FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Informacje związane z Funduszami Unijnymi dla Śląska (FE SL 2021-2027) znajdziesz na funduszeue.scp-slask.pl

Działanie 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach (RPSL.01.02.00-IP.01-24-010/18)


Pytanie 15. Czy Wnioskodawcą może być konsorcjum, którego konsorcjanci pozostają ze sobą w relacjach powiązanych zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu 651/2014?

Zgodnie z założeniami Regulaminu konkursu zawarcie konsorcjum musi uwzględniać zapisy art. 33 ustawy z dnia 11 lipca o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowych w perspektywie 2014-2020, czyli konsorcjum może zostać utworzone przez podmioty pozostające ze sobą w relacji powiązanej.

Biorąc pod uwagę nadrzędność zapisów Regulaminu konkursu i ww. ustawy oraz charakter omyłkowego wskazania wymogu we wzorze umowy o konsorcjum informujemy, że wsparcie w ramach konkursu może uzyskać konsorcjum składające się z podmiotów powiązanych. W takim przypadku Wnioskodawcy są proszeni o usunięcie omyłkowego oświadczenia z paragrafu 18. W sytuacji gdy złożony wniosek będzie zawierał załącznik z błędnym oświadczeniem, Wnioskodawca zostanie poproszony o jego skorygowanie (usunięcie omyłkowego oświadczenia).

Pytanie 14. Komercjalizacja wyników prac B+R w ramach Działania 1.2 Badania, rozwój i innowacje w przedsiębiorstwach:

Jako komercjalizację należy rozumieć wykorzystanie w gospodarce wyników prac B+R będących przedmiotem projektu, tj. wprowadzenie wyników prac rozwojowych do działalności gospodarczej przedsiębiorstwa poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usługi na bazie uzyskanych wyników projektu. Obecnie w ramach konkursów ogłoszonych w ramach Działania 1.2 Regulamin Konkursu dopuszcza następujące sposoby komercjalizacji wyników projektu:

- wprowadzenie wyników badań lub prac do własnej działalności gospodarczej Beneficjenta;
- udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Beneficjentowi praw do wyników prac B+R w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę;
- sprzedaż praw do wyników tych badań lub prac w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy.

W odniesieniu do udzielenia licencji oraz sprzedaży praw do wyników, należy podkreślić, iż dla uznania, że nastąpiła komercjalizacja nie jest wystarczający sam moment zbycia praw lub udzielenia licencji. Wskaźnik „Liczba skomercjalizowanych wyników prac B+R w przedsiębiorstwach” może zostać zaaprobowany wyłącznie w przypadku gdy Nabywca/ Licencjobiorca wdroży wyniki prac rozwojowych do działalności własnego przedsiębiorstwa, w innym przypadku wskaźnik uznaje się za nieosiągnięty.

Zapisy umowy o dofinansowanie, w §4a nakładają na Beneficjenta obowiązek dostarczenia do IP RPO WSL kopii umowy i aneksów zawartych z Nabywcą/ Licencjobiorcą praw do wyników prac B+R. Przedmiotowa umowa powinna zawierać następujące elementy:

1) gwarancję ceny zbycia praw do wyników badań na warunkach rynkowych;
2) zobowiązania nabywcy do wdrożenia wyników prac badawczych we własnej działalności;
3) zakaz zbywania praw do wyników badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych/ eksperymentalnych prac rozwojowych przez nabywcę podmiotowi trzeciemu;
4) określenie terminu, w jakim powinno nastąpić wprowadzenie wyników badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych/ eksperymentalnych prac rozwojowych do działalności gospodarczej nabywcy;
5) zobowiązanie nabywcy do złożenia oświadczenia o wprowadzeniu wyników badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych/eksperymentalnych prac rozwojowych do swojej działalności gospodarczej najpóźniej w terminie roku od daty zawarcia umowy sprzedaży praw do wyników badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych/eksperymentalnych prac rozwojowych, jednak nie później niż w ciągu 3 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.

