” – uwzględniając do tego 2-letni okres realizacji projektu, daje to łącznie 17 lat. Jednocześnie w arkuszu „Wartość rezydualna” uwzględniono tylko 15 kolumn (lat). Czy należy dodać w tym arkuszu dwa dodatkowe lata?
W arkuszu „Wartość rezydualna” dla „okresu odniesienia analizy finansowej” jest 10 kolumn – tym samym należy dodać 7 kolumn.
6. W zakresie informacji „Wysokość wsparcia nie może przekroczyć różnicy między kosztami kwalifikowalnymi a zyskiem operacyjnym z inwestycji”, w związku z powyższym:
a. Za jaki okres należy zsumować zysk operacyjny na potrzeby oceny tego kryterium?
b. Czy „zysk operacyjny” należy rozumieć jako (i) przychody ze sprzedaży pomniejszone o koszty operacyjne (w tym amortyzację) czy (ii) przychody ze sprzedaży i pozostałe przychody operacyjne pomniejszone o koszty operacyjne (w tym amortyzację) i pozostałe koszty operacyjne?
c. Czy prawidłowo rozumiem, że na potrzeby oceny tego kryterium zysk operacyjny nie powinien być dyskontowany?
d. Czy prawidłowo rozumiem, że np. w przypadku ubiegania się o dofinansowanie 85% do projektu na 20 mln PLN (czyli dofinansowanie 17 mln PLN), zakładany zysk operacyjny nie może przekraczać 3 mln PLN (20 mln PLN minus 17 mln PLN)?
a. Należy zsumować zysk operacyjny z inwestycji - za okres realizacji projektu oraz 15 letni okres po zakończeniu realizacji projektu;
b. Zgodnie z definicją „zysk operacyjny” - różnica między zdyskontowanymi dochodami a zdyskontowanymi kosztami operacyjnymi w danym cyklu życia inwestycji, gdy różnica ta jest wartością dodatnią. Koszty operacyjne obejmują koszty, takie jak koszty personelu, materiałów, zakontraktowanych usług, komunikacji, energii, konserwacji, czynszu, administracji, lecz nie uwzględniają, do celów niniejszego rozporządzenia, kosztów amortyzacji i kosztów finansowania, jeśli zostały one objęte zakresem pomocy inwestycyjnej;
c. Zgodnie z definicją przedstawioną powyżej – zysk jest zdyskontowany;
d. „Wysokość wsparcia nie może przekroczyć różnicy między kosztami kwalifikowalnymi a zyskiem operacyjnym z inwestycji”. Należy pamiętać, że wartość dofinansowania nie może przekroczyć 85% wsparcia.
7. Czy trwałość projektu dla MŚP liczona jest na okres 3 lat czy 15 lat po zakończeniu projektu? Za jaki okres należy przyjąć zysk operacyjny z inwestycji (niezbędny do określenia wysokości dofinansowania)?
Informuję, że okres trwałości po zakończeniu projektu wynosi 3 lata dla podmiotów z kategorii MSP lub 5 lat dla dużych przedsiębiorstw. Natomiast w przypadku analizy finansowej, wedle instrukcji, w zysk operacyjny musi zostać uwzględniona faza inwestycyjna oraz operacyjna. Oznacza to, że w skład analizy wchodzi okres realizacji projektu oraz okres 15 lat po jego ukończeniu.
8. Czy jeżeli faktyczny zysk operacyjny z inwestycji (za wymagany okres 3/15 lat?) przekroczy założony ex ante zysk we wniosku o dofinansowanie, to czy po "wymaganym okresie" Beneficjent będzie musiał zawrócić dofinansowanie w wysokości "nadwyżki" zysku operacyjnego w stosunku do obliczeń z wniosku o dofinansowanie?
