FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Fundusze Europejskie dla Śląskiego perspektywa 2021-2027

Działanie 10.01 Wykorzystanie terenów zdegradowanych w celu rozwoju regionu poprzez inwestycje przedsiębiorstw -część 2


Nabór nr FESL-10.01.IP.01-100/24

I. WARUNKI DLA NABORU

  1. Na terenie, który będzie objęty wnioskiem znajduje się karbid. Czy musi być usunięty przed rozpoczęciem projektu? Do kiedy?

Informuję, że zasady naboru informują o tym, że nie ma możliwości udzielenia wsparcia na prace związane z rekultywacją terenu, który powinien podlegać takim procesom ze strony zanieczyszczającego. Generalnie, teren musi zostać zrekultywowany przed rozpoczęciem realizacji projektu (zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów, w ramach projektu nie będzie wspierana rekultywacja).

W związku z powyższym, jeżeli usunięcie karbidu z terenu, który objęty będzie wnioskiem o dofinansowanie dot. rekultywacji terenu – wszelkie czynności w tym zakresie powinny zostać wykonane przed rozpoczęciem realizacji projektu. Jest to istotne w kontekście wpisywania się projektu w warunki naboru.

  1. Czy podpisanie umowy przedwstępnej, przed złożeniem wniosku, dotyczącej zakupu nieruchomości zabudowanej (wraz z gruntem) na cele projektowe (w którym to budynku zostanie przeprowadzona gruntowna modernizacja i będzie on udostępniany zainteresowanym użytkowników w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady) będzie lub nie będzie traktowane jako rozpoczęcie realizacji projektu?

Podpisanie umowy przedwstępnej nabycia nieruchomości wraz z gruntem w naborze nr FESL-10.01.IP.01-100/24 nie stanowi rozpoczęcia realizacji projektu.

  1. Zwracamy się z prośbą o wyjaśnienie i doprecyzowanie sformułowania ujętego w dokumentacji konkursowej: „przywrócenie na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne lub edukacyjne obiektu ujętego w rejestrze zabytków Województwa Śląskiego”. Co jest rozumiane pod pojęciem „obiekt” – rejestr zabytków Województwa Śląskiego jest podzielony na zabytki nieruchome i ruchome, czy słowo „obiekt” tyczy się również rzeczy ruchomych? Czy jest akceptowalna umowa dzierżawy obiektu ruchomego, wpisanego do rejestru zabytków Województwa Śląskiego jako dokument dający prawo do używania i pobierania pożytków z wydzierżawionej rzeczy?

Przytoczony zapis jest jednym z elementów kryterium „Efektywność projektu”.  W ramach tego elementu można uzyskać 0 lub 2 punkty, przy czym 2 punkty można zdobyć wyłącznie w przypadku, gdy w ramach projektu nastąpi przywrócenie na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne lub edukacyjne obiektu ujętego w rejestrze zabytków Województwa Śląskiego. W ramach spisu obiektów wpisanych do rejestru zabytków Województwa Śląskiego wymienione są:

1) Rejestr zabytków nieruchomych „A”,

2) Rejestr zabytków archeologicznych „C” oraz

3) Układy urbanistyczne i ruralistyczne.

W ramach spisu obiektów wpisanych do rejestru zabytków Województwa Śląskiego nie występuje rejestr zabytków nieruchomych. Wobec faktu, że kryterium mówi wprost o przywróceniu na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne lub edukacyjne obiektu ujętego w rejestrze zabytków Województwa Śląskiego, należy uznać, że zabytek nieruchomy nie będzie spełniał tego elementu kryterium.

  1. Jakie są zasady podziału środków między projekty, które pozytywnie przeszły ocenę w przypadku, gdy wartość tych projektów przewyższa pulę środków dostępnych w programie? Czy przyznaje się środki w pełnej wysokości poczynając od projektów, które uzyskały najwięcej punktów i przydziela środki w pełnej wysokości kolejno projektom o najwyższej liczbie punktów, a redukcja dotyka tylko ostatni projekt/projekty o liczbie punktów, przy której pula środków się wyczerpuje? Czy też dokonuje się proporcjonalnej redukcji środków wszystkim projektom, które przeszły pozytywną ocenę, stosując stopę przydziału wynikającą z ilorazu „wartość środków w programie/wartość środków w zakwalifikowanych projektach?

Podział środków dla projektów, które uzyskały pozytywną ocenę merytoryczną przyznaje się w pełnej wysokości poczynając od projektów, które uzyskały najwięcej punktów, kolejno projektom o najniższej liczbie punktów. W przypadku, gdy kilka projektów uzyska tę samą liczbę punktów kwalifikującą projekt do wsparcia, a wartość alokacji przeznaczonej na dany nabór nie pozwala na zatwierdzenie do dofinansowania wszystkich projektów, o wyborze projektu do dofinansowania decydują kryteria rozstrzygające zgodnie z Kryteriami wyboru projektów (załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów). Jeżeli pierwsze z kryteriów rozstrzygających nie rozstrzyga kwestii wyboru projektów, wówczas stosuje się drugie kryterium rozstrzygające. Jeżeli drugie z wymienionych kryteriów rozstrzygających nie rozstrzyga kwestii wyboru projektów, wówczas stosuje się trzecie kryterium rozstrzygające. Wówczas dofinansowanie otrzymają wyłącznie projekty, które otrzymały najwyższą liczbę punktów, aż do wyczerpania alokacji.

  1. Czy dla spełnienia warunku prowadzenia działalności na terenie danego podregionu, gdzie znajduje się obiekt, w którym będzie prowadzona inwestycja ze środków z programu, wystarczające będzie wykazanie w KRS oddziału spółki akcyjnej, czy też oddział ten powinien spełniać jakieś dodatkowe kryteria?

Miejsce realizacji projektu musi być zlokalizowane na terenie województwa śląskiego, w jednym z 7 podregionów wskazanych w TPST. Weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie.

  1. W naszym przypadku finansowane będą prawdopodobnie prace nad adaptacją wyłącznie powierzchni znajdującej się wewnątrz obiektu, a nie na jego całej powierzchni. Jak liczyć powierzchnię na potrzeby Kryterium merytorycznego nr 15 pn. Powierzchnia terenu podlegającego procesowi zagospodarowania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne”? Powierzchnia działki czy powierzchnia jej części, na której posadowiony jest obiekt, czy też powierzchnia budynku, czy może powierzchnia budynku, która ma służyć celom, które będą realizowane w ramach programu?

Zgodnie z Kryteriami wyboru projektów ocenie podlega planowana wielkość terenu podlegającemu procesowi zagospodarowania w ramach projektu, do oceny spełnienia kryterium brana jest pod uwagę powierzchnia działki, na której realizowany będzie projekt.

  1. Na naszej działce rosną drzewa, które nie zostaną wycięte, ale prace planujemy prowadzić wewnątrz budynku. Czy w takiej sytuacji Kryterium merytoryczne nr 14 pn. Zgodność projektu z politykami środowiskowymi będzie się do nas stosować, a jeśli tak, w jaki sposób?
  2. Informuję, że niespełnienie kryterium „Zgodność projektu z politykami środowiskowymi” spowoduje negatywną ocenę projektu. Kryterium stanowi „W projektach, w których mają zastosowanie standardy ochrony drzew, należy szczególnie zadbać o zachowanie i rozwój zielonej infrastruktury, zwłaszcza ochronę drzew w całym cyklu projektowym, w tym poprzez stosowanie standardów ochrony zieleni.” oraz „Jeżeli realizacja projektu infrastrukturalnego nie oddziałuje na drzewa (np. inwestycje punktowe, obiektowe, termomodernizacja), odpowiednie uzasadnienie należy przedstawić.” Zgodnie z zacytowanymi zapisami, stosowne uzasadnienia powinny zostać ujęte we wniosku o dofinansowanie. Natomiast kryterium „Zastosowanie standardu ochrony drzew” nie musi być obligatoryjnie realizowane przez podmiot wnioskujący o dofinansowanie.
  3. Czy jeśli skorzystalibyśmy ze wsparcia objętego Działaniem 10.01 dla części nieruchomości, nie niweczyłoby to możliwości ubiegania się o dofinansowanie z Działania 10.04 pozostałej części nieruchomości?

Nie ma ograniczeń, które uniemożliwiałyby skorzystanie z Działania 10.01 do realizacji projektu na części nieruchomości oraz 10.04 na pozostałej części nieruchomości, natomiast Wnioskodawca zobligowany jest, aby udowodnić rozdzielność pomiędzy projektami, a cele i rezultaty projektu nie mogą być tożsame. Nie jest jednak możliwe sfinansowanie nabycia tej samej nieruchomości w ramach dwóch różnych naborów. Należy również zweryfikować czy dla każdego z naborów zostałby spełniony efekt zachęty, a także czy nie wystąpiłoby podwójne finansowanie tych samych kosztów. Proszę również zapoznać się z Kwalifikowalnością dla wskazanych naborów.

  1. Opóźnienie terminu realizacji projektu - przez pryzmat dotychczasowej praktyki jakie są dopuszczalne terminy przesunięć, jak wiele razy podmioty zwracać się mogę o zezwolenie na przesunięcie?

W odpowiedzi na pytanie dotyczące zmiany terminu realizacji projektu, informuję, że po wybraniu wniosku do dofinansowania, istnieje możliwość wnioskowania o zmianę terminu rozpoczęcia jak i zakończenia realizacji projektu, jednak taka prośba jest rozpatrywana indywidualnie dla każdego Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę wskazane uzasadnienie zmiany i zaawansowanie realizacji projektu. Proszę również zapoznać się z zapisami Umowy o dofinansowanie z paragrafem 4, który zawiera informacje dotyczące realizacji projektu oraz paragrafem 17, który dotyczy zmian w projekcie i umowie.

  1. Kryterium oceny merytorycznej „Zgodność projektu z politykami środowiskowymi” – zgodność z ZASADĄ „ZANIECZYSZCZAJĄCY PŁACI” – w ramach tej zasady wymagane jest, aby zanieczyszczający pokrywali koszty spowodowanego przez siebie zanieczyszczenia lub szkody w środowisku w tym koszty środków wprowadzonych w celu zapobieżenia i zaradzenia temu zanieczyszczeniu i szkodzie oraz ich kontroli, a także koszty ponoszone w związku z tym przez społeczeństwo. Dotyczy to w szczególności zanieczyszczeń przemysłowych, zanieczyszczeń wody i gleby oraz gospodarowania odpadami. W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
  2. czy jeśli na terenie zdegradowanego obszaru, którego właścicielem jest przedsiębiorca, na którym realizowany będzie projekt dopuszczalne jest, że nie występują żadne zanieczyszczenia przemysłowe, zanieczyszczenia wody i gleby oraz odpady?
  3. jeśli nie występują powyżej określone zanieczyszczenia, to czy wystarczającym dla spełnienie tego kryterium jest wskazanie braku takich zanieczyszczeń na terenie zdegradowanym? Czy też wymagane jest przedłożenie wraz z wnioskiem dokumentów potwierdzających brak zanieczyszczeń? Jeśli tak, to proszę napisać jakiego rodzaju to muszą być dokumenty?
  4. w jaki sposób należy spełnić zgodność z tą zasadą, jeśli na terenie zdegradowanym nie występują opisane powyżej zanieczyszczenia?
  5. w jaki sposób rozumiana jest szkoda w środowisku? Czy zakupiony przez firmę teren po dawnej żwirowni można uznać jako teren, którym wyrządzono szkodę w środowisku? W jaki sposób udowodnić zgodność projektu z tą zasadą w przypadku przejęcia terenu byłej żwirowni, który planujemy poddać zagospodarowaniu na infrastrukturę lokalną w ramach projektu do działania 10.01 FESL? Czy powinniśmy dostarczyć dokumenty, które wskazują na fakt, iż jako Wnioskodawca nie jesteśmy podmiotem zanieczyszczającym/wyrządzającym szkodę w środowisku?
  6. Istnieje możliwość realizacji projektu na terenie zdegradowanym, który nie będzie posiadał zanieczyszczonej wody lub gleby;
  7. i c) Jeżeli teren, na którym realizowany jest projekt nie jest zanieczyszczony, wówczas nie ma potrzeby przedstawiania dokumentu potwierdzającego przedmiotowy fakt, o ile oświadczenia przedsiębiorcy w przedmiotowym zakresie będą prawdziwe.
  8. Szkoda w środowisko to działanie, które ma charakter negatywny, jest do zweryfikowania w oparciu o zmiany stanu, funkcji przyrodniczych danego obszaru, elementu przyrody, w stosunku do stanu początkowego, która została spowodowana bezpośrednio lub pośrednio przez działalność podmiotu korzystającego ze środowiska. Wnioskodawca powinien przedstawić dokumenty świadczące o wyczerpaniu wszelkich środków prawnych (odwołania, rekompensaty, wyroki sądowe) związanych z wystąpieniem o zadośćuczynienie szkody w środowisku lub likwidacji zanieczyszczenia (np. wystąpiono do właścicieli żwirowni o naprawę szkody). Możliwe jest również przedstawienie ekspertyzy potwierdzającej, że identyfikacja podmiotu „zanieczyszczającego” nie jest jednoznacznie możliwa (przeprowadzono postępowanie, w toku którego podjęto próbę ustaleń co do podmiotu zobowiązanej likwidacji zanieczyszczenia lub naprawy szkody w środowisku), a teren/obszar objęty projektem mimo to wymaga podjęcia działań naprawczych.

Proszę mieć na względzie fakt, że zgodnie z zapisami SZOP FE SL 2021-2027 dla działania FESL.10.01 w ramach projektu nie ma możliwości wsparcia kosztów związanych z rekultywacją terenu, na którym zostanie umiejscowiony projekt.

  1. Proszę o informację czy w ramach realizacji projektu można wybudować centrum handlowe? Na zasadzie infrastruktury lokalnej, którą Wnioskodawca będzie wynajmował innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą.

W dokumentacji aplikacyjnej nie ma zapisu, który wskazywałby, że w ramach infrastruktury lokalnej nie można wybudować centrum handlowego. Infrastruktura powstała w wyniku projektu musi zostać udostępniania bezpośrednio przez Wnioskodawcę w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady, na warunkach rynkowych, co wyklucza, że Wnioskodawca prowadzi na niej własną działalność produkcyjną lub usługową. Proszę pamiętać, że nie można udostępniać wytworzonej w ramach projektu infrastruktury podmiotowi, który zamierza dalej udostępniać infrastrukturę innym podmiotom.

  1. Planujemy stworzyć Centrum wsparcia innowacyjnych biznesów Medtech (dla firm startup w medycynie i informatyce). Chcemy wynajmować powierzchnię w ramach budynku biurowego po cenach rynkowych. Jednocześnie chcielibyśmy w tym budynku stworzyć laboratorium z serwerami i narzędziami informatycznymi oraz centrum badań klinicznych - które także podlegałoby najmowi (firmom, które np. najmują już powierzchnie, a które z racji swojej charakterystyki biznesu będą miały w naszej przestrzeni dostęp do zarówno powierzchni biurowych jak i zaplecza rozwoju B+R). Czy taki zakres jest kwalifikowany? Czy możemy zbudować tylko biura i przeznaczyć je pod najem? Czy możemy także nająć im infrastrukturę laboratoriów? Czy możemy zaplanować jako niekwalifikowaną część związaną z laboratoriami, a kwalifikowaną część biurową?

W sytuacji, kiedy planowana inwestycja ma zostać dofinansowana w oparciu o artykuł 56 rozporządzenia 651/2014., zgodnie z zapisami kwalifikowalności dla wydatków, pomoc może zostać przeznaczona na zbudowanie lub modernizację lokalnej infrastruktury, która dotyczy infrastruktury przyczyniającej się na poziomie lokalnym do poprawy otoczenia biznesu i środowiska konsumenckiego oraz do modernizacji i rozwoju bazy przemysłowej. W oparciu o artykuł 56 nie można udzielać wsparcia na tworzenie infrastruktury badawczej, gdyż ta powinna być wspierana w oparciu o art. 26. Zatem w ramach naboru można uzyskać wsparcie na wygenerowanie infrastruktury biurowej, natomiast infrastruktura badawcza oraz testowo – doświadczalna mają inne podstawy prawne do wsparcia i tym samym nie ma możliwości wsparcia ich w ramach ogłoszonego naboru.

  1. Na czym i w jakiej formie prawnej ma polegać udostępnienie powierzchni dla NGO (instytucjom pożytku publicznego)?

Dokumentacja naboru wskazuje, że powinny być spełnione warunki rynkowe rozumiane jako: Warunki rynkowe – transakcja, która wynika z otwartego i niedyskryminacyjnego postępowania. Warunki transakcji między umawiającymi się stronami nie różnią się od tych, jakie określiłyby niezależne przedsiębiorstwa i nie zawierają jakiegokolwiek elementu zmowy. Cena rynkowa usług jest kształtowana przez tendencje podaży i popytu i jest ustalana w oparciu o aktualne warunki rynkowe oraz przejrzyste i niedyskryminacyjne zasady, jakie w transakcjach handlowych stosują między sobą podmioty niepowiązane.

  1. Czy istnieje możliwość ograniczenia grupy klientów do start-up medtech ze Śląska?

Infrastruktura taka może być ukierunkowana do przedsiębiorstw z terenu województwa śląskiego. Proszę jednak pamiętać, że wśród start-upów medtech musi zostać uwzględniona zasada udostępniania zainteresowanym użytkownikom w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady, co w szczególności oznacza konieczność udostępnienia na cenach rynkowych.

  1. Czy istnieje możliwość wykupu startup-u, któremu wcześniej Wnioskodawca wynajmował powierzchnię?

Kwestia wykupu start-up jest odrębnie regulowana pomiędzy wynajmującym i Wnioskodawcą, jako właścicielem nieruchomości i nie ma znaczenia z punktu widzenia realizowanego projektu. Jednakże należy zwrócić uwagę na fakt, że realizując projekt Wnioskodawca zobowiązany jest do utrzymania trwałości projektu (w zależności od statusu przedsiębiorstwa MŚP – 3 lata, duże – 5 lat). Naruszenie trwałości Projektu ma miejsce, jeżeli we wskazanym okresie zajdzie którakolwiek z poniższych okoliczności:

  1. zaprzestanie, zawieszenie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty FE SL 2021-2027;
  2. zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
  3. istotna zmiana wpływająca na charakter Projektu, jego cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.

Samo wykupienie startup-u nie stanowi naruszenia zasad projektu czy też jego trwałości, jednakże „przejęcie” podmiotu, który dotychczas działał jako odrębny podmiot gospodarczy i wynajmował powierzchnię biurową na zasadach wolnorynkowych oznacza, że powierzchnia biurowa będzie użytkowana przez beneficjenta. Sytuacja taka oznacza wystąpienie okoliczności opisanych powyżej i wówczas stanowi naruszenie zasad trwałości projektu.

  1. Wnioskodawca posiada pozwolenie na budowę pod tytułem: "Budowa budynku o funkcji hotelowej, usługowo-biurowej z garażem podziemnym wraz z zagospodarowaniem terenu; infrastrukturą techniczną i drogową ". Inwestycja obejmuje budowę na terenie poprzemysłowym 4 budynków (teren podlega także rewitalizacji, obejmując ochroną konserwatorską część kamienicy), z tymże jedynie jeden budynek biurowy zostanie objęty wnioskiem i dofinansowaniem (ten biurowy). Nazwa pozwolenia "budowa budynku" (mimo iż pozwolenie i projekt dot. budowy 4 budynków) związana jest z parkingiem podziemnym łączącym wszystkie te 4 budynki i przepisami pożarowymi (mimo 4 odrębnych budynków). Parking jest niekwalifikowalny i nie będziemy go ujmować w projekcie. Czy możemy kwalifikować jeden z budynków, mimo, iż pozwolenie dot. 4 budynków (podobnie jak projekt budowlany)? Czy musimy wyodrębnić jakoś ten budynek? Czy wystarczy wyodrębnić go funkcjonalnie i kosztowo (tzn. opisać infrastrukturę, która do niego przynależy i koszty, co wynika zresztą z projektu)? Czy taka nazwa pozwolenia może zostać? Czy musimy wykazywać inne koszty jako niekwalifikowane (innych budynków, parkingu)?

Jest możliwość kwalifikowania tylko jednego budynku jako tego, który jest objęty wnioskiem o dofinansowanie, jednakże w takim przypadku należy wziąć pod uwagę konieczność rozdzielenia wszystkich wydatków, które będą objęte projektem. Należy pamiętać o konieczności umieszczania zapytań w bazie konkurencyjności i niełączeniu w jednym zapytaniu kosztów związanych z inwestycją objętą projektem oraz kosztów dotyczących wydatków dotyczących pozostałych budynków. W przypadku wybrania jednego wykonawcy należy pamiętać o zachowaniu pełnej odrębności dla realizowanej inwestycji. Ponadto w przypadku wystąpienia zmian w projekcie należy wykazać w sposób niebudzący wątpliwości, której części inwestycji one dotyczą - czy tej związanej z wnioskiem o dofinasowanie czy pozostałej powierzchni. Jednocześnie proszę mieć na uwadze, że po zakończeniu projektu zobowiązani są Państwo przedstawić pozwolenie na użytkowanie. Tu powstaje pytanie, czy będzie ono częściowe (jedynie dla inwestycji objętej projektem) czy zostanie wydane po zakończeniu całej inwestycji. Jeśli po zakończeniu całej inwestycji wówczas należy mieć na uwadze, że wypłata dofinansowania wynikającego z wniosku o płatność końcową nie zostanie zrealizowana do czasu potwierdzenia pełnej realizacji wszystkich celów i rezultatów projektu, w tym potwierdzenia uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Proszę również przeanalizować czy w przypadku częściowego pozwolenia na użytkowanie zostanie ono wydane, jeśli nie zostanie zrealizowana któraś z kluczowych części inwestycji niekoniecznie wynikających z wniosku o dofinansowanie np. brak parkingu (garażu podziemnego) czy infrastruktury technicznej i drogowej. 

  1. Czy hipoteka jako zabezpieczenie otrzymania finansowania jest na jakimkolwiek etapie wymagana? Zgodnie z zapisem na str.57 Regulaminu, to My proponujemy formy zabezpieczenia (przy ubiegania się o zaliczkę ponad 10 000 000 zł), a wszystkie możliwe formy zabezpieczenia opisane są we wzorze umowy o dofinansowanie (jest ich więcej to m.in. gwarancja bankowa, cesja własności papierów wartościowych etc.). Czy zatem możemy wybrać inną?

W przypadku zaliczki, której suma transz przekracza 10 mln Wnioskodawca zobowiązany jest wnieść dodatkowe zabezpieczenie. W takim przypadku Wnioskodawca sam decyduje o formie zabezpieczenia, zgodnie z jedną z form wskazanych w umowie o dofinasowanie. Proszę jednak mieć na uwadze, że wybór formy dodatkowego zabezpieczenia każdorazowo wymaga akceptacji Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości. Beneficjent wnosi dodatkowe zabezpieczenie w chwili, gdy planuje lub już wnioskuje o zaliczkę, której wartość lub suma wartości z zaliczkami już wypłaconymi, przekracza 10 mln PLN. Przypominam, że dodatkowe zabezpieczenie jest ustanawiane w wysokości co najmniej 150% wartości najwyższej transzy zaliczki.

  1. Definicja Kryterium pn. Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne brzmi: Kryterium zostanie uznane za spełnione w przypadku, gdy projekt przyczyni się do zagospodarowania terenów poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych. Tereny zagospodarowane muszą zostać przeznaczone na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne. Przez teren poprzemysłowy, zdewastowany, zdegradowany należy rozumieć teren, który został poddany niekorzystnym dla ludzi lub środowiska przekształceniom lub zanieczyszczeniom, powodującym utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów i/lub obiektów w związku z realizowaną na nim lub oddziałującą na niego działalnością ludzką. Tereny takie to w szczególności:
  • tereny poprzemysłowe, w tym pogórnicze, wskazane w bazie OPI TPP 2.0 i kolejnych aktualizacjach bazy;
  • tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. wydobycie węgla kamiennego, brunatnego, torfu i łupków bitumicznych, działalność branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych z sektorem górnictwa) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo-składowe, socjalne lub transportowe, łącznie z obszarami niedokończonych inwestycji przemysłowych;
  • tereny po zakończonej działalności przemysłowej, zaklasyfikowane obecnie lub uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów przemysłowych, kolejowych, wojskowych wraz z terenami, które przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tych działalności;
  • tereny niezurbanizowane, wymagające łagodzenia negatywnych skutków oddziałującej na nie w przeszłości bądź obecnie działalności przemysłowej. Będą to w szczególności zlikwidowane szyby, hałdy/składowiska, nieczynne osadniki, bocznice kolejowe, wyrobiska, tereny niestabilne z uwagi na wcześniejsze wydobycie bądź składowanie odpadów np. górniczych, tereny o zanieczyszczonym gruncie.

Kryterium nie jest spełnione, kiedy oceniający uzna, że:

  • teren, na którym planuje się zlokalizować projekt nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego wpisującego się w wyżej wskazaną definicję oraz
  • w ramach projektu nie zostanie przeprowadzony proces zagospodarowania terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego wpisującego się w wyżej wskazaną definicję oraz
  • w wyniku realizacji projektu nie powstanie infrastruktura przeznaczona na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne.

Kryterium obowiązuje od momentu aplikowania przez cały okres realizacji projektu.

W związku z powyższym, czy muszą być spełnione te trzy warunki jednocześnie tj.:  czy tereny muszą być poprzemysłowe i zdewastowane i zdegradowane?; czy wystarczy jeden z nich- np. tereny zdegradowane lub zdewastowane? Czy poprawnie rozumiemy zdanie: „Tereny takie to w szczególności:” -wymienione 4 rodzaje terenów to przykłady a nie jedyne tereny, które kwalifikują się do dofinansowania? Projekt obejmuje teren, który aktualnie jest terenem zabudowy usługowej/usług turystycznych zgodnie z danymi z urzędu gminy. Wnioskodawca dzierżawi teren od 2018 roku.  W budynku, który planujemy poddać rewitalizacji wcześniej było laboratorium, a także prowadzona sprzedaż produktów rolnych, obok hodowano m.in. zwierzęta, był warsztat mechaniczny. Teren ten był oznaczony z przeznaczeniem badawczo-naukowym. Reasumując obiekt jest zdegradowany i zdewastowany, ale nie mamy aktualnie pewności czy jest to teren poprzemysłowy.

Teren przeznaczony na realizację projektu nie musi być łącznie terenem poprzemysłowym, zdewastowanym i zdegradowanym. Musi natomiast wpisywać się w definicję wskazaną w kryterium pn. "Projekt zagospodaruje tereny poprzemysłowe, zdewastowane, zdegradowane w celu wykorzystania na cele gospodarcze, środowiskowe, społeczne bądź edukacyjne", co oznacza, że jeśli nie stanowi terenu poprzemysłowego, zdewastowanego, zdegradowanego, wpisującego się we wskazaną w kryterium definicję, kryterium zostanie uznane za niespełnione. Równocześnie jednak "katalog" tychże terenów, określony w kryterium, nie jest "katalogiem" zamkniętym, a jedynie przykładami precyzującymi jakie tereny mogą się mieścić w definicji. Jak wskazano powyżej, nie ma konieczności, aby teren, na którym realizowany będzie projekt, był łącznie terenem poprzemysłowym, zdewastowanym i zdegradowanym, aby można było uznać, że wpisuje się w definicję terenu poprzemysłowego. Jednocześnie należy pamiętać, że przedmiotowa kwestia oceniana jest podczas oceny merytorycznej. Oznacza to, że Eksperci, po weryfikacji informacji wskazanych przez Wnioskodawcę na etapie złożenia WOD (zarówno w formularzu wniosku, jak i w załącznikach), decydują o kwestii spełniania tego kryterium, jak i pozostałych kryteriów merytorycznych.

  1. Planujemy w ramach projektu zaadaptować teren poprzemysłowy i zdegradowany, gdzie znajduje się kilka budynków (gdzie jeden zostanie zmodernizowany i nadbudowany, a pozostałe zostaną wyburzone i na ich miejscu zostanie wybudowany nowy budynek) - całość będzie stanowiła jeden kompleks budynków, jako infrastruktura lokalna (czyli powierzchnia gdzie będą znajdować się boksy magazynowo-warsztatowe, pomieszczenia biurowe, sale konferencyjne wraz z wyposażeniem ułatwiającym prowadzenie działalności gospodarczej przez użytkowników - które będą udostępniane start-upom i małym przedsiębiorstwom do prowadzenia własnego biznesu) - którego celem jest poprawa otoczenia biznesu oraz modernizacja i rozwój bazy przemysłowej (innymi słowy zagospodarowanie terenów poprzemysłowych/degradowanych na cele społeczno-gospodarcze). Wymogiem konkursu jest, aby cena pobierana za użytkowanie infrastruktury odpowiadała cenie rynkowej. W związku z powyższym, musimy dokonać rozeznania rynku, jakie są stawki udostępniania tego typu obiektów. I tutaj pojawia nam się pytanie, jak "daleko" jeśli chodzi o skalę porównania, powinniśmy dokonać takiej analizy, aby eksperci podczas oceny wniosku nie podważyli, że przyjęliśmy "nieadekwatne" stawki za udostępnianie planowanej do wybudowania infrastruktury? Czy powinniśmy się skupić tylko na rynku lokalnym (w obrębie danego miasta czy gminy), regionalnym (skala województwa), czy może krajowym? Czy na etapie oceny merytorycznej, eksperci mogą prosić o dostarczenie dokumentów, potwierdzających rozeznanie w tym zakresie?

Przepisy oraz wytyczne nie regulują kwestii analizy w tym zakresie. Jeżeli ma powstać infrastruktura lokalna w regionie województwa śląskiego, to zasadnym byłoby odniesienie się do zasad rynkowych obowiązujących w województwie, gdyż na tym rynku infrastruktura będzie udostępniana. Eksperci mają możliwość wezwania do wyjaśnień do całości informacji wskazywanych we wniosku o dofinansowanie, także w zakresie sporządzenia analizy finansowej i ekonomicznej, będącej podstawą dla wyliczenia wartości dofinansowania projektu.

  1. Katalog terenów jest dość szeroki, a na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek wykazania, czy dany teren jest poprzemysłowy. W związku z powyższym czy teren, który np. obecnie od 10 lat jest nieużytkowany (natomiast wcześniej przez 30 lat funkcjonowała tam stacja benzynowa) może być uznany za obszar, na którym może być realizowany projekt?

Regulamin wyboru projektów wraz z załącznikami nie nakazuje załączenia dokumentu potwierdzającego fakt, że teren jest poprzemysłowy, zdegradowany, zdewastowany. Jednakże to Wnioskodawca jest zobowiązany udowodnić, że teren, na którym realizowany będzie projekt, jest terenem poprzemysłowym, zdegradowanym, zdewastowanym. Może okazać się, że same zapisy we wniosku aplikacyjnym nie będą wystarczające, aby ekspert mógł ocenić kryterium za spełnione. W związku z czym Wnioskodawca ma możliwość np. załączenia dokumentacji zdjęciowej, dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie inwentaryzacji przez rzeczoznawcę, dokumentu potwierdzającego, że na danym terenie działalność prowadzona była przez zakład przemysłowy. Katalog dokumentów, które nie mają obligatoryjnego charakteru, może być szeroki.

Teren po byłej stacji benzynowej może stanowić teren poprzemysłowy, zdegradowany, zdewastowany. Wnioskodawca powinien we wniosku o dofinansowanie opisać taki teren ze wskazaniem jego charakteru poprzemysłowego, zdegradowanego, zdewastowanego.

  1. Czy dla spełnienia kryterium polegającego na udostępnianiu infrastruktury organizacjom pożytku publicznego, podmiotom działającym w obszarze kultury, sportu i rekreacji (pkt. 17 Tabeli nr 1 Kryteriów wyboru projektów) wystarczy udostępnianie infrastruktury podmiotom działającym w obszarze kultury, sportu i rekreacji, które nie mają statusu organizacji pożytku publicznego? Stanowisko Wnioskodawcy: Podmioty działające w obszarze kultury, sportu i rekreacji, którym udostępniana jest infrastruktura nie muszą posiadać statusu OPP. Uzasadnienie: Wskazujemy, że dla współpracującej z nami spółki w odpowiedzi na pytanie: „Czy dla spełnienia kryterium polegającego na udostępnianiu infrastruktury organizacjom pożytku publicznego, podmiotom działającym w obszarze kultury, sportu i rekreacji (pkt. 17 Tabeli nr 1 Kryteriów wyboru projektów) wystarczy udostępnianie infrastruktury podmiotom działającym w obszarze kultury, sportu i rekreacji, które nie mają statusu organizacji pożytku publicznego? Naszym zdaniem za pozytywną odpowiedzią przemawia opis tego kryterium, czyli oddzielenie wskazania organizacji pożytku publicznego od wskazania podmiotów działających w obszarze kultury, sportu i rekreacji przecinkiem, co wskazuje na równorzędność tych dwóch kategorii.” ŚCP wskazało, że: „Wskazany w definicji kryterium zapis nie oznacza, że organizacje pożytku publicznego, podmioty działające w obszarze kultury, sportu i rekreacji należy traktować łącznie. Należy przez to rozumieć, że Wnioskodawca mógłby np. udostępnić infrastrukturę podmiotom w obszarze kultury, sportu i rekreacji, bez dookreślenia, że takowa jest uznana za organizację pożytku publicznego. Należy jednak pamiętać, że Wnioskodawca może udostępniać infrastrukturę wyłącznie w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady” Jednakże, podczas szkolenia wskazano, że podmioty takie muszą posiadać status organizacji pożytku publicznego. W związku z powyższym prosimy o wyjaśnienie zaistniałych rozbieżności.

Wskazany w definicji kryterium zapis nie oznacza, że organizacje pożytku publicznego, podmioty działające w obszarze kultury, sportu i rekreacji należy traktować łącznie. Należy przez to rozumieć, że Wnioskodawca mógłby np. udostępnić infrastrukturę podmiotom w obszarze kultury, sportu i rekreacji, bez dookreślenia, że takowa jest uznana za organizację pożytku publicznego. Należy jednak pamiętać, że Wnioskodawca może udostępniać infrastrukturę wyłącznie w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady.

II. KWALIFIKOWALNOŚĆ

  1. Planujemy w ramach projektu przed tworzonym budynkiem zapewnić przestrzeń zewnętrzną z małą architekturą (do głównych kosztów należałyby tutaj: wybrukowanie, zadaszenia, infrastruktura np. na kino letnie - stała konstrukcja do montażu ekranu), chodniki, ławki, mini amfiteatr (3-4 rzędy ławek zabudowanych kaskadowo, podwyższenie na scenę), infrastruktura zielono-niebieska (nasadzenia, fontanna). Przestrzeń miałaby być dostępna dla lokalnej społeczności, dla wynajmujących powierzchnie w budowanym w projekcie obiekcie i udostępniana byłaby na imprezy wystawiennicze plenerowe, kulturalne działania społeczne (typu street art, kino plenerowe, grupowe zajęcia/warsztaty kulturalne na zewnątrz). Chcemy w ramach projektu zrealizować założenia Nowego Europejskiego Bauhausu NEB i powyższe działania stanowiłyby istotny element w zakresie wymogu "włączenie". Czy ww. wydatki będą kwalifikowały się do wsparcia w ramach naboru?

Dla każdej z wskazanych podstaw prawnych (art. 53, 55 i 56) przewidziano możliwość kwalifikowana m.in. robót budowalnych czy środków trwałych. Jeśli wydatki zaplanowane w projekcie spełnią wymogi kwalifikowalności przewidziane dla konkretnej podstawy prawnej wskazane w załączniku nr 6 do regulaminu wówczas możliwe jest wsparcie na wskazane w zapytaniu wydatki.

Proszę mieć na uwadze, że w ramach 1 wniosku o dofinansowanie można ubiegać się o wsparcie albo infrastruktury kulturalnej albo sportowej/wielofunkcyjnej rekreacyjnej albo lokalnej.

  1. Czy VAT może być kwalifikowalny w przypadku fundacji, która nie może odzyskać VAT-u?

Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym.

  1. Jaka jest różnica między „modernizacją" a „remontem" oraz „wyburzeniem" i „rozbiórką”, które przesądzają o kwalifikowalności wydatków?

Dokumentacja dla naboru nie zawiera definicji dla wskazanych pojęć. Jako remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego. Natomiast modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Rozbiórka oznacza demontaż i usunięciu z przestrzeni określonego, istniejącego obiektu budowlanego lub jego części. Wyburzenie oznacza destrukcję istniejącego obiektu budowlanego lub jego części, które uniemożliwia odzyskanie materiałów, z których została ona zbudowana. Proszę również zapoznać się z dokumentem "Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027" i kwalifikowalnością dla naboru.

  1. Czy w ramach kosztów projektu można zburzyć stojący budynek?

W ramach kategorii kosztów roboty budowlane można kwalifikować między innymi koszt wyburzenia budynków (a w przypadku innych naniesień – koszt ich likwidacji) znajdujących się na nieruchomości, na której zostanie zlokalizowany projekt. Należy zwrócić uwagę, że kosztem niekwalifikowalnym pozostają koszty remontu oraz rozbiórki.

  1. Koszty kwalifikowalne są na podstawie art. 53 rozp. 651, czy zatem punkty 5d i 5e są kosztami kwalifikowalnymi w tej dotacji?
  2. koszty operacyjne bezpośrednio związane z projektem lub działaniem kulturalnym, np. wynajem lub dzierżawa nieruchomości lub obiektów kulturalnych, koszty podróży i materiałów bezpośrednio związanych z projektem lub działaniem kulturalnym, koszty struktur architektonicznych na potrzeby wystaw i dekoracji scenicznych, wypożyczenie, dzierżawa i amortyzacja narzędzi, oprogramowania i sprzętu, koszty praw dostępu do utworów chronionych prawem autorskim oraz innych powiązanych treści chronionych prawem własności intelektualnej, koszty promocji oraz koszty ponoszone bezpośrednio w wyniku projektu lub działalności; koszty amortyzacji i koszty finansowania są kwalifikowalne tylko wówczas, gdy nie zostały objęte pomocą inwestycyjną;
  3. koszty personelu pracującego na rzecz instytucji kulturalnej lub obiektu dziedzictwa kulturowego lub projektu;

Zgodnie z Kwalifikowalnością dla Naboru nr FESL-10.01.IP.01-100/24 - Pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego (na podstawie artykułu 53 Rozporządzenia Komisji (UE) numer 651/2014) nie obejmuje wsparcia kosztów personelu oraz kosztów operacyjnych. Szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności wydatków wskazano w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów pn. Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.01.IP.01-100/24.

  1. Mam pytanie dotyczące możliwości zakwalifikowania kosztów wykonania inwentaryzacji dendrologicznej, operatu i planu ochrony zieleni (działanie pozwalające na uzyskanie punktów w ramach oceny merytorycznej). W ramach spotkania informacyjnego uzyskaliśmy informację o możliwości zakwalifikowania projektu budowlanego pod robotami budowlanymi bądź jako WNIP. Czy analogicznie można zrobić w przypadku ww. kosztów związanych z zapewnieniem ochrony drzew? W budżecie projektu, który jest planowany do złożenia pojawią się koszty robót budowlanych, a dokładniej prac ziemnych związanych z utworzeniem na terenie poprzemysłowym pola golfowego – czy analogicznie możemy te koszty ująć pod robotami budowlanymi bądź jako WNIP?

Zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków, koszt dotyczący robót i materiałów budowalnych dla uzyskania wsparcia musi spełniać warunki wskazane w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów, w którym wskazano, że wydatki te (materiały i roboty budowlane) m.in. muszą zostać ujęte w aktywach beneficjenta i podlegać amortyzacji. Dlatego w przypadku dokumentacji projektowej jest to jak najbardziej możliwe. Jeśli dobrze rozumiem inwentaryzacja dendrologiczna jest usługą zleconą zewnętrznej firmie, która kończy się przygotowanym raportem. W ramach wydatków zaplanowanych dla naboru FESL-10.01.IP.01-100/24 nie ma możliwości kwalifikowania kosztów tj. usługi zewnętrzne. Jeśli chcieliby Państwo kwalifikować tego rodzaju wydatek wówczas musicie przeanalizować, czy zostanie on ujęty w aktywach beneficjenta i będzie podlegał amortyzacji. Warunek ten dotyczy wszystkich kosztów, które mogą zostać dofinansowanie w ramach omawianego naboru, czyli nie tylko robót budowlanych, ale również środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jeśli usługa ta wpisuje się w którąś z kategorii kosztów i spełnia warunki kwalifikowalności określone dla danego kosztu wówczas można ją ująć jako koszt kwalifikowalny w projekcie. Jeśli natomiast inwentaryzacja nosi znamiona usługi, wówczas nie ma możliwości dofinansowania jej w tym naborze.

  1. Celem projektu będzie modernizacja i zapewnienie funkcji kulturalnej dla zdewastowanego obiektu, który po modernizacji wejdzie w większy obszar kulturalny, gdzie prowadzone są spotkania kulturalne i znajduje się muzeum. Budynek po modernizacji będzie przeznaczony dla zorganizowanych spotkań powyżej 50 osób, co z kolei implikuje konieczność zapewnienia drogi pożarowej. Bez tego budynek nie będzie mógł być oddany do użytku. Czy w takiej sytuacji koszty związane z powstaniem drogi pożarowej będą kosztem kwalifikowanym?

Informuję, że zgodnie z zapisami wskazanymi w załączniku: Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.01.IP.01-100/24 do wydatków niekwalifikowalnych zalicza się m.in.: „koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych lub o podobnej funkcjonalności”, w związku z powyższym przedmiotowy wydatek będzie kosztem niekwalifikowalnym.

  1. Czy budowa kompostownika przy obiekcie, który jest s kosztem niezbędnym do realizacji zadania może stanowić koszt kwalifikowalny?

Zgodnie z zapisami wskazanymi w załączniku dot. kwalifikowalności - do wydatków kwalifikowalnych zaliczają się m.in. środki trwałe oraz roboty budowlane, w związku z powyższym, jeżeli wydatek będzie wpisywał się w którąś z tych kategorii kosztu i będzie spełniał warunki kwalifikowalności – wówczas może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny.  Należy jednak pamiętać, że kwestia zasadności wydatku w projekcie zostanie oceniona na etapie oceny merytorycznej.

  1. Działka ma 2 hektary powierzchni, jednak z projektu zostaną wyłączone budynki o powierzchni 0,2 hektara. Czy we wniosku jako powierzchnie powinniśmy wskazać 2 hektary czy też 1,8? Dodatkowo, czy tereny wchodzące w teren będący celem projektu, ale przyległy bezpośrednio do budynków, które z tego projektu zostaną wyłączone – możemy zagospodarować na poczet projektu np. tworzenie zewnętrznych zadaszeń, stworzenie sceny, miejsca do organizowania spotkań.

 W ramach wydatków należy wykazać powierzchnie związane bezpośrednio z projektem, w związku z czym, z przedstawionych informacji wynika, że kwalifikowalna jest powierzchnia 1,8 hektara. Ponadto teren wokół budynków, który Wnioskodawca planuje zagospodarować do celów projektu, może zostać uznany za kwalifikowalny pod warunkiem, iż wydatek z tym związany będzie spełniał warunki kwalifikowalności tj. wydatki muszą zostać ujęte w aktywach beneficjenta i podlegać amortyzacji. Kwestia zasadności wydatku w projekcie zostanie oceniona na etapie oceny merytorycznej.

  1. Jakie koszty przeznaczone na potrzeby zagospodarowania terenu, poza robotami budowlanymi polegającymi na budowie budynku, mogą stanowić koszty kwalifikowane? Pragniemy wskazać, że zgodnie z treścią Przewodnika „Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.01.IP.01-100/24” (dalej: „Przewodnik”) co do zasady roboty budowlane rozumiane jako: „a) materiały i roboty budowlane związane z realizowaną inwestycją, to jest: koszty budowy, modernizacji, prac konserwatorskich oraz restauratorskich. b) koszt wyburzenia budynków (a w przypadku innych naniesień – koszt ich likwidacji) znajdujących się na nieruchomości będącej lokalizacją projektu.” stanowią koszty kwalifikowane. Ponadto, zgodnie z pkt. 3.3. Przewodnika „W przypadku kosztów dotyczących zagospodarowania terenu musi on służyć wyłącznie celom projektu.” Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) GRUPA 1 Budynki i Lokale oraz Spółdzielcze Prawo do Lokalu Użytkowego i Spółdzielcze Własnościowe Prawo do Lokalu Mieszkalnego „W skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się także obiekty pomocnicze obsługujące dany budynek, przykładowo chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie.” Natomiast zgodnie z pkt VI ppkt 1. Przewodnika „Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności: (…) koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych lub o podobnej funkcjonalności.”

Zgodnie z załącznikiem „Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.01.IP.01-100/24” katalog wydatków kwalifikowalnych jest katalogiem zamkniętym co oznacza, że wyłącznie wskazane w nim koszty mogą stanowić koszty kwalifikowalne, natomiast katalog kosztów niekwalifikowalnych jest katalogiem otwartym co oznacza, iż inne niż wskazane w nim koszty mogą również stanowić koszty niekwalifikowalne. Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności wymienione w pkt. IV w wyżej wymienionym załączniku.

  1. Czy z kosztów robót budowlanych należy wydzielić jako koszty niekwalifikowane, wydatki związane z budowaniem dróg i miejsc parkingowych? Wydatki te powinny być alokowane do wartości budynku w ewidencji rachunkowej wnioskodawcy.

Zgodnie z pkt. IV w załączniku „Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.01.IP.01-100/24”, koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych lub o podobnej funkcjonalności, są kosztami niekwalifikowalnymi. Wnioskodawca ma możliwość wykazania przedmiotowych wydatków w ramach kosztów niekwalifikowalnych.

  1. Prace polegające na zagospodarowaniu terenu to m.in.:
  • ogrodzenia terenu i wyznaczenia stref niebezpiecznych,
  • wykonania dróg, wyjść i przejść dla pieszych,
  • doprowadzenia energii elektrycznej oraz wody oraz odprowadzania lub utylizacji ścieków,
  • urządzenia pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i socjalnych;
  • zapewnienia oświetlenia naturalnego i sztucznego;
  • zapewnienia właściwej wentylacji, łączności telefonicznej
  • urządzenia składowisk materiałów i wyrobów.

Czy z powyższych wydatków wyłącznie koszty zagospodarowania terenu związane z budowaniem dróg i miejsc należy uznać za koszty kwalifikowane?

Zgodnie z pkt. IV w załączniku „Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.01.IP.01-100/24” koszty materiałów i robót budowlanych związanych z budowaniem dróg i miejsc parkingowych lub o podobnej funkcjonalności są kosztami niekwalifikowalnymi. W przypadku kosztów dotyczących zagospodarowania terenu musi on służyć wyłącznie celom projektu. Zasadność wydatków będzie podlegać weryfikacji na etapie oceny spełnienia kryteriów merytorycznych.                                                                                                                    

  1. W dniu 14.03.2024r. zaktualizowany został dokument pn. Kwalifikowalność dla naboru numer FESL-10.01.IP.01-100/24. W zakresie kosztów kwalifikowanych dodano następujący zapis: „1. Za koszty niekwalifikowalne uznaje się w szczególności: (…) •MATERIAŁY I ROBOTY BUDOWLANE ZWIĄZANE ZE ŹRÓDŁAMI WYTWARZAJĄCYMI ELEKTRYCZNOŚĆ LUB CIEPŁO W OPARCIU O PALIWA KOPALNE M.IN. WĘGIEL KAMIENNY, WĘGIEL BRUNATNY, ROPĘ NAFTOWĄ, GAZ ZIEMNY, TORF (…)”. Rozumiem, że w związku z powyższym CAŁA INSTALACJA ELEKTRYCZNA I GAZOWA STANOWI KOSZT NIEKWALIFIKOWANY? PROSZĘ O POTWIERDZENIE. Czyli kosztem kwalifikowanym może być objęta wyłącznie instalacja fotowoltaiczna lub pompa ciepła? W takich przypadkach kwalifikowany byłby: zakup, transport oraz instalacja paneli/pompy? Proszę o potwierdzenie.

Wskazane wykluczenie dotyczy wykluczenia instalacji gazowej. Instalacja elektryczna jest kwalifikowalna. Do wsparcia kwalifikuje się instalacja fotowoltaiczna oraz pompa ciepła, pod warunkiem spełnienia warunków kwalifikowalności (w zależności czy Wnioskodawca uzna takie wydatki za roboty i materiały budowlane czy za środek trwały).

III. WŁADANIE NIERUCHOMOŚCIĄ

  1. Celem projektu będzie zrewitalizowanie jednego z obiektów poprzemysłowych. Obiekt ten w chwili obecnej jest przez nas nabywany od dotychczasowego właściciela. Na prace w obiekcie zostało wydane pozwolenie na budowę w 2015 r. Do dnia dzisiejszego wykonywane były w obiekcie tak naprawdę tylko pozorne prace budowlane, natomiast prace te zostały ujęte w dzienniku budowy. Dlatego dla nas naturalnym podejściem jest konieczność zamknięcia obecnej inwestycji, następnie przeprowadzanie inwentaryzacji i po przygotowaniu dokumentacji technicznej wystąpienie o nowe pozwolenie na budowę. Jednak ze względu na fakt, iż obiekt ten również stanowi zabytek, proces ten może być bardzo czasochłonny, dlatego szukamy innego rozwiązania, które być może będzie akceptowalne. Definicja efektu zachęty ujęta w rozdziale 2.3. pkt. 3. regulaminu wyboru projektów brzmi: „Pamiętaj, że jesteś zobowiązany do zachowania efektu zachęty. Oznacza to, że realizację projektu możesz rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie (sposób składania wniosku o dofinansowanie zgodnie z zapisami podrozdziału 3.1 niniejszego Regulaminu). Jeżeli rozpoczniesz projekt przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, nie zostanie on objęty wsparciem. Przez rozpoczęcie realizacji projektu rozumie się rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie związane z realizacją projektu, w tym zamówienie urządzenia lub inne zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Za rozpoczęcie prac nie uznaje się zakupu gruntów, prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności”. Zgodnie z tą definicją weryfikowane jest czy Wnioskodawca nie rozpoczął tej inwestycji. Natomiast tak jak wspomniano wcześniej w chwili obecnej jesteśmy w trakcie procesu nabywania tej nieruchomości od zupełnie niepowiązanego podmiotu. W związku z powyższym czy jeżeli o dofinansowanie wystąpi nowy podmiot, który do wniosku przedłoży pozwolenie, na pierwotnego inwestora, który wykonał już jakieś prace, czy będzie to traktowane jako inwestycja już rozpoczęta, czy może skoro Wnioskodawcą jest zupełnie inny podmiot to w związku z tym spełniony zostanie efekt zachęty.

Pozwolenie na budowę, które wymagane będzie na etapie podpisania umowy o dofinansowanie powinno być wystawione na Wnioskodawcę – nie na podmiot, który nie wnioskuje o dofinansowanie w ramach naboru. W przypadku jeżeli rozpoczęte zostały prace, które dotyczą zamierzenia projektu, bez względu na to na jaki podmiot wydane zostało pozwolenie na budowę, wówczas istnieje ryzyko, że efekt zachęty nie zostanie spełniony. Ocena tego, czy efekt zachęty zostanie spełniony zależy od treści dokumentów, które zostaną dostarczone wraz z wnioskiem o dofinansowanie oraz od zapisów samego wniosku (m.in. zakresu rzeczowo-finansowego). Ocena spełnienia efektu zachęty nie jest możliwa bez analizy dokumentacji dot. pozwolenia na budowę, dokumentacji projektowej oraz dziennika budowy. Znaczenie ma m.in. zakres prac, jaki został wymieniony w dzienniku budowy oraz zakres prac jaki zostanie opisany we wniosku o dofinansowanie.

Podsumowując:

  • Załączając do wniosku o dofinansowanie pozwolenie na budowę z 2015 roku – Wnioskodawca musi się liczyć z ryzykiem, że efekt zachęty nie zostanie spełniony.
  • Najbezpieczniejszą sytuacją dla Wnioskodawcy będzie przeprowadzenie inwentaryzacji i po przygotowaniu dokumentacji technicznej wystąpienie o nowe pozwolenie na budowę.
  • Na moment złożenia wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca musi posiadać prawo do dysponowania nieruchomością, w której ma być zlokalizowany projekt. Weryfikacja w tym zakresie odbędzie się na podstawie załączonego do wniosku dokumentu poświadczającego prawo do dysponowania nieruchomością na potrzeby projektu uwzględniając również okres trwałości.
  1. Czy wystarczającym dokumentem potwierdzającym prawo do nieruchomości jest umowa przedwstępna nabycia nieruchomości z datą przeniesienia własności po czasie złożenia wniosku, jeżeli z dokumentów planistycznych (plan miejscowy) wynika możliwość zrealizowania inwestycji?

Zgodnie z zapisami kryterium „Kwalifikowalność przedmiotowa projektu” weryfikacji podlegać będzie „Czy wnioskodawca ma prawo do dysponowania nieruchomością, w której ma być zlokalizowany projekt?”. Wyjaśnienie do przedmiotowego zapytania stanowi „Weryfikacja w tym zakresie odbędzie się na podstawie załączonego do wniosku dokumentu poświadczającego prawo do dysponowania nieruchomością na potrzeby projektu uwzględniając również okres trwałości.” W związku z powyższym, wskazana w zapytaniu umowa przedwstępna nabycia nieruchomości nie spełni wymogów dokumentu potwierdzającego prawem do dysponowania nieruchomości.

IV. ANALIZA FINANSOWA I EKONOMICZNA

  1. Czy prognozę finansową należy przygotować dla nakładów, kosztów i przychodów związanych z realizacją projektu? Czy dla całości działalności firmy? Chodzi np. o amortyzację – należy podać tylko amortyzację wynikającą z inwestycji w projekcie czy z uwzględnieniem wielkości całej amortyzacji firmy? Podobnie przy tabelach zysków i strat w Zakładce Trwałość - mają obejmować jedynie dane wynikające z inwestycji czy z całej działalności firmy, w tym z inwestycji projektowej?

Analizą finansową należy przygotować dla kosztów /przychodów związanych z realizacją projektu. Proszę o zapoznanie się również z instrukcją wypełniania analizy finansowej zawartą w arkuszu, znajdują się tam wskazówki w jaki sposób należy wypełnić poszczególne zakładki i pola.

  1. Definicja „zysku operacyjnego" i obliczanie kosztów - zgodnie z Regulaminem wyboru projektów: „Zysk operacyjny - różnica między zdyskontowanymi dochodami a zdyskontowanymi kosztami operacyjnymi w danym cyklu życia inwestycji, gdy różnica ta jest wartością dodatnią. KOSZTY OPERACYJNE obejmują koszty, takie jak koszty personelu, materiałów, zakontraktowanych usług, komunikacji, energii, konserwacji, czynszu, administracji, lecz NIE UWZGLĘDNIAJĄ, DO CELÓW NINIEJSZEGO ROZPORZĄDZENIA, KOSZTÓW AMORTYZACJI I KOSZTÓW FINANSOWANIA, JEŚLI ZOSTAŁY ONE OBJĘTE ZAKRESEM POMOCY INWESTYCYJNEJ". Czy takie założenie oznacza, że do kalkulacji kosztów włączamy koszty amortyzacji i finansowania, które nie zostały objęte zakresem pomocy inwestycyjnej?

Do kalkulacji zysku operacyjnego nie wlicza się kosztów amortyzacji i finansowania, które zostały objęte zakresem inwestycji objętej dofinansowaniem. Te koszty nie są uwzględniane przy obliczaniu całkowitego kosztu działalności operacyjnej przed opodatkowaniem.

  1. Szanowni Państwo, zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie, w polu B.14 należy m.in. przeprowadzić analizę potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego, w którym realizowany będzie projekt, uwzględniając te potrzeby. Jednocześnie w załączniku do wniosku jakim jest "Analiza Finansowa i Ekonomiczna"), zgodnie z instrukcją w ostatnim arkuszu należy przygotować analizę ekonomiczną dla projektu tj. opisać czynniki społeczno-gospodarcze, określ je ilościowo i jakościowo, biorąc pod uwagę wszystkie istotne społeczne, ekonomiczne i środowiskowe skutki realizacji projektu.

Czyli w zasadzie, informacje jakie należy podać we wniosku i w analizie się dublują - jeżeli jest inaczej, proszę o wyjaśnienie jakie są różnice pomiędzy tymi formularzami? Jednocześnie w arkuszu (załącznik - analiza...) pn. "Analiza ekonomiczna" wpisane jest, że trzeba podać tylko Wnioski z analizy ekonomicznej. W związku z powyższym, proszę o doprecyzowanie, czy w arkuszu pn. "Analiza ekonomiczna" (załącznik "Analiza Finansowa i Ekonomiczna”) należy przeprowadzić i opisać całą analizę, czy tylko podać wnioski z tej analizy?

Analiza, której należy dokonać w WOD w pkt. B.14 i Analiza ekonomiczna będąca częścią załącznika Analizy Finansowej i Ekonomicznej, częściowo mogą się ze sobą pokrywać. W punkcie B.14 WOD należy przeprowadzić analizę potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego, przy skupieniu się na potrzebach. Natomiast załącznik Analiza Finansowa i Ekonomiczna, wymaga szerszego postępowania w przeprowadzeniu analizy czynników społeczno-gospodarczych, z uwzględnieniem elementów ilościowych i jakościowych, ponieważ jest to analiza ekonomiczna, w związku z czym należy odnieść się przede wszystkim do wartości ujętych w dokumencie.

  1. Proszę o wskazanie jaką stopę dyskontową należy przyjąć do wyliczenia zysku operacyjnego?

 Właściwą stopą dyskontową do wyliczenia zysku operacyjnego na potrzeby określenia wartości pomocy jest stopa dyskontowa wskazywana przez UOKiK  https://uokik.gov.pl/wyjasnienia-wzory-oraz-pomocne-pliki.

  1. Czy w regulaminie nie ma pomyłki w definicji zysku operacyjnego? Zysk operacyjny - różnica między zdyskontowanymi dochodami a zdyskontowanymi kosztami operacyjnymi w danym cyklu życia inwestycji, gdy różnica ta jest wartością dodatnią. Koszty operacyjne obejmują koszty, takie jak koszty personelu, materiałów, zakontraktowanych usług, komunikacji, energii, konserwacji, czynszu, administracji, lecz nie uwzględniają, do celów niniejszego rozporządzenia, kosztów amortyzacji i kosztów finansowania, jeśli zostały one objęte zakresem pomocy inwestycyjnej. Czy przypadkiem to nie chodzi o przychody zamiast dochodów?

Definicja zysku operacyjnego wskazana w Regulaminie naboru jest poprawna. Wynika ona bezpośrednio z zapisów artykułu 2 ust. 32 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu Tekst mający znaczenie dla EOG.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś