Działanie 10.03 - Makroinwestycje w MŚP - część 5
Załączniki cd.
20.Czy wykazanie środków finansowych możliwe jest w przedmiotowym naborze w szczególności poprzez załączenie: (…) opinii bankowej (…) o posiadanej zdolności kredytowej?
Informuję, że zgodnie z zapisem wskazanego punktu Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie opinia bankowa o posiadanej zdolności kredytowej może być dokumentem potwierdzającym finansowanie projektu.
Śląskie Centrum Przedsiębiorczości nie wskazuje katalogu zamkniętego jeśli chodzi o dokumenty potwierdzające zdolność finansowania projektu. To przedsiębiorca sam decyduje w jaki sposób zamierza finansować inwestycję oraz jakie dokumenty przedstawić aby możliwym było spełnienie kryterium merytorycznego dot. potencjału finansowego. Wskazany dokument w postaci zaświadczenia wydanego przez bank komercyjny lub spółdzielczy o posiadanej przez Wnioskodawcę zdolności kredytowej będzie dokumentem wystarczającym na potwierdzenie spełnienia formalnego kryterium dot. dostarczenia obowiązkowego załącznika.
Jednocześnie przypominam, iż w trakcie oceny merytorycznej dot. posiadania potencjału w ramach kryterium 0/1 eksperci zewnętrzni dokonają oceny potencjału w szczególności w oparciu o sprawozdania finansowe, dokument potwierdzający posiadanie środków, założenia ws. zaliczkowania.
21.Jesteśmy na etapie pozyskiwania promesy bankowej. Czy w analizie finansowej możemy ująć taki kredyt? Czy nie będzie problemu, gdy na etapie uzupełnień do wniosku, dołączymy taką promesę, ale z datą już PO złożeniu wniosku o dofinansowanie? Czy taki dokument ( z późniejszą datą) zostanie uznany przez oceniających?
[-] Tak, możecie Państwo ująć takie dane we wniosku o dofinansowanie, a w ramach uzupełnienia zostaniecie poproszeni o przesłanie stosownego dokumentu. Proszę jednak pamiętać że dostarczenie dokumentu potwierdzającego finansowanie projektu jest załącznikiem obowiązkowym. W przypadku nieotrzymania na czas promesy i niezłożenie jej na etapie uzupełnienia wniosku będzie stanowiło niespójność w zapisach wniosku i może doprowadzić do negatywnej oceny formalnej.
[-] Tak, dokument zostanie uznany i będzie podlegał ocenie merytorycznej. Przypominam, że dane zawarte w załączniku i we wniosku od dofinansowanie muszą być ze sobą spójne.
Wnioskodawca składając wniosek jest zobowiązany do złożenia co najmniej jednego załącznika, w sytuacji gdy dokument potwierdzający finansowanie projektu nie będzie złożony wówczas Wnioskodawca w ramach uzupełnień zostanie wezwany do dostarczenia brakującego dokumentu. Ww. dokument jest załącznikiem obowiązkowym, w sytuacji niedostarczenia dokumentu na etapie uzupełnień, zapisy m.in. wniosku i załączników będą niespójne co może skutkować oceną z wynikiem negatywnym. Dołączony dokument może mieć datę bieżącą/aktualną tzn. nie starszą niż data ogłoszenia konkursu, dokument taki będzie podlegał ocenie merytorycznej.
22.Czy są jakieś wytyczne dotyczące pozyskanie promesy kredytowej i na jaką kwotę powinna ona być? Czy wystarczy na część, którą ja ponoszę, czy na cały projekt?
Nie ustalono minimalnych kwot dotyczących posiadania środków na realizację projektu. Natomiast zgodnie z Instrukcją wypełniania i składania wniosku - Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu. Należy pamiętać, że to eksperci oceniający wniosek merytorycznie będą analizować czy Wnioskodawca posiada potencjał zapewniający, że projekt będzie wykonalny finansowo, zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej. Eksperci oceniają wykonalność finansową całościowo – nie tylko w oparciu o załączone dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Weryfikacja dokonywana jest na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych), dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, dodatkowych załączników (jeżeli Wnioskodawca takie załączy) oraz opisu wniosku w tym analizy finansowej.
Ponadto informuję, że Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia wkładu finansowego wolnego od pomocy publicznej w wysokości min. 25% kosztów kwalifikowanych.
23.Czy możliwe jest zabezpieczenie umowy kredytowej w formie przystąpienia do długu przez inny podmiot? Czy taka forma zabezpieczenia może uniemożliwić podpisanie umowy o dofinansowanie?
Możliwe jest zabezpieczenie umowy kredytowej w formie przystąpienia do długu przez inny podmiot i taka forma zabezpieczenia nie uniemożliwia podpisania umowy o dofinansowanie.
24.Czy w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności w spółkę do wniosku należy załączyć sprawozdania finansowe za 3 ostatnie lata, tj. dotyczące zarówno JDG jak i spółki powstałej z przekształcenia, czy wyłącznie od początku zarejestrowania przekształconej spółki (za okres sprawozdawczy 01.07.2022 – 31.03.2023)?
Zgodnie z zapisami wskazanymi w instrukcji wypełniania wniosku należy dostarczyć dokumenty finansowe obrazujące trzy ostatnie, zamknięte okresy obrachunkowe poprzedzające rok składania wniosku w formacie, w jakim zobowiązany jest je sporządzać Wnioskodawca.
Z uwagi na powyższe oraz biorąc pod uwagę to, iż na etapie oceny merytorycznej badana jest sytuacja finansowa wnioskodawcy oraz jego potencjał - w przypadku przekształcenia firmy, wnioskodawca może dostarczyć również dokumenty finansowe sprzed przekształcenia JDG w sp. z o.o. (w celu zobrazowania sytuacji finansowej wnioskodawcy) obejmujące trzy ostatnie, zamknięte okresy obrachunkowe.
25.Czy do wniosku należy załączyć dokumenty projektowe ?
Istnieje możliwość dołączenia innych dokumentów do wniosku o dofinansowanie jako załączniki dodatkowe.
26.Czy KPIR zestawienie roczne za trzy ostatnie lata + PIT-36L za 2022 r. są dokumentami wystarczającymi? Czy potrzebne jest jeszcze jakaś inna dokumentacja?
Należy dołączyć dokumenty finansowe obrazujące trzy ostatnie, zamknięte okresy obrachunkowe poprzedzające rok składania wniosku w formacie, w jakim zobowiązany jest je sporządzać Wnioskodawca wraz potwierdzeniem złożenia/nadania (przez dokumenty finansowe, w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej należy rozumieć roczne zeznania podatkowe, np. PIT).
Jeżeli przed złożeniem wniosku o dofinansowanie zostały złożone dokumenty za 2022 rok - należy załączyć dokumenty za lata 2020-2022.
Jeżeli na moment złożenia wniosku o dofinansowanie jeszcze nie zostały złożone dokumenty za 2022 rok, należy dostarczyć dokumenty za lata 2019-2021.
W przypadku, gdy Wnioskodawca posiada dokumenty finansowe za rok 2022, które nie zostały jeszcze złożone do US - można je załączyć do wniosku o dofinansowanie jako dodatkowe dokumenty. Pozwolą one na zobrazowanie sytuacji finansowej podmiotu wnioskującego o dofinansowanie. Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Wnioskodawca będzie zobowiązany do dostarczenia dokumentów finansowych za rok 2022 wraz z potwierdzeniem złożenia do US.
27.W jaki sposób dokumentuje się stan konta? Czy ma to być wyciąg z rachunku na papierze banku, podpisany i opieczętowany przez kasjera, z wyraźnie zaznaczoną datą, nie starszy niż tydzień wstecz od daty składania wniosku? Czy może konieczne jest dołączanie całej historii, listy transakcji, przelewów itp.?
Stan konta można udokumentować poprzez dołączenie np.
a) wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawcy aktualnego na moment
złożenia wniosku (przez aktualny należy w tym przypadku rozumieć nie starszy niż na dzień ogłoszenia konkursu); W przypadku przedstawienia przez Wnioskodawcę potwierdzenia posiadania środków na rachunku bankowym w postaci wygenerowanego z systemu wyciągu z konta bankowego podmiotu wnioskującego, musi on zawierać klauzulę stwierdzającą że dokument jest wygenerowany automatycznie/nie wymaga pieczęci ani podpisów.
b) zaświadczenia bankowego/opinii bankowej o posiadaniu przez
Wnioskodawcę na rachunku bankowym środków finansowych w określonej wysokości aktualne na moment złożenia wniosku lub o posiadanej zdolności kredytowej (przez aktualne należy w tym przypadku rozumieć nie starsze niż na dzień ogłoszenia konkursu). Zaświadczenie musi być potwierdzone przez bank;
Dokumenty potwierdzające finansowanie projektu przedstawione w ""Instrukcji wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie"" nie stanowią katalogu zamkniętego. Można dostarczyć inny dokument uwiarygadniający posiadanie środków finansowych na realizację projektu.
Pamiętać należy jednak, że oświadczenie o posiadaniu środków na realizację projektu nie stanowi uwiarygodnionego dokumentu.
Szersze informacje w powyższym zakresie można znaleźć w załączniku nr 4 do Regulaminu - ""Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie"" (str. 52 - 54), która znajduje się pod ogłoszeniem o naborze.
28.Czy dokumentem uzupełniającym do oceny kondycji finansowej firmy może być "obiecany" zwrot z podatku? Udokumentowany przez PIT-36 oraz wniosek o wypłatę nadpłaty VAT?
Wnioskodawca może przedstawić dodatkowe dokumenty potwierdzające posiadania środków na realizację projektu - Ekspert dokona oceny potencjału finansowego na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych, ewentualnie dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, w sytuacji w której Wnioskodawca dostarczy stosowny załącznik, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową), dodatkowych załączników oraz opisu wniosku w tym prognoz finansowych.
29.Czy jest możliwe dostarczenie prawomocnego pozwolenia na budowę po podpisaniu umowy o dofinansowanie na porozumieniu, że dokument zostanie dostarczony do określonego terminu?
Pozwolenie na budowę należy dostarczyć w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty podjęcia uchwały o wyborze projektu do dofinansowania (tj. najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu). W przypadku nie dostarczenia przedmiotowego dokumentu, ION może odstąpić od podpisania umowy o dofinansowanie. Możliwość zawarcia umowy z porozumieniem będzie stosowana tylko w pojedynczych, uzasadnionych przypadkach, niejednokrotnie niezależnych od Wnioskodawcy.
Zgodnie z zapisami umowy par 23 możliwe jest podpisanie umowy na podstawie porozumienia w sprawie dostarczenia dokumentów do Umowy o dofinansowanie Projektu. Przedmiotowe może nastąpić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Sytuacja taka ma charakter wyjątku i może mieć miejsce jedynie po przedstawieniu przez przedsiębiorcę stosownego uzasadnienia. Proszę pamiętać, że ww. dokument określa termin dostarczenia przez Beneficjenta dokumentacji wymaganej do Umowy. Beneficjent nie może ubiegać się o wypłatę zaliczki w przypadku, gdy umowa o dofinansowanie została zawarta w oparciu o Porozumienie. Ponadto nie ma możliwości wnoszenia zmian w Projekcie innych, niż dotyczące terminu realizacji projektu, do czasu wypełnienia wszystkich warunków z Porozumienia. W przypadku wniesienia takich zmian nie będą one rozpatrywane do czasu wypełnienia warunków z Porozumienia.
30.W załączniku 4 do Regulaminu – „Instrukcja wypełniania i składania wniosku o dofinansowanie” w polu H.1 „Załączniki obowiązkowe” w punkcie 1. „Dokument potwierdzający formę prawną Wnioskodawcy” widnieje zapis, że dokumentem potwierdzającym formę prawną nie jest wyciąg z KRS i CEIDG.
Co więc zgodnie z tym punktem stanowi dokument potwierdzający formę prawną, jeśli wnioskodawca nie jest spółką i nie ma umowy ani statutu, a jest JDG? Jaki to powinien być dokument?
Informuję, że wskazany przez Panią zapis dotyczy spółek. Wnioskodawca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nie jest zobowiązany do dostarczenia jakiegokolwiek dokumentu potwierdzającego formę prawną.
Jak przedstawić pozwolenia na budowę oraz decyzje natura 2000 skoro nieruchomość ma być dopiero kupiona po złożeniu wniosku gdyż w przypadku zakupienia przed dniem złożenia wniosku wydatki nie będą kwalifikowane
- w takiej sytuacji Wnioskodawca w pkt B.11. wniosku będzie odpowiadał na pytanie Czy inwestycja wymaga zdobycia pozwoleń, zezwoleń, koncesji? Jeżeli pozwolenie na budowę będzie potrzebne wówczas Wnioskodawca będzie zobowiązany podać termin, w jakim zdobędzie/dostarczy wymagane dokumenty. W przypadku, gdy projekt wymaga uzyskania pozwolenia Wnioskodawca zobowiązany jest dostarczyć je najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
- dokumenty środowiskowe stanowią dokumenty dodatkowe, które należy dostarczyć najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie natura 2000 - Wnioskodawca dostarcza dokument jeżeli go posiada lub dostarcza oświadczenie o braku wpływu realizacji projektu na obszary sieci Natura 2000.
Jeżeli IP FE SL– ŚCP uzna, że realizowany projekt wymaga uzyskania zaświadczenia organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, wówczas Wnioskodawca zostanie wezwany do dostarczenia stosownego dokumentu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Informuję również, iż sam zakup nieruchomości przed złożeniem wniosku o dofinansowanie nie stanowi złamania efektu zachęty, jednakże wówczas przedmiotowy wydatek nie może zostać ujęty w projekcie i nie będzie stanowił kosztu kwalifikowalnego.
31.Zgodnie z instrukcją należy dołączyć sprawozdania wraz z potwierdzeniem złożenia do Urzędu Skarbowego. Proszę o informację, jakie dokumenty i w jakiej formie należy przedłożyć jeśli Wnioskodawca składa sprawozdania wyłącznie do ekrs (a nie do urzędu skarbowego)?
Należy dostarczyć dokumenty finansowe takie, jakie sporządza przedsiębiorstwo wnioskujące, podpisane przez osobę prowadzącą księgowość i kierownika jednostki. Dodatkowo należy dostarczyć dokument potwierdzający złożenie sprawozdań do KRS.
32.Analiza finansowa - jeśli jako jednostka/Wnioskodawca nie jesteśmy zobligowani do sporządzania rachunków przepływów pieniężnych i nie jest on częścią sprawozdań finansowych naszej firmy, to czy musimy tworzyć tenże rachunek przepływów pieniężnych:
a)za okresy historyczne,
b)dla okresów prognozowanych?
Czy też w związku z tym, że nasze sprawozdanie składa się jedynie z rachunku zysków i strat oraz bilansu, wystarczy że uzupełnimy te części załącznika?
Załącznik analiza finansowa stanowi załącznik obligatoryjny dla każdego z Wnioskodawców, niezależnie od tego czy prowadzi pełną rachunkowość. Szczegółowe informacje dotyczące okresów, za jakie należy wypełnić załącznik oraz sposób jego wypełnienia wskazano we wzorze załącznika.
33.Czy w formularzu analizy finansowej mamy uwzględnić wyniki jednoosobowej działalności za lata poprzednie czy tylko dostarczyć dokumenty jdg ? Czy mamy przyjąć że przedsiębiorstwo SKA istnieje na rynku dłużej niż 3 lata między innymi do wskaźników?
Informuję, iż w formularzu Analizy finansowej należy uwzględnić dane finansowe za lata poprzednie jednoosobowej działalności gospodarczej, wybrane punkty analizy będą weryfikowane pod względem zgodności z danymi finansowymi Wnioskodawcy na etapie oceny formalnej. W nawiązaniu do drugiego pytania w związku z tym, iż traktujemy nowo powstałą spółkę jako kontynuację jednoosobowej działalności gospodarczej, należy przyjąć, że spółka komandytowo-akcyjna istnieje na rynku dłużej niż 3 lata. Wypełniając wniosek o dofinansowanie jak i realizując projekt, należy pamiętać, że przedstawiona przez państwa sytuacja spółki stanowi kontynuację jednoosobowej działalności gospodarczej.
34.Czy w analizie finansowej uzupełniając dane ze sprawozdań finansowych z lat ubiegłych w wierszu 35 (pozostałe zobowiązania krótkoterminowe) należy uwzględnić (zsumować) wszystkie zobowiązania inne niż z tytułu dostaw i kredytów (pożyczek), tj. także np. Zaliczki otrzymane na dostawy i usługi, zobowiązania wekslowe, zobowiązania z tytułu podatków, z których każde w bilansie jest w osobnym wierszu?
Czy w przypadku gdy wnioskodawca nie jest zobowiązany zgodnie z przepisami o rachunkowości do sporządzania rachunku przepływów pieniężnych należy pozostawić odpowiednie pola w arkuszu niewypełnione i wskazać na brak obowiązku sporządzenia rachunku przepływów pieniężnych w części opisowej analizy?
Wiersz 35 „pozostałe” odpowiada pozycji w bilansie Inne zobowiązania krótkoterminowe B.III.3 lit. i). W pozycji tej należy wykazać zobowiązania płatne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego, niekwalifikujące się do wykazania w poprzednich pozycjach. Wycenia się je co do zasady w kwocie wymagającej zapłaty. Jako inne zobowiązania krótkoterminowe wykazuje się np.: zobowiązania z tytułu zakupu i budowy lub ulepszenia środków trwałych, zobowiązania wobec zakładów ubezpieczeń majątkowych i osobowych, zobowiązania wynikające z rozrachunków z pracownikami z innych tytułów niż wynagrodzenia, zobowiązania wobec jednostek i osób fizycznych z tytułu pobranych od nich kaucji, zobowiązania wynikające z rozrachunków z właścicielami, wspólnikami z tytułu uchwalonej, lecz nieodebranej dywidendy i inne. Nie wykazuje się tutaj zobowiązań, które wykazywane są w innych pozycjach.
Pomimo braku zobowiązania do sporządzania rachunku przepływów pieniężnych, Wnioskodawca aplikujący o wsparcie zobligowany jest do wypełnienia rachunku przepływów pieniężnych. Należy przedstawić dane sporządzone w dobrej wierze.
35.Czy na promesie do wniosku o dofinansowanie zabezpieczeniem może być zastaw rejestrowy.
Na promesie dostarczonej do wniosku o dofinansowanie formą zabezpieczenia może być zastaw rejestrowy. Należy jednak pamiętać, że szczegółowa weryfikacja w tym zakresie możliwa będzie dopiero po dostarczeniu przez Wnioskodawcę właściwego dokumentu. W sytuacji, gdy nabywane w ramach projektu aktywa będą obciążone zastawem rejestrowym to istotne jest, aby obciążone ograniczonym prawem rzeczowym aktywo było wykorzystywane w projekcie zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie, było własnością Beneficjenta do upływu trwałości, w tym zostało ujęte w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.
36.Na jaką wartość, procent lub koszty należy dostarczyć promesę? Z zapisów dokumentacji wynika, że na wkład własny i koszty kwalifikowalne?
W odpowiedzi na zapytanie informuję, że Wnioskodawca zobowiązany jest do załączenia udokumentowania posiadania środków finansowych na realizację projektu, jednakże nie ustalono minimalnych kwot dotyczących posiadania środków na realizację projektu. Wnioskodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia wkładu finansowego wolnego od pomocy publicznej w wysokości min. 25% kosztów kwalifikowanych, natomiast jest to informacja dla Wnioskodawcy i warunek ten nie jest weryfikowany na etapie wnioskowania o dofinansowanie. Dokumentacja wskazuje na konieczność zabezpieczenia środków własnych na wkład własny i koszty niekwalifikowalne.
Jeśli chodzi o sytuację finansowa Wnioskodawcy to eksperci oceniający wniosek merytorycznie będą analizować czy posiada on potencjał zapewniający, że projekt będzie wykonalny finansowo, zgodnie z kryteriami oceny merytorycznej. Eksperci oceniają wykonalność finansową całościowo – nie tylko w oparciu o załączone dokumenty potwierdzające finansowanie projektu. Weryfikacja dokonywana jest na podstawie załączonych dokumentów finansowych (m.in. sprawozdań finansowych), dokumentów potwierdzających posiadanie środków na realizację projektu, harmonogramu składania wniosków o zaliczkę/płatność pośrednią/płatność końcową, dodatkowych załączników (jeżeli Wnioskodawca takie załączy) oraz opisu wniosku w tym analizy finansowej.
W przypadku promesy kredytowej nie musi być ona wystawiona na podstawie zweryfikowanej zdolności finansowej Wnioskodawcy przez instytucję finansową typu bank, fundusz pożyczkowy lub instytucję finansową zgodną z definicją zawartą w Kodeksie Spółek Handlowych. Katalog dokumentów potwierdzających finansowanie stanowi katalog otwarty. Instytucja w przykładowych dokumentach nie wskazała katalogu zamkniętego. Należy jednak pamiętać, iż po formalnej akceptacji dokumentu nastąpi jego analiza merytoryczna w ramach 0/1 kryterium merytorycznego związanego z potencjałem.
37.Jednym z załączników do wniosku o dofinansowanie powinno być Sprawozdanie z audytu sporządzone przez zatwierdzonego audytora zewnętrznego. Jaki jest minimalny zakres Sprawozdania wymagany przez ŚCP?
W odpowiedzi na poniższe informuję, iż załącznik o który Pani pyta należy dostarczyć w takiej formie jakiej Państwo go posiadają (w jakim zakresie został sporządzony przez biegłego rewidenta). Nie ma wymaganego przez SCP minimalnego zakresu w którym należy go sporządzić.
Wskaźniki
1.Czy wskaźnik „Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach" oraz utworzenie miejsca pracy odnosi się do całej działalności przedsiębiorstwa czy wyłącznie do działalności wspieranej w ramach projektu?
W nawiązaniu do przedstawionych zapisów informuję, iż w każdym projekcie należy rozważyć dwie odrębne kwestie: pierwszą dotyczącą wskaźnika ""Miejsca pracy utworzone we wspieranych jednostkach"" oraz drugą dotyczącą kryterium ""Utworzenie miejsc pracy"".
Należy pamiętać o celach działania finansowanego ze środków Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, gdy to wspierane mogą być inwestycje produkcyjne, logistyczne przyczyniające się do zmiany profilu działalności i/lub wprowadzenia nowych/ulepszonych neutralnych dla klimatu produktów, usług, procesów, zdobycia nowych rynków i stworzenia nowych miejsc pracy lub utrzymania już istniejących w przedsiębiorstwach.
Ponadto projekt musi stanowić co najmniej jeden z typów inwestycji początkowej, to jest zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej i utworzenie nowego zakładu w rozumieniu artykułu 14 GBER."
2.Przykład: średnioroczne zatrudnienie na obecną chwilę wynosi 100 EPC. Firma planuje zwiększyć zatrudnienie do nowego działu i nowej usługi 4 EPC. Po okresie 12 miesięcy od zakończenia projektu w ramach nowego działu faktycznie zatrudniono 4 EPC, lecz w całym przedsiębiorstwie zatrudnienie zmalało o 15 EPC. W takiej sytuacji stan obecny to 100 EPC, po projekcie mamy 100 EPC - 15 EPC + 4 nowe EPC, co daje nam 89 EPC.
* Czy dla wyżej opisanego przykładu można przyjąć, że kryterium punktowe zostało spełnione ze względu na zwiększenie zatrudnienia w ujęciu wspieranej działalności związanej z projektem, o której mowa we wskaźniku?
* Czy można przyjąć, że dla spełnienia tego kryterium (wskaźnika) będzie wystarczające udowodnienie, że zwiększenie zatrudnienia nastąpiło w ramach danego działu (na moment złożenia wniosku dział zatrudnia np. 5 pracowników (5 EPC), w wyniku projektu dojdzie do zatrudnienia dodatkowych 3 pracowników (3 EPC) w tym dziale - łącznie 8 EPC, ale bez znaczenia będzie przy tym fluktuacja zatrudnienia w pozostałych działach firmy?"
Należy zwrócić uwagę, iż liczba miejsc pracy wyrażona w ramach wskaźnika odnosi się do działalności wspieranej przez projekt (tym samym, w związku z 4 możliwościami inwestycji początkowej - sytuacja może się różnić między projektami). Powyższe dane liczbowe należy wykazać w punkcie G.3 wniosku aplikacyjnego - istnieje możliwość wykazania wartości bazowej innej niż zero. Jeżeli Wnioskodawca posiada zatrudnienie w ramach działalności wspieranej przez projekt, to w wartości bazowej wskaźnika powinien uwzględnić to zatrudnienie, a w wartości docelowej wskaźnika wartość wynikającą z uwzględnienia również planowanych do utworzenia miejsc pracy (o których mowa w kryterium merytorycznym). W przypadku wskaźnika istotnym będzie wykazanie na etapie zakończenia realizacji projektu jego spełnienie (osiągnięcie co najmniej zadeklarowanej wartości docelowej – zatrudnienia u Wnioskodawcy związanego z działalnością wspieraną przez projekt).
Natomiast utworzone miejsca pracy, które podlegają ocenie merytorycznej muszą bezpośrednio wynikać z realizacji projektu (wykazywane w punkcie
G.4 wniosku aplikacyjnego). Proszę pamiętać, iż kryterium jest obowiązujące od momentu aplikowania przez cały okres realizacji projektu. W przypadku premiowanych miejsc pracy w trakcie oceny merytorycznej istotnym będzie na etapie zakończenia realizacji projektu wskazanie utworzenia tych miejsc pracy, które zostały przedstawione w pkt G.4. W tym przypadku ION będzie weryfikować wyłącznie planowane do utworzenia miejsca pracy powstałe bezpośrednio w wyniku realizacji projektu, bez odniesienia się do zatrudnienia u Wnioskodawcy w ogóle albo zatrudnienia u Wnioskodawcy związanego z działalnością wspieraną przez projekt. Zgodnie z przyjętymi dla naboru zasadami w uzasadnionych przypadkach miejsce pracy może zostać utworzone po zakończeniu realizacji projektu.
Utworzone miejsca pracy (wyrażone w EPC) bezpośrednio w wyniku realizacji projektu muszą być związane bezpośrednio ze zrealizowanym projektem. Nie wlicza się również utworzonych miejsc pracy niezwiązanych ze zrealizowanym projektem. W przypadku, gdy tworzone miejsca pracy mają charakter sezonowy, wówczas należy wskazać w wartości adekwatną część ułamkową. Należy wykazać trwale utworzone miejsca pracy. Przy deklarowaniu miejsc pracy należy wziąć pod uwagę wymiar czasu pracy. W przypadku planowania zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy należy wykazać w wartości adekwatną część ułamkową. Należy podać liczbę etatów w przeliczeniu na ekwiwalent pełnego czasu pracy. Przez ekwiwalent pełnego czasu pracy rozumie się pracę w pełnym wymiarze godzin, obejmującą przeciętnie 40 godzin pracy w tygodniu roboczym przez okres roku lub w przypadku niektórych zawodów – zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi powyższą kwestię.
Przykład wyliczenia ilości etatów w przeliczeniu na EPC: Trzy osoby zatrudnione przez okres roku na pół etatu i jedna na ćwierć etatu stanowią w sumie 1,75 EPC.
W ramach miejsca pracy nie można ujmować pracowników przenoszonych na nowo utworzone, w wyniku realizacji projektu, miejsca pracy, przy jednoczesnym zlikwidowaniu miejsca pracy oraz pracowników, którym zmieniono zakres obowiązków bez jednoczesnego zwiększenia wymiaru czasu pracy, a także pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym i wychowawczym.
3.W nawiązaniu do trwającego naboru nr FESL.10.03-IP.01-026/23, do którego się przygotowujemy, mam pytanie co powinien określać wskaźnik nr [PLTR004] Liczba nowych/ulepszonych produktów/usług (Pozycja: 10), Czy dotyczy wielokrotności wykonywanych usług, czy ilość innowacyjnych pojedyczne wdrożonych w nowym zakładzie?
Bo w kwestii zakładu (przedsiębiorstwa) będzie to np. 2 może 3 usługi wdrożone. W kwestii wykonania nowych usług dla potencjalnych klientów to w tysiącach.
Dlatego proszę o informację, jakie usługi należy tu ująć.
W odpowiedzi na pytanie dotyczące wskaźnika „Liczba nowych/ulepszonych produktów/usług” informuje, iż zgodnie z załącznikiem nr 2 do „Regulaminu – wskaźniki” obrazuje on liczbę nowych/ ulepszonych produktów/ usług, które Beneficjent wprowadził do oferty przedsiębiorstwa otrzymującego dofinansowanie.
Należy pamiętać, iż przez produkt nowy/ ulepszony dla firmy należy rozumieć taki produkt/ usługę, która została wygenerowana dzięki wdrożeniu w przedsiębiorstwie innowacji o charakterze technologicznym (produktowej lub procesowej). Produkt/ usługa jest nowa/ ulepszona dla firmy, jeżeli nie ma innych dostępnych w ofercie firmy, które oferują tą samą funkcjonalność lub technologię powodującą, że nowy produkt zasadniczo różni się od produktów już oferowanych przez firmę. W sytuacji, gdy projekt w wyniku realizacji innowacji procesowej nie prowadzi do wprowadzenia dla firmy nowego/ ulepszonego produktu, wówczas Wnioskodawca nie wybiera wskaźnika.
Kryteria wyboru projektów
1.W kryterium: ZASADNOŚĆ I ODPOWIEDNIA WYSOKOŚĆ WYDATKÓW wskazane jest, iż „Ocenie podlega, czy wszystkie wydatki są zasadne z punktu widzenia realizacji i wykonalności inwestycji, oraz czy ich wysokość jest porównywalna z cenami rynkowymi ORAZ CZY WYDATKI WPISUJĄ SIĘ W INWESTYCJĘ PRODUKCYJNĄ MŚP PROWADZĄCĄ DO DYWERSYFIKACJI GOSPODARCZEJ." Czy oznacza to, że projekty, które nie prowadzą do dywersyfikacji działalności, lecz np. tylko wpisują się w inny typ inwestycji początkowej, np. zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego, nie wpisują się w założenia konkursu?
Zgodnie z definicją kryterium ""Projekt spełnia zasady udzielenia pomocy publicznej oraz pomocy de minimis"" projekt musi wpisywać się w co najmniej jeden typ inwestycji początkowej, tj. zasadniczą zmianę procesu produkcji, dywersyfikację istniejącego zakładu, zwiększenie zdolności produkcyjnej lub utworzenie nowego zakładu, zgodnie z zapisami Rozporządzenia 651/2014.
Natomiast pojęcie inwestycji produkcyjnej MŚP prowadzącej do dywersyfikacji gospodarczej należy rozumieć szerzej i wynika ono z zapisów Rozporządzenia Paramentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Zapisy Rozporządzenia wskazują m.in. że aby zwiększyć dywersyfikację gospodarczą terytoriów dotkniętych skutkami transformacji, FST powinien zapewniać wsparcie przedsiębiorstwom i podmiotom gospodarczym, w tym poprzez wsparcie inwestycji produkcyjnych w mikroprzedsiębiorstwach oraz małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP). Inwestycje produkcyjne należy rozumieć jako inwestycje w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne przedsiębiorstw w celu produkcji towarów i usług, przyczyniając się w ten sposób do akumulacji brutto i zatrudnienia.
Dodatkowo w Regulaminie wyboru projektów dla naboru FESL.10.03-IP.01-026/23 zawarto pojęcie dywersyfikacji regionu i jest to ogół działań podejmowanych przez podmioty działające w regionie, zmierzające do rozwoju gospodarki regionalnej z jednoczesnym zmniejszeniem udziału działalności wydobywczej i sektora energetyki konwencjonalnej.
Biorąc pod uwagę powyższe typ inwestycji początkowej dywersyfikacja istniejącego zakładu nie jest tożsamy z dywersyfikacją gospodarczą, o której mowa powyżej, a zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego przy spełnieniu warunków dla dywersyfikacji gospodarczej też wpisuje się w założenia konkursu.
2.Kryterium 23. Wpływ projektu na gospodarkę regionu (US – rozliczenie w woj. Śląskim). Czy nowo założona spółka przed złożeniem wniosku otrzyma 5 punktów w ramach oceny? Czy założenie oddziału pozwoli uzyskać 5 punktów? Czy zmiana adresu prowadzenia działalności w ramach obecnego podmiotu pozwoli uzyskać 5 punktów?
Zgodnie z treścią kryterium w przypadku podmiotu, nowopowstałego, który jeszcze się nie sprawozdał przyznanie punktów nastąpi w oparciu o informacje wskazane we wniosku aplikacyjnym (załączniku analiza finansowa). Natomiast w przypadku pozostałych Wnioskodawców, którzy się już sprawozdali, w oparciu o dokument sprawozdawczy za ostatni okres obrachunkowy.
W związku z powyższym istnieje możliwość otrzymania 5 pkt. tylko w przypadku nowo założonej spółki, założenie oddziału czy zmiana adresu prowadzenia działalności gospodarczej nie kwalifikuje się do otrzymania punktów przez Wnioskodawcę, w związku z faktem iż ocenie podlegać będzie sprawozdanie złożone za ostatni okres obrachunkowy.
3.Jeżeli w ramach kryterium „Miejsce realizacji w gminach wchodzących w skład OSI - gminy w transformacji górniczej” Wnioskodawca wpisuje się w wykaz gmin w ramach punktu nr 3 Gminy z obszaru podregionów górniczych wchodzących w skład OSI – ośrodki wzrostu, to jaka liczba punktów zostanie mu przyznana?
Informuje, że zgodnie z definicją wskazanego kryterium punkty ( 5pkt.) zostaną przyznane jedynie w przypadku, gdy dominujące miejsce realizacji projektu będzie zlokalizowane na terenie gmin wchodzących w skład OSI – gminy w transformacji górniczej. W pozostałych przypadkach punkty nie zostaną przyznane.
4.KRYTERIA - GOZ - czy maksymalną ilość punktów można uzyskać w przypadku przekazania części odpadów do recyklingu firmie zewnętrznej ?a nie przetworzeniu tych odpadów wewnątrz przedsiębiorstwa ?
W kryterium: Wdrożenie GOZ oceniający może przyznać punkty za kilka elementów wskazanych w definicji kryterium, które Wnioskodawca wdroży w projekcie (u siebie w przedsiębiorstwie).. Eksperci będą mogli oceniać projekty pod kątem GOZ zgodnie z przyjętą w kryterium definicją, tj. Gospodarka Obiegu Zamkniętego - regeneracyjny system gospodarczy, w którym minimalizuje się zużycie surowców i wielkość odpadów oraz emisję i utraty energii poprzez tworzenie zamkniętej pętli procesów, w których odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych, co maksymalnie zmniejsza ilość odpadów produkcyjnych (za pw.edu.pl) a na samo kryterium składa się kilka zagadnień związanych z wdrożeniem GOZ, w tym m.in. zasada 6R. Maksymalną liczbę punktów jest możliwe do otrzymania po spełnieniu wszystkich aspektów wskazanych w kryterium. Proszę pamiętać, że wydatki związane z wdrożeniem GOZ nie mogą stanowić wydatków dominujących w projekcie. Dodatkowo informuję, iż to eksperci na podstawie całości zapisów dokumentacji aplikacyjnej decydują o ostatecznym wyniku oceny kryterium.
5.Czy jeśli mamy już wdrożone np. ISO 9000, czy inny z podanych certyfikatów, to otrzymamy punkty w ramach projektu? Nie będzie to stricte efektem planowanego projektu.
W ramach kryterium Realizacja projektu z uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR - Corporate Social Responsibility) punkty zostaną przyznane w przypadku gdy projekt umożliwi/spowoduje/doprowadzi do wprowadzenia systemów zarządzania. Posiadanie wskazanego certyfikatu nie spowoduje przyznania punktu. Proszę pamiętać, że zgodnie z zapisami definicji kryterium Oceniający przyzna 2 punkty w przypadku spełnienia co najmniej jednego z wymienionych w nim aspektów.
6.Czy ww. kryterium jest oceniane tylko i wyłącznie na podstawie bazy OPI-TPP 2.0 ? Jeśli tak to w jakim celu można / należy dołączać Dokumenty potwierdzające teren poprzemysłowy/opuszczony. Czy też ww. kryterium jest oceniane na podstawie bazy OPI-TPP 2.0 oraz innych dokumentów dołączonych do wniosku (zgodnie z Instrukcją), potwierdzających realizację projektu na terenach poprzemysłowych lub opuszczonych?
Zgodnie z definicją kryterium Eksperci będą weryfikować czy dominujące miejsce realizacji projektu wpisuje się w teren poprzemysłowy w tym pogórniczy w oparciu o bazę OPI TPP 2.0, natomiast ewentualny dokument dodatkowy potwierdzający teren poprzemysłowy/opuszczony związany jest z możliwością wskazania w kosztach kwalifikowalnych limitu 15 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych w przypadku nabycia terenów poprzemysłowych oraz terenów opuszczonych na których znajdują się budynki.
7.Zwracam się z zapytaniem dotyczącym kryterium nr 17 Miejsce realizacji w gminach wchodzących w skład OSI dla obszaru FST.
Czy punkty w ramach tego kryterium otrzymują projekty, zlokalizowane we wszystkich gminach, wymienionych w załączniku 1 do Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030 https://transformacja.slaskie.pl/images/Dokumenty/1671795834_za_C5_82.-1---lista-gmin-wchodz-c4-85cych-w-sk-c5-82ad-osi-w-podregionach-gorniczych.pdf, czy może jednak tylko projekty, wskazane w pkt 1. Gminy z obszaru podregionów górniczych wchodzące w skład OSI – gminy w transformacji górniczej?
Informuje, że zgodnie z definicją wskazanego kryterium, punkty (5pkt.) zostaną przyznane jedynie w przypadku, gdy dominujące miejsce realizacji projektu będzie zlokalizowane na terenie gminy wchodzącej w skład OSI - GMINY Z OBSZARU PODREGIONÓW GÓRNICZYCH WCHODZĄCE W SKŁAD OSI - GMINY W TRANSFORMACJI GÓRNICZEJ wskazane w pkt 1, w załączniku nr 1 do Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Śląskiego 2030. W pozostałych przypadkach punkty nie zostaną przyznane.
8.Oceniający przyzna 2 punkty w przypadku wykazania w budżecie projektu wydatków związanych z OZE. Czy otrzymanie punktów uwarunkowane jest zaplanowaniem wyodrębnionego wydatku (oddzielna pozycja w budżecie) dotyczącego OZE? Czy dodatkowe punkty z tego tytułu będą przyznane także w sytuacji, gdy planowana przez nas instalacja fotowoltaiczna zostanie uwzględniona w zbiorczej pozycji budżetowej dot. materiałów i robót budowlanych związanych z budową nowego zakładu produkcyjnego (będzie wykazana w kosztorysie prac budowlanych, a docelowo będzie składową wartości początkowej budynku – nie będzie tym samym odrębnym środkiem trwałym / wydatkiem)?
Zgodnie z definicją kryterium, Oceniający może przyznać punkty tylko w przypadku, gdy w budżecie projektu zaplanowano wydatki związane z OZE. Nie jest konieczne, aby była to osobna pozycja w budżecie projektu. Można wykazać je jako jeden z elementów prac budowlanych, pod warunkiem, że będą ujęte w jednej z pozycji kosztorysu.
9.Kryterium „Realizacja projektu z uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR - Corporate Social Responsibility)”
Planowany przez nas projekt będzie zawierał działania proekologiczne skierowane na ochronę środowiska, inwestycje minimalizujące wpływ na środowisko. Czy uzyskanie 2 punktów z tego tytułu uwarunkowane jest realizacją wszystkich działań wymienionych w opisie wskazanego aspektu w dokumencie „Kryteria wyboru projektów” (wskazanych w nawiasie tzn. wdrażanie polityki środowiskowej, zrównoważone zarządzanie surowcami, segregacja odpadów, edukacja ekologiczna pracowników i klientów, a także wdrażanie ekologicznych procesów technologicznych oraz ekologicznych produktów i usług). Czy wystarczająca do otrzymania punktów będzie realizacja jedynie wybranych działań ze wskazanego katalogu (zależnych od specyfiki działalności).
Z definicji kryterium nie wynika konieczność spełnienia wszystkich aspektów w ramach danego działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. Należy jednak pamiętać, aby szczegółowo opisać inicjatywę podejmowaną na rzecz CSR również poprzez wskazanie konkretnych działań. Należy unikać ogólnych i deklaratywnych stwierdzeń. Ostateczna ocena w tym zakresie zostanie przeprowadzona przez eksperta w oparciu o całość zapisów dokumentacji aplikacyjnej.