Należy podkreślić, iż zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, to na Beneficjencie spoczywa obowiązek wykazania, iż nastąpiła komercjalizacja wyników, dofinansowanych przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości prac B+R, w terminie nie dłuższym niż 3 lata po zakończeniu badań. W przypadku gdy Nabywca nie skomercjalizuje wyników prac B+R zgodnie z umową zawartą ze sprzedający (podmiotem otrzymującym dofinansowanie) lub jeśli Nabywca nie umożliwi Beneficjentowi wykazania, iż wyniki badań zostały wprowadzone do działalności gospodarczej Nabywcy, to wszelkie konsekwencje prawne i finansowe poniesie podmiot otrzymujący dofinansowanie. To Beneficjent powinien w umowie sprzedaży zabezpieczyć swoje interesy, tj. uwzględnić nie tylko zobowiązania Nabywcy, ale także konsekwencje niewywiązania się z obowiązku wdrożenia wyników prac B+R. Powinien też zapewnić sobie prawo uzyskiwania od Nabywcy dokumentacji potwierdzającej wprowadzenie wyników badań do działalności Nabywcy - dla Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości stroną jest podmiot otrzymujący dofinansowanie, a nie Nabywca praw do wyników badań, w związku z czym to na Beneficjencie spoczywa obowiązek przedstawienia IOK wszelkich dokumentów udowadniający komercjalizację tychże wyników. Wszelkie spory dotyczące niewdrożenia wyników prac B+R do działalności gospodarczej Nabywcy nie dotyczą IP RPO WSL.

Pytanie 13. Jakie są wytyczne dla Wnioskodawców w zakresie przygotowania się do panelu ekspertów?

Informuję, że w ramach naboru nie przewidziano specjalnych wytycznych dla Wnioskodawców w zakresie panelu ekspertów. Ocena spełnienia kryteriów merytorycznych przeprowadzana będzie w oparciu o obligatoryjny dla każdego Beneficjenta panel ekspercki oraz fakultatywne wyjaśnienia. Panel jest nagrywany i efektem spotkania panelowego jest materiał audio dokumentujący przeprowadzony panel. W przypadku reprezentacji Wnioskodawcy wymagane jest aby stawiła się osoba, która ma prawo reprezentować Wnioskodawcę (np. zgodnie z reprezentacją wynikającą z rejestru przedsiębiorców KRS albo określoną w umowie konsorcjum) lub posiadająca stosowne pełnomocnictwo z zaznaczeniem, że powinien być to pracownik wnioskującego przedsiębiorstwa/partnera/konsorcjanta, który jest zatrudniony w oparciu o umowę o pracę oraz będzie zaangażowany w realizację ocenianego projektu. Na podstawie stosownego uzasadnienia Wnioskodawcy IOK może wyrazić zgodę na inną reprezentację niż ww. pod warunkiem posiadania pełnomocnictwa. Panel służy w szczególności możliwości wyjaśnienia wątpliwości, celem umożliwienia oceny spełnienia danych kryteriów. Niestawienie się Wnioskodawcy (bez wcześniejszego poinformowania z jego strony IOK) na panel uniemożliwia złożenie wyjaśnień, co prowadzić może do negatywnej oceny merytorycznej. Wnioskodawca zobligowany jest do dostarczenia do IOK wszelkich materiałów przygotowanych przez niego i zaprezentowanych w trakcie panelu. Część wyjaśnień, o które są proszeni Wnioskodawcy dotyczy nie tylko kwestii, które mogą zostać przekazane w sposób werbalny ale też związane są z dostarczeniem dokumentu. Cześć wyjaśnień ze względu na swoją złożoność wymagać może formy pisemnej. Stąd też nie zachodzi konieczność odstąpienia od wyjaśnień na rzecz rozmów prowadzanych w ramach panelu. W ramach panelu eksperckiego Wnioskodawcy mogą być pytani o poszczególne zapisy wniosku o dofinansowanie oraz dostarczone dokumenty, w związku z tym celem przygotowania się do panelu należy mieć na względzie zapisy wniosku oraz dołączone dokumenty. Jednocześnie informuję, iż w panelu eksperckim uczestniczą: eksperci oceniający wniosek, Sekretarz/Zastępca Sekretarza KOP oraz Wnioskodawca. W spotkaniu mogą również uczestniczyć Przewodniczący/Zastępca Przewodniczącego KOP. Ponadto informuję, że informacje dotyczące panelu eksperckiego znajdują się w Regulaminie konkursu w podrozdziale 5.2.2.

