Działanie10.03 - Wsparcie rozwoju działalności rzemieślniczej – część 3 dokończenie
KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW
Czy w ramach zakupu pieca na gaz trzeba będzie wypełnić załącznik z analizą alternatywnych rozwiązań w zakresie paliw kopalnianych? W jakich konkretnych przypadkach należy ten załącznik wypełnić?
Tak. W tym przypadku trzeba dostarczyć ten załącznik. Załącznik ten należy dostarczyć w celu weryfikacji przestrzegania jednej z zasad DNSH: Wysokie emisje gazów cieplarnianych: działania, które do znacznych emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych, np. korzystanie z nieefektywnych systemów grzewczych lub energetycznych, korzystanie z urządzeń zasilanych paliwami kopalnymi. Brak załączenia i wykazania braku alternatywności oznaczać będzie, że wydatek jest niekwalifikowalny.
Nie jestem podatnikiem VAT, mój system rozliczeń to książka przychodów i rozchodów, czy mimo wszystko również dotyczą mnie kwoty netto w kosztach kwalifikowanych? Kwotę netto będą również musiała pokryć z własnych kosztów? IV. SZCZEGÓŁOWY OPIS WYDAKTÓW KWALIFIKOWALNYCH ORAZ ZASADY ICH KWALIFIKOWANIA
„Wydatkami kwalifikowalnymi mogą być tylko koszty netto wskazane we wniosku o dofinansowanie, które są niezbędne dla realizacji projektu i bezpośrednio z nim związane. Wydatki rozliczane na podstawie kwoty ryczałtowej mogą zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli poniesiesz je z zachowaniem postanowień wytycznych i umowy o dofinansowanie. Bez względu na to czy masz możliwość odliczenia podatku VAT czy też nie, koszt związany z podatkiem VAT zawsze stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie.”
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami dokumentacji potwierdzam, że podatek VAT jest zawsze kosztem niekwalifikowalnym. W pkt E.2.1 Wydatki rzeczywiście poniesione wniosku należy uwzględnić wartość wydatków kwalifikowanych netto, natomiast w pkt. E.2.3 Koszty niekwalifikowalne wartość podatku VAT.
Czy instalacja fotowoltaiczna może być elementem inwestycji, czy jest traktowana jako koszt kwalifikowalny?
Zgodnie z załącznikiem nr 7 dotyczącym kwalifikowalności wydatków w ramach naboru, nabycie nowych środków trwałych stanowi koszt kwalifikowalny. W związku z tym, jeżeli zakupiona instalacja fotowoltaiczna może zostać sklasyfikowana w kategorii wydatków „środki trwałe/dostawy” oraz ujęta w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych, wydatek ten będzie stanowił koszt kwalifikowany. Jednocześnie należy pamiętać, że wszystkie wydatki zaplanowane w projekcie, aby uznać za kwalifikowalne powinny być zasadne i bezpośrednio związane z zaplanowaną inwestycją.
Czy jeśli firma załączy do wniosku o dofinansowanie 2 oferty (wymóg konieczny), które będą wskazywały konkretne urządzenia o parametrach zgodnych z tymi, które będą określone we wniosku o dofinansowanie i będą one z firmy X oraz Y, to czy na etapie realizacji projektu musi zakupić ten sprzęt z firmy X lub Y czy może nabyć np. od firmy Z, której oferta nie była przedstawiana do wniosku o dofinansowanie ale której sprzęt spełnia wszystkie wymagania co do rodzaju urządzenia i parametrów określonych we wniosku o dofinansowanie?
Odpowiedź: Weryfikacji nie będzie podlegać czy zakupiono sprzęt od firmy, od której pozyskano ofertę na etapie aplikowania w naborze.
Czy kosztem kwalifikowanym może być kontener z usługami fryzjerskimi niebędący oficjalnie budynkiem ani nieruchomością?
Przedmiotem dofinansowania w ramach naboru mogą być środki trwałe. W związku z powyższym, jeśli kontener spełniać będzie definicję środka trwałego to może zostać objęty dofinansowaniem. Jednocześnie przypominam, że w ramach naboru nie ma możliwości uzyskania wsparcia na nabycie nieruchomości oraz roboty i materiały budowlane.
Czy wydatki na wyposażenie, którego wartość netto jest niższa niż 10 tys. zł, mogą stanowić wydatek kwalifikowany, jeśli zostaną ujęty w ewidencji środków trwałych?
Odpowiedź: Wydatki, zakupione w ramach kategorii wydatków „zakup środków trwałych” muszą spełniać warunki, określone w załączniku nr 7 do Regulaminu wyboru projektów pn. Kwalifikowalność dla naboru oraz pozostałe warunki wynikające z przepisów prawa krajowego, tj.:
- przewidywany okres użyteczności dłuższy niż rok;
- kompletne, zdatne do użytku;
- przeznaczone na potrzeby jednostki;
- ujęte w ewidencji środków trwałych (Beneficjenta);
- amortyzowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Jeśli zakupiony środek trwały spełni wszystkie warunki, wówczas możliwe jest uznanie za kwalifikowalny również środka trwałego o wartości poniżej 10 tys. PLN.
W przypadku, gdy wydatek w projekcie jest zestawem, to czy w ewidencji środków trwałych musi być ujęty jako jedna pozycja?
Odpowiedź: Tak, planowany do zakupu zestaw (linia) składająca się z kilku elementów w przypadku gdy stanowi jeden środek trwały powinna zostać ujęta w jednej pozycji. Ujęcie to również powinno mieć odzwierciedlenie w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Wnioskodawcę. W sytuacji gdy poszczególne elementy wchodzące w skład linii ostatecznie będą stanowiły nabycie osobnych środków trwałych, wówczas powinny zostać wskazane w osobnych wydatkach.
Czy środki trwałe zakupione w projekcie muszą dotyczyć świadczenia usług zgodnych z posiadanymi kwalifikacjami rzemieślniczymi?
Odpowiedź: Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów zakup środków trwałych musi dotyczyć dziedziny, w której posiada się tytuł rzemieślnika.
Czy wydatki zakupione w projekcie mogą zostać objęte jednokrotną amortyzacją?
Odpowiedź: Zgodnie z załącznikiem nr 7 do Regulaminu – Kwalifikowalność, jednorazowa amortyzacja jest niekwalifikowana.
Czy są ograniczenia w zakupie w ramach projektu środków transportu napędzanych olejem napędowym/benzyną? Planowany jest zakup zwyżki lub pompogruszki. Obydwa pojazdy stanowią środki transportu specjalne. Regulamin naboru dopuszcza zakup środków transportu specjalnych, jednak wątpliwości budzą zapisy dotyczące analizy braku alternatywy technologicznej do wydatków związanych z paliwami kopalnymi - czy ma ona zastosowanie w zakresie planowanych do zakupu środków transportu?
Odpowiedź: Zgodnie z Załącznikiem numer 7 do Regulaminu wyboru projektów Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-181/25, wydatki związane z paliwami kopalnymi stanowią wydatki niekwalifikowalne, chyba że nie istnieje realna alternatywa dla ich zastosowania. Jednakże to do Wnioskodawcy należy uwiarygodnienie/uzasadnienie, że nie istnieje realna alternatywa dla wydatków związanych z paliwami kopalnymi, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 7 do wniosku o dofinansowanie (Analiza braku alternatywy technologicznej do wydatków związanych z paliwami kopalnymi). Zapisy naboru nie przewidują możliwości udzielenia wsparcia na środek trwały związany z paliwami kopalnymi w sytuacji, gdy jest dostępna alternatywa. Jednocześnie należy podkreślić, że szczegółowa weryfikacja w przedmiotowym zakresie będzie miała miejsce na etapie oceny formalnej oraz oceny merytorycznej projektu. Ponadto zgodnie z Załącznikiem numer 7 – w przypadku nabycia środków transportu za kwalifikowalne można uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743 i 760 – 768 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz wózki inwalidzkie wymienione w 790 grupie. Powinny one zawierać stosowną adnotację w dowodzie rejestracyjnym o specjalnym przeznaczeniu (jeśli wymaga rejestracji) z zastrzeżeniem, że służą do celów innych niż transport ludzi lub towarów (nie dotyczy wózka inwalidzkiego).
Czy w ramach projektu wydatkiem kwalifikowanym może być nabycie nowe środka trwałego w postaci kontenera handlowego, w którym sprzedawane będzie produkowane pieczywo, czy taki wydatek potencjalnie może być kwalifikowanym czy będzie traktowany jako działalność handlowa?
Odpowiedź: Będzie to zakup kwalifikowalny w przypadku spełnienia wszystkich przesłanek kwalifikowalności. Proszę pamiętać, że trwałość projektu to 3 lata więc należy wziąć pod uwagę jak traktowany będzie taki pawilon posadowiony na tak długi okres. Jeśli ten kontener będzie służył do sprzedaży własnych produktów to nie będzie to traktowane jako działalność handlowa. Dodatkowo proszę mieć na względzie, że do wsparcia nie kwalifikują się koszty związane z nabyciem nieruchomości oraz materiałów i robót budowlanych.
Czy środek transportu (samochód dostawczy z windą wyładowczą i zapleczem warsztatowym) w działalności kamieniarskiej i zaksięgowany jako specjalistyczny środek transportu (KŚT 743) może być zakupiony jako samochód dostawczy i osobno (dodatkowo) zakupione do niego wyposażenie (warsztat i winda, które zostaną zamontowane w warsztacie samochodowym). Czy takie koszty będą kwalifikowalne? Czy może być on tak zakupiony, czy musi być od razu zakupiony z tą windą?
Odpowiedź: Zgodnie z Załącznikiem numer 7 – w przypadku nabycia środków transportu za kwalifikowalne można uznać jedynie wydatki, które wpisują się w grupę 743 i 760 – 768 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych) oraz wózki inwalidzkie wymienione w 790 grupie. Zatem koniecznym jest zakup specjalnego środka transportu wpisującego się w powyższe kategorie a nie zakup i dostosowanie środka transportu z innych kategorii KŚT do funkcji samochodu specjalnego.
ROZLICZENIE PROJEKTU
Czy w związku z faktem, że wydatki będą rozliczane uproszczoną metodą tzw. kwotą ryczałtową będzie możliwości rozliczania pośredniego, a jeżeli tak czy wystarczy zapewnienie finasowanie pierwszego etapu np. zakupu jednej maszyny (rozliczenie pośrednie)?
Odpowiedź: Istnieje możliwość otrzymania płatności pośredniej w ramach realizowanego projektu, pod warunkiem spełnienia zapisów umowy o dofinansowanie, według której Beneficjent może składać wniosek o płatność pośrednią nie częściej niż raz na trzy miesiące, licząc od daty zawarcia umowy. Łączna kwota dofinansowania rozliczona we wnioskach o płatność pośrednią nie może przekroczyć 90% całkowitej kwoty dofinansowania określonej w paragrafie 3, ustęp 3 umowy.
Warunkiem rozliczenia wydatków we wniosku o płatność pośrednią jest przedstawienie do refundacji jedynie tych zadań objętych daną kwotą ryczałtową, dla których zostały spełnione warunki kwalifikowalności określone w dokumencie pod nazwą Kwalifikowalność dla naboru, stanowiącym załącznik nr 7 do Regulaminu wyboru projektów oraz zostały osiągnięte wskaźniki określone w paragrafie 3a umowy o dofinansowanie.
Szczegółowe informacje na temat dokumentów koniecznych do rozliczenia wydatków we wniosku o płatność pośrednią, wskazane są w paragrafie 7 ustęp 2 umowy o dofinansowanie oraz w Instrukcji wypełniania wniosku o płatność, dostępnej na stronie internetowej ŚCP, pod poniższym linkiem: https://scp-slask.pl/czytaj/wnp_2021
Jeśli chodzi o potwierdzenie finansowania, to nie ma określonej minimalnej kwoty, na którą opiewać musi potwierdzenie dysponowania środkami, Wnioskodawca sam decyduje na jaką kwotę dostarczy dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Należy pamiętać, że ekspert na etapie oceny merytorycznej weryfikuje projekt m.in. w oparciu o kryterium pn.” Potencjał finansowy, organizacyjny i administracyjny Wnioskodawcy”. W kryterium tym weryfikowane będzie czy projekt jest wykonalny pod względem finansowym. Weryfikacja zostanie dokonana na podstawie załączonych dokumentów finansowych, dodatkowych załączników oraz opisu wniosku o dofinansowanie w tym harmonogramu realizacji i prognoz finansowych.