Zysk (poziom dofinansowania) liczony jest ex-ante. Jeżeli warunki realizacji projektu zostaną niezmienne, nie będziemy przeliczać ponownie poziomu dofinansowania mimo zmiany wartości zysku operacyjnego. Jeżeli natomiast zostaną zmienione warunki realizacji, możliwe będzie ponowne przeliczenie poziomu dofinansowania i ponowna ocena projektu.
Odnośnie trwałości to obowiązuje cały czas okres 3 lat dla MŚP.
9. Czy wartość rezydualna wchodzi do zysku operacyjnego?
W dokumencie „Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027” przedstawiona jest pełna definicja dotycząca wartości rezydualnej.
Wartość rezydualna - potencjał finansowy lub ekonomiczny projektu w pozostałych latach jego trwania (życia ekonomicznego), obliczony w ostatnim roku okresu odniesienia przyjętego do analizy. Wartość ta będzie zerowa lub bliska zeru jeżeli okres odniesienia będzie zbliżony do okresu życia ekonomicznego danych aktywów trwałych.
Jeżeli okres życia ekonomicznego aktywów trwałych przekracza okres odniesienia, wówczas okres ten kończy się z upływem roku, w którym całkowicie zamortyzują się te aktywa. Jeżeli natomiast okres życia ekonomicznego aktywów trwałych jest krótszy niż okres odniesienia, wówczas okres ten kończy się z upływem roku, w którym całkowicie zamortyzują się nakłady odtworzeniowe poniesione w okresie odniesienia, w czasie trwania amortyzacji.
W analizie finansowej wartość rezydualna określana jest w oparciu o:
a) bieżącą wartość netto przepływów pieniężnych, wygenerowanych przez projekt w pozostałych latach jego trwania (życia ekonomicznego), następujących po zakończeniu okresu odniesienia (patrz: Wykaz pojęć – okres odniesienia);
b) inne metody, np. wycenę wartości aktywów trwałych netto, określoną przy wykorzystaniu metody i okresu amortyzacji zgodnych z polityką rachunkowości beneficjenta/operatora.
W przypadku analizy ekonomicznej, metoda określania wartości rezydualnej jest zależna od metody zastosowanej w analizie finansowej:
a) metoda bieżącą wartość netto przepływów ekonomicznych, wygenerowanych przez projekt w pozostałych latach jego trwania (życia ekonomicznego), następujących po zakończeniu okresu odniesienia (patrz: Wykaz pojęć – okres odniesienia), jeśli tę metodę zastosowana w analizie finansowej;
b) zastosowanie odpowiedniego wskaźnika konwersji w stosunku do oszacowanej wartości aktywów trwałych, jeśli w analizie finansowej zastosowano jedną z „innych metod”, o których mowa w punkcie powyżej.
W załącznikach po naborem FESL.10.01-IP.01-100/24 w folderze „Załączniki do wniosku o dofinansowanie” znajduje się Załącznik nr 7 - Analiza finansowa i ekonomiczna, tam znajduje się zakładka nr 5 „Wartość rezydualna”, w której, pod tabelą w polu tekstowym, opisany jest cały proces obliczania wartości rezydualnej.
ZAŁĄCZNIKI DO WOD
1. Jeśli wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę w czasie oceny projektu, przed rozstrzygnięciem, to czy uznane będzie to jako sytuację potwierdzającą posiadanie pozwolenia na inwestycje?
Zgodnie z zapisami kryterium „Pozwolenie na budowę” „Ocenie podlega czy Wnioskodawca posiada prawomocne i aktualne pozwolenie na budowę na inwestycję ujętą we wniosku o dofinansowanie. (…) 2 pkt – Wnioskodawca załącza do wniosku o dofinansowanie prawomocne i aktualne pozwolenie na budowę (…)”. Przedmiotowe oznacza, że w przypadku gdy do wniosku o dofinansowanie nie zostanie załączone prawomocne i aktualne pozwolenie na inwestycję Wnioskodawca otrzyma 0 pkt. Dostarczenie dokumentu w późniejszym terminie, w toku oceny merytorycznej, przed rozstrzygnięciem nie spowoduje możliwości przyznania 2 pkt.
2. Zgodnie z załącznikiem 4 do regulaminu, w odniesieniu do dokumentów potwierdzających finansowanie projektu wskazano: "Powyższe dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty. Pozostałe dokumenty potwierdzające posiadanie środków własnych, niewpisujące się w powyższy katalog, stanowić będą dodatkowy załącznik. W przypadku gdy nie załączysz co najmniej jednego dokumentu z ww. katalogu, wówczas zostaniesz wezwany do jego dostarczenia. Niedostarczenie dokumentu z powyższego zamkniętego katalogu prowadzić będzie do negatywnej oceny formalnej wniosku." Czy powyższe oznacza, że do spełnienia wymogu wystarczy załączyć jeden z dokumentów z katalogu zamkniętego (np. wyciąg z rachunku bankowego), ale potwierdzenie finansowania projektu może być wykazane łącznie za pomocą takiego załącznika obowiązkowego i załącznika dodatkowego (np. promesy pożyczki od podmiotu innego niż instytucji finansowej zgodnej z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych i nadzorowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego)?
Zgodnie z Załącznikiem nr 4 Instrukcja wypełniania i składania WOD dla Naboru nr .: FESL.10.01-IP.01-100/24 – Wnioskodawca zobligowany jest załączyć do WOD co najmniej jeden dokument potwierdzający finansowanie projektu ze wskazanych dokumentów stanowiących katalog zamknięty. Wnioskodawca może udokumentować posiadanie środków finansowych na realizację projektu wyłącznie poprzez załączenie:
- wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy, zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości lub o posiadanej zdolności kredytowej. Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank. W przypadku przedstawienia przez Wnioskodawcę potwierdzenia posiadania środków na rachunku bankowym w postaci wygenerowanego z systemu wyciągu z konta bankowego podmiotu wnioskującego, musi on zawierać klauzulę stwierdzającą, że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów;
- promesy kredytowej/ promesy leasingu finansowego / promesy pożyczki inwestycyjnej wystawionej na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych i nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego. W przypadku gdy ubiegasz się o wsparcie na raty leasingu finansowego wówczas załącz promesę leasingu;
- umowy zawartej na kredyt obrotowy/ kredyt na rachunku bieżącym wraz z informacją Wnioskodawcy na temat wartości dostępnych środków finansowych, które zostaną przeznaczone na realizację projektu;
- lokaty.
Pozostałe dokumenty potwierdzające posiadanie środków własnych, niewpisujące się w powyższy katalog, stanowić będą dodatkowy załącznik. W przypadku gdy Wnioskodawca nie załączy co najmniej jednego dokumentu z ww. katalogu, wówczas zostanie wezwany do jego dostarczenia. Niedostarczenie dokumentu z powyższego zamkniętego katalogu prowadzić będzie do negatywnej oceny formalnej wniosku. Zgodnie z powyższym inne dokumenty niewpisujące się w katalog zamknięty stanowią wyłącznie dodatkowy załącznik.
Należy pamiętać, że załączony dokument musi być aktualny na moment złożenia wniosku. Przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć, nie starszy niż na dzień ogłoszenia naboru.
3. Zgodnie z regulaminem wyboru projektów w działania 10.1 załącznikami niezbędnymi do WOD są m.in. załączniki dotyczące ochrony środowiska:
- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko/ stosowny dokument potwierdzający, że dla danej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: opinia lub decyzja o umorzeniu postępowania (jeżeli inwestycja tego wymaga, a Ty posiadasz je na etapie składania WOD);
- Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 odnośnie wpływu realizowanego projektu na obszary objęte siecią Natura 2000 (jeżeli inwestycja tego wymaga, a Ty posiadasz je na etapie składania WOD);
Czy jeśli Wnioskodawca nie posiada w/w na etapie składania WOD, to niezależnie od tego czy inwestycja ich wymaga, czy nie - ich niezałączenie nie będzie brakiem formalnym WOD?
Zgodnie z zapisami Regulaminu dla DZIAŁANIA 10.01, jeżeli Wnioskodawca posiada załączniki dotyczące ochrony środowiska na etapie składania WOD, to powinien je dołączyć (jeśli inwestycja tego wymaga). Natomiast jeżeli inwestycja wymaga złożenia załączników dotyczących ochrony środowiska, jednak na etapie składania WOD Wnioskodawca ich nie posiada, to najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie jest zobligowany, aby je dostarczyć.
4. Proszę o informację dotyczącą naboru nr FESL-10.01.IP.01-100/24 - jaki dokument winien przedstawić przedsiębiorca (za wyjątkiem bazy OP TPP 2.0) aby kryterium - Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne zostało uznane za spełnione? Czy tylko należy scharakteryzować ten teren, czy jest potrzebny dokument z Urzędu Gminy – jeśli tak to jaki?
Kryterium zostanie uznane za spełnione w przypadku, gdy projekt przyczyni się do zagospodarowania terenów poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych. Tereny zagospodarowane muszą zostać przeznaczone na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne.
Przez teren poprzemysłowy, zdewastowany, zdegradowany należy rozumieć teren, który został poddany niekorzystnym dla ludzi lub środowiska przekształceniom lub zanieczyszczeniom, powodującym utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów i/lub obiektów w związku z realizowaną na nim lub oddziałującą na niego działalnością ludzką.
Tereny takie to w szczególności:
- tereny poprzemysłowe, w tym pogórnicze, wskazane w bazie OPI TPP 2.0 i kolejnych aktualizacjach bazy;
- tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. wydobycie węgla kamiennego, brunatnego, torfu i łupków bitumicznych, działalność branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych z sektorem górnictwa) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo-składowe, socjalne lub transportowe, łącznie z obszarami niedokończonych inwestycji przemysłowych;
- tereny po zakończonej działalności przemysłowej, zaklasyfikowane obecnie lub uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów przemysłowych, kolejowych, wojskowych wraz z terenami, które przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tych działalności;
- tereny niezurbanizowane, wymagające łagodzenia negatywnych skutków oddziałującej na nie w przeszłości bądź obecnie działalności przemysłowej. Będą to w szczególności zlikwidowane szyby, hałdy/składowiska, nieczynne osadniki, bocznice kolejowe, wyrobiska, tereny niestabilne z uwagi na wcześniejsze wydobycie bądź składowanie odpadów np. górniczych, tereny o zanieczyszczonym gruncie.
Kryterium nie jest spełnione, kiedy oceniający uzna, że:
- teren, na którym planuje się zlokalizować projekt nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego wpisującego się w wyżej wskazaną definicję oraz
- w ramach projektu nie zostanie przeprowadzony proces zagospodarowania terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego wpisującego się w wyżej wskazaną definicję oraz
- w wyniku realizacji projektu nie powstanie infrastruktura przeznaczona na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne.
Kryterium obowiązuje od momentu aplikowania przez cały okres realizacji projektu.
Regulamin wyboru projektów wraz z załącznikami nie nakazują załączenia dokumentu potwierdzającego fakt, że teren jest poprzemysłowy, zdegradowany, zdewastowany. Może okazać się, że same zapisy we wniosku aplikacyjnym będą wystarczające aby ekspert mógł ocenić kryterium za spełnione. Wnioskodawca ma możliwość np. załączenia dokumentacji zdjęciowej, dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie inwentaryzacji przez rzeczoznawcę, dokument potwierdzający, że na danym terenie działalność prowadzona była przez zakład przemysłowy. Katalog dokumentów, które nie mają obligatoryjnego charakteru, może być szeroki.