FB Pixel Code Przejdź do treści głównej
Informacje związane z Funduszami Unijnymi dla Śląska (FE SL 2021-2027) znajdziesz na funduszeue.scp-slask.pl

Działania 3.5.3 - Internacjonalizacja MŚP (nabór RPSL.03.05.03-IP.01-24-019/19) - część 2


44. Czy w ramach działania RPO 3.5.3 w przypadku międzynarodowej imprezy targowo-wystawienniczej, która odbywa się na terenie Polski, czy kwalifikowany  jest również transport przedstawicieli firmy Wnioskodawcy na to wydarzenie?

Koszty podróży służbowych są kosztami kwalifikowalnymi. W ich zakres wchodzą:
- zakwaterowanie maksymalnie 4 przedstawicieli uczestnika w targach/imprezach wystawienniczych (okres nie dłuższy 2 dni przed i 1 dzień po zakończeniu imprezy);
- transport lotniczy, kolejowy, drogowy, morski przedstawicieli uczestniczących w targach/imprezach wystawienniczych; samochód prywatny używany do celów służbowych (zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.). Natomiast koszty dojazdu samochodem służbowym rozliczane będą zgodnie z Wytycznymi  (w szczególności mając na uwadze rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności).
Za wydatek kwalifikowalny analogiczne, jak w przypadku zakwaterowania może zostać uznany transport maksymalnie dla 4 przedstawicieli uczestników w targach/imprezach wystawienniczych.
Jednakże należy podkreślić, że koszty transportu i podróży w miejscu odbywania się imprez, np. przejazd z hotelu do hali wystawienniczej, jest kosztem niekwalifikowalnym.
W związku z powyższym kwalifikowalność drogi na targi o charakterze międzynarodowym zależy od lokalizacji firmy i miejsca odbywania się targów.

 

45. Czy jeśli w strategii internacjonalizacji zakładamy wejście na 8 nowych rynków, to czy wskaźnik dotyczący zawartych kontraktów również musi być na poziomie 8, chodzi o to, czy to musi być 1:1, jeden nowy rynek 1 kontrakt, czy może być tak, że zakładamy wejście na 8 nowych rynków z wskaźnik założymy na poziomie 4?

We wskaźnikach należy zaplanować te kontrakty, które są związane z rynkami, na które Wnioskodawca zgodnie z posiadanym planem/strategią internacjonalizacji zamierza wejść. Kwestia ta będzie podlegać ocenie na etapie weryfikacji spełnienia kryteriów merytorycznych przez ekspertów. Formalnie nie ma przeciwskazań do tego aby strategia internacjonalizacji zakładała wejście np. na 8 rynków przy wskaźniku dotyczącym kontraktacji na poziomie 4. Jednakże ekspert może mieć wątpliwość związaną np. z zasadnością wsparcia obecności na imprezie targowej/wystawienniczej z danym rynkiem, skoro nie zamierza wykazywać kontraktu handlowego na dany rynek. Dodatkowo informuję, że we wskaźniku możliwe jest ujęcie kontraktów osiągniętych na innych rynkach niż pierwotnie wskazane w strategii/planie działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa i wniosku o dofinansowanie. Zastosowanie zaproponowanych powyżej dodatkowych rozwiązań musi wynikać ze zmiany strategii/planu działalności i wymaga każdorazowo zgody ze strony IOK po uzyskaniu uzasadnienia od Beneficjenta.

 

46. W ramach projektu założenia są takie, że musimy wejść na nowy rynek z produktem, który wcześniej nie był na nim sprzedawany, co w przydatku jeśli jesteśmy producentem klimatyzatorów danej marki, a w skład tej marki wchodzi 7 rożnych modeli klimatyzatorów, i np. w Czechach w 2018 roku sprzedawaliśmy klimatyzatory ale tylko jednego modelu, czy sprzedaż innych modeli klimatyzatorów tej samej marki do Czech będzie uważane jako spełnione, czy w Państwa opinii będzie to wprowadzenie nowego produktu na nowy rynek, bo patrząc na to pod takim kątem, że na rynku czeskim do tej pory sprzedawaliśmy 1 model, a dzięki targom uda nam się sprzedać 6 innych modeli to będzie to akceptowane??