Pytanie 12. Przykładowa karta czasu pracy.

Wzory kart czasu pracy dostępne są na stronie internetowej Śląskiego Centrum Przedsiębiorczości pod adresem: http://scp-slask.pl/czytaj/rozliczenie_wnioskow_o_platnosc_w_ramach_dzialan

Pytanie 11. Czy pracownicy B+R mogą wykonywać prace nad projektem w siedzibie poza województwem śląskim. W województwie śląskim zarejestrowany będzie oddział na dzień podpisania umowy o dofinansowanie?

Informuje, że możliwe jest wykonywanie prac nad projektem przez pracowników B+R w ramach II typu poza Województwem Śląskim przy zachowaniu warunków z pkt 10.

Pytanie 10. W jaki sposób w przypadku firmy informatycznej mającej kilka oddziałów udowodnić wdrożenie na terenie województwa śląskiego, czy powinno być ono „tworzone” w całości w oddziale na Śląsku, czy możliwe jest tworzenie poza województwem?

Informuję, iż zgodnie z zapisami dokumentacji aplikacyjnej „Projekty muszą być realizowane na terenie województwa śląskiego zgodnie z zapisami SZOOP RPO WSL 2014-2020. W celu zapewnienia, że udzielona pomoc będzie służyła rozwojowi Województwa Śląskiego, przedsiębiorstwo/lider konsorcjum musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie Województwa Śląskiego – weryfikacja będzie się odbywać na podstawie wpisu do CEIDG/KRS na dzień podpisania umowy o dofinansowanie”. W przypadku projektu typu pierwszego tj. Tworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo – rozwojowego w przedsiębiorstwach służącego ich działalności innowacyjnej nabywane środki trwałe i wartości niematerialne i prawne muszą być zaewidencjonowane oraz wykorzystywane na terytorium Województwa Śląskiego. Ponadto, należy pamiętać o spełnieniu warunków dotyczących kwalifikowalności wydatków wskazanych w Umowie o dofinansowanie, w szczególności zakupu wartości niematerialnej i prawnej tj. należy z nich korzystać wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc oraz w zakresie prowadzonej przez niego działalności. Dla projektu typu drugiego tj. Wsparcie prac B+R w przedsiębiorstwach - w przypadku gdy planowane przedsięwzięcie lub jego część będzie realizowane poza terytorium Województwa Śląskiego za miejsce realizacji projektu uznaje się zakład lub oddział Wnioskodawcy/Lidera, który musi znajdować się w Województwie Śląskim. W związku z powyższym jest możliwe „tworzenie” w ramach II typu wdrożenia poza Województwem Śląskim przy zachowaniu powyższych warunków. Informuję, że możliwe jest wykonywanie prac nad projektem przez pracowników B+R w ramach II typu poza Województwem Śląskim przy zachowaniu ww. warunków.

Pytanie 9. Jakie są dokładne kryteria otrzymania premii za szerokie rozpowszechnienie?

W odpowiedzi na zapytanie informuję, iż aby otrzymać premię za szerokie rozpowszechniania należy wyniki projektu:

- zaprezentować na co najmniej 2 konferencjach, w tym na 1 konferencji naukowej lub technicznej (należy określić w jakich konferencjach naukowych i technicznych uczestniczyć będzie Wnioskodawca);
- opublikować w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych dotyczących branży tożsamej z branżą, w której realizowany był projekt (zgodnych z wykazem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczących branży tożsamej z branżą, w której realizowany będzie Projekt);
- w całości rozpowszechnić za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu (należy przedstawić informacje dotyczące przewidywanego sposobu rozpowszechnienia - na jakich stronach internetowych ogólnodostępnych baz danych, oprogramowania bezpłatnego lub z licencją otwartego dostępu zostaną rozpowszechnione wyniki projektu).
W celu zdobycia premii za szerokie rozpowszechnianie wystarczy spełnić co najmniej jeden z powyższych warunków.

W przypadku konsorcjów, należy zachować spójność z zapisami umowy o konsorcjum. W wypadku ubiegania się o zwiększenie intensywności wsparcia na badania przemysłowe lub prace rozwojowe z tytułu szerokiego rozpowszechniania wyników badań przemysłowych lub prac rozwojowych konsorcjanci ustalają zakres odpowiedzialności w umowie o konsorcjum.

Pytanie 8. Czy prototyp wytworzony w trakcie projektu B+R ma być środkiem trwałym (księgowo)?

Prototyp wytworzony w trakcie projektu B+R musi być zaewidencjonowany. Prototyp można wprowadzić do ewidencji jako wartość niematerialną i prawną. 

Pytanie 7. Czy osoba kierująca projektem (jej wynagrodzenie), a nie prowadząca badań, może być ujęta w kosztach kwalifikowanych?

Informuję, iż w ramach II typu kierownik badań (jego wynagrodzenie) może zostać uznane za koszt kwalifikowalny w sytuacji, gdy jest on bezpośrednio zaangażowany do realizacji projektu (przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych). Stosowne uzasadnienie kwalifikowalności kosztu wnioskodawca wskazuje w polu 12 w pkt. C.2.2. W przypadku niespełnienia powyższego warunku, koszt ten należy wykazać w wydatkach niekwalifikowalnych (pkt. C.2.3 wniosku aplikacyjnego).

Pytanie 6. Czy kosztem kwalifikowanym jest najem powierzchni na poczet prowadzenia projektu?

W odpowiedzi informuję, iż najem powierzchni może być kwalifikowalny jako koszty budynków w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu. Jeżeli chodzi o koszty amortyzacji budynków, za kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu obliczone na podstawie powszechnie przyjętych zasad rachunkowości. Do wydatków kwalifikowalnych zaliczamy koszty amortyzacji budynków (amortyzacja podatkowa) - w przypadku, gdy wykorzystywane są także w innych celach niż realizacja projektu, kwalifikowalna jest tylko ta część odpisu amortyzacyjnego, która odpowiada proporcji wykorzystania budynków w celu realizacji projektu (metraż powierzchni użytkowej, na której prowadzone są badania przewidziane w projekcie – bez uwzględnienia części wspólnych) objętego pomocą. Do wsparcia kwalifikuje się również wynajem powierzchni laboratoryjnej, na której realizowany jest projekt.
Ponadto należy pamiętać o warunkach kwalifikowalności wydatku, które określa załącznik nr 11 do Umowy o dofinansowanie Kwalifikowalność wydatków dla naboru nr RPSL.01.02.00-IP.01-24-010/18.

Pytanie 5. Czy kosztem kwalifikowanym jest np. koszt obsługi księgowej i innej biurowej?

Informuję, iż koszty usługi księgowej i innej biurowej mogą zostać uznane za koszty kwalifikowalne w ramach II typu jako koszty pośrednie - koszty niezbędne do realizacji projektu, ale niedotyczące bezpośrednio głównego przedmiotu projektu, pod warunkiem iż nie stanowią elementu stałej lub okresowej działalności beneficjenta a związane są z obsługą projektu.
Koszty pośrednie rozliczane są stawką ryczałtową w wysokości 15% : liczone od kosztów związanych z zaangażowaniem personelu, tj. umów o pracę rozliczanych metodą uproszczoną z wykorzystaniem godzinowej stawki jednostkowej.
Koszty pośrednie ponoszone w związku z realizacją projektu objętego pomocą są rozliczane metodą ryczałtową, jako procent od kosztów bezpośrednich, zgodnie ze wzorem:

Koszty pośrednie (pkt 5) = koszty wynagrodzenia – umowa o pracę (pkt 1a) * 15%

Pytanie 4. Czy przedsiębiorstwo powiązane, a będące obecnie w trakcie likwidacji (wpis do KRS) należy uwzględnić we wniosku jako przedsiębiorstwo powiązane?

