Działanie10.03 - Wsparcie rozwoju działalności rzemieślniczej – część 4
KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW
W ramach projektu Wnioskodawca spełnia kryterium przeciwdziałaniu zmianom klimatu tj. np. zastosowanie technologii mało odpadowych. W związku z tym, czy wystarczające jest w treści wniosku opisanie, że w związku z oprogramowaniem całość dokumentacji będzie elektroniczna, a nie jak dotychczas papierowa, czy obligatoryjne wykazanie jest o ile mniej papieru będzie wykorzystywane?
W ramach wskaźników jest wskaźnik Produktu pt. „liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie w zakresie transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju”. Wartość docelową należy wskazać„1” ale czy w uzasadnieniu należy pisać o technologii małoodpadowej i podawać np. ile kg papieru będzie zaoszczędzone? Czy wystarczające jest opisanie tego w treści wniosku, w części opisowej (bez dokładnych wyliczeń). Jak należy wypełnić wniosek, żeby Wnioskodawca otrzymał punkty za to kryterium i spełnienie wskaźnika?
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie w punkcie D.2 należy opisać, w jaki sposób Wnioskodawca planuje:
- zastosować rozwiązania gwarantujące oszczędność surowców (w tym wody);
- wprowadzić technologie mało- i bezodpadowe, w tym zmniejszenie ilości ścieków;
- zastosować rozwiązania zmniejszające zanieczyszczenie atmosfery;
- zmniejszyć poziom hałasu;
- wydłużyć cykl życia produktu;
- wprowadzić rozwiązania ograniczające konsumpcję (np. naprawa produktów, przygotowanie do ponownego użycia).
Dla wybranego efektu projektu należy podać uzasadnienie. Każde z tych zagadnień powinno być poparte konkretnymi działaniami i uzasadnieniem, jak te rozwiązania wpłyną na efektywność i zrównoważony rozwój projektu. Warto wskazać, jakie korzyści będą płynąć z zastosowania tych rozwiązań zarówno dla środowiska, jak i dla samego procesu produkcji lub działalności gospodarczej. Jeśli Wnioskodawca dysponuje wyliczeniami potwierdzającymi zastosowanie np. technologii małoodpadowych może w opisie takie wyliczenia przedstawić.
Wskaźnik „liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie w zakresie transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju” - zgodnie z definicją monitorowana będzie liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie na podejmowanie działań dotyczących transformacji w kierunku celów środowiskowych zrównoważonego rozwoju, w tym gospodarki o obiegu zamkniętym, łagodzenia zmian klimatu i adaptacji do zmian klimatu oraz wszystkich innych działań związanych z tzw. zazielenianiem przedsiębiorstw (w tym wdrożeniem wyników B+R związanych ze zrównoważonym rozwojem) wykazanych w związku z realizacją projektu. Wartość docelowa dla wskaźnika produktu to wyrażony liczbowo stan danego wskaźnika na moment zakończenia realizacji projektu, czyli 1 przedsiębiorstwo. W uzasadnieniu wartości wskaźnika Wnioskodawca podaje uzasadnienie dla wybranej wartości docelowej wskaźnika. W tym przypadku nie należy powielać informacji wskazanych w punkcie D.2 wniosku. Zapisy wniosku całościowo będą podlegały ocenie merytorycznej przez dwóch ekspertów, a obowiązkiem Wnioskodawcy jest w taki sposób uzupełnić wniosek, aby spełniał wymogi naboru oraz kryteriów oceny merytorycznej.
Proszę o informację czy Kryterium 6 - Wnioskowana kwota, wartość procentowa wsparcia oraz wartość wydatków kwalifikowanych nie przekraczają określonych dla naboru limitów. W zakresie:
- „Wartość całkowita projektu nie może również przekroczyć 200 000 EUR. Przedmiotowy aspekt zostanie zweryfikowany na dzień podpisania umowy o dofinansowanie.”
- Musi być spełnione wyłącznie do momentu podpisania umowy, czyli może zdarzyć się sytuacja, że wydatki podrożeją i na etapie realizacji projektu już po podpisaniu umowy wartość projektu przekroczy 200.000 euro?
- Czy wartość 200.000 euro to kwota brutto czy netto?
- Czy w przypadku kiedy dwie z pozyskanych ofert są na kwotę zbliżoną do 200.000 euro, a jedna przekracza 200.000 euro, a średnia z tych ofert przekracza 200.000 euro, wydatek może być potencjalnie kwalifikowany, jeżeli we wniosku przyjmę cenę oferty najniższej?
Odpowiedź: Limit maksymalnej, dopuszczalnej wartości całkowitej projektu - 200 000,00 EUR obowiązuje od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie do dnia podpisania umowy (wartość dla jednego przedsiębiorstwa zostanie zweryfikowana na etapie podpisania umowy o dofinansowanie w oparciu o obowiązujący na dzień podpisania kurs EUR). Jak wskazano powyżej jest to całkowita wartość projektu, czyli wartość brutto. Limit ten nie będzie obowiązywał na etapie rozliczenia projektu. W związku z czym, jeśli na etapie rozliczenia projektu wartość całkowita wzrośnie, to projekt będzie kwalifikował się do wsparcia. Należy jednak pamiętać, że nie ma możliwości uzyskania większego dofinansowania niż pierwotnie założono we wniosku o dofinansowanie.
Jednocześnie przypominam, że projekt będzie rozliczany metodą uproszczoną przy zastosowaniu kwot ryczałtowych, a Wnioskodawca będzie zobligowany do przedstawienia dokumentów potwierdzających zrealizowanie wskaźnika dla kwoty ryczałtowej.
OGÓLNE INFORMACJE
Pod tym samym adresem Wnioskodawca prowadzi dwie działalności o tym samym profilu:
- jednoosobową działalność gospodarczą w zawodzie murarz, tynkarz (Wnioskodawca);
- Spółkę z o.o., gdzie spółka z o.o. wynajmuje w tym miejscu jedynie powierzchnię biurową.
Firmy posiadają odrębne ewidencje środków trwałych.
Czy taka sytuacja jest dopuszczalna? Jeśli tak, czy wymagane jest przedstawienie jakiś dokumentów, ujęcia informacji w projekcie bardziej szczegółowych?
Odpowiedź: Realizując projekt nie może zachodzić podejrzenie, że pomoc została udzielona podmiotowi do tego nieuprawnionemu. W związku z tym używanie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, szkolenia pracowników powinny być prowadzone w sposób niebudzący wątpliwości. Również miejsce realizacji projektu, przechowywania dokumentów itp. powinno być wydzielone i możliwe do zdefiniowania.
Dotyczy zapisu E.2.2.1.C. Pozostałe wskaźniki dla kwot ryczałtowych.
Czy wskaźnik dotyczy zadania czy każdego poszczególnego kosztu?
Według instrukcji „W przypadku niezrealizowania w pełni wartości wskaźnika przyjętego dla kwoty ryczałtowej zadanie w całości zostanie uznanie za niekwalifikowalne. Dlatego przy określaniu wskaźników dla poszczególnych zadań oraz ich realizacja są kluczowe, aby wydatek został uznany za kwalifikowalny.", czy należy wpisać jeden wskaźnik np. zakup 9 środków trwałych czy należy wyszczególnić 9 osobnych wskaźników dla każdego kosztu w przykładowym zadaniu składającym się z zakupu 9 środków trwałych?
Odpowiedź: Na kwotę ryczałtową dla danego zadania może składać się tylko jedna pozycja wydatku, w związku z czym analogicznie należy wybrać tylko jeden wskaźnik dla każdego zadania. W przytoczonym przykładzie dla zadania/kwoty ryczałtowej obejmującego zakup 9 środków trwałych należy wybrać wskaźnik: „Liczba zakupionych środków trwałych” z wartością docelową: „9”. W nawiązaniu do przytoczonego zapisu „Instrukcji wypełniania i składania wniosku” informuję że odnosi się on do konieczności realizacji wskaźnika w pełni, tj. przykładowo w przypadku zakupu 8 zamiast 9 środków trwałych w ramach jednego zadania, spowoduje uznanie całego wydatku (zakupionych 8 sztuk) za niekwalifikowalny.
Chcę zakupić urządzenie, którego wartość jest wyższa niż dopuszczalne dofinansowanie w naborze - czy mogę zakupić maszynę i zmniejszyć poziom dofinansowania z 85% do 67%, żeby zmieścić się w limicie 400 tys. dofinansowania, czy mam to zrobić w inny sposób - licząc 85% ale znaczną część przenieść do wydatków niekwalifikowanych? Wartość urządzenia netto to koszt 590 tys.
Odpowiedź: W ramach naboru maksymalny poziom dofinansowania wynosi 85%. W związku z tym w podanym przypadku istnieje możliwość samodzielnego obniżenia poziomu dofinansowania tak, aby wnioskowana kwota spełniała wymogi określone w tym naborze.
W części dotyczącej załączników w Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie jest zapis: „Dokument nie wymaga własnoręcznego podpisania lub podpisania podpisem elektronicznym w przypadku, gdy zostanie załączony w LSI2021 do wniosku o dofinansowanie.”
Czy te przy których takiego zapisu nie ma maja być podpisane przez Wnioskodawcę? Jakim podpisem?
Odpowiedź: Na etapie wnioskowania załączniki nie wymagają własnoręcznego podpisania lub podpisania podpisem elektronicznym w przypadku, gdy zostaną załączone w LSI2021 do wniosku o dofinansowanie.
Jeżeli dobrze rozumiem zapisy Regulaminu wybory projektów, to w 1 zadaniu mogę mieć tylko 1 wydatek, ale w instrukcji jest zapis na str. 38 „W związku z powyższym Twoje zadania mogą nazywać się na przykład: zakup środków trwałych, zakup wartości niematerialnych i prawnych, szkolenia, zakup stanowiska fryzjerskiego, zakup komputera, zakup zestawu komputerowego, zakup zestawu foteli.”
Jeżeli zadanie może nazywać się „zakup środków trwałych” to znaczy, że jedno zadanie może zawierać kilka środków trwałych? Czy w przypadku potrzeby wyposażenia kuchni polowej, gdzie mamy do nabycie m.in. 200 krzeseł, 50 stołów, 300 kompletów sztućców itp. można całe takie wyposażenie ująć jako 1 wydatek i nazwać go „wyposażenie kuchni polowej”? Czy może takie wydatki odpadają właściwe ze względu na ilość (zakłada się, że będą to środki trwałe)?
Odpowiedź: Jedno zadanie=jedna pozycja wydatku, w której można ująć kilka kosztów/pomniejszych wydatków. W podanym przykładzie należy wskazać jako jednostkę miary 1 komplet i w opisie wydatku wskazać, że komplet składa się np. z 50 szt. stołów. Wówczas we wskaźniku należy wskazać wartość „1” odpowiadającą 1 kompletowi.
Na str. 14 Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie jest zapis: „Przedsiębiorstwa ubiegające się o wsparcie w ramach Działania FESL.10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, typu projektu Wsparcie rozwoju działalności rzemieślniczej, muszą realizować i utrzymać w okresie trwałości projekt na terenie województwa śląskiego we wskazanych w programie podregionach. Oznacza to, że na dzień podpisania umowy o dofinansowanie przedsiębiorstwo musi uwzględniać prowadzenie działalności gospodarczej na terenie województwa śląskiego (z wyłączeniem podregionu częstochowskiego) zgodnie z lokalizacją projektu wskazaną w niniejszym punkcie – na dzień złożenia wniosku oraz na dzień podpisania umowy o dofinansowanie weryfikacja będzie się odbywać na podstawie m.in. wpisu do CEIDG.” Czy miejsce realizacji projektu musi być uwzględnione w CEIDG już na moment złożenia wniosku czy dopiero po wybraniu wniosku do dofinansowania i przed podpisaniem umowy o dofinansowanie?
Odpowiedź: We wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca wskazuje miejsce lokalizacji projektu. Z racji faktu, że nabór dofinansowany jest w ramach FST, ocenie podlega miejsce realizacji projektów – czy zostanie zrealizowane na terenie jednego z 7 podregionów województwa. Natomiast sam wpis dotyczący miejsca realizacji projektu w dokument rejestrowy podmiotu gospodarczego powinien pojawić się najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
Firmy, które rozliczają się w ramach ryczałtu ewidencjonowanego nie prowadzą ewidencji środków trwałych. Firmy takie prowadzą wyłącznie wykaz środków trwałych. Różnica między ewidencją i wykazem polega na tym, że w wykazie nie ma informacji o amortyzacji. W kwalifikowalności w ramach naboru 10.3 jest zapis: „w przypadku nabycia aktywów - wydatek będzie włączony do ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych beneficjenta.”
Czy w celu prawidłowego rozliczenia wydatku wnioskodawca rozliczający się w ramach ryczałtu będzie musiał zmienić formę rozliczeń podatku dochodowego by rozliczyć projekt?
Firma będąca na ryczałcie może prowadzić dokument, o nazwie ewidencja, ale co do zasady na ryczałcie nie ma kosztów, a zatem nie ma też amortyzacji.
Czy dopuszczą Państwo zamiast ewidencji wykaz środków trwałych? Czy ewidencja będzie obowiązkowa nawet gdy nie jest częścią dokumentacji podatkowej (bo na ryczałcie takiej nie ma)? Czy może każdy rzemieślnik na ryczałcie będzie zobowiązany do zmiany sposobu opodatkowania, by rozliczyć projekt?
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawca nie będzie zmuszony do zmiany formy opodatkowania prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Zgodnie z zapisami załącznika Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-181/25 warunkiem uznania wydatków za kwalifikowalne w przypadku zakupu środków trwałych jest ich włączenie do aktywów Beneficjenta i konieczność pozostania związanym z projektem do końca okresu trwałości to jest przez okres 3 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta, równocześnie musi to być w zgodzie z przepisami obowiązującym i właściwymi dla formy opodatkowania, według której rozlicza się Beneficjent.
Klient złożył w banku wniosek o pożyczkę MSP na kwotę 450.000 zł., którą chce przeznaczyć na zakup maszyny. Oczywiście klient ma zdolność finansową, natomiast bank wymaga od klienta zabezpieczenia. Czy możliwe jest zastosowanie zabezpieczenia w postaci gwarancji BGK de minimis czy może jest to wykluczenie?
Odpowiedź: Wsparcie udzielane jest w ramach pomocy de minimis. Należy zwrócić uwagę na zasadę zakazu podwójnego finansowania (kumulacji pomocy), która oznacza, że ten sam wydatek nie może być finansowany z co najmniej dwóch źródeł publicznych, w tym funduszy unijnych i krajowych, w formie dotacji lub innych instrumentów wsparcia. Nie można uzyskać jednocześnie dofinansowania na zakup tej samej maszyny zarówno z dotacji, jak i z pożyczki zabezpieczonej gwarancją BGK de minimis, jeżeli te środki byłyby uznane za pomoc publiczną w kontekście tego samego wydatku.
Podwójne finansowanie może mieć miejsce, mimo że beneficjentami pomocy są różne podmioty (np. przedsiębiorca jako beneficjent dotacji i bank jako beneficjent gwarancji). W tym przypadku, jeśli część wydatku na zakup maszyny zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie możliwe jej jednoczesne sfinansowanie z pożyczki objętej gwarancją BGK de minimis, ponieważ dochodzi do naruszenia zasady zakazu kumulacji pomocy publicznej.
Zgodnie z instrukcją w punkcie A.1.3 należy wskazać kod oraz nazwę przeważającego rodzaju działalności wg PKD, wybierając odpowiednią pozycję z rozwijanej listy. Jednakże w przypadku naszego klienta pojawił się problem, gdyż jego działalność jest zarejestrowana w CEIDG pod kodem 95.31.B – Naprawa blacharsko-lakiernicza oraz konserwacja pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli, a rozwijana lista w systemie nie zawiera tego kodu.
Z informacji dostępnych na stronie BIP Urzędu Statystycznego wynika, że od 1 stycznia 2025 r. należy stosować PKD 2025, a po okresie przejściowym, czyli od 1 stycznia 2027 r., ma nastąpić automatyczne przeklasyfikowanie działalności.
Co istotne, w Załączniku nr 9 do Regulaminu wyboru projektów – Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych – kod 95.31.B nie znajduje się na liście działalności wykluczonych z udziału w naborze.
W związku z powyższym zwracamy się z pytaniami:
- Jak należy postąpić w tej sytuacji, aby wniosek nie został odrzucony z przyczyn formalnych?
- Czy klient powinien dokonać zmiany PKD w CEIDG na kod zgodny z dostępną listą w systemie?
- Czy planowane jest rozszerzenie listy dostępnych kodów, aby uwzględnić pełną klasyfikację PKD 2025?
Odpowiedź: W systemie LSI należy wybrać kod PKD 2007 tj. 45.20 (technicznie nie ma jeszcze możliwości wybrania kodów PKD 2025), natomiast można do wniosku załączyć dodatkowy załącznik, w którym, można wyjaśnić, że główny kod działalności jest kodem w oparciu o aktualizację, tj. PKD 2025.
Nie jest wymagana zmiana na kod zgodny z listą. Wnioskodawca powinien mieć wpisany w CEIDG kod działalności zgodny ze stanem faktycznym. Trwają prace nad uaktualnieniem systemu LSI.
Dotyczy wymagań załącznika „7. Analiza braku alternatywy technologicznej do wydatków związanych z paliwami kopalnymi (jeśli dotyczy)".
Jakie są intencję tego dokumentu?
- Czy analiza ta musi być sporządzona przez określony podmiot, np. uczelnię lub instytucję badawczą?
- Czy taka analiza może zostać przygotowana przez samego Wnioskodawcę?
- Czy istnieją dobre praktyki lub wytyczne dotyczące tego, co powinna zawierać taka analiza?
Odpowiedź: Wskazany dokument może być oparty na raportach i analizach przygotowanych przez podmioty naukowe. Załącznik ten jest obowiązkowy, tak więc jego brak i nieuzupełnienie może spowodować odrzucenie wniosku na etapie oceny formalnej. Ponadto należy wskazać, że dokumentacja przedmiotowego naboru nie zawiera dokumentu przedstawiającego dobre praktyki lub wytyczne dotyczące tego, co powinna zawierać taka analiza – to Wnioskodawca odpowiada na zawarte w niej pytania, tak więc analiza powinna zawierać informacje odnoszące się do działalności Wnioskodawcy.
Czy w projekcie wymagane jest, aby główna siedziba wnioskodawcy była w kwalifikujących się obszarach terytorialnych, czy wystarczy że będzie to dodatkowe miejsce prowadzenia działalności ale główne miejsce prowadzenia wnioskowanego projektu?
Odpowiedź: W ramach oceny formalnej weryfikowane będzie, czy miejsce realizacji projektu (nie główna siedziba Wnioskodawcy) zlokalizowane jest na terenie województwa śląskiego, w jednym z podregionów objętych procesem transformacji, wskazanych w programie FE SL 2021-2027 (w podregionie katowickim, bielskim, tyskim, rybnickim, gliwickim, bytomskim lub sosnowieckim) - weryfikacja będzie odbywać się na podstawie wpisu do CEIDG na dzień podpisania umowy o dofinansowanie.
W naborze istotnym wymogiem jest dołączenie ofert. Zgodnie z instrukcją wypełniania i składania wniosku: „Do każdego wydatku składającego się na kwotę ryczałtową powinna zostać dokonana rzetelna analiza rynku poprzedzona pozyskaniem ofert, na podstawie których Wnioskodawca określił wartość danego wydatku. W związku z powyższym należy dostarczyć co najmniej 2 oferty dla każdego wydatku, pozyskane od podmiotu zewnętrznego. Dokument musi zawierać co najmniej : nazwę oferenta, datę wydania dokumentu (pamiętaj, że dokument nie może być starszy niż 3 miesiące od głoszenia naboru), zakres przedmiotowy/specyfikację techniczną/parametry/funkcjonalność, datę ważności oferty oraz wartość przedmiotu oferty."
Czy dopuszczacie Państwo następujące formy uzyskania stosownych ofert:
-
- Wnioskodawca wysyła zapytania do potencjalnych oferentów - zawierające wymaganą specyfikację techniczną (w zakresie tożsamym ze specyfikacją techniczną przedstawioną we wniosku o dofinansowania) - prosząc o wypełnienie przygotowanego przez Wnioskodawcę formularza ofertowego, zawierającego punkty (do wypełnienia):
- nazwa oferenta;
- data wydania dokumentu;
- data ważności oferty;
- wartość przedmiotu oferty.
Formularz ofertowy zawierać będzie również kluczowe parametry wskazane we wniosku o dofinansowanie.
Wtedy do porównania będą co najmniej 2 oferty o tożsamym zakresie, przedłożone w odpowiedzi na zapytanie.
- Wnioskodawca uzyskuje oferty od dwóch różnych oferentów, na maszyny o podobnych parametrach (niekoniecznie tożsamych) - spełniających co najmniej kluczowe parametry, ujęte we wniosku o dofinansowanie.
Czy został określony wymagany termin ważności oferty?
Odpowiedź: Niniejsza forma pozyskania ofert jest jak najbardziej stosowna. Proszę zwrócić uwagę, aby podczas szacowania wydatków, oferty obejmowały tożsamy zakres. Zakres ten należy później powtórzyć na protokole odbioru, który będzie załącznikiem do ewentualnego wniosku o płatność.
Pożądanym jest by data ważności ofert była aktualna na moment złożenia wniosku o dofinansowanie w celu uwiarygodnienia wysokości wydatku podczas oceny merytorycznej.
Jaki kurs euro należy przyjąć w celu opracowania wniosku w ramach naboru nr?
Odpowiedź: W zapisach pakietu aplikacyjnego nie jest wskazane, jakim kursem ma posługiwać się Wnioskodawca w celu szacowania wartości poszczególnych wydatków.
W związku z powyższym przykładowym kursem może być: kurs euro z NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia oferty, kurs euro z NBP z dnia ogłoszenia naboru, kurs euro z dnia dokonania szacowania wydatków lub kurs jak wskazany poniżej.
Proszę pamiętać, że wskazane wartości muszą być oparte o sprawiedliwą, rzetelną i racjonalną kalkulację. Jednocześnie informuję, że do przeliczenia całkowitej wartości projektu będzie stosowny miesięczny obrachunkowy kurs wymiany waluty stosowany przez KE, aktualny na dzień ogłoszenia naboru (dotyczy weryfikacji czy projekt nie przekroczy wartości 200 tyś.).
KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW
Czy w ramach naboru istnieje możliwość wnioskowania o dofinansowanie na zakup agregatu hybrydowego, który może być zasilany zarówno benzyną, jak i panelami fotowoltaicznymi?
Czy taki wydatek kwalifikuje się do dofinansowania oraz czy obowiązują w tym zakresie szczególne wymagania lub ograniczenia?
Odpowiedź: Nabór ten finansowany jest z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji (FST), który nakłada konkretne wymogi na realizowane projekty. Zakazuje on m.in. stosowania w realizowanych projektach paliw kopalnych. Z opisu wynika, że zasilanie agregatu jest dualne: benzyna i panele fotowoltaiczne, dlatego też nie ma możliwości zakupu takiego urządzenia, gdyż może on wykorzystywać paliwo kopalne, tym bardziej, że na rynku istnieją rozwiązania alternatywne na przykład agregaty wodorowe.
Jestem właścicielem oraz kucharzem prowadzącym restaurację i chciałbym zapytać, czy w ramach naboru dotyczącego rozwoju działalności rzemieślniczej kwalifikowalnym wydatkiem byłby zakup stołów i krzeseł na potrzeby lokalu gastronomicznego?
Odpowiedź: W ramach naboru można ubiegać się o dofinansowanie kosztów nabycia nowych środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości (w tym koszty zakupu, instalacji, montażu, pierwszego uruchomienia, transportu, opakowania, rozładunku, koszty sprawdzenia i przystosowania nabytego środka trwałego, koszty szkolenia personelu, instruktażu). Jeśli planowane do zakupu wydatki spełniają definicję środka trwałego, jego zakup, przy spełnieniu pozostałych warunków naboru, może być kosztem kwalifikowalnym. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że prowadzona działalność gospodarcza, przedmiot i efekty realizowanego projektu muszą bezpośrednio wynikać i być związane z posiadanymi kwalifikacjami w zawodzie odpowiadającym danemu rodzajowi rzemiosła.
W ramach naboru beneficjent zobligowany jest do rozliczenia projektu tylko na podstawie kwot ryczałtowych dla wydatków wskazanych w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. Natomiast w pkt. 2.3 REGULAMINU WYBORU PROJEKTÓW znajduje się zdanie „Rozliczenie projektu metodami uproszczonymi nie zwalnia Cię z obowiązku stosowania przepisów prawa, których jesteś obowiązany przestrzegać jako przedsiębiorca, np. ustawy PZP, ustawy o rachunkowości, o podatku VAT, etc.”
W związku z powyższym, proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy dla wydatków, których wartość wynosi min. 50 000 zł netto Beneficjent zobligowany jest do wyboru wykonawcy na podstawie postępowania opublikowanego w Bazie Konkurencyjności?
Odpowiedź: Przytoczone zapisy należy rozumieć literalnie. W ramach naboru zostanie zastosowana uproszczona metoda rozliczania wydatków. Zwalnia ona Wnioskodawcę/Beneficjenta z obowiązkowego korzystania z bazy konkurencyjności przy zamawianiu usług/towarów/usług. Dokumenty wskazane we wniosku o dofinansowanie rozliczające zadeklarowane wskaźniki (np.: w przypadku środków trwałych - protokół odbioru /potwierdzenie zamówienia/potwierdzenie dostawy/dokument potwierdzenie wydania z magazynu (WZ)), stanowią źródło potwierdzające osiągnięcie wskaźnika dla danej kwoty ryczałtowej. W trakcie rozliczania Projektu dokumenty te stanowić będą potwierdzenie realizacji zadania objętego kwotą ryczałtową na zadeklarowanym poziomie. Na tej podstawie potwierdzona zostanie możliwość kwalifikowania wydatków objętych daną kwotą ryczałtową.
Szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób udokumentować poniesione wydatki znajdują się w dokumencie Instrukcja wypełniania „Wniosku o płatność” w ramach FE SL na lata 2021-2027 (cześć pierwsza) dostępnym na stronie https://scp-slask.pl/ w sekcji Strefa beneficjenta/realizacja projektu.