Z przedstawionych informacji wynika, że planowany do internacjonalizacji produkt może zostać uznany za nowy. Ponadto w przypadku, kiedy w ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie wprowadzał już istniejący w przedsiębiorstwie produkt lub usługę, koniecznym będzie, aby realizując wskaźnik „Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji”, podpisał kontrakt z kontrahentem, z którym dotychczas nie współpracował (nie ma zwartych kontraktów). Natomiast w przypadku wprowadzenia nowego produktu/usługi  w ramach realizacji projektu, dopuszczalne jest natomiast, aby Wnioskodawca realizując wskaźnik „Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji”, zawarł kontrakt z kontrahentem, z którym już wcześniej współpracował (miał zawarty kontrakt);

 

47. Czy w punkcie  I.1.b. Efektywność projektu dane finansowe mają być ogólne i odnosić się do wszystkich produktów i wszystkich rynków.

Informacje przedstawione przez Wnioskodawcę w pkt I.1.b powinny zostać przedstawione w sposób umożliwiający ekspertom weryfikację planowanych do osiągniecia przychodów w związku z realizacją projektu. W związku z czym Wnioskodawca może przedstawić planowane do osiągniecia przychody z uwzględnieniem różnych produktów oraz różnych rynków.

 

48. Czy w ramach konkursu - poddziałanie 3.5.3. można ubiegać się na dofinasowanie tych samych targów międzynarodowych, ale odbywających się w 2020 i 2021 (edycje tych samych targów w kolejnych latach)?

Istnieje taka możliwość, jednakże uczestnictwo w targach o charakterze międzynarodowym muszą jasno wynikać ze strategii internacjonalizacji, w której powinny być zawarte informacje np. dotyczące strategii wejścia na konkretny rynek i celu jaki firma ma osiągnąć w wyniku uczestnictwa w targach. Dodatkowym badanym elementem jest kwestia efektywności projektu, tj. czy poniesione nakłady finansowe przyniosą konkretny efekt w postaci zawartych kontraktów. Należy również pamiętać, że istnieje możliwość korekty nieuzasadnionych lub zawyżonych wydatków do 30%. Reasumując, jeśli Wnioskodawca jest w stanie wykazać, że istnieje ścisła zależność pomiędzy ponoszonymi kosztami, a osiągniętymi rezultatami, nie ma przeciwskazań, aby wniosek o takim zakresie złożyć.

 

49. Czy transport eksponatów (produktów które będą prezentowane podczas wystawy) przez firmę zewnętrzną są kwalifikowane?

Zgodnie z załącznikiem NR 7 do Umowy o dofinansowanie kwalifikowalny jest „zakup usług w zakresie transportu eksponatów, wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji”. Należy pamiętać, aby wybór wykonawcy usługi transportowej był dokonany zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020.

 

50. Czy w ramach Poddziałania 3.5.3 w ramach kosztów budowy i obsługi stoiska wystawowego można kwalifikować zakup ekspozytorów na których będą wystawiane nowatorskie produkt oraz np. dodatkowe stoliki, krzesła, budowa zaplecza na stoisku, dodatkowe przyłącze prądu, dodatkowe regały.

Zgodnie z Kwalifikowalnością wydatków, będącą Załącznikiem nr 7 do Wzoru umowy o dofinansowanie (dostępnego pod ogłoszeniem o Konkursie) „projekt zabudowy stoiska oraz zabudowa stoiska nie mogą zostać ujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Beneficjenta” – jest to jeden z warunków kwalifikowalności dla wydatków ponoszonych na podstawie art. 19 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014; Jeżeli ekspozytor oraz inne wskazane przez Wnioskodawcę elementy stanowiłby element zabudowy stoiska to przedmiotowe wydatki mogą być uznane za kwalifikowalne, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w ww. Załączniku nr 7. W przypadku ponoszenia kosztów zabudowy stoiska nie bezpośrednio od organizatora targów, konieczne jest zastosowanie zapisów Wytycznych kwalifikowalności  dot. zamówień.

 

51. Czy jeśli jakieś targi okażą się droższe niż zakładano we wniosku, a inne tańsze, to czy można przenieść oszczędności pomiędzy targami, czy tylko np. rodzaje kosztów czyli transport do transportu, budowa stoiska do budowy stoiska, czy tez można je potraktować zbiorczo, nie tak szczegółowo i całe oszczędności z jednych targów przenieść na inne.

Zgodnie z zapisami załącznika nr 7, paragraf 16 ustęp 17: „w ramach Projektu możliwe są przesunięcia pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków kwalifikowalnych jedynie w ramach jednego rodzaju pomocy pod warunkiem akceptacji IP RPO WSL - ŚCP, z zastrzeżeniem ust. 4. Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia zakresu oraz wyczerpującego uzasadnienia dokonanych zmian. Zmiany dotyczące przesunięć pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków niekwalifikowalnych nie wymagają informowania przez Beneficjenta IP RPO WSL - ŚCP o planowanych przesunięciach”.  Z uwagi na powyższe istnieje możliwość przesunięć we wskazanym zakresie, pod warunkiem pełnej realizacji wydatków, na których wystąpiła oszczędność oraz pod warunkiem, że wydatek, na który oszczędność będzie przesunięta, będzie zrealizowany w zakresie zaplanowanym we wniosku o dofinansowanie  - elementy niezaplanowane we wniosku o dofinansowanie stanowią wydatki niekwalifikowalne.

 

52. Czy w konkursie kwalifikowalne i dopuszczone są do oceny tylko te projekty, które obejmują wejście wyłącznie na nowe rynki zagraniczne – pod względem geograficznym lub przedmiotowym?

W ramach Działania 3.5.3. możliwe jest udzielenia wsparcia w przypadku, kiedy Wnioskodawca planuje wejść na nowy rynek (na którym obecnie nie działał) z obecnie produkowanym produktem/usługą, lub wejść z nowym produktem/usługą na rynek, na którym dotychczas działał. Powyższe powinno wynikać ze strategii/planu rozwoju działalności międzynarodowej; Zatem dopuszczalna jest ekspansja na dotychczasowym rynku pod warunkiem, iż będzie to dotychczasowy kontrahent ale z nowym produktem. Należy zwrócić uwagę na to, iż niezasadnym byłoby wsparcie uczestnictwa w targach dla Wnioskodawcy, który miałby jedynie zwiększyć wolumen sprzedaży dla tego samego produktu i dla tego samego kontrahenta. Powinna zajść zmiana jakościowa (zwiększenie sprzedaży dla dotychczasowego kontrahenta nie wyczerpuje definicji internacjonalizacji).

 

53. Proszę o informację, czy w ramach konkursu 3.5.3 kwalifikowalne są koszty diet 4 przedstawicieli Wnioskodawcy (pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę) udających się w ramach projektu na targi zarówno w kraju jak i za granicą?

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że kosztem kwalifikowalnym jest koszt przejazdu (na miejsce odbywania się targów) i zakwaterowania maksymalnie 4 przedstawicieli uczestnika w targach/imprezach wystawienniczych (okres nie dłuższy 2 dni przed i 1 dzień po zakończeniu imprezy). Natomiast koszty diet są wydatkiem niekwalifikowalnym.

 

54. Proszę o wyjaśnienie, czy w ramach podróży służbowej na targi kosztem kwalifikowalnym jest:

  • Koszt podróży samochodem (służbowym będącym własnością pracodawcy lub prywatnym używanym na cele służbowe niebędącym własnością pracodawcy) na targi w Monachium w Niemczech, jeśli podróż rozpoczyna się nie z Polski, a z Niemiec - przykładowo z Drezna do Monachium. Czy aby koszt był kwalifikowalny, podróż musi rozpocząć się z terenu Polski?
  • Czy ogólnie kwalifikować można koszt podróży samochodem służbowym będącym własnością pracodawcy? Jeśli tak, w jaki sposób w tym przypadku oszacować koszty kwalifikowalne? W katalogu kosztów kwalifikowalnych (wzór umowy o dofinansowanie) określone jest jedynie: "transport lotniczy, kolejowy, drogowy, morski przedstawicieli uczestniczących w targach i imprezach wystawienniczych:
    - w przypadku transportu samochodem prywatnym używanym do celów służbowych koszt rozliczony będzie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy,
  • w pozostałych przypadkach zgodnie z wytycznymi (w szczególności mając na względzie rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności)."

 

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że w odniesieniu do kosztów przejazdu informuję, że kwalifikowalny jest transport/przejazd samochodem prywatnym używanym do celów służbowych (zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.). Natomiast koszty dojazdu samochodem służbowym rozliczane będą zgodnie z Wytycznymi  (w szczególności mając na uwadze rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności). Informuję również, że opłaty za autostrady  mieszczą się w ramach wydatków kwalifikowalnych. Natomiast dokumenty jakie należy przedstawić na etapie rozliczania to m.in. faktury lub inne dokumenty o równoważnej wartości dowodowej, potwierdzające i uzasadniające prawidłową realizację Projektu. Dodatkowo należy pamiętać, że niekwalifikowalne są płatności dokonane gotówką. Ponadto proszę o doprecyzowanie, co jest przyczyną podróży na miejsce realizacji targów (Monachium) nie z siedziby Wnioskodawcy, a z Drezna (stosując przykład podany w zapytaniu);

 

55. Co do podróży rozpoczynającej się z Drezna, wynika to z tego, że pracownik ten akurat bezpośrednio przed targami będzie już przebywał na terenie Niemiec w Dreźnie, a też jest jedną z kluczowych osób, które biorą udział w poszczególnych targach jako przedstawiciel wnioskodawcy.

W odpowiedzi na pytanie (po doprecyzowaniu wszystkich okoliczności) informuję że jest możliwe kwalifikowanie przejazdu z miejsca innego, niż siedziba beneficjenta, jednak Beneficjent będzie zobligowany uzasadnić poniesienie takiego wydatku na etapie rozliczenia.

56. Czy w ramach 3.5.3 Internacjonalizacja MSP, jeśli firma bierze udział w targach odbywających się na terenie Polski, to czy kosztem kwalifikowalnym będzie:

  • Koszt środka transportu (np. samochodu) z siedziby firmy do miejsca targów (czyli w całości podróż na terenie Polski)?
  • Koszt zakwaterowania w hotelu w Polsce pracowników delegowanych na targi?
  • Koszt zakupu usług transportu eksponatów i/lub elementów zabudowy z siedziby firmy do miejsca targów?

Zgodnie z tym co zostało napisane poniżej w p. 2: Kosztem kwalifikowalnym jest koszt zakwaterowania maksymalnie 4 przedstawicieli uczestnika w targach/imprezach wystawienniczych na okres nie dłuższy 2 dni przed i 1 dzień po zakończeniu imprezy. W dokumentacji nie określono miejsca noclegu z uwagi na fakt, że uczestnictwo ma być w targach o charakterze międzynarodowym, tzn. targi mogą być na terenie Polski, lub innego kraju.

 

57. W związku z konkursem  RPSL.03.05.03-IP.01-24-019/19 chciałbym się zwrócić z  następującym zapytaniem:

  • Czy kwalifikowalne będzie użycie do transportu personelu oraz stoiska na targi samochodów służbowych -tzn będących na stanie firmy. Czy w tym przypadku kwalifikowane są udokumentowane koszty paliwa oraz opłaty parkingowe? Czy kwalifikowane są koszty np. przejazdu autostradą?
  • Jak należy rozumieć kryterium punktowe 13 Efektywność projektu – czy punkty są przyznawane gdy spośród kilku planowanych rynków chociaż jeden jest nowym rynkiem zagranicznym (na którym wnioskodawca nie był obecny), czy też wszystkie rynki muszą być dla niego nowymi rynkami? Podobnież kwestia produktów – czy aby zdobyć punkt w tym kryterium wystarczy że jeden bądź kilka produktów jakie mają być zaprezentowane na targach, będą dotychczas nie eksportowanymi, czy też musi to dotyczyć wszystkich produktów?

 

W odpowiedzi na zapytanie informuję, że:
- Zgodnie z Kwalifikowalności wydatków, stanowiącą załącznik do wzoru umowy o dofinansowanie, za kwalifikowalne mogą zostać uznane: „podróże służbowe (bezpośrednia podróż do miejsca docelowego i zakwaterowanie):
     a) zakwaterowanie maksymalnie czterech przedstawicieli uczestniczących w targach i imprezach wystawienniczych, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed                           rozpoczęciem  i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawy oraz w okresie trwania przedsięwzięcia. Koszty zakwaterowania rozliczane będą zgodnie z                   wytycznymi (w szczególności mając na względzie rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności) na podstawie przedłożonych dokumentów księgowych,
     b) transport lotniczy, kolejowy, drogowy, morski przedstawicieli uczestniczących w targach i imprezach wystawienniczych:
        - w przypadku transportu samochodem prywatnym używanym do celów służbowych koszt rozliczony będzie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia            25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i                      motorowerów niebędących własnością pracodawcy,
        - w pozostałych przypadkach zgodnie z wytycznymi (w szczególności mając na względzie rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności). Kosztem kwalifikowalnym są          też opłaty związane z przejazdem autostradą. Za koszty niekwalifikowalne uznaje się natomiast opłaty parkingowe.
- W ramach Działania 3.5.3. możliwe jest udzielenia wsparcia w przypadku, kiedy Wnioskodawca planuje wejść na nowy rynek (na którym obecnie nie działał) z obecnie produkowanym produktem/usługą, lub wejść z nowym produktem/usługą na rynek, na którym dotychczas działał. Powyższe powinno wynikać ze strategii/planu rozwoju działalności międzynarodowej. Zatem dopuszczalna jest ekspansja na dotychczasowym rynku pod warunkiem, iż będzie to dotychczasowy kontrahent ale z nowym produktem. Należy zwrócić uwagę na to, iż niezasadnym byłoby wsparcie uczestnictwa w targach dla Wnioskodawcy, który miałby jedynie zwiększyć wolumen sprzedaży dla tego samego produktu i dla tego samego kontrahenta. Powinna zajść zmiana jakościowa (zwiększenie sprzedaży dla dotychczasowego kontrahenta nie wyczerpuje definicji internacjonalizacji). W związku z powyższym Wnioskodawca w kryterium pn. Efektywność projektu ma możliwość uzyskania punktów za wejście na ten sam rynek z nowym produktem (w podkryterium - czy projekt polega na wejściu na rynek zagraniczny w zakresie przedmiotowym z produktem/usługą, które dotychczas nie były eksportowane) lub za wejście no nowy rynek z tym samym produktem (w podkryterium - czy ekspansja międzynarodowa polega na wejściu z ofertą produktową/usługową na nowy rynek zagraniczny w ujęciu geograficznym, na którym przedsiębiorca dotychczas nie był obecny);

 

58. Zwracam się do Państwa z prośbą o wyjaśnienie sposobu prawidłowego pomiaru wskaźnika, w dość specyficznym przypadku działania firmy. Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji – szt. Liczba kontraktów handlowych (umowy kupna-sprzedaży) podpisanych przez przedsiębiorstwa z partnerami z zagranicy w wyniku udzielonego wsparcia w zakresie umiędzynarodowienia działalności lub poprawy dostępu do rynków zagranicznych. Dodatkowo, możliwe jest uznawanie zamówień wraz z fakturami, jako potwierdzenia zawarcia kontraktów handlowych - w przypadku, gdy w branży Beneficjenta nie są zawierane umowy kupna-sprzedaży, a także zliczanie poszczególnych zamówień/zleceń zawieranych przez przedstawiciela na podstawie umowy ramowej/przedstawicielstwa z danego rynku, o ile charakterystyka tego rynku uzasadnia takie podejście. We wskaźniku możliwe jest ujęcie kontraktów osiągniętych na innych rynkach niż pierwotnie wskazane w strategii/planie działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa i wniosku o dofinansowanie. Zastosowanie zaproponowanych powyżej dodatkowych rozwiązań musi wynikać ze zmiany strategii/planu działalności i wymaga każdorazowo zgody ze strony IOK po uzyskaniu uzasadnienia od Beneficjenta. We wskaźniku należy wykazać liczbę podpisanych kontraktów handlowych, w wyniku udzielonego wsparcia. Wartość wskaźnika zaplanowana do osiągnięcia w przedmiotowym konkursie wynosi 85 szt. Sprawa dotyczy firmy, która produkuje wyposażenie dla ośrodków narciarskich (szafy depozytowe, suszarki, itp.) na całym świecie, głównie do krajów alpejskich (Austria, Włochy, Francja, Szwajcaria) oraz Niemiec.
Z uwagi na specyfikę tego rynku, jego hermetyczność (firmy z rynków niemieckojęzycznych wolą kupić produkt od innej firmy z tego regionu) firma prowadzi sprzedaż głównie poprzez dystrybutorów (inne firmy z branży sportowej i obsługujące rynek narciarstwa i obiekty hotelowe) z którymi podpisane ma umowy na dystrybucję własnych produktów. Czasem, nawet gdy kontrakt zdobywa firma, przekazuje sprawę do dystrybutora w danym kraju, który prowadzi resztę zlecenia. Często jest tak, że firma nie wie nawet gdzie konkretnie (do jakiego podmiotu/ośrodka narciarskiego) trafiają jej produkty, w przypadku gdy sprawę od początku do końca prowadzi dystrybutor (choć taka informacja jest dla firmy możliwa do zdobycia). Jak już podkreślono specyfika rynku niejako narzuca i wymusza takie podejście do sprzedaży przez firmę. Jednocześnie targi zagraniczne są okazją dla firmy do promocji własnej marki i jej wizerunku co zwiększa jej sprzedaż za granicą, ale najczęściej z wykorzystaniem pośrednika  - dystrybutora a wiec innej zagranicznej firmy. Co w takim przypadku? Czy do wskaźnika można wliczać tylko kontraktu – umowy/ warunkowo faktury podpisane bezpośrednio z nowymi podmiotami (w tym nowymi dystrybutorami)? Czy jeżeli firma uzyska informacje od dotychczasowego dystrybutora do kogo ostatecznie trafił nowy, prezentowany na targach produkt (i nie będzie to podmiot, który wcześniej zakupił już ten produkt od tego samego dystrybutora bądź firmy) to jest możliwość wliczenie tej faktury jako 1 kontrakt?

 W odpowiedzi na pytanie, informuję, że do wskaźnika rezultatu pn. Liczba kontraktów handlowych zagranicznych podpisanych przez przedsiębiorstwa wsparte w zakresie internacjonalizacji, będzie możliwe wliczenia każdego nowego kontraktu zawartego przez Wnioskodawcę. W Państwa przypadku może to być kontrakt z dystrybutorem, jak i bezpośrednim odbiorcą, którego pozyskają Państwo poprzez udział w targach, objętych wnioskiem o dofinansowanie. Nie będzie możliwe wliczenie do ww. wskaźnika, kontraktu z bezpośrednim odbiorcą, który nie zakupił produktu od Państwa, a od dystrybutora (pośrednika), z którym na ten moment Państwo już współpracują (mają zawarty kontrakt). Należy mieć na uwadze, iż Wnioskodawca we wniosku musi uwiarygodnić a na etapie wykazania osiągnięcia wskaźnika udowodnić brak możliwości sprzedaży bezpośredniej dla ostatecznego odbiorcy i konieczność uwzględnienia dystrybutora. Ponadto należy pamiętać, że w ramach Działania 3.5.3. możliwe jest udzielenia wsparcia jedynie w przypadku, kiedy: Wnioskodawca planuje wejść na nowy rynek (na którym obecnie nie działał) z obecnie produkowanym produktem/usługą, lub wejść z nowym produktem/usługą na rynek, na którym dotychczas działał. Powyższe powinno wynikać ze strategii/planu rozwoju działalności międzynarodowej. Zatem dopuszczalna jest ekspansja na dotychczasowym rynku pod warunkiem, iż będzie to dotychczasowy kontrahent ale z nowym produktem. Nalezy zwrócić uwagę na to, iż niezasadnym byłoby wsparcie uczestnictwa w targach dla Wnioskodawcy, który miałby jedynie zwiększyć wolumen sprzedaży dla tego samego produktu i dla tego samego kontrahenta. Powinna zajść zmiana jakościowa (zwiększenie sprzedaży dla dotychczasowego kontrahenta nie wyczerpuje definicji internacjonalizacji).

 

59. Mamy pytanie, od kiedy liczy się okres n+2, czy od dnia podpisania umowy o dofinasowania, który w przypadku poddziałania 3.5.5 będziemy liczyć jako kwiecień 2020 czy tez od dnia, kiedy założymy rozpoczęcie realizacji projektu czyli u nas prawdopodobnie październik 2019. W naszym przypadku ma to znaczenie, ponieważ chcemy założyć ostatnie targi  na marzec 2022, ale jednocześnie początek realizacji projektu na październik 2019 z tego powodu, iż właśnie w październiku br. prawdopodobnie trzeba będzie ponieść wydatek na rejestrację w pierwszych targach, które będą w maju 2020, więc gdybyśmy założyli początek realizacji projektu na maj 2020 ten wydatek byłby niekwalifikowany. Czy możemy tak założyć, aby być w zgodzie z regulaminem ?

 W odpowiedzi na pytanie, informuję, iż zgodnie z zapisami Regulaminu Konkursu: „Wnioskodawca ubiegający się o wsparcie jest zobligowany do stosowania zasady n+2, co oznacza, że od chwili podpisania umowy o dofinansowanie Beneficjent musi zrealizować projekt ujęty we wniosku o dofinansowanie w ciągu 2 lat. W szczególnych przypadkach (tj. projektów skomplikowanych, których realizacja nie jest możliwa w zakładanym okresie) istnieje możliwość odstąpienia od powyższych reguł w oparciu o zgodę IOK wyrażoną na wniosek złożony przez Beneficjenta w terminie i na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie. Powyższe musi uwzględniać maksymalny termin realizacji projektu wyznaczony na dzień 31 grudnia 2023 r.”
Opisany przypadek – podpisanie umowy w kwietniu 2020 daje możliwość realizacji projektu (zgodnie z zasadą n+2) do końca marca 2022. Ponadto należy pamiętać, że Wnioskodawca może rozpocząć realizacje projektu po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Podsumowując, możliwe jest założenie terminu realizacji projektu od października 2019, aż do końca marca 2022 (przy założeniu, że Wnioskodawca podpisze umowę nie wcześniej niż 1 kwietnia 2020). Należy także pamiętać o ww. wskazanej możliwości wydłużenia terminu realizacji projektu w uzasadnionych przypadkach.

 

60. Chciałbym prosić o rozwinięcie kwestii samochodów służbowych (nie prywatnych do celów służbowych): - czy udokumentowane zatankowanie samochodu firmowego w trasie na targi (jako dowód – faktura z wpisanym numerem rejestracyjnym samochodu, lokalizacją stacji benzynowej wskazującą na trasę na targi oraz potwierdzenie że znajduje się ten samochód na stanie firmy) – będzie kosztem kwalifikowalnym? Chodzi o to, że mamy na stanie samochody umożliwiające transport stoiska targowego we własnym zakresie, bez konieczności wyłaniania firmy transportowej w procedurze konkurencyjności.

 W odpowiedzi na zapytanie informuję, że transport lotniczy, kolejowy, drogowy, morski przedstawicieli uczestniczących w targach i imprezach wystawienniczych jest kosztem kwalifikowalnym. Natomiast koszty dojazdu samochodem służbowym rozliczane będą zgodnie z Wytycznymi  (w szczególności mając na uwadze rozeznanie rynku bądź zasadę konkurencyjności). Natomiast dokumenty jakie należy przedstawić na etapie rozliczania to m.in. faktury lub inne dokumenty o równoważnej wartości dowodowej, potwierdzające i uzasadniające prawidłową realizację Projektu. Dodatkowo należy pamiętać, że niekwalifikowalne są płatności dokonane gotówką. Ponadto w przypadku, gdy beneficjent planuje transport eksponatów tym samym środkiem transportu, co przewóz uczestników na imprezę targową (samochód służbowy), to kwalifikowalnym wydatkiem może być jedynie wydatek dotyczący przejazdu przedstawicieli uczestniczących w targach i imprezach wystawienniczych. Nie ma możliwości kwalifikowania jednocześnie kosztów transportu eksponatów i przejazdu uczestników na targi, przy wykorzystaniu jednego, tego samego środka transportu.

61. Zamówienia w projektach z działania 3.5.3 – Internacjonalizacja MŚP (nabór RPSL.03.05.03-IP.01-24-019/19)

W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami, dotyczącymi procedury zamówień w projektach z działania 3.5.3 Internacjonalizacja MŚP, w których istnieje możliwość dofinansowania udziału w targach o charakterze międzynarodowym, poniżej przedstawiamy zalecany przez IP RPO WSL – ŚCP sposób postepowania.

Zgodnie z zapisami punktu 10 rozdziału 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków, „ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia trzech przesłanek (tożsamości) (Wskazane przesłanki należy interpretować zgodnie z wykładnią przepisów Pzp dotyczących szacowania wartości zamówienia):
a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie (tożsamość przedmiotowa),
b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie (tożsamość czasowa)( np. w przypadku projektów dotyczących organizacji misji gospodarczych i targów wartość zamówienia na usługi hotelowe, czy dostawę biletów lotniczych szacuje się ze względu na specyfikę tych projektów co do zasady odrębnie dla każdego wydarzenia),
c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę (tożsamość podmiotowa).

W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części (W przypadku beneficjenta zobowiązanego do stosowania Pzp – nie dotyczy to zamówień, o których mowa w art. 6a Pzp)”.

W związku z powyższymi zapisami, zaleca się, by w przypadku projektów, w których zaplanowano udział w więcej, niż jednej imprezie targowej, szacować wartość zamówienia dotyczącego np. zabudowy stoiska, dla wszystkich targów łącznie. Oznacza to, że w przypadku, gdy szacowana, łączna wartość zamówienia przekracza 50 tys. PLN, nie ma konieczności przeprowadzania jednego postepowania na całość zamówienia dotyczącego np. zabudowy stoiska. Można przeprowadzić odrębne postępowanie na zabudowę stoiska dla każdej imprezy targowej, zachowując tryb udzielania zamówień jak dla zamówień o wartości powyżej 50 tys. PLN, czyli zasadę konkurencyjności, opisaną w rozdziale 6.5.2 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020.

Pomóż nam poprawić serwis




Anuluj
Czy treść na tej stronie była pomocna? Zgłoś