W odpowiedzi na pytanie informuję, iż w sytuacji gdy przedsiębiorstwo znajduje się w stanie likwidacji, ale nie zostało jeszcze wykreślone z KRS to należy je uwzględnić jako podmiot powiązany/partnerski (na moment składania wniosku o dofinansowanie) i odpowiednio wykazać we wniosku o dofinansowanie w pkt. A.6 (dane do określenia statusu MŚP) oraz formularzu pomocy publicznej i formularzu de minimis - jeśli dotyczy (w formularzach wykazać należy tylko podmioty powiązane).

Pytanie 3. Czy stworzony prototyp ma być zaewidencjonowany?

Tak, stworzony prototyp ma być zaewidencjonowany.

Pytanie 2. Jaki obowiązuje poziom stawki dla kosztów pośrednich w konkursie RPSL.01.02.00-IP.01-24-010/18

Zgodnie z przyjętymi założeniami dla konkursu koszty pośrednie rozliczane są stawką ryczałtową w wysokości 15% liczoną od „kosztów wynagrodzenia – umów o pracę”.

Pytanie 1. O jaki poziom wsparcia może ubiegać się organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę?

Organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę może aplikować i otrzymać tym samym maksymalny poziom wsparcia w następujących sytuacjach:  

a) W przypadku gdy organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę ubiega się o wsparcie w zakresie dotyczącym działalności gospodarczej i posiada wpis do rejestru przedsiębiorców, wówczas jest traktowana jako przedsiębiorstwo i poziom wsparcia jest uzależniony od posiadanego statusu. W związku z tym w przypadku gdy organizacja będzie posiadała status mikroprzedsiębiorstwa albo małego przedsiębiorstwa, wówczas może ubiegać się o wsparcie do 70% wydatków kwalifikowalnych na prace przemysłowe i 45% wydatków kwalifikowalnych na prace eksperymentalno – rozwojowe. W przypadku posiadania średniego przedsiębiorstwa maksymalny poziom wsparcia wynosi 60% wydatków kwalifikowalnych na prace przemysłowe i 35% na prace eksperymentalno – rozwojowe. Gdy Wnioskodawcą będzie duże przedsiębiorstwo, wówczas maksymalny poziom wsparcia wynosi 50% wydatków kwalifikowalnych dla prac przemysłowych i 25% wydatków kwalifikowalnych dla prac eksperymentalno – rozwojowych. Poziom wsparcia może zostać zwiększony w związku z szerokim rozpowszechnieniem wyników albo efektywną współpracą. 

b) W przypadku gdy organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę ubiega się o wsparcie w zakresie dotyczącym działalności niegospodarczej, wówczas może otrzymać wsparcie w wysokości 100% kosztów kwalifikowalnych. Wówczas zobligowana jest do wypełnienia załącznika Oświadczenie dotyczące spełnienia kryteriów organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę.  

c) W przypadku gdy organizacja prowadząca badania i upowszechniająca wiedzę ubiega się o wsparcie w zakresie dotyczącym działalności gospodarczej i nie posiada wpisu do rejestru przedsiębiorców, wówczas może otrzymać wsparcie w wysokości 50% kosztów kwalifikowalnych na prace przemysłowe i 25% kosztów kwalifikowalnych na prace eksperymentalno – rozwojowe. Poziom wsparcia może zostać zwiększony w związku z szerokim rozpowszechnieniem wyników albo efektywną współpracą.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś