FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie10.03 - Wsparcie rozwoju działalności rzemieślniczej – część 3



KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW


Czy spółka komandytowa posiadająca status średniego przedsiębiorstwa może ubiegać się o dofinansowanie w ramach naboru nr FESL.10.03-IP.01-181/25?

Odpowiedź: Zgodnie z kryteriami wyboru projektów o wsparcie mogą ubiegać się wyłącznie przedsiębiorstwa prowadzone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej ujętej w CEIDG lub w formie spółki cywilnej osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ujętą w CEIDG. Jednocześnie w ramach naboru o możliwość wsparcia mogą ubiegać się wyłącznie przedsiębiorstwa posiadające status mikro lub małego przedsiębiorstwa zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia 651/2014.

W związku z powyższym podmiot prowadzony w formie spółki komandytowej, posiadający do tego status średniego przedsiębiorstwa nie ma możliwości ubiegania się o dofinansowanie w ramach planowanego naboru.


W kryteriach wyboru projektu zapisy odnoszą się do ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle - gdzie działalność gastronomiczna jest działalnością wykluczoną z rzemiosła. Zmienia to dopiero ustawa z 25 września 2015 roku - (ustawa o zmianie ustawy o rzemiośle) gdzie dopisano działalność gastronomiczną jako tą, która jest również rzemiosłem. Proszę o informację, która ustawa jest brana pod uwagę w niniejszym naborze.

Odpowiedź: Wnioskodawca biorący udział w naborze powinien brać pod uwagę Ustawę, która obowiązuje aktualnie na dzień ogłoszenia naboru. Na chwilę obecną aktualnie obowiązujący jest Tekst jednolity Ustawy Opracowany na postawie: t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2159 (Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 listopada 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rzemiośle). Zatem o możliwości uzyskania wsparcia będzie świadczyć zapis w akcie prawnym obowiązującym na moment złożenia wniosku.


Czy osoba, która kiedyś należała do Cechu, a obecnie nie jest już członkiem Cechu spełni kryterium "Przynależność Wnioskodawcy do organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła"? W zapisach jest to ujęte jako kryterium rozstrzygające. Czy w przypadku uzyskania 0 pkt (braku przynależności od co najmniej 6 m-cy) wniosek zostanie odrzucony lub wpłynie w innym stopniu na ocenę wniosku?

Odpowiedź: Niespełnienie kryterium pn.: "Przynależność Wnioskodawcy do organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła" nie jest jednoznaczne z odrzuceniem (negatywną oceną) złożonego wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z brzmieniem kryterium - ocenie podlega, czy Wnioskodawca od co najmniej 6 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia naboru należy do organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła. Wobec powyższego podmiot aktualnie nie należący do Cechu nie ma możliwości otrzymania dodatkowych 2 punktów. Ponadto należy podkreślić, że jest to I kryterium rozstrzygające, co oznacza, że fakt przynależności Wnioskodawcy do organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła (weryfikacja w tym zakresie zgodnie z treścią kryterium) wzięty zostanie pod uwagę w przypadku otrzymania takiej samej liczby punktów przez dwa i więcej wniosków. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku spełnienia I kryterium rozstrzygającego przez oba projekty z taką samą liczbą punktów, decydujące dla oceny będą kolejne kryteria rozstrzygające - zgodnie z Kryteriami wyboru projektów FE SL 2021-2027 Działanie 10.03 Wsparcie MŚP na rzecz transformacji.


Pytanie dotyczące kryterium merytorycznego „Przynależność Wnioskodawcy do organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła”, „Wpływ na rozwój rzemiosła”. Należałem do organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła w latach 1988-2005 obecnie ponownie deklaruję chęć przystąpienia do organizacji. Byłem aktywnym członkiem Cechu Rzemiosł Różnych w Gliwicach, wykształciłem sześciu pracowników i otrzymałem Honorową Odznakę Rzemiosła Śląskiego. Proszę o potwierdzenie czy powyższy fakt będzie uznany przez Członków Komisji Oceny Projektów jako spełniający kryteria merytoryczne punktu numer 11 i 13.

Odpowiedź: W ramach kryteriów merytorycznych 11 i 13 wnioskodawca otrzyma punkty w przypadku:

  • Kryterium 11 „Przynależność Wnioskodawcy do organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła” – mając na uwadze wyjaśnienie, z którego wynika, że obecnie przedsiębiorca nie należy do organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła (należał 1988 – 2005), punkty nie zostaną przyznane przez oceniającego.
  • Kryterium 13 „Wpływ na rozwój rzemiosła” - w przypadku, gdy Wnioskodawca otrzymał honorową odznakę za szkolenie uczniów w rzemiośle, otrzyma punkty w przypadku dostarczenia dokumentu potwierdzającego przyznanie jednej, najwyżej honorowanej odznaki. Punkty za przeszkolonych pracowników zostaną przyznane tylko w przypadku, gdy uzyskali oni tytuł czeladnika w okresie ostatnich 3 lat do dnia ogłoszenia naboru.


Pytanie dotyczące kryterium „Wzrost zatrudnienia u Wnioskodawcy”

  • czy kryterium zostanie spełnione w przypadku, gdy Wnioskodawca zatrudni osobę na umowę o pracę, która w tej chwili pracuje u Wnioskodawcy na podstawie umowy zlecenie?
  • czy kryterium zostanie spełnione w przypadku, gdy Wnioskodawca zwiększy wymiar etatu (do pełnego) 2 osób, które w tej chwili są zatrudnione na umowę o pracę na ½ etatu?

Odpowiedź: Spełnienie kryterium „Wzrost zatrudnienia u Wnioskodawcy” w przypadku przejścia z umowy zlecenie na umowę o pracę będzie możliwe pod warunkiem zgłoszenia do ZUS formularza ZUS ZUA z odpowiednim kodem oraz zapewnienia zgodności stanowiska wynikającego z umowy o pracę z opisem stanowiska zawartym w projekcie.

Odpowiedź: Tak, kryterium zostanie spełnione, nastąpi wzrost zatrudnienia o 1 EPC, jeśli wzrost etatu będzie dotyczył stanowiska zaplanowanego w ramach projektu.


Pytanie dotyczące kryterium „Przeciwdziałanie zmianom klimatu” – w przypadku, gdy Wnioskodawca w ramach projektu kupuje dwa środki trwałe i jeden z tych środków trwałych wpisuje się w 2 z 4 wymienionych obszarów, a drugi środek trwały również wpisuje się 2 z 4 wymienionych obszarów (ale są to inne obszary niż w przypadku pierwszego środka trwałego), to czy można uznać, że projekt wpisuje się we wszystkie 4 obszary wymienione w tym kryterium?

Odpowiedź: Zgodnie z opisem tego kryterium: projekt musi wpisywać się w co najmniej jeden obszar. Punkty zostaną przyznane, jeżeli oceniający uzna, że projekt wpisuje się w powyższe obszary, w następujący sposób:

  • projekt wpisuje się w 1 lub 2 obszary – 1 pkt;
  • projekt wpisuje się w 3 lub 4 obszary – 2 pkt.

Tak, można uznać, że projekt wpisuje się we wszystkie 4 obszary, jednakże punkty zostaną przyznane, jeżeli oceniający uzna, że projekt wpisuje się w powyższe obszary.


Co oznacza stwierdzenie, że „Kryterium obowiązuje od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie przez cały okres realizacji projektu”?

Odpowiedź: Zapis ten oznacza, że weryfikacja zadeklarowanych wartości będzie weryfikowana zarówno po złożeniu projektu, w trakcie jego oceny, po podpisaniu umowy o dofinansowanie, aż do końca jego realizacji.


Czy uczniów tych po zdanym egzaminie zawodowym, jeśli będą nadal pracować w zakładzie już na pełnoprawną umowę o pracę, można zakwalifikować do spełnienia kryterium punktowego „Wzrost zatrudnienia u Wnioskodawcy” i dostać za nie punkty oraz do wskaźnika „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach”?

Odpowiedź: W sytuacji, gdy umowa o pracę zawarta jest między Wnioskodawcą a uczniem to powyższe osoby nie mogą zostać wykazane we wskaźniku „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach” oraz nie będą spełniać kryterium punktowego „Wzrost zatrudnienia u Wnioskodawcy”.

Nowoutworzone miejsca pracy – rozumiane są jako liczba nowych, trwałych miejsc pracy utworzonych bezpośrednio na skutek realizacji projektu. Miejsce pracy co do zasady powinno powstać w trakcie realizacji projektu, jednak w uzasadnionych przypadkach ION na wniosek Beneficjenta może wyrazić zgodę na utworzenie miejsca pracy po zakończeniu realizacji projektu. W przypadku wskaźnika rezultatu „Miejsce pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową należy utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu. Co oznacza, że umowa o pracę musi być zawarta w trakcie trwania projektu.


Rzemieślnik aplikując o wsparcie musi posiadać oraz wykazać poprzez załączenie do wniosku dowodu kwalifikacji zawodowych rzemieślnika (w rozumieniu ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle), aktualnego na dzień ogłoszenia naboru.

Wsparcie zostanie udzielone podmiotom, które na dzień złożenia wniosku prowadzą działalność gospodarczą od co najmniej 1 roku w sposób ciągły (np. nie doszło do zawieszenia działalności gospodarczej).

Proszę o informację czy zatem może być sytuacja, że działalność jest dłuższa niż rok, ale uprawnienia są krótsze niż rok?

Odpowiedź: Opisana sytuacja spełnia wymagania naboru. Zgodnie z zapisami kryteriów wyboru zostanie spełnione kryterium formalne 0/1 Kwalifikowalność podmiotowa Wnioskodawcy.

W ramach tego kryterium weryfikacji podlega m.in. czy przedsiębiorstwo na dzień złożenia wniosku prowadzi działalność gospodarczą w sposób ciągły, tj. czy np. nie doszło do zawieszenia działalności gospodarczej w ciągu roku przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Co do uprawnień rzemieślnika, jeśli zostały one nabyte przed dniem rozpoczęcia naboru, tj. 31.01.2025. również zostają spełnione kryteria wyboru.

Projekt powinien dotyczyć obszaru działalności związanej z posiadaną specjalnością rzemieślniczą.


Punktowane kryterium „Wzrost zatrudnienia u Wnioskodawcy” jest powiązane z wskaźnikiem „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, w którego definicji jest informacja:

„Wskaźnik jest obliczany jako różnica między rocznymi EPC obsadzonymi przed rozpoczęciem projektu i rok po zakończeniu projektu w ramach wspieranej działalności.”

Proszę zatem o informację czy jeżeli przed złożeniem wniosku zatrudnionych jest 5 osób, we wniosku zadeklaruje się zatrudnienie 2 nowych i zawnioskuje o punkty za to, to rok po zrealizowaniu projektu firma musi mieć zatrudnionych 7 pracowników? I tutaj nie ma konieczności utrzymania tego zatrudnienia przez 3 letni okres trwałości, a jedynie przez rok?

Odpowiedź: Co do zasady Program FE SL 2021-2027 zakłada w Działaniu 10.03, że projekty powinny przyczyniać się do transformacji województwa śląskiego i utrzymania miejsc prac. We wniosku o dofinansowanie nie ma jednak wymogu wskazywania konkretnej liczby utrzymanych miejsc pracy, ponieważ w Kryteriach wyboru projektów nie ma dodatkowych punktów za wskazanie dokładnie liczby utrzymanych miejsc pracy.

W przypadku nowych miejsc pracy – mogą Państwo wykazać nowe miejsca pracy lub nie, jednak za ten aspekt można uzyskać już dodatkowe punkty (od 0 do 2 punktów) określone w Kryteriach wyboru projektów w kryterium: Wzrost zatrudnienia u Wnioskodawcy.

Tak, zgodnie z definicją w przypadku wskaźnika rezultatu „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach”, wartość docelową należy utrzymać przez ponad rok po zakończeniu realizacji projektu. Podkreślić tez należy, że muszą to być stanowiska w ramach działalności wspieranej przez projekt, a w ramach miejsc pracy nie można uwzględniać pracowników przenoszonych na nowe stanowiska w wyniku projektu, pracowników, którym zmieniono zakres obowiązków bez zwiększenia czasu pracy, ani pracowników na urlopie bezpłatnym i wychowawczym. W wartości docelowej uwzględniacie Państwo tylko planowane do utworzenia miejsca pracy.

Nie ma konieczności utrzymania nowoutworzonych miejsc pracy przez cały okres trwałości projektu.


Proszę o wyjaśnienie kryterium merytorycznego nr 18. Transfer technologii, które brzmi: „W kryterium tym ekspert oceni, czy w ramach projektu nastąpi transfer technologii rozumiany jako implementacja konkretnej wiedzy do praktyki gospodarczej Wnioskodawcy i pozwalający na wdrożenie innowacji technologicznej w skali przedsiębiorstwa.” Co należy rozumieć poprzez transfer technologii? Czy chodzi o zakup jakiegoś patentu, rozwiązań procesowych itp.? W jakiej formie należy potwierdzić, że taki transfer technologii został dokonany (opinia o innowacyjności)?

Odpowiedź: Transfer technologii jest rozumiany jako implementacja wiedzy do przedsiębiorstwa wnioskodawcy np. poprzez nabyte oprogramowanie, które pozwala na automatyzację pewnych czynności lub nabycie środków trwałych o technologii, które stosunkowo niedawno zostały wprowadzone na rynek i stanowią innowację dla przedsiębiorstwa.


Jeżeli w tym momencie Wnioskodawca zatrudnia osobę młodocianą w ramach przyuczenia, to czy jeśli w trakcie realizacji projektu ukończy 18 rok życia to zatrudnienie jej na umowę o pracę będzie traktowane jako zatrudnienie nowego pracownika i będzie dodatkowo punktowane?

Odpowiedź: Opisana sytuacja nie będzie traktowana jako zatrudnienie nowego pracownika, gdyż na chwilę obecną ta osoba już jest pracownikiem podmiotu wnioskującego o dofinansowanie. Należy również wskazać, że nowoutworzone miejsca pracy - rozumiane jest jako liczba nowych, trwałych miejsc pracy utworzonych bezpośrednio na skutek realizacji projektu. Miejsce pracy, co do zasady powinno powstać w trakcie realizacji projektu. W związku z powyższym opisana w zapytaniu sytuacja nie będzie stanowić podstawy do przyznania dodatkowych punktów w ramach oceny merytorycznej z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy.


Czy do oceny potencjału finansowego Wnioskodawcy muszę mieć środki np. na rachunku bankowym na pokrycie wszystkich wydatków w projekcie? np. planuję inwestycję na kwotę 150 000 zł + VAT, czy muszę wykazać że posiadam takie środki *w tej wysokości), czy wystarczy mieć na rachunku środki na wkład własny i VAT?

Czy dokumenty potwierdzające posiadanie środków na realizację projektu powinny opiewać na kwotę równą całkowitej wartości projektu, tj. 100% wartości brutto?

Odpowiedź: W dokumentacji nie ma zapisów wskazujących minimalną wartość jaką powinny przedstawiać dokumenty potwierdzające finansowanie, dlatego to po stronie Wnioskodawcy leży decyzja jakiej wartości zostaną przedstawione dokumenty. Proszę zwrócić uwagę, że w trakcie oceny merytorycznej dot. posiadania potencjału w ramach kryterium 0/1 eksperci zewnętrzni dokonają oceny potencjału w szczególności w oparciu o dokumenty finansowe (PIT), dokument potwierdzający posiadanie środków, założenia ws. zaliczkowania oraz prognozy finansowe.


OGÓLNE INFORMACJE


Czy w ramach projektu, utworzone stanowisko pracy będzie mogło zostać dofinansowane z Urzędu Pracy?

Odpowiedź: Dopuszczalne są dofinansowania utworzenia stanowiska pracy jednak należy zwrócić uwagę na kategorie kosztów: należy bezwzględnie przestrzegać zasady zakazu podwójnego finansowania: jeden wydatek nie może być finansowany z dwóch źródeł. Przykładowo: dany środek trwały np. laptop nie może być dofinansowany zarówno z Urzędu Pracy i Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości.


Czy w Regulaminie zostały wykluczone wnioski o dofinansowanie przewidujące działalność znajdującą się w załączniku numer 9 do niniejszego Regulaminu, czy też zostały wykluczone wnioski składane, przez podmioty których obecne PKD działalności znajduje się w załączniku nr 9?

Odpowiedź: W ramach naboru wsparcia nie może uzyskać działalność wykluczona – zgodnie z Załącznikiem numer 9 do Regulaminu wyboru projektów - Opracowanie dotyczące rodzajów działalności wykluczonych.

Fakt prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze wykluczonym nie oznacza braku możliwości uzyskania wsparcia na sektor, który nie jest wykluczony pod warunkiem dochowania rozdzielności. Również fakt posiadania kodów PKD w dokumencie rejestrowym wskazujących na wykluczenie nie powoduje dyskwalifikacji z naboru.


„Rozpoczęcie realizacji Projektu nie może nastąpić przed zamieszczeniem ogłoszenia o naborze na stronie internetowej programu FE SL 2021 – 2027, jednak musi nastąpić nie później niż trzy miesiące po zawarciu Umowy o dofinansowanie.” – czy oznacza to, że w przypadku składania wniosku o dofinansowanie 1 marca 2025, datę rozpoczęcia realizacji projektu możemy wskazać np. 10 lutego 2025 (tj. przed złożeniem wniosku o dofinansowanie) i wydatki poniesione przed złożeniem wniosku w okresie 10.02. – 01.03. 2025 będą uznane za kwalifikowane? Nie obowiązuje w tym naborze efekt zachęty?

Zgodnie z zapisami Regulaminu dla naboru numer FESL-10.03.IP.01-181/25 rozpoczęcie realizacji projektu nie może mieć miejsca przed zamieszczeniem ogłoszenia o naborze, tj. przed 31 stycznia 2025 r.

Wydatki poniesione od 10 lutego do 1 marca mogą zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem realizacji warunków wskazanych dla danych kategorii kosztów.

Warto również dodać, że koszty poniesione poza okresem kwalifikowalności, w tym te zrealizowane i poniesione poza terminem realizacji projektu wskazanym we wniosku o dofinansowanie, nie będą mogły zostać uznane za kwalifikowane.

Nabór ten uwzględnia udzielanie pomocy de minimis, w związku z czym efekt zachęty nie jest wymagany.


Czy uczniów kwalifikowanych jako pracownicy młodociani należy wliczać do zatrudnienia przy określaniu statusu MŚP?

Odpowiedź: W przypadku gdy pomiędzy pracownikiem młodocianym a Wnioskodawcę zawarto umowę o pracę, wówczas taki pracownik młodociany musi zostać uwzględniony w danych dot. zatrudnienia (przy określeniu MŚP).


Czy w razie uzyskania promesy od banku jestem zobligowany do pokrycia w ten sposób kosztów realizacji projektu?

Czy mogę finalnie sfinansować zakup maszyn niż założono na etapie składania wniosku o dofinansowanie?

Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania i składania wniosku promesa kredytowa znajduje się w zamkniętym katalogu dokumentów potwierdzających finansowanie projektu, jednak należy zwrócić uwagę, że promesa kredytowa musi być wystawiona na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową typu bank, fundusz pożyczkowy, fundusz leasingowy lub instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych.

Załączając ww. dokument do wniosku o dofinansowanie, zostanie spełnione kryterium formalne pn. "Poprawność załączników i ich spójność z wnioskiem aplikacyjnym", które jest oceniane na etapie oceny formalnej.

Zapisy dokumentacji dotyczącej naboru nie wskazują wartości, na którą opiewać powinien dokument potwierdzający finansowanie projektu, to Wnioskodawca decyduje jaki dokument oraz o jakiej wartości dołączy do wniosku o dofinansowanie.

Należy pamiętać, że dokument ten jest niezbędny do oceny merytorycznej, w której eksperci oceniają wykonalność projektu pod względem finansowym (m.in. w kryterium "Wykonalność projektu techniczna i finansowa"), przy czym weryfikacja opiera się również o pozostałe zapisy wniosku (np. dane finansowe wskazane w punkcie I) oraz pozostałe załączniki dołączone do wniosku (np. Kopie dokumentów finansowych za ostatnie 3 lata obrachunkowe).

Jeżeli na etapie realizacji projektu wystąpi możliwość finansowania wydatków ponoszonych w ramach projektu w sposób inny niż założony na etapie składania wniosku o dofinansowanie a zgodny z zapisami dokumentacji dla naboru nr FESL.10.03-IP.01-181/25, to nie ma przeciwwskazań w tym zakresie.


Czy istnieje możliwość starania się o dofinansowanie dla rzemieślników, jeżeli pod jednym adresem (wspólnie wynajmowany lokal) prowadzone są dwie działalności w zakresie usług fryzjerskich?

Odpowiedź: Generalnie nie istnieją przesłanki uniemożliwiające wsparcie działalności w przypadku, gdy w jednej lokalizacji są prowadzone dwie działalności, natomiast wątpliwym jest udzielenie go ze względu na to, że wsparcie udzielane jest tylko dla jednego, konkretnego Wnioskodawcy i wtedy inne podmioty nie mogą korzystać z np. nabywanych w ramach projektu środków trwałych etc. (korzystać z rezultatów projektu). Zatem jeżeli do takiej sytuacji miałoby dojść, nie ma możliwości udzielenia takiego wsparcia.


Czy zgoda na zawarcie leasingu udzielona przez bank wystarczy, żeby móc składać wniosek? Na razie nie posiadam na koncie całości kwoty potrzebnej na realizację przedsięwzięcia. Czy musi to być kredyt/pożyczka?

Odpowiedź: W zakresie finansowania zakupu sprzętu, w instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie wskazano dokumenty potwierdzające finansowanie projektu i wśród nich nie występuje promesa leasingowa. Do wsparcia nie kwalifikują się wydatki związane z leasingiem. Zatem kryterium nie byłoby spełnione.


Czy w ofertach, które Wnioskodawcy będą dołączać do wniosku o dofinansowanie, oferenci mogą wskazać, że oferta będzie ważna przez 14 dni? Czy musi to być dłuższy okres?

Odpowiedź: Dokumentacja naboru wskazuje, że oferty te nie mogą być starsze niż 3 miesiące od ogłoszenia naboru, zatem nie ma przeszkód by oferty zawierały zapis o 14 dniowym terminie ważności.


Czy ustalając powiązania należy brać pod uwagę tylko aktualne powiązania - istniejące na dzień złożenia wniosku, czy też należy wskazać jak wyglądała sytuacja historycznie?

Odpowiedź: Przy ustalaniu powiązań należy wziąć pod uwagę aktualną sytuację przedsiębiorstwa. Zgodnie z zapisami kryterium na etapie oceny formalnej status przedsiębiorstwa (na który mają wpływ rodzaje powiązań) oceniany jest na podstawie deklaracji Wnioskodawcy, natomiast przed podpisaniem umowy o dofinansowanie status weryfikowany jest na podstawie dostarczonych przez Wnioskodawcę dokumentów, dokumentów rejestrowych CEiDG oraz informacji posiadanych i uzyskanych przez ŚCP.


Czy przystąpienie nowego wspólnika w trakcie procesu oceny wniosku o dofinansowanie lub przed ewentualnym podpisaniem umowy o dofinansowanie nie będzie kolidowało z zasadami naboru? Czy taka zmiana mogłaby wpłynąć na rozpatrywanie wniosku lub proces podpisania umowy o dofinansowanie?

Odpowiedź: Przystąpienie nowego wspólnika w trakcie procesu oceny wniosku lub przed ewentualnym podpisaniem umowy o dofinansowanie nie będzie kolidowało z zasadami naboru gdyż w przypadku spółek cywilnych dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe musi posiadać co najmniej jeden wspólnik, zatem ten warunek byłby spełniony. Należy jednak zwrócić uwagę, by przedsiębiorstwo po dopisaniu wspólnika nadal posiadało status mikro lub małego przedsiębiorstwa zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia 651/2014. Przed podpisaniem umowy zweryfikowane zostanie czy zmiana nie ma negatywnego wpływu na ocenę i czy można zawrzeć umowę.


Ofertę może stanowić screen z Internetu - jednakże w takiej sytuacji nie ma np. podanej daty ważności takiej oferty ani wskazanego adresata oferty. Czy taki screen przedstawiający planowany wydatek może zostać dołączony do wniosku i zostanie zaakceptowany?

Czy oferta, która składa się z kilkunastu elementów musi zawierać obligatoryjnie wskazane elementy, tj.: zakres przedmiotowy/specyfikację techniczną/parametry/funkcjonalność, datę ważności oferty oraz wartość przedmiotu oferty? Czy wystarczy, że Wnioskodawca zamieści te aspekty w uzasadnieniu wydatku, a w samej ofercie będą tylko wymienione wydatki razem z kwotami?

Odpowiedź: Na etapie szacowania wydatków we wniosku o dofinansowanie wystarczające są screeny zawierające ceny oraz podstawowe parametry umożliwiające zidentyfikowanie czy dokument dotyczy opisanego we wniosku przedmiotu. Pozwala to na udokumentowanie rzetelnie przeprowadzonego szacowania wydatków na potrzeby projektu, co pomocne może być również w razie jakichś wątpliwości na etapie oceny merytorycznej. Na etapie wnioskowania projektu konieczne jest złożenie minimum 2 ofert.


Zgodnie z instrukcją w części B.2.2 należy podać adres strony internetowej/profilu w mediach społecznościowych, na którym Wnioskodawca wypromuje swój projekt.

Czy posiadanie strony internetowej lub ww. profilu jest obligatoryjne na etapie składania wniosku, jak również w kolejnych etapach?

Odpowiedź: Obowiązek informacji o przyznanym dofinansowaniu ze środków UE powstaje w momencie podpisania umowy o dofinansowanie. Wobec tego na etapie składania wniosku i jego oceny nie ma takiego wymogu. Na etapie składania wniosku, należy opisać w jaki sposób będą realizowane działania informacyjno-promocyjne, z których Wnioskodawca będzie musiał się wywiązać z trakcie realizacji projektu. Obowiązki Beneficjenta odnośnie informacji i promocji są opisane między innymi w paragrafie 15 Umowy o dofinansowanie.


Firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzi żona, natomiast lokaty, które stanowią zabezpieczenie i wkład własny przedsięwzięcia są na moją osobę (mąż). Posiadamy wspólnotę majątkową. Jeśli we wniosku aplikacyjnym składanym przez żonę, dołączę oświadczenie, że środki z lokat są z przeznaczone na realizację inwestycji, to będzie to uznane jako prawidłowe zabezpieczenie finansowe projektu?

Odpowiedź: Dokument potwierdzający finansowanie projektu powinien być wystawiony na podmiot wnioskujący o dofinansowanie, tak więc lokata wystawiona na współmałżonka, który nie jest Wnioskodawcą nie będzie stanowiła prawidłowego dokumentu w rozumieniu zapisów przedmiotowego naboru. Jednocześnie należy pamiętać, że dokumenty potwierdzające finansowanie projektu stanowią katalog zamknięty, który został wskazany w instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinasowanie.


Czy w ramach zadania może być kilka wydatków np. Zadanie to zakup wyposażenia salonu fryzjerskiego, a wydatki: WYD1 zakup myjki, WYD2 zakup suszarek WYD3 zakup mebli (czy kwalifikowalne są meble do poczekalni, stolik krzesła) Czy każdy wydatek to oddzielne zadanie?

Odpowiedź: Dla danego zadania może składać się tylko jedna pozycja wydatku, tj. w jednym zadaniu będzie tylko jeden wydatek oznaczony 1.1, natomiast jednym wydatkiem może być zestaw/komplet, wówczas, można w opisie do wydatku wskazać jakie poszczególne elementy będzie zawierał komplet/zestaw. Ważne jest, aby w przypadku zestawu/kompletu nie wskazywać elementów z różnych kategorii, tzn, w jednym zadaniu nie mogą być wskazane środki trwałe i wartości niematerialne i prawne lub szkolenia dla pracowników. Można również każdy pojedynczy wydatek wskazać w osobnym zadaniu, pamiętać należy, że w jest ograniczenie do 10 zadań maksymalnie.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś