FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie10.03 - Wsparcie rozwoju działalności rzemieślniczej – część 5



KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW


Proszę o doprecyzowanie, czy w celu potwierdzenia spełnienia kryterium „Wpływ na rozwój rzemiosła” zamiast wskazanych w opublikowanych pytaniach i odpowiedziach dokumentów tj. umów i kopii dyplomu czeladniczego możliwe jest przedstawienie zaświadczenia z Izby Rzemieślniczej potwierdzającego liczbę pracowników, którzy uzyskali tytuł czeladnika w wymaganym okresie. Pracodawcy nie dysponują dyplomami swoich byłych lub obecnych pracowników, ponieważ są one własnością osób, które uzyskały kwalifikacje. W związku z tym czy dokument w formie oficjalnego zaświadczenia, zawierającego informację o liczbie osób przeszkolonych i uzyskanych przez nich tytułach czeladniczych (np. od 2022 roku przeszkolono X pracowników, którzy uzyskali tytuł czeladnika), będzie wystarczający do spełnienia tego kryterium?

Odpowiedź: Wystarczającym dokumentem do spełnienia kryterium merytorycznego pn. Wpływ na rozwój rzemiosła, będzie przedstawienie zaświadczenia z Izby Rzemieślniczej potwierdzającego liczbę pracowników, którzy uzyskali tytuł czeladnika w okresie ostatnich 3 lat do dnia ogłoszenia naboru.


OGÓLNE INFORMACJE


Czy w ramach projektu związanego z działalnością warsztatu samochodowego jako wzrost zatrudnienia będzie liczone również biurowe stanowisko pracy. Osoba ta wykonywałaby czynności administracyjne związane z obsługą klientów w ramach nowowprowadzanych usług.

Odpowiedź: We wniosku należy wykazać wzrost zatrudnienia w wyniku realizacji projektu. Jeżeli zaplanowane stanowisko biurowe będzie bezpośrednio związane z realizacją projektu, a jego znaczenie w projekcie będzie odpowiednio uzasadnione to nie ma przeciwwskazań na stworzenie tego typu stanowiska. Proszę pamiętać, że weryfikacji na etapie oceny merytorycznej podlegać będzie zwiększenie zatrudnienia, które wygeneruje realizacja projektu przyczyniającego się do rozwoju działalności rzemieślniczej.


W załączniku dot. dokumentacji pomiaru wskaźnika Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach, mamy: „Druk ZUS (na przykład DRA/ZUA, wskaźnik weryfikowany różnicowo za okres od złożenia WND do zakończenia realizacji projektu, końca trwałości projektu).” Natomiast z opisu wynika, że ma to być rok po zakończeniu realizacji projektu, a nie na koniec realizacji czy na koniec okresu trwałości. Proszę o wyjaśnienie.

Odpowiedź: Definicja wskaźnika jak i narzędzia pomiaru są tożsame pomiędzy różnymi naborami – stąd wskazanie w kolumnie F - Druk ZUS i podany przykład „(na przykład DRA/ZUA, wskaźnik weryfikowany różnicowo za okres od złożenia WND do zakończenia realizacji projektu, końca trwałości projektu)”.

Jako wartość bazową należy wskazać: 0. Wskaźnik jest obliczany jako różnica między rocznymi EPC obsadzonymi przed rozpoczęciem projektu i rok po zakończeniu projektu w ramach wspieranej działalności.


Zakładamy zatrudnienie 2 pracowników na co najmniej 1/2 etatu. W jakiej części kwoty można wpisać dofinansowanie do wynagrodzenia? Czy jest to tylko kwota ZUS, kwota netto? Czy jeżeli w czasie utrzymania trwałości rezultatów pracownik zostanie zwolniony lub się zwolni - czy trzeba znaleźć osobę na to utworzone miejsce pracy w ramach projektu?

Odpowiedź: Zgodnie z Załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów – Kwalifikowalność, koszty zatrudnienia pracownika są kosztami niekwalifikowalnymi.

Zgodnie z Załącznikiem numer 2 do Regulaminu wyboru projektów – Wskaźniki, wskaźnik „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach” „Nowe stanowiska muszą być obsadzone i mogą być w pełnym wymiarze godzin, w niepełnym wymiarze godzin lub powtarzać się sezonowo. Wolne stanowiska nie są liczone. Ponadto oczekuje się, że nowo utworzone stanowiska zostaną utrzymane przez ponad rok po zakończeniu projektu.”.

Zgodnie z Załącznikiem numer 4 do Regulaminu wyboru projektów - Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie – punkt G.4, „Nowoutworzone miejsca pracy - rozumiane jest jako liczba nowych, trwałych miejsc pracy utworzonych bezpośrednio na skutek realizacji projektu. Miejsce pracy co do zasady powinno powstać w trakcie realizacji projektu, jednak w uzasadnionych przypadkach ION na wniosek Beneficjenta może wyrazić zgodę na utworzenie miejsca pracy po zakończeniu realizacji projektu. W przypadku wskaźnika rezultatu „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową należy utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu.”.


Planuje zatrudnić jedną osobę w ramach realizacji projektu. Na jaki dzień będzie porównywana wielkość zatrudnienia?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskaźniki rezultatu projektu powinien wykazać najpóźniej we wniosku o płatność końcową. Wskaźnik ten musi być utrzymany przez rok od zakończenia projektu. Podczas rozliczania projektu weryfikowane będzie jedynie stanowisko pracy deklarowane do utworzenia, gdyż jako wartość bazową należy wskazać „0” a jako docelową „1”.


Jak należy rozumieć częstotliwość pomiaru i uzasadnienie wartości wskaźnika?

Odpowiedź: W przypadku pola częstotliwość pomiaru należy wpisać informację jak często Wnioskodawca zamierza/powinien monitorować dany wskaźnik, aby być pewnym, że dany wskaźnik jest możliwy do zrealizowania i zostanie osiągnięty.

W uzasadnieniu należy opisać, w jaki sposób Wnioskodawca osiągnie wartość docelową wskaźnika. Przydatna może być definicja wskaźnika oraz jego narzędzie pomiaru (dokument weryfikujący wskaźnik) wskazane w Załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów – Wskaźniki.


Czy należy dostarczyć zaświadczenie z odpowiedniej instytucji o braku wpływu realizacji projektu na obszary Natura 2000 i braku odziaływania na środowisko (OOŚ)?

Odpowiedź: Zgodnie z zał. nr 4 Instrukcja wypełniania i składania wniosku p. 5, str. 56:

jeżeli przedmiotem projektu ubiegającego się o dofinansowanie jest inwestycja o charakterze nieinfrastrukturalnym (na przykład zakup sprzętu, urządzeń), Formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie Oceny Oddziaływania na Środowisko (OOŚ) należy wypełnić w ograniczonym zakresie. W punkcie F.3.1.1. – należy zaznaczyć kwadrat „Nie” oraz w punkcie F.3.2.1. – zaznaczyć kwadrat trzeci „żadnym z powyższych załączników” bez udzielania odpowiedzi na pytanie F.3.3.

Dokument nie wymaga własnoręcznego podpisania lub podpisania podpisem elektronicznym w przypadku, gdy zostanie załączony w LSI2021 do wniosku o dofinansowanie.”

Ponadto informacje w powyższym zakresie zawierają również zapisy ww. dokumentu, str. 59 p. 4:

„Załączniki dotyczące ochrony środowiska:.

a) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem oddziaływania na środowisko

lub

stosowny dokument potwierdzający, że dla danej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach: opinia lub decyzja o umorzeniu postępowania (w sytuacji, gdy Wnioskodawca takowy posiada na etapie aplikowania)

lub

oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z raportem o oddziaływaniu na środowisko należy dostarczyć w przypadku, gdy Wnioskodawca jest zobowiązany do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. W przypadku, gdy posiadasz stosowne dokumenty na moment składania wniosku o dofinansowanie, dołącz je jako załączniki do wniosku aplikacyjnego na moment składania wniosku.

Uwaga!

W przypadku prac niewpisujących się w katalog wymieniony art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. : Dz.U. z 2024 r., poz. 1112 z późn. zm.) IP FE SL- ŚCP ma możliwość odstąpienia od wymogu dostarczenia przez Wnioskodawcę z właściwego organu, że dla danej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wówczas przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, załącz oświadczenie wnioskodawcy o braku oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko naturalne.

b) Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 (jeżeli jesteś w jego posiadaniu na etapie wnioskowania)

lub

oświadczenie o braku wpływu realizacji projektu na obszary sieci Natura 2000.

Jeżeli IP FE SL– ŚCP uzna, że realizowany projekt wymaga uzyskania zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, zostaniesz wezwany do dostarczenia stosownego dokumentu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.

Dostarcz dokument najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.”


Proszę o wyjaśnienie kwestii dotyczącej możliwości zmiany formy prawnej w trakcie realizacji projektu w ramach konkursu FESL.10.03-IP.01-181/25. Planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie jako spółka cywilna, jednak rozważamy możliwość przekształcenia jej w jednoosobową działalność gospodarczą w trakcie realizacji projektu. Odbiorcą dotacji pozostałby jeden ze wspólników. Czy taka zmiana formy prawnej jest dopuszczalna i jakie kroki należałoby podjąć, aby spełnić warunki konkursu?

Odpowiedź: W przypadku planowanej zmiany formy prowadzenia działalności gospodarczej, warto rozważyć możliwość aplikowania przez wspólnika, który przejmie działalność spółki cywilnej. W przypadku jednak, gdy zmiana formy prowadzenia działalności gospodarczej nastąpi w trakcie realizacji projektu – Wnioskodawca będzie zobowiązany do dostarczenia do Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości kompletu dokumentacji związanej ze zmianą prawno-organizacyjną. Dokumentacja ta będzie podlegała weryfikacji i analizie (również prawnej), czy po dokonanej zmianie wniosek i Podmiot będzie spełniał wszystkie wymogi uprawniające do otrzymania dofinansowania w założonym w projekcie kształcie. W przypadku naboru FESL.10.03-IP.01-181/25 nie jest możliwe, aby zmiana formy prawnej była inna niż na osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Ponadto wspólnik, który przejmuje działalność spółki na siebie musi posiadać uprawnienia rzemieślnika oraz spełniać pozostałe warunki wynikające z dokumentacji dla naboru FESL.10.03-IP.01-181/25. Zalecane jest przed przystąpieniem do zmiany formy prawnej wystąpić do ŚCP z informacją o planowanej zmianie, w celu potwierdzenia, czy zmiana będzie dopuszczalna.


Czy instalacja fotowoltaiczna nabywana w projekcie może być wykorzystywana wyłącznie do maszyn nabywanych w ramach projektu i do produktów wskazanych w projekcie jako jego efekty czy do całej działalności rzemieślniczej Wnioskodawcy?

Odpowiedź: Nabywane w ramach projektu środki trwałe mają służyć celom i rezultatom projektu. W związku z powyższym wszystko jest uzależnione od tego, co zostanie wskazane we wniosku jako cele i rezultaty projektu. W ramach planowanego przedsięwzięcia Wnioskodawca może zakładać np. wykorzystanie dotychczasowych zasobów organizacyjno – infrastrukturalnych i te zasoby mogłyby być zasilane planowaną do nabycia instalacją fotowoltaiczną.

Należy pamiętać, że zasadności realizacji poszczególnych wydatków w projekcie podlegać będzie ocenie dokonywanej przez ekspertów na etapie oceny merytorycznej projektów.


Czy dotacja na zakup urządzenia musi być ujęta jako przychód, jeśli urządzenie nie będzie amortyzowane?

Odpowiedź: Nasza instytucja nie określa, w jaki sposób dany zakup powinien być księgowany. W tej sprawie rekomendujemy skonsultowanie się z Państwa biurem rachunkowym, które zajmuje się prowadzeniem Państwa księgowości, aby proces ten był zgodny z obowiązującymi zasadami rachunkowości.


Przedsiębiorstwo posiada kredyt obrotowy oraz kredyt w rachunku bieżącym. Standardowo przedsiębiorstwo odnawia je co roku na kolejny rok. Przy udzielaniu tych kredytów była zawsze udzielona pomoc de minimis, bo część kredytu zabezpieczona jest przez BGK przez udzieloną gwarancję spłaty. Tym samym przy odnowieniu bank zawsze pyta o informacje do pomocy de minimis w celu udzielenia gwarancji na kolejny rok. Czy w związku z powyższym, występuje ryzyko „podwójnego dofinansowania”?

Odpowiedź: W zależności od źródeł finansowania kredytu (gwarancji) udzielonego przez BGK (budżet UE/budżet krajowy) we wskazanej w pytaniu sytuacji może dojść do sytuacji niedozwolonego podwójnego sfinansowania tego samego wydatku lub do sytuacji kumulacji pomocy. W tej sytuacji termin udzielenia kredytu nie ma znaczenia z tytułu odnawialnej corocznie gwarancji stanowiącej pomoc de minimis.

Dodatkowo informuję, że w przypadku zaliczki nie ma możliwości płatności za koszty kwalifikowalne z rachunku bieżącego wnioskodawcy. Beneficjent musi posiadać rachunek bankowy przeznaczony wyłącznie do obsługi zaliczki (dla każdego projektu należy założyć oddzielny rachunek do obsługi zaliczki). Niemniej nawet częściowe (poza płatnością zaliczkową) sfinansowanie wydatku (np. co do części objętej następnie refundacją) z rachunku objętego kredytem na warunkach preferencyjnych, może prowadzić do wskazanego wyżej podwójnego finansowania lub kumulacji pomocy.


Czy dopuszczalna jest cesja wierzytelności z umowy o dofinansowanie?

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami paragrafu 6 ustęp 14 umowy o dofinansowanie "IP FE SL - ŚCP w ramach realizacji Projektu może wyrazić zgodę na dokonanie przelewu wierzytelności (cesja wierzytelności) wynikającej z Umowy z zastrzeżeniem, że wierzytelność z Umowy przysługiwać będzie cedentowi pod warunkiem realizacji przez niego wszelkich wymienionych w Umowie obowiązków oraz z zastrzeżeniem skuteczności względem cesjonariusza wszelkich dotyczących wierzytelności praw dłużnika określonych w Umowie. Dokonanie przelewu wierzytelności wyłącza możliwość ubiegania się o płatność zaliczkową określoną w paragrafie 6a Umowy."


Zgodnie z instrukcją wskaźnik „Wartość inwestycji prywatnych uzupełniających wsparcie publiczne - dotacje (PLN)” mierzy całkowity wkład prywatny współfinansujący wspierane projekty, w przypadku których formą wsparcia jest dotacja. Wskaźnik obejmuje również niekwalifikowalną część kosztów projektu, w tym podatek VAT. W przypadku projektów realizowanych przez przedsiębiorstwa państwowe, do wartości wskaźnika wliczany jest wkład własny tego przedsiębiorstwa. Wskaźnik powinien być obliczany na podstawie współfinansowania prywatnego przewidzianego w umowach o dofinansowanie dla wspieranych projektów. Czy w wartości docelowej ogółem należy wpisać wyliczony wkład własny + podatek VAT?

Odpowiedź: Wartość docelowa wskaźnika 'Wartość inwestycji prywatnych uzupełniających wsparcie publiczne - dotacje (PLN)” to różnica między wartością całkowitą projektu ( w tym uwzględniany jest VAT) a wartością dofinansowania.


W projekcie zakładam zatrudnienie 2 nowych osób, jakie będą konsekwencje w sytuacji gdy okaże się, że z różnych względów nie uda się zatrudnić tych pracowników. Podczas oceny wniosku zostały już przyznane dodatkowe punkty za te stanowiska pracy.

Czy zatrudnienie ucznia również jest traktowane jako zwykłe zatrudnienie?

Odpowiedź: Wnioskodawca sam deklaruje, jakie efekty ma osiągnąć jego projekt i jaki będzie jego rezultat. Część efektów deklarowanych w postaci wskaźnika, jak np. wzrost zatrudnienia, podlega ocenie i można za niego otrzymać dodatkowe punkty podczas oceny merytorycznej. Fakt ten może wpłynąć na przyznanie dofinansowania. Wobec czego w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie osiągnie założonego efektu, na etapie realizacji projektu lub jego trwałości, zobowiązany jest poinformować o wszelkich zmianach ŚCP. W tym momencie Wnioskodawca zostanie wezwany do wyjaśnień. W przypadku gdy zmiana będzie miała wpływ na otrzymaną pierwotnie punktację wówczas projekt może zostać skierowany do ponownej oceny merytorycznej. W skrajnym przypadku, w wyniku niekorzystnej oceny, Wnioskodawca może zostać wezwany do zwrotu dotacji.

Jeżeli z uczniem jest obecnie zawarta umowa (np. o przygotowanie zawodowe), wówczas wliczany jest obecnie do zatrudnienia i nie może być on wykazany jako tworzenie nowego miejsca pracy.


Jak należy rozumieć okres kwalifikowalności, okres realizacji projektu oraz okres trwałości?

Odpowiedź: Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczął się w dniu ogłoszenia naboru, tj. 31.01.2025 r. Od tego dnia wydatki ponoszone w ramach planowanego projektu mogą być kosztami kwalifikowalnymi pod warunkiem poniesienia ich zgodnie z wytycznymi określonymi w ogłoszeniu o naborze, jak również ujęciu ich we wniosku o dofinansowanie. Należy zwrócić tu uwagę, że ponoszone one są na własne ryzyko, gdyż rozstrzygnięcie naboru FESL.10.03-IP.01-181/25 planowane jest na październik br. Zakończenie okresu kwalifikowalności określa termin zakończenie realizacji projektu.

Okres realizacji projektu musi być zgodny z zasadą n+1, tzn. projekt musi zostać zrealizowany w okresie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy o dofinansowanie.

Jeżeli chodzi o datę zakończenia projektu – musi to być data poniesienia ostatniego wydatku w projekcie, nie wykraczająca poza ww. zasadę n+.

Okres trwałości projektu wynosi 3 lata od terminu wypłaty ostatniej transzy dofinansowania (wniosku o płatność końcową).


KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW


Czy część środków można przeznaczyć na remont lokalu w celu przystosowania go do działalności (projekt objąłby rozszerzenie działalności o nowych pracowników, zmiana lokalu na większy, poszerzenie usług o nowe w zawodzie kosmetyczki), zakup nowych sprzętów np. laser do depilacji. Czy lokal musi być własnością, czy może być wynajmowany?

Odpowiedź: Zgodnie z Załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów – Kwalifikowalność, koszty zakupu robót i materiałów budowlanych są kosztem niekwalifikowalnym.

Sam lokal nie musi być własnością Wnioskodawcy, może być wynajmowany. Miejsce realizacji projektu musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego, w jednym z podregionów objętych procesem transformacji, wskazanych w programie FE SL 2021-2027 (w podregionie katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim) oraz na moment podpisania umowy o dofinansowanie znajdować się z dokumentach rejestrowych Wnioskodawcy.


Czy jest możliwość zakupu przyczepy socjalnej?

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami dokumentacji naboru w przypadku nabycia środków transportu za kwalifikowalne możemy uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743 i 760 – 768 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz wózki inwalidzkie wymienione w 790 grupie. Ponadto zawierają stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu (jeśli wymaga rejestracji) z zastrzeżeniem, że służą do celów innych niż transport ludzi lub towarów (nie dotyczy wózka inwalidzkiego). W związku z czym przyczepa socjalna nie może zostać uznana za wydatek kwalifikowalny w projekcie.


ROZLICZENIE PROJEKTU


Jak należy rozumieć kwoty ryczałtowe. Czy zakładając że zaplanuje się 5 działań w projekcie po 20 tys. netto każde, to po zrealizowaniu pierwszego z nich można wnioskować o środki na zasadzie refundacji?

Odpowiedź: Informacje na temat kwot ryczałtowych znajdują się m.in. w:

  • punkcie E, H Załącznika numer 4 do Regulaminu wyboru projektów - Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie;
  • rozdziale 2.3, 4.2 Regulaminu wyboru projektów.

Ponadto w paragrafie 7 w Załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów – Wzór umowy o dofinansowanie znajdują się informacje dotyczące rozliczania projektu.


WNIOSEK O DOFINANSOWANIE


Proszę o doprecyzowanie obowiązku załączenia dokumentu „Analiza braku alternatywy technologicznej do wydatków związanych z paliwami kopalnymi.”

Czy załącznik ten jest wymagany wyłącznie w przypadku zakupu urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi (np. gaz, olej napędowy, benzyna, olej opałowy)? Natomiast jeśli projekt obejmuje wyłącznie zakup urządzeń zasilanych energią elektryczną, załącznik ten nie jest konieczny?

Odpowiedź: Załącznik „Analiza braku alternatywy technologicznej do wydatków związanych z paliwami kopalnymi” wymagany jest wyłącznie w przypadku zakupu urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi.


Czy możliwe jest przedstawienie Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR) jako tymczasowego dokumentu potwierdzającego wkład własny do projektu. Czy w przypadku braku możliwości załączenia jednego z wymaganych dokumentów (np. wyciągu bankowego, promesy kredytowej) do dnia złożenia wniosku, istnieje możliwość jego uzupełnienia na etapie oceny projektu – na wezwanie ION?

Odpowiedź: Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR) nie mieści się w katalogu dokumentów potwierdzających finansowanie projektu wskazanych w instrukcji wypełnienia wniosku o dofinansowanie w naborze nr FESL.10.03-IP.01-181/25.

W przypadku niezałączenia któregokolwiek wymaganego załącznika wskazanego w w/w instrukcji Wnioskodawca zostanie wezwany do uzupełnienia na etapie oceny formalnej. Należy jednak mieć na uwadze, że zgodnie z kryterium Dostarczenie obligatoryjnego załącznika, kryterium nie zostanie spełnione w sytuacji, gdy do wniosku aplikacyjnego nie dołączono żadnego poprawnego obligatoryjnego załącznika.


Czy można w ofercie jednego ze środków trwałych dołączyć ofertę od firmy, która nie wystawia faktury VAT?

Odpowiedź: Wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko koszty netto wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio z nim związane. Wydatki rozliczane na podstawie kwoty ryczałtowej mogą zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli zostaną poniesione z zachowaniem postanowień wytycznych i umowy o dofinansowanie. Bez względu na to czy jest możliwość odliczenia podatku VAT czy też nie, koszt związany z podatkiem VAT zawsze stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie.

W związku z czym jest możliwość dostarczenia oferty w przypadku, gdy na ofercie będzie wyłącznie wartość netto (zakładając, że VAT wynosi 0). Takie informacje powinny wynikać z przedłożonego do wniosku dokumentu oraz z informacji wskazanej w opisie wydatku.


Jak należy rozumieć kwestię dotyczącą wskazania informacji na temat przewidywanego czasu otrzymania dotacji?

Odpowiedź: W związku z tym, że dotacja jest przekazywana jako refundacja lub zaliczka (w przypadku skorzystania z zaliczkowego finansowania projektu) Wnioskodawca powinien wskazać, kiedy przewiduje pobranie zaliczki, rozliczenie zaliczki lub złożenie wniosku o refundację po osiągnięciu wskaźników przypisanych do danego zadania objętego kwotą ryczałtową.


Czy jeśli wnioskuje o dofinansowanie na zakup środków trwałych (urządzenie z montażem), to czy mogę przed złożeniem wniosku podpisać umowę dzierżawy terenu, na którym ma stanąć urządzenie? Czy taka umowa będzie uważana za rozpoczęcie projektu, mimo, że taki punkt nie jest ujęty we wniosku?

Odpowiedź: Podpisanie umowy dzierżawy terenu jest możliwe przed złożeniem wniosku (może być to również umowa warunkowa, uzależniona od złożenia wniosku lub realizacji projektu). Wnioskodawca składając wniosek o dofinansowanie powinien przynajmniej w sposób deklaratywny posiadać prawo do dysponowania nieruchomością, na której ma być zlokalizowany projekt. W pkt B.3 należy wskazać precyzyjnie lokalizację projektu, a w pozostałej części wniosku podać stosowne w tym zakresie informacje. Proszę mieć na względzie, że potencjał organizacyjny i techniczny jest weryfikowany na etapie oceny merytorycznej.

Natomiast informacja o lokalizacji projektu musi być wpisana do dokumentów rejestrowych podmiotu gospodarczego najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie.


Jeśli zakupię urządzenie po złożeniu wniosku lub po jego rozpatrzeniu, to powinnam od razu zatrudnić pracownika (jeśli wykazuje we wniosku utworzenie miejsca pracy)? Jeśli tak, to z jaką datą powinna być umowa o pracę?

Odpowiedź: W zależności od tego, co zostało zapisane we wniosku: jeśli Wnioskodawca deklaruje, że w wyniku zakupu środka trwałego powstanie miejsce pracy, to takie powinno zostać utworzone. Nowoutworzone miejsca pracy - rozumiane jest jako liczba nowych, trwałych miejsc pracy utworzonych bezpośrednio na skutek realizacji projektu. Miejsce pracy co do zasady powinno powstać w trakcie realizacji projektu, jednak w uzasadnionych przypadkach ION na wniosek Beneficjenta może wyrazić zgodę na utworzenie miejsca pracy po zakończeniu realizacji projektu. W przypadku wskaźnika rezultatu „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową należy utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu. Co oznacza, że umowa o pracę powinna być zawarta w trakcie trwania projektu gdyż brak realizacji wskaźnika może powodować wstrzymanie wypłaty dofinansowania lub rozwiązanie umowy, jeśli ma to wpływ na kryteria wyboru projektu.


Planuję zakupić środki trwałe - 5 urządzeń. Rozumiem, że może to być jedno zadanie: zakup środków trwałych. Czy w kwotach ryczałtowych powinna zostać wyodrębniona każda pozycja z tych 5 urządzeń? Czy jeżeli nie zrealizuje jakiejś pozycji z kwot ryczałtowych to całe zadanie będzie niekwalifikowalne?

Odpowiedź: Zgodnie z Załącznikiem numer 4 do Regulaminu wyboru projektów – Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie, punkt E: instrukcją wypełnienia i składania wniosku (zał. nr 4):

„Na kwotę ryczałtową dla danego zadania może składać się tylko jedna pozycja wydatku w WOD, zgodnego z załącznikiem nr 7 Kwalifikowalność dla naboru.

W jednej pozycji wydatku możesz ująć na przykład:

  • jeden środek trwały - zakup 1 sztuki komputera lub
  • jedną wartość niematerialną i prawną – 1 sztuka oprogramowania, lub
  • jeden zestaw/komplet - zakup 5 komputerów lub zakup stanowiska fryzjerskiego (składającego się z krzesła, lustra, suszarki, prostownicy) lub zakup stanowiska do obsługi (zawierającego krzesło, biurko, komputer).

Należy pamiętać, że niezależnie czy wskażesz zakup jednego komputera/oprogramowania, czy kompletu/zestawu – krzesła, lustra, suszarki, prostownicy, jesteś zobowiązany do dostarczenia dwóch ofert na każdy środek trwały/wartość niematerialną i prawną, to znaczy: dwie oferty na komputer, dwie oferty na krzesło, dwie oferty na lustro, dwie oferty na suszarkę oraz dwie oferty na prostownicę. Oferty te mogą pochodzić od różnych dostawców. W sytuacji, gdy w ramach zadania realizowany będzie zakup np. zestawu komputerowego, to każdy z elementów wchodzących w jego skład może być zrealizowany od różnych dostawców.

W związku z powyższym Twoje zadania mogą nazywać się na przykład: zakup środków trwałych, zakup wartości niematerialnych i prawnych, szkolenia, zakup stanowiska fryzjerskiego, zakup komputera, zakup zestawu komputerowego, zakup zestawu foteli.

Jeżeli w ramach jednego zadania występuje jedna pozycja wydatku, która stanowi zestaw lub komplet pamiętaj, że zakres tego zadania musi dotyczyć wyłącznie jednej kategorii kosztów. Na przykład: w pierwszym zadaniu tylko środki trwałe, w drugim zadaniu tylko wartości niematerialne i prawne. Pamiętaj, że w przypadku niezrealizowania wskaźnika dla kwoty ryczałtowej – całe zadanie w ramach tej kwoty ryczałtowej będzie niekwalifikowalne.

Samodzielnie musisz określić i oszacować kwoty ryczałtowe dla poszczególnych zadań oraz wskaźniki realizacji tych zadań, których osiągnięcie będzie weryfikowane w trakcie rozliczenia projektu na podstawie dokumentów wskazanych w WOD.

Ważne!

Aby prawidłowo rozliczyć kwotę ryczałtową należy ująć wszystkie środki trwałe/wartości niematerialne i prawne wskazane w zadaniu w Ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy.

Pamiętaj!

  • wydatek musi być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowalnych - załącznik nr 7 Regulaminu wyboru projektów;
  • koszty szkoleń nie mogą stanowić jedynych kosztów w projekcie.

Przydatne informacje na temat kwot ryczałtowych należy szukać m.in. w:

  • punkcie E, H Załącznika numer 4 do Regulaminu wyboru projektów - Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie;
  • rozdziale 2.3, 4.2 Regulaminu wyboru projektów;
  • paragrafie 6 i 6a w Załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów – Wzór umowy o dofinansowanie.